
Kuulemma DNA-kytkimen virhe hyppää esiin joidenkin testerien toimesta, Proxilla saattaa olla yhteys pyyhkijävikoihin, mutta en sano sitä varmaksi. Pyyhkijäsekoilu kuitenkin oli ihan havaittavissa oleva efekti, jolle auton omistaja oli löytänyt netistä vinkkiä, että moiseen johtaa BCM:ssä murtuvat juotokset.
Ekana akku irti, sitten hommiin. Giuliettan BCM löytyy kuskin vasemman polven tienoosta:
Se on kiinni kolmella 5mm kuusiokolopultilla - ylhäällä, oikealla ja alhaalla. Ylä- ja alapultti on keskenään samanlaisia, Oikealla olevan pultin kanta näkyykin kuvassa. Ensin piuhat irti (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti), sitten nämä pultit auki. BCM istuu vielä melko tiukasti paikallaan, koska se on ylhäältä ja alhaalta kiinni klipseillä:
Klipsit ovat hieman italialaisittain mitoitetut, joten pitää painaa mielestäni vähän turhan kovalla voimalla jotta aukeavat. Kuitennii nämä painetaan sisään ja BCM työnnetään paikaltaan kohti auton etupuskuria. BCM:n takapuolelta löytyy vielä kaksi liitintä lisää, ne voi joko taiteilla auki sokkona tunnustellen tai kääntää BCM:ää kolossaan niin että liittimiä vähän näkee. Lukitus niissä on samanlainen kuin etupuolen isoissa liittimissä (stoppari pohjaan, vipu auki, liitin irti). Kun piuhat on irti, saa BCM:n pujoteltua paikaltaan pois ja pöydälle.
Etupuoli:
Takapuoli (huomaa liittimet):
Purkkia ympäröi jokunen klipsi, nämä taitellen varovasti auki ja kampeamaan boksi auki, niin takapuoli lähtee nousemaan ylös. Seuraavaksi pitää huomata mustarunkoisen liittimen (Marellin tarran vieressä takapuolella) päädyissä olevat klipsit ja avata ne, niin kansi aukeaa.
Sisältä löytyy yllättäen elektroniikkaa. Huomio kannattaa kiinnittää ainakin ympäröityihin alueisiin - vasemman yläkulman vastukset aiheuttavat pyyhkijävian. Lisäksi on kuultu huhuja löystyvistä liittimistä ja toisen kulman pinnit näyttää minun silmään tämän laitteen todennäköisimmiltä murtujilta liitttimistä, joten ympyröin senkin. Tässä yksilössä ne olivat kunnossa.
Ne kulman vastukset ovat siis nämä:
Ja kun katsoo vähän lähempää, niin irtihän siellä ollaan. Samallailla murtuneet molemmat:
Nämä uudelleen juottaen kiinni, päälle PRF:n lakka suojaksi, kuoret kiinni, purkki takaisin autoon ja koeajolle. Pyyhkimistö toimii aivan kuten pitäisikin, joten alustavasti todetaan vika voitetuksi. Tätä kirjoittaessa autolla taitaa olla joku 2,5-3h ajamista takana ilman pyyhinongelmia joten kovin pitkää testiä ei ole vielä ajettu, mutta raportoidaan jos vika palaa.
Edit: puuttunut kuva lisätty kyytiin, kiitokset TeroV:lle huomiosta kuvan puuttumisesta.