vaihdekepin "eläminen"
Valvoja: Moderators
vaihdekepin "eläminen"
on ihmeellinen vika taikka ominaisuus että vaihdekeppi elää ???
niin eli ihan sama mikä vaihde on silmässä niin kun painaa kaasua taikka moottorijarruttaa eli ottaa kaasun pois niin keppi lähtee heilumaan ja tärisemään , aika outo ja huvittava juttu, niin ja kuuluu sellaista ihme ääntä johonkin 3000rpm mutta sen jälkeen ei enään kuulu.
kyllä kyydissä olleet ovat olleet ihmeissään että mitä ihmettä toi vaihdekeppi luulee tekevänsä .
mahtaako muilla olla samanlaista vikaa että onko ihan ominaisuus, sitä en kylläkään usko että on mut no joo
niin eli ihan sama mikä vaihde on silmässä niin kun painaa kaasua taikka moottorijarruttaa eli ottaa kaasun pois niin keppi lähtee heilumaan ja tärisemään , aika outo ja huvittava juttu, niin ja kuuluu sellaista ihme ääntä johonkin 3000rpm mutta sen jälkeen ei enään kuulu.
kyllä kyydissä olleet ovat olleet ihmeissään että mitä ihmettä toi vaihdekeppi luulee tekevänsä .
mahtaako muilla olla samanlaista vikaa että onko ihan ominaisuus, sitä en kylläkään usko että on mut no joo
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Tommi_80
- Viestit: 127
- Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
- Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5 - Paikkakunta: Espoo
Mulla on varmaankin ihan sama juttu. Keppi heiluu edes taakse kun ajelee kutos vaihteella pienillä kierroksilla. Eipä ole kyllä häirinnyt menoa, mutta matkustajista se vaan on huvittavaa. Keppi siis "nytkähtelee" edestakaisin kun nostaa kierrokset siitä n.2000 -> 3000 ja päästää kaasun ylös että kierrokset taas laskevat tuon 3000 alle. Tiedä sitten mikä malli ominaisuus on kyseessä?
Olen myös yrittänyt kiristää itse vaihdekepin kiinnitystä, mutta eipä ole auttanut. Siis niitä 3 pulttia jotka ovat vaihdekepin rungossa. kts kuva ->
On hieman surkea kuva mutta pitäisi siitä selvää saada
Olen myös yrittänyt kiristää itse vaihdekepin kiinnitystä, mutta eipä ole auttanut. Siis niitä 3 pulttia jotka ovat vaihdekepin rungossa. kts kuva ->
On hieman surkea kuva mutta pitäisi siitä selvää saada
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Itseäkin on nykyään ruvennu häikkäämään tuo eläminen joka omassa thema turbossa on jo aika ronskia Lootassa ei vielä sinänsä muuta häikkää ole tuntunut paitsi että vaihde vähän niinkuin jymähtää sisään niinkuin automaatissa toisinaan mikä on jotenkin yhteydessä tuohon kepin suureen liikkeeseen. Varmaan kyse roimasta yleisestä kulumisesta? Onkohan siitä kohtapuoliin jotain menossa sököksi..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Sitä oon vähä itekki rullaillu nupissani, tosin E: pakki menee aika paskasti päälle ja liikkellelähtöö säestää värinä jollei liuta kytkää tarpeeks, omasta mielestäni ainakin turhan paljon. pistin reilu vuos sitten lootaan mobilen laatuöljyt en oo olenkaa kattonu mitä ois suositukses tiiä sitäkää sit. tuli muuten tänää vahvistettuu et oikean etulaakerin vaihtoon on ryhdyttävä viipymäti kolmannen kerran 6kk sisää (eka kerta vaihettii uus ei kestäny mitää, tokan kerran koko paljetti käytettynä, eipä paljoja sekää tienny)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- 155156
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Tuttu ilmiö. Minun autossa kuului myös pientä räminää 3:lla ja 6:lle kiihdytettäessä, erityisesti pienillä kierroksilla. Pahemmin 6:lla ja veto päällä. Ääni tuli vaihdekepin "eläessä" sen ympärillä olevan muovisen holkin (tai paremminkin kuoren) sisällä. Ääni poistui näin: kierros sopivan ohutta pehmustettä teipillä kiinni vaihdekepin "kuoren" tyveen. Nyt vaihteen ollessa päällä kuoren ympärillä oleva pehmuste painautuu reunaa vasten ja toisaalta vaihdekeppi kuorta vasten, eikä kepin tärinä kuoren sisällä enää aiheuta ääntä.
Miksi toisissa V6:ssa keppi tärisee ja toisissa ei? Vaihdekepin liikkeet välittyy laatikkoon kahdella vaijerilla. Näitä säätämällä konetilan puolelta (hankalassa paikassa) saattaisi löytyä sopiva säätö, eikä tärinä ei välittyisi vaihdekeppiin. Itse tyydyin kuitenkin vahdekepin tyveen teipattuun pehmusteeseen. Vaikka tauti jäi, oireet hävisi.
Miksi toisissa V6:ssa keppi tärisee ja toisissa ei? Vaihdekepin liikkeet välittyy laatikkoon kahdella vaijerilla. Näitä säätämällä konetilan puolelta (hankalassa paikassa) saattaisi löytyä sopiva säätö, eikä tärinä ei välittyisi vaihdekeppiin. Itse tyydyin kuitenkin vahdekepin tyveen teipattuun pehmusteeseen. Vaikka tauti jäi, oireet hävisi.