Obd testaus ohjelma vanhempiin Alfoihin
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Obd testaus ohjelma vanhempiin Alfoihin
Nyt vihdoinkin on saatu ohjelma myös -2001 Alfoihin. En ole vielä ehtinyt testaamaan toimiiko hyvin, mutta ohjelma väittää toimivansa Motronic M1.5.5 (twin sparkit) ja ME2.1 (V6 euro 2) kanssa. www.alfadiag.net
Nyt tarvii vaan vielä installoida win2000 kannettavaan ja kokeilemaan
Ohjelma vielä demo versio, mutta myynti versiokin pitäisi pian olla saatavilla. Hinta ei pitäisi olla kuulemma hankkimisen este, joten kaipa siitä selviää noin 40-50 eurolla.
Nyt tarvii vaan vielä installoida win2000 kannettavaan ja kokeilemaan
Ohjelma vielä demo versio, mutta myynti versiokin pitäisi pian olla saatavilla. Hinta ei pitäisi olla kuulemma hankkimisen este, joten kaipa siitä selviää noin 40-50 eurolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Pitää vielä venata koko versiota ja sitten tehdä oma piuha.
Eikös joku täällä ollut rakentanut sellasen?
Pitäisiköhän tällasen piuhan käydä tohon?:
http://www.bb-elec.com/product.asp?dept ... OBDIIJ1962
vai onkohan se joku näistä:
http://www.ross-tech.com/vag-com/key-com.html
Eikös joku täällä ollut rakentanut sellasen?
Pitäisiköhän tällasen piuhan käydä tohon?:
http://www.bb-elec.com/product.asp?dept ... OBDIIJ1962
vai onkohan se joku näistä:
http://www.ross-tech.com/vag-com/key-com.html
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Mulla on noihin kupliin käyvä piuha (tuo ross-techin...) sillä vois ainakin kokeilla jos joku softan löytää.. Jokohan Emule tietää
edit: jaa siellähän se piuha olikin linkin takana ja demokin imuutettavana.. täytyy kokkeilla
http://www.alfadiag.net/Links.htm
Tuo jeff noxonin piuha ajaa saman asian kuin mitä ross-tech käyttää.
edit: jaa siellähän se piuha olikin linkin takana ja demokin imuutettavana.. täytyy kokkeilla
http://www.alfadiag.net/Links.htm
Tuo jeff noxonin piuha ajaa saman asian kuin mitä ross-tech käyttää.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Moikka,
Hieno juttu tuo alfadiag. Täytyy tutustua aiheeseen paremmin.
Tein interfacen Jeff Noxonin ohjeiden mukaan. Kotioloissakin helppo juttu. Piuha on vain testaamatta, kun ei ole tuota volkkariakaan perheessä, jossa voisi testata. Laite perustuu optoerottimiin, jottei laite (tietsikka) pala. Ainakaan vielä ei toimi Alfan kanssa --> ohjelmaprobleemii ??
Kun hankitte piuhaa niin suora ei mielestäni käy vaan siinä välissä on oltava interface. Autosta tulee 12 V ja tietsikka käy runksuttaa noin 5 v:llä. Tässä voi käydä kaiketi huonosti. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Otin yhteyttä AO-paltalla olevaan AjCarteriin, jolta löytyy toisenlainen konstruktio interfacesta http://alfa145.co.uk/obd.html Perustuu MAX232 convertteriin. Lupasi lähettää PCB-layoutin, jotta voi valotella ja syövyttää piirilevyn. Muuten joutuu opettelemaan Eaglen käytön. Häneltä valmistuu tuotapikaa myös ohjelma, hinta around 30 puntaa.
Tietoja saa tarvittaessa esim pm:nä.
Edit: pirulainen, juoksujalkaa talliin testailemaan se demo ja Jeffin piuha. Menee yötyöksi tänään. Miks' en aiemmasta viestistä tajunnuuuuu tätä.
Hieno juttu tuo alfadiag. Täytyy tutustua aiheeseen paremmin.
Tein interfacen Jeff Noxonin ohjeiden mukaan. Kotioloissakin helppo juttu. Piuha on vain testaamatta, kun ei ole tuota volkkariakaan perheessä, jossa voisi testata. Laite perustuu optoerottimiin, jottei laite (tietsikka) pala. Ainakaan vielä ei toimi Alfan kanssa --> ohjelmaprobleemii ??
Kun hankitte piuhaa niin suora ei mielestäni käy vaan siinä välissä on oltava interface. Autosta tulee 12 V ja tietsikka käy runksuttaa noin 5 v:llä. Tässä voi käydä kaiketi huonosti. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Otin yhteyttä AO-paltalla olevaan AjCarteriin, jolta löytyy toisenlainen konstruktio interfacesta http://alfa145.co.uk/obd.html Perustuu MAX232 convertteriin. Lupasi lähettää PCB-layoutin, jotta voi valotella ja syövyttää piirilevyn. Muuten joutuu opettelemaan Eaglen käytön. Häneltä valmistuu tuotapikaa myös ohjelma, hinta around 30 puntaa.
Tietoja saa tarvittaessa esim pm:nä.
Edit: pirulainen, juoksujalkaa talliin testailemaan se demo ja Jeffin piuha. Menee yötyöksi tänään. Miks' en aiemmasta viestistä tajunnuuuuu tätä.
Viimeksi muokannut JiiPee, 01 Helmi 2005, 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11230
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No kappas, siinähän on pakkohankinta!
Minäkin voin vääntää kytkentäkaavion perusteella PCB:t, mutta onko kellään käytössä piirilevyjyrsintä? Mulla ei enää ole, eikä ihan vaan omaksi iloksi viitsisi hankkia 1500 euron vehjettä.JiiPee kirjoitti:Lupasi lähettää PCB-layoutin, jotta voi valotella ja syövyttää piirilevyn. Muuten joutuu opettelemaan Eaglen käytön.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Vitsit kamut, se TOIMII ihan oikeasti, AlfaDiag demo + Jeffin ISO 9141 interface !!!!!! Nyt lapsettaa ihan satasella.
Ecuun kytkeytyminen oli ... hmmm... suorastaan verrattavissa kunnon ... Hieno fiilis kun näillä Do It Yourself -vehkeilläkin pääsee tuohon maailmaan. Jihuuuuuuuuuuuuuuuu.
Kiitokset Maunulle vinkistä. Nyt ootellaan, että demosta tulee ihan oikea ohjelma.
Ecuun kytkeytyminen oli ... hmmm... suorastaan verrattavissa kunnon ... Hieno fiilis kun näillä Do It Yourself -vehkeilläkin pääsee tuohon maailmaan. Jihuuuuuuuuuuuuuuuu.
Kiitokset Maunulle vinkistä. Nyt ootellaan, että demosta tulee ihan oikea ohjelma.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4862
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Ekasta Maunun viestistä löytyvän linkin mukaan näyttäisi käyvän ennen vuotta 2001 valmistettuihin Alfoihin, joissa ECU on M1.5.5 tai ME 2.1. Tulevaisuudessa myös ME 3.1 ? Missä Alfan mallissa on mikäkin ECU niin sitä en tiedä, sorry. Muistaakseni jonkun diagnoosilaitteiston valmistajan sivuilla on tietoa Alfan mallista ja siinä olevasta Ecu:sta ? Surffailemaan.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Elikkä tuo systeemi käy mihin malleihin ja vuosiin?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4862
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Mulla on tuollainenjaskas kirjoitti:Jos jollain on halukkuutta rakentaa ylimääräisiä interfaceja ja piuhoja, löytyy täältä ostohalukas alfisti.
Myös osien kimppatilaus voisi tulla kyseeseen.
TODELLA siisti ja toimiva paketti (ainakin klonksvageneissa....) Ja tämä sama kaveri joka teki minulle piuhan tekee niitä tarvittaessa lisääkin. Piirilevy on integroituna liittimen sisään. En vain vielä ole Alfassa toimivuutta kokeillut, ilmoittelen kun saan tuloksia
edit: tuolla lisää tämän hepun piuhoista ja myyntikin http://www.jaripetteri.net/netstore/ :o
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Katsoppa tuota asiaa tästä linkistä. Ohjelman tekijä on tässä tapauksessa eri henkilö (siis kilpaileva tuote?) ja hänellä on asia kehitteillä. Jos näin on niin tämä on MUST !jaskas kirjoitti:Saakohan lopullisella ohjelmistolla nollattua airbag-valonkin. Ilmeisesti!
http://www.alfa145.co.uk/forum/index.ph ... c9&act=idx
Tuo Alfa 156 V6:n piuha (kuvat) on mitä siistein näkemäni juttu. Mun tekemä on enemmänkin skrode tuohon verratuna . Laitan siitä kuvat vaikkapa albumiin, kunhan saan ne napsittua ja käsiteltyä sopivaan kokoon.
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
No niin, monen vuoden haave on täyttynyt olen keskustellut Alfani kanssa . AlfaDiag demoversio näyttää tosiaan toimivan Alfa 156 V6 vm.-99 kanssa, valm. 10/98.
Pitänee tilata softa kun on saatavana. Kuva albumissani.
ps. on sama piuha kuin alfa 156 V6:lla (kuva)
Pitänee tilata softa kun on saatavana. Kuva albumissani.
ps. on sama piuha kuin alfa 156 V6:lla (kuva)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Jep, mä sain kanssa just juttelemaan, toimiiRicambi kirjoitti:No niin, monen vuoden haave on täyttynyt olen keskustellut Alfani kanssa . AlfaDiag demoversio näyttää tosiaan toimivan Alfa 156 V6 vm.-99 kanssa, valm. 10/98.
Pitänee tilata softa kun on saatavana. Kuva albumissani.
ps. on sama piuha kuin alfa 156 V6:lla (kuva)
Tätä on ootettu ja yritetty pitkään Oluen paikka
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Näyttäisi olevan ohjelmat nyt tarjolla. Kannattaa verrata ominaisuuksia ennen hankintapäätöstä:
1) http://www.alfadiag.net tarjolla 1.3.2005 alkaen hintaan 59,95€
2) http://alfa145.co.uk/obd.html tarjolla jo nyt, hintaan 44 €
AlfaDiag Demo on testattu ja mulla ainakin toimii, mutta tänään testaan tuon toisen testiohjelman. Onpahan jotakin tekemistä
1) http://www.alfadiag.net tarjolla 1.3.2005 alkaen hintaan 59,95€
2) http://alfa145.co.uk/obd.html tarjolla jo nyt, hintaan 44 €
AlfaDiag Demo on testattu ja mulla ainakin toimii, mutta tänään testaan tuon toisen testiohjelman. Onpahan jotakin tekemistä
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Noniin,
Kokeilut on saatu tehtyä. Molemmat testiohjelmat (AlfaDiag Demo ja Alfa Test) toimivat Ecuni 1.5.5 kanssa.
Nyt olisi hankintapäätöksen aika. Mitä ehdotatte? AlfaDiag on "nice", kun taas tuohon toiseen luvataan Airbagin ecun resetointiominaisuus joko nyt tai myöhemmin ? Kallistuisinko tuohon jälkimmäiseen ? Etuna olisi myös se, että toimii vähän "orvommassa" koneessa.
Mielipiteitä ?
Kokeilut on saatu tehtyä. Molemmat testiohjelmat (AlfaDiag Demo ja Alfa Test) toimivat Ecuni 1.5.5 kanssa.
Nyt olisi hankintapäätöksen aika. Mitä ehdotatte? AlfaDiag on "nice", kun taas tuohon toiseen luvataan Airbagin ecun resetointiominaisuus joko nyt tai myöhemmin ? Kallistuisinko tuohon jälkimmäiseen ? Etuna olisi myös se, että toimii vähän "orvommassa" koneessa.
Mielipiteitä ?
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuo AlfaDiag näyttää selvemmältä ja toiminee paremmin tuon V6 en kanssa, Alfa test:ssä maininta:
(**Only certain parts of the program worked on the V6 (Bosch M2.10), as different calculation factors are used.)
Joten taidanpa valita tuon AlfaDiag kun tulee markkinoille. Kiitos informaatiosta
(**Only certain parts of the program worked on the V6 (Bosch M2.10), as different calculation factors are used.)
Joten taidanpa valita tuon AlfaDiag kun tulee markkinoille. Kiitos informaatiosta
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Eipä oikein tuo lupailu airbag valon sammuttamisesta ihan heti mene läpi. Ainakin interfaces johtoa tarvii muuttaa. Service CD:llä olevassa kytkentä kaaviossa airbag on kytketty obd liittimen nastaan 3 kun taas ecu nastaan 7. Tietysti voihan tieto jotenkin kulkea ecun kautta airbagin ohjausyksikölle.
Ainakin Delta-auton examinerin johtoa joutuu rukkaamaan eri asentoon ennen kuin airbagin valon saa sammutettua. (Katsokaas seuraavalla kerralla kun käytte huollossa)
Ainakin Delta-auton examinerin johtoa joutuu rukkaamaan eri asentoon ennen kuin airbagin valon saa sammutettua. (Katsokaas seuraavalla kerralla kun käytte huollossa)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Tietoa tuosta AirBag -jutusta on täällä:
http://www.alfa145.co.uk/forum/index.ph ... howforum=7
Nasta on, niin kuin yllä olevissa viesteissä on todettu, nro 3. En tiedä miten AJ Carter asian hoitaa, mutta siitähän saan selvän kysymällä. Siispä laittelen postia hänelle asiasta. Oliskohan niin yksinkertainen juttu, että vain vaihtaisi nastan 7:sta 3:een ??? Ja tietenkin ohjelman pätkä peliin. Mene ja tiedä, kun ei ole kristallipalloa.
http://www.alfa145.co.uk/forum/index.ph ... howforum=7
Nasta on, niin kuin yllä olevissa viesteissä on todettu, nro 3. En tiedä miten AJ Carter asian hoitaa, mutta siitähän saan selvän kysymällä. Siispä laittelen postia hänelle asiasta. Oliskohan niin yksinkertainen juttu, että vain vaihtaisi nastan 7:sta 3:een ??? Ja tietenkin ohjelman pätkä peliin. Mene ja tiedä, kun ei ole kristallipalloa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
tuo nastan vaihto todennäköisesti riittää. ja jos näin niin voin koittaa Alfa ihmisille tehdä oman version adapterista jossa on vaikka mekaaninen kykin jolla valitaan käytetäänkö 3 vai 7 nastaa. hienointa olisi jokin automaaginen tunnistus mutta voi olla turhan hankala (lue kallis) toteuttaa.
noita nastoja ei arvaa kuitenkaan mennä yhdistämään niin että liikenne joka menee nastalle 7 ohjattaisiin myös nastalle 3. voi sopivilla bittiyhdistelmillä tulla pahaakin jälkeä...
tuossa vag-com yhteensopivassa adapterissa on myös L-linja käytössä 15:nastasta ja jopa sen siirtäminen 3:nastaan voisi toimia. Riippuu tietysti täysin siitä miten AJ on ohjelmansa tehnyt. Täytyy tutkia asiaa.
Kerroppa JiiPee sitten mitä AJ vastaa.
noita nastoja ei arvaa kuitenkaan mennä yhdistämään niin että liikenne joka menee nastalle 7 ohjattaisiin myös nastalle 3. voi sopivilla bittiyhdistelmillä tulla pahaakin jälkeä...
tuossa vag-com yhteensopivassa adapterissa on myös L-linja käytössä 15:nastasta ja jopa sen siirtäminen 3:nastaan voisi toimia. Riippuu tietysti täysin siitä miten AJ on ohjelmansa tehnyt. Täytyy tutkia asiaa.
Kerroppa JiiPee sitten mitä AJ vastaa.
Sähkö on sinistä ja sattuu...
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Moikka,jaripetteri kirjoitti: ... vag-com yhteensopivassa adapterissa on myös L-linja käytössä 15:nastasta ja jopa sen siirtäminen 3:nastaan voisi toimia. Riippuu tietysti täysin siitä miten AJ on ohjelmansa tehnyt. Täytyy tutkia asiaa.
Kerroppa JiiPee sitten mitä AJ vastaa.
Olin yhteydessä AJ:n kanssa. Hän kirjoitti toteuttavansa sen auton oman ecun kautta eli pinni 7. Tarkemmin en tiedä miten se onnistuu, kun en ole bittinikkari. Mielenkiintoista, eikö ?
Hankin tämän AJ:n ohjelman. Maksun hoidin PayPal:n kautta ja sain kaksi e-mailia: ensimmäisessä oli "licence key" ja toisessa itse ohjelma. Ainakin tuossa vuoden vanhassa läppärissä ohjelma toimii. Auton kanssa yhteyttä yritetään ehkä tänä iltana, jos jaksan kaivaa sen lumihangesta ja vähän lämmittää, ettei läppärin tarvitse palella.
Kun en ymmärrä, niin voisiko joku valaista epäilystäni:
Alfa Test ohjelmalla varmistetaan, että yhteys ecuun toimii. Samalla Ecusta luetaan 222 merkkiä pitkä merkkijono. Tämä lähetetään AJ:lle, joka puolestaan muuntaa (?) sen lisenssiavaimeksi jollakin ohjelmalla. Tarkoittaako tämä sitä, että tuo ohjelma toimii lisenssiavaimella vain siinä ecussa, josta merkkijono on luettu? Eli turha yrittää muiden M1.5.5 -ecujen kanssa ?
Voikohan chippaus vaikuttaa asiaan mitenkään, itselläni AlfaDiag antaa herjan:
System.IndexOutOfRangeException: Index was outside the bounds of the array.
Tuota em. herjaa ei tule jos ECU:n puoleinen piuhan pää roikkuu ilmassa, eli ilmeisesti jotain kusoa niiden välille syntyy mutta yhteisymmärrystä ei.
ECU on -98 mallin 156 V6:ssa, kone on vaihdettu 3-litraiseksi mutta muuten hilut on samat kuin alkuperäisessä 2.5:ssa, chippiä lukuun ottamatta.
System.IndexOutOfRangeException: Index was outside the bounds of the array.
Tuota em. herjaa ei tule jos ECU:n puoleinen piuhan pää roikkuu ilmassa, eli ilmeisesti jotain kusoa niiden välille syntyy mutta yhteisymmärrystä ei.
ECU on -98 mallin 156 V6:ssa, kone on vaihdettu 3-litraiseksi mutta muuten hilut on samat kuin alkuperäisessä 2.5:ssa, chippiä lukuun ottamatta.
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Luultavimmin johtunee chippauksesta?? Seuraavaa voi yrittää: Alasvetovalikosta valitse Configure Interface tai Application näitä voi yrittää muuttaa esim. Ecu response time, kun tätä vasteaikaa lisäsin niin yhteys syntyi.
ps.Kerroppa fiilikset tuosta 3 litran moottorista haluu tietää
ps.Kerroppa fiilikset tuosta 3 litran moottorista haluu tietää
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Tervehdys,
Nyt on lyhyesti testattu se Alfa TS Diag ver 1.10 ohjelma. Alussa oli probleema sen lisenssiavaimen kanssa, mutta kun opin käsittelemään sen oikein ja lähetettyä oikeassa muodossa (notepad) AJ:lle niin häneltä tuli sitten oikea lisenssiavain.
Havaintoja lyhyesti:
Helppo käyttää. Ohjelma mittaa todella useita arvoja yhtäaikaisesti. En tiedä johtuuko koneestani, mutta hyvin usein sain ilmoituksen Run Time errorista (XP:n asetukset ?). Tämä vain silloin kun yritin useampaa kuin yhtä saraketta (column) pitää aktivoituna. Sinällään jo yhdessäkin sarakkeessa on mitattavia arvoja yli ymmärrykseni . Tänään töihin ajaessani pidin aktivoituna vain yhtä saraketta ja tällöin mittaus ei kaatunut kertaakaan. Ohjelma tallettaa tietoja myös lokiin, mutta tätä täytyy vielä opetella.
Eilen otin ECU:sta vikakoodit: ilmamassamittarin vaihdonkin jälkeen ecuun oli jäänyt muistiin merkintä asiasta. Tämän sain kuitattua pois. Toinen vikailmoitus koskee FAN2:n virtapiiriä vaikka se toimii niin kuin pitäisi (testattu käytännössä korvakuulolta --> hurisee). Sama vikailmoitus tulee DA:n laitteillakin. Tämä vikailmoitus ei poistu eli mikähän mättää vaikka siis käytännössä toimii ?
Laitan näkymästä/osanäkymistä kuvia albumiini jahka ehdin. AJ on kertonut kehittelevänsä/ohjelmoivansa graafista osuutta tällä hetkellä.
EDIT 21.2.: Kuva grafiikasta on lisätty albumiini. Sain ohjelman uusimman version justiinsa (ver 1.11), joten se on vielä testaamatta.
Nyt on lyhyesti testattu se Alfa TS Diag ver 1.10 ohjelma. Alussa oli probleema sen lisenssiavaimen kanssa, mutta kun opin käsittelemään sen oikein ja lähetettyä oikeassa muodossa (notepad) AJ:lle niin häneltä tuli sitten oikea lisenssiavain.
Havaintoja lyhyesti:
Helppo käyttää. Ohjelma mittaa todella useita arvoja yhtäaikaisesti. En tiedä johtuuko koneestani, mutta hyvin usein sain ilmoituksen Run Time errorista (XP:n asetukset ?). Tämä vain silloin kun yritin useampaa kuin yhtä saraketta (column) pitää aktivoituna. Sinällään jo yhdessäkin sarakkeessa on mitattavia arvoja yli ymmärrykseni . Tänään töihin ajaessani pidin aktivoituna vain yhtä saraketta ja tällöin mittaus ei kaatunut kertaakaan. Ohjelma tallettaa tietoja myös lokiin, mutta tätä täytyy vielä opetella.
Eilen otin ECU:sta vikakoodit: ilmamassamittarin vaihdonkin jälkeen ecuun oli jäänyt muistiin merkintä asiasta. Tämän sain kuitattua pois. Toinen vikailmoitus koskee FAN2:n virtapiiriä vaikka se toimii niin kuin pitäisi (testattu käytännössä korvakuulolta --> hurisee). Sama vikailmoitus tulee DA:n laitteillakin. Tämä vikailmoitus ei poistu eli mikähän mättää vaikka siis käytännössä toimii ?
Laitan näkymästä/osanäkymistä kuvia albumiini jahka ehdin. AJ on kertonut kehittelevänsä/ohjelmoivansa graafista osuutta tällä hetkellä.
EDIT 21.2.: Kuva grafiikasta on lisätty albumiini. Sain ohjelman uusimman version justiinsa (ver 1.11), joten se on vielä testaamatta.
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Noniin!
En ole saanut systeemejä toimimaan!
Tilasin jaripetteriltä piuhan ja yritän sorkkia sitä autoon, mutta ei se meinaa natsata millään. Valittaa jotain unexpected erroria, siis tällä alfadiag.net ohjelmalla. Yritän vaihtaa kaikkia asetuksia, mutta ei!
Toinen ohjelma (alfatester), ei suostu edes käynnistymään. (Component 'MSCOMM32.OCX' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid.)
Asensin siis ainoastaan sen alfatesterin ja kokeilin sitten käynnistää sitä.
Kenelläkään vinkkejä?
Voikohan ton ensimmäisen ohjelma vika olla piuhassa?
En ole saanut systeemejä toimimaan!
Tilasin jaripetteriltä piuhan ja yritän sorkkia sitä autoon, mutta ei se meinaa natsata millään. Valittaa jotain unexpected erroria, siis tällä alfadiag.net ohjelmalla. Yritän vaihtaa kaikkia asetuksia, mutta ei!
Toinen ohjelma (alfatester), ei suostu edes käynnistymään. (Component 'MSCOMM32.OCX' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid.)
Asensin siis ainoastaan sen alfatesterin ja kokeilin sitten käynnistää sitä.
Kenelläkään vinkkejä?
Voikohan ton ensimmäisen ohjelma vika olla piuhassa?
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Ei hätää. Olen luullakseni paininut samojen asioiden kanssa. Miksi siis keksiä pyörää uudestaan.
http://www.input-drivers.com/drivers/54/54497.htm
EDIT: tai täältä
http://www.megasecurity.org/Needed_files.html
Työpaikan pöytäkone herjasi tuota samaa, mutta kun asensin testerin laptoppiin niin herjausta ei tullut. Katso netistä joltakin download-sivustolta tuo ohjelman pätkä ja syötä koneeseen. Todennäköisesti tuo driver puuttuu sinun koneestasi. Esimerkiksi saat sen täältä ilmatteeks:jaskas kirjoitti: ...Component 'MSCOMM32.OCX' ...
http://www.input-drivers.com/drivers/54/54497.htm
EDIT: tai täältä
http://www.megasecurity.org/Needed_files.html
Joo, ja niitä tarvitaan todennäköisesti lopulta vain kolme (?) eli nro 16(12v), nro 7 (se keskustelulinja) ja maa (joko 5 ja/tai 4, en muista tarkkaan, mutta toisessa interfacessa olen ne yhdistänyt piirilevyllä samaan paikkaan. Jos kerran asustelet täällä pk-seudulla niin ota yhteyttä esim pm:nä tai soita 040 5403671. Voit testata mun piuhan tai mä voin testata sun. Sovitaan vain paikka ja aika. Ohjelma eli tuo Alfa ts diag toimii mulla ihan hyvin, mutta se on ecu-kohtainen sen lisenssiavaimen vuoksi.jaskas kirjoitti:Oonko mä mennyt hankkimaan väärän piuhan?
Mun OBD liittimessä on vain 4 pinniä, kun taas JiiPeen gallerian kuvissa niitä on 5
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
En sitä tarkoittanut. ISO standardin mukaisessa liittimessä on 5 pinniä, joista nro 15:a ei kaikkien autojen kanssa tarvitse. Ainakaan mulla ei auton liittimessä ole tuolle vastakappaletta. Pinnien 4 ja 5 johdot ovat taasen useimmissa piirikaavioissa kytketty samaan kohtaan levyllä. Voihan olla, että niitä molempia tarvitaankin. En ole asiantuntija, joten vain arvailen.jaskas kirjoitti:Meinaat siis, että mun piuha on väärä?
Ymmärtääkseni jaripetterin piuha on tehty standardin mukaisesti. Se on ainakin kompaktimpi (= siistimpi) kuin itse rakentamani härveli.
Ota yhteyttä niin testaillaan.
PS. noita tietokoneen huutamia puuttuvia tiedostoja on tarjolla myös aiemmin tässä ketjussa mainitsemallani alfa145 sivustolla.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Tuosta mun adapterista on Alfassa käytössä tosiaan vain kolme johtoa.
Pinni 16 on käyttöjännite, 4:n signaalimaa (ja 5:n joka on kykemättä on runkomaa, näitä ei kannattaisi yhdistää kuitenkaan) ja pinni 7 K-datalinja.
Joissain vanhemmissa VAG:issa on tuo pinni 15 eli L-linja käytössä ja viimiset ennen -05 olevat Audit käyttää pinni 15:sta toista K-linja eli ns. Dual K-line. -05 eteenpäin on sitten CAN väylä ja ihan muut pinnit käytössä.
Ikävä kyllä en kauheen ihmeellistä tukea Alfa kuskeille voi tarjota johtuen tuosta omasta autovalinnasta ja ei tässä ihan joka viikko viittis autoakaan vaihtaa. Kaverilla on kylla Alfa ja kun saan seuraavat adapterit valmiiksi niin olisi tarkoitus Alfaakin alkaa opiskelemaan. =)
Mitä VAG:n suunnalta on oppinut niin läppäreiden sarjaporteissa on eroja eteenkin uudempien ja myöskään läheskään kaikki USB-sarjaportti adapterit eivät hallitse noita OBD:n hyvinkin hitaita tiedosiirtonopeuksia. Kättelyssä nopeus on hetken 5 baudia eli USB-palikka kyllästyy odottamaan vastausta ja antaa virheen.
Pinni 16 on käyttöjännite, 4:n signaalimaa (ja 5:n joka on kykemättä on runkomaa, näitä ei kannattaisi yhdistää kuitenkaan) ja pinni 7 K-datalinja.
Joissain vanhemmissa VAG:issa on tuo pinni 15 eli L-linja käytössä ja viimiset ennen -05 olevat Audit käyttää pinni 15:sta toista K-linja eli ns. Dual K-line. -05 eteenpäin on sitten CAN väylä ja ihan muut pinnit käytössä.
Ikävä kyllä en kauheen ihmeellistä tukea Alfa kuskeille voi tarjota johtuen tuosta omasta autovalinnasta ja ei tässä ihan joka viikko viittis autoakaan vaihtaa. Kaverilla on kylla Alfa ja kun saan seuraavat adapterit valmiiksi niin olisi tarkoitus Alfaakin alkaa opiskelemaan. =)
Mitä VAG:n suunnalta on oppinut niin läppäreiden sarjaporteissa on eroja eteenkin uudempien ja myöskään läheskään kaikki USB-sarjaportti adapterit eivät hallitse noita OBD:n hyvinkin hitaita tiedosiirtonopeuksia. Kättelyssä nopeus on hetken 5 baudia eli USB-palikka kyllästyy odottamaan vastausta ja antaa virheen.
Sähkö on sinistä ja sattuu...
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Nyt on viimein uusi erä adaptereita saatavana tuolla. Oletko jaska saanut omasi toimimaan?
Sähkö on sinistä ja sattuu...
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Kaivetaanpa vanha ketju esiin kun alkoi kaapelin ja softan tilaaminen himottamaan.
Minkälaisia käyttökokemuksia ihmisillä on ollut tuosta AlfaDiag-softasta? Kutina olisi kova tilata tuo ja kaapeli mutta yli 100€ molemmista tuntuu vähän kovalta hinnalta... Jaksaakohan sillä kuitenkaan leikkiä viikkoa pitempään
Saako esim. noita dyno-mittauksia tallennettua ja miten hyvin tuollainen voi pitää paikkansa? Näyttäisi kyllä aika kattavat säädöt olevan kaikille muuttujille. Entä mitenkäs tuon softan rekisteröinnin kanssa: jos asennan sen koneeseen X niin en saa sitä enää toimimaan koneessa Y jos kone X hajoaa? Ja pitääkö noissa dyno-mittauksissa ja performance runeissa olla aina sormi valmiina nappulalla ja painamassa sekunnilleen oikeassa kohdassa tai homma menee läskiksi?
Minkälaisia käyttökokemuksia ihmisillä on ollut tuosta AlfaDiag-softasta? Kutina olisi kova tilata tuo ja kaapeli mutta yli 100€ molemmista tuntuu vähän kovalta hinnalta... Jaksaakohan sillä kuitenkaan leikkiä viikkoa pitempään
Saako esim. noita dyno-mittauksia tallennettua ja miten hyvin tuollainen voi pitää paikkansa? Näyttäisi kyllä aika kattavat säädöt olevan kaikille muuttujille. Entä mitenkäs tuon softan rekisteröinnin kanssa: jos asennan sen koneeseen X niin en saa sitä enää toimimaan koneessa Y jos kone X hajoaa? Ja pitääkö noissa dyno-mittauksissa ja performance runeissa olla aina sormi valmiina nappulalla ja painamassa sekunnilleen oikeassa kohdassa tai homma menee läskiksi?
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Eikös toi sun auto ole jo OBD2 yhteensopiva? Joten AlfaDiag ei toimi välttämättä 01 vuosimallin autossa. Scantoolin ohjelmat sitten taas toimii. Toisaalta auto on juuri sen ikäinen, että kannattaa varmistaa kumpaa standardia ohjausyksikkö käyttää.
Ainakin jotain GTA:n omistajia on käyttäneet jotain ohjelmaa käyrien piirtämiseen.
Ainakin jotain GTA:n omistajia on käyttäneet jotain ohjelmaa käyrien piirtämiseen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Olen käyttänyt ohjelmaa vikakoodien nollaamiseen, tarvittaessa ecun resetointiin sekä ennenkaikkea helpottamaan vianetsintää. Eihän vika välttämättä ole juuri siinä anturissa/komponentissa, josta vikailmoitus on tullut.
Ohjelma yhdessä korjausmanuaalin kanssa on mielestäni aika lyömätön yhdistelmä tällaiselle "kotimekaanikolle". Sitä paitsi tämä on yksi mielenkiintoisimmista tavoista oppia jotakin nykyaikaisten autojen moottorinohjausjärjestelmistä. Jos näillä ei sitten selviä niin sitten apua haetaan tältä palstalta, DA:sta (tosi urgentti tilanne), AutoMilanosta ... jne... . Itse käytän Alfa TS diag ohjelmaa, en siis AlfaDiagia.
Ohjelma yhdessä korjausmanuaalin kanssa on mielestäni aika lyömätön yhdistelmä tällaiselle "kotimekaanikolle". Sitä paitsi tämä on yksi mielenkiintoisimmista tavoista oppia jotakin nykyaikaisten autojen moottorinohjausjärjestelmistä. Jos näillä ei sitten selviä niin sitten apua haetaan tältä palstalta, DA:sta (tosi urgentti tilanne), AutoMilanosta ... jne... . Itse käytän Alfa TS diag ohjelmaa, en siis AlfaDiagia.
Milläs softalla JTS koneisia ropeloidaan kun sitä ei löydy AlfaDiag ohjelman listasta...
Vehicles Covered by AlfaDiag Version 1.0.1.0
ECU Type Model Engine Engine Code
M1.5.5 145/146(*) 1.4 TS AR33503
145/146(*) 1.6 TS AR67601,AR32102
145/146(*) 1.8 TS AR32201,AR67106
145/146(*) 2.0 TS AR32301,AR67204
156** 1.6 TS** AR32102,AR67601
156 1.8 TS AR32201
156 2.0 TS AR32301
166 2.0 TS AR34103
GTV/Spider 1.8 TS AR32201
GTV/Spider(*) 2.0 TS AR16201,AR32301
ME 2.1 156 2.5 V6 AR32401,AR32405
166 2.5 V6 AR34201,AR36201
166 3.0 V6 AR34301,AR34302,AR36101
GTV/Spider(*) 3.0 V6 AR16101,AR16105
ME 2.1 Turbo 166 2.0 Turbo AR34102
ME 3.1 156 Selespeed 2.0 TS AR32301
Vehicles Covered by AlfaDiag Version 1.0.1.0
ECU Type Model Engine Engine Code
M1.5.5 145/146(*) 1.4 TS AR33503
145/146(*) 1.6 TS AR67601,AR32102
145/146(*) 1.8 TS AR32201,AR67106
145/146(*) 2.0 TS AR32301,AR67204
156** 1.6 TS** AR32102,AR67601
156 1.8 TS AR32201
156 2.0 TS AR32301
166 2.0 TS AR34103
GTV/Spider 1.8 TS AR32201
GTV/Spider(*) 2.0 TS AR16201,AR32301
ME 2.1 156 2.5 V6 AR32401,AR32405
166 2.5 V6 AR34201,AR36201
166 3.0 V6 AR34301,AR34302,AR36101
GTV/Spider(*) 3.0 V6 AR16101,AR16105
ME 2.1 Turbo 166 2.0 Turbo AR34102
ME 3.1 156 Selespeed 2.0 TS AR32301