Kynnyskoteloiden maalaus
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Kynnyskoteloiden maalaus
Jottei projektit loppuisi kesken, niin tässä kysymys teille, jotka olette asiaan vihkiytyneet.
Olenpa katsellut noita autoni kynnyskoteloita jokaisen pesun ja vahauksen yhteydessä. Ne ovat suorastaan karmeiksi kuluneet kiven iskemistä ja ties mistä. Vaalea pohjaväri (?) paistaa verde Amazzonian alta kuin puhkeavat finnit. Eipä tässä mitään muuten, mutta kun tuo naapurini "paikkamaalasi" erään auton juurikin ja kas .... rajoja en maalauksesta löytänyt. Niin hyvin hän sai ne peitettyä / hiottua ? Tästä siis innostuneena olen ajatellut (ja onneksi vain ajatellut) maalata nuo kotelot. Kompura löytyy, mutta se on tuttu lähinnä erilaisten naulainten käytön vuoksi. Maalannut sillä en ole.
Stirwell OY Tuusulassa myy ja sekoittaa koodien mukaista automaalia. Ottavat kuulemma tarvittaessa tietokoneanalyysin vanhojen autojen maalipinnasta. Laittavat maalin tarvittaessa myös spraypurkkiin (eri suutin kuin tusinapurkeissa). Tällä naapurini auton fiksasi.
Kysymykset:
Mitä mieltä olette näistä spray-purkitetuista asiakkaalle designatuista maaleista? Vai tulisiko hankkia oikea paineilmaruisku ?
Mitä hionta yms... töitä tulee sinkitylle kynnyskotelolle tehdä ennen maalausta ? (etupyörän rapakaaren kynnyskotelon alaosan maalit jo poissa ja sinkkaus punertaa --> alkava ruoste ?!?!)
Olenpa katsellut noita autoni kynnyskoteloita jokaisen pesun ja vahauksen yhteydessä. Ne ovat suorastaan karmeiksi kuluneet kiven iskemistä ja ties mistä. Vaalea pohjaväri (?) paistaa verde Amazzonian alta kuin puhkeavat finnit. Eipä tässä mitään muuten, mutta kun tuo naapurini "paikkamaalasi" erään auton juurikin ja kas .... rajoja en maalauksesta löytänyt. Niin hyvin hän sai ne peitettyä / hiottua ? Tästä siis innostuneena olen ajatellut (ja onneksi vain ajatellut) maalata nuo kotelot. Kompura löytyy, mutta se on tuttu lähinnä erilaisten naulainten käytön vuoksi. Maalannut sillä en ole.
Stirwell OY Tuusulassa myy ja sekoittaa koodien mukaista automaalia. Ottavat kuulemma tarvittaessa tietokoneanalyysin vanhojen autojen maalipinnasta. Laittavat maalin tarvittaessa myös spraypurkkiin (eri suutin kuin tusinapurkeissa). Tällä naapurini auton fiksasi.
Kysymykset:
Mitä mieltä olette näistä spray-purkitetuista asiakkaalle designatuista maaleista? Vai tulisiko hankkia oikea paineilmaruisku ?
Mitä hionta yms... töitä tulee sinkitylle kynnyskotelolle tehdä ennen maalausta ? (etupyörän rapakaaren kynnyskotelon alaosan maalit jo poissa ja sinkkaus punertaa --> alkava ruoste ?!?!)
Viimeksi muokannut JiiPee, 26 Heinä 2005, 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Itse noin 2kk sitten kynnys kotelot maalanneena suoritin projektin seuraavasti:
1. Dekoväristä oikeaa alfan punaista maalia + pohjamaali + lakka (kaikki siis aivan normaalia aerosolia)
2. auton pesu (painepesurilla lähti mukavasti lohkeilevat maalit)
3. vielä loppujen lohkeilevien maalien rapsuttelu
4. Pinta punerruksen hionta kevyesti, ettei galvanointi lähde
5. Puhdistus tinnerillä (edit)
6. Tarkka teippaus n. 1cm yli maalittoman alueen ja pohjamaalaus 3 krt.
7. Kevyt hionta. -> puhdistus tinnerillä
8. Reilumpi teippaus n. 5 cm yli pohjamaalatun alueen.
9. Maalaus varsinaisella maalilla 3krt.
10. Teipit pois
11. Hionta jollain 1500 paperilla, jotta mahdolliset rajat saadaan häivytettyä
12. Todella reilut teippaukset (eí teippausta ollenkaan)
13. Lakkaus ja samalla viimestenkin rajojen häivytys (välissä mahdollista hiontaa.
14. Parin viikon päästä kunnon vahaus.
15.
1. Dekoväristä oikeaa alfan punaista maalia + pohjamaali + lakka (kaikki siis aivan normaalia aerosolia)
2. auton pesu (painepesurilla lähti mukavasti lohkeilevat maalit)
3. vielä loppujen lohkeilevien maalien rapsuttelu
4. Pinta punerruksen hionta kevyesti, ettei galvanointi lähde
5. Puhdistus tinnerillä (edit)
6. Tarkka teippaus n. 1cm yli maalittoman alueen ja pohjamaalaus 3 krt.
7. Kevyt hionta. -> puhdistus tinnerillä
8. Reilumpi teippaus n. 5 cm yli pohjamaalatun alueen.
9. Maalaus varsinaisella maalilla 3krt.
10. Teipit pois
11. Hionta jollain 1500 paperilla, jotta mahdolliset rajat saadaan häivytettyä
12. Todella reilut teippaukset (eí teippausta ollenkaan)
13. Lakkaus ja samalla viimestenkin rajojen häivytys (välissä mahdollista hiontaa.
14. Parin viikon päästä kunnon vahaus.
15.
Viimeksi muokannut jaskas, 26 Heinä 2005, 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jaskas
- Viestit: 621
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Juu, mulla oli maalia lennelly jo niin törkeesti, että pakko oli ryhtyä toimiin.
Nyt viimeisen pesun jälkeen maalit lähti lokasuojan kaaristakin...
Maalit ja hiomapaperit maksoin n. 70 e (arvio)
Aikaa mulla meni n. 3h
Eihän sitä nyt koko autoa kuitenkaan maalata. Maali kuivuu kuitenkin niin nopeasti, kun olet toisenkin puolen maalannut, niin toinen puoli on jo melkein kuiva.
Jäljestä olin itsekkin yllättynyt !
Nyt viimeisen pesun jälkeen maalit lähti lokasuojan kaaristakin...
Maalit ja hiomapaperit maksoin n. 70 e (arvio)
Aikaa mulla meni n. 3h
Eihän sitä nyt koko autoa kuitenkaan maalata. Maali kuivuu kuitenkin niin nopeasti, kun olet toisenkin puolen maalannut, niin toinen puoli on jo melkein kuiva.
Jäljestä olin itsekkin yllättynyt !
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11382
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Tuollaisessa hommassa käyttäisin kyllä sprayta ruiskun sijasta, tulee ihan tarpeeksi hyvä ja eipähän tarvitse putsata ruiskua. Tai ainakin se lopputuloksen hyvyys / huonous riippuu enemmän muista asioista kuin suihkimisvälineestä, pihalla maalatessa on vaarana maalata kaikki oravat sinne alle.
- Epäkelpokeräilijä -
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4146
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Juu, kannattanee valita tyven päivä noihin hommiin ettei tule maalattua vanteita, renkaita, ikkunoita ja vaikka niitä oravia
Pienikin tuulen vire vie maalia sinne sun tänne, ja yleensä johonkin ei halutuun paikkaan. Voi näyttää hassulta jos parkkis tai pihatie on osittain verde amazonia väreissä. Tai tietääpähän kenelle ruutu kuuluu 
Ayrton Senna da Silva forever
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tuon takia arvelin tehdä sutihommia sinne helman alle...Wile E. Coyote kirjoitti:Juu, kannattanee valita tyven päivä noihin hommiin ettei tule maalattua vanteita, renkaita, ikkunoita ja vaikka niitä oraviaPienikin tuulen vire vie maalia sinne sun tänne, ja yleensä johonkin ei halutuun paikkaan.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI