156V6, outo "rääkäisy" kylmänä startatessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

156V6, outo "rääkäisy" kylmänä startatessa

Viesti Kirjoittaja m.sa »

...niin hassulta kuin otsikko kuulostaakin on se hyvin kuvaava. Eli jos moottori on kylmä, kuuluu startatessa kummallinen rääkäisy. Eli siis luultavimmin jonkin hihnapyörän laakeri huutaa kuivuuttaan, mutta ajattelin silti kysäistä onko kellään ollut vastaavaa. Helpottaisi etsinnän aloittamista jos edes yhtään olisi hajua...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Kaverilla ainakin startti piti sellaisen oudon rääkäisyn aina kun kylmänä käynnisti. Takuuna vaihdettiin uusi startti ja sen jälkeen ei ole ääntä kuulunut. Kannattaa laittaa vaikka joku kaveri sisään starttaamaan ja konepelti ylös ja kuunnella, mistä se ääni tulee.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Toi startti voikin olla kyllä oikeasti syyllinen nyt kun oikein alan miettimään..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aqua
Viestit: 44
Liittynyt: 15 Touko 2005, 21:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Aqua »

mulla kuuluu kanssa semmonen "rääkäsy" kun starttaa kylmänä! ihan hyvä tietää meinaan että laakkonen saa korjata sen 8)
Alfa Romeo 147 1.6 R.I.P.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Startin voitelu vajaa.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Startti sökönä. Mulla kesti kyllä kaksi vuotta sen jälkeen kun alkoi ensimmäisen kerran rähisemään. Vaihdoin viime viikolla sen startin kun kyllästyin siihen rääkäsyyn. Sitäpaitsi se oli h****tin :oops: yleisellä paikalla.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla rääkäisi startti AINA sitten kun se alkoi oireilla. Voi kyllä olla eri vika. Mulla ei ilmeisesti irroittanut ja bendix huusi. 240€ AD-liikkeessä töineen vaihto startti :) (deltan arvio 800€ :roll:).
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Täälläkin kuuluu sellainen kireä rääkäsy aina sillon tällön ja Delta-auton huollonjohdolta kysäsin, että voisiko se olla startti. Tämä heppu ainakin totesi, että melko varmasti onkin. Hänen mukaansa voi kestää pitkäänkin vaikka jo rääkyykin, tai kuukahtaa vaikka seuraavana aamuna.

Tiedä sitten pitäisikö hommailla ittelle valmiiksi varastoon se uusi startti, johan olisi tilanne kun vaikka mökin pihassa tuo sanoisi seis, ja varaosan saa sen ?00 kilsan päästä. Kuinka pitkään nuo startit on ihmisillä kestäneet?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

tuo startin rääkäisy on aikas yleinen vaiva, uutta peliin vaan niin ei tarvi montaa kertaa äheltää sen kans... :wink:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

En tiedä meneekö tää vähän OT mutta laitanpas kuitenkin.

Eli mulla viheltää toi alfa joskus kun laittaa virrat päälle tai sammuttaa auton. Siis viheltää. :crazyeyes: Se kuuluu jostain ratin/keskikonsolin välimaastosta. ei kuulosta pahalta mutta alkaa ärsyttämään. Ihan varma en ole siitä mutta saattoi alkaa sen jälkeen kun ilmastointi huollettiin?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

J. Saari kirjoitti: Kuinka pitkään nuo startit on ihmisillä kestäneet?
Pari kuukautta jaksoin kuunnella. Muakin varoitteli Deltassa että voi hajota ihan milloin vaan. Luulen että halusi vaan rahat pois! Ääni oli niin nolo että piti laittaa "heti" kuntoon.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Mistäs olette tilailleet noita starttimoottoreita? Ei näytä olevan motonetin eikä muukkosen listoilla.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

liekki kirjoitti:Eli mulla viheltää toi alfa joskus kun laittaa virrat päälle tai sammuttaa auton. Siis viheltää.
voisiko olla pieni imu-puhallin siinä lämpötilanupin yläpuolella pikku ritilän takana?


Mut startista vielä. Tarkistin taas tänään ja mulla rääkäisee aina heti sen jälkeen kun moottori jo käy ja startti on jo irroittanut. Eli voiko se enää olla stratti? Miten teillä? Rääkyy ilmeisesti samalla kun startti pyörii?
Abarth 500 Esseesse

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Startin vinkuna

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Sama vika 155ts:ssä. Vikana kuulemma kytkinpöly akselilla, eli puhdistus ja akselin kunnollinen voitelu jollain pysyvällä öljyllä auttaa.
Hämeen autosähkö toimittaa ainakin boks vaihtostarttia 120e kappale. Huolto maksaa autosähkökorjaamolla muutaman kympin kun irrallaan vie.

Se irroittaminen taitaa olla se suurin homma jos ei sahaa autoa poikki tuulilasin kohdalta..

TimoJ

Kaipaa 33:n startinvaihtoa...
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Have kirjoitti:Mistäs olette tilailleet noita starttimoottoreita? Ei näytä olevan motonetin eikä muukkosen listoilla.
Boschin starttihan se varmaan on? Jos niin siinä tapauksessa palikkaa löytyy Boschia edustavista autosähköputiikeista ja varmaan osasta tarvikeliikkeitäkin.

Jos ei starttia vielä ole ehtinyt rikkomaan niin varmaan pelkkä bendixin rasvaaminen tai vaihto riittää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Jos ei starttia vielä ole ehtinyt rikkomaan niin varmaan pelkkä bendixin rasvaaminen tai vaihto riittää.
Pitäisiköhän se sitten käydä kyselemässä moista toimenpidettä jostain korjaamolta. Kaippa ne sen rasvaa siinä kuin vaihtaisivat uudenkin.

Avatar
Aqua
Viestit: 44
Liittynyt: 15 Touko 2005, 21:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Aqua »

m.sa kirjoitti:Mut startista vielä. Tarkistin taas tänään ja mulla rääkäisee aina heti sen jälkeen kun moottori jo käy ja startti on jo irroittanut.
mulla on ihan sama juttu
Alfa Romeo 147 1.6 R.I.P.

Ltn
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Kesä 2004, 02:16
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Ltn »

Aqua kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Mut startista vielä. Tarkistin taas tänään ja mulla rääkäisee aina heti sen jälkeen kun moottori jo käy ja startti on jo irroittanut.
mulla on ihan sama juttu
Liityn joukkoon! Huollosta kuultua, että rääkäsy ei ole vielä vaarallista mutta sitten kun alkaa startatessa "nakuttamaan" kannattaa pistää startti vaihtoon. Mulla on kuulunut se ääni jo vuoden eli ostohetkestä lähtien, mutta hyvin toimii vielläkin.
[Offtopic]Auto on kyllä todnäk. juhannuksen ylikin huollossa, tosin muista syistä.. :drinking: Vesipumppu irtisanoi itsensä vain muutama päivä 80tkm huollon jälkeen, eikä maasta löydy tiivisteitä vaan joudutaan tilaamaan tehtaalta. Muutenkin pitää kuulemma jotain jakopäätä purkaa, että pääsee pumppuun käsiksi - 5 tunnin duuni.[/Offtopic]

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Käytin tänään autoa starttihuollossa, hintaa tuli 200e eli aika suolaisesti Wile E. Coyoten hintaan nähden. Mutta toimiipa nyt kuitenkin ilman mitään soraääniä ja kaupan päälle tuli tietysti roppakaupalla lisää laatuvaikutelmaa ja mielikuvitushevosia :)

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jaahas voipi olla toi syynä munkin vanhan kärryn vastaavaan ongelmaan, luulin että se tuli lämppäristä. Mulla ilmaantui vain yli -10c ;
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

trsqr
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Huhti 2005, 19:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja trsqr »

Faijan Mareassa startti on "rääkäissyt" varmaan jo viimeiset 2 vuotta, mutta hyvin on toiminut vielä (kunnes sitten laukeaa). Anteeksi epätekninen ilmaisu, mutta ääni on vähän sellainen, kuin startti ei jotenkin heti irrottaisi siinä kun moottori käynnistyy ja ääni lähtee sitten startista, jota moottori pyörittääkin...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla startti ei rääkäise mutta välillä se ikäänkuin pyörii tyhjää käynnistäessä (eikä auto siis starttaa) :roll:

Startin vaihto edessä seuraavan loman aikana :wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

trsqr kirjoitti:Anteeksi epätekninen ilmaisu, mutta ääni on vähän sellainen, kuin startti ei jotenkin heti irrottaisi siinä kun moottori käynnistyy ja ääni lähtee sitten startista, jota moottori pyörittääkin...
Jep, samalta kuulostaa. Rasvanäpin neuvo piti paikkansa ja starttia ei tarvinnut vaihtaa vaan sen osien rasvaus riitti. Käytin omani Oulussa Virho & Raitio nimisessä autokorjaamossa, jonka molemmat omistajat ovat alfamiehiä ja tiesivät heti mistä on kysymys. Ovat kuulemma rasvailleet noita startteja useasti 156 alfoista.

japa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 21:25

Viesti Kirjoittaja japa »

Niin tuosta startin aikaansaamasta "rääkäisystä" kysyisin, kun en näistä mitään tiedä. Mullakin kuuluu outo ääni kylmänä käynnistettäessä, mutta voiko olla startti kun kaasuttaessa ääni voimenee ? Yleensä tuo ääni kestää minuutista kahteen. Entä onko lohkolämmittimen käytöllä vaikutusta ? Ainakaan se ei ole vaikuttanut kovilla pakkasilla äänen poistumiseen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei ole startti vaan todennäköisesti paksut ja vettyneet ohjaustehostimen nesteet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Samaa vikaa tarjoilisin kuin Rasviskin tuossa.
Korjauksina öljyn vaihto ohjaustehostajaan ja ei pyöritellä sitä rattia sitten kylmänä. Seurauksista voi lukea muista ketjuista.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minullakin ohjaustehostin rääkyy kylmänä ja on kyllä tehnyt sitä uudesta asti. Ostin auton tammikuussa 04 ja ilmiö ilmeni ensimmäisissä kunnon pakkasissa siis vain viikkoja vanhassa autossa.

Oisikohan ensiasennusöljyt turhan tuhtia tavaraa?

japa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 21:25

Viesti Kirjoittaja japa »

Joo kiitoksia Rasvis ja Nelli näistä tiedoista ! Minä kun haahuilin täydessä tietämättömyydessä, mutta aiheesta lukemieni kuvausten perusteella tuntuu todellakin siltä että vika olisi ohjaustehostimessa. Tosiaan ääni -jos nyt tuollaista sanoin voi kuvata- on enemmänkin ulinaa kuin rääkäisy. Lisäksi kuulostaa siltä kuin jokin hihna pyörisi vaivalloisesti. Vahvistaako tämä diagnoosianne ?
Kaiketi tuon kuntoonlaittaminen ei ole niin paha rasti, DA:ssa kun varasivat startin vaihtoon aikaa yli yhden päivän...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kato tietysti myös sen hihnan kunto ja kireys (ja muidenkin samalla) joka tehostinpumppua pyörittää, voi myös olla lopussa oleva laturin/vesipumpun laakeri tms.. :wink:

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Esko kirjoitti:Minullakin ohjaustehostin rääkyy kylmänä ja on kyllä tehnyt sitä uudesta asti. Ostin auton tammikuussa 04 ja ilmiö ilmeni ensimmäisissä kunnon pakkasissa siis vain viikkoja vanhassa autossa.

Oisikohan ensiasennusöljyt turhan tuhtia tavaraa?
Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on, ainakin mitä kuunnellut muidenkin kokemuksia. Itse vaihdoin kuukaus sitte Mobilin atf shc:t tehostajaan ja näillä paukkupakkasilla kurnuttaa jonku 10-20sekkaa jonka jälkeen lakkaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

japa kirjoitti:Joo kiitoksia Rasvis ja Nelli näistä tiedoista ! Minä kun haahuilin täydessä tietämättömyydessä, mutta aiheesta lukemieni kuvausten perusteella tuntuu todellakin siltä että vika olisi ohjaustehostimessa.
no se on helppo selvittää jos äänii muuttuu kun käännät ohjauspyörää ääni tulee siitä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Esko kirjoitti:Oisikohan ensiasennusöljyt turhan tuhtia tavaraa?
Oli ainakin ensimmäisissä pohjolaan tuoduissa, eli siis noissa 90-luvun yksilöissä, mutta kuvittelisi asian sittemmin korjaantuneen. Vaan mistäpä sen aina tietää...
Vode kirjoitti:Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on


Ei. Käytän kylläkin lämmitintä aina kun vain mahdollista, mutta eipä se taida paljon tehostinöljyjä lämmitellä. Mutta silloinkaan kun on kylmänä pitänyt laittaa tulille (muutama kerta tähän mennessä) ei ole mitään ylimääräistä ääntä kuulunut. Koska olen parantumaton vainoharhainen alfisti, annan silti käydä hetken tyhjää ennenkuin lähden rattia kääntämään tai mitään muutakaan tekemään.

Ja uskoisin että minun autossani on tehtaan öljyt sisässä. Toisaalta eipä täällä etelässä ole vielä oikeasti kovin kylmäkään ollut :silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

japa kirjoitti:Tosiaan ääni -jos nyt tuollaista sanoin voi kuvata- on enemmänkin ulinaa kuin rääkäisy. Lisäksi kuulostaa siltä kuin jokin hihna pyörisi vaivalloisesti. Vahvistaako tämä diagnoosianne ?
Joo. Tehostimen kiljunta ei ole ihan yhtä korkeaa kuin luistavasta hihnasta lähtevä ääni, lisäksi se vaimenee pikku hiljaa auton käydessä tyhjäkäyntiä ja virtaavan nesteen notkistuessa.

Jumittava startti taas päästää nimenomaan rääkäisyn, joka kestää maksimissaan pari sekuntia. Kylmän kangistama tehostin jollottaa selvästi pidempään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Vode kirjoitti:Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on........
Ei mulla vaan :shock:
33:nen huusi kyllä kylmänä mutta en kyllä tiedä mitkä nesteet sen tehostajassa oli. Nykyisessä on tosiaan ATF SHC:t eikä pidä mitään älämölöä, ainakaan vielä *koputtaa puuta*
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

taitaa koskea vain 156sia...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

japa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 21:25

Viesti Kirjoittaja japa »

no se on helppo selvittää jos äänii muuttuu kun käännät ohjauspyörää ääni tulee siitä
No sen se tekee joo.

Vastaa Viestiin