Mono

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Mono

Viesti Kirjoittaja PJS »

eli olisi muutama kysymys viisaammille Alfan omistajille ilmastoinnin suhteen.
Ensinnäkin, siis mikä on tuon MONO-napin "tehtävä". Se löytyy autostani ilmastoinnin hiutale kuvakkeen vierestä, oikealta puolelta.
Toinen kysymys liittyy myös ilmastointiin. Olen huomannut nyt sen, että ilmastointi näköjään kytkeytyy automaattisesti itsestään päälle, jos se ei saavuta haluttua lämpötilaa muuten (toivottavasti ei tee näin myös pakkasella). Ei siis tarvitse näköjään aina erikseen edes painaa hiutale kuvaketta. Onko tämä nyt ihan normaali toiminta "tapa" automaatti-ilmastoinnilla Alfoissa? Ei muuten, mutta kun edellinen auto oli Audi, ja siinä ei toiminnut noin :?

-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Aika noviisi olen vielä tässä kylämäkonejutussa, mutta eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä. Eli vasemman ja oikean puolen yksilöllinen säädettävyys poistuu. Näin ainakin luulisin - manuaalistahan tuokin kai löytyy...


Voikohan tuota sanoa yhtään monimutkaisemmin?

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Vittorio Jano kirjoitti:eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä.
Näinhän tuo on. Eli jos mono on päällä niin kuskin pyörylää käännettäessä sääty molempien puolien lämpötila tasaisesti. Jos taasen mono on pois (kytkeytyy pois myös kiertämällä pelkääjän pyörylää) säädetään molemmista pyörylöistä oma lämpotilansa.

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

Okei, kiitos infosta! Enpä nyt huomannutkaan "sähläillessä" säätimien kanssa, että sen mono-nappulan tarkoitus on tuo.
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

On ihan normaalia, että automaatti-ilmastointi toimii automaattisesti :wink:

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

Joopa joo, näinhän sen nimen perusteella uskoisi aina olevan, mutta näköjään autoissa on eroa :)
Edellisessä autossa, eli Audin A8:ssa, piti kuitenkin aina painaa napilla automaatti-ilmastointi sanotaanko "aktiiviseksi". Tarkoitti siis käytännössä sitä, että kompressori ei kytkeydy päälle ilman "käskyä", ja ei ollenkaan alle +5 lämpötilassa. Se aivan sama, vaikka kesällä +25 helteessä säädät ilmastoinnin lukemaksi +19, niin kompressori ei silti kytkeydy automaattisesti ennen kuin painat napista. Alfassa näköjään sen tekee, mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

PJS kirjoitti:mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
Automatiikka pitää huolen myös siitä, ettei alle +3:n asteen kompura lähde pyörimään. 147:ssa myös ilmastoinnin merkkivalo tällöin sammuu. Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

No niin, eli noin siis näköjään pitääkin ilmastoinnin toimia. Hyvä, jos on myös tuo alle +3 asteen "raja" kytkeytymisen suhteen...
Suuret kiitokset vastauksista :-D

-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.
Mitä outoa tuossa on? IMO noin sen kuuluukin toimia, ja esim. 155:ssa voi valita economy tai auto, ainoa ero noissa on se onko ac päällä vai ei. Vai laittaako se siis silti ac:n päälle jos siltä tuntuu?

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Rolle kirjoitti:Mitä outoa tuossa on?
Outoa on valojen toiminta. Säätimissä on erikseen auto- ja ilmastointi- valot, mutta jos sammutat ilmastoinnin niin myös AUTO-valo sammuu. Erikseen on vielä toiminto joka kertoo, ettei valittua lämpötilaa voida ylläpitää ellei ilmastointia kytke päälle. Tällöin siis lämpötilan ilmaisimet välkkyvät hetken ja lopulta myös toinen AUTO-valon napeista sammuu. Normaalitilassa tämä toinen AUTO-valo ilmoittaa vain että koko laite on ylipäänsä päällä (tai näin minä sen olen ainakin tulkinnut).

Sekavaa tekstiä, mutta kyseisen ilmastointilaitteen omistajat ymärtänevät mitä tarkoitan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Boxer33 kirjoitti: Automatiikka pitää huolen myös siitä, ettei alle +3:n asteen kompura lähde pyörimään.
Eikös sydeemiä kuuluisi käyttää aika ajoin myös talvikuukausina? Pitääkö auto järjestää pari kertaa kuussa lämpimään talliin, vai kuinka asian olette hoitaneet?

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Parikertaa talven aikana vähintään.
Ei taida olla juuri muuta keinoa, kuin lämmin talli, ellei sitten lähde autolla etelänmtkalle. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joissakin kauppakeskuksissa on lämpimät parkkihallit, siellä sopii pyörittää klimaa. Tai sitten firman autotallissa jos sellainen sattuu löytymään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tai sitten firman autotallissa jos sellainen sattuu löytymään.
Käyn heti maanantaina KELAsta kysymässä tuota mahdollisuutta!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kai sitä talven aikana muutama päivä löytyy jolloin saa kompuraa pyöriteltyä
ihan ulkonakin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

V6 kirjoitti:kai sitä talven aikana muutama päivä löytyy jolloin saa kompuraa pyöriteltyä
ihan ulkonakin
Aivan, ei tässä nyt ihan siperiassa asustella :silly:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Helppohan se on sieltä etelästä huudella, täällä susirajalla on vähän toiset olot.

On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin. Tosimieshän ei ohjekirjaa avaa.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Vittorio Jano kirjoitti:On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin.
Hä? Onko siitä poistettu se iso huurteenpoistonappi?

OT: Luin ohjekirjan kannesta kanteen, ennenku sain edes autoa käyttööni..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Boxer33 kirjoitti:Onko siitä poistettu se iso huurteenpoistonappi?
Ei vissiin ollut riittävän iso meikäläiselle. Yhdestä nappulastahan huurteenpoisto tosiaan lähtee päälle. Huomasin sen aikani kiekkoja rullailtuani.

Vastaa Viestiin