156:n takajarrusylinteri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

156:n takajarrusylinteri

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No niin. Takajarrut on nyt auki palojen vaihtoa varten, mutta miten mäntä painuu sisään? Olen yrittänyt pyörittää - ei liikettä. Olen yrittänyt painaa - ei liikettä?

Miten ihmeessä se mäntä liikkuu? Vastapäivään pyörittäessä tulee kyllä ulos, mutta ei siis liiku sisäänpäin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

painamalla ja pyörittämällä se pitäs mennä. Kato että jarrunestesäiliö ei ole aivan täynnä sekin voi pistää vastaan kai?

http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf

edit: mites toi käsijarru vaikuttaa?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Just niin. Avaa vaikka ilmausruuvia hieman. Tietynkokoinen rälläkän laikka-avain menee just niihin lokosiin. Mulla oli kans ongelmia, kunnes kaveri jeesas, eli:

- Kaveri puristaa riittävän isoilla papukaijapihdeillä sylinteriä sisäänpäin (ei sit täysiä, vaan ainoastaan jämäkästi)

- Toinen heebo, eli vaikka sinä, pyörität mäntää sillä rälläkän avaimella myötäpäivään, jolloin se menee sisään päin.

Näillä ohjeilla onnistuu, mikäli sitä itsesäätömekanismia ei ole rikottu. Eli ei mihinkään viilapenkkiin sitä jarrusatulaa sitten laiteta puristettavaksi.... :wink:

Voi myös onnistua yksin jos käyttää jonkinlaista liimapuristinta. Kunhan vaan tulee riittävä puristus ja pyöritys.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Liimauspuristin on hyvä. Ei sitä mäntää millään suurella voimalla tarvitse sisäänpäin painaa, riittää, että on vähän jännityksellä pyörityksen aikana.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No niin. Palat vaihdettu. Kiitos jätkät neuvoista. Tosiaan rälläkän avaimella kiertämällä ja vasaran varrella painamalla painui sisään, minä kiersin ja kaveri painoi. :lol:

Helkkari nämä ovat hyvät sivut! :P

Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Niin on, hyvä kun selvisi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Näinhän se meni... Mulla oli vain vasen puoli jumissa.

Mut sit ei pidä tehdä niinkun allekirjoittanut, eli papukaijapihdeillä rikkoa männän ympäröimää kumitiivistettä... #*#¤%+#* pitää koko hoito avata taas ku on eka hakenu teltta-autosta sen kumin. Maksaa varmaan jotain 58€ kpl. vai osaako joku sanoa tarkemmin?

Mitenkäs se käsijarru olis pitänu oikea oppisesti laittaa takas? Ennen hommaan ryhtymistä kässäriä vetäessä väkisin, nousi se 11 pykälää... Kasauksen jälkeen 15, hieman fiksailtua 12-13 pykälää. Sitten kahvan luolta kiristettyä 9-10 pykälää... Tietäispähän sit ens kerralla.

J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J@mo »

Jos ei halua jumpata ja kuluttaa hommaan aikaa, niin biltemasta löytyy tuollainen työkalu hintaan €13,50:

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg

sillä onnistuu - eikä tarvii kaveria auttamaan :lol: Laipan päässä on tapit, jotka sopii jarrumännässä oleviin uriin, joten pyöritys helppoa. Kaiken vielä kruunaa se, että Alfan rengasavain on sopivan kokoinen tuohon päähän, jos tarvii vääntää vähän enemmän. Itsellä oli toinen puoli niin jumissa talven jäljiltä, että oli pakko vähän avittaa.

Mitä käsijarruun tulee niin, kässärin alta kannattanee ottaa vaijeri irti ennen palojen vaihtoa. Kun palojen vaihtoa varten mäntä on painettu sisään, ehdottomasti jarrupoljinta pumpattava 10 - 15 kertaa ennen kuin säätää käsijarrun. Sit vaan vaijeri takaisin kiinni ja kahvasta 3-4 pykälää ylöspäin ja sen jälkeen kiristää kahvan alta juuri sen verran että käsivoimin ei saa enää takarenkaita pyörimään.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Motonetistä ostin omani, ja hinta oli just jotain 13 euroa...

Säästyy itkulta!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

-tommi- kirjoitti: Maksaa varmaan jotain 58€ kpl. vai osaako joku sanoa tarkemmin?
Eli kysäsin kumeja deltalta. Molempien liukutappien sekä sylinterin kaksi kumia maksaa halvat 86€ :shock: ... Olis pitänyt tilata erikseen, ja myyjä ei ollut varma että onko hinta molemmille puolille vai vain toiselle (epäili että molemmat takasatulat).

Joten kiinnostaisiko jotakuta hankkia tommonen setti puoliks (olettaen että molemmille puolille kumit)? Tulee muuten järjettömän hintaseks kaks kumirinkulaa, kun ei tosiaan tarvetta vaihtaa kaikkia... Voi laittaa esim. pm:ää jos jotakuta kiinnostaa...

Vastaa Viestiin