Huoltoa ja vähän muutakin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Huoltoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Sitä kasikympin huoltoa kun en viitsinyt mennä teettämään Deltaan, niin sitä on tehty sitten pikkuhiljaa ikään kuin osa-alue kerrallaan.
Öljyt vaihdatin öljyhallissa, missä ei löydetty vaihteiston tarkastusproppua, no ei kai kun sellaista ei siellä ole vaan mittatikku, mitä ei myöskään löydetty
:evil:
Laatikon öljyt on siis vielä tarkastamatta.
Ilmanputsarin vaihdoin ja sisäilman putsarin myös. Mutta ihmettelin kyllä sitä, että suotimen asennusohjeessa oli selvästi paikka tuolle suotimelle vaan minun autossa sitäm ei ole siellä tuulilasin alla olevassa kotelossa missä on lämppärin ilman sisääntulo. No eikun putsari siihen ilma-aukon päälle vaan.
Pysyy paikoillaan mutta fuskaa tietysti sivuilta.
Deltan miehet valaisi asiaa, että 2002 alkaen 156:ssa on erilainen sisäilmansuodin joka sijaitsee 'kivassa' paikassa siellä kojetaulun alla :crazyeyes:

No nyt mulla on sitten 3 sisäilmansuodinta, ja ilma on tosi raikasta varmaan :lol:

Olin tilannut toisen kaukoavaimen kun ei ollut auton mukana kuin yksi avain. Toinen tilattiin ja sitä odoteltiin viikon verran. Mutta sanoivat että se tuli vahingossa eri autoon. Jaaha. No uusi tilaukseen. Mutta kun kävin kysymässä sitä uudelleen tilattua avainta niin sanoivat että se ekakin oli mun autoon joten nyt mulla on sitten kolme avainta. No mikäs siinä, varsinkin kun sen toisen tilatun ne myy edullisesti. Eipä sillä kukaan muu mitään teekään. Että lopulta ihan hyvä juttu mun kannalta.

Koska huollossa ne tutkii auton datat sillä testerillä niin menin paikalliseen korjaamoon jolla oli Boschin testisofta ja siellä vähän vilkaistiin mitä se Alfa on syönyt. Ei vikoja eikä mitään muutakaan huomautettavaa ja OBD-testi puhtaasti läpi. Homman hinta oli jälleen edullinen eli ilmainen kun pistivät koko touhun koulutuksen piikkiin :-D

Ei mun Alfa ole vienyt rahaa oikeastaan muuta kuin vakuutuksiin ja bensaan, yksi lähivalon H7-poltin ostettu noiden huolto-osien lisäksi.

Nariseviin etupään pusliin suihkuttelin hätäisesti synteettistä Wurthin vaseliinia ja tuntui auttavan narinaan :o :-D

Ja lopuksi poistin sen kumilärpäkkeen takaspoilerin ja katon välistä, kylmästi vetämälle sen etukautta pois. Eipä sillä mitään teekään. Painelin muovinastat paikalleen ja homma oli valmis.

Ehkä paras tapa poistaa tuo kumitiivisteen pätkä on ottaa joku koukku, vaikka äiteen ompelutarvikkeista ja vetää sillä kumin reunasta ja lipsauttaa kumi muovinastan kannan alta pois. Tietysti tämä vaihtoehto tuli mieleen vasta kun olin primitiivisesti murahdellen raastanut kumihärpäkkeen gedauttiin :crazyeyes:

Mutta tyytyväisenä lopputulokseen oli jon pakko palkita itsensä :drinking:

Jotta tämmöinen huoltopäivä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Juuri näin 8)
Nyt löytyi toinenkin joka ei kerää leimoja huoltokirjaan.
- Alfaholic -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Leimat? Mitä ne on? :silly:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ne leimat on ylimainostettuja...omaansa kun tekee niin tietää mitä saa ja kuinka hyvin tulee tehtyä.. :P

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitä leimoja? Omat kuulakärkikynäsöherrykset huoltokirjassa riittää mulle ihan hyvin :wink:

Onhan osista kuitteja todisteena jos joku tulevaisuuden ostajakandidaatti alkaa noista änkyttämään. Tuskin huolto vaihtaa sitä ilmanputsaria paljon laadukkaammin kuin minäkään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kuitit on hyvä tosiaan säilyttää, että voi todistaa todella tehneensä jotakin.

Jakohihnasta tuli mieleen, minkä merkkisiä hihnoja on Alfistit ostaneet?
Kenen valmistama lienee se Deltan myymä hihna?
Gates on ainakin tunnettu ja arvostettu merkki hihnoissa ja muissakin kumiosissa, onko muita laadukkaita, Pirelli teki ainakin joskus laturin remmejä.

Kun tuo jakohihnan vaihto tulee eteen, siihen on vielä noin 35tkm matkaa, taidan tehdä matkan Tallinnaan ja ryypätä ne välirahat mitä Suomessa vaihto kustantaa :mrgreen: :drinking:
Taidan aikaistaa tuota vaihtoa noin parilla kympillä, koska Alfallani on ajettu kahtena ekana vuonna yli 70 tkm, saattaa olosuhteet olla vanhentaneet kummia normaalia enemmän :shock:

Piruako ne meni vaihtamaan hyvän ketjuvedon silloin aikoinaan. Ja nyt on opelix-koneissa palattun taas ketjuun :?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
ttt
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Heinä 2004, 22:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ttt »

Hihna kannattaa kyllä vaihtaa jo nyt hoilla kilometreillä. Sitä suositellaan vaihdettavaksi 3v/60.000 km kumpi ensin tulee täyteen. Huoltokirjan 120.000 km ei kannata luottaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta 60tkm huollossa se on vaihdettu Deltassa, silloin oli vielä takuukin voimassa. Meinaan kyllä vaihtaa seuraavan kerran noin 100-110 tkm kohdalla.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

No niin, vähän jatkoa tuohon edelläkerrottuun huoltohommaan.
Vein Alfan ilmastoinnin tarkistukseen ja samalla vaihdettiin kylmäaine ja öljy sinne kompuraan. Oli täysin tiivis putkisto ainakin sen alipainetestin mukaan.
Samalla kun se kone vaihteli litkuja niin tuli puhetta vaihteistoöljyn tarkistuksesta ja ystävällinen huoltomies alkoikin heti tutkia että mistä sinne mittatikkuun pääsee käsiksi. Hetken tutkittuaan kaveri löysikin tikun kun vaan osasi katsoa oikeaan kohtaan, itse en sitä ollut löytänyt, en tosin ollut etsinyt ihan niin tarkkaan.
Kaveri tunki kätensä ahtaasta kolosta kurottaen ja saikin otteen tikusta.
Mitattiin sitten uudelleen se pinta ja öljyn pinta oli alamerkin alapuolella :shock:
Öljyä lisättiin puoli litraa ja tikku paikalleen. Ilmastoinnin huoltokin oli jo saatu tehtyä. Ei muuta kun Alfa tulille. Ei käynnisty------mitä vittua!!!!???
Kyllä siinä vaiheessa alkoi hiipiä sellainen paha aavistus että tähänkö tämä nyt jäi! Korjaamossa oli muitakin asiakkaita jotka varmaan saivat taas essonbaariin uuden jutun kerrottavaksi: Alfa hajosi itsekseen pajalle :crazyeyes:

Huoltomies ei kuitenkaan heittänyt pyyhettä kehään vaan vikaa alettiin haravoimaan oikein porukalla. Nimittäin virrat tuli, mittarivalot paloi, ajonesto ei herjannut mitään....mutta startti ei pyöri.

Jonkin johdon irtoaminen alkoi tulla mieleen vähän jokaiselle ja öljytikun "reitiltä" koitettiin katsella irtojohtoa, mutta ei näkynyt. Korjaamon omistaja soitti Deltaan ja kysyi neuvoa, mutta ei saanut mitään sellaista mistä olisi ollut apua. Diagnoosilaite kytkettiin ALfaan mutta mitään vikailmoitusta ei ollut muistissa!
Tässä vaiheessa jokainen neuvo oli tarkistuksen arvoinen. Ja olin juuri pari tuntia aikaisemmin käynyt Deltassa koodauttamassa pari avainta. Tuli mieleen joku softavika koodauksessa, vaikka olinkin käynnistänyt Alfan uudella avaimella ja ajanut sen jälkeen sinne ilmastointihuoltoon.

Kello alkoi jo olla sen verran että virallisesti paja meni kiinni mutta asentaja ei antanut periksi vaan alkoi tutkia lampun kanssa uudelleen öljytikun yläpuolen aluetta ja tunnusteli lopulta kädellä ihan sokkona irtopiuhoja. Ja voin sanoa että helpotus oli suuri kun kaveri nosti esille irtonaisen johdonpään jossa oli moninapainen liitin, ja löytyi sille parikin.
Liitin kiinni ja voitonvarmana käänsin avaimesta: V6 puhui taas niinkuin ennenkin :-D :-D :-D
Alfan maine oli palautettu :)

En tiedä mikä tuo irronnut johtonippu oli, mutta se esti startin pyörimisen vaikka kaikki muu toimikin.

Mitä tästä opimme....ehkä sen että vika ei välttämättä ole aina auton itse aiheuttama vaikka siltä joskus voi ehkä vaikuttaa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Hieno tarina tosielämästä ja onnellinen loppu :-D

Vastaa Viestiin