Kaksi eri 2.0 16v twin sparkia?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
senor_cit
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Huhti 2005, 21:01

Kaksi eri 2.0 16v twin sparkia?

Viesti Kirjoittaja senor_cit »

Olinkin joskus ihmetellyt, että miksi välillä kaksilitraisen 16v TS:n tehoksi ilmoitetaan 150 ja välillä 155 hevoista.. ed2k:sta käsiin sattuneessa Spider/GTV-kirjasessa sitten kerrotaankin, että koneita on kahta eri tyyppiä: AR16201 (150hv) ja AR32301 (155hv).

Mitenkäs on, mitä todellista eroa noilla myllyillä on? Ja missäköhän mallissa on käytetty mitäkin? Kumma, että nykytuotannossa kuten 147:ssa on pienempitehoinen versio.

Edit: Ei taidettu siinä huolto-oppaassa suoraan sanoa (tai en huonolla saksantaidollani tajunnut) mutta olettaisin, että Spider/GTV:ssä olisi alun perin ollut 150hv kone ja '98-'03 155hv?

.sc

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Päästörajoitukset kun tiukkenee, niin helpointa on muuttaa ohjelmaa hiukan ja samalla putoaa muutama hevonen. Uudemmissa on vähemmän tehoja, ellei moottorissa ole tehty suurempaa muutosta.

Samalla tavalla 164:n 3-litraisen (12 V) tehot ovat pudonneet 192 (vuonna 1987)> 184 (1990) > 180 (1992).

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuossa 150 hv mallissa on ainakin eri valmistajan männänrenkaat kuulemma. Se tuskin kuitenkaan tehoihin vaikuttaa, vaan varmaan noiden päästönormien takia jotakin pikkuviilausta tehty. Lieneekö vielä niinkin että tuo 150 hv on joissakin maissa joku vero tms. tehoraja.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

155 heppanen on Euro2 päästörajoilla ja 150 on Euro 3, vaihtui 2001>
V6sessa tuli 2 heppaa lisää :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

156:ssa ja GTV/Spider:ssa käytettyn twinsparkin tehot tippuivat jossain vaiheessa tuon 5hv ilmeisesti juuri joidenkin saastemääräysten tms johdosta. Luulenpa että kyseessä oli lähinnä softapäivitys.

Sen sijaan 155:ssa käytetty 16v twinspark oli erilainen ainakin jakopään ja imusarjan osalta.

EDIT: V6 näköjään ehti postata ensin
"Timing cingulum off et valuulas node"

senor_cit
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Huhti 2005, 21:01

Viesti Kirjoittaja senor_cit »

HR kirjoitti:156:ssa ja GTV/Spider:ssa käytettyn twinsparkin tehot tippuivat jossain vaiheessa tuon 5hv ilmeisesti juuri joidenkin saastemääräysten tms johdosta. Luulenpa että kyseessä oli lähinnä softapäivitys.

Sen sijaan 155:ssa käytetty 16v twinspark oli erilainen ainakin jakopään ja imusarjan osalta.
No mutta, oliskohan tämä 155:ssa käytetty kone sitten se 150hv mistä GTV/Spiderin huolto-ohje puhuu? Eihän 156:sta ollut tietoakaan vielä silloin kun nuo kupeet on tullu ulos... ja siellä on tosiaan kaksi motskua ihan eri numeroilla, spekseissä ei päällepäin eroa muuta kuin eri suihkujärjestelmä.

.sc

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

senor_cit kirjoitti: No mutta, oliskohan tämä 155:ssa käytetty kone sitten se 150hv mistä GTV/Spiderin huolto-ohje puhuu? Eihän 156:sta ollut tietoakaan vielä silloin kun nuo kupeet on tullu ulos... ja siellä on tosiaan kaksi motskua ihan eri numeroilla, spekseissä ei päällepäin eroa muuta kuin eri suihkujärjestelmä.
Niin, 155:essa käytetyt 16 V moottorit olivat pelkästään 150 hp versioita.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GTV:ssä on käytetty kumpaakin moottoria, sekä alumiinikoppaista "155-konetta" että muovikuuppaista "156-pannua". Vanhempi taitaa olla Phase I -autoissa ja uudempi Phase II -vehkeissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin