Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Ongelmani koskee sitä, että alfani on niin janoinen öljylle, kun aijemmissa autoissa on ollut tapana tsekata öljyt 5000km ajon jälkeen eli öljyn vaihdon puolivälissä. Nyt kun toteutin samaa taktiikkaa, niin mittatikku juuri ja juuri kastui öljystä. Öljynä on aijemmin ja nyt ollut Alfassa Mobil 0W-40 ja jouduin lisäämään öljyä 1.6lit. että öljyntaso oli täpössä. Onko mahdollista, kun jotenkin tuntuu siltä, että kaikki kaakit ei ole tallessa, että kone olisi vioittunut vaikkakin öjyä koneessa on ollut vielä jotakuinkin 3lit.? Voi olla luulotteluakin, kun on jo tottunut autoon ensi huuman jälkeen. Autolla ajettu nyt noin 51tkm ja ostohetkellä noin 46tkm.

Autoon olen muuten ollut todella tyyväinen! On erittäin hyvä ajaa, hyvä ohjaustuntuma ja kiihtyy ja kulkee mukavasti. Aikaisempi omistaja on pitänyt sitä hellästi, on hyvin huollettu ja muutenkin pidetty siistissä kunnossa vuoden 2001 mallia. Aijemmin oli Peugeot 307 ja ei sekään huono ajaa, mutta alfa aivan eri sfääreissä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ei missään nimessä mitään 0W-40 litkua. Pistä 5W-50 tai jopa 10W-60 kesällä, niin ei tarvi lisätä joka kerta kun tikkuun vilkaisee.

Kannattaa hakea vanhoista viesteistä kokemuksia eri öljyistä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla on Castrol Lightec 10w-40 ja yli 2000km ajettu eikä ole tarvinnut lisätä öljyä kertaakaan (öljyt on tikun ylärajassa) :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon

Viesti Kirjoittaja V6 »

Dobber kirjoitti:. Onko mahdollista, kun jotenkin tuntuu siltä, että kaikki kaakit ei ole tallessa, että kone olisi vioittunut vaikkakin öjyä koneessa on ollut vielä jotakuinkin 3lit.? Voi olla luulotteluakin, kun on jo tottunut autoon ensi huuman jälkeen. Autolla ajettu nyt noin 51tkm ja ostohetkellä noin 46tkm.
tuskin on viottunut, öljynpaineen varoitusvalon olisi pitänyt varoittaa ensin
jolloin onkin jo syytä pysäyttää heti ettei tule vaurioita. Joo tosiaan noi 0W öljyt on liian ohuita Alfan koneelle. 5W tai kesäkeillä/kovassa ajossa jopa 10W esim Castrol,Mobil. Kun uuden auton ostaa on aina syytä tarkkailla öljynpintaa hiukan useammin alkuun jolloin saa hiukan käsitystä kuinka tiuhaan sitä kannattaa sitten jatkossa tutkailla.
:wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyseessä lienee aika uusi auto? Nuo uudemmat 2.0 T.S. koneet vie öljyä, koska jossain kohtaa männänrenkaiden toimittaja vaihtui ja uudemmilla renkailla olevat koneet syö öljyä. Ja kuten BSTR sanoi, niin 0W 40 ei pysy Alfassa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

5W-50 sopii hyvin ns. arkikäyttöön ja pysyy hyvin koneessa, paremmin kuin telttan suosima 5W-40 (puhumattakaan tuosta 0W-40:stä..)

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

pee
Viestit: 449
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyhuolia: uusi Alfisti 156 2.0TS Sportwagon

Viesti Kirjoittaja pee »

V6 kirjoitti: tuskin on viottunut, öljynpaineen varoitusvalon olisi pitänyt varoittaa ensin
jolloin onkin jo syytä pysäyttää heti ettei tule vaurioita.
Juuei. Ei sitä turhaan kutsuta moottorisi-on-juuri-ennen-valon-syttymistä-vioittunut-valoksi :-) Kyllä mielestäni peli on jo menetetty, jos öp-valo on ehtinyt syttyä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Mites muuten tarkistelette sitä öljyä? Vasta käyneestä, vähän jäähtyneestä vai täysin kylmästä koneesta? Sanomattakin on selvää että auton oltava hyvin vaaterissa. Omastani (147 2.0TS) on todella vaikea erottaa öljyn tasoa siitä mittatikusta! Ja yllättävän suuria eroja tuntuu olevan, jos auto on vähänkään vinossa, tahi koneenlämpötilassa eroa!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

useimmiten kylmästä koneesta tulee tarkisteltua joskus tosin lämpimastäkin mutta silloin annan yleensä seisoa jonkin aikaa että öljyt kerkeää laskeutua öljypohjaan, tällöin näkee koneessa olvan todellisen öljymäärän..

Avatar
155156
Viestit: 2100
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Motor-Up:ia vaan sisään, niin saa ajella vaikka kuivalla koneella*.

*vitsi

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Mulla 147 2.0TS vei ekan 10tkm aikana reilun litran öljyä (täys synteettinen Shell Helix)... huollossa äijät sanoi että ne kaikki vie alussa suurinpiirtein ton verran ja sen jälkeen öljynkulutuksen pitäisi laskean. 0,5 L / 10tkm...?

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Vaihdoin castrol 10w 40 lightech öljyt ja kulutus pieneni niin että öljyn vaihtojen välillä menee n.5 dl
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

90 kirjoitti:useimmiten kylmästä koneesta tulee tarkisteltua joskus tosin lämpimastäkin mutta silloin annan yleensä seisoa jonkin aikaa että öljyt kerkeää laskeutua öljypohjaan, tällöin näkee koneessa olvan todellisen öljymäärän..
Yhdeltä 156:n omistajalta kuultua; kaveri oli tarkistanut öljyt huolellisesti ja usein, mutta kun tarkistus tehtiin aina välittömästi koneen sammutuksen jälkeen niin öljyt ei olleet valuneet täysin alas ja todellisuudessa öljyä oli liian vähän, mutta tikussa oli öljyä riittävästi! Homma oli kuulemma niin että alas valuva öljy tippui sopivasti tikun yljymerkin kohdalle antaen väärän lukeman öljymäärästä :shock:
Lopputulos; kone vaurioitui liian vähäisellä öljymäärällä ajamisesta, mutta meni kuulemma pienen tappelun jälkeen takuuseen :o

Tuon kuulin siis itse siltä auton omistajalta, muuten en jutun todenperäisyyttä pysty todistamaan. Mutta onko muilla samansuuntaisia kokemuksia eli kannattaa odottaa riittävästi (?) ennen öljymäärän tarkistusta? Mitä Alfan ohjekirja sanoo ko. toimenpiteestä?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kyllähän se tikku on märkä jos heti ajon jälkeen tarkistetaan eli kyllä ne vähät öljyt siellä öljypohjassa sen verran on liikkunut ettei todellinen määrä näy vielä..tuon 156:n omistajan olisi pitänyt tehdä uusi tarkistus pienen seisomisen jälkeen silloin olisi todellinen määrä näkynyt öljyjen laskeuduttua öljypohjaan.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ymmärsin jutun niin, että juuri sen tikun pään kohdalle tippui aina muutama tippa niin kauan kuin öljyä oli valumassa alas eli aika kauankin sitä saattaa sieltä tulla. Onko jonkinlainen yksilövika vai ihan tyypillinen 156:n ominaisuus? Eihän siinä mitään jos homma on tiedossa, tarkistaa oliot aina ennen moottorin käynnistystä ja no problemo!
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kaikissa autoissa pitää odottaa öljyjen valumista alas. Yleensä pari minuuttia riittää tuohon. Tarkimman tuloksen sitten saa kun auto on vaikka seissyt yön yli.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ei ole 156:sta kokemusta joten en osaa sanoa mutta 75:sten suhteen ei moista probleemaa ole ollut..

juri
Viestit: 633
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

kannetaanpas taas tämä meikäläisen vakiokorsi tähänkin kekoon :wink:

eli meitin perheessä oli 147 2.0 tussu, ja se tykkäsi öljystä niin paljon että taisi parhaimmillaan viedä litran tonnilla (en nyt enää jaksa muistaa...)

ensin vaihdeltiin öljylaatuja, sitten kampikammion huohotusjärjestelmää, sylinterikantta, hoonailtiin lohkoa jne. kun moottorista oli kaikki vaihdettu ja öljyä meni edelleen, vaihdettiin automerkkiä...

kaikesta huolimatta jos ens kesänä sais taas alffan :roll:

-juri
932 937 955 955

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep laskeutumista pitää odottaa. Sekin pitää muistaa, että juuri pysäytettyyn koneeseen ei lisätä öljyä ylämerkkiin koska tuloksena saadaan ylitäyttö jonka kampiakseli vatkaa vaahdoksi jne...

Vastaa Viestiin