neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

eli vaihdoin juuri talvipyörät alle ja huomasin kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille :cry: tosin renkaat ovat melko kuluneet ehkä milli enää pintaa jäljellä,mutta aurauskulmat on säädetty reilu kuukausi sitten ja minun ajosssa autolla ei ole ajettu katukiveen eikä muuhunkaan sellaiseen joka voisi aiheuttaa kulmien muuttumisen...

ja sitten se samainen rengas oli hangannut siihen renkaan takana olevaan pysty tukivarteen(vai mikä nyt onkaan) sillein että metallin väri oli tullut näkyviin,että ei nyt pahasti mutta hangannut kuitenkin... eli osaako joku sanoa mistä kiikastaa???toisella puolella ei ollut rengas kulunut epätasaisesti eikä ollut hangannut mihinkään,voisiko se olla raidetangonpää??? tai laakeri... renkaan ollessa paikallaan heiluttelin ja väänsin sitä mutta en havainnut kuin pientä löysää mutta en osaa paikallistaa mistä se tulee???
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mulla oli kanssa eturenkaat pahasti kulahtaneet sisäreunasta kun ostin auton. Syy oli ainakin osittain liian alhaisissa rengaspainessa. Siellä tais olla jotain 1.8 baria kun pitäis olla ainakin 2.5. Tosin camberiakin on "liikaa" kun on alustasarja laitettu.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

joo rengaspaineet on kyllä ollu kohdallaan... 2.8bar ja muuten niin tasaisesti kuluneet... ai niin ja mainittakaan vielä että renkaat on 225 45 17"
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pyöränkylmat pielessä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eipä noilla paineilla paljoa vaikutusta ole. Se täytyy vaan hyväksyä että Alfa syö kumia enemmän kuin keskiverto korillat.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

no en jaksa uskoa että ohjauskulmat olisi mutta ei tietty pois suljettu sekään??? ja todella omituista että se tapahtui näin nopeasti... ja se että se rengas on hangannut sinne tukivarteen??? :oops:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

puuha kirjoitti:Eipä noilla paineilla paljoa vaikutusta ole.
Kyllä niillä sen verran on että kun laitto paineet kohdalleen niin se kohta joka oli renkaasta kulunut ei edes ottanut maahan kiinni sen jälkeen :wink:

Avatar
Molto bene
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Molto bene »

Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Kysyn tätä siksi koska laitoin itse heti kauden alusta 17" vanteet ja 225 nakit alle ja välittömästi kulmien säätö ja just tsekkasin renkaiden kunnon, ei ylimääräisiä kulumisia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

kyllähän niiden kulmien olisi tarkoitus pysyä kohdallaan enemmänkin kuin yksi vuosi :? mutta hyvähän ne on aika ajoin tarkistaa,mutta eihän nyt sentään joka kesän alussa,tai jos tahtoo niin miksei :) tuntuu vaan kummalta että miten ne voi itsestään muuttua,kyllä silloin täytyy olla jossain muuallakin jo häikkää!!! :crazyeyes:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

KauGoH kirjoitti:tuntuu vaan kummalta että miten ne voi itsestään muuttua,kyllä silloin täytyy olla jossain muuallakin jo häikkää!!! :crazyeyes:
Jos nivelissä on väljää (tukivarret & raidetanko) niin pyöränkulmien säädöstä ei ole mitään riemua, pyöränkulmat muuttuu sen mukaan, miten nivel sattuu kantamaan.
VMP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Molto bene kirjoitti:Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Joo säädätin kulmat myös (siis auton oston jälkeen kesällä). Alunperin oli hieman aurausta ja nyt on tasan suorassa. En usko että tuolla kulman säädöllä on silti paljoa vaikutusta siihen mikä kohta renkaasta osuu maahan kun puhutaan kuitenkin niin pienistä määristä.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Ylätukivarsissa väljää. Itsellä meni renkaat kahdessa viikossa kankaille, kun pyöränkulmat oli ihan mita sattuu.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Laba kirjoitti:
Molto bene kirjoitti:Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Joo säädätin kulmat myös (siis auton oston jälkeen kesällä). Alunperin oli hieman aurausta ja nyt on tasan suorassa. En usko että tuolla kulman säädöllä on silti paljoa vaikutusta siihen mikä kohta renkaasta osuu maahan kun puhutaan kuitenkin niin pienistä määristä.
Liiallinen auraus kulutaa renkaan ulkolaitaa, haritus taas sisäreunoja. Yleensä vain kapeata osaa renkaasta. Edelliset kesäkumit meni vaihtoon harituksen aiheuttaman kulumisen takia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

sehän tässä autossa on maailman mukavinta eetä camper ja caster kulmaa ei voi säätää ollenkaan!!! ja itsekin epäilisin tuota ylätukivartta... :?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???

Viesti Kirjoittaja Camber »

KauGoH kirjoitti:kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille
Mulla viime kesänä sama homma, outoa tossa on se että kulmat oli keväällä säädetty ja apparin puolen rengas ei oo kulunu läheskään niin paljon kuin
kuskin puolen rengas, väljää ei pitäs olla missään... tietääkö kukaan mitä eroa on niillä normaalilla ja sport säädöillä minkä voi valita säädettäessä?
Olettaisin että sport on madalletulle tarkotettu? Itelle laitettiin kylläkin normaali säädöt vaikka on madallettu 65/55mm, camberia on lapun mukaan
n.-2,15 astetta molemmin puolin, pitäsköhän vaan säädättää uudestaan noilla sport arvoilla :roll:
Viimeksi muokannut Camber, 18 Helmi 2008, 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kurko kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille
Mulla viime kesänä sama homma, outoa tossa on se että kulmat oli keväällä säädetty ja apparin puolen rengas ei oo kulunu läheskään niin paljon kuin
kuskin puolen rengas, väljää ei pitäs olla missään... tietääkö kukaan mitä eroa on niillä normaalilla ja sport säädöillä minkä voi valita säädettäessä?
Olettaisin että sport on madalletulle tarkotettu? Itelle laitettiin kylläkin normaali säädöt vaikka on madallettu 65/55mm, camberia on lapun mukaan
n.2,15 astetta molemmin puolin, pitäsköhän vaan säädättää uudestaan noilla sport arvoilla :roll:
Tuo camber lukema ilmeisesti -2.15? Tuolloin rengas kuluisi nimenomaan sisäreunasta enemmän. Jos saat renkaita pystympään niin kuluminen vähenee. Toispuoleinen kuluma viittaisi mielestäni kyllä huonoon ylätukivarteen (oletin, että eturenkaista kyse)
VMP

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???

Viesti Kirjoittaja Camber »

mattijus kirjoitti: Tuo camber lukema ilmeisesti -2.15? Tuolloin rengas kuluisi nimenomaan sisäreunasta enemmän. Jos saat renkaita pystympään niin kuluminen vähenee. Toispuoleinen kuluma viittaisi mielestäni kyllä huonoon ylätukivarteen (oletin, että eturenkaista kyse)
Joo -2,15 astetta! Eipä pysty tota camberia säätämään, sikäli ongelma tuskin on cambereissa kun apparin puolen (etu)rengas ei oo niin pahasti kulunu!
Toi normi/sport säädön ero kiinnostais!! Ylätukivarret tuli vaihdettua loppukesästä.. ei niissä vanhoissa ainakaan tuntunu olevan väljää käsillä vääntelemällä,
tiedä sit kun on autossa kiinni ja painoo päällä..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Sport säädössä taisi olla enemmän haritusta.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Gasolina kirjoitti:Sport säädössä taisi olla enemmän haritusta.
Eli jos noin on niin ei kannata laittaa sport säätöjä, kun tuo Alfista tossa ylempänä kirjotteli että haritus syö sisäreunoja ja auraus ulkoreunoja.. nyt siellä on haritusta, jospa pyytäis säätämään vähemmän haritusta ja kattoo ettei oo väljää missään!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mitä leveämpi rengas niin myös sen tarkempi on pyöränkulmien kanssa, ei tarvi isookaan tälliä saada niin jo muuttuu hieman...ylätukivarren puslan väljyys voisi olla mahdollinen jos muuten on ok.

Onko rouva/naisystävä käynyt autolla ajelulla ja pistänyt ahtaaseen taskuparkkin rotvallin reunan viereen tai ajanut reippaalla nopeudella asfalttileikkaukseen.. :lol: ??

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kyllä minulla menee 156:n eturenkaat kesässä, kun sisäreunat syöpyvät kudoksille. Sama oli edellisessäkin yksilössä eikä pyöränkulien säätämisestä ole mitään apua.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^No ei siellä kaikki kunnossa ole sitten.
Alapallot, tukivarret, huono/ammattitaidoton kulmiensäätäjä..yms..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kurko kirjoitti: Eli jos noin on niin ei kannata laittaa sport säätöjä, kun tuo Alfista tossa ylempänä kirjotteli että haritus syö sisäreunoja ja auraus ulkoreunoja.. nyt siellä on haritusta, jospa pyytäis säätämään vähemmän haritusta ja kattoo ettei oo väljää missään!
Joo, ei taida kannattaa laittaa sport säätöjä noin matalaan alustaan. Likelle nollakulmat voisi olla kulumisen kannalta parhaat. Vikaa ei välttämättä tarvi olla etupään tukivarsissa, takapääkin vaikuttaa. Aika harvoin silti etuvetoisen eturenkaat kuluu ihan tasan samaa vauhtia vaikka varsinaista vikaa ei olisikaan, varsinkaan, jos neg. camberia on noinkin reilusti.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Taitaa olla säätöarvot mittareista riippuvaisia.
Lapin kumissa "Keminmaa" Vakio-alustalle haritusta ja sport-alustalle
rattaat suoraan 0`00' siis etupäässä.Takana aurausta molenmille alustoille.

Vastaa Viestiin