156 etuvalojen kiillotus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

156 etuvalojen kiillotus

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Jep,

Alfastani ovat etuvalojen lasit kellertyneet polttimoiden edestä, ja ilmeisesti ilmiö johtuu muovin pinnalla olevasta lakasta, joka ei kestä lämpöä. Anyvays löysin artikkelin lasien kiillottamisesta osoitteesta http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... furbishing

Homma kuitenkin vaikuttaa aika työläältä, eikä lopputulos varsinaisesti lasia kirkasta, lähinnä poistaa naarmut ja kellertymät. Ajattelinkin kokeilla lasien kiillottamista jollain lakanpoistoaineella, jolloin keltaisuudesta pääsisi eroon ilman yletöntä hinkkaamista.

Onko kellään kokemuksia moisesta toimenpiteestä? Tietenkin tuossa on varottava kemikaalin pääsyä pellille, mutta lähinnä mietityttää sopivan aineen löytäminen. Lasin ollessa muovia se lienee aika herkkää liuottimille.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Itse olen kanssa suunnitellut valojen kiillotusta kun hieman kellertävät. Mietityttää vaan että joku tarkoitus tuolla lakalla siinä varmasti on. Syökö UV-säteily sen "lasin" (eli muovin) sumeaksi jos sen lakan poistaa vai onko se vain suojaamassa kiveniskuilta yms. mekaaniselta kulutukselta. Onko kellään kokemuksia mitä tapahtuu kun lakan poistaa vähän pidemmän ajan kuluessa?

Niin ja jos meinaat jotain kemikaalia käyttää niin kirjoittele sitten kokemuksia tänne. :wink:

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Laba kirjoitti:Mietityttää vaan että joku tarkoitus tuolla lakalla siinä varmasti on.
Oman kinnerin umpion "lasien" lakkakerros lähti painepesurin avittamana jo kesällä '03. Tämä ei ole aiheuttanut mitään radikaalia muutosta umpioiden ulkonäköön, vain normaali himmeneminen.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hioma-aineita sisältävä kliineri on kohtalaisen tehokas tohon hommaan. Eipä juuri uuden rinnalla hävenneet :wink:
156:een tein käsittelyn
- Alfaholic -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4721
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo kliineri on tosiaan hyvä lasien/muovien kiillotukseen, takalamputkin tulee melkein uuden näköisiks. Lamput saa näppärästi puhtaaksi ennen kiillotusta tiskikoneessa, tästä voi kyllä joutua neuvottelemaan emännän kanssa :-D

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Se umpion pinnassa oleva "lakka" on ns. hard-coating eli pinnoite, jonka (pitäisi) suojata pintaa naarmuuntumiselta eli on huomattavasti kovempi kuin perusmuovimateriaali. Mutta jos se suoja on lähtenyt kesimään pois ja lähtee suosiolla irti, niin tuskin se enää huonommaksi menee. Tosiaan jollain kiilloitustahnalla voi yrittää kirkastaa.

Tuohon kiillotukseen on muistaakseni myytävänä ihan omaa ainetta, joka on tarkoitettu esim. kypärien visiireihin ym. Onko sitten sen kummempaa ainetta kuin maalille tarkoitettu hiova kiilloitustahna? :roll:
Kuva

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Jappe kirjoitti:Hioma-aineita sisältävä kliineri on kohtalaisen tehokas tohon hommaan. Eipä juuri uuden rinnalla hävenneet :wink:
156:een tein käsittelyn
Itsekin joskus kiillotin umpiot kliinerillä ja olen täysin samaa mieltä.
Ammattina autokauppa

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko siis esim. Korrekin kliineri sopiva mömmö tohon hommaan? Josko sais vanhojen umpioiden lasit kiillotettua ja tekis niistä GTA-lookit.

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Homma valmis

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Jeps,

vahasin auton viikonloppuna, ja tummentumat lähtivät vahauksessa pois. Pesin valot ensin painepesurilla kovalla paineella (eli suutin lähes kiinni laseissa). Osa pinnoitteesta lähti jo pesulla, loput Korrekin kliinerillä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tulipa tehtyä omaankin sama juttu. Hiomapaperilla karkeutta 400...2000 pienentäen ja sitten kiillotustahnalla ja lopuksi vahalla. Vasen on nyt siis tehty ja oikea vielä edessä. Hieman työläs tuolla menetelmällä mutta lopputulos on jo nyt lähtötilannetta parempi. kokeilen vielä jotain laadukkaampaa kiillotustahnaa jahka jaksan. Lakka ei minulla kyllä ollut kellastunut mutta osin irronnut rumasti.

Ps. Niin kuvia on tuolla photobucketissa jos kiinnostaa.
Ayrton Senna da Silva forever

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Itte olen kiillottanut venakoppaa juuri noin, kuten linkissä on. En kyllä näe syytä miksei se muovillekin onnistuisi. Elikkä vesihiomapaperia vaan veden kanssa pintaan, alkukarkeus riippuu tietysti naarmujen sekä himmentymän syvyydestä. 2000 paperi on kyllä jo lähes wc paperia, eli jos sillä aloittaa ja katsoo että tuleeko pinnasta tasainen, jos ei tuu niin sitten karkeammalla uusiks ja taas uusiks sillä 2000 paperilla. Lopuks just sitä AUTOSOLia ja rättilaikalla ja porakoneella tai paineilmaporalla viimeistely. Tietysti jos homma arveluttaa voi ensin kokeilla pelkällä autosolilla ja rättilaikalla. AUTOSOL + rättilaikka motonetissa yhteensä n. 8 €. Huom. olen tosiaankin kiilloittanut vaan alumiinia, eli muovista ei ole mitään varmuutta... Mutta kannattais kokeilla ensin vaikka johonkin reunaan, esim. jos jokin kohta lyhdyn kirkkaasta lasista jää konepellin alle, niin siihen testi. Kiillotusomma ei oo tosiaankaan mikään vaikea, jos on vaan huolellinen. Vähän OT, mutta Takalyhdyt olen sitten taas 164:sessa vaan putsannut tinnerillä, ja vetänyt Akryylilakan (spraypullossa) päälle ja niin on kuin uudet. Etulyhtyhin en silti tuota lakkausta suosittele...

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

155156 kirjoitti: Oman kinnerin umpion "lasien" lakkakerros lähti painepesurin avittamana jo kesällä '03. Tämä ei ole aiheuttanut mitään radikaalia muutosta umpioiden ulkonäköön, vain normaali himmeneminen.

Onkos kukaan kokeillut maalata uutta kerrosta kirkasta 2K-lakkaa päälle?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Semmosella aineella kun NOVUS Plastic Polish #2 lähtee kaikki kellertyvyydet ja pienimmätkin hiusnaarmut muovisista pinnoista pois.

Käytetään kypärien visiirien, lentokoneen tuulilasien, cd levyjen yms. kiillotukseen missä vaaditaan todella naarmuista heijastamatonta pintaa.

Itse juuri äsken kokeilin kyseisellä aineella kiillottaa umpion ja ei voi muutakuin ihmetellä kuinka loistavaa ainetta tuo onkaan, umpiot eivät häpeä uusien rinnalla. Laitan ennen ja jälkeen kuvan huomenissa tähän threadiin.

Ja ennenkaikkea vesihionnassa käytettävä saippuavettä, jolloin lopputulos on parempi eikä viimeistely vie niin paljon aikaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Tässä tuolla aineella käsittelyn jälkeen oleva tulos:

Ennen Jälkeen
Kuva

Nyt vielä pitäs maalata umpion kehykset mustaksi.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Aikamoinen ero tullut parempaan suuntaan

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

dimmu kirjoitti:Semmosella aineella kun NOVUS Plastic Polish #2 lähtee kaikki kellertyvyydet ja pienimmätkin hiusnaarmut muovisista pinnoista pois.
Käsintyöstettävä vai koneella?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Pasi kirjoitti:
dimmu kirjoitti:Semmosella aineella kun NOVUS Plastic Polish #2 lähtee kaikki kellertyvyydet ja pienimmätkin hiusnaarmut muovisista pinnoista pois.
Käsintyöstettävä vai koneella?
Sekä että, itse kiillotin porakoneeseen tulevalla rättilaikalla niin säästyy käden puutumiselta. Aine jätetään kiillotuksen jälkeen kuivumaan ja pyyhitään pois kun on kuivunut. Pinnalle jää suojaava vahakerros.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Mistähän tota sais?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Joskus 80-luvulla kun tuli näitä tuulilasinkorjaussysteemejä, niin taisi olla sama valmistaja. Näytepulloa testattiin silloin cd-levyyn ja hyvin tuntui toimivan.


edit: http://www.novus.fi/Palautesivu.php

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

dimmu kirjoitti:Tässä tuolla aineella käsittelyn jälkeen oleva tulos:

Nyt vielä pitäs maalata umpion kehykset mustaksi.

Pirun hyvä tulos, omastani ei tullut kyllä noin hyvää. Mistäs tota töhnää saa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joskan linkin kautta sitä saa... tilasin eilen omani :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Kiillotin itse myös umpion lasin sisäpuolelta, sinne oli kertunyt ajan mittaan vaalea "tuhkaa".
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Purkki on "hanskassa" .... mulla on kyllä ulkopuolikin niin hirveessä kunnossa (kun tänään lähemmin tarkastelin) että ero on taatusti suuri vaikka en sisäpuolelta hinkkaisikaan!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Pasi kirjoitti:Purkki on "hanskassa" .... mulla on kyllä ulkopuolikin niin hirveessä kunnossa (kun tänään lähemmin tarkastelin) että ero on taatusti suuri vaikka en sisäpuolelta hinkkaisikaan!
Tee ensin killotusta saippuavesihionta 2000 hiomapaperilla, saat paremman lopputuloksen ;) Voit myös aloittaa 1000 hiomapaperilla jos lasissa on syvempiä jälkiä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Syvempiä jälkiä ei ole, ja 2000 paperiakin löytyy :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Tilasin kanssa tota kiilloitusainetta ja ajattelin kiilloittaa niitä umpioita. Onnistuuko se kiilloitus irroittamatta umpoita?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

nuhapumppu kirjoitti:Tilasin kanssa tota kiilloitusainetta ja ajattelin kiilloittaa niitä umpioita. Onnistuuko se kiilloitus irroittamatta umpoita?
Luulis onnistuvan... itse en ainakaan viitsi niitä irroittaa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

täytyy sanoa että voi perk*le....

Ensin hinkkasin käsin sillä aineella... ero kiilottamattomaan oli huikea jo silloin... sitten testasin 2000 paperilla ja sitten taas ko. aineella...

Harmi kun en saanut ennen ja jälkeen kuvia... teki uskomatonta jälkeä!

Mitäköhän muuta sillä voi kiillotella ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin