Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Eilen poikkesi tontilla Giulietta, jossa lasinpyyhkimet sekoilivat. BCM kertoi vikakoodia takapyyhkijältä, DNA-kytkimeltä ja Proxi konfiguraatiosta:
Kuulemma DNA-kytkimen virhe hyppää esiin joidenkin testerien toimesta, Proxilla saattaa olla yhteys pyyhkijävikoihin, mutta en sano sitä varmaksi. Pyyhkijäsekoilu kuitenkin oli ihan havaittavissa oleva efekti, jolle auton omistaja oli löytänyt netistä vinkkiä, että moiseen johtaa BCM:ssä murtuvat juotokset.
Ekana akku irti, sitten hommiin. Giuliettan BCM löytyy kuskin vasemman polven tienoosta:
Se on kiinni kolmella 5mm kuusiokolopultilla - ylhäällä, oikealla ja alhaalla. Ylä- ja alapultti on keskenään samanlaisia, Oikealla olevan pultin kanta näkyykin kuvassa. Ensin piuhat irti (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti), sitten nämä pultit auki. BCM istuu vielä melko tiukasti paikallaan, koska se on ylhäältä ja alhaalta kiinni klipseillä:
Klipsit ovat hieman italialaisittain mitoitetut, joten pitää painaa mielestäni vähän turhan kovalla voimalla jotta aukeavat. Kuitennii nämä painetaan sisään ja BCM työnnetään paikaltaan kohti auton etupuskuria. BCM:n takapuolelta löytyy vielä kaksi liitintä lisää, ne voi joko taiteilla auki sokkona tunnustellen tai kääntää BCM:ää kolossaan niin että liittimiä vähän näkee. Lukitus niissä on samanlainen kuin etupuolen isoissa liittimissä (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti). Kun piuhat on irti, saa BCM:n pujoteltua paikaltaan pois ja pöydälle.
Etupuoli:
Takapuoli (huomaa liittimet):
Purkkia ympäröi jokunen klipsi, nämä taitellen varovasti auki ja kampeamaan boksi auki, niin takapuoli lähtee nousemaan ylös. Seuraavaksi pitää huomata mustarunkoisen liittimen (Marellin tarran vieressä takapuolella) päädyissä olevat klipsit ja avata ne, niin kansi aukeaa.
Sisältä löytyy yllättäen elektroniikkaa. Huomio kannattaa kiinnittää ainakin ympäröityihin alueisiin - vasemman yläkulman vastukset aiheuttavat pyyhkijävian. Lisäksi on kuultu huhuja löystyvistä liittimistä ja toisen kulman pinnit näyttää minun silmään tämän laitteen todennäköisimmiltä murtujilta liitttimistä, joten ympyröin senkin. Tässä yksilössä ne olivat kunnossa.
Ne kulman vastukset ovat siis nämä:
Ja kun katsoo vähän lähempää, niin irtihän siellä ollaan. Samallailla murtuneet molemmat:
Nämä uudelleen juottaen kiinni, päälle PRF:n lakka suojaksi, kuoret kiinni, purkki takaisin autoon ja koeajolle. Pyyhkimistö toimii aivan kuten pitäisikin, joten alustavasti todetaan vika voitetuksi. Tätä kirjoittaessa autolla taitaa olla joku 2,5-3h ajamista takana ilman pyyhinongelmia joten kovin pitkää testiä ei ole vielä ajettu, mutta raportoidaan jos vika palaa.
Edit: puuttunut kuva lisätty kyytiin, kiitokset TeroV:lle huomiosta kuvan puuttumisesta.
Kuulemma DNA-kytkimen virhe hyppää esiin joidenkin testerien toimesta, Proxilla saattaa olla yhteys pyyhkijävikoihin, mutta en sano sitä varmaksi. Pyyhkijäsekoilu kuitenkin oli ihan havaittavissa oleva efekti, jolle auton omistaja oli löytänyt netistä vinkkiä, että moiseen johtaa BCM:ssä murtuvat juotokset.
Ekana akku irti, sitten hommiin. Giuliettan BCM löytyy kuskin vasemman polven tienoosta:
Se on kiinni kolmella 5mm kuusiokolopultilla - ylhäällä, oikealla ja alhaalla. Ylä- ja alapultti on keskenään samanlaisia, Oikealla olevan pultin kanta näkyykin kuvassa. Ensin piuhat irti (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti), sitten nämä pultit auki. BCM istuu vielä melko tiukasti paikallaan, koska se on ylhäältä ja alhaalta kiinni klipseillä:
Klipsit ovat hieman italialaisittain mitoitetut, joten pitää painaa mielestäni vähän turhan kovalla voimalla jotta aukeavat. Kuitennii nämä painetaan sisään ja BCM työnnetään paikaltaan kohti auton etupuskuria. BCM:n takapuolelta löytyy vielä kaksi liitintä lisää, ne voi joko taiteilla auki sokkona tunnustellen tai kääntää BCM:ää kolossaan niin että liittimiä vähän näkee. Lukitus niissä on samanlainen kuin etupuolen isoissa liittimissä (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti). Kun piuhat on irti, saa BCM:n pujoteltua paikaltaan pois ja pöydälle.
Etupuoli:
Takapuoli (huomaa liittimet):
Purkkia ympäröi jokunen klipsi, nämä taitellen varovasti auki ja kampeamaan boksi auki, niin takapuoli lähtee nousemaan ylös. Seuraavaksi pitää huomata mustarunkoisen liittimen (Marellin tarran vieressä takapuolella) päädyissä olevat klipsit ja avata ne, niin kansi aukeaa.
Sisältä löytyy yllättäen elektroniikkaa. Huomio kannattaa kiinnittää ainakin ympäröityihin alueisiin - vasemman yläkulman vastukset aiheuttavat pyyhkijävian. Lisäksi on kuultu huhuja löystyvistä liittimistä ja toisen kulman pinnit näyttää minun silmään tämän laitteen todennäköisimmiltä murtujilta liitttimistä, joten ympyröin senkin. Tässä yksilössä ne olivat kunnossa.
Ne kulman vastukset ovat siis nämä:
Ja kun katsoo vähän lähempää, niin irtihän siellä ollaan. Samallailla murtuneet molemmat:
Nämä uudelleen juottaen kiinni, päälle PRF:n lakka suojaksi, kuoret kiinni, purkki takaisin autoon ja koeajolle. Pyyhkimistö toimii aivan kuten pitäisikin, joten alustavasti todetaan vika voitetuksi. Tätä kirjoittaessa autolla taitaa olla joku 2,5-3h ajamista takana ilman pyyhinongelmia joten kovin pitkää testiä ei ole vielä ajettu, mutta raportoidaan jos vika palaa.
Edit: puuttunut kuva lisätty kyytiin, kiitokset TeroV:lle huomiosta kuvan puuttumisesta.
Viimeksi muokannut Polforea, 31 Maalis 2024, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Noiden kahden resistorin uudelleen juottamiseen lisäisin, että tein tuon korjauksen takapyyhkimien korjaamiseksi jo 2,5 vuotta sitten, ja toimii edelleen moitteetta! Mutta noiden resistorien numerot oli 331 molemat, auto on aivan karvalakki mallia 2011. Onko tuo auto minkä ikäinen?
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
2013 rekattu, 2011 loppuvuodesta valmistunut eli samaa ikäluokkaa lie.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Polforea tekikin kyllä hienoa työtä juotosten kanssa - kiitokset vielä.
Tässähän on kysymyksessä tämä auto: viewtopic.php?f=4&t=40164
Nyt vähän taustatietoa; tästähän voi olla myös jollekulle muulle hyötyä vianselvitykseen.
Autossa oli alunperin peräpään sähköissä kaikenlaisia vikoja ja jo aika varhaisessa vaiheessa aloin epäillä myös BCM-vikaa, kun pyyhinten oireilu oli niin moninaista eikä selvästi paikantunut mihinkään muualle. Siellähän nyt sitten todistetusti olikin tuo kaikkein yleisin BCM-vika, eli nuo kuvissakin näkyvät juotokset olivat pettäneet - mikä lieneekin suuressa osassa ainakin varhaisista Giuliettoista jossain vaiheessa edessä. Mikä sitten saa nuo resistorien juotokset murtumaan niin se onkin hyvä kysymys.
Tässähän selkein oire oli alussa se, että takapyyhin ei suostunut pysähtymään oikeaan kohtaan, vaan se jäi seisomaan milloin mihinkin asentoon. Takaluukun hapertuneiden johtosarjojen korjauksen ja BCM:n ohjelmistopäivityksenkään jälkeen ei pyyhin suostunut toimimaan oikein kuin pienen hetken.
Sen lisäksi, että pyyhkimen parkkiasento oli hukassa, niin sen ohjauskin toimi väärin. Tihkutoiminto puuttui kokonaan (tämä on muuten lisävaruste, eli sitä ei ole kaikissa Giuliettoissa), eli takapyyhin ei seurannut etupyyhkimen toimintaa taikka sadetunnistintakaan, vaan suostui toimimaan pelkästään täysin manuaalisesti: siis pyyhinkytkin päällä pyyhin liikkui aina ja pysähtyi vasta poiskytkettäessä, aivan kuin pyyhin ei olisi ollut kytkettynä etupyyhkimen alaisuuteen ollenkaan kuten auton varustelun pohjalta kuuluisi olla. Ohjelmallisen resetin jälkeen tihkutoiminto tuli käyttöön noin tunnin ajaksi, sitten taas katosi kokonaan.
Takapyyhin teki lisäksi sitäkin, että välillä se jäi pyyhkimään loputtomasti, vaikka kaikki pyyhinkytkimet olivat 'off' -asennossa. Silloin ei pyyhintä saanut pysähtymään kuin kääntämällä virta-avaimesta virrat pois koko autosta.
Ja tuon lisäksi pyyhin päätti aina silloin tällöin myös käynnistyä aivan itsekseen, vaikka samaan tapaan kaikki kytkimet olivat 'off' -asennossa. Ja tätä tekivät sitten välillä myös etupyyhkimet. Siinä muuten saattaa pikkuisen säpsähtää, kun ajelet rauhassa ja yhtäkkiä kaikki pyyhkimet alkavat vispata vaikkei sadetunnistinkaan ole edes päällä.
Etupyyhinten toiminnassa oli vielä sellainen hauskuus, että sadetunnistin piti välillä aktivoida viiksellä tökkäämällä ylöspäin ja välillä taas ei. Siis sadetunnistinkin oli välillä aktiivisena silloin kun sen ei olisi pitänyt olla.
Nyt jäädään suurella mielenkiinnolla seuraamaan miten pyyhkimet toimivat tästä eteenpäin. Ainakin se on selvää, että BCM:n piirilevyllä oli kuvissakin näkyvät juotosviat ja ne on nyt korjattu: alustavan testaamisen perusteella mitään aikaisemmin havaittuja oireiluja ei enää ole, vaan pyyhkimet toimivat nyt kuten niiden pitääkin. Hieno juttu. Viat olivatkin niin monipuoliset, että itsellä oli jo usko alkanut loppua pystyykö niitä kaikkia koskaan edes jäljittämään.
Mielenkiintoinen kysymys on mikä noiden piirilevyn nurkassa olevien resistorien rooli kaikkiaan on. Nimittäin jos ne voivat irrotessaan vaikuttaa niinkin moneen asiaan kuin nyt näyttäisi olevan, niin aika monimutkainen systeemi on kyseessä.
Joka tapauksessa tästä voidaan oppia vähintään se, että jos Giuliettassa on pyyhinten toimintaan liittyviä häiriöitä vaikka takaluukun johtosarjat ovat kunnossa, niin kannattaa tarkastaa BCM:n virtapiiri ja sen nurkasta noiden resistorien kiinnitys. On meinaan ollut hyvin monessa autoyksilössä samanlainen vika.
Tässähän on kysymyksessä tämä auto: viewtopic.php?f=4&t=40164
Nyt vähän taustatietoa; tästähän voi olla myös jollekulle muulle hyötyä vianselvitykseen.
Autossa oli alunperin peräpään sähköissä kaikenlaisia vikoja ja jo aika varhaisessa vaiheessa aloin epäillä myös BCM-vikaa, kun pyyhinten oireilu oli niin moninaista eikä selvästi paikantunut mihinkään muualle. Siellähän nyt sitten todistetusti olikin tuo kaikkein yleisin BCM-vika, eli nuo kuvissakin näkyvät juotokset olivat pettäneet - mikä lieneekin suuressa osassa ainakin varhaisista Giuliettoista jossain vaiheessa edessä. Mikä sitten saa nuo resistorien juotokset murtumaan niin se onkin hyvä kysymys.
Tässähän selkein oire oli alussa se, että takapyyhin ei suostunut pysähtymään oikeaan kohtaan, vaan se jäi seisomaan milloin mihinkin asentoon. Takaluukun hapertuneiden johtosarjojen korjauksen ja BCM:n ohjelmistopäivityksenkään jälkeen ei pyyhin suostunut toimimaan oikein kuin pienen hetken.
Sen lisäksi, että pyyhkimen parkkiasento oli hukassa, niin sen ohjauskin toimi väärin. Tihkutoiminto puuttui kokonaan (tämä on muuten lisävaruste, eli sitä ei ole kaikissa Giuliettoissa), eli takapyyhin ei seurannut etupyyhkimen toimintaa taikka sadetunnistintakaan, vaan suostui toimimaan pelkästään täysin manuaalisesti: siis pyyhinkytkin päällä pyyhin liikkui aina ja pysähtyi vasta poiskytkettäessä, aivan kuin pyyhin ei olisi ollut kytkettynä etupyyhkimen alaisuuteen ollenkaan kuten auton varustelun pohjalta kuuluisi olla. Ohjelmallisen resetin jälkeen tihkutoiminto tuli käyttöön noin tunnin ajaksi, sitten taas katosi kokonaan.
Takapyyhin teki lisäksi sitäkin, että välillä se jäi pyyhkimään loputtomasti, vaikka kaikki pyyhinkytkimet olivat 'off' -asennossa. Silloin ei pyyhintä saanut pysähtymään kuin kääntämällä virta-avaimesta virrat pois koko autosta.
Ja tuon lisäksi pyyhin päätti aina silloin tällöin myös käynnistyä aivan itsekseen, vaikka samaan tapaan kaikki kytkimet olivat 'off' -asennossa. Ja tätä tekivät sitten välillä myös etupyyhkimet. Siinä muuten saattaa pikkuisen säpsähtää, kun ajelet rauhassa ja yhtäkkiä kaikki pyyhkimet alkavat vispata vaikkei sadetunnistinkaan ole edes päällä.
Etupyyhinten toiminnassa oli vielä sellainen hauskuus, että sadetunnistin piti välillä aktivoida viiksellä tökkäämällä ylöspäin ja välillä taas ei. Siis sadetunnistinkin oli välillä aktiivisena silloin kun sen ei olisi pitänyt olla.
Nyt jäädään suurella mielenkiinnolla seuraamaan miten pyyhkimet toimivat tästä eteenpäin. Ainakin se on selvää, että BCM:n piirilevyllä oli kuvissakin näkyvät juotosviat ja ne on nyt korjattu: alustavan testaamisen perusteella mitään aikaisemmin havaittuja oireiluja ei enää ole, vaan pyyhkimet toimivat nyt kuten niiden pitääkin. Hieno juttu. Viat olivatkin niin monipuoliset, että itsellä oli jo usko alkanut loppua pystyykö niitä kaikkia koskaan edes jäljittämään.
Mielenkiintoinen kysymys on mikä noiden piirilevyn nurkassa olevien resistorien rooli kaikkiaan on. Nimittäin jos ne voivat irrotessaan vaikuttaa niinkin moneen asiaan kuin nyt näyttäisi olevan, niin aika monimutkainen systeemi on kyseessä.
Joka tapauksessa tästä voidaan oppia vähintään se, että jos Giuliettassa on pyyhinten toimintaan liittyviä häiriöitä vaikka takaluukun johtosarjat ovat kunnossa, niin kannattaa tarkastaa BCM:n virtapiiri ja sen nurkasta noiden resistorien kiinnitys. On meinaan ollut hyvin monessa autoyksilössä samanlainen vika.
Viimeksi muokannut TurboJ, 31 Maalis 2024, 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Tämä korjausohje tuli erittäin sopivaan aikaan, kiitokset Polforealle! Muutama viikko sitten hankkimastani T-JET Giuliettasta oli takalasinpyyhin poistettu kokonaan ja koska muilta perheenjäseniltä tuli toivomus sen uudelleenasennukseen, ostin uuden moottorin, pyyhinvarren ja pyyhkimen. Asennus onnistui kivuttomasti, mutta pyyhkijän toiminta oli melkoista arvontaa; kaikki edellämainitut oireet taisi puolen tunnin testijaksolla esiintyä. Pahin näistä oli se, että pyyhin ei lopeta pyyhkimistä ollenkaan ennen kuin virrat kääntää pois päältä. Samat kaksi "open circuit" vikakoodia löytyivät myös ja ne uusiutuivat välittömästi nollauksen jälkeen. Varmaan sekoilu on ollut syynä pyyhimen poisottamiselle. Takaluukun saranan yli menevät sähköjohdot näyttivät olevan hyvässä kunnossa, nekin tuli tietysti näillä oireilla tarkastettua.
Ohjeen innoittamana irrotin body computerin, kaivoin piirilevyn näkyviin ja tiirailin juotoksia. Kovin samalta näytti kuin Polforean kuvissa, ohessa kuva jossa toisen resistorin juotoksen murtuma näkyy suhtkoht hyvin (komponentissa muuten tässä yksilössä numero 331). Sitten laitoin kolvin kuumaksi ja sulatin pienen lisätipan tinaa ko. resistorien molempiin päihin. Ensitestien jälkeen vaikuttaa hyvältä; pyyhin toimii halutusti ja stoppaa siististi lepoasentoon kuskin puolelle.
Ohjeen innoittamana irrotin body computerin, kaivoin piirilevyn näkyviin ja tiirailin juotoksia. Kovin samalta näytti kuin Polforean kuvissa, ohessa kuva jossa toisen resistorin juotoksen murtuma näkyy suhtkoht hyvin (komponentissa muuten tässä yksilössä numero 331). Sitten laitoin kolvin kuumaksi ja sulatin pienen lisätipan tinaa ko. resistorien molempiin päihin. Ensitestien jälkeen vaikuttaa hyvältä; pyyhin toimii halutusti ja stoppaa siististi lepoasentoon kuskin puolelle.
Sellaista kuvaa en postauksessa huomannut, jossa olisi jollut jotain ympäröintejä enkä ryhtynyt sen kummemmin piirilevyä syynäämään. Ongelma näyttäisi kuitenkin poistuneen resistorien juotoksia kohentamalla.Polforea kirjoitti: ↑30 Maalis 2024, 18:44Huomio kannattaa kiinnittää ainakin ympäröityihin alueisiin - vasemman yläkulman vastukset aiheuttavat pyyhkijävian. Lisäksi on kuultu huhuja löystyvistä liittimistä ja toisen kulman pinnit näyttää minun silmään tämän laitteen todennäköisimmiltä murtujilta liitttimistä, joten ympyröin senkin.
- Liitteet
-
- Body computer murtunut juotos-pieni.jpg (60.94 KiB) Katsottu 2194 kertaa
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
^Hyvä kun raportoit omasta tapauksestasi. Oirekuvan ja oireiden poistumisen kautta saamme me muutkin lisävahvistusta sille, että tuo kyseinen korjaus nimenomaan auttaa muihinkin vikoihin kuin pyyhkimen väärään parkkiasentoon.
Tuotakin liittämääsi kuvaa kun katsoo, niin tulee mieleen olisiko resistorin kuumeneminen vian syynä. Se kenties selittäisi miksi juotokset menevät tuolla lailla poikki. Koko kiinnityksen lämpölaajeneminen ja -kutistuminen vuoron perään vuosien ajan voisi tuon juotoksen murtaa. Nämähän eivät ole näköjään kylmäjuotoksia (kuten Polforea jo tiesi todeta), vaan muuten asiallinen juotos menee kerta kaikkiaan keskeltä poikki. Koska kyseinen resistori ei paljoa paina, niin ei massan ja sen värinän aiheuttama murtuma tunnu todennäköiseltä, vaan lämmön vaihtelusta ehkä siis johtuisi tämä? Vai onko alkuperäinen juotos sittenkin jotenkin muuten kehno, vaikkei suoraan liitospinnoistaan irti olekaan kylmäjuotostyyppisesti.
Tuotakin liittämääsi kuvaa kun katsoo, niin tulee mieleen olisiko resistorin kuumeneminen vian syynä. Se kenties selittäisi miksi juotokset menevät tuolla lailla poikki. Koko kiinnityksen lämpölaajeneminen ja -kutistuminen vuoron perään vuosien ajan voisi tuon juotoksen murtaa. Nämähän eivät ole näköjään kylmäjuotoksia (kuten Polforea jo tiesi todeta), vaan muuten asiallinen juotos menee kerta kaikkiaan keskeltä poikki. Koska kyseinen resistori ei paljoa paina, niin ei massan ja sen värinän aiheuttama murtuma tunnu todennäköiseltä, vaan lämmön vaihtelusta ehkä siis johtuisi tämä? Vai onko alkuperäinen juotos sittenkin jotenkin muuten kehno, vaikkei suoraan liitospinnoistaan irti olekaan kylmäjuotostyyppisesti.
Viimeksi muokannut TurboJ, 31 Maalis 2024, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Kiitos havainnosta, jäi näköjään ko. kuva laittamatta kyytiin. Käynpä editoimassa aloitusviestiin mukaan sen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Juotosten murtuminen on varsin tyypillinen vika sen jälkeen, kun siirryttiin lyijyttömiin tiloihin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Ja underfill on sellaista myrkkyä että sitä ei helposti minnekään tungeta.
(Oletan että auto misspell on iskenyt ROHS:in lisäksi tinohin ja muihin juotteisiin...)
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Juu, tinasta oli kyse, ja epäily osui kohdalleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Pitäiskö tän muuten olla Tekninen & FAQ-osastolla?
Tein saman korjauksen äsken omaani. Hyvin toimii!
Tein saman korjauksen äsken omaani. Hyvin toimii!
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 07 Huhti 2024, 08:17
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Huomenta, onko akun pois ottaminen pakollista? Mulla ei ole radion koodia niin vähän epäilyttää. Olis kiva saada tosin pyyhin toimimaan.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Sanotaan näin, että minä en lähtisi kokeilemaan keskeisten ohjainyksiköiden irroittamista jännitteellisestä autosta. Se radion koodi on todennäköisesti aika paljon halvempi kuin esim. uusi laturi tai akku, saatika uusi BCM tai joku muu ohjainyksikkö, jos koodia edes tarvii.
Edit: lisäksi radion sähkö taitaa tulla BCM:n kautta, eli radiolta lähtee sähkö joka tapauksessa BCM:n irroittaessa.
Edit: lisäksi radion sähkö taitaa tulla BCM:n kautta, eli radiolta lähtee sähkö joka tapauksessa BCM:n irroittaessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Jos autossa on org. radio, mitään koodia ei "väyläauto" tarvitse, se kun on tallettu keskusohjaimelle. Vasta kun radion vaihtaa, pitää syöttää sen uuden radion koodi!
Re: Giulietta BCM ja takapyyhkimen sekoilu
Omassani oli samaa pyyhkijäsekoilua ja kun otin boxin auki oli toinen vastuksista lähes irti. Oletinkin, että helppo tapaus ja juotin kummatkin kiinni uudestaan ja mittasin yleismittarilla, että hyvältä näyttää.
Asennettuani yksikön takaisin sama vika jatkui ja ajattelinkin menikö juotoksessa jotain pieleen. Ei muuta kuin boxi uudestaan auki, enkä löytänyt mitään näkyvää juotoksista. Päätinkin irroittaa toisen puolen kuoren ja katsoa mitä sieltä löytyy ja kappas, lähes samasta kohtaa, mutta toisella puolella piirilevyä oli kaksi samanalaista, mutta merkinnältään (471) vastusta. Toinen näistä oli murteella ja juotin kummatkin uudestaan. Tämän jälkeen pyyhkijät toimivat taas normaalisti.
Asennettuani yksikön takaisin sama vika jatkui ja ajattelinkin menikö juotoksessa jotain pieleen. Ei muuta kuin boxi uudestaan auki, enkä löytänyt mitään näkyvää juotoksista. Päätinkin irroittaa toisen puolen kuoren ja katsoa mitä sieltä löytyy ja kappas, lähes samasta kohtaa, mutta toisella puolella piirilevyä oli kaksi samanalaista, mutta merkinnältään (471) vastusta. Toinen näistä oli murteella ja juotin kummatkin uudestaan. Tämän jälkeen pyyhkijät toimivat taas normaalisti.