156:n onneton alavääntö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

156:n onneton alavääntö

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mistähän johtuis, ku auto on todella tehoton 2000-3000rpm?

Itse epäilin venttiilinmuunninta, mutta JKL:n DA torpedoi idean ku niiden testeri ei näyttänyt sitä. (lukekaa tarkemmin "YLEISTÄ LÖPINÄÄ -osiosta") Syyttivat tulppia, ku niitä ei oo vaihdettu niillä ja sit MAF:ia. Uus MAF ei kuitenkaan muuttanut mitään.

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Onhan auto toiminut 2000-3000 välillä ripeämmin aiemmin?

Tuo kierrosluku on todella laiska verrattuna muuhun alueeseen, tosin tuntuu riippuvan siitä pajonko antaa kaasua ja mistä kierrosluvusta kiihdytyksen aloittaa. Tai voihan tuo minunkin autoni olla viallinen?!?

Onko äänet mekaanisia vai voisiko aiheutua puristusten vuotamisesta?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

On se aiemmin paremmin vetäny, vaikkei mikään vääntöihme olekaan. Kyllä se mekaaniselta kuulostaa, vaikken mun moottorituntemus inssitasoa ole. Lämmittyä käy hieman nätimmin... 3000 jälkeen nykäisee ihan kivasti ja vielä 5000 jälkeen vielä hieman. Pintakaasulla kiihdyttäessä ei tunnu ongelmia. DA sanoi et on siinä vikaa, mutta ei tiedä mikä, eikä jaksa kiinnostua asiasta.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kyllä toi m.sa:n auto kuulostaa just samalta kun muutkin mitkä on korjaantunut se ajotustsydeemi vaihtamalla... melekonen dieseli ainakin sillon kun sitä porukalla kuunneltiin, yläkierroksilla kuulosti nätiltä :wink: mutta ehjähän se jos ei testeri näytä... :roll:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156:n onneton alavääntö

Viesti Kirjoittaja V6 »

m.sa kirjoitti:Mistähän johtuis, ku auto on todella tehoton 2000-3000rpm?

Itse epäilin venttiilinmuunninta, mutta JKL:n DA torpedoi idean ku niiden testeri ei näyttänyt sitä. (lukekaa tarkemmin "YLEISTÄ LÖPINÄÄ -osiosta") Syyttivat tulppia, ku niitä ei oo vaihdettu niillä ja sit MAF:ia. Uus MAF ei kuitenkaan muuttanut mitään.

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.

jos ääni on samanlainen kuin venttiilit naputtais, dieselmäinen niin melko varmasti ajoituksenmuunnin. Se 2000-3000 tuntuu yleensä laiskalta kun ajoitus muuttuu n 3000 kierroksella jolloin kunnon veto alkaa, siinä en kunnon ero joten ne alakierrokset voivat helposti tuntua ponnettomilta.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
155156
Viestit: 2094
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

TS 16V imunokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ensinnäkin: ns. diesel-ääni johtuu imunokka-akselin ajoittimesta. Ajan mittaan siihen tulee väljää pitkittäissuunnassa ja tulos on ruma naputtava ääni. Korjauskustannus riippuu TS 16V moottorin versiosta. Muistaakseni jos ajoittimessa on vihreä leima, joutuu uusimaan koko nokka-akselin. Uusimpiin versioihin on saatavana halpa korjaussarja (jousi ja prikka). Työ tietenkin maksaa.

Toinen asia: TS 16V moottorin imunokan ennakko muuttuu kahdesti kierrosalueella; ensimmäinen muutos on n. 1800 rpm kohdalla ja toinen (muutos takaisin) 5000 rpm paikkeilla.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TS 16V imunokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja V6 »

155156 kirjoitti:Ensinnäkin: ns. diesel-ääni johtuu imunokka-akselin ajoittimesta. Ajan mittaan siihen tulee väljää pitkittäissuunnassa ja tulos on ruma naputtava ääni. Korjauskustannus riippuu TS 16V moottorin versiosta. Muistaakseni jos ajoittimessa on vihreä leima, joutuu uusimaan koko nokka-akselin. Uusimpiin versioihin on saatavana halpa korjaussarja (jousi ja prikka). Työ tietenkin maksaa.

Toinen asia: TS 16V moottorin imunokan ennakko muuttuu kahdesti kierrosalueella; ensimmäinen muutos on n. 1800 rpm kohdalla ja toinen (muutos takaisin) 5000 rpm paikkeilla.
juu tuo 3000 oli siinä vanhemmassa alukoneessa ja on muuttunut näihin uudempiin alemmille kierroksille, mutta monesti porukka ihmettelee huonoa vääntöä tuon takia kun siinä tuntuu selvä "pykälä"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
Meillä oli 33 16V:ssä juuri samanlainen ongelma. Kulutus oli yli 2 litraa suurempi ja alakierroksilla auto oli täydellisen hengetön. Alle 2500 kierroksen atutolla ei juuri voinut ajaa, koska vääntö oli äärimmäisen ohut. Moottorin ääni oli kovempi ja ikäänkuin "viritetympi".

Syynä oli toisen jakohihnan väärä asennus: 3 hammasta pielessä. Viallinen vaihto oli suoritettu edellisen omistajan toimesta DA:ssa. Korjauksen jälkeen auto oli kuin uusi.

Vastaa Viestiin