Forumilaisten 159 koeajoraportit tänne!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

HopeinenQ kirjoitti:
runner kirjoitti:
pesti kirjoitti:Onkohan kukaan vielä päässyt koeajamaan tai jopa ostamaan 159 2.4 JTDm:n? Sellainen on ilmeisesti koeajossa seuraavassa Auto Bildissä.
Tilauksessa on :)
Kuin myös! Tilattu 7.1.2006 ja toimitus arviolta 12 viikkoa. :-D
Vasta keskusteluissa, mutta mielenkiintoinen 8D

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tuossa torstaina jutellessani automyyjän kanssa (tiedustelin webaston saatavuutta 159 JTDm -malliin) niin sain kuulla, että Visibility Pack (TLV40D) on pudonnut pois lisävaruste valikoimasta? Myyjä ei osannut sanoa, että kuuluuko tämä vakiovarusteisiin. Onko kukaan huomannut omassa sataviisysissään olevan nämä varusteet?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti:Niin, mitähän tuo mahtaa käytännössä tarkoittaa?

Ainakin meikäläinen olisi pystynyt ostamaan Porin D-A:sta uuden Alfan vielä eilenkin, eikä ole ollut puhetta, että tulevaisuudessakaan se ei onnistuisi..


luulisin tarkoittavan sitä että uuden alfan voi tilata myös sellaisista deltan toimipisteistä joilla virallista edustusta ei enää ole..

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

90 kirjoitti:luulisin tarkoittavan sitä että uuden alfan voi tilata myös sellaisista deltan toimipisteistä joilla virallista edustusta ei enää ole..
Joo, näin luulisi. Tyhmä ei vaan tajua, että miten tämä muutos sitten edes vaikuttaa yhtään mitenkään. Noh, näköjään ainakin siten, että uudet Alfat tulevat näytille pari kuukautta myöhemmin. :twisted:

Spettro
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Kesä 2005, 02:16
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Spettro »

HopeinenQ kirjoitti:Tuossa torstaina jutellessani automyyjän kanssa (tiedustelin webaston saatavuutta 159 JTDm -malliin) niin sain kuulla, että Visibility Pack (TLV40D) on pudonnut pois lisävaruste valikoimasta? Myyjä ei osannut sanoa, että kuuluuko tämä vakiovarusteisiin. Onko kukaan huomannut omassa sataviisysissään olevan nämä varusteet?
Minulle sanottiin että visibility packiin kuuluvat varusteet tulevat yksittäisinä varusteina myyntiin, eli ne joutuu tilaamaan erikseen.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Kävinpä koepotkaisemassa tuon 159:n 2.2 jts:n. Ei mitään järisyttävää, mutta kelpo kotterolta vaikuttaa. Sellaista oooh- fiilistä, kun 156:ssa aikanaan ei tullut. Aika tutulta tuntui, mikä sinänsä hyvä asia.

Hyvää: Ulkonäkö yleensä, yleinen vakaus ja hiljaisuus. Tuntui kuitenkin Alfalta. Matkustamon valoisa avaruus. Ajettavuudessa ei moittimista. 2.2:ssa tuntumassa ei juuri eroa 2.0 jts:ään. Ääni hiljainen.

Huonoa (makuasioita) : Pakettiauton ulkopeilit, keskikonsolin rumuus, miksi helvatissa niillä ilmanvaihdon suuttimilla on pitänyt pilata se. Muutenkin se on mielestäni epätasapainoinen ja sekavan oloinen. Typerä avainsysteemi, turhaa muotikikkailua. Ehkä erilailla sävytettynä tuosta keskikonsolistakin saisi siedettavän. Eka kerta kun vois jotakin tuunata...
Turhan muovisen näköinen ratti vaikka nahkaa ilmeisesti olikin.

Kun menin takaisin 156:een, se tuntuu niin "käteen sopivalta" ja juuri oikean kokoiselta minunkokoiselleni, 159 jopa turhan suuri omiin tarpeisiini.

Ei ainakaan vielä tullut mitään innostunutta vaihtointoa (ei kyllä pitäiskään). 159 Jtdm:n ja Breran koeajot voivat muuttaa mielen.

Lopputulos, ei huono, tärkeimmät asiat kunnossa, mutta ei potkaissut "tajua" kankaalle, eri asia jos olisin esim. suoraan -98 mallin jälkeen kokeillut tätä. Silloin tuo laatuero olisi tuntunut suuremmalta.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

159 1,9 JTDm:ää on nyt testattu rapiat 200 km. Pehmeä ja tehoton vanhemman ihmisen auto. Ulkonäköön alkoi tottua ja keula alkaa hetken totuttelun jälkeen näyttää yhä paremmalta. Mutta matsdatakavaloihin ei ehtinyt kahden päivän aikana tottumaan, tottuneeko ikinä. Kapine oli tummanmetalliharmaan (lähes mustan) värinen ja se sopi kyllä hyvin.
Sisusta vaaleaa alfatexiä, oli ihan toimivan tuntuinen.

150 heppaa ei millään riitä, mutta kyllä tuokin jotenkin liikahti kun oikein polki. Soppaa ei sitten mennytkään paljon yhtään, mutta mielummin sitä vähän kuluttaisi ja pitäisi hauskaa. Alusta mukavuushakuisen pehmeä, kallistelua mutkissa havaittavissa. Ohjaus ihan jämäkkä, muttei 156:n veroinen.

Takaluukussa on joku ihme kohta noin 20 senttiä ennen kuin se on kiinni jossa se kanittaa. Luukun saa kyllä kiinni kun päättäväisesti läimäyttää, mutta taitaa olla kuitenkin jonkin sortin suunnitteluvirhe, kun niin moni on raportoinut samaa. Italian mallissa ei näköjään takapenkit kaadu.

Auto on vielä harvinainen ja ihmeellinen Italiassakin, aamulla hotellin parkkiksella oli joku paikallinen hahmo pyörimässä auton ympärillä. Ei se oikein englantia puhunut, mutta bella bella hoki ja elekielellä ilmaisi että itse ajaa 156:lla. Auto keräsi muutenkin kumman paljon katseita, mutta ei ihme, kun näin vain yhden toisen 159:n kahden päivän aikana Padovan-Venetsian seudulla. Vastaan tuli myös sähkönsininen Brera, joka herätti välittömän omistushalun. On muuten luonnossa aika hyvän näköinen.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

runner kirjoitti:
HopeinenQ kirjoitti:Tuossa torstaina jutellessani automyyjän kanssa (tiedustelin webaston saatavuutta 159 JTDm -malliin) niin sain kuulla, että Visibility Pack (TLV40D) on pudonnut pois lisävaruste valikoimasta? Myyjä ei osannut sanoa, että kuuluuko tämä vakiovarusteisiin. Onko kukaan huomannut omassa sataviisysissään olevan nämä varusteet?
Minulle sanottiin että visibility packiin kuuluvat varusteet tulevat yksittäisinä varusteina myyntiin, eli ne joutuu tilaamaan erikseen.
Noita Visibility Packin varusteita ei Alfa 159:iin saa, ei edes erikseen tilaamalla. Näin kertoi Alfan maahantuoja, Delta Motor Oy. Pakettiinhan kuuluisi sadetunnistin, automaattivalot ja aut.himmenevä taustapeili.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Dodiin,2.4 JTDm tuli koeajettua.
Ulkonäkö kyllä viehättää kovasti,mutta sisällä massiivinen konsoli/kojelauta saa aikaan lähinnä klaustrofobisia tunteita.
Eikä omasta mielestä mitteristo ja säätimet ole menneet ainakaan parempaan suuntaan.
Ajoltaan tuossa ei mitään mullistavaa ole verrattuna 156:teen,paitsi että järkyttävä 1700kg:n massa kyllä tuntuu.
Perstuntumalla 175hp:n M-jet 156 liikkuu huomattavasti liukkaammin(samaa sanoi myyjäkin ajettuaan tuolla omallani)
No täytyyhän sen 200kg:n painoeron jossain näkyäkkin.Paperilla noille annetaan kuitenkin jokseenkin samat arvot suorituskyvyssä.

Sinänsä tapahtuma oli jälleen tyypillistä Deltaa.
Menin renttulookissa tukka sekaisin parta ajamatta norkoilemaan josko olis 159:n saanut koeajettavaksi.
Varmaan olisin saanut norkoilla siellä koko päivän,kun kaikilla tuntui olevan kiirettä punaisten mattojen levittelyssä illaksi valkokaulus Alfisteja varten.
Lopulta kyllästyin ja kysyin josko pihalla seisovaa JTDm:ää pääsis ajamaan.Sehän ei tietystikkään aluksi käynyt kun siinä on jotain "häikkää"
ilmastointilaitteessa.Lopulta sanoin että -05 156 saattaisi vaihtua 159:n,jolloin kas kummaa myyjä halusi ajaa 156:n ja sitä 159:ä voikin ajaa :mrgreen:

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Kuvaa nyt tuntumia vähän tarkemmin, kun ei ole Alfan dieselistä kokemuksia. Aiemmin omistamani Fiat Scudo ei taida kuvaa antaa, vaikka tuo 159 onkin massiivinen...

Koeajoitko auton missä? Tässä on kohta lähdettävä pyhiinvaellusmatkalle kauemmas, kun täällä Joensuussa ja muuallakin Itä-Suomessa on koeajomahdollisuudet vähissä.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

pesti kirjoitti:Koeajoitko auton missä? Tässä on kohta lähdettävä pyhiinvaellusmatkalle kauemmas, kun täällä Joensuussa ja muuallakin Itä-Suomessa on koeajomahdollisuudet vähissä.
Siellä missä arvoisat kutsuvieraat varmaan tällä hetkellä napostelee pientä purtavaa ja naukkailee valkoviiniä.....eli Konalassa.

Ei tuo herättänyt mitään suurempia omistamisen haluja muuten kun ulkonäöltään.
Massiivinen sisusta saa etupenkillä istuessa auton tuntumaan pienemmältä kuin se on.
Moottori sopii kyllä autoon hyvin ja liikuttaakin sitä ihan kohtuullisesti,mutta 1700 kilosen lahnan liikuttamiseen tarvitaan kyllä enemmän kun 200hp ennenkuin siitä mitään sykähdyttäviä tunteita saa(156:ssa niitä saa jo 175hepalla :roll: ).

MikaZ
Viestit: 164
Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00)
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja MikaZ »

Siis, punkkua maisteltiin.....

Oli hivenen pettymys tuo 159. Keula ja kaulasta päin katsottuna todella hyvän näköinen kapistus. Sisällä istuessa ja siinä ajaessa käväisi jo vahingossa mielessä, että missäs ooppelissa sitä istuukaan. Joku vain puuttui, joku mitä 156 on. En keksinyt vielä mikä.
Koklasin sitten siinä joutessani vielä 156SW:n 2.0JTS:kin , koska vanha menee pakosta vaihtoon, kun tarvin isomman, eli SW:n. (ostakaa joku hyvä superi) :-D
Kallistun täysin tuohon 156SW:hen, tuntui vain heti omimmalta, 159 puuttuu se jokin..... :wink:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Pistin menemään 2.4 kiisselillä.
Tuli vähän testattua kaarre ajoa luistonesto päällä ja ilman. Nopeasti niiden eron siinä huomaa, mutta parempaa kyytiä saa kun on pois päältä 8)
Vääntöä tuntui riittävän punaviivalle asti, mutta moottorin äänet ei säväyttäneet.
Kytkin on minustakin melko kummallinen. Se tuntui jäävän joskus pohjaan ja sen jälkeen vasta palauttavan.
Huomasin myös, että ilmastoinnin säätäminen on välillä hankalaa vaihdekepin ollessa 1, 3 ja 5 -vaihteella.
Omille korville 159 tuntui hiljaisemmalta suhinoiden ja rengasmelun suhteen kuin 156.

Samalla siinä tuli testattua GT 3.2:n ja kyllähän se männöö...

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

No niin, nyt on koeajossa 159 JTDm. Vaikuttaa edelliseen omistamaani Alfa 147:aan verrattuna todella laadukkaalta. 159:n dieseli oli kyllä jumalattoman hyvä ja veti väkisinkin suupielet hymyyn. Vääntöä riittää ja kyllä se kone muriseekin (tosin dieselimäisesti).

Itse en havainnut kytkimen toiminnassa mitään kummallisuuksia. Ainoa asia jonka tein, niin otin sen maton pois sieltä polkimien takaa jo heti lähtöön lähdettäessä. Se oli niin mytätty sinne polkimien taakse ettei ajamisesta olisi tullut mitään. Radion säätimet ohjauspyörässä eivät olleet ihan herkimmillään ja niitä sai pariin otteeseen painella, ennen kuin ottivat käskyjä vastaan

Yksi suuri miinus autosta tulee sen ajovaloista - ne olivat ainakin minun mielestäni luokattomat! Pitkillä kyllä näkee, mutta lähivalot olivat onnettomat. Ehkä olen tottunut hieman erityyppisiin valoihin, kun nykyisessä on Xenonit. Onneksi omaan 159:iin tulee Bi-Xenonit niin tuo valoasia ei sitten suuremmalti häiritse.

Mittaristo on tyylikäs ja sieltä löytyy ehkä kaikista tärkein mittari - ahtopainemittari! Heh, se onkin hieno! :-D Pari hauskaa yksityiskohtaa oli, että trippimittari on digitaalinen mutta kuitenkin toimii kuin analoginen. Myös keskikonsolin ja vaihdekepin valaistus punaisella valolla oli hyvä. Tämähän on tuttua Audista. Bosen audio oli ihan ok, cd-soitin ja radio toimii loogisesti. Ilmastointilaitteen säätimet ovat hieman hankalat, varsinkin jos vaihde on ykkösellä, kolmosella tai viitoselta. Muutenkin sen käytön opettelu vaatii perehtymistä ohjekirjaan..

Mutta pitää vielä ajella ja palauttaa auto jossain välissä takaisin Konalaan. Omaani saan vielä odotella ja valmistusviikostakaan ei ole vielä tietoa. Kuitenkin tilaus on jo tehtaan puolelta vahvistettu. Odottavan aika on pitkä ja varsinkin nyt kun olen Alfalla päässyt ajamaan.. Mutta hyvää kannattaa odottaa vai miten se meni? :)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Sassicaia kirjoitti:Takaluukussa on joku ihme kohta noin 20 senttiä ennen kuin se on kiinni jossa se kanittaa. Luukun saa kyllä kiinni kun päättäväisesti läimäyttää, mutta taitaa olla kuitenkin jonkin sortin suunnitteluvirhe, kun niin moni on raportoinut samaa. Italian mallissa ei näköjään takapenkit kaadu.
164 Superissa takaluukun saa jäämään täysin auki tai puoleen väliin (jossa jäykempi kohta pitää sen paikoillaan). Oisko sama idea... Tosin tuon hyödystä en tiedä, yleensä tarvitsen koko luukun avausta. Joskus sateella nappaan kassin, kun luukku on avattu vain puoleeenväliin.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Ei liene sama idea kun luukku jää niin alas ettei siitä välistä mitään kovin isoja kapistuksia mahdu ottamaan.

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

No niin, nyt on koeajettu 2.2 JTS Konalassa. Oli muuten mukavasti porukkaa Deltassa. Suurin osa porukasta oli tietenkin kyyläämässä niitä Kioja.

Koeajoa ei tarvinnut odotella, positiivista. Aika pikainen oli kierros, 25min, joten mitään tosi syvää analyysia ei kerennyt tekemään.

Miinukset: Penkkiä en saanut tarpeeksi alas, muuten hyvä ajoasento. Alfalle tyypillistä vetelyä urissa kiihdytettäessä oli tässäkin mallissa. Moottorin äänet oli pettymys, ei säväyttänyt sitten yhtään. Alfan V6:een tottuneena oli vaikea kuvitella, että alla on Alfa.

Plussat: Muotoilu on onnistunut. Vaihteet imeyty hyvin sisään. Vääntöä riitti hyvin. Alusta ei kolahdellut, mutta olisi saanut olla hieman jäykempi. Vaikutusta oli varmaan kitkarenkaillakin. Hieman jäi sellainen löysä ja raskas olo. Todella hyvä ajettavuus muuten mutkaisilla teillä.
Ainakin uutena pelistä jäi tosi hyvä laatuvaikutelma, aika näyttää ollaanko oikeassa.

Mukavasti keräsi katseita, se on aina positiivista. Myyjän mukaan myynti on lähtenyt hyvin käyntiin, mitä ikinä sitten tarkoittaakaan Alfan kohdalla.

3.2 on tulossa myöhemmin keväällä, hinnoista ei ole mitään tietoa. Brera kesällä suomeen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

EVO kirjoitti:Alfalle tyypillistä vetelyä urissa kiihdytettäessä oli tässäkin mallissa. Moottorin äänet oli pettymys, ei säväyttänyt sitten yhtään. Alfan V6:een tottuneena oli vaikea kuvitella, että alla on Alfa..
tyypillistä vetelyä urissa? Oliko 2.4 JTD konalassa kun Malmilla ei näkynyt?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös kiihdytysvetely urissa ole tyypillistä kaikille vähän tehokkaammille etuvetoisille, varsinkin jos niissä on leveät ja matalat renkaat?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

V6 kirjoitti:
EVO kirjoitti:Alfalle tyypillistä vetelyä urissa kiihdytettäessä oli tässäkin mallissa. Moottorin äänet oli pettymys, ei säväyttänyt sitten yhtään. Alfan V6:een tottuneena oli vaikea kuvitella, että alla on Alfa..
tyypillistä vetelyä urissa? Oliko 2.4 JTD konalassa kun Malmilla ei näkynyt?
Niin, taitaa tuo vetely pahoissa urissa olla monen etuvetoisen ongelma. Takavetoisella viime aikoina ajaneena, se vetely hieman taas yllätti.

Hopeinen 2.4 JTDm näytti olevan Konalassa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös kiihdytysvetely urissa ole tyypillistä kaikille vähän tehokkaammille etuvetoisille, varsinkin jos niissä on leveät ja matalat renkaat?
jaa en ole huomannut... tai sitten täällä ei ole tarpeeksi uraisia teitä tai tehoa liian vähän
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös kiihdytysvetely urissa ole tyypillistä kaikille vähän tehokkaammille etuvetoisille, varsinkin jos niissä on leveät ja matalat renkaat?
kyllä näin on... oikealle rupeavat vetämään, sitä en tiedä mistä johtuu mutta kuullut monelta että ovat harmitelleet moista... mutta itse ford focus st:tä ajaneena en huomannut siinä kovinkaan pahaa venkuilua ja siinä kuitenkin 225hv omakohtaista komkemusta ei muuta olekaan sitten noin tehokkaista autoista :oops:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oma auto vetelee jonkin verran urissa 225 leveillä renkailla, mutta se mitä olen GTA:ta ajanut, niin siinä en tuollaista vetelyä huomannut.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Koeajo suoritettu (2.2 JTS) ja sen perusteella ihmetyttää hieman nuo negatiiviset kommentit. En tunnin kokemuksen jälkeen löydä muuta pahaa sanottavaa kuin kuljettajan jalkatilan kumimatto - sillä on näemmä taipumus lukita kytkinpoljin pohjaan aiottua pidemmäksi aikaa (ei liene auton vika). Ja ok, takaluukku ei mene kiinni avensis-tyylillä. Mutta hei sehän on Alfa eikä tällä palstalla varmaan "pienet" erikoisuudet ole ennenkään autoilua haitanneet.

Minusta ajettavuus oli perusalustalla ja -talvirengastuksella hyvä. Ohjaus lähellä 156sen tarkkaa tuntumaa, ei ehkä aivan niin mikroautomainen. Tämä sekä hyvässä että pahassa. Auto vetelee kiihdytettäessä urissa hieman. Minusta ei yhtään enempää kuin tehokas etuvetoinen yleensä tekee joten kommentit siitä ja ominaisuuden liittäminen Alfaan kuulostaa erikoiselta. Jousitus toimii kuitenkin hienosti ja auto pysyy suunnassa. Uraisen ja jäisen pikkutien pystyi vedättämään reippaalla nopeudella ilman VDC:n puuttumista asiaan.

Lämpiäminen oli nopeaa ja lämpöä kabiiniin riitti erinomaisesti. Sisätilat suht. hyvät ja ajoasennon sai napakasti kohdalleen. Ei pahaa sanottavaa kuskin paikalta. Tavaratila pienehkö mutta ei siinäkään Alfaksi mitään ihmeellistä. Melu oli kohtalaista - hiljaisempikin olisi voinut olla, mutta kun pelkäsin kovempaa pauhua niin positiivinen kuva jäi tästäkin alueesta.

Moottori omasi hienon väännön (JTS-tekniikka alkaa osoittaa loistavuutensa) ja tehoakin riitti eli auto liikkui tarvittaessa jossain 156 JTS:n ja 156 V6sen välimaastossa. GM-lohkon unohti nopeasti. Vaihteisto oli erinomainen.

Ulkonäkö kruunasi kokonaisuuden. Minusta auto antoi alfistille sopivia fiiliksiä kuorrutettuna nykylaatuauton ominaisuuksilla. Loistava uutuus.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

MKT kirjoitti:Koeajo suoritettu (2.2 JTS) ja sen perusteella ihmetyttää hieman nuo negatiiviset kommentit.
Samoin. Itse kävin kanssa lauantaina koeistumassa 2,2 JTS:n Konalassa. Mielestäni erinomaisen hienon näköinen peli. Ja laatuvaikutelma oli ottanut huikean harppauksen eteenpäin. Viimeistely oli jotain ihan muuta, mihin olin 156:sen ja 147:n osalta tottunut. Saumat istuivat nätisti, eikä sisällä mikään repsottanut. Materiaalit vaikuttivat myös hyvälaatuisilta. Pitää käydä paremmalla ajalla ottamassa oikeat tyypit.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kävinpä sitten minäkin koeajamassa tuon 2.2 JTS:n. Eipä satuttu MKT:n tai OL:n kanssa samaan aikaan liikeeseen.

En oikein tiedä mitä sanoa... myyjällekin totesin, että "ihan kiva". Mutta mitään erityistä omistamisen halua ei syntynyt. Moottori on kyllä eriomainen "arkikäyttöön" eli vääntää hienosti alhaalta ja tehoja piisaa normaalitilanteisiin hienosti. Kokeilin motarilla kutosvaihteella 80 -> ja lähti iloisemmin kuin oma V6. Sen sijaan kierroväli 4k - 7k ei tarjoa sellaista tunnetta kuin V6:ssa. Puhti tuntui loppuvan jo selvästi ennen punarajaa.

Ajettavuus tuntui oikein mainiolta. Kokeilin ajaa vähän ylikovaa yhteen liikenneympyrään ja jopa hämmästyttävän nöyrästi se taittui.

Yleisolemukseltaan vaikutti oikein mukavalta, mutta jotain mielestäni jäi puuttumaan. Katsotaan sitten, kun 3,2 litrainen neliveto tulee... ;-)

Tuntuipa oman 166:n kytkin raskaalta tuon jälkeen. :-)

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Saatiinhan se 159:kin Jyväskylään näytille. Kävin myös kokeilemassa ja ihan positiivinen kokemus oli. Ulkonäkö oli parempi kuin kuvissa, sisältä ei ehkä tavanomaisempi. Kone vääntää ja antaa tehoa selkeästi enemmän kuin 2.0 JTS. Hiljainen auto muuten mutta rengasäänet oli kovat. Ajo-ominaisuuksissa ei yllättäen niin kovin suurta eroa nykyiseen.
Auto ei ollut niin iso kuin odotin, edelleenkään takana ei ole junioriketjulle kunnolla jalkatilaa jos oma penkki on taka-asennossa. Laadukkaan tuntuinen peli. Jäätiin odottamaan tarjousta......:roll:

Tutkittaessa tavaratilaa koeajon jälkeen saapui paikalle vanhempi herrasmies aikamies poikansa kanssa joka totesi että bbs:llä on moitittu tavaratilan kannen toimivuutta. Ilmeisesti palstan käyttäjiä ?

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Tunnustettakoon sitten itsekin, että kävin tuon mustan 2,2 JTS:n koeajamassa Malmilla silloin, kun oli Croman esittely. Erikoista tosiaan, ettei liikkeiden sisään ole yhtään 159:ä otettu. Kaikki ovat suoraan ajossa, eli kylmätyyppejä ei saa ollenkaan. Silloin kun oli tuo Croman esittely, niin avaimet sai heti, kun Alfa-kansa ei kai ollut paikalla. :)


En ollut vielä lukenut mitään erikoispointteja ominaisuuksista tai vioista, joten en erikoisemmin osannut ottaa huomioon noita aiemmin kommentoituja asioita.

Ensivaikutelma oli tunnelma joulukuusesta - mutta silleen hyvässä mielessä, niinkuin melkein kaikki nykyajan autot. LCD-näyttöä ja muuta vitkutinta on, joka näyttää teknofriikin silmään hyvältä. Tuo jo mainittu digitaalisen matkamittarin vanhanaikainen rullaus oli hieno yksityiskohta. :) Myös Alfa logon näkyminen näytössä virtojen päällelaiton jälkeen sai minulta plussia.

2.2 kone tuntui alkuun pirteältä, mutta isompi tie todisti koneen pienuuden (tai turbo puutteen :) ) Käytössä käyttökelpoinen moottori, mutta ei sillä hauskaa voi pitää. Rengasmeteliä en pitänyt pahana, ilmeisesti noissa Malmin koeajopeleissä oli kitkat alla, koska en reagoinut nastojen ropinaan. 3 vuotta nastoitta ajelleena tuon normaalisti kuulee heti.

Liikenneympyrässä tuli kokeiltua alustaa ja olin tyytyväinen. Jäykkyys oli hyvä, eikä kolinoita tai narinoita kuulunut. Kokonaisuus on kunnossa, toivottavasti 3,2 Q4:ssä riittää paukkua kuljettamaan kiloja. Aion alkukesästä järjestää koeajon Mazda6 MPS:n ja tuon 159 Q4:n kanssa peräkkäin .... Ans kattoo kuinka käy.

Off topic: Kävin samana viikonloppuna koeajamassa VAG yhtymän tuotteen DSG-vaihteistolla ja se herätti kyllä positiivisia tunteita. Joten...

Tuokaa minulle yhdistelmä: Alfa 159 SW 3,2 JTS Q4 kompressorilla tai turbo(i)lla ja DSG vaihteistolla ... ja pankki saa välittömästi uuden laina-asiakkaan....
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Olen vaihtamassa autoa ja etsin autoa kaupunkipyöritykseen sekä pitkiin maantierupeamiin. Siis kohtuullisen kahtiajakautunut käyttötarkoitus. Vaimo ajaa lähinnä työmatkat kantakaupungissa ja mä kohtuullisia maantielenkkejä silloin tällöin.

Kävimme koeajamassa autoa tunnin verran ja autosta jäi positiivinen kuva. Muotoilu on upea, eritoten keulapuoli ja sisustuksesta pidin. Mittarivalot ovat hienot pimeällä! Auto on muuten lämmin pakkasilla. Alfassa on myös persoonaa, aivan omaa luokkaansa koko peli.

Jätimme asian hautumaan, vaimo itse asiassa otti asian uudestaan esille. Kävimme koeajamassa autoa kunnolla uudestaan ja nyt hieromme kauppoja. Taidan ostaa ensimmäisen Alfani. Olen siis käännynnäinen, entiset autot volkkareita ja volvoja.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tervetuloa! Kättä lippaan sitten tiellä tavattaessa niin kuin tapana on.

Melko hyvän nimimerkin valitsit, eli aika varmalta tuo kauppa vaikuttaa ;).

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^ Toisaalta myös monia Volvoja tuntuu ajavan jonkinasteinen Fangio...

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Heh heh, etten sanoisi Vangio...

Vertailussa oli Skoda, Audi, Volvo, Ford ja Alfa. Jälkimmäinen hauskin ajettava ja kohtuullisen edullinen varusteluun nähden.

Tein kaupat ja auton saa varmaan vasta kesärengaskeleillä. Mutta onpahan jotain mitä odottaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onnittelut hienosta valinnasta. Millä koneella tulee?

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Tulee 2.2-bensakoneella. Kulku juuri sopiva tälläiselle papalle.

Kaupunkipyöritys yllättävän mukavaa, maantiellä 2.4-diesel vääntävämpi, mutta vaimo piti bensakoneesta.

Lisävarusteista otin peruutustutkat ja lämmitetyn tuulilasin alaosan. Beige Alfatex sisusta ja värinä Alfa Rosso.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Onneksi olkoon!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Onnittelut hienosta valinnasta ja tervetuloa forumille.

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Kiitoksia vain!

Täytyy kyllä myöntää, että pikkupoika heräsi henkiin, kun pääsin alfan rattiin. Autolla ajo ei ole ollut yhtä hauskaa vuosikausiin.

Teillä alfisteilla tuntuu olevan lämminhenkinen yhteisö. Jaettu tieto ei tosiaankaan ole itseltä pois.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Fangio kirjoitti:Jaettu tieto ei tosiaankaan ole itseltä pois.
Aika hyvin kiteytetty koko foorumin idea!!

Onneksi olkoon ja tervetuloa remmiin, lapaa vaan sitten sinnikkäästi pystyyn kun tulee Alfa vastaan 8)

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Onnea hyvän valinnan johdosta !
Auton värikin on "oikea". Itselläni vastaava sillä erotuksella että ei ole perutustutkaa, lämmitettävää tuulilasia ja sisusta on musta Alfatex.
HIENO AUTO :-D
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Onnittelut ja tervetuloa !
Tuo lämmitettävä tuulilasin alaosa on muuten tervetullut varuste. Varsinkin 156:ssa ilmenee pakkasilla raivostuttavaa sulkien jäätymistä, koska puhallus ei tule aivan lasin alareunaan.
- Alfaholic -

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Jep,

satuin koeajamaan kaksi tuntia autoa pakkasten aikaan, kyllä nuo sulat jäätyivät. Varsinkin etelän suolamössö ja jäätyneet sulat olivat mukava yhdistelmä. :-D

Kyllä kunnon talvi olisi poikaa! Ajelen noin kerran kuussa Ouluun, siellä sentään pikkaisen parempi talvi.

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Fangio kirjoitti: Tein kaupat ja auton saa varmaan vasta kesärengaskeleillä.
Milloinka DA lupasi toimittaa auton? Itse tilasin eilen 2.2JTS:n ja lupasivat sen maaliskuun lopussa, kun se oli jo DA:lla tilauksessa.

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Porukkahan ostelee 159:ä oikein urakalla, hyvä meininki! 8)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^ Taitaa 159 olla tammikuun myydyin automalli. Mutta ehkä vain tällä forumilla.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Onnittelut uuden auton johdosta + tervetuloa raatiin! :P
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Onnee vaan kaikille rahamiehille, mutta varrokkaa ny joku sitä 3,2 nelivedon tuloa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Laku kirjoitti:Onnee vaan kaikille rahamiehille, mutta varrokkaa ny joku sitä 3,2 nelivedon tuloa.
Sitähän tässä odotellaan, mutta ei taida uskaltaa käydä edes koeajamassa.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Fangio kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että pikkupoika heräsi henkiin, kun pääsin alfan rattiin. Autolla ajo ei ole ollut yhtä hauskaa vuosikausiin.
Forza Alfa! Pidähän poskilihakset kunnossa, koska ne tulevat olemaan lujilla Alfalla ajaessa :-D .
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Lisävarustehinnasto näyttää ilmestyneen www.alfaromeo.fi -sivuille.
Esim. Xenonit maksaa 1750e lisää.

-tommi

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Tänään kävin Konalassa koeajamassa 159 2.2 JTS -versiota. Tunnin verran tuli pyörittyä autolla. Paljonhan mulla on samoja tuntemuksia, kuin ilmeisesti monilla muillakin. Auto tuntuu selvästi raskaammalta kuin oma 156 ja sitä kautta ohjaustuntuma ei ole niin herkkä. Sivupeilit eivät istu auton muuhun layouttiin vaan näyttävät hölmöiltä. 156:n peilit istuisivat paljon hienommin.

Elektroniikka toimi mielestäni autossa hyvin. Myyjän mukaan joku oli kommentoinut tuota luistoneston aktivoitumista hieman hitaaksi, mutta en huomannut siinä ko. ongelmaa. Kelikin oli todella liukas, joten siihen nähden kitkat toimivat upeasti elektroniikan säestyksellä. Istuma-asento löytyi nopeasti ja tuntui kohtuullisen hyvältä ilman ihmeellisempiä säätöjä. Muutenkin autossa oli helposti kuin kotonaan. Vaivattoman oloinen kaikin puolin.

Alkuun nappeja tuntui olevan ohjaamossa enemmän kuin laki sallii ja heti ei hahmottunut kokonaisuus. Silmämääräisesti tavaratila näytti isommalta.

Koeajon alkupätkällä kaasupoljin jymähti hetkeksi kokonaan pohjaan ja kierrokset pääsivät huutamaan täysillä. Onneksi palautui 30-45 sekunnin viiveellä sitten takaisin. Matto ei ollut välissä...
Kaasun palautus on hieman viiveinen, siihen kesti hetken tottua. Kytkin oli todella letkeä, eipä paljon tarvitse painella. Oman V6:n kytkin tuntui tuon jälkeen infernaaliselta hetkellisesti.

Ulkoisesti 159 on luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa. Esittelyvärinä oli tämä perinteinen Rosso-väri. Konalan Deltan myyjän palvelualttius oli enemmän kuin kiitettävää tasoa, vaikka kahvia ei tarjonnutkaan. Kaikki ominaisuudet ja optiot tuli käytyä läpi ja kiirettä ei ollut. Todella iso plussa siis tästä Konalaan! Samoin hetken autoa ihailtuani tultiin jo kyselemään, että voiko auttaa. Toimitusajatkin käytiin läpi. Ja yhteydenottokin tulee vielä perässä, kun saadaan muita malleja koeajoon.

Kaiken kaikkiaan autosta (ja Deltasta) jäi positiiviset fiilikset. Katsotaan sitten myöhemmässä ajankohdassa. Hyvä vaihtoehto 159 on ehdottomasti.

Edit. Lisätään vielä tämä: moottoriääniä ei voi paljon kehuskella. Neutralos Anonymos. Siltä osin paluu kutosen rattiin ei tuntunut lainkaan huonolta :P.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Vastaa Viestiin