Temppuilevat diskantit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Temppuilevat diskantit

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Juu, eli 156:sen vakio diskantit molemmat pärisevät ja särisevät/sirisevät välillä, mutta välillä toimii ok.
Eli kyseessä on varmaan kai aika yleinenkin murhe, kontaktihäiriö.

Kysymys kuuluukin millä pääsee helpoiten käsiksi tuohon diskanttiin, joutuuko koko ovipahvin repiin irti ?
Sen ruuvin kahvan takaa avasin muttei lähtenyt irti se kehys..

Entä jos purkaisikin etu- ja takaovet ja vaihtaisi kaikki pöntöt, mitä suosittelisitte ?
La Meccanica delle emozioni

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

avaa oven välissä olevat liittimet ja kontakti spraytä väliin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

V6 kirjoitti:avaa oven välissä olevat liittimet ja kontakti spraytä väliin
Siis niinkö mihin sitä spraytä pitäisi ruikkia..
Jos johtojen liittimet on löysällä niin eihän tuo auta..
La Meccanica delle emozioni

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

avaat ne pyöreät liittimet siinä oven välissä ja suihkutat sinne liittimeen jos on hapettumaa, jos liitin on löysällä sitten kiristät sen ,) vika on kuitenkin siinä liittimessä 90% varmuudella.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

V6 kirjoitti:avaat ne pyöreät liittimet siinä oven välissä ja suihkutat sinne liittimeen jos on hapettumaa, jos liitin on löysällä sitten kiristät sen ,) vika on kuitenkin siinä liittimessä 90% varmuudella.
Ahaa, juu nyt tajusin mitä meinasit, oon vie aika uus ton auton kans..
Aika kätevä liitin muuten..
Ruiskutin sinne elektroniikkaspreitä, toistaseks toimii ainakin ok..
Kiitti..
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

kuulostaa normaalilta kontaktihäiriöltä (niinkuin V6 vastasi)... eli jos on vakio Alfa äänentoista... Blaubunkt.. Kenwood komeroilla.... :mrgreen:

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Oman JTS:n Bosen diskantit ovat täysin mykät. Kummatkin etukajarit pimenevät silloin tällöin. Ovea heiluttamalla ne saa toimimaan / mykistymään. On siis samassa liittimessä vika, mutta diskantit pysyvät aina vaan mykkinä.

Tuleeko sen liittimen läpi tosiaan kaikille elementeille piuhat erikseen?

Joo tämän kysymyksen myötä yksi uusi Alfisti esittäytyy: 156 JTS SW 2003 Mitäs menin koeajamaan...
-Antti

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Ei ole mulla enään kajarit ainakaan **ttuilleet kun kontaktispreitä vaan sumutin liittimiin ja löin takas kiinni..
Helpolla korjaantuivat, mietin vaan ostavani taakse oviin laadukkaammat pöntöt..

Jos jotakuta muuten kiinnostaa niin löytyisi valmiiks rei'itetty hattuhylly varastosta..
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minä olen ymmärtänyt, ettei Bose vehkeissä siellä "diskantin" reiässä ole oikeasti mitään, vaan diskantti tulee alhaalta ovikaiuttimesta. Bosessahan on joku taajuuskorjain, joka tuota diskanttia yrittää tuottaa.

Korjatkaa HETI, jos avasin sanaisen arkkuni väärässä paikassa väärillä tiedoilla, mikään ihme se ei olisi 8) .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

... joo ei siellä BOSEn systeemissä mitään diskanttia ole.... "...no highs... no lows... it must be BOSE..." käyttävät jyrkkää eqvalisointia korkeilla ja matalilla taajuuksilla (+20dB) tuottaakseen taajuuksia mitä yksi onneton kaiutinelementti ei kykene luonnostaan tuottamaan... tulee vain väkisin puristettua ääntä... niin ja niiden subbari on sitten ihan oma lukunsa...

...Bosella on myös tapana olla erittäin avoin teknologiansa tiimoilta :mrgreen:

...katso linkki ja huomaat kuinka itse laitteita ei esitellä ollenkaan vaan enemmänkin Intialais-Amerikkalaisen tri Amar Bosen filosofiaa...

http://www.bose.com/controller?event=VI ... /index.jsp

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kyllä oli vahvaa puppua tuolla BOSEn sivuilla, meinas tulla hifistille tippa linssiin lukiessa. Ei poijaat näin...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Alfissimo kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt, ettei Bose vehkeissä siellä "diskantin" reiässä ole oikeasti mitään, vaan diskantti tulee alhaalta ovikaiuttimesta. Bosessahan on joku taajuuskorjain, joka tuota diskanttia yrittää tuottaa.

Korjatkaa HETI, jos avasin sanaisen arkkuni väärässä paikassa väärillä tiedoilla, mikään ihme se ei olisi 8) .
Siis tarkoitatko, että ne pienet diskantit siinä ovien yläkulmassa on vain silmänlumetta? Olen tällaisiakin nähnyt joissan vanhoissa "kasettisoittimissa", mihin on alumiinifoliosta tehty diskattielementin näköiset koristeet.

Yksinkertainen testi: Avaa ovi ja paina korva kiinni tähän BOSE merkillä varustettuun diskanttiin. Itselläni ei kuulu mitään sen oven liittimen löysäyksen ja kiristyksen jälkeenkään. Mites muilla?

Tarkoitus ei ollut avata uutta BOSE antiHifi keskustelua vaan selvittää onko nämä kyseenalaiset laitteet ylipäänsä kunnossa.
-Antti

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Missä malleissa tuommoset Boset on ?
Entie minkä merkkiset tuossa mun V6sessa on, mutta kyllä sie ainakin erillinen diskantti on ja toimii siis tätä nykyä :)

Mietin vain onko ovia paha purkaa jos vaihtaisi laadukkaammat sinne..
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

asavinen kirjoitti:Siis tarkoitatko, että ne pienet diskantit siinä ovien yläkulmassa on vain silmänlumetta?
Juuri näin, vanhemmissa ja ilman BOSEa olevissa autoissa, siellä on pieni elementti, josta oikeasti tulee ääntä. Eli kyllä kai noissa BOSEissakin joku valmius siellä on... tai ainakin paikka pienelle diskantille.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

4LF4 :

itsellä ainakin oli kenwoodin 6,5" erillissarja ja taka ovissa oli kenwoodin 2-tie 6,5" satsi, todella helppo vaihtaa ei tarvitse edes verhoilua ottaa pois.
kaiutinritilä lähtee vetämällä (klipsut) ja sitten se misä on diskantti niin siellä on yksi ruuvi ja sitten lähtee pois.
ja sitten kaiuttimet on 4 ruuvilla kiinni, diskantti oli muistaakseni hennolla tarralla siinä kupissa.
Alfa 156 2.5 V6 -98

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Peltsi kirjoitti:4LF4 :
kaiutinritilä lähtee vetämällä (klipsut) ja sitten se misä on diskantti niin siellä on yksi ruuvi ja sitten lähtee pois.
Millä työkalulla saa vedettyä niitä ritilöitä, jollain rautalangalla vai ?
Entä se diskantin ruuvi, onko se se mikä on oven kahvan alla, irroitin sen, mutta kahvan kehys ei lähtenyt irti, mutta siis diskantin ritiläkin irtoaa vetämällä vai ?
Kiitoksia tiedoista..
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

itse otin ritilän pois että laitoin ohuen taltta pään ritilän päälle väliin, ja sitten vetää vähän ulospäin että saa sormet väliin ja vetäisee sen irti siinä on 3 klemmarie ja alhaalla on sellainen kiinteä juttu että menee kohdalle, sen on pakko ottaa ylhäältä päin pois, jos ottaa alapäästä taikka sivuilta niin voi mennä se ala muovi kiinnike rikki... mutta kyllä se lähtee kiltisti pois.

diskantin kehys lähtee niin että siinä kahvan sisäpuolella on sellainen muovi suojus n. 1cm x 0,5 cm suojus siinä on pikkuinen kolo siihen vaan vaikka pieni taltta pää että saa sen pois ja siellä sisällä on yksi ruuvi sen vaan pois ja sitten vetämällä lähtee, en muista oliko se niin että vasemmalta puolelta ensiksi ottaa irti ja sen jälkeen vetäisee vähän oven kahvaa että sen saa hyvin pois, mutta kokeilemalla sen saa selville, en usko että sitä saa rikki, kunhan ei väkisin vedä.
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

laitoin albumiin kuvan missä on ovi ilman noita kaiuttimia ja ritilöitä.
Alfa 156 2.5 V6 -98

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Juuri tuollatavalla yritin tota kahvan kehystä pois, mutten saanut vaikka käytin hiukan väkivaltaakin :)
No, täytyy yrittää uudestaan, pelottaa vaan tosiaan että paskoo jotain kun repii nuita hepposia muoviosia :(
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

V6 kirjoitti:avaat ne pyöreät liittimet siinä oven välissä ja suihkutat sinne liittimeen jos on hapettumaa, jos liitin on löysällä sitten kiristät sen ,) vika on kuitenkin siinä liittimessä 90% varmuudella.
Heh, minä kuulun näköjään siihen 10%:iin, joilla mykät diskantit selittyivät siten, ettei siellä mitään diskantteja ollutkaan! Kyllä siinä johdot olivat paikoillaan ja joku muovinen kiinnikekin, mutta itse elementtiä ei näkynyt missään. Liekö sitten pudonnut jonnekin oven sisään (en kyllä nähnyt/tuntenut siellä mitään) vai onko joku neropatti vasiten sen poistanut. En kyllä käsitä, mitä järkeä siinäkin sitten olisi ollut.

Luulin pärjääväni vielä hetken pelkästään diskantit korjaamalla, mutta kaipa se uus erillissarja on sitten hankittava... ;)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

tosta kontaktispraysta...itte kyllä aina juotan johdot kiinni...ei oo ollu ikinä ongelmia :wink:

senor_cit
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Huhti 2005, 21:01

Viesti Kirjoittaja senor_cit »

Pablo Honey kirjoitti: Heh, minä kuulun näköjään siihen 10%:iin, joilla mykät diskantit selittyivät siten, ettei siellä mitään diskantteja ollutkaan! Kyllä siinä johdot olivat paikoillaan ja joku muovinen kiinnikekin, mutta itse elementtiä ei näkynyt missään. Liekö sitten pudonnut jonnekin oven sisään (en kyllä nähnyt/tuntenut siellä mitään) vai onko joku neropatti vasiten sen poistanut. En kyllä käsitä, mitä järkeä siinäkin sitten olisi ollut.
Jos tuossa autossa on Bose-setti niin siinä erillisen diskantin paikassa ei ole tarkoitus ollakaan mitään.

Ja korjataanpas nyt tässäkin ketjussa esiintynyt virheolettamus -- Bose-Alfoissa ei ole sitä erillistä diskanttia siksi, että edessä on alhaalla koaksiaalikaiuttimet, eli diskanttielementti on siinä bassokartion keskellä. Autosarjoissa Bose ei ilmeisesti kuitenkaan yritä vedättää tuota vanhaa ekvatemppuaan.

Takaovien kaiuttimet ovat sitten sellaisia perinteisiä "laajakaistaelementtejä" eli diskantit tosiaan jää puuttumaan. Ja sen kyllä huomaa -- takapenkillä toisto on ihan hanurista, varsinkin kun subbari puhisee korvan vieressä.

.sc

MarkusK
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 00:30
Paikkakunta: Jyväskylä

hieman aiheen vierestä

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Tässä meidän uudessa V6:ssa on joku ilmeisesti alfan oma soitin, joka istuu ns. paremmin keskikonsolin yleisilmeeseen, mutta on aivan uskomattoman hankala käyttää edelliseen blaukkariin verrattuna. Ääntäkään ei meinaa saada hyvälaatuiseksi millään. On tässä mietityttänyt, että jos vaihtaisi sen oikeaan soittimeen. Se vain mietityttää, että menettääkö samalla ratissa olevien radionohjauspainikkeiden toiminnan, vai löytyykö sellaisia laitteita, jotka osaisivat toimia yksiin niiden kanssa.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

senor_cit kirjoitti:Jos tuossa autossa on Bose-setti niin siinä erillisen diskantin paikassa ei ole tarkoitus ollakaan mitään.
Ei ole Bosen settiä. Alapaikoilla on jotkin hirveät midbassot Made-In-Italy (ei siis koaksiaalit), eikä etupäästä kuulu ylätaajuuksia tällä hetkellä lainkaan. Diskanttien paikalta löytyi kyllä jonkunlaiset langanjämät siitä kohdalta, missä elementin piti olla.

Vastaa Viestiin