vaihdekepin "eläminen"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

vaihdekepin "eläminen"

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

on ihmeellinen vika taikka ominaisuus että vaihdekeppi elää :crazyeyes: ???
niin eli ihan sama mikä vaihde on silmässä niin kun painaa kaasua taikka moottorijarruttaa eli ottaa kaasun pois niin keppi lähtee heilumaan ja tärisemään :shock: , aika outo ja huvittava juttu, niin ja kuuluu sellaista ihme ääntä johonkin 3000rpm mutta sen jälkeen ei enään kuulu.
kyllä kyydissä olleet ovat olleet ihmeissään että mitä ihmettä toi vaihdekeppi luulee tekevänsä :oops: .
mahtaako muilla olla samanlaista vikaa että onko ihan ominaisuus, sitä en kylläkään usko että on mut no joo
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Ainakaan mulla ei oo tuollaista ongelmaa, vielä.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

ei ole mullakaan, ei :?

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mahtaakohan mulla sitten kohta vaihteisto sanoa pox, mulla olisi vielä 2 viikkoa takuuta jäljellä (vaihto takuu) mahtaako kuulua korjaus tuohon takuuseen ?
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jotenkin tuntuis että syynä vois olla jotkut löysät kiinnitys pultit tjsp.
Jos vaihteet muuten tuntuu normaalilta niin en nyt epäilis että olis koko loota menossa rikki. Ääni saattaa olla ihan resonointia, itselläni resonoi kuusnepassa n. 1900 rpm.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllä se hiukan elää, omassa parhaiten huomaa kun heittää kutosen sisään niin pieni liike siinä esiintyy.Ei kyllä silmiinpistävän paljon.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

Mulla on varmaankin ihan sama juttu. Keppi heiluu edes taakse kun ajelee kutos vaihteella pienillä kierroksilla. Eipä ole kyllä häirinnyt menoa, mutta matkustajista se vaan on huvittavaa. Keppi siis "nytkähtelee" edestakaisin kun nostaa kierrokset siitä n.2000 -> 3000 ja päästää kaasun ylös että kierrokset taas laskevat tuon 3000 alle. Tiedä sitten mikä malli ominaisuus on kyseessä?

Olen myös yrittänyt kiristää itse vaihdekepin kiinnitystä, mutta eipä ole auttanut. Siis niitä 3 pulttia jotka ovat vaihdekepin rungossa. kts kuva -> Kuva

On hieman surkea kuva mutta pitäisi siitä selvää saada

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Itseäkin on nykyään ruvennu häikkäämään tuo eläminen joka omassa thema turbossa on jo aika ronskia :oops: Lootassa ei vielä sinänsä muuta häikkää ole tuntunut paitsi että vaihde vähän niinkuin jymähtää sisään niinkuin automaatissa toisinaan mikä on jotenkin yhteydessä tuohon kepin suureen liikkeeseen. Varmaan kyse roimasta yleisestä kulumisesta? Onkohan siitä kohtapuoliin jotain menossa sököksi..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

voipi olla moottorin kannatin kumitkin kyseessä jotka antaa periksi ja moottori ja vaihteisto heilahtaa kun painaa/laskee kaasua :wink:
Life is too short to drive boring cars.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sitä oon vähä itekki rullaillu nupissani, tosin E: pakki menee aika paskasti päälle ja liikkellelähtöö säestää värinä jollei liuta kytkää tarpeeks, omasta mielestäni ainakin turhan paljon. pistin reilu vuos sitten lootaan mobilen laatuöljyt en oo olenkaa kattonu mitä ois suositukses tiiä sitäkää sit. tuli muuten tänää vahvistettuu et oikean etulaakerin vaihtoon on ryhdyttävä viipymäti kolmannen kerran 6kk sisää :mrgreen: (eka kerta vaihettii uus ei kestäny mitää, tokan kerran koko paljetti käytettynä, eipä paljoja sekää tienny)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuttu ilmiö. Minun autossa kuului myös pientä räminää 3:lla ja 6:lle kiihdytettäessä, erityisesti pienillä kierroksilla. Pahemmin 6:lla ja veto päällä. Ääni tuli vaihdekepin "eläessä" sen ympärillä olevan muovisen holkin (tai paremminkin kuoren) sisällä. Ääni poistui näin: kierros sopivan ohutta pehmustettä teipillä kiinni vaihdekepin "kuoren" tyveen. Nyt vaihteen ollessa päällä kuoren ympärillä oleva pehmuste painautuu reunaa vasten ja toisaalta vaihdekeppi kuorta vasten, eikä kepin tärinä kuoren sisällä enää aiheuta ääntä.

Miksi toisissa V6:ssa keppi tärisee ja toisissa ei? Vaihdekepin liikkeet välittyy laatikkoon kahdella vaijerilla. Näitä säätämällä konetilan puolelta (hankalassa paikassa) saattaisi löytyä sopiva säätö, eikä tärinä ei välittyisi vaihdekeppiin. Itse tyydyin kuitenkin vahdekepin tyveen teipattuun pehmusteeseen. Vaikka tauti jäi, oireet hävisi.

Vastaa Viestiin