Obd testaus ohjelma vanhempiin Alfoihin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Obd testaus ohjelma vanhempiin Alfoihin

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nyt vihdoinkin on saatu ohjelma myös -2001 Alfoihin. En ole vielä ehtinyt testaamaan toimiiko hyvin, mutta ohjelma väittää toimivansa Motronic M1.5.5 (twin sparkit) ja ME2.1 (V6 euro 2) kanssa. www.alfadiag.net
Nyt tarvii vaan vielä installoida win2000 kannettavaan ja kokeilemaan :drinking:

Ohjelma vielä demo versio, mutta myynti versiokin pitäisi pian olla saatavilla. Hinta ei pitäisi olla kuulemma hankkimisen este, joten kaipa siitä selviää noin 40-50 eurolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Pitää vielä venata koko versiota ja sitten tehdä oma piuha.
Eikös joku täällä ollut rakentanut sellasen?

Pitäisiköhän tällasen piuhan käydä tohon?:
http://www.bb-elec.com/product.asp?dept ... OBDIIJ1962

vai onkohan se joku näistä:
http://www.ross-tech.com/vag-com/key-com.html

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla on noihin kupliin käyvä piuha (tuo ross-techin...) sillä vois ainakin kokeilla jos joku softan löytää.. Jokohan Emule tietää :wink:

edit: jaa siellähän se piuha olikin linkin takana ja demokin imuutettavana.. täytyy kokkeilla :-D

http://www.alfadiag.net/Links.htm

Tuo jeff noxonin piuha ajaa saman asian kuin mitä ross-tech käyttää.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Moikka,

Hieno juttu tuo alfadiag. Täytyy tutustua aiheeseen paremmin.

Tein interfacen Jeff Noxonin ohjeiden mukaan. Kotioloissakin helppo juttu. Piuha on vain testaamatta, kun ei ole tuota volkkariakaan perheessä, jossa voisi testata. Laite perustuu optoerottimiin, jottei laite (tietsikka) pala. Ainakaan vielä ei toimi Alfan kanssa --> ohjelmaprobleemii ??

Kun hankitte piuhaa niin suora ei mielestäni käy vaan siinä välissä on oltava interface. Autosta tulee 12 V ja tietsikka käy runksuttaa noin 5 v:llä. Tässä voi käydä kaiketi huonosti. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Otin yhteyttä AO-paltalla olevaan AjCarteriin, jolta löytyy toisenlainen konstruktio interfacesta http://alfa145.co.uk/obd.html Perustuu MAX232 convertteriin. Lupasi lähettää PCB-layoutin, jotta voi valotella ja syövyttää piirilevyn. Muuten joutuu opettelemaan Eaglen käytön. Häneltä valmistuu tuotapikaa myös ohjelma, hinta around 30 puntaa.

Tietoja saa tarvittaessa esim pm:nä.

Edit: pirulainen, juoksujalkaa talliin testailemaan se demo ja Jeffin piuha. Menee yötyöksi tänään. Miks' en aiemmasta viestistä tajunnuuuuu tätä.
Viimeksi muokannut JiiPee, 01 Helmi 2005, 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No kappas, siinähän on pakkohankinta!
JiiPee kirjoitti:Lupasi lähettää PCB-layoutin, jotta voi valotella ja syövyttää piirilevyn. Muuten joutuu opettelemaan Eaglen käytön.
Minäkin voin vääntää kytkentäkaavion perusteella PCB:t, mutta onko kellään käytössä piirilevyjyrsintä? Mulla ei enää ole, eikä ihan vaan omaksi iloksi viitsisi hankkia 1500 euron vehjettä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itse tein kytkennän ns verolevylle. Vielä kun ehtis kokeilla toimiiko kyseinen viritys.
Johto on rakennettu max232 piirin ympärille Alfadiagin sivujen ohjeilla.

No muutaman tunnin päästä tiedetään toimiiko yhteys :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos rasvanäppi. Oottelen tässä kuitenkin vähäsen aikaa.
Maunu kirjoitti:No muutaman tunnin päästä tiedetään toimiiko yhteys :-D
Hitsi, että odottavan aika on pitkä. Innolla ootellaan ! :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vitsit kamut, se TOIMII ihan oikeasti, AlfaDiag demo + Jeffin ISO 9141 interface !!!!!! :multi: Nyt lapsettaa ihan satasella.
Ecuun kytkeytyminen oli ... hmmm... suorastaan verrattavissa kunnon ... Hieno fiilis kun näillä Do It Yourself -vehkeilläkin pääsee tuohon maailmaan. Jihuuuuuuuuuuuuuuuu.

Kiitokset Maunulle vinkistä. Nyt ootellaan, että demosta tulee ihan oikea ohjelma.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Elikkä tuo systeemi käy mihin malleihin ja vuosiin?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Elikkä tuo systeemi käy mihin malleihin ja vuosiin?
Ekasta Maunun viestistä löytyvän linkin mukaan näyttäisi käyvän ennen vuotta 2001 valmistettuihin Alfoihin, joissa ECU on M1.5.5 tai ME 2.1. Tulevaisuudessa myös ME 3.1 ? Missä Alfan mallissa on mikäkin ECU niin sitä en tiedä, sorry. Muistaakseni jonkun diagnoosilaitteiston valmistajan sivuilla on tietoa Alfan mallista ja siinä olevasta Ecu:sta ? Surffailemaan.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Kulostaa todella hienolta.
lähetelkää kuvia piirilevy virityksistänne.
Jos itsekin uskaltaisi tarttua kolviin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jep noilta sivuilta löytyy tarkempi erittely. Itse vaan aluksi luulin että se on tuota ohjelmaa laajentavaversio. Mutta 146(5)/156/166:sta eteenpäin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Saakohan lopullisella ohjelmistolla nollattua airbag-valonkin. Ilmeisesti!

Jos jollain on halukkuutta rakentaa ylimääräisiä interfaceja ja piuhoja, löytyy täältä ostohalukas alfisti.

Myös osien kimppatilaus voisi tulla kyseeseen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jaskas kirjoitti:Jos jollain on halukkuutta rakentaa ylimääräisiä interfaceja ja piuhoja, löytyy täältä ostohalukas alfisti.

Myös osien kimppatilaus voisi tulla kyseeseen.
Mulla on tuollainen

Kuva

TODELLA siisti ja toimiva paketti (ainakin klonksvageneissa....) Ja tämä sama kaveri joka teki minulle piuhan tekee niitä tarvittaessa lisääkin. Piirilevy on integroituna liittimen sisään. En vain vielä ole Alfassa toimivuutta kokeillut, ilmoittelen kun saan tuloksia :)

edit: tuolla lisää tämän hepun piuhoista ja myyntikin http://www.jaripetteri.net/netstore/ :o

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

jaskas kirjoitti:Saakohan lopullisella ohjelmistolla nollattua airbag-valonkin. Ilmeisesti!
Katsoppa tuota asiaa tästä linkistä. Ohjelman tekijä on tässä tapauksessa eri henkilö (siis kilpaileva tuote?) ja hänellä on asia kehitteillä. Jos näin on niin tämä on MUST !

http://www.alfa145.co.uk/forum/index.ph ... c9&act=idx

Tuo Alfa 156 V6:n piuha (kuvat) on mitä siistein näkemäni juttu. Mun tekemä on enemmänkin skrode tuohon verratuna . Laitan siitä kuvat vaikkapa albumiin, kunhan saan ne napsittua ja käsiteltyä sopivaan kokoon.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mä oon ihan fiilareissa.

Piuha integroidulla interfacella maksaa jaripetterillä vain 55€.
Ostan kyllä samantein, kunhan joku huimapää on ensin testannut toiminnan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Nyt on interfacen kuvat mun albumissa. Kuvat on hieman huonoja, koska en ollut varma kuvien koosta käsitellessäni niitä Paint Shop Pro:lla (ei ollut internetyhteys päällä tarkistusta varten). Kuvat on pienennetty ja värien määrää on laskettu mahduttaakseni kunkin 50 Kb:iin.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

No niin, monen vuoden haave on täyttynyt olen keskustellut Alfani kanssa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . AlfaDiag demoversio näyttää tosiaan toimivan Alfa 156 V6 vm.-99 kanssa, valm. 10/98.

Pitänee tilata softa kun on saatavana. Kuva albumissani.

ps. on sama piuha kuin alfa 156 V6:lla (kuva)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ricambi kirjoitti:No niin, monen vuoden haave on täyttynyt olen keskustellut Alfani kanssa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . AlfaDiag demoversio näyttää tosiaan toimivan Alfa 156 V6 vm.-99 kanssa, valm. 10/98.

Pitänee tilata softa kun on saatavana. Kuva albumissani.

ps. on sama piuha kuin alfa 156 V6:lla (kuva)
Jep, mä sain kanssa just juttelemaan, toimii :-D

Tätä on ootettu ja yritetty pitkään 8) Oluen paikka :drinking:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ehdottomasti oluen paikka ja hyvää Italialaista punaviiniä "Valpolicella Superiore" kehittynyt ja antava, paistin kera....nam...nam... :mrgreen:. Pahus kun tulee kirjoitusvirheitä koko ajan :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Näyttäisi olevan ohjelmat nyt tarjolla. Kannattaa verrata ominaisuuksia ennen hankintapäätöstä:

1) http://www.alfadiag.net tarjolla 1.3.2005 alkaen hintaan 59,95€
2) http://alfa145.co.uk/obd.html tarjolla jo nyt, hintaan 44 €

AlfaDiag Demo on testattu ja mulla ainakin toimii, mutta tänään testaan tuon toisen testiohjelman. Onpahan jotakin tekemistä ;-)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Okay, kuulolla ollaan kun olet saannut tuon softan testattua :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Noniin,

Kokeilut on saatu tehtyä. Molemmat testiohjelmat (AlfaDiag Demo ja Alfa Test) toimivat Ecuni 1.5.5 kanssa.

Nyt olisi hankintapäätöksen aika. Mitä ehdotatte? AlfaDiag on "nice", kun taas tuohon toiseen luvataan Airbagin ecun resetointiominaisuus joko nyt tai myöhemmin ? Kallistuisinko tuohon jälkimmäiseen ? Etuna olisi myös se, että toimii vähän "orvommassa" koneessa.

Mielipiteitä ?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuo AlfaDiag näyttää selvemmältä ja toiminee paremmin tuon V6 en kanssa, Alfa test:ssä maininta:
(**Only certain parts of the program worked on the V6 (Bosch M2.10), as different calculation factors are used.)

Joten taidanpa valita tuon AlfaDiag kun tulee markkinoille. Kiitos informaatiosta :-D
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mäkin tilasin jo piuhan.
Mulle ainakin on aika tärkeetä myös tuo airbägin nollaaminen.... Eli sen perusteella saattaa joutua tekemään päätöksen ohjelman valinnasta.

Missä kohti siellä muuten puhutaan tosta airbägistä?
Mun silmään ei sitä satu.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eipä oikein tuo lupailu airbag valon sammuttamisesta ihan heti mene läpi. Ainakin interfaces johtoa tarvii muuttaa. Service CD:llä olevassa kytkentä kaaviossa airbag on kytketty obd liittimen nastaan 3 kun taas ecu nastaan 7. Tietysti voihan tieto jotenkin kulkea ecun kautta airbagin ohjausyksikölle.

Ainakin Delta-auton examinerin johtoa joutuu rukkaamaan eri asentoon ennen kuin airbagin valon saa sammutettua. (Katsokaas seuraavalla kerralla kun käytte huollossa)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tietoa tuosta AirBag -jutusta on täällä:
http://www.alfa145.co.uk/forum/index.ph ... howforum=7

Nasta on, niin kuin yllä olevissa viesteissä on todettu, nro 3. En tiedä miten AJ Carter asian hoitaa, mutta siitähän saan selvän kysymällä. Siispä laittelen postia hänelle asiasta. Oliskohan niin yksinkertainen juttu, että vain vaihtaisi nastan 7:sta 3:een ??? Ja tietenkin ohjelman pätkä peliin. Mene ja tiedä, kun ei ole kristallipalloa.

jaripetteri
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaripetteri »

tuo nastan vaihto todennäköisesti riittää. ja jos näin niin voin koittaa Alfa ihmisille tehdä oman version adapterista jossa on vaikka mekaaninen kykin jolla valitaan käytetäänkö 3 vai 7 nastaa. hienointa olisi jokin automaaginen tunnistus mutta voi olla turhan hankala (lue kallis) toteuttaa.

noita nastoja ei arvaa kuitenkaan mennä yhdistämään niin että liikenne joka menee nastalle 7 ohjattaisiin myös nastalle 3. voi sopivilla bittiyhdistelmillä tulla pahaakin jälkeä... :roll:

tuossa vag-com yhteensopivassa adapterissa on myös L-linja käytössä 15:nastasta ja jopa sen siirtäminen 3:nastaan voisi toimia. Riippuu tietysti täysin siitä miten AJ on ohjelmansa tehnyt. Täytyy tutkia asiaa.

Kerroppa JiiPee sitten mitä AJ vastaa.
Sähkö on sinistä ja sattuu...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

jaripetteri kirjoitti: ... vag-com yhteensopivassa adapterissa on myös L-linja käytössä 15:nastasta ja jopa sen siirtäminen 3:nastaan voisi toimia. Riippuu tietysti täysin siitä miten AJ on ohjelmansa tehnyt. Täytyy tutkia asiaa.

Kerroppa JiiPee sitten mitä AJ vastaa.
Moikka,
Olin yhteydessä AJ:n kanssa. Hän kirjoitti toteuttavansa sen auton oman ecun kautta eli pinni 7. Tarkemmin en tiedä miten se onnistuu, kun en ole bittinikkari. Mielenkiintoista, eikö ?

Hankin tämän AJ:n ohjelman. Maksun hoidin PayPal:n kautta ja sain kaksi e-mailia: ensimmäisessä oli "licence key" ja toisessa itse ohjelma. Ainakin tuossa vuoden vanhassa läppärissä ohjelma toimii. Auton kanssa yhteyttä yritetään ehkä tänä iltana, jos jaksan kaivaa sen lumihangesta ja vähän lämmittää, ettei läppärin tarvitse palella.

Kun en ymmärrä, niin voisiko joku valaista epäilystäni:
Alfa Test ohjelmalla varmistetaan, että yhteys ecuun toimii. Samalla Ecusta luetaan 222 merkkiä pitkä merkkijono. Tämä lähetetään AJ:lle, joka puolestaan muuntaa (?) sen lisenssiavaimeksi jollakin ohjelmalla. Tarkoittaako tämä sitä, että tuo ohjelma toimii lisenssiavaimella vain siinä ecussa, josta merkkijono on luettu? Eli turha yrittää muiden M1.5.5 -ecujen kanssa ?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Siitä nimenomaan näyttäisi olevan kysymys. Eipähän leviä softa kovin herkästi piraattimarkkinoille kun se toimii vain tietyn raudan kanssa. Joku tuonkin kuitenkin joskus tulee kräkkäämään.

Avatar
Carajillo
Viestit: 42
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 19:10
Car(s): Giulietta 1.4TB MA 170HP 2014

Viesti Kirjoittaja Carajillo »

Voikohan chippaus vaikuttaa asiaan mitenkään, itselläni AlfaDiag antaa herjan:

System.IndexOutOfRangeException: Index was outside the bounds of the array.

Tuota em. herjaa ei tule jos ECU:n puoleinen piuhan pää roikkuu ilmassa, eli ilmeisesti jotain kusoa niiden välille syntyy mutta yhteisymmärrystä ei.

ECU on -98 mallin 156 V6:ssa, kone on vaihdettu 3-litraiseksi mutta muuten hilut on samat kuin alkuperäisessä 2.5:ssa, chippiä lukuun ottamatta.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Luultavimmin johtunee chippauksesta?? Seuraavaa voi yrittää: Alasvetovalikosta valitse Configure Interface tai Application näitä voi yrittää muuttaa esim. Ecu response time, kun tätä vasteaikaa lisäsin niin yhteys syntyi.

ps.Kerroppa fiilikset tuosta 3 litran moottorista :wink: haluu tietää :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tervehdys,

Nyt on lyhyesti testattu se Alfa TS Diag ver 1.10 ohjelma. Alussa oli probleema sen lisenssiavaimen kanssa, mutta kun opin käsittelemään sen oikein ja lähetettyä oikeassa muodossa (notepad) AJ:lle niin häneltä tuli sitten oikea lisenssiavain.

Havaintoja lyhyesti:
Helppo käyttää. Ohjelma mittaa todella useita arvoja yhtäaikaisesti. En tiedä johtuuko koneestani, mutta hyvin usein sain ilmoituksen Run Time errorista (XP:n asetukset ?). Tämä vain silloin kun yritin useampaa kuin yhtä saraketta (column) pitää aktivoituna. Sinällään jo yhdessäkin sarakkeessa on mitattavia arvoja yli ymmärrykseni ;-). Tänään töihin ajaessani pidin aktivoituna vain yhtä saraketta ja tällöin mittaus ei kaatunut kertaakaan. Ohjelma tallettaa tietoja myös lokiin, mutta tätä täytyy vielä opetella.

Eilen otin ECU:sta vikakoodit: ilmamassamittarin vaihdonkin jälkeen ecuun oli jäänyt muistiin merkintä asiasta. Tämän sain kuitattua pois. Toinen vikailmoitus koskee FAN2:n virtapiiriä vaikka se toimii niin kuin pitäisi (testattu käytännössä korvakuulolta --> hurisee). Sama vikailmoitus tulee DA:n laitteillakin. Tämä vikailmoitus ei poistu eli mikähän mättää vaikka siis käytännössä toimii ?

Laitan näkymästä/osanäkymistä kuvia albumiini jahka ehdin. AJ on kertonut kehittelevänsä/ohjelmoivansa graafista osuutta tällä hetkellä.

EDIT 21.2.: Kuva grafiikasta on lisätty albumiini. Sain ohjelman uusimman version justiinsa (ver 1.11), joten se on vielä testaamatta.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Noniin!

En ole saanut systeemejä toimimaan!

Tilasin jaripetteriltä piuhan ja yritän sorkkia sitä autoon, mutta ei se meinaa natsata millään. Valittaa jotain unexpected erroria, siis tällä alfadiag.net ohjelmalla. Yritän vaihtaa kaikkia asetuksia, mutta ei!

Toinen ohjelma (alfatester), ei suostu edes käynnistymään. (Component 'MSCOMM32.OCX' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid.)
Asensin siis ainoastaan sen alfatesterin ja kokeilin sitten käynnistää sitä.

Kenelläkään vinkkejä?
Voikohan ton ensimmäisen ohjelma vika olla piuhassa?

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Oonko mä mennyt hankkimaan väärän piuhan?
Mun OBD liittimessä on vain 4 pinniä, kun taas JiiPeen gallerian kuvissa niitä on 5

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

kelään tietoa että saiskos tollasta toimimaan kolme kolmosessa??
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei hätää. Olen luullakseni paininut samojen asioiden kanssa. Miksi siis keksiä pyörää uudestaan.
jaskas kirjoitti: ...Component 'MSCOMM32.OCX' ...
Työpaikan pöytäkone herjasi tuota samaa, mutta kun asensin testerin laptoppiin niin herjausta ei tullut. Katso netistä joltakin download-sivustolta tuo ohjelman pätkä ja syötä koneeseen. Todennäköisesti tuo driver puuttuu sinun koneestasi. Esimerkiksi saat sen täältä ilmatteeks:
http://www.input-drivers.com/drivers/54/54497.htm
EDIT: tai täältä
http://www.megasecurity.org/Needed_files.html

jaskas kirjoitti:Oonko mä mennyt hankkimaan väärän piuhan?
Mun OBD liittimessä on vain 4 pinniä, kun taas JiiPeen gallerian kuvissa niitä on 5
Joo, ja niitä tarvitaan todennäköisesti lopulta vain kolme (?) eli nro 16(12v), nro 7 (se keskustelulinja) ja maa (joko 5 ja/tai 4, en muista tarkkaan, mutta toisessa interfacessa olen ne yhdistänyt piirilevyllä samaan paikkaan. Jos kerran asustelet täällä pk-seudulla niin ota yhteyttä esim pm:nä tai soita 040 5403671. Voit testata mun piuhan tai mä voin testata sun. Sovitaan vain paikka ja aika. Ohjelma eli tuo Alfa ts diag toimii mulla ihan hyvin, mutta se on ecu-kohtainen sen lisenssiavaimen vuoksi.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Noniin, sain testerin toimimaan, siis koneella ainakin, einyt vielä passaa autoon kokeilla :)

Meinaat siis, että mun piuha on väärä?

Pitää sopia treffit jossain välissä, niin pääsee testaamaan, jos se ei tällä ala toimimaan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

jaskas kirjoitti:Meinaat siis, että mun piuha on väärä?
En sitä tarkoittanut. ISO standardin mukaisessa liittimessä on 5 pinniä, joista nro 15:a ei kaikkien autojen kanssa tarvitse. Ainakaan mulla ei auton liittimessä ole tuolle vastakappaletta. Pinnien 4 ja 5 johdot ovat taasen useimmissa piirikaavioissa kytketty samaan kohtaan levyllä. Voihan olla, että niitä molempia tarvitaankin. En ole asiantuntija, joten vain arvailen.

Ymmärtääkseni jaripetterin piuha on tehty standardin mukaisesti. Se on ainakin kompaktimpi (= siistimpi) kuin itse rakentamani härveli.

Ota yhteyttä niin testaillaan.

PS. noita tietokoneen huutamia puuttuvia tiedostoja on tarjolla myös aiemmin tässä ketjussa mainitsemallani alfa145 sivustolla.

jaripetteri
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaripetteri »

Tuosta mun adapterista on Alfassa käytössä tosiaan vain kolme johtoa.

Pinni 16 on käyttöjännite, 4:n signaalimaa (ja 5:n joka on kykemättä on runkomaa, näitä ei kannattaisi yhdistää kuitenkaan) ja pinni 7 K-datalinja.

Joissain vanhemmissa VAG:issa on tuo pinni 15 eli L-linja käytössä ja viimiset ennen -05 olevat Audit käyttää pinni 15:sta toista K-linja eli ns. Dual K-line. -05 eteenpäin on sitten CAN väylä ja ihan muut pinnit käytössä.

Ikävä kyllä en kauheen ihmeellistä tukea Alfa kuskeille voi tarjota johtuen tuosta omasta autovalinnasta ja ei tässä ihan joka viikko viittis autoakaan vaihtaa. Kaverilla on kylla Alfa ja kun saan seuraavat adapterit valmiiksi niin olisi tarkoitus Alfaakin alkaa opiskelemaan. =)

Mitä VAG:n suunnalta on oppinut niin läppäreiden sarjaporteissa on eroja eteenkin uudempien ja myöskään läheskään kaikki USB-sarjaportti adapterit eivät hallitse noita OBD:n hyvinkin hitaita tiedosiirtonopeuksia. Kättelyssä nopeus on hetken 5 baudia eli USB-palikka kyllästyy odottamaan vastausta ja antaa virheen.
Sähkö on sinistä ja sattuu...

jaripetteri
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 10:21
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaripetteri »

Nyt on viimein uusi erä adaptereita saatavana tuolla. Oletko jaska saanut omasi toimimaan?
Sähkö on sinistä ja sattuu...

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Jeps, sain ton alfatesterin toimimaan. Koko versiota ohjelmasta en ole vielä "ehtinyt" tilamaan.

Alfadiagia en oo saanut toimimaan, en hirveesti ole kyllä yrittänytkään. Kunhan tökkäsin piuhan kiinni ja vaihtelin hieman asetuksia.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Kaivetaanpa vanha ketju esiin kun alkoi kaapelin ja softan tilaaminen himottamaan.

Minkälaisia käyttökokemuksia ihmisillä on ollut tuosta AlfaDiag-softasta? Kutina olisi kova tilata tuo ja kaapeli mutta yli 100€ molemmista tuntuu vähän kovalta hinnalta... Jaksaakohan sillä kuitenkaan leikkiä viikkoa pitempään :)

Saako esim. noita dyno-mittauksia tallennettua ja miten hyvin tuollainen voi pitää paikkansa? Näyttäisi kyllä aika kattavat säädöt olevan kaikille muuttujille. Entä mitenkäs tuon softan rekisteröinnin kanssa: jos asennan sen koneeseen X niin en saa sitä enää toimimaan koneessa Y jos kone X hajoaa? Ja pitääkö noissa dyno-mittauksissa ja performance runeissa olla aina sormi valmiina nappulalla ja painamassa sekunnilleen oikeassa kohdassa tai homma menee läskiksi?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös toi sun auto ole jo OBD2 yhteensopiva? Joten AlfaDiag ei toimi välttämättä 01 vuosimallin autossa. Scantoolin ohjelmat sitten taas toimii. Toisaalta auto on juuri sen ikäinen, että kannattaa varmistaa kumpaa standardia ohjausyksikkö käyttää.

Ainakin jotain GTA:n omistajia on käyttäneet jotain ohjelmaa käyrien piirtämiseen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Autoni on kyllä yhteensopiva tuon AlfaDiagin kanssa, tarkistin siitä saitilla olevasta moottorinumerolistasta.

MikaZ
Viestit: 164
Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00)
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja MikaZ »

Anteeksi typeryyteni, :oops: , mutta onko ko. vermeistä muuta hyötyä kuin vikakoodien resetoiminen? Siis onhan tuokin jo paljon, mutta...askarruttaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Olen käyttänyt ohjelmaa vikakoodien nollaamiseen, tarvittaessa ecun resetointiin sekä ennenkaikkea helpottamaan vianetsintää. Eihän vika välttämättä ole juuri siinä anturissa/komponentissa, josta vikailmoitus on tullut.

Ohjelma yhdessä korjausmanuaalin kanssa on mielestäni aika lyömätön yhdistelmä tällaiselle "kotimekaanikolle". Sitä paitsi tämä on yksi mielenkiintoisimmista tavoista oppia jotakin nykyaikaisten autojen moottorinohjausjärjestelmistä. Jos näillä ei sitten selviä niin sitten apua haetaan tältä palstalta, DA:sta (tosi urgentti tilanne), AutoMilanosta ... jne... . Itse käytän Alfa TS diag ohjelmaa, en siis AlfaDiagia.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Milläs softalla JTS koneisia ropeloidaan kun sitä ei löydy AlfaDiag ohjelman listasta...

Vehicles Covered by AlfaDiag Version 1.0.1.0
ECU Type Model Engine Engine Code
M1.5.5 145/146(*) 1.4 TS AR33503
145/146(*) 1.6 TS AR67601,AR32102
145/146(*) 1.8 TS AR32201,AR67106
145/146(*) 2.0 TS AR32301,AR67204
156** 1.6 TS** AR32102,AR67601
156 1.8 TS AR32201
156 2.0 TS AR32301
166 2.0 TS AR34103
GTV/Spider 1.8 TS AR32201
GTV/Spider(*) 2.0 TS AR16201,AR32301
ME 2.1 156 2.5 V6 AR32401,AR32405
166 2.5 V6 AR34201,AR36201
166 3.0 V6 AR34301,AR34302,AR36101
GTV/Spider(*) 3.0 V6 AR16101,AR16105
ME 2.1 Turbo 166 2.0 Turbo AR34102
ME 3.1 156 Selespeed 2.0 TS AR32301

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Villi veikkaus: onnistuisikohan tuo Scantoolilla ? Tällöin tarvitset ELM232 -piiriin perustuvan interfacen.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Mutta vieläkään ei liene olemassa työkalua, jolla pääsisi käsiksi koneen polttoaineen syöttötaulukoihin yms. Scantoolilla käsitellään kai vain perusjuttuja?

Vastaa Viestiin