Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon
Ongelmani koskee sitä, että alfani on niin janoinen öljylle, kun aijemmissa autoissa on ollut tapana tsekata öljyt 5000km ajon jälkeen eli öljyn vaihdon puolivälissä. Nyt kun toteutin samaa taktiikkaa, niin mittatikku juuri ja juuri kastui öljystä. Öljynä on aijemmin ja nyt ollut Alfassa Mobil 0W-40 ja jouduin lisäämään öljyä 1.6lit. että öljyntaso oli täpössä. Onko mahdollista, kun jotenkin tuntuu siltä, että kaikki kaakit ei ole tallessa, että kone olisi vioittunut vaikkakin öjyä koneessa on ollut vielä jotakuinkin 3lit.? Voi olla luulotteluakin, kun on jo tottunut autoon ensi huuman jälkeen. Autolla ajettu nyt noin 51tkm ja ostohetkellä noin 46tkm.
Autoon olen muuten ollut todella tyyväinen! On erittäin hyvä ajaa, hyvä ohjaustuntuma ja kiihtyy ja kulkee mukavasti. Aikaisempi omistaja on pitänyt sitä hellästi, on hyvin huollettu ja muutenkin pidetty siistissä kunnossa vuoden 2001 mallia. Aijemmin oli Peugeot 307 ja ei sekään huono ajaa, mutta alfa aivan eri sfääreissä.
Autoon olen muuten ollut todella tyyväinen! On erittäin hyvä ajaa, hyvä ohjaustuntuma ja kiihtyy ja kulkee mukavasti. Aikaisempi omistaja on pitänyt sitä hellästi, on hyvin huollettu ja muutenkin pidetty siistissä kunnossa vuoden 2001 mallia. Aijemmin oli Peugeot 307 ja ei sekään huono ajaa, mutta alfa aivan eri sfääreissä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Re: Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon
tuskin on viottunut, öljynpaineen varoitusvalon olisi pitänyt varoittaa ensinDobber kirjoitti:. Onko mahdollista, kun jotenkin tuntuu siltä, että kaikki kaakit ei ole tallessa, että kone olisi vioittunut vaikkakin öjyä koneessa on ollut vielä jotakuinkin 3lit.? Voi olla luulotteluakin, kun on jo tottunut autoon ensi huuman jälkeen. Autolla ajettu nyt noin 51tkm ja ostohetkellä noin 46tkm.
jolloin onkin jo syytä pysäyttää heti ettei tule vaurioita. Joo tosiaan noi 0W öljyt on liian ohuita Alfan koneelle. 5W tai kesäkeillä/kovassa ajossa jopa 10W esim Castrol,Mobil. Kun uuden auton ostaa on aina syytä tarkkailla öljynpintaa hiukan useammin alkuun jolloin saa hiukan käsitystä kuinka tiuhaan sitä kannattaa sitten jatkossa tutkailla.
Re: Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon
Juuei. Ei sitä turhaan kutsuta moottorisi-on-juuri-ennen-valon-syttymistä-vioittunut-valoksi :-) Kyllä mielestäni peli on jo menetetty, jos öp-valo on ehtinyt syttyä.V6 kirjoitti: tuskin on viottunut, öljynpaineen varoitusvalon olisi pitänyt varoittaa ensin
jolloin onkin jo syytä pysäyttää heti ettei tule vaurioita.
Mites muuten tarkistelette sitä öljyä? Vasta käyneestä, vähän jäähtyneestä vai täysin kylmästä koneesta? Sanomattakin on selvää että auton oltava hyvin vaaterissa. Omastani (147 2.0TS) on todella vaikea erottaa öljyn tasoa siitä mittatikusta! Ja yllättävän suuria eroja tuntuu olevan, jos auto on vähänkään vinossa, tahi koneenlämpötilassa eroa!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Yhdeltä 156:n omistajalta kuultua; kaveri oli tarkistanut öljyt huolellisesti ja usein, mutta kun tarkistus tehtiin aina välittömästi koneen sammutuksen jälkeen niin öljyt ei olleet valuneet täysin alas ja todellisuudessa öljyä oli liian vähän, mutta tikussa oli öljyä riittävästi! Homma oli kuulemma niin että alas valuva öljy tippui sopivasti tikun yljymerkin kohdalle antaen väärän lukeman öljymäärästä90 kirjoitti:useimmiten kylmästä koneesta tulee tarkisteltua joskus tosin lämpimastäkin mutta silloin annan yleensä seisoa jonkin aikaa että öljyt kerkeää laskeutua öljypohjaan, tällöin näkee koneessa olvan todellisen öljymäärän..
Lopputulos; kone vaurioitui liian vähäisellä öljymäärällä ajamisesta, mutta meni kuulemma pienen tappelun jälkeen takuuseen :o
Tuon kuulin siis itse siltä auton omistajalta, muuten en jutun todenperäisyyttä pysty todistamaan. Mutta onko muilla samansuuntaisia kokemuksia eli kannattaa odottaa riittävästi (?) ennen öljymäärän tarkistusta? Mitä Alfan ohjekirja sanoo ko. toimenpiteestä?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- 90
- Viestit: 8053
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllähän se tikku on märkä jos heti ajon jälkeen tarkistetaan eli kyllä ne vähät öljyt siellä öljypohjassa sen verran on liikkunut ettei todellinen määrä näy vielä..tuon 156:n omistajan olisi pitänyt tehdä uusi tarkistus pienen seisomisen jälkeen silloin olisi todellinen määrä näkynyt öljyjen laskeuduttua öljypohjaan.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ymmärsin jutun niin, että juuri sen tikun pään kohdalle tippui aina muutama tippa niin kauan kuin öljyä oli valumassa alas eli aika kauankin sitä saattaa sieltä tulla. Onko jonkinlainen yksilövika vai ihan tyypillinen 156:n ominaisuus? Eihän siinä mitään jos homma on tiedossa, tarkistaa oliot aina ennen moottorin käynnistystä ja no problemo!
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 634
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
kannetaanpas taas tämä meikäläisen vakiokorsi tähänkin kekoon
eli meitin perheessä oli 147 2.0 tussu, ja se tykkäsi öljystä niin paljon että taisi parhaimmillaan viedä litran tonnilla (en nyt enää jaksa muistaa...)
ensin vaihdeltiin öljylaatuja, sitten kampikammion huohotusjärjestelmää, sylinterikantta, hoonailtiin lohkoa jne. kun moottorista oli kaikki vaihdettu ja öljyä meni edelleen, vaihdettiin automerkkiä...
kaikesta huolimatta jos ens kesänä sais taas alffan
-juri
eli meitin perheessä oli 147 2.0 tussu, ja se tykkäsi öljystä niin paljon että taisi parhaimmillaan viedä litran tonnilla (en nyt enää jaksa muistaa...)
ensin vaihdeltiin öljylaatuja, sitten kampikammion huohotusjärjestelmää, sylinterikantta, hoonailtiin lohkoa jne. kun moottorista oli kaikki vaihdettu ja öljyä meni edelleen, vaihdettiin automerkkiä...
kaikesta huolimatta jos ens kesänä sais taas alffan
-juri
932 937 955 955