5x98 vai 5x100

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

5x98 vai 5x100

Viesti Kirjoittaja puuha »

Olettekos veljet laittaneet Alfaan millaisella jaolla olevia vanteita?
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä 8)
Makaroonia jo vuodesta -98

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

2mm metallissa on aikas paljon.... Kyllähän 5x100 menee kumivasaralla ja epäkeskopulteilla, mut ei se hyvä ole. Itse laitoin 5x98 17", vaikka ei ollut helppo löytää varsinkaan käytettyjä, enkä edes harkinnut 5x100. Uusia kyllä saa helposti ainakin tilaamalla. Tee kerralla oikein, niin ei tuu koskaan sen takia ongelmia (värinöitä, täristyksiä tms.)
Abarth 500 Esseesse

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5x98 vai 5x100

Viesti Kirjoittaja Maho »

puuha kirjoitti:Olettekos veljet laittaneet Alfaan millaisella jaolla olevia vanteita?
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä 8)
Mulle tarjottiin rengasliikkeissä jopa tuota samaa lääkettä. Kyselin itsekin mielipiteitä ja päädyin kyllä ottamaan tuon oikean 5x98.
Jos uudet ostaa niin eiköhän se kannata ostaa oikealla jaolla. Voi pidemmän päälle nyppiä jos ratti heittää ripaskaa sen takia kun ei saa kunnolla renkaita balanssiin. :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ehdottomasti 5*98:lla jaolla jos uusia vanteita olet ostamassa.. :)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

jep

Viesti Kirjoittaja puuha »

Niin kyllä olin ajatellutkin että 5x98 ostan, kysäsin nyt vaan asiantuntijoiden mielipidettä.
Alessio Monza olis aika jees 156
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

5x100

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
Makaroonia jo vuodesta -98

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: 5x100

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
Oliko minkälaiset pultit?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

...ja kuinka suuret reijät vanteissa?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 5x100

Viesti Kirjoittaja 90 »

puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: 5x100

Viesti Kirjoittaja HOTA »

90 kirjoitti:
puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Re: 5x100

Viesti Kirjoittaja jarski »

HOTAKAINEN kirjoitti:
90 kirjoitti:
puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
noniin :shock: kyllähän sinnevaikka traktorin pyörät sopii :roll: emmä vaan lähtis niillä 5x100 oikeen veteleen päälle 200lasis huhhuh kai oot ajatellu vielä jokku golwayt alle :shock: :shock: :shock: renkaat/vanteet on aika paha paikka alata pihtaamaan :evil: siinä ei kerkee kissaa sanoa saatikka koiraa ku tollanen yhdistelmä vie... eikä siinä et voi itte mennä mut tollasia saa yleensä lukee et vei mukanaan tai kaahari selvisi 3 viatonta kuoli...se on aikapieni pintaala jolla auto on kiinni tiessä niin eiköhän ME ALFISTIT kiinnitetä siihen erityistä huomiota :wink:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 5x100

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:
90 kirjoitti:
puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.
näin on ajelut loppuvat kuin seinään...

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Eikö rengasliikkeillä ole mitään tolkkua, jos kauppaavat epäkeskopultti viritelmiä.
Katsastusmiehen on varmaan aika vaikea erottaa päältäpäin onko epäkeskopultit vai ei.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

ALLA

Viesti Kirjoittaja puuha »

Joo ihmeenpaljon rengasliikkeet kaupittele 5x100 jakoisia epäkeskopulteilla. Missä moraali?
Nyt ei tarvi enää miettiä vanteita ja jakoja. Vanteet on alla!
l
Laitan päivitetyt kuvay galleriaan kunhan saan Alfan pestyä ja kuvattu. Sunnuntaina jos on aikaa...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: ALLA

Viesti Kirjoittaja Rolle »

puuha kirjoitti:Joo ihmeenpaljon rengasliikkeet kaupittele 5x100 jakoisia epäkeskopulteilla. Missä moraali?
Minulle väitti kiven kovaa kaksi korjaamon miestä (jotka eivät itse myy renkaita/vanteita) että nuo epäkeskot todellakin toimivat joten voi olla että joudun ainakin itse vaihtamaan mielipidettä. Alkaa muuten vanteitakin löytymään eri malliin.. Toki kannattaa 98:t ottaa jos vain on mahdollista!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Pultit

Viesti Kirjoittaja puuha »

Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään. Rasitukset ihan eri luokkaa, ja epäkeskot TODELLA TARKKOJA KIRISTYKSESTÄ.
Eli kyllä se 5x98 jako on se ainut oikea, eikä niit vanteita lopulta kovin vaikea ollu saada. Kunhan vaihtoi ensin kaupunkia :-D
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Niinno eikös ne ole muutenkin pulttien varassa, jos irtoo niin irtoo :) No täytyy katsoa sitten kun aika on mitä on tarjolla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään.
Mitenkäs se jako siihen keskireikään vaikuttaa? Kyllähän väärällä jaolla olevan vanteen saa yhtä lailla keskittämään keskiön mukaan, jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet. Ei maksa montaa jeniä.

Vaan kyllä vähän hirvittäisi laittaa väärän jaon vanteita omaan autoon. Ei kai niitä epäkeskopultteja turhan takia ole laissa kielletty?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai niitä epäkeskopultteja turhan takia ole laissa kielletty?
No on sitä kaikkea vähemmän vaarallista laissa kielletty, mutta kait sitä pitäisi silti noudattaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

jeps

Viesti Kirjoittaja puuha »

Niin tuo lauseeni on lainaus turkulaisesta rengasliikkestä. Omaa todellista mielipidettä ei ole.
Rolle: Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rengasmaailmaa olen itsekin suositellut, parit renkaat sieltä hakenut. Nykyään myös Suomenojalla Martinsillassa. Kevääksi menee vanteiden osto joten on aikaa odottaa 5-6 viikkoa ylimääräistä oikeata jakoa.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

puuha kirjoitti:Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja. Päädyin sitten Lampputielle Etolan viereen Dunlop Centeriin, joka halusi myydäkin jotain ja oli oikein siisti paikka. Hintakaan ei ollut paha. Suosittelen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Palvelun puolesta tutkitusti pk-seudun paras rengasliike on Mannerheimintiellä (hieman Tullinpuomista pohjoiseen) sijaitseva HJ-Rengaspalvelut. Erittäin asiantuntevia ja ystävällisiä äijiä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja tv »

Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.
Asentajat tuntuvat olevan samasta talosta olevasta ammattikoulusta lintsaavia kundeja, rööki huulessa asennuksen aikana ei ainakaan vähennä paikan suttuisuutta. Lisäksi siinä konttorinpuolella saa AINA odottaa jonkun vartin kun tilauksia hoiteleva henkilö on puhelimessa ja pari muuta asiakasta seisoo edellä jonossa.

Tulipa avautuminen. Ei vain voi mitenkään suosia palveluita, joita käyttäessä käy touhu hermoille.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja V6 »

tv kirjoitti:
Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.
Asentajat tuntuvat olevan samasta talosta olevasta ammattikoulusta lintsaavia kundeja, rööki huulessa asennuksen aikana ei ainakaan vähennä paikan suttuisuutta. Lisäksi siinä konttorinpuolella saa AINA odottaa jonkun vartin kun tilauksia hoiteleva henkilö on puhelimessa ja pari muuta asiakasta seisoo edellä jonossa.

Tulipa avautuminen. Ei vain voi mitenkään suosia palveluita, joita käyttäessä käy touhu hermoille.


itse ostin tuolta vanne/rengassetin myös. Toista kertaa en mene oli sen verran riskaabelin näköistä hommaa. Auton molemmilla puolilla huojuvat parin metrin rengaspinot ja renkaat potkittiin irti siihen malliin että pieni virhearvio ja mono olisi ollut lokarissa ja pelti rutussa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Näyttäis olevan palvelu siellä päässä kuin yö ja päivä verrattuna Suomenojan liikkeeseen. Siellä missä lie se toinen onkaan tuli käytyä itse asiassa kerran monta vuotta sitten ja siellä oli juuri niin kuin ylläolevat herrasmiehet ovat sanoneet.

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Terve,

Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit

Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.
puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään. Rasitukset ihan eri luokkaa, ja epäkeskot TODELLA TARKKOJA KIRISTYKSESTÄ.
Kuten Squderiakin jo oikaisi. Ei se jako liity millään tavalla keskireikään. Keskireiän on oltava AINA oikea. Vaikka olisi kuinka oikea jako ja hienot kromipultit.
HOTAKAINEN kirjoitti: Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.
KOPONEN kirjoitti: Eikö rengasliikkeillä ole mitään tolkkua, jos kauppaavat epäkeskopultti viritelmiä.
Omat lähteeni (pari vannetukkukauppiasta/maahantuojaa) taas kertoivat, etteivät ikinä ole kuulleet olleen ongelmia noiden pulttisovitteiden kanssa. Siten voidaan kysyä, että missä se oikea(tm) tolkku oikein on.
Squderia Rasvanäppi kirjoitti: jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet.
Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.

Niinkauan, kun joku kaivaa Lexistä tuon kohdan, missä pultit kielletään, niin minä pysyn kannassani.. :)

Niinjoo, ja mun vastaukset ensimmäisiin kysymyksiin ovat:
a) Joo
b) Joo, jo kohta 10000 km..

Tilasin siis Quuttareen OZ:t sanomalla, että 155:n sopivat vanteet. Yllätys oli aikamoinen, kun paketista löytyi 4x100 vanteet. Vähän aikaa vitutti, kun tässäkin juttuputkessa ilmenneita ennakkoluuloja pyöri mielessä. Pulttia käsissäni pyöritellessä ja miettiessä voiman jakautumista tajusin, ettei irtokartio/pulttiratkaisu eroa voiman siirtämisessä mitenkään kiinteästä pultistä.

Pultin (tarkemmin: pulttiliitoksen) tehtävä ei ole _IKINÄ_ missään tarkoituksessa sivuttaisvoiman siirtäminen/estäminen - vaan vain ja ainoastaan puristusvoiman kehittäminen.

No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Herää kysymys, kuka mahtoi olla se joka pari päivää sitten vakuutti minut että epäkeskot ovat ihan ok :silly:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja 90 »

Garrett kirjoitti:Terve,

Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit

Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.


No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
meinasinkin lähinnä sitä että jos 5*100 jaolla olevat vanteet kiristetään 5* 98 jakoisiin napoihin normaalipulteilla niin siitä ei hyvä heilu.. tässä tapauksessa kannattaa mielestäni käyttää epäkeskoja, siis jos joku haluaa laittaa väärällä jaolla olevat vanteet autoonsa mikä ei todellakaan suositeltavaa ole...
kokemusta asian tiimoilta on, laitettiin meinaan aikanaan kaverin golfiin (jossa 4*100 jako) fiuden vanteet ( joissa taas jako 4*98 ) ja kesän yli ajeltuaan meni kaverilla golfista kaikki neljä napaa vaihtoon...
Viimeksi muokannut 90, 16 Elo 2003, 02:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Rolle kirjoitti:Näyttäis olevan palvelu siellä päässä kuin yö ja päivä verrattuna Suomenojan liikkeeseen. Siellä missä lie se toinen onkaan tuli käytyä itse asiassa kerran monta vuotta sitten ja siellä oli juuri niin kuin ylläolevat herrasmiehet ovat sanoneet.
Kas, tuossa puhuttiinkin Puistolasta. Oma tarinani on Suomenojalta kyllä. Näemmä palvelu voi sielläkin vaihdella.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi. Milläs tuollaista korjaat kun ei voi tilalle sorvauttaa viistämättömiä rinkuloita? No, eivätpä nuo ole ravistaneet kun on tarkasti kaikki pultit kiristetty vähän kerrallaan ja vuorotellen, mutta ei oikein luottamusta herätä kyseinen vannetoimittaja.

Ei luulisi olevan vanteiden tekeminen noin vaikeaa, sekä Koseit että ATP:t olivat sellaisenaan huonosti sopivat. Ja ne on kuitenkin uutena tilattu nimenomaan 164 V6:tta varten.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja ne on kuitenkin uutena tilattu nimenomaan 164 V6:tta varten.
Niin Garrettihan tilasi vanteet nimenomaan 155:seen ja tuossahan jo mainittiin mitä tuli..

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi.
OK. Minäkin tarkennan juttuani sen verran, että itsellänikään ei ole kokemusta kuin yhdestä sarjasta ja yhdestä vannevalmistajasta. Muilla voi olla epämääräisempiä ratkaisuja.

Joten lopullinen kommentti kuitenkin pätee kokeilkaa ja pyöritelkää niitä osia itse. Ymmärrän tietysti, että aina ei voi. Omat vanteet tuli DHL:llä Tanskasta tjsp. Ei siinä päässyt niitä kaupassa hipelöimään.

Noista keskireiän soviteholkeista vielä, että OZ:ssa oli kyllä todella tehokkaan oloinen holkki. alumiinihokki, jossa oli vielä jousilukkorengas. Tämä rengas sitten loksahti oikein kunnolla vanteen uraan. Taitaa tulla joskus ikävä, jos niitä holkkeja joutuu vanteista irrottamaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minulla oli muovisia rinkuloita, jotka kyllä sopivat täydellisesti. MUTTA, perkuleet sulivat - tosin vähän kuumemmassa käytössä - no, nyt on tilalla alumiinistä sorvatut ja pyörät pyörivät jälleen ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alumiini olisi muuten voinut olla pelimiehen ratkaisu, teräksiset tuppaavat ruostumaan napoihin kiinni. Pitää aina renkaanvaihdon yhteydessä laittaa väliin hiukan kuparitahnaa että suostuvat vielä ensi vuonnakin irtoamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ikävä kyllä en tiedä mitä tuollaiset maksavat jos teettää. Sattuivat tulemaan auton mukana, mutta olivat välillä hukassa ja siksi epäonnistuneet kokeilut muovisilla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Esimerkiksi Masitaly tarjoaa Alfaan 5*100 vanteita.
Sellaiset aion ensi kesäksi ostaakin, jos erästä tiettyä mallia on vielä silloin saatavilla.

Juttu on vaan yksinkertaisesti niin, että mieleisiä (="hyllyä") 5*98 -vanteita ei kertakaikkiaan löydy. Ei Suomesta eikä Saksasta.

Ajelin kaverin 75ts:llä viikon verran päivittäin. Autossa oli 5*100 vanteet. Pulteista en tiedä. Mitään erikoista en ajossa huomannut ja pultit pysyivät ihan normaalisti kiinni.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Jatketaampa toisessa threadissa aloitettua kyselyä täällä "oikeamman" otsikon alla.

Itse en ole paljon tuunauksia harrastellut ja tuo "epäkeskopultti" on tuntematon kapistus. Koneinsinöörin korvaan särähtää tuo sana epäkeskopultti ja ajatus pyörän pultista pahasti. Siis missä kohtaa pulttia se epäkeskeisyys on? Ei kait se kartio-osa voi olla epäkeskeisesti kierteeseen nähden?

Itselläni tuli sitten ajatus epäkeskeisestä sovitusrikasta, joka tulee vanteen ja pultin väliin. Sellainen systeemi voisi toimia ja ajatuksena on hyvä noin pienessä reiän "siirrossa" (1 mm). Mutta silloinhan emme puhu epäkeskopultista vaan -rikasta!?

Meni ehkä saivarteluksi, mutta valaiskaa asiaa tietämättömälle (=vääntäkää rautalangasta), kummasta rakenteesta puhutaan. :oops: :?

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Tekniikan opinnoista alkaa olla sen verran aikaa ja konepuolen opintoja ei ole taustalla ollenkaan, mutta kai sen jo perusmekaniikka sanoo että pultti tuskin voi olla mitään muuta kuin suora kappale. Jos siinä jotain heijausta on, niin homma vaan ei voi toimia. Kyse on käsittääkseni siitä, että itse vanteessa olevassa pultinreijässä on sen verran välystä että epäkeskeisellä prikalla voidaan ohjata pultti osumaan sinne minne pitää. Näin ainakin OZ:n ratkaisussa näyttää olevan, koska prikkaa näkyy ulkokehällä enemmän pultin alta kuin sisäkehällä.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Panenpa minäkin vielä lusikkani tähän vuosia vanhaan soppaan. Omassa Alfassani on kuulemma 5x100 vanteet epäkeskopulteilla. Edellinen omistaja on niillä iloisesti ajellut pitkin autobaanoja (ja melko varmasti myös 200 lasissa, niin kuin jarski pelkäsi) ;), eikä mitään ole ainakaan vielä hajonnut.

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

jos haluat saada helposti jälleen myytyä. niin laita kaks jakoset vanteet.

Werneri
Viestit: 601
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Epäkeskopultti on tosiaan väärä termi, pultti varustettuna epäkesko- prikalla tai -väliholkilla olisi oikeampi. Luulisin katsastusedän hyväksyvän, koska joissain uusissa autoissa ko. ratkaisu on jo tehtaalta lähtiessä. Esimerkkinä vaikkapa uusi Peugeot 205. Satasen jako toimii kyllä juuri noiden välipalojen avulla.

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Hyvin ainakin mulla toimi Bravassa ne "epäkeskopultit".Niissähän on se kartio-osa irrallinen ja se kartio liikkuu sen tarvittavan 2mm.Ei mitää ongelmaa leimalla eikä ajossa.Vanteet oli OZ.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Itse myös samoilla linjoilla Garretin kanssa..
Kesän verran ajettu OZ:n vanteilla ja epäkeskopulteilla. Mitään en ole huomannut, tosin käyttökin on melko rauhallista. Huippunopeudet ovat rajoittuneet 160 km/h.
Tiedä sitten miten käy ratakäytössä. Järjellä jos miettii niin kylllä varmaan käypänen olisi parempi ilman mitään rikka-virityksiä. :roll:
Silti OZ:t on ja pysyy. (ne on niin ..tun kauniit!!) :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Kannan minäkin nyt lusikkani soppaan. Jonkun aikaa tullut nyt ajeltua epäkeskoilla no problem. Kommentti: Eihän sen kartion tarvitse liikkua todellakaan sitä kahta milliä mistä täällä on moneen kertaan ollut puhetta. Ristimitassa (vrt. 4x98 - 4x100) on ero kaks milliä, vierekkäisten reikien ero alle 1,5 mm (vrt. 69,3 - 70,7 mm) :crazyeyes: . Ja se ero tietenkin "muunnetaan" kummassakin päässä puoliksi. Siksipä jotkut Fakiirit ovat käyttäneet tota naapurijakoa jopa ilman epäkeskoja. Sitä en tod. kyllä suosittelisi kuin korkeintaan anopille...

Vakiojako on paras, epäkesko viritys oikein käytettynä/kiristettynä varmastikin aivan yhtä hyvä :mrgreen: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse en ainankaan voi kuin kehua noita "epäkeskopultteja". Nyt olen ajellut, eri autoilla joissa on tuollaiset ollet, yhteensä neljä vuotta. Yleisin yhdistelmä oli Fiatin/Alfan napa (4x98) ja Alession vanteet 4x100 jaolla. Nyt tosin viikko takana Seatilla :shock: 4x100 ja vanteina Azevit 4x98 jaolla.

Tärkeintä on juurikin tuon vanteen tiukka istuvuus napaan. Noissa Alession vanteissa on alumiiniset soviterenkaat jotka kestää sitten kurvailla radallakin.

Noita pultteja saa mm. Motoralilta esim. varaosaliikkeiden kautta, mutta niiden toteutus ei todellakaan ole mikään fiksu... Paljon parempia löytyisi Alessiolta, mutta niiden maahantuoja otti kielteisen kannan niiden toimittamiseen :cry: No, saksastahan niitäkin saisi tilattua.

Hieman aiheutti ihmettelyä noiden Alfan Azevien sovittaminen tuohon Seattiin... Ei se pulttijako tuottanut ongelmia, mutta Alfan napa on Ø58mm ja Seatissa Ø57mm. Koska Azevit on koneistettu suoraan Alfan napaan ilman mitään soviterenkaita piti sitten kehitellä soviterengas jonka seinämävahvuus on 0.5mm, mutta kyllähän se onnistui eikä mitään tärinöitä ole ilmaantunut.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tänään kävin kyselemässä vannepakettien hintoja tampereen polarista. Kiinostusta herättivät muutamat alutecin vanteet ja mangelsin futurat.
Alutecin zeroja olen mielestäni tääläkin muutamassa autossa ihaillut, niitäkin saa vain 5x100 jaolla. ?
Kuva


Mangelsin sopivuusluettelossa alfan kohdalla luki, jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?
Kuva

Hinnat pyörivät 500€ luokassa.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

-Tomi- kirjoitti:jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?
.
Eikös toi oo melko yleistä, että paketin mukana tulee aina epäkeskopultit (mutua). Omien vanteiden mukana tuli. Itsekin mietin noita mangelseja, sillon kun vanneta oli hakusessa ja hintaa ois ollu 700e koko setti hertsikan First Stopissa.

Lukkopulttejahan noihin epäkeskoihin ei ole olemassa, joten kannattaa olla hälyttimet kunnossa, ettei tule yllätyksiä :roll:

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Joo, monella valmistajalla ei ole 98 jakoa ollenkaan mallistossa. Käytännössä jos myyvät niitä 100 jakoisia Alfaan hinta sisältää epäkeskot sekä tietenkin myös oikeat sovitteet. Ittellä RH:n pultit jotka asialliset, on kyllä olemassa paljon rimpulammankin oloisia mitä olen jossain tarvikeliikkeissä nähnyt.

Myönnetään, löytyyhän sitä jotain huonoakin. Lukkopulttejahan ei saa ja se on pieni onkelma :? .

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Lyödäämpä tännekkin infoa kun vanteita tässä katsellut ja tullut samaan ongelmaan että ei meinaa löytyä 5x98 jaolla mitään järkevää vannetta. Itseä kuvottaa ajatus ettei lukkopultteja olisi vanteissa joten vähän etsittyäni löysin ainakin OZ:lta lukkopultteja keskittävinäkin.

Todiste

Vastaa Viestiin