TS koneen sytytysjärjestys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

TS koneen sytytysjärjestys

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eli kyseessä 75TS. Huomattiin tuossa(broidi huomas) että mun koneessa ei johtimet ole oikeassa järjestyksessä. Kysymys kuuluu: Kummalta jakajalta kuuluu mennä johdot takimmaisille tulpille?
Jospa joku viitsisi käydä omastaan vilkaisemassa :?
Siis tietty koneen edestä katsottuna.
- Alfaholic -

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Mulla ainaki menee alemmasta jakajasta etummaisille tulpille, mutta kaverilla on samanlainen ja siinä menee eripäin.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Olis kyllä kiva tietää mikä on oikein :crazyeyes:
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

8v TS sytyttää yhtä aikaa kummallakin tulpalla, eli ei sen väliä kumpiin tulppiin piuhat menee. Syttyjärjestys on se rivinelosen tavallinen 1-3-4-2.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kiitti rasvis, kuvittelin sytytyksen olevan eriaikainen :oops:
- Alfaholic -

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Hep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Entäs 16v TS, jos kone käy vaan isoilla tulpilla pitääkö jako vaihtaa vai onko johtoja irti vai miten tämä toimii? Eli itellä oli hetken näin ja nyt vaihdoin uudet pienet tulpat ja kone käy yhtä huonosti. Onko tosta muutettu jakoa vai mitä? Itse en siis tätä tehnyt sen takia kysyn.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Muistaakseni pienempi tulppa sytyttää pakotahdin lopussa jäännöskaasuja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikös tuossa ole kytketty nuo jotenkin niin, että pikkutulppa on rinnan jonkun toisen pytyn ison tulpan kanssa?

Jotenkin taitaa se jäännöskaasujen sytyttäminen olla aika teoreettinen juttu, tuskin siellä niin paljon on palamiskelpoista seosta jäljellä että siellä mikään enää syttyisi.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuolloin olisivat iso ja pieni 1 ja 4 sekä 2 ja 3 rinnakkain. Ehkä jopa molemmat yhtäaikaa / sylinteri ja ns. hukkakipinä. Miksi 4-venttiilikanteen pitää tunkea kaksi tulppaa, kun ainut järkevä sijaintipaikka on keskellä. Niin tuskinpa tuolla mitään enää pakotahdin lopussa syttyy, jos kaikki on niin kuin pitää. Jospa tuossa Alfa vaan on hakenut varmuuden maksimointia ja markkinointikikkaa (jollakin pitää erota Fiatista) ja jättänyt pari vähän oleellisempaa asiaa retuperälle.

Tätä on näköjään käsitelty ennenkin:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1515

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

niin siis. . .

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Niin siis mulla oli 156 huollossa missä siihen vaihdettiin neljä isoa tulppaa. Pienet vanhat tulpat jätettiin tarkoituksena että vaihdan ne jälkikäteen. Kone kävi yllättävän hyvin, mitä nyt kylmänä vähän tukehtui välillä ja hieman tökki pintakaasulla. Vanhat pienet tulpat oli todella huonossa kunnossa, vaikka oli vasta 50tkm sitten deltassa vaihdettu. (Jos oli vaihdettu)

Nyt vaihdoin neljä pientä eikä koneessa tunnu oikein muutosta. Onko mahdollista että huollossa on jotenkin "kääntänyt pikkutulpat pois päältä" tms? Ainakin kaikki johdot näytti olevan paikallaan, mutta en niin paljoa autoista ymmärrä ja Alfoista vielä vähemmän niin...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niinkuin tuossa jo kerrottiin, jos pienet tulpat ei antaisi kipinää niin vaikutus tuskin olisi perstuntumalla koettavissa. Melkein lähtisin hakemaan vikaa jostain muualta, esim rikkinäisestä puolasta, näkyykö puolissa mitään ulkoisia vauritoita, hiushalkeema kenties?

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

okei..

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Ahaa ok. Eli pienillä ei välttämättä niin huomattavaa vaikutusta olisikaan.. Aika hullulta kyllä tuntuu mut toisaalta puhutaanhan Alfasta niin.. Eli sytytyspuolan kunnon voi tarkastaa ihan silmämääräisesti? Pitää tarkastaa joo.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ei välttämättä. Joskus vaan tulee joku näkyväkin vaurio.

Aloittaisin metsästämisen vikamuistin lukemisella.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Heihei

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Niin auto ei vielä vikakoodinluvussa ole käväissyt mutta tuli tässä mieleen että voikohan käynnistysongelmat mitä alfonsossa on ollut johtua tästä sytytysongelmasta?

Eli kun pari kertaa oon availlut kansia sytytyspuolia myöten ihan katsellekseni mahdollisia vikoja ja laittanut takaisin, niin on moottori toiminut jopa melko täydellisesti tämän jälkeen. Eli startannut hyvin ja käynyt hyvin (jonkun aikaa). Eli jotain kosketushäiriötä tms? Imuputken vuotoa?

Ja olin tossa jo uutta starttia ostamassa. Mutta outoa vaan kun välillä voi toimia vaikka viikon ihan täydellisesti, jolloin moottorikin käy paremmin. Ja sitten taas viikon ei tunnu starttaavan mitenkään ja moottori kylmänä tuntuu kuin kävisi kolmella.

Nyt taas kattelemaan konetilaan jos löytäisi jotain halkeamia imuputkesta tms...

Mutta siis kysymyksenä että miten sytytysongelmat voi vaikuttaa auton käynnistämiseen?

Kiitos taas :)

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Heihei

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Vikaa en vieläkään ole saanut korjattua. Huomasin että ilmanputsarin kotelo hieman irvisti, pistin uudella ruuvilla kiinni ja teippailin imuputkea. Nämä ei todennäköisesti vikoja kuitenkaan aiheuta.

Joka kerta kun sytytyspuolat ottaa irti, kone toimii jopa täydellisesti noin pari päivää. Vika todennäköisesti puolissa? CRC:tä ruiskuteltu ja herkistelty. Puolat näyttävät aivan ehjiltä...

Viat:

- Kone ei starttaa kunnolla. Välillä vain sihahtaa eikä lähde edes pyörittämään. Voiko tämä johtua sytytysongelmista siis?

- Kylmänä tyhjäkäynti röpöttää, eli käy kuin kolmella pytyllä. Lämmetessään ihan normaali.

- Alavääntö on hukassa, eli kun tyhjäkäynnillä polkasee kaasua, kuuluu sihahdus ja menee hetki ennenkuin kierrokset nousee.


Ja joka kerta kun sytytyspuolia olen availlut niin on toiminut jopa pari päivää todella hyvin. Startannutkin.

Ensi viikolla auto menossa pajalle mutta jos jollain olisi vielä ennen sitä joku hyvä idea mitä kokeilla niin olisin kiitollinen. Foorumin haku ei tunnu uusia tietoa tuovan....

Ja siis koneremppa tehty kesän alussa jolloin uusiksi myös lambda ja ilmi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minkälainen tuo sihahdus on? En osaa kuvitella että sytytysongelmista tulisi tuollaista ääntä, ensimmäisenä mieleen tulee reilu imuvuoto.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Heihei

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oiva kirjoitti:Ja olin tossa jo uutta starttia ostamassa. Mutta outoa vaan kun välillä voi toimia vaikka viikon ihan täydellisesti, jolloin moottorikin käy paremmin.
Veneessä oli ongelmia startin kanssa kesällä, välillä pelasi ja välillä tökkäsi. Oli lopulta akkuvika, vaikka toisella akulla kokeiltiin (oli sekin huono :roll: ). En tiedä voiko akku aiheuttaa käynnistyksen jälkeen ongelmia vielä, mutta kuitenkin tsekkaisin..

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Heihei

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Siis tyhjäkäynnillä kaasua annettaessa "sihahdus" kuulostaa kuin kone hetkellisesti tukehtuisi. En oikein osaa kuvailla sen paremmin, viive kuitenkin ennenkuin kierrokset lähtee nousemaan.
Käynnistettäessä välillä pelkästään sihahtaa eikä edes pyöritä. Seuraavalla yrityksellä voi jo pyörittää hetken kunnes taas sihahtaa eikä lähde käyntiin.


Ja akun navat oon puhdistanut ja suihkutellut crc:tä.

En kyllä diagnoosia ole saanut keksittyä vaikka miten foorumiakin lueskellut. Tuntuu että taitaa olla useampi vika....

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Kuulostaa että olis imuvuotoa/ alipaineletkua irti . Onko tuossa sähköinen kaasupoljin, jos kaasuläpän asentotunnistin on menossa ?

Koodit ulos nyt ihan ekaksi.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

jep jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tänään autosta ei saatu mitään vikakoodeja. Korjaamolla tähän hätään ei vikaa ainakaan keksitty. Imuvuotoja ei löytynyt. Kaasuläppäkin puhdistettu keväällä. En sitten tiedä onko sähköinen vai ei. Uskoisin niin? Startti menee ekana vaihtoon jos sillä saisi jotain apua. Saa nähdä... Aika mystistä ainakin.. Mut sehän taitaa näitten Alfojen viehätys ollakin.. :)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Älä nyt ihmeessä starttia vaihda jos se vain pyörittää kohtuullisesti. En huomannut kirjoituksestasi ettei pyörittäisi. Startin toimintaan ei ainakaan puolien irrotus voi vaikuttaa.

Jollei pyöritä innokkaasti niin mitenkäs akun kunto? Ja laturin? Saattaisi aiheuttaa sytytyshäiriöitäkin.

Täälläkin usein mainostettu tulpan reikään veden tai öljyn kertyminenkin saattaa aiheuttaa tuollaisiakin ongelmia kun sytytys lyö maihin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

hep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Kyllä siis startti oli vaivannut jo pitkään. Jopa vuoden. Laakstenilla vaihdettiin tänään uusi startti. Kuulemma jos startti pyörittää huonosti niin lyö joka yrityksellä bensaa eteenpäin mistä sitten johtui käyntihäiriöt. Katsotaan miten toimii jatkossa. Pientä imuvuotoakin löytyi eli pitäis uusi putki hommata jostain koneeseen. Mutta katsotaan miten alfonso pelittää jatkossa että voisko ilmissä olla jotain häikkää. Sormet ristissä eteenpäin niinkuin on jo totuttu :)

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

lisää veikkauksia: eikös 156 startti ole ns bendix systeemillä? ja mikäli olen oikein käsittänyt niin tällainen aparaatti saattaa "luistaa" jolloin ei tietenkään pyöritä

ja eikös tuo käyntihäiriö voisi viitata lambdaan? jos kerran lämmetessään toimii taas moitteetta

yhteydestä puolien irrotteluun en kyllä osaa sanoa mitään... mutu juttuja siis :mrgreen:

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

jep jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Ei toi startin vaihto näköjään vaikuttanut kuin siihen että ainakin käynnistyy nyt... Eli kylmänä käy todella huonosti jopa sammuu välillä. Bensan haju tuntuu myös aika vahvasti. Lämmetessään käy paremmin mutta alavääntö jotenkin kadoksissa ja tyhjäkäynti seilaa jonkun verran. Lambda, Ilmi ja mielestäni ajoituksenmuunninkin vaihdettu keväällä. Pitääkö tässä tyhjäkäyntimoottoria seuraavaks alkaa vaihtaan vai mitä osaa? Vikakoodeja ei tosiaan ole...

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hmm, tuli nyt mieleen kun itsellä oli vikaa ajoitusmuuntimen solenoidissa, ettei nyt olisi sinullakin siitä kyse. Pitäisi tietysti varoa tarjoamasta vasta keksittyä korjausta lääkkeeksi kaikkiin käyntihäiriöihin, mutta jos jaksat lukea niin katso tämä ketju ja siihen linkittämäni muut keskustelut, joissa paljon tarinaa käyntihäiriöistä.

Minulla EI ollut minäänlaisia käynnistämisongelmia, mutta tyhjäkäynti oli kylmänä epämääräistä, välillä varsin rykivää mutta ei koskaan sammunut tms. Bensakin taisi hieman kylmänä tuoksahtaa näin jälkeenpäin muistellen. Lämpimänä oli oireeton, joskin olen sitä mieltä että koneessa on normikieroksilla paremmin vetoja nyt. Mutta jos tuo käynnistysongelma johtui starttimoottoriviasta, niin sitten ehkä kannattaa tätäkin vaihtoehtoa käydä läpi.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

omaan korvaan kuullostaisi ilmi vialta jos sihahtaa kun kaasua painaa nopeammin.siitä ei välttämättä tule vikakoodia.tietty jos siä on vielä imu vuotoa kaupan päälle niin totta kai käynti ontuu.onko autoasi koeajettu testerin kanssa niin näkisi mitkä arvot eivät täsmää?

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jepjep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Toi solenoidi voisi vaikka ollakin ratkaisu. Ainakin oireet kuulostaa samantapaisilta. Pitää sitä tarjota korjaamolla vielä... Vaikkakin lämpimänäkin pieniä oireita on juuri alaväännön puuttuminen, nykiminen ja nyt tosiaan kierrokset heijaa.

Ellei sitten ilmi vaivaa. Vaihdettiin tosiaan keväällä mutta jos on hajonnut, niin pitäisi takuuseen mennä. Pakko viedä pajalle vaan vielä auto...
Ei ole ajettu testerin kanssa, pitää ehdotella.

Mutta kiitos vastauksista ja arvailuista :)

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tarkennuksena vielä tuohon omaan tapaukseeni, että normiajossa oli lämpimänä oireeton, mutta sen verran asiaa huomasi, että jos paikallaan polkaisi kierrokset ylös ja päästi kaasupolkimen vapaaksi, niin tyhjäkäynnille pudotessaaan heijasi muutaman kerran edestakaisin ennenkuin kierrokset asettuivat normaaliin tyhjäkäyntiarvoon. Toinen asia jonka tajusin vasta jälkeenpäin oli, että kun testailin miten kone vetää kierrokset läpi punaviivalle (lähinnä hain mahdollista ILMI-häröä ja kuoppia vetoalueessa), niin jossain viiden tonnin paikkeilla tuntui pieni "irtiotto", ikäänkuin lähti vetämään rajummin. Ei siis mitään notkahdusta, enkä siksi kiinnittänyt asiaan huomiota. Nyt se on poissa, ja nimenomaan tuntuu että veto on koko alueella (ennen tuota viittätonnia) parempi. Näin jälkiviisaana tämä kävi hyvin yksiin Alfaownerista myöhemmin lukemani kanssa, että ajoitusmuunnin putoaa pelistä pois 5000 r kohdalla.

Kylmänä samoin häiriö esiintyi tyhjäkäynnilla ja myös kierroksia hitaasti nostettaessa tuonne 1500 paikkeille. Kun lähestyttiin kahta tonnia ei mitään häiriötä enää voinut havaita. Ja ilmeisesti muuntimessa pitäisi mennä ennakko päälle juuri noilla kierroksilla.

No niin, paljon tekstiä taas, mutta jos tuollaisia asioita kokeilee niin voi ehkä saada vielä lisävalaistusta.

Jos asia iteroituu tuohon solenoidiin, niin sen purkaminen ei tosiaan vaadi jakopään avaamista tms. vaan on ihan helposti käsillä.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Heihei

Viesti Kirjoittaja liekki »

Oiva kirjoitti:Ja joka kerta kun sytytyspuolia olen availlut niin on toiminut jopa pari päivää todella hyvin. Startannutkin.
Onko ollut akku irti? Jos on ollut niin varmaan samalla ECU on resetoitunut. Voisiko johtua siitä että toimii paremmin muutaman päivän? Sitten pikkuhiljaa siirtyy antureiden antamiin (vääriin) arvoihin. vai olenko ymmärtänyt ihan väärin miten nuo systeemit pelaa?
Viimeksi muokannut liekki, 27 Huhti 2010, 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Ok

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mites tota solenoidia putsataan ja mistäpäin konetta se löytyy siis? Jos sitä itse yrittäis katella..

Löysin ohjeet tuolta alfa156.net:istä. Mutta mitä tuolta lueskelin niin ymmärsin että toi ajoituksenmuuntimen solenoidi ei ole toiminnassa ollenkaan tyhjäkäynnillä? Eli se ei voi tuohon rytkyttävään tyhjäkäyntiin vaikuttaa? Vai ymmärsinkö väärin.

Tässä linkkiä: http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... W=Variator

Ja Liekki-> En ole akkua irrottanut kun tulppia katsellut. Pitäis itseasiassa niitä puolia vielä katsella tarkemmin kun yhdessä oli ruostetta jos tosiaan sitä kokeilis putsailla.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuota linkittämääsi juttua itsekin etsiskelin, ja löysin lisäksi tämän jossa myös kuva solenoidi irrotettuna.

Mistäänhän en mitään oikeasti tiedä enkä ole tuota itse rassannut, mutta oletus on että jos tuo venttiili takkuaa niin se voi esim. jäädä auki, jolloin tyhjäkäynnillä imunokan ajoitus muuttuu vaikkei pitäisi. Siitä seuraa vissiin että on sytytysennakko pielessä tms. jolloin homma ei pelaa. Esim.
tässä seppo ymmärtääkseni kommentoi juuri ko. asiaa. Ja nämä kaksi niks naks ketjua yhdistämällä päättelin että Al Pappa kertoo samasta aiheesta.

En tiedä tarkalleen mitä mekaanikkoni oli tuolle tehnyt. Kenties HeVi osaisi neuvoa jos sattuu lukemaan (viittaan tähän ketjuun). Tai onhan tuossa muutama sana aiheesta kerrottukin.

Ollaan muuten vähän sivussa otsikosta tässä vaiheessa, toivottavasti asiaa tuntevat löytävät edelleen paikalle.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Hephep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Kyllä toi solenoidi kuulostaisi kaikenvalossa nyt vaan järkevältä vaihtoehdolta. Kävin tänään ostamassa uuden torx-avainsarjan ja into piukassa ajattelin itse putsailla ja tarkastella solenoidia. Tuloksena se että toinen mutteri on tietenkin niin tiukassa etten sitä kotikonstein auki saa. Kantaa hetken pahoinpitelin ja tajusin että parempi vaan viedä korjaamolle.

Eli jos tällä viikolla ehtis viedä niin katellaan tuleeko parannusta...

Ja ajoituksenmuunninta autoon ei ollutkaan vaihdettu. Muistin siis väärin. Toivottavasti sitä ei tarvitse alkaa vaihtelemaan vaan toi solenoidi riittäisi...

Mutta ilmottelen taas miten jatkossa :)

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Noniin

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Eli asiaan vielä palatakseni...

Solenoidin putsauksesta ei ollut apua tai ainakaan huomattavaa muutosta tapahtunut. Nyt vaihdettiin ilmi takuuseen ja tuntuu ainakin paremmalta.
Saa nähdä miten jatkossa taas... :)

Vastaa Viestiin