156 v6 jakopään nakutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pietu
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 23:34
Paikkakunta: Mikkeli

156 v6 jakopään nakutus

Viesti Kirjoittaja pietu »

Morjens!
Syksyllä möin edellisen 156 v6:n pois ( talon rakennus projektin tieltä ). Sitä liikettä olen katunut nyt puoli vuotta joten päätin hommata samanlaisen tilalle. No; semmoinen löytyi vm.98 ja ajettu 107 tkm. Siisti peli kaikinpuolin. Huollot tehty, jakohihna vaihdettu 82 tuhannen kohdalla. Mikä vähän mietityttää on jakopäänpuolelta kuuluva nakutus mitä ei mielestäni edellisessä versiossa ollut. Hihnan vaihdon yhteydessä oli vaihdettu myös kiristin. Onko kenellekkään tuttu ilmiö? Mistä mahtaisi johtua. Kone käy että vetää nätisti entisen tyyliin.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Omassa 65tkm ajetussa V6:ssa myös kuluu pieni naputus, mutta vain pakkasella. Naputus on sitä suurempi, mitä enemmän on pakkasta. Viime talvena kuuntelin sitä naputusta enemmän ja tulin siihen tulokseen, että se ei kuulu jakopäästä. Taisi olla niin, että naputus ei reagoinut kierroksiin, vaan naputti aina tasaisesti moottorin ollessa käynnissä. Lämpöisellä kelillä ääntä ei kuulu.

booster1000
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
Paikkakunta: Naantali

Re: 156 v6 jakopään nakutus

Viesti Kirjoittaja booster1000 »

Minulla alkoi pari kuukautta sitten kuulua jakopäästä nakutuksen tyyppistä ääntä kylmäkäynnistyksen yhteydessä (n . parin minuutin ajan käynnistyksestä) ja syypää nakutukseen löytyi kiristimestä.
Ääni kuului todella selkeästi jakopäästä.

Kiristin vaihdettiin samantien takuutyönä (jakopään hilut vaihdettu 134tkm kohdalla, nyt mittarissa 147tkm) ja vaihdon jälkeen ei ääntä ole enää esiintynyt. Taas on uskaltanut ajella rauhallisin mielin. :)

156 V6 -98.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Miten tuo pelkkä kiristimen vaihto, tarviiko kaikki jakopäänhilut silti purkaa kans? Luulen et mulla nakuttelee sama osa :evil:
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6 jakopään nakutus

Viesti Kirjoittaja Savo »

pietu kirjoitti:Morjens!
Syksyllä möin edellisen 156 v6:n pois ( talon rakennus projektin tieltä ). Sitä liikettä olen katunut nyt puoli vuotta joten päätin hommata samanlaisen tilalle. No; semmoinen löytyi vm.98 ja ajettu 107 tkm. Siisti peli kaikinpuolin.
On siis turha pyristellä alfakuumetta vastaan. Onnittelu hyvästä päätöksestä :-D

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tähän on vaikea kommentoida kuulematta ääntä, mutta jos se on samanlainen ääni kuin omassa V6:ssa (tiheää suht. heikkoa napustusta joka ei muutu kierrosten mukaan) niin en oikein usko että se tulee jakopäästä. Perusteena on myös se että ääni on täsmälleen samanlainen 100 tkm ajetulla jakopäällä ja täysin uudella. Ääni kuuluu satunnaisesti vain "kovilla" pakkasilla (alle -10 astetta). Esiintymistiheys ja ehkä voimakkuuskin kasvaa pakkasen kiristyessä. Äänenlähdettä on kovin vaikea paikallistaa, enkä suoraan sanottuna ole kovasti sitä edes yrittänytkään. Mutta hauska olisi tietää mistä se tulee...

Laukeamispisteessä ollut jakopään hihnankiristin piti hieman erilaista ääntä. Sitä voisi kuvata sanoilla kahnaava/vinkuva/huolestuttava.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun auto pitää pakkasella startin jälkeen ihan samaa ääntä. Itse veikkaisin hydraulisen venttiilinostinkupin vuotoa. Koneen käydessä öljy määrä lisääntyy kupissa ja naputus lakkaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kyllä noi kiristin rulla ja venttiilinnostin äänet pitäisi muuttua kierrosluvun mukaan. Samoin varsin äänekkäät ruiskun suuttimet.

Itsellä pakokaasun kierrätys venttiili tikittää noin kerran sekunnissa. Joskus sen huomaa ja joskus ei. Mutta tuo teidän kuvailema naputus taitaa olla taajuudeltaan tiheämpää?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ainakaan omassa autossa ääni ei tule jakopäästä eikä nostinkupeista. Ääni kuuluu sekä kylmässä että lämpimässä koneessa tyhjäkäynnillä eli öljynpaineilla ja koneen yläosan voitelulla ei tunnu olevan merkitystä. Olen myöskin miettinyt että voisiko se liittyä pakokaasun kierrätykseen kuten BSTR ehdotti. Hyvä peruste sille on se että ääni kuuluu vain "arktisissa olosuhteissa" - ei koskaan kesällä tai muutoin lämpimässä kelissä. Toisaalta ääni on satunnaisesti erittäin tiheää, taajuus jopa viisi "tikitystä" sekunnissa. Kun en henk.kohtaisesti tunne pakokaasun kierrätystekniikkaa tässä kokoluokassa, niin ainakin toistaiseksi on mutu-tuntuman varassa. Ideana lienee kuitenkin että pakopuolelta erillisen venttiilin kautta kierrätetään pakokaasua palamisilman joukkoon. Mistä tuo venttiili saa ohjauksen (imuilman l.tila, kampiakselin pyörimisnopeus?)ja voiko sen avautumisnopeus/tiheys olla kuvatun kaltainen?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tietoa ei ole täällä(kään) mutta MKT kuvaus on täsmälleen kuin omasta olisi käyty kuuntelemasta. Ja tiheys tosiaan muuttuu, ikäänkuin olisi välillä "tuplanopeudella". Luulin ensin joksikin resonanssiksi, mutta on liian säännöllinen ja vain pakkasella ja tyhjäkäynnillä...

Ja kiva olis tosiaan tietää mikä on kyseessä???
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mullakin tulee ilmeisesti tätä samaa tikitystä silloin tällöin. Välillä se ottaa tosiaan sen "tuplanopeuden" mutta ei ole silti kierroslukuun suhteessa. Ei kellään ole vieläkään tietoa mistä se vois tulla? No toivottavasti ei mitään vakavaa.. :roll:

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

samat oireet mullakin.. aika yleistä näköjään tääkin..

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Toi tikitys on käsittäkseni aivan normaalia, mitä kylmempää sen enempi tikittää. Kesällä ei tikitä.Minunkin käsityksen mukaan ääni liittyy noihin saastevermeisiin.

Mutta tuo terävä naputus kylmäkäynnistyksen yhteydessä ei ole normaalia. Minulla 20tkm ajettu kiristin teki juuri noin,käynnistyksen jälkeen aika terävää naputusta n.30sek - 1min. Lämpösen koneen kun käynnisti niin ei mitään ylimääräistä ääntä.Kiristin uusiksi ja ääni hävisi!

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itsellä testeri näyttää viallista nakutuksen tunnistinta, joten voisi tuo ääni siitäkin johtua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Täällä käyttäjä 132 Coupe tunnisti nakutuksen aiheuttajaksi saastelaitteiden kierrätysventtiilin. Toivottavasti on näin, ainakin kone toimii vielä :P

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Meidän V6:ssa taitaa olla sama oire. Olen koko ajan kuvitellut ventiilinnostajan tyhjenevän yön aikana, mutta vastaava kalina voisi siis tulla hihnankiristäjästä?

Ääni tosiaan kuulostaa venttiilinnostajalta (oma maallikkoarvio) ja muuttuu kierrosten mukana. Eilen kuuntelin ajoon lähdettyä ja ääni muuttuu vedätettäessä suurella vaihteella voimakkaammaksi, tiheämmäksi tms. Parin minuutin ajon jälkeen kalina häviää ja vain pientä kahinaa kuuluu juuri vedättäessä.

Onkohan edessäni siis hieman ennenaikainen hihnanvaihto? :(

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Vahvistan edellisen arveluni. Jakohihna oli ollut löysällä ja kiristin siis rikki. Eipä tuo vaihtokaan ollut ennenaikainen, kun tulikin vanhalla hihnalla kolme vuotta täyteen. Nyt uskaltaa taas ajaa.

Hieman huolestuttavaa soraääntä autoilun kustannuksista kuuli sitten kotona, kun vaimo näki laskun hihnoista, vesipumpusta, öljyistä, tulpista ja ilmastoinnin ronklaamisesta. :crazyeyes:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ihmettelen kovasti... Itselläni tuollainen tikittävä ääni on ilmennyt talven aikana säännöllisesti. Muutaman minuutin ajan kylmäkäynnistyksestä tikittää/nakuttaa konetilassa kierrosten tahtiin. Vedätyksessä ääni esiintyy voimakkaana ja moottorijarrutuksessa vaimenee. Kun kone lämpenee, ääni katoaa totaalisesti. Tarkastin nyt jakohihnan, mutta se oli kondiksessa. Ainakaan heti en jaksa uskoa, että hihna kiristin olisi vaurioitunut jotenkin niin, että se kylmällä ilmalla tikittäisi. Tai siis kun se ei ole öljynpaineella toimiva systeemi, vaan puhtaasti jousikuormitteinen. Tuskin itsestään lämmetessään alkaisi kiristämään hihnaa lisää.

Onko siis niin, että se ääni tulee hydraulisesta venttiilinpainimesta, josta on syystä tai toisesta valunut kylmällä ilmalla öljyt pois? Öljyt on Seleniaa ja riittävästi niitä koneessa on aina ollut. Tätä saastelaiteteoriaa haluaisin uskoa, mutta vielä en ole löytänyt kyseistä laitteistoa autosta. Varaosakuvia tai valokuvia kellään? Auto on 166 V6 2,5 ja euro3 pakokaasulaittein varustettu.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Tekijä kirjoitti: Tätä saastelaiteteoriaa haluaisin uskoa, mutta vielä en ole löytänyt kyseistä laitteistoa autosta. Varaosakuvia tai valokuvia kellään? Auto on 166 V6 2,5 ja euro3 pakokaasulaittein varustettu.
jos se tulee siitä saatelaitteistosta sen erottaa konepellin avaamalla ettei ääni tule mistään moottorista, vaan siitä heti tuulilasin alapuolelta jakohihna on tosin siinä aika vieressä..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Itsekkin huomasin äsken oudon äänen, joka tuli hihnan suunnalta. Sellainen vaimea hankaava ääni.
Ääni kuului vain ollessani auton alla, yläpuolelta kuulostellessa en erottanu enää ko. ääntä..

Eli varmaankin joku noita latureita yms. pyörittelevä rulla??

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Minulla piti aikanaan kihisevää ääntä apulaitehihnan alin rulla. Kun laittoi ilmastoinnin jäähdytyksen päälle, niin ääni selvästi koveni. Tuollain paikallistin äänen lähteen ja rulla meni vaihtoon. Kihinä loppui siihen. Korjaamon mukaan voi kiinnileikannut apulaitehihnan rulla aiheuttaa jopa jakohihnallekin vaurion, eli silloin puhutaan jo useista tuhansista euroista! "Sekuntaattorin" vaihtuva taajuinen tikitys lienee tosiaan saasteenestojärjestelmään liittyvä, kuuluu siis asiaan.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Kärryni oli just 60tkm/3v määräaikaishuollossa. Kärryllä 2.0 JTS on ajettu 43 tkm. Jakopään kilkkeet, öljy, suodattimet ym. vaihdettiin, mutta nyt konepellin alta kuuluu ihan venttiilinakutuksen kuuloista ääntä kun kone hieman lämpenee. Heti käynnistyksen jälkeen ääntä ei kuulu, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa nakuttamaan. Nakutus menee kierrosten mukaan. Olisikos tässä kyse liian kireällä olevasta hihnasta vai mistä? Hihnan puolelta moottoria tuo ääni ainakin tuntuisi tulevan. Aiemmin tällaisia ääniä ei autossa ole ollut.

Aion joka tapauksessa viedä kärryn näytille huoltoliikkeelle, joka jakopäärempan teki mutta olisi hienoa saada vähän tietoa nakutuksen mahdollisesta aiheuttajasta ennen ko. liikkeessä asiointia. Korjaamo on huoltanut Alfoja ennenkin ja sitä suositteli Alfan omistaja, joka on siellä omia kärryjään huollattanut.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Oma JTS rouskuttaa aika voimakkaasti tyhjäkäynnillä. En tiedä että onko normaalia. Tänään viimeksi kun olin vaimoa hakemassa töistä niin viereen parkkeeresi vuoden tai kaksi vanha Audi A6 farmari ja sen tyhjäkäynti oli niin hiljainen että tuskin kuuli auton käyvän....

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

>>Kaitsu kirjoitti:Oma JTS rouskuttaa aika voimakkaasti tyhjäkäynnillä. En tiedä että onko normaalia. Tänään viimeksi kun olin vaimoa hakemassa töistä niin viereen parkkeeresi vuoden tai kaksi vanha Audi A6 farmari ja sen tyhjäkäynti oli niin hiljainen että tuskin kuuli auton käyvän....
Aika hiljainen toi oma JTS oli tyhjäkäynnillä ennen hihnan vaihtoa. Ei oikein viitsi julkisilla paikoilla kauheasti ajella, ennenkuin saa tuon hihnahomman kuntoon sen verran ilkeältä kuulostaa. Ja joo ääni tulee selkeästi hihnojen suunnalta. Mersumieskin ehti jo kuittailemaan duunissa, että jokos se kärry hajosi kun tuollaista nakutusta pitää.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Onkohan sinne kaikkia osia vaihdettu rullat jne. jotka sitten ääntävät tai sitten apulaitehihna ääntele kun ei ole riittävän kireällä. Alfan moottori on ääneltään rouhea muutenkin vaikka kaikki olisikin kunnossa ei siis mikään pihisiä. Se on urheilullisemman kuuloinen kuin hiljainen pihinä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Dobber kirjoitti:Onkohan sinne kaikkia osia vaihdettu rullat jne. jotka sitten ääntävät tai sitten apulaitehihna ääntele kun ei ole riittävän kireällä. Alfan moottori on ääneltään rouhea muutenkin vaikka kaikki olisikin kunnossa ei siis mikään pihisiä. Se on urheilullisemman kuuloinen kuin hiljainen pihinä.
Joo, pitäis olla kaikki asiaan kuuluvat kilkkeet, jakopään hihna, moniurahihna ja joku kolmas hihna johon en tiennyt varautua (enkä muista mikä :oops: ), mutta huoltoliike hommasi sen. Samoin vesipumppu, kaikki rullat sekä öljyt (Valvoline 10W60) ja suodatin + ilmansuodatin. Ääni ei mielestäni pitäisi kuulua terveeseen kärryyn etenkään kun sellaista ei ennen remppaa kuulunut. Se ääni ei ole valitettavasti edes erityisen urheilullinen :roll:

Tuota hihnan kireyttä itse ajattelin kun hain muiden kokemuksia täältä, oireet kyllä sopisivat. Jollakin vastaavaa ääntä oli tullut TS:ssä kun hihna oli liian kireällä.

btw. Huoltokirjaa kun selasin, niin pisti ihmettelemään millaisia tunareita noissa huoltoliikkeissä on. Lukevatko ne manuaaleja lainkaan vai tekevätkö ne hommat "niin kuin aina ennenkin on tehty"-tyylillä? Edellisessä huollossa koneeseen oli laitettu nimittäin 5W30 öljyt. Olisi kyllä luullut edellisen omistajan puuttuvan asiaan, mutta kun kärry on ollut leasingkäytössä niin ehkäpä se selittää..

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Nakutuksen syy sitten selvisi. Apulaitehihnan tarvikekiristin siellä piti ääntä. Alkuperäisvarasosamallinen kiristin sekä uusi hihna laitettiin varuilta tilalle. Nyt toimii äänettä.

Vastaa Viestiin