Katsastuksesta läpi =)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Katsastuksesta läpi =)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kävin tänään katsastamassa kärryn. Mukava katsastusinssi, nuori kaveri ja oli myös ilmeisesti hiukan kiinnostunut tuuningista. Tuli auton luo ja katseli etupuskuria, onhan tuossa nyt varmasti 80mm maavaraa ettei käy niinkuin yhdelle bemarille kun ajettiin dynoon. Siihen oli kuulemma etupuskuri jäänyt. Jotain rasahdusta meilläkin kuului, mutta se johtui onneksi tuulen heittämästä hitsausmaskista :lol: Komeasti mentiin kierros läpi, vaikka välillä meinasi ottaa kiinni. Vetonivelen suojakumit kuitenkin kehotettiin vaihtamaan. Ymmärsin samalla mistä se pacha lentää vanteille :wink: Motonetissä näkyy kustantavan 8€ / kpl, onkohan paha vaihtaa itse ? Ja voiko joku antaa hiukan ohjeita, jos on tehnyt. Pohja kaipaa kuulemma massausta, parista kohtaa irronnut massaukset.

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Sama vika täälläkin, eli Alfa meni tänään katsastuksesta läpi. Ei mitään huomautettavaa, paitsi että renkaat oli sisäpuolelta kuluneet aika sakkorajoille. Taitaa siis olla jossain kulmissa vähän säätämistä? :(

Nyt olis sitten varmaan hyvä hetki hankkia ne uudet vanteetkin, eli oisko uusille pyörille 215/45R17 aika hyvä ja tasapainoinen koko ajettavuuden, näyttävyyden ja mukavuuden kannalta?

Jos jollain on ylimääräisiä 17" vannesarjoja lojumassa nurkissa, voin ottaa vastaan. :P

Rahanmenoa ei voi estää, talvirenkaat on nimittäin myös vähän sen oloiset, että nekin voisi vaihtaa. Ja nehän saisi sitten näppärästi pistettyä noille nykyisille 15" orggisaluille...

Minkähänlaisen pakettialennuksen saisi jos käy rengasliikkeessä, ja ottaa ohjauskulmien tarkistuksen / säädön, 17" vannesetin, 17" rengassetin, 15" talvirengassetin ja vielä renkaiden asennukset? :mrgreen: Tuosta rysäyksestä ei kyllä meikäläisen tili tule tykkäämään sitten yhtään. Onko hyviä ideoita miten tässä kannattaisi menetellä jotta halvimmalla pääsisi?

(okei, tiedän, että halvinta olisi ostaa uudet 185/65R15 -kumit)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

OT...taitaa olla hyrysysyn katsastus eessä...voikos mennä talvirenkailla katsastukseen?...meinaan ku ajellu noilla koko kesän ku ei oo jaksanu/kiinnostanu vaihtaa suvikumeja alle ku ei tossa autossa enää paljo merkitte ajaisko vaikka ketjuilla...samalta se kuitenki tuntuis :cry:
jaa mut ostakaa joku hiano krysleri se aito amerikkalainen niin voin hakee saksasta vähä huonomman gtveen tilalle :mrgreen: :drinking:

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

jarski kirjoitti:voikos mennä talvirenkailla katsastukseen?...meinaan ku ajellu noilla koko kesän ku ei oo jaksanu/kiinnostanu vaihtaa suvikumeja alle ku ei tossa autossa enää paljo merkitte ajaisko vaikka ketjuilla...samalta se kuitenki tuntuis :cry:
Nastarenkailla ei saa ajaa ku marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana, mutta jos niissä renkaissa ei ole nastoja, niin ei kai siinä sitten mitään.. Nopeestihan ne pois kuluu jos koko vuoden ajaa. :-D Tai jos ne on kitkat, niin niitähän saa käyttää ympäri vuoden jos vain haluaa.

Voi olla paha vedota siihenkään, että nastarenkaita saa käyttää myös aina silloin kun keli niitä vaatii, ei oo kovin pahat talvikelit ollu viime aikoina. :wink:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

mchammeri kirjoitti: Taitaa siis olla jossain kulmissa vähän säätämistä? :(

Minkähänlaisen pakettialennuksen saisi jos käy rengasliikkeessä, ja ottaa ohjauskulmien tarkistuksen / säädön, 17" vannesetin, 17" rengassetin, 15" talvirengassetin ja vielä renkaiden asennukset? :

Eipä ne kulmien säädöt paljoa auta . Alfa nyt vaan syö rengasta. Se pitää hyväksyä.
Tuskin suuria alennuksia saa mistään.

NIM. 10tkm ja silenstonet.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

puuha kirjoitti:NIM. 10tkm ja silenstonet.
Niinno sulla renkaat kuluu kovien kaarrenopeuksien takia :mrgreen: mutta jos on madallettu alusta, niin 156:ssa ei saa kulmia paikalleen, etenkään takana. Rengaskooksi 215/45-17 olisi ainakin kaikkein lähimpänä vakiota kehämitaltaan.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

onhan tästä ollut monesti puhetta..
225/45-17 ei mahdu pyörimään -35mm alustalla ilman pokkausten taivutusta (takana) ja vieläkin nappaa kiinni sisäkaariin kuorma päällä.
215/45-17 ei mitään ongelmia, SUOSITTELEN
- Alfaholic -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jappe kirjoitti:onhan tästä ollut monesti puhetta..
225/45-17 ei mahdu pyörimään -35mm alustalla ilman pokkausten taivutusta (takana) ja vieläkin nappaa kiinni sisäkaariin kuorma päällä.
215/45-17 ei mitään ongelmia, SUOSITTELEN
Jos niikseen on, niin on ET persiillään. ei itselläni ole 225 ottanut kiinni. silti seuraavat kumit on 215.

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

puuha kirjoitti:Eipä ne kulmien säädöt paljoa auta . Alfa nyt vaan syö rengasta. Se pitää hyväksyä.
Tuskin suuria alennuksia saa mistään.

NIM. 10tkm ja silenstonet.
Kyllä mä sen olen hyväksynyt että renkaita menee, nehän on kulutustavaraa. :wink: Mutta renkaat oli sisäreunoista kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoista. Onko se ihan normaalia?

Jos on, niin ei siinä sitten mitään, uutta kehiin vaan... :-D 10 tkm kuulostaa kyllä aika ikävän vähältä ajomäärältä rengaskerralle...

Ainakin se tavoite on siis saavutettu että renkaat on ajettu riittävän slickseiksi jotta voi perustella itselleen uusien (17-tuumaisten) hankinnan välttämättömäksi. :mrgreen:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

mchammeri kirjoitti:
Minkähänlaisen pakettialennuksen saisi jos käy rengasliikkeessä, ja ottaa ohjauskulmien tarkistuksen / säädön, 17" vannesetin, 17" rengassetin, 15" talvirengassetin ja vielä renkaiden asennukset? :mrgreen: Tuosta rysäyksestä ei kyllä meikäläisen tili tule tykkäämään sitten yhtään. Onko hyviä ideoita miten tässä kannattaisi menetellä jotta halvimmalla pääsisi?
Rengas-Jokke riihimäellä hyvittää ihan kiitettävästi vanhoista renkaista ja vanteista. Ei jää ainakaan itselle nurkkiin pyörimään ja niistä saa vielä rahaakin. Onhan sinne matkaa mutta kannattaa ainakin soittaa ja kysyä. Vilkkaimman sesongin aikana on kyllä aika tukossa koko lafka. Ohjauskulmia siellä ei kyllä pysty tarkistamaan.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

KJS kirjoitti:Jos niikseen on, niin on ET persiillään. ei itselläni ole 225 ottanut kiinni. silti seuraavat kumit on 215.
Mikäs sulla on ET? Mun olis tarkoitus ehkä ensi keväänä tehdä aivan päinvastoin, eli vaihtaa 215->225. :) ET mun vanteissa on 35 ja pokkaukset jo valmiiksi taivutettu...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Pablo Honey kirjoitti: Mikäs sulla on ET? Mun olis tarkoitus ehkä ensi keväänä tehdä aivan päinvastoin, eli vaihtaa 215->225. :) ET mun vanteissa on 35 ja pokkaukset jo valmiiksi taivutettu...
Mulla on 225/40 R18 vanteiden ET 35, madallusta ~40mm. Takana ei ole raappinut kiinni koskaan, eikä sen pokkauksia ole taivutettu. Edessä sen sijaan hiukan raappi kiinni, mutta taivutuksien jälkeen ei ole enään ottanut kiinni.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

mchammeri kirjoitti:
puuha kirjoitti:Eipä ne kulmien säädöt paljoa auta . Alfa nyt vaan syö rengasta. Se pitää hyväksyä.
Tuskin suuria alennuksia saa mistään.

NIM. 10tkm ja silenstonet.
Kyllä mä sen olen hyväksynyt että renkaita menee, nehän on kulutustavaraa. :wink: Mutta renkaat oli sisäreunoista kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoista. Onko se ihan normaalia?
Jos laittaa edestä renkaat aivan suoraan, ei haritusta tai aurasta, niin ainakin minulla kuluivat tasaisesti sisä- ja ulkoreunasta. 120 tkm huollossa vaihdettiin eteen yläpään tukivarret ja sitten kaikki iskarit ja lopuksi säädettiin kulmat ja auraukset (harituksen puolelle) normaaliksi. Heti alkoi etupäästä kulua renkaat sisältä. Tosin nyt on taas paljon kivempi ja vakaampi ajelle, joten mielestäni ihan ok...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

tuosta et lukemasta. mulla kaikissa aluissa on -35, eli normaali roomeon vanne.
- Alfaholic -

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ja vielä tuosta alkuperäisestä aiheesta. Onko kellään tietoa, onko nuo vetonivelien suojakumit helppovaihtaa ja mitä niiden vaihto saattaisi maksaa liikkessä ?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

-Tomi- kirjoitti:Ja vielä tuosta alkuperäisestä aiheesta. Onko kellään tietoa, onko nuo vetonivelien suojakumit helppovaihtaa ja mitä niiden vaihto saattaisi maksaa liikkessä ?
Kannattaa kysyä ainakin Nokian Autotalosta hintaa. Käsittääkseni pitää saada iso keskimutteri auki, että saa vetarin irti? Se voi olla aika piukassa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vaihto varmaankin onnistuu Autotalossa (joka sijaitsee siis tällä hetkellä yrittäjäkadulla) mutta osat kannattaa ehkä hankkia itse. Ainakin yhden laskun perusteella arvelisin että hakevat osat deltasta.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

niin 156:ssa ei saa kulmia paikalleen, etenkään takana. Rengaskooksi 215/45-17 olisi ainakin kaikkein lähimpänä vakiota kehämitaltaan.
Vois auttaa jos vaihtas takaiskariin ylemman pultin tilalle ns epäkesko pultin, jonka asentoo muuttamalla pystyy pyörän sivukallistumaa camberia muuttamaan...joskus näin mainoksen GTI magazunessä... :wink:

Ja vielä tuosta alkuperäisestä aiheesta. Onko kellään tietoa, onko nuo vetonivelien suojakumit helppovaihtaa ja mitä niiden vaihto saattaisi maksaa liikkessä ?
Tarvikeliikkeistä saa myös yleismallista ns "ylivetokumia" sama malli sopii tosi moneen malliin ja venyy moninkertasesti tavalliseen kumiin verrattuna. Esim jos vaihdelaatikon puoleinen kumi on rikki, niin vetarin keskimútterin navasta auki, akseli sivuun voi kuitenkin olla kiinni laatikon päästä...vanha kumi veks vaikka puukolla ja sen uusi kumi asennetaan erityisen venytys kartion ja hyvän liukasteen kanssa yli ulomman vetonivelen, asennetaan paikalleen ja klemmarit kiinni...

-ei tarvitse irrottaa välttämättä koko akselia pöydälle
-ei tarvitse purkaa veto-akselia ja tiukkaa boorisovitetta lekalla hakaten

tarvitsee vain kartiotyökalun minkä voi soveltaa jostain tai ostaa hommaan valmiin vempaimen
Viimeksi muokannut jiiässä, 20 Syys 2005, 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

jiiässä kirjoitti: Tarvikeliikkeistä saa myös yleismallista ns "ylivetokumia"
Varasin ajan kumien vaihtoa varten. Kertoivat laittavansa juuri tuommoiset sinne. Töineen osineen hintaa 50€.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

jiiässä kirjoitti:
-ei tarvitse irrottaa välttämättä koko akselia pöydälle
-ei tarvitse purkaa veto-akselia ja tiukkaa boorisovitetta lekalla hakaten
Miten tuollaisessa ylivetokumisysteemissä tungetaan uudet rasvat niveleen? Rasvojen lisäys on tarpeen, jos kumissa on ollut jo reikä ja rasvat ovat sinkoilleet nivelestä ulos.

Irroitettuun niveleen on helppo ruutata vetonivelrasvatuubista rasvat vetoakselin reiän kautta, jolloin liukaste pursuaa kuulien välistä ulos ja varmasti leviää kaikkiin tarvittaviin paikkoihin. Helpotti muuten kummasti vetonivelten irrottelua, kun hommasin Bilhelvetistä liukuvasaraan irroitushommaan tarkoitetun lisäosan.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jees auto seissyt vuoden ja eikun katsastukseen ja heittämällä läpi 8) 8) 8) Voi tulla miittiinkin ihan laillisella autolla.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Kävin myös juuri katsastuksessa. Läpi meni, mutta käsijarruvaijeri on liian kireällä, vasen ajovalo kaipaa säätöä ja vaihdelaatikosta oli jokin kiinnityspultti melkein irtilöysällä.

Onko kellään käsitystä miten tuota käsijarrua säädetään 156:ssa?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Have kirjoitti:Onko kellään käsitystä miten tuota käsijarrua säädetään 156:ssa?
Käsijarrukaffan suojapussin alta löytyy pultti jota kierämällä käsijarruvaijeria säädetään. Siihen sopii muistaakseni 14 mm kiinto tai sitten tosi pieni jakari.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tänään tuli paremman tekemisen puutteessa asemalla käytyä, ja läpihän tuo meni. Valot suunnattu vituralleen ja takajarrupalat lähestyvät finaalia, mutta siinä sitten olikin kaikki murheet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kävin minäkin äkkipäätä leimalla. Toinen takarekisterikilven valo palanut. Hitto, olis pitänyt vähän tsekata etukäteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla ei tessu menny tänään läpi katsastuksesta . Eka kerta tuon kanssa , kun noin käy . Lähettivät kotio hitsailemaan :cry: . No olihan nuo vaivat itselläkin tiedossa. Olin vaan aatellu enskesänä tehdä isomman remontin, kun tämän kesän touhusin sen Minin kanssa . Ei saa ajaa ennen, kuin on korjattu ja jäin sitten töihin yöksi korjaamaan . Nyt muuten tarvittais kiiruusti vääntösauvojen ulosvedin :wink: . Oisko kenelläkään vuorata sitä mulle päiväksi Tampereen seudulla . Delta olis 200m päässä, millään ei huvittais sinne mennä .

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tuossa joku aika sitten kun kävin näyttämässä Alfaa ensmäistä kertaa katsastuslaitoksella, niin oma tyhmyys tuli taas vastaa.
Takajarruletkun takia jäi leima laitokselle.
Hölmö minä vaihdoin takajarruihin levyt,palat,satulat ja käsijarrutinvaijerin.
En sitten viittiny samalla vaihdella niitä letkun pätkiä.
Muuten ei ollu huomautettavaa :-D

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Eilen kävin leimalla Nokialla. Katsastus-setällä huulipyöreenä automaatin kanssa. Aamulla vaihdatin taka tukitangot Deltassa - Muukkoselta ostetut, kun oli takapyörät vähän sivuhempulat - tuntuu ohjautuvan vähän tarkemmin.
Lukivat diagnoosiboxin ja suihkivat sähköcrc:tä liittimiin - auto kun ei ole ottanut kierroksia kunnolla. Tosin tietty taas kävi pari päivää kun enkeli.

Homma tuntuu olevan kiinni mustasta laatikosta, jossa kaikki mahdolliset johdot on liittimillä kiinni. Niitä kun on viittinyt heilutella, niin taas lähtee. 150€ Deltaan ja 40€ asemalle.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Katiska leimattu, saa ajella helmikuulle 2007.
Ekalla kertaa jo kuitissakin luki enteellisesti "Tervetuloa uudelleen" joten uusintanäyttöä vaati.
Sanomista oli raidetangon vasemmassa sisäpäässä, vaihdoin myös ulkopään kun ei irronnut mitenkään ilman rautasahaa. Takavakaajan oikea yhdysnivel meni myös vaihtoon.
VMP

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

"Ei reikiä" täälläkään. Aamutuimaan kävi 166 TS -00, aj 84 tkm katselmuksessa. Katsastussetä sano että kuin uusi. No hyvältähän se tuntuu.
Missäs vaiheessa muuten nykyautoihin joutuu jarrupaloja uusimaan? Muistuu mieleen kun aikoinaan ysiysisaabilla ajelin, se suorastaan söi jarrupaloja kun jarrut helposti jäivät hieman laahaamaan.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mitäs tapahtuu, jos nyt jätän Alfan katsastamatta ja vien konttorille vasta keväällä, kun on pikkasen remonttia tehty?
Ei kai sille mitään estettä ole, eihän :roll: ?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

No ei. Sitten keväällä varaat vain ajan konttorille ennenkuin lähdet niin ei ole poliisillakaan sanomista jos sattuvat pysäyttämään matkalla.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Näin mä sen itsekin pähkin päässäni, piti vaan saada henkistä tukea.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

muttamutta, jollei ole ollut koko katsastusajan seisonnassa, pamahtaa ajokielto hylkäyksestä :roll:
- Alfaholic -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jappe kirjoitti:muttamutta, jollei ole ollut koko katsastusajan seisonnassa, pamahtaa ajokielto hylkäyksestä :roll:
Häh?

EDIT:
AKE:n sivuilta( http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=991 ):
----8<----8<----
Jos ajoneuvo varsinaisen katsastusajan jälkeen hylätään määräaikaiskatsastuksessa tai jälkitarkastuksessa, kahden kuukauden aika lasketaan viimeisestä varsinaisena katsastusaikana tehdystä määräaikaiskatsastuksesta tai jälkitarkastuksesta lähtien. Niinpä esimerkiksi 15.7.2000 käyttöönotetun henkilöauton hylätty katsastus tehtynä 2.7.2005 oikeuttaa ajamaan autolla enintään 2.9.2005 saakka.
----8<----8<----

Eli ajokieltoon menee mikäli hylätään, mutta ei kai sillä mitään tekemistä ole vakuutuksen kanssa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

ainakin aiemmin, jos oli todistus vakuutusyhtiöltä seisonta-ajasta, sai normaalin 1kk korjausajan hylkäyksestä
- Alfaholic -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jappe kirjoitti:ainakin aiemmin, jos oli todistus vakuutusyhtiöltä seisonta-ajasta, sai normaalin 1kk korjausajan hylkäyksestä
Siis, autolla saisi ajaa edellisestä katsastuksesta 4kk ennen seuraavaa viimeistä päivämäärää? Sitten kun toimittaa seisonta-aikatodistuksen katsastusajalta, eli ajalta 4kk ennen viimeistä pakollista katsastusta, saa 1kk korjausajan vaikka katsastus olisi toimitettu 2 vuotta määräajan umpeutumisen jälkeen? Nyt kyllä haluaisin nähdä sen kohdan laista, jossa näin määritellään. Voi toki toimia tutulla konttorilla, mutta laki ei tietääkseni sitä salli.

Katsastusaika AKE:n sivuilta:
Ajoneuvo on katsastettava viimeistään sen rekisteröintitodistukseen merkittyä käyttöönottopäivää vastaavana päivänä. Katsastuksen voi suorittaa aikaisintaan neljä kuukautta ennen kyseistä päivää.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Noh, näin se on mulla käytännössä toiminut joskus.. pykälät näköjään kertoo muuta :roll:
- Alfaholic -

hartza
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Tammi 2005, 22:25

Viesti Kirjoittaja hartza »

33 meni totta kai jo läpi kun saatiin tuplakaasarit säätöihin,uusittu autosta kaikki bensaputket vasen helmakotelo+kaikki sen takaa+oikean puolen lattiaa,uudet etujarrupalat,jarrunesteet,termostaatti,mittariston valot ja kotelosuojaus ja massaus.menihän siinä 3 viikon vapaa-ajat.nyt on vahattu ja viimeistelty

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kävinpä minäkin hakemassa lausunnon. Läpi meni mutta tällä kertaa ei pohjasta, vaan lausunto kuuluu "vikoja ja puutteita ei havaittu". Tulihan siihen toki remonttia tehtyä etukäteen. Onpahan taas yksi 33 pelastettu vuodeksi liikenteeseen. :-D

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Menipä läpi minunkin alfani (kuinkas muuten). Muutamat polttimot piti kyllä ensin vaihtaa. En ole ennen törmännyt näin kalliisiin parkkipolttimoihin. Sellaiset pikkiriikkiset ja n. 7€ kpl. :crazyeyes:

Pientä hämminkiä tuli alustan muutoskatsastuksessa, kun jousien papereitten ja rekisteriotteen tyyppihyväksyntänumerot eivät täsmänneet... No syyksi paljastui kuitenkin se, että rekisteriotteessa oli väärä numero. :-) Autosta löytynyt numero ja jousien papereissa oleva numero täsmäsivät, joten ei siitäkään sitten ongelmaa muodostunut.

Olin muuten heittänyt aikoinaan jousien paperit menemään "tarpeettomina", kunnes sitten sain kuulla, että niitä tarvitaankin... Eibachin sivuilta puuttui tietenkin juuri 166:n hyväksyntälaput, mutta kiiltovaunu pyysi ne sitten tehtaalta pdf:nä.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

MrKirby kirjoitti:Sellaiset pikkiriikkiset ja n. 7€ kpl. :crazyeyes:
Niimpä. Pystyyköjoku antamaan järjellistä selitystä, että miksi parkit pitää olla halogeenit :shock:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

No lisätään nyt omakin leima tähän ketjuun. Homma tuli tehtyä jo tossa pari kuukautta sitten. Jarru dyno vähän taas jänskätti, kun nyt tällä kertaa tuli oltua auton sisällä inssin mukana. Se on kiva kattella niistä peileistä mistä näkee oman etupuskurin, kun maavara näyttää - sitä ei ole :shock: No ei se kuitenkaan kiinni ota, mutta on se niin milleistä kiinni.
Samaan syssyyn tuli muutoskatsastettua nuo uudet kiekot. Hetken aikaa kummasteli, miten lähellä rengas on tulla yli kaaren ja puheli jostain lokareista, mutta lopuksi antoi asian olla :)

Toisinsanoen, läpi meni heittämällä!

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

hamppi kirjoitti:Jarru dyno vähän taas jänskätti, kun nyt tällä kertaa tuli oltua auton sisällä inssin mukana.
Kuinkas muutenkaan ? Mä istun kyllä aina ingenjöörin vieressä, kun "lenkille" lähdetään :wink:

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

KJS kirjoitti:Pystyyköjoku antamaan järjellistä selitystä, että miksi parkit pitää olla halogeenit
Tottakai! Kysymys on tyylistä. :mrgreen: Halogeeniparkissa valon väri on täsmälleen oikea eli sama kuin muillakin valoilla. Tämä on siis se virallinen selitys, ei oma mielipide.
Alfa. Jo vuodesta 1990.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Alleggerita kirjoitti:Halogeeniparkissa valon väri on täsmälleen oikea eli sama kuin muillakin valoilla.
No niimpäs onkin :lol: Kyllä siitä kannattaa jo hiukan maksaa!

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Seiskafemmakin meni iloisesti läpi. Ainoa huomautus oli etulyhdyn suuntaus liian ylhäälle oikealla (kolarin jäljiltä vielä suuntaamatta :roll: . Maavaraa inssi hiukan moitiskeli. Nippa nappa mahtui se 8cm:n nosturin puomi auton alle 8) .
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Pääsenpähän vihdoin kirjoittamaan tähän ketjuun, käytin aamupäivällä auton leimalla ja tulihan se leima, parin huomautuksen kera tosin.
Ensimmäinen autoni muuten joka meni ekalla kerralla läpi.
Niin, huomautukset tuli liian ylös näyttävistä etuvaloista (ajovalot ja sumarit) ja takajarrulevyistä, on vähän uralla :silly:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Tänään myös mun "tuomionpäivä" koitti, aikaahan olis ollut ruhtinaallisesti tammikuun alkuun, tarkoituksena oli hakea lähinnä vikalista et kerkee sit joulun pyhinä laitella jos/kun jotain laittoa on. Mutta kuinkas kävikään, leima paperissa ja hymy naamalla lähdettiin konttorin pihasta.. Huomautuksena oli vastustajan puolen alapallon suojakumi halki ja pieni reikä pohjassa kuskin puolen renkaan takana jota en ollut huomannut sekä varapyöräkotelossa oleva reikä.. Päästöt ja iskarit sai jopa kiitosta. Ja hienoahan tässä on se että ei tarvinnut edes p*rse ruvella tehdä hommia leiman eteen mihin olin varautunut ostettuani auton syksyllä, kun halvalla sai. Ainoastaan takajarrut piti rempata kun vuotivat jarrunestettä ja putkea vähän hitsuuttaa :)
No ainahan vanhassa on jotain pientä laittoo ja on edelleen, mut pääasia et on ainakin vuos ajoaikaa taas!
:-D

Edit: Niin, ja hyvät joulut myös kaikille!
[__/==\*/==\__]

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

No niin, asemalla tuli käytyä.

Kunnon Alfistihan luottaa kulkupeliinsä sen verran sokeasti että antaa viimeisen katsastuspäivän mennä muutamalla päivällä ohi ja menee leimalle vasta sitten. Tuleepahan vähän leveliä tähän katsastamiseen (hylystä lähtee kilvet)...

Kuskin H7:n suuntauksesta tuli korjauskehoitus, lisäksi epämääräistä mutinaa siitä että auto on niin matala. Muuten kehui. Leima siis tuli.

Todellisuusdessa olin sydän kurkussa:"V**tu jollei jostain kumman syystä mee läpi, tänään pitää ajaa vielä Kirkkonummelle..."

Vastaa Viestiin