Tukivarren hitsaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Tukivarren hitsaus

Viesti Kirjoittaja kake »

Onko takivarsien vahvistushitsaus sallittua?

Viime vuonna katsastuksessa ei huomattu "läpimätää" tukivartta, nyt kun se on hitsattu ympäriinsä kunnolla, niin ei kelpaa. Sanoin että ovat vain vahvistus hitsauksia. Pitää vaihtaa, eli toisin sanoen täytyy tasotella hitsauksia ja vetää kunnolla massaa sinne.

Vituttaa ja ihmetyttää tommonen idioottimaisuus tässäkin asiassa. Olis pitäny varmaan ajella vaan sillä läpimädällä tukivarrella ja olla tyytväinen...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla oli Lanciassa takana poikkipalkkiin hitsattu peltiä, eikä inssi mitään sanonut vaikka niitä koputtelikin.
Olivatko siinä vahvistuksena vai mätäkorjauksena, ei huvittanut tutkia tarkemmin, palkki kun ei ihan ilmainen olisi ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Samat pulmat tulevat mulla eteen kun Nepa lähtee hitsattavaksi (toivottavasti) jo tällä viikolla. Takana poikkipalkissa on ollut inssin mielestä ruostevaurio, ja on aivan selvää että se tullaan korjaamaan hitsaamalla - uutta sähkösäätöisillä vaimentimilla varustetun QV:n poikkipalkkia ei ole ainakaan toistaiseksi tullut kenenkään hinnastossa vastaan.

Tässäkin asiassa pitää vaan itse uskoa asiaansa ja pitää huoli siitä, että osa tulee vähintään uutta vastaavaan kuntoon - auta armias jos "laittomasti" korjattu osa pettää ja aiheuttaa kolarin. Mutta jos osa on puhkiruostuneena saanut leiman, ei tule mitään sanomista...

Tekniikan (etenkin tietokoneiden ja autojen) päälle ymmärtäminen näyttää muuttuvan vähä vähältä rikolliseksi... ( :shock: nyt taisi mennä OT:n puolelle....)
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Se Lancian (Thema?) ja 164:n poikkipalkki ei ole mikään tukivarsi, joten sitä saa kyllä hitsata ihan mielin määrin. Itse asiassa joitain on katsastusmies jopa vaatinut niin tekemään. ;) Varsinaisia tukivarsia ja ohjauslaitteita ei sitten saa hitsailla. Tämä on sikäli ihan järkevääkin, koska niissä saatetaan käyttää eri lujuuksisia materiaaleja, kuin mitä joku rautakaupan pelti on, puhumattakaan kotihitsarin laadunvaihteiluista.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

semminkin kuin yksi tuttu itsehitsatulla tukivarrellaan vetikin mutkan suoraksi kun ei papana pitänyt :mrgreen: kaikki kun ei aina edes avaa suojakaasupulloa sauman laadusta muuten puhumattakaan niin tälläinen sääntö on aivan oikea :wink:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

mutt kirjoitti:Se Lancian (Thema?) ja 164:n poikkipalkki ei ole mikään tukivarsi, joten sitä saa kyllä hitsata ihan mielin määrin.
Niin, kyseessä oli siis Lancia Prisma. En muista, oliko jousitukseen osallistuva osa, mutta ainakin tukivarret tuohon kiinnittyivät.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jin »

75 :n ylätukivarsia saa hitsata.
Pitää vaan viedä katsastussedälle näytille ennen hitsausta se aihio. Jos ei ole aivan mätä niin antaa luvan ja sitten vaikka hitsauksen jälkeen ennen suojausta käy näyttämässä uudestaan.

Minulla ainakin on muutama tukivarsi upotettuna öljypönttöön pahanpäivän varalle... siis omaan käyttöön.
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i

gtj
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Syys 2003, 00:21
Paikkakunta: Kauniainen

tukivarret

Viesti Kirjoittaja gtj »

Ja minulla vielä pari ylätukivartta myynnissä!

foobar
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Loka 2003, 21:31
Car(s): Giulietta, GTV V6 TB, 164TS, 75TS, Spider S2
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja foobar »

Saa hitsata. Sauman tulee hitsata ympäriinsä, korissahan riittää n.
50% hitsaukset.
Hitsauksen laatu tulee tietenkin olla riittävä...
Jos korjaus tehdään hyvin ja huolella, sitä ei kyllä massan alta
edes huomaa ;)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

tässä pari kysymystä ja vastausta www.katsastajat.net istä. Jokainenhan tietty tekee niinkuin tykkää ja massailee niinpaljon kuin huvittaa :roll:

Lähettänyt tee-se-itse -mies 21.09.2004 21:31
Saako tukivarsien kiinnityspisteitä hitsata ja saako bensatankin tehdä itse?
- Korissa ja rungossa olevia kiinnityspisteitä saa hitsata.

Lähettänyt hitsuri 23.09.2004 13:20
saako taka-akselin tukivarren kiinnityspistettä hitsata?
- Kyllä saa.

Lähettänyt Eero 22.09.2003 14:03
Saako tukivarsia vahvistaa hitsaamalla, esim. boxata? Vaatiko jonkun sortin lupia? Onko hitsaus teetettävä luokkahitsarilla jolta saa lujuustodistuksen? Kyseessä ei siis ole ruostekorjaus vaan ainoastaan tukivarsien jäykistäminen ja mahdollinen kallistuksenvakaajan kiinnityskohdan vahvistus.
- Ei.
- Vakaajan kiinnityskohtaa voi vahvistaa koriin, ei tukivarteen.

Lähettänyt marko 07.01.2004 15:11
Jos jäykistän auton alkuperäisiä alatukivarsia ja muita tukiosia joko "boxaamalla" tai tekemällä kokonaan uudet, niin tuleeko katsastuksessa ongelmia?
- Tulee. Osien täytyy olla tehdasvalmisteisia.

Lähettänyt Mikko 10.10.2002 14:34
Saako auton tukivarsia hitsata? Esim. boxata.
- Pääsääntöisesti ei saa.

Lähettänyt Ismo 16.01.2004 21:06
Saako auton pitkittäisiä takatukivarsia A)tehdä itse B)hitsata vanhoja kun ovat todella huonossa kunnossa eikä sopivia tahdo löytyä? En tarkoita että tukivarret "rävelletää". Autossa on jäykkä taka-akseli ja lehtijouset.
A) Ei saa.
B) Ei saa.

foobar
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Loka 2003, 21:31
Car(s): Giulietta, GTV V6 TB, 164TS, 75TS, Spider S2
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja foobar »

"Muuttaminen" on vaarallinen sana konttorilla. Pitää aina
sanoa, että on "korjattu". Se että korjatusta tuli vahvempi/jäykempi
on korjauksella saavutettuja etuja.

Lisäksi pitää ottaa huomioon, että jotkut tukivarret
on valettu ja jotkut ihan rakenneteräksestä prässätty.
Valuseoksia ei saa hitsata ainakaan mikillä, mutta
noi teräksiset on eri asia. Eikös?

Vastaa Viestiin