Start/stop ei pelaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

Tervehdys kaikille! Ajattelin josko täällä olisi jollakulla kokemusta start/stop -järjestelmän viasta. Minulla on 2015-mallinen Giulietta Sportivo jonka start/stop ei ole toiminut koko sinä aikana jonka auto on minulla ollut. Eli n. puolitoista vuotta. Erikoista on että auto on muutoin pelannut moitteetta koko tämän ajan. Ei siis minkäänlaista vikaa. Siksi koko asia onkin päässyt painumaan "Jossain vaiheessa" -listalle. Vikakoodit viittasivat Uniair-ventiiliin ja sitä kautta Multiairiin. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Jos Multiair-yksikkö täytyy vaihtaa, mitä mahtaa kustantaa? Käsittääkseni melko suolainen on hinta.. Kiitos vastauksista. 🙂

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Tervetuloa foorumille.

Kaikkein yleisin aiheuttaja S/S:n toimimattomuudelle on akun kunto. Vaikka kaikki muuten toimisikin OK, niin tuo kannattaa ensimmäiseksi testata. S/S on Giuliettassa hyvin herkkä jäämään pois käytöstä jos akun varaustaso on yhtään alle optimin ja monilla käyttäjillä S/S:n toiminta on siksi harvinainen vieras autossaan. Akkua voisi koittaa ladata ihan ensimmäiseksi ja jos S/S sen jälkeen toimii edes hetken, niin akun vaihto olisi sitten seuraava toimenpide.

Multiairin vaihto töineen lienee kustannuksiltaan jossain 1000-1500 € haarukassa; muut voivat raportoida tästä tarkemmin.

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

Kiitos toivotuksesta ja vastauksesta! Akun pitäisi olla kyllä ihan tikissään. Se on tarkistettu jo hyvän aikaa sitten. Voin toki koettaa vaihtaa. Ei oikein innostaisi tuo Multiair-remppa..

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Eli oletko ajellut 1,5 vuotta moottorin vikavalo taulussa? Mitä ne vikakoodit ovat takalleen?

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

En ole ajellut, kun ei ole mitään vikavaloja. S/S ei vaan toimi. Auto pelaa muuten täysin moitteetta. Koodien luvusta annettiin tällainen lausunto: "Akku on EFB-mallinen ja tukee start/stop -järjestelmää. Akku vaikuttaa hyvältä, testeri ei täysin tuntenut akkua. Vikakoodi ollut UniAir-venttiilistä --> viittaa Multi-Air järjestelmän vikaan, joka on venttiilien säätöjärjestelmä, voi estää start/stop toiminnon."

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Voisikohan olla, että joku aiempi omistaja on koodauttanut s/s:n pois?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Mulla oli samanlainen tilanne ekan Giuliettan kanssa. Silloin vaihdekepinasentotunnistimen oli joku seppä korjannu itse, siellä oli omia juotoksia ja vissiin joku piuhakin siihen kikkareeseen lisätty.
Tämä tosiaan aiheutti sen, ettei s/s toiminut, mutta kaikki pelas muuten eikä mikään vikavalo palanut.

Mua tämä ei haitannut kunnes se vaihdetunnistin hajos niin että dna ei enää toiminu. Anturin vaihto korjas vian ja s/s:n.

Mulle tuli kans uniair-vika nykyseen, P1063.
Se mykisti dna:n ja start-stopin. Vian pitäs poistua itekseen riittävän monen käynnistyksen jälkeen sikäli kun venttiili vaan toimii oikein, mutta itse nollasin viat mes:llä. Ei toistaseks ole palannut.

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

mutt kirjoitti:
17 Tammi 2024, 21:26
Voisikohan olla, että joku aiempi omistaja on koodauttanut s/s:n pois?
Tämä kävi mielessä minullakin. Toisaalta koodeista löytyi tuo UniAir-venttiili..

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

tritonus kirjoitti:
17 Tammi 2024, 22:12
Mulla oli samanlainen tilanne ekan Giuliettan kanssa. Silloin vaihdekepinasentotunnistimen oli joku seppä korjannu itse, siellä oli omia juotoksia ja vissiin joku piuhakin siihen kikkareeseen lisätty.
Tämä tosiaan aiheutti sen, ettei s/s toiminut, mutta kaikki pelas muuten eikä mikään vikavalo palanut.

Mua tämä ei haitannut kunnes se vaihdetunnistin hajos niin että dna ei enää toiminu. Anturin vaihto korjas vian ja s/s:n.

Mulle tuli kans uniair-vika nykyseen, P1063.
Se mykisti dna:n ja start-stopin. Vian pitäs poistua itekseen riittävän monen käynnistyksen jälkeen sikäli kun venttiili vaan toimii oikein, mutta itse nollasin viat mes:llä. Ei toistaseks ole palannut.
Okei.. Jännä juttu. Mietin tässä että jos kyseessä on venttiili, se ilmenisi muullakin tavalla kuin pelkkänä s/s -vikana. Eli mikä anturi autoosi vaihdettiin?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Niin ja jos olisi akuutti uniair vika, niin ilmeisesti DNA ei myöskään toimisi? Joten itsekin lähtisin siitä että jokin S/S parametri ei toteudu, kuten akkujännite tai ulkolämpötila, tai sitten se on disabloitu. Joissain autoissa sille pystyy asettamaan käyttöliittymästä erilaisia herkkyystasoja, en tiedä miten Alfassa. En tekisi itse tällaisen "vian" takia mitään radikaalia, uniairin koodin kuittaisin pois ja katsoisin miten nopeasti se palaa. Ja mittaisin latausjännitteen tai jos sen näkee OBDn kautta ajon aikana niin vielä parempi.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Renaldo kirjoitti:
17 Tammi 2024, 22:30
Okei.. Jännä juttu. Mietin tässä että jos kyseessä on venttiili, se ilmenisi muullakin tavalla kuin pelkkänä s/s -vikana. Eli mikä anturi autoosi vaihdettiin?
Niin siis nykyseen Giuliettaan tuli vikavalon sytyttänyt multiair-vika P1063, joka on juurikin uniair-koodi. Tämä vika myös poisti S/S:n ja DNA:n käytöstä. Tämän nollasin pois MES:llä, mitään muuta korjausta en ole tehnyt.

Edeltävän Giuliettan S/S-toimimattomuus korjaantui vaihdekepinasentotunnistimen vaihdolla. Kutsuin tätä kenties virheellisesti "anturiksi" tuossa aiemmassa postauksessa.
Tämä ei ennen täydellistä hajoamistaan oireillut mitenkään muuten, kuin S/S toimimattomuudella. Sitten kun tunnistin lopulta hajosi, sytyttää sekin vikavalon, antaa virhekoodin sekä poistaa S/S:n ja DNA:n pelistä.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja molsky »

Voisi olettaa akun olenva iällisesti vanha joten kaikista helpoimmalla ihan jatkoakin ajatellen selviää kun vaihdattaa uuden akun vanhan tilalle.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Näyttääkö ulkolämpötilan anturi oikeita lukemia?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

mutt kirjoitti:
19 Tammi 2024, 19:13
Näyttääkö ulkolämpötilan anturi oikeita lukemia?
Se näyttää n. 5-6 astetta väärin.. 🤔

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

molsky kirjoitti:
18 Tammi 2024, 23:11
Voisi olettaa akun olenva iällisesti vanha joten kaikista helpoimmalla ihan jatkoakin ajatellen selviää kun vaihdattaa uuden akun vanhan tilalle.
Sitä voisi koettaa kyllä. Kummallinen juttu on että ennen luovutusta akku oli vaihdettu, mutta S/S ei ole toiminut missään vaiheessa..

Renaldo
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 18:00
Car(s): Giulietta Sportivo

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Renaldo »

sämpy kirjoitti:
18 Tammi 2024, 06:21
Niin ja jos olisi akuutti uniair vika, niin ilmeisesti DNA ei myöskään toimisi? Joten itsekin lähtisin siitä että jokin S/S parametri ei toteudu, kuten akkujännite tai ulkolämpötila, tai sitten se on disabloitu. Joissain autoissa sille pystyy asettamaan käyttöliittymästä erilaisia herkkyystasoja, en tiedä miten Alfassa. En tekisi itse tällaisen "vian" takia mitään radikaalia, uniairin koodin kuittaisin pois ja katsoisin miten nopeasti se palaa. Ja mittaisin latausjännitteen tai jos sen näkee OBDn kautta ajon aikana niin vielä parempi.
Minullakin kävi mielessä että olisi edellisen omistajan toimesta jotenkin säädetty pois. Melko moniahan ko. järjestelmä enemmän ärsyttää kuin ilahduttaa.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja molsky »

Jos kerta uusi akku laitettu kun auto saatu 1,5 vuotta sitten niin voiko nyt kuitenkin olla että sinne on tungettu joku väärä akku jonka takia S&S ei toimi? No luulisi siitä akun tarrasta saavan tiedot tänne mitä sinne on laitettu.

Vai viitataanko luovutuksella nyt vuoteen 2015 jolloin tuo akku on jo ihan varmasti iän puolesta ehtoopuolella.

Taunus
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Onko akku ok, Giuliassa alkoi stoppi systeemi pelaamaan kun akku vaihdettiin.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Start/stop ei pelaa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko Giulietta jo niin uusi että sille pitää kertoa että akku on vaihdettu, jotta resetoi oppimansa ja käsittelee sitä oikeasti uutena akkuna?

Vastaa Viestiin