alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Punaista menee nykyään niin hirveesti holivoodissa tehosteisiin! :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Vai sillä viisiin... No, omastani ehdin kaupat tekemään entisillä hinnoilla, joita nyt ei voinut varsinaisina alehintoina pitää niitäkään.
Ainakin Englannissa punainen väri on hinnoiteltu muita kalliimmiksi ennenkin. Tosin hinnoittelu on muutenkin aivan erilainen.
Tuskin noissa väreissä nyt voi kovin kummoisia todellisia hintaeroja olla. Eiköhän lähinnä ole kyse siitä että otetaan katetta sieltä mistä sitä on saatavissa. Ja punaisia Alfoja on tainnut mennä aika hyvin viime aikoina.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Jos punainen on Alfan "tehtaan erikoisväri", niin mikä mahtaa olla se perusväri? Vai onko maali nykyään täysin valinnanvarainen lisävaruste ja auton voi ottaa myös ilman ja pelkillä pelleillä? :)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Musta. Aivan kuin Hopalla silloin ennen.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Lueskelin tuossa vanhoja Hesari autojuttuja ja huomasin tämän:

Korin ominaisuuksien lisäksi ajajan apuna on runsaasti elektroniikkaa. Ajonhallintajärjestelmä (VDC), luistonesto (ASR), jarrruassistentti, ABS-jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla (EBD) ja mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona.

Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ciancarlo kirjoitti:^Musta. Aivan kuin Hopalla silloin ennen.
Ja toinen on se kauan kaivattu valkoinen, jonka aivan ehdottomasti itse valitsisin.

Jaa että miksi?

Pertzu
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Loka 2008, 15:46

Viesti Kirjoittaja Pertzu »

[
mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona[/b].[/i]

Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?[/quote]

Kun ylämäessä, esim. liikennevaloissa, lähdet liikkeelle, pitää Hill holder auton paikallaan sen aikaa, kun siirrät jalan jarrulta kaasulle ja nostat kytkimen. Viive on parin sekunnin luokkaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Eli tuo toimii ihan automaticly vai pitääkö se kytkeä jotenkin päälle?
Öö..viive? Eli pitää autoa paikoillaan sen pari sekuntia, että saa jalan jarrulta kaasulle?

^^Joo, tuo on hieno. Itse tosin kallistusin taas kuitenkin mustaan tai grafiitinharmaaseen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vittorio Jano kirjoitti:valkoinen, jonka aivan ehdottomasti itse valitsisin.
Helposti parhaan värinen 159.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jeps, paras väri. Jos 159n sais niin ehdottomasti Valkoinen, xenoneilla ja mustilla nahoilla. :drinking:

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Hill Holder eli mäkilähtöavustin toimii niin , että kun auto on ylämäessä ja painat kytkimen pohjaan vaihde päällä ja painat jarrua kytkimen ollessa pohjassa ( hieman aikaa ) auto pysyy paikallaan lähtemättä valumaan mäkeä alas, vaikka nostat jalan jarrulta.

Eli voit myös pitää autoa vapaalla, jos esimerkiksi pitkät punaiset risteyksessä, mutta sitten hiukan ennakoiden ykkönen silmään ja jarrua, niin mäkiavustin kytkeytyy automaattisesti.

Itse keksin moisen, kun auto oli ollut puolisen vuotta käytössä, sen jälkeen olen antanut systeemin toimia. Eli en enää pistä pykälää päälle vasta liikkeelle lähtiessä, vaan ennakoiden.

Väriasioista en edelleenkään kiistele - Alfa red
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun 159 on musta ja kyllä sekin väri siihen ihan hyvin sopii. Ainoa huono puoli värissä on sen puhtaana pitäminen. Nyt tarvii pestä autoa ihan eri tahtia kuin vanhaa hopeista hoppaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

musta on paras.. tosin valkoista en ole nähnyt livenä...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Heh, tartutaan nyt tähän ikuisuuskeskusteluun.
Alfa on PUNAINEN. Siksi sellaisen ostin, kun kerrankin oli mahdollisuus valita ;)
- Alfaholic -

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Väriä kun ei päässyt valitsemaan niin on toi mustakin ihan ok. 8)
Toki jos paukut olis riittänyt niin punaisen olisin minäkin ottanut. :wink:

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Reilu viikko on ollut Mariia talossa ja eka 1tkm lähestyy mittarissa uhkaavasti. Ja näyttää riittävän eka tankki tonne tonniin asti vaikka on tullut luukutettua aikalailla ja enimmäkseen kaupunki/taajama-ajoa.

Täytyy silti sanoa, että joka kerta kun kone lähtee käyntiin tympäsee etten ottanu bensaa, mutta ei ollut juuri vaihtoehtoja. Mutta ajettaessa toi 1.9 on jopa parempi kuin toi 2.4. Se ottaa huomattavasti iloisemmin kiekkoja, vääntökäyrä on tasaisempi, kytkin sekä vaihdelaatikko toimii kivemmin ja nokka ei ole aivan yhtä raskas. Toi rengasmelu on vaan aikamoinen jopa 16" aluilla ja harmittaa. Mielestäni koeajoauto ei ollut noin äänekäs (renkaat...).

Tyytyväinen oon silti ollu. Ja kyllähän tossa silmä lepää. Ja toi väri on luonnossa aivan mieletön. Toi muotoilu ton farkun kans on paaaljon onnistuneempi kuin 156:sen suhteen jossa perä on liian laatikkomainen.

Jopa työpoppoo joka on nauranut mun ja deltan ongelmille sekä koko projektille joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on). Lisäksi sisustasta ja ajomukavuudesta tykättiin. Ja brembon jarrut alfan teksteillä herättävät kateutta vilkkuessaan vanteiden välistä :).

Oli muuten tänään mielenkiintoinen efekti liikennevaloissa täällä Oulussa. Kovin montaa 159:siä täällä ei pyöri, mutta vieressä kökötti just saman värinen (metallin viininpunainen) myös farkku, mutta 3.2l koneella...
-Matti-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Matti_S kirjoitti:Toi muotoilu ton farkun kans on paaaljon onnistuneempi kuin 156:sen suhteen jossa perä on liian laatikkomainen.
Tästä voi olla vähintäänkin kahta mieltä. Hyvä niin, muuten kävisi tylsäksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Matti_S kirjoitti: joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on).
Tästä taas ei.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Vittorio Jano kirjoitti:
Matti_S kirjoitti: joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on).
Tästä taas ei.
Ne taitaa olla vaan kateelisia sun soundtrackille :). Mun diisselin raksutus antaa tasoitusta.

Sekin on jo huomattu, että toi näyttää vissiin aika provosoivalta taustapeilissä. Vaikka ajaisi rauhassa vakkari päällä motarilla, niin ton lähestyessä muidenkin autojen nopeudet pompsahtaa :). Kaverikin huomioi ton koeajollaan ja se on varmaan maailman epäaggressiivisin kuski.
-Matti-

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Matti_S kirjoitti:toi näyttää vissiin aika provosoivalta taustapeilissä
Pitää paikkansa, kesällä tultiin Kilpisjärveltä alaspäin ja jossakin Muonion eteläpuolella ilmestyi taustapeiliin Italian kilvissä ollut musta 159 SW. Ilme on melkoisen aggressiivinen...

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Tuo peräpeilin näkökulmasta välittyvä 159:n agressiivisuus tulee kivasti esille myös uuden Bondin alkukohtauksissa!
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kommentoikaas vähän 159:n ajettavuutta. Itselläni on nyt pari viikkoa ja 2000 km kokemusta asiasta, enkä ole täysin tyytyväinen. Kyseessä on siis 159 2,4 JTD SW 2008 ja alla pyörivät Continentalin nastarenaat 225 - 17.

Havaintoja.

Kaarrekäyttäytyminen on asiallisen kallistelematonta, mutta ohjaustunto ei ole 156:n tasolla. Meno on tunnottomuuden vuoksi mutkateillä jopa toisinaan jopa pelottavaa, mutta toki vasta laittomilla nopeuksilla, joita nyt ei yleensä harrastettua kuin koemielessä. Mieleen tulee kuitenkin ajatus, että jokohan pelottaa laillisillakin nopeuksilla, kunhan oikea talvi saapuu.

Kiihdytyksissä ohjaus vetelee tolkuttomasti. Onhan autossa toki tehoa ja vääntöä varsinkin, mutta silti tunne on melko hurja eikä oikein istu mielikuvaani 40 000 euron hintaisesta, urheilullisesta, paremmanluokan autosta. Ratista saa pitää tosissaan kiinni ja ohituksissa saa olla tarkkana, ettei tempaudu ulos suunnitelluilta ajolinjoilta.

Matka-ajossa urat tuntuvat vaikuttavan auton suuntaan turhan paljon. Vaikea ajaa esim. urien vieressä, kun auto kampeaa koko ajan johonkin.

Häiritsevin ilmiö on kuitenkin se, että autoa pitää koko ajan ajaa. Pienikin huomion kiinnittäminen radioon, navigaattoriin, lämmityslaitteen säätöihin, kännykkään ym. ...ja auto on heti menossa vastaantulijan kaistalle tai ojaan. Ajamisesta puuttuu leppoisuus. Jaksaisiko tällä posottaa Lappiin?

Aiemmin olen koeajanut 159:ä 2,2 JTS ja 1,9 JTD-moottoreilla ja kesärenkailla ilman, että olisin havainnut tällaisia ongelmia. Koeajolenkit ovat kuitenkin olleet lyhyitä ja intensiivisiä, niihin ei ole sisältynyt pitkiä, leppoisia matkataipaleita.

Onko siis vika renkaissa, alustan säädöissä, auton ajo-ominaisuuksissa vai kuskin korvienvälissä?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^Lienee vika noissa leveissä nastarenkaissa.
Minä en ole moisia ominaisuuksia 2.2 JTS:ssä havainnut, tosin vetelee sekin tietty urissa noilla 235/45 kesäkumeilla, mutta on muuten erittäin suuntavakaa kaikilla alustoilla. Maantieajoa ylisti Tuulilasikin Alfan ja Bemarin vertailussa..
- Alfaholic -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^Juu, taitaa se 156:nenkin vedellä tuolla rengastuksella. Ei ole tosin kokemusta leveistä nastarenkaista, mutta tuskinpa ne ainakaan parantaa ajettavuutta kotoisilla / uraisilla teillä. Hivenen onkin arveluttanut ajofiilis ja meluisuus esimerkiksi noiden 235 leveiden renkaiden osalta. Hyvältähän ne toki näyttää.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Renkaiden syy tällä kertaa - onneksi ei ollut mun syy.

Omassa on normaalikokoiset eli 205 16 sekä kesä että talvikummit.

Ulkonäöstä pitää aina kärsiä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Mulla on tossa nykykinnerissä juurikin samanlainen 225/45/17 talvirengastus Nokialaisilla nastoilla, ja on kyllä melkoinen leija kesäkumien jälkeen, eli vika ei liene kyllä Jönssonin uudessa armaassa.

Rauhallisemmin vaan niihin mutkiin ja uriin, kesällä sitten sumua torveen täysillä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Renkaiden syyksi olen itsekin laskenut tuon uraherkkyden. Itsellä on käytössä hakkapeliitta 5, rengaskoko on 225/50 R17. Hieman auttaa kun laittaa rengaspaineeksi 2,5 bar (auttaa myös kesärenkaissa). Yleensähän kaikki jättävät paineet sinne 2,2 vaiheille, myös DA.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mistähän voisi johtua voimakas palaneen kumin hajua aika usein ajon jälkeen ? Tätä on esiintynyt käytännössä useamman kuukauden ajan.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

rim kirjoitti:Mistähän voisi johtua voimakas palaneen kumin hajua aika usein ajon jälkeen ? Tätä on esiintynyt käytännössä useamman kuukauden ajan.
Veikkaan hajun tulevan partikkelisuodattimesta joka intoutuu polttamaan sinne kerääntynyttä kuonaa. Se poltto tapahtuu muistaakseni suunnilleen 600-700 km välein eli kerran tankillisessa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
On huomattu ja karmeinta on, ettei löydy hillittimiä ollenkaan.

Tulin nimittäin kerran ko kelillä Hesasta Tampereelle, eikä tarvinnut painella jarrua ennenkuin Treen ekoihin liikennevaloihin - ei sitten tapahtunut mitään. Kirjoitinkin ko asiasta tänne jonnekin jo aiemmin ja varottelin, että on syytä pitää jarrut kuivana ja lämpimänä, eli silloin tällöin jarrutusta ihan huvin vuoksi.

Tämä on vähän kuin keraamisilla jarruilla, mutta samaa ongelmaa on myös muissa automerkeissä, muistaakseni saksalaisissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Oma patonki tekee samaa. Luulisin että siinä syypäänä ovat suhteellisen pienet jarrukilvet jotka päästävät levyt kastumaan turhan herkästi.

Kyllä siinä konetietaipaleen jälkeenkin jarrut on mutta ensimmäisellä polkaisulla tarvitaan poljinvoimaa paljon enemmän kuin normaalisti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Pari vuotta uudempi hdi-ranskis hukkasi jarrutehostimen muutaman kerran juurikin motariajon jälkeen. Auto oli silloin alle kymppitonnin ajettu. Kyseessä oli tyyppivika jossain alipainesäätimessä tmv.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oma tuntuisi vaativan enemmän voimaa nimenomaan sateella ajetun motarisiivun jälkeen. Poljintuntuma on kyllä ihan normaali joten tuskin tuossa mitään varsinaista vikaa on, hidastuvuus vaan ei ole yhtä hyvä kuin samalla polkaisulla normaalisti.
- Epäkelpokeräilijä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Laku kirjoitti:
Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
On huomattu ja karmeinta on, ettei löydy hillittimiä ollenkaan.

Tulin nimittäin kerran ko kelillä Hesasta Tampereelle, eikä tarvinnut painella jarrua ennenkuin Treen ekoihin liikennevaloihin - ei sitten tapahtunut mitään. Kirjoitinkin ko asiasta tänne jonnekin jo aiemmin ja varottelin, että on syytä pitää jarrut kuivana ja lämpimänä, eli silloin tällöin jarrutusta ihan huvin vuoksi.

Tämä on vähän kuin keraamisilla jarruilla, mutta samaa ongelmaa on myös muissa automerkeissä, muistaakseni saksalaisissa.
Jotenkin erikoinen juttu, että kun vaihtaa merkin sisällä auton uuteen, niin yllättäen kehitys ajo-ominaisuuksien suhteen ei olekaan mennyt yhtään eteenpäin. Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.

Myös varustelussa on yllättävää taantumusta tavattavissa. Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko, ristiseläntuen sähkösäätö on vaihtunut rullaan, sade- ja huurretunnistimet loistavat poissaolollaan...

Pikkujuttuja ja ilmiö on tuttu monista muistakin merkeistä. Uuden mallin lumoissa ostaja kiinnittää huomiota parannuksiin ja unohtaa kiinnittää huomiota pieniin unohtuneisiin yksityiskohtiin. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jönsson kirjoitti:Myös varustelussa on yllättävää taantumusta tavattavissa. Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko, ristiseläntuen sähkösäätö on vaihtunut rullaan, sade- ja huurretunnistimet loistavat poissaolollaan...
Eiköhän ne ilmaannu taas faceliftiin, kuten muissa automerkeissä esimerkiksi valkoiset vilkut.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.

. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ne renkaat, ne renkaat... 16" aluilla ja 215 55 nakeilla ei ainakaan itellä vetele pätkääkään. Toki toi faceliftin elektroninen Q2 vaikuttaa kans, mutta en saanu koeajettua pre-facelift 2.2:stakaan puskemaan vaikka tein parhaani :D.

Jos puskeminen on ongelma Alfalla, niin kandee käydä testaamassa Saabin 9-3. Joka käsittämättömän nuhainen 1.8t puskee ihan tautisesti. Vaikken kyllä käsitä miten kun ei se varsinaisesti edes yritä liikkua. Pistää kivasti perspektiiviä kuinka paha se voi joskus olla etuvetosilla...
-Matti-

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jönssonin kanssa täysin eri mieltä alla olevasta:
Jotenkin erikoinen juttu, että kun vaihtaa merkin sisällä auton uuteen, niin yllättäen kehitys ajo-ominaisuuksien suhteen ei olekaan mennyt yhtään eteenpäin. Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.
Jarrujen häipyminen on uusi juttu, jota 156:ssa ei ollut.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mielestäni nykyinen 159 on kyllä mennyt huomattavasti eteenpäin verrattuna vanhoihin 156:iini . Kakonaisuutena laadukkaamman tuntuinen verrattuna edelllisiin. Nelivedon halusin juuri siksi että halusin varmistaa ettei tarvitse enää kärsiä vetelystä. Suuntavakavuus on erinomainen johtuu varmaan myös nelivedosta. Jarrujakaan en menisi moittimaan, tosin muistaakseni ne on 2.4 JTD:ssä ja 3.2:ssa isommat edessä.

perttis
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Kesä 2007, 23:01

Viesti Kirjoittaja perttis »

Oma 159 Sedan 06/2.2 kuuluu myös sarjaan "paimennettavat". Huomattavasti skarpimpana täytyy olla kuin esim. emännän Golf Plus(1.4TSI), joka on rauhallisuuden perikuva.

Varsinkin ajo kapeilla mutkaisilla teillä joissa oja alkaa heti keskiviivan vierestä ja väsynyt olo ei ole ihanteellinen omalle kaunokaiselleni.

Muutaman kerran kun on tullut epähuomiossa nostettua nopeus lakisääteistä ylemmäksi (n. 150kmh) niin auto alkaa tuntumaan huomattavasti paremmalta ja ohjaus tarkemmalta... Ehkä täytyy muuttaa keskieurooppaan autoni kanssa :)

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

V6 kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.

. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...
Sanoisin että kaikki on parantunut 159ssä, erityisesti laatu, alustan napakkuus ja suuntavakuus verrattuna ex.156v6:een.
Onkohan Jönssön koskaan kokeillut 159ä..
- Alfaholic -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

uraherkkyys, ohjauksen vetely,

Nämä allekirjoitan.

Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko,

Näitä en.

Pikkujuttuja ja ilmiö on tuttu monista muistakin merkeistä. Uuden mallin lumoissa ostaja kiinnittää huomiota parannuksiin ja unohtaa kiinnittää huomiota pieniin unohtuneisiin yksityiskohtiin. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jappe kirjoitti:
V6 kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.

. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...
Sanoisin että kaikki on parantunut 159ssä, erityisesti laatu, alustan napakkuus ja suuntavakuus verrattuna ex.156v6:een.
Onkohan Jönssön koskaan kokeillut 159ä..
Onhan se laadukkaamman tuntuinen ja jotenkin täsmällisemmin jousituskin toimii, mutta suuntavakavuus, ohjauksen vetely, uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen tietyissä ajo-olosuhteissa. Mutta jos olet asiasta eri mieltä, niin ole rauhassa. Kotikasvatukseni estää minua kommentoimasta tekstisi loppua.

Kysynpä sen sijaan muilta palstalaisilta, että jos kerran näiden ominaisuuksien pitäisi olla edeltäjämallia paremmalla tolalla, niin mistä pitäisi lähteä sumaa purkamaan. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, mutta mikä muu voisi olla vikana?

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

159

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Meillä on ollut kaksi 159 JTDM farkkua (dieseliä). Ja kyllä niistä molemmista puuttui takakontin pistoke (laitoin sen sinne ite). Samoin tuo vetely oli tällä jälkimmäisellä ihan hirveetä. Ensimmäisessä oli Pirellin kumit ja tässä jälkimmäisessä Bridgestonet. Talvirissat oli molemmissa Contit. Käytin työn toisen lulmien tarkastuksessa ja säädössäkin (olivat ihan pielessä tehtaan jäljiltä.

Joten ei se ihan joka kantilta parempi ole, mutta makuja on monia. 166 oli huomattavasti laadukkaampi auto :wink:
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jönsson kirjoitti:
Kysynpä sen sijaan muilta palstalaisilta, että jos kerran näiden ominaisuuksien pitäisi olla edeltäjämallia paremmalla tolalla, niin mistä pitäisi lähteä sumaa purkamaan. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, mutta mikä muu voisi olla vikana?
Pyöränkulmat tietty tulee ekana mieleen. Vaikka oliskin toleransseissa niin voi olla herkempi urille tms. kuin joku toinen yksilö- säädöissä kun on kumminkin poikkeamia eri yksilöiden välillä. C5- sitikoissa (se sämpylä -korimalli) korjailivat (jopa menestyksekkäästi) sivutuuli- ja uraherkkyyttä säätämäällä aurausta ihan toleranssin reunalle. Keverin Lagunassa taasen liikutettiin koko taka-akselikelkkaa hieman eri asentoon tuon uraherkkyyden takia (ei taida oll säädettävä auraus takana). Säätöarvoista mullei oo hajua.
MP

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Meikäläisen 159:ssä aurauskulmat tehtaan jäljiltä edessä sekä takana oli päin prinkkalaa.
Aurauskulmien säädön jälkeen uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen poistui.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Siis toisin sanoen pyöränkulmien vaikutuksista olisi kokemusta. Missäköhän täällä Lähti - Helsinki -osastolla kannattaisi kulmia käydä säädättämässä. Ko. palvelua tarjoavia liikkeitähän löytyy, mutta kun olisi kiva, että säädöt menisivät kohdalleen.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Helsingissä ainakin Ruskeasuon Teboililla on ollut perinteisesti Alfa-ymmärtämistä pyöränkulmien säätämisessä.
Itselläni on ko. paikasta pelkästään myönteistä sanottavaa.

kapsu
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Marras 2008, 18:24

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Kuinkas 159 wagonin soveltuvuus perheelliselle, tavaratilan mittoja ei ole kerrottu esitteessä, miten mahtaa vaunut sopia kyytiin?

Lukittu