Alfa kiljuu kovemmilla kierroksilla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Alfa kiljuu kovemmilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Moro

mistähän voisi johtua että tuo pikkualfa 147 kiljuu hieman kovemmilla nopeuksilla. kaupungissa ajoa se ei häiritse, mutta jos menen esim moottoritielle niin kiljunnan erottaa korvalla. Voinee sitä kutsua ulinaksikin.

Tehoihin tämä ei vaikuta ja vaihtoisto (selespeed) toimii muutenkin mallikkaasti. En osaa sanoa tulisiko ääni renkaista (?), mutta jokatapauksessa pienillä kierroksillä -80km/h ääntä ei tule.

Kiitos avusta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Saatko heitettyä selespeedissä vapaalle siinä yli 80 vauhdissa? Jos saat niin ota vaikka 100 lasiin tyhjällä tiellä ja kurvaile edes takaisin ja katso väheneekö ääni kun vetää toiseen suuntaan, jolloin viittaisi pyörän laakereihin.

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

yleensä juur tuolla 80 korvilla pitää pahimman äänen ja jos on laakeri niin aikas nopeasti menee siihen kuntoon että voi varmaksi sanoa vian..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Noniin. Nyt tuli "tutkittua" vähän paremmin. Eli ääni kuuluu myös pienemmillä kierroksilla varsin hyvin, kun on ajanut hieman pitempään. Semmoinen kimeä kaiunta, voisipa kuulua esim tuulettimesta. Ääni on myös varsin tasainen ja voimistuu siis kovemmilla kierroksilla...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Capirex kirjoitti:Noniin. Nyt tuli "tutkittua" vähän paremmin. Eli ääni kuuluu myös pienemmillä kierroksilla varsin hyvin, kun on ajanut hieman pitempään. Semmoinen kimeä kaiunta, voisipa kuulua esim tuulettimesta. Ääni on myös varsin tasainen ja voimistuu siis kovemmilla kierroksilla...
Siis kuuluuko ääni myös, kun painelet vapaalla kaasua, ja liittyy selvästi kierroslukuun?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko sulla ammattimaisesti asennetut poppikoneet jossa rca:t on vedetty sähkön kanssa kimppaan? :mrgreen:

Avatar
MilleMiglia
Viestit: 65
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja MilleMiglia »

Oletko huomannut vaikuttaako lämpötila ulinaan? Itselläni 156 V6:ssa alkoi ensimmäisillä pakkasilla (> -5 astetta) kuulua ulinaa, joka voimistui kierrosten mukaan. Ensin epäilin tietty jakopään osia mutta entisen omistajan avustuksella paljastui syyksi ohjaustehostimen letku, joka oli hieman mutkalla ja aiheutti ääntä. Mutkalla oleva kohta on siinä öljynsuodattimen lähellä. Äänilähteestä en ole varma onko se ohjaustehostimen pumppu vai tehostimen jäähdytyselementti...
Hieman kääntelin letkua ja pakkasetkin loppuivat eikä ääntä ole kuulunut kuukauteen. Tänään aamulla taas vinkui mutta pakkasta olikin -19 :)

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

MilleMiglia kirjoitti:Oletko huomannut vaikuttaako lämpötila ulinaan? Itselläni 156 V6:ssa alkoi ensimmäisillä pakkasilla (> -5 astetta) kuulua ulinaa, joka voimistui kierrosten mukaan. Ensin epäilin tietty jakopään osia mutta entisen omistajan avustuksella paljastui syyksi ohjaustehostimen letku, joka oli hieman mutkalla ja aiheutti ääntä. Mutkalla oleva kohta on siinä öljynsuodattimen lähellä. Äänilähteestä en ole varma onko se ohjaustehostimen pumppu vai tehostimen jäähdytyselementti...
Hieman kääntelin letkua ja pakkasetkin loppuivat eikä ääntä ole kuulunut kuukauteen. Tänään aamulla taas vinkui mutta pakkasta olikin -19 :)
pitänee kokeilla tuota... missähän kohtaa tämä letku mahtaa olla. en ole ennen katsonutkaan moottoritilaan muuta kun että on öljyä ja että pissapoika saa ruikkia.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Pablo Honey kirjoitti:
Capirex kirjoitti:Noniin. Nyt tuli "tutkittua" vähän paremmin. Eli ääni kuuluu myös pienemmillä kierroksilla varsin hyvin, kun on ajanut hieman pitempään. Semmoinen kimeä kaiunta, voisipa kuulua esim tuulettimesta. Ääni on myös varsin tasainen ja voimistuu siis kovemmilla kierroksilla...
Siis kuuluuko ääni myös, kun painelet vapaalla kaasua, ja liittyy selvästi kierroslukuun?
ääni ei kuulu jos painelen kaasua juuri esim kun on vapaalla. mutta jos siis vaihde silmässä niin siinä 5000-6000 kierroksen kohdalla ääni kuuluu. jakohihna on deltassa vaihdettu n. 10 000km sitten.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Olen tässä nyt selvitellyt hieman tarkemmin äänen lähdettä. Eli keissi on tämä. Ääni tulee aina 3000-4000 kierroksen kohdalla. Jos pysyttelen sen alle en ääntä kuule. Se kuulostaa lähinnä ikävältä vikimiseltä. Tottakai moottori alkaa ääntelemään kun kierroksia on liikaa mutta oman käsitykseni mukaan alfan pitäisi murista(?). Ei ole oikeastaan väliä onko vauhtia kuinka paljon, tosin yli 100km/h ääni kuuluu hieman kovempaa... Ratin kääntely ei vähennä eikä lisää ääntä. Olen juuri vaihtanut öljyt, teboililla diamondit. Mutta toistaalta öljyllä ei pitäisi olla tämän kanssa mitään tekemistä... Myös selen ja muut öljyt ja nesteet olen tarkastanut. Jos heitän esimerkiksi vapaalle tai otan jalan kaasulta niin ääni kuuluu silti... Ei viitsisi viedä deltaan arvailtavaksi, kun ottavat siitäkin niin kovan hinnan. Nykyään kun ilmeisesti pitää tietää itse mikä autossa on vikana. :crazyeyes:

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Voiskohan ne olla venttiilit jotka huutaa? Toisaalta saattaa olla myös että joku apuhihnakin voisi pitää vastaavanlaista ääntä... Mutta miksi ääni olisi kovimmillaan juuri reippaassa 3000 rpm(?)

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Omassa 33:ssa resonoi pakosarja aluella 2800-3100, ja pitää aivan sairaan moista ääntä, mutta siihen on tottunut niin en oo jaksanu korjata, vaihdetaan sarja sitten kun puhki menee.
Eli voisko siulla olla jotain samaa vikaa? Onks siinä pakosarjassa mitään peltirämmeleitä mitkä mekkalois?

Vastaa Viestiin