alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

hagger16 kirjoitti:Auto Bildin kestotestissä oli moitittu 159:n ilmastointiautomatiikkaa: "Toisinaan se puhaltaa sisälle arktista kylmää ilmaa, vaikka asetus on 21 astetta, ja toisinaan Saharan kuumaa myrskyä".

Pitäisi olla tehtaan mukaan uudemmissa korjattu. Onko muut huomanneet samaa?
Itellä 2006 ja hyvin se pelittää. Kylmällä kun lähtee niin ensin ei tosin puhalla oikeastaan yhtään, kun moottori lämpiää niin pohottaa oikein kunnolla tuota kuumaa niin kauan että lämpiää. Sen jälkeen toimii kyllä tasaisesti.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

-TMP- kirjoitti: Itellä 2006 ja hyvin se pelittää. Kylmällä kun lähtee niin ensin ei tosin puhalla oikeastaan yhtään, kun moottori lämpiää niin pohottaa oikein kunnolla tuota kuumaa niin kauan että lämpiää. Sen jälkeen toimii kyllä tasaisesti.
Tuohon tyyliin minullakin menee. Ensin ei tapahdu juuri mitään mutta sitten sitä lämmintä tulee oikein tuelta. Mikäli auto käy tyhjäkäynnillä pidempään, alkaa sitä lämmintä puhaltaa kabiiniin siinäkin, mutta se liikkeellelähtö hieman nopeuttaa sitä lämmityslaitteen reagointia.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hienoa, mikäli automatiikka toimii vanhemmissakin.
Eli ajossa, auton jo lämmettyä, automatiikka toimii tasaisesti ilman äärilaidasta toiseen poikkoilua? Näin minä tuon ongelman käsitin...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Tarkotus oli pesettää auto käsin lähipäivinä, mutta näillä loskakeleillä taidan tyytyä pikapesuun. Mitenkäs tuon antennin tuolta farkun katolta saa irti vai saako? Kyllähän se hieman heiluu, mutta kun ei uskalla kovin kovaa vääntää...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

routasydän kirjoitti:Tarkotus oli pesettää auto käsin lähipäivinä, mutta näillä loskakeleillä taidan tyytyä pikapesuun. Mitenkäs tuon antennin tuolta farkun katolta saa irti vai saako? Kyllähän se hieman heiluu, mutta kun ei uskalla kovin kovaa vääntää...
Väännä vaan tukevasti vastapäivään. Kyllä se siitä aukeaa.
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Miten muuten immeisten polttoainemittari? Meitillä toi näyttää raakasti alakanttiin. Jopa ihan piripintaan tankattuna viisari ei ole aivan pystysuorassa.

Lisäksi kokeilin tuossa muutama viikko sitten että paljos tuonne tankkiin menee kun mittari näyttää tyhjää. 61 litraa se imas ja tankki on 69l. Normaalisti menee se joku 55l. Vähän tympeä fiitseri.
-Matti-

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Rengasmelu on melkoinen omassa 159:ssa ja se alkaa jo 40 kmh:n nopeudella. Nyt alkaa epäilyttää että onko kenties pyöränlaakeri menossa? Arvauksia mikä mahtaa olla syynä?
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

hagger16 kirjoitti:Hienoa, mikäli automatiikka toimii vanhemmissakin.
Eli ajossa, auton jo lämmettyä, automatiikka toimii tasaisesti ilman äärilaidasta toiseen poikkoilua? Näin minä tuon ongelman käsitin...
Kyllä tuo toimii tasaisesti auton lämmettyä ainakin allekirjoittaneella.
Matti_S kirjoitti:Miten muuten immeisten polttoainemittari? Meitillä toi näyttää raakasti alakanttiin. Jopa ihan piripintaan tankattuna viisari ei ole aivan pystysuorassa.


Niin ja tuo polttoainemittari toimii itellä ainakin ihan oikein, pystysuoraan näyttää kun tankilla on käynyt. Itsellä siis 2,4 jtdm.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Matti_S kirjoitti:Miten muuten immeisten polttoainemittari? Meitillä toi näyttää raakasti alakanttiin. Jopa ihan piripintaan tankattuna viisari ei ole aivan pystysuorassa.

Lisäksi kokeilin tuossa muutama viikko sitten että paljos tuonne tankkiin menee kun mittari näyttää tyhjää. 61 litraa se imas ja tankki on 69l. Normaalisti menee se joku 55l. Vähän tympeä fiitseri.
Täyteen tankattaessa viisari pystysuorassa.
Kun tietokone näyttää (piippaa) matkaa jäljellä 50 km, niin menee joku 64-65 litraa.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Rengasmelu on melkoinen omassa 159:ssa ja se alkaa jo 40 kmh:n nopeudella. Nyt alkaa epäilyttää että onko kenties pyöränlaakeri menossa? Arvauksia mikä mahtaa olla syynä?
Nastarenkaat tai sitten ajat nastarenkaiden kuluttamissa urissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Matti_S kirjoitti:Miten muuten immeisten polttoainemittari? Meitillä toi näyttää raakasti alakanttiin. Jopa ihan piripintaan tankattuna viisari ei ole aivan pystysuorassa.

Lisäksi kokeilin tuossa muutama viikko sitten että paljos tuonne tankkiin menee kun mittari näyttää tyhjää. 61 litraa se imas ja tankki on 69l. Normaalisti menee se joku 55l. Vähän tympeä fiitseri.
Mulla on sama juttu eli vaikea tankata tankkia täyteen. Itse olen olettanut että kyse on siitä että diesel kuohuu tankattaessa ja hieman hidastamalla tankkausta loppuvaiheess voisi saada tankin täyteen. Itse olen muistaakseni kerran onnistunut. :crazyeyes:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jukka kirjoitti:Rengasmelu on melkoinen omassa 159:ssa ja se alkaa jo 40 kmh:n nopeudella. Nyt alkaa epäilyttää että onko kenties pyöränlaakeri menossa? Arvauksia mikä mahtaa olla syynä?
Voihan se olla pyöränlaakerikin. Itsellä meni juuri vaihtoon ja auto hiljeni PALJON, se saattaa olla hankala tajuta kun se ääni kovenee niin pikkuhiljaa, että siihen ehtii jo vähän tottua. Huoltokaveri sanoi 50m ajon jälkeen että selvä laakerivika, vaikka itse epäilin välillä renkaita, välillä asfalttia, ja välillä omia korvia. Ja kun vielä vasta vaihdettu auto niin ei osannut tietää kuinka hiljainen se voisi olla. Vaihdettu laakeri oli kuulemma aivan finaalissa. Rattia kääntelemälläkään ääntä ei saanut niin paljoa muuttumaan että olisi voinut varmaksi itse sanoa, kyllähän rengasäänetkin muuttuu kun kurvailee.

Paljon on kilometrejä? Joskus näitä menee jo ennen 100tkm, oli tuolla maailmalla joku saanut 159:sistäkin rikki jo 45tkm.

Suosittelen että käyt vaikka autoliikkeestä hakemassa toisen samanmallisen 159 bensan ajoon ja kuulostelet sitä. Ja toivot että siinäkin ei ole laakeri menossa. :wink:

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Laku kirjoitti: Nastarenkaat tai sitten ajat nastarenkaiden kuluttamissa urissa.
Alla on kitkat eli melu tule nastoista.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
Voihan se olla pyöränlaakerikin. Itsellä meni juuri vaihtoon ja auto hiljeni PALJON, se saattaa olla hankala tajuta kun se ääni kovenee niin pikkuhiljaa, että siihen ehtii jo vähän tottua. Huoltokaveri sanoi 50m ajon jälkeen että selvä laakerivika, vaikka itse epäilin välillä renkaita, välillä asfalttia, ja välillä omia korvia. Ja kun vielä vasta vaihdettu auto niin ei osannut tietää kuinka hiljainen se voisi olla. Vaihdettu laakeri oli kuulemma aivan finaalissa. Rattia kääntelemälläkään ääntä ei saanut niin paljoa muuttumaan että olisi voinut varmaksi itse sanoa, kyllähän rengasäänetkin muuttuu kun kurvailee.

Paljon on kilometrejä? Joskus näitä menee jo ennen 100tkm, oli tuolla maailmalla joku saanut 159:sistäkin rikki jo 45tkm.

Suosittelen että käyt vaikka autoliikkeestä hakemassa toisen samanmallisen 159 bensan ajoon ja kuulostelet sitä. Ja toivot että siinäkin ei ole laakeri menossa. :wink:
Kilometrejä on vähän alle 50 000. Huomasin vian toissapäivänä ja nyt melu alkaa olla tosi häiritsevää eli aika nopeasti vika on ilmaantunut ja pahentunut. No huomenna auto menee pajalle, toivottavasti tulee kuntoon.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

No onhan se sitten laakeri, jos kerran pahenee noin.

Omaani oon kanssa kuunnellut, mutta mulla taitaa olla toi asfaltti syynä, koska ääni vaihtelee ja hyvällä pinnalla ei kuulu mitään. 48 TKM ajettuna.

Etu vai takapää?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Laku kirjoitti:No onhan se sitten laakeri, jos kerran pahenee noin.

Omaani oon kanssa kuunnellut, mutta mulla taitaa olla toi asfaltti syynä, koska ääni vaihtelee ja hyvällä pinnalla ei kuulu mitään. 48 TKM ajettuna.

Etu vai takapää?
Sain auton korjaamolta. Arvaus oli oikea eli vasemman etupyörän laakeri oli rikki. Meni onneksi takuuseen.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Täällä jouduttiin vaihtamaan jo kytkimeen pääsylinteri, melko mielenkiintoinen näin kun vasta 68tkm mittarissa. Toki takuuseenhan se meni, ettei nyt sinänsä niin paljon vtuta. Toinen ongelma mikä on ilmennyt niin turbo lopetti toimintansa kovalla pakkasella noin 2km matkalle, mutta palasi sitten peliin. ERG-venttiili oli ilmeisesti jostain syystä jumittanut. Ei kuitenkaan vielä ainakaan vaihdettu, onneksi kuitenkin takuutakin vielä jäljellä on n. 2vuotta.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Onkohan täällä jo mainittu, mutta näyttäis tuota 159 JTDm:ää saavan nyt myös V6 padalla..

http://www.delta.fi/Etusivu/Mallit/Alfa ... fault.aspx

Hintaa sille ei kyllä ole.

EDIT: Vanha juttu ja hintakin on, kun osaa vaan lukea. 40.990,00€
EDIT2: Onkohan noissa tiedoissa jokin virhe? Onko dieseliä edes V6:na?

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

HopeinenQ kirjoitti:Onkohan täällä jo mainittu, mutta näyttäis tuota 159 JTDm:ää saavan nyt myös V6 padalla..

http://www.delta.fi/Etusivu/Mallit/Alfa ... fault.aspx

Hintaa sille ei kyllä ole.

EDIT: Vanha juttu ja hintakin on, kun osaa vaan lukea. 40.990,00€
EDIT2: Onkohan noissa tiedoissa jokin virhe? Onko dieseliä edes V6:na?
Copy-paste bugi. Toi 2.4 on ihan se normi viitoskone.
-Matti-

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Matti_S kirjoitti:Copy-paste bugi. Toi 2.4 on ihan se normi viitoskone.
Jees, näinhän tuo on. 2.0 JTDm kone sieltä kait on tuloillaan joskus.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alunperin autoon oli suunniteltu myös 3.0 V6 M-Jet (250 hv), joka oli Isutzun tekemä. Olisikohan GM:llä ollut joku kytkentä sinne suuntaan.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

seppo kirjoitti:Alunperin autoon oli suunniteltu myös 3.0 V6 M-Jet (250 hv), joka oli Isutzun tekemä. Olisikohan GM:llä ollut joku kytkentä sinne suuntaan.
Nimenomaan GM-kytkennästä on kysymys. Ensimmäinen Opel Fronterra oli pitkälti Isutsu Trooper ja Isuzun pakettiautoja sai 80-luvulla Bedfordin nimellä Suomessakin. Tuo Isutsun 3,0 V6 Diesel on ollut saatavilla esim. Saab 95:n keulalle. Lehdistön mukaan janoinen ja huonosti alhaalta vääntävä kone, joka ei tarjoa rahalle vastinetta verrattuna Fiat-sukuiseen 1,9 Tid:hen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mielestäni se kone piti tulla VM motorilta, mutta meni jäihin kun firmaa myytiin edestakaisin...tai ei löytynyt sopivaa vaihteistoa tms.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Alfalla on sielu...

Varasin katsastusajan ja välittömästi mittaristossa syttyi keltainen moottorin varoitusvalo (EOBD-diagnostiikan häiriö).

Kuuliaisesti vein auton Deltaan ja muutaman tunnin kuluttua tuli puhelu: nokka-akselin ketju oli venynyt ja se aiheutti varoitusvalon palamisen. Ketju menee vaihtoon ja huoltoneuvoja ilmoitti asiallisesti remontin olevan takuutyö. Eli Alfa jäi pajalle.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jakopäävammasia on siis ketjuvetoset Alfatkin :roll:

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja mikuw »

mulla oli muuten just tuo sama vika eli venähtänyt jakoketju, takuuseen meni yhdessä vuotavan hammastangon ja viallisen ilmastointikompuran kanssa. Kilsoja reilu 60k.

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

Gm:n merkeistä esim. opel vectra jossa käytetään samaa 2,2litran konetta on tapauksia jossa jakopään ketju on katkennut ajon aikana. Näin kertoi eräs opelin omistaja joka siitä syystä hankki 1,8 litran myllyllä varustetun mallin.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo se oli tyyppivika jossain alkupään vuosimalleissa, liian vähän voitelua ketjulle tms
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

hertta1
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 21:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja hertta1 »

Täälläkin ilmoittaudutaan venyneen jakopäänketjun kanssa. Kilsoja 35 tkm. Onkohan tämä näissä 2.2:ssa kovinkin yleistä? Ja onko kellään ongelma uusiutunut?

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Jep, täälläkin sama vika. Ilmeni moottorivalon syttymisenä hieman 30tkm jälkeen.

Hyvä että vika näyttää monen kohdalla löytyneen helposti, minulla sitä etsittiin noin puolen vuoden ajan kokeilemalla milloin mitäkin..ja aina valo vaan paloi.

Eikä ole uusinut. Vielä. Kilsoja nyt 42tkm

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Huh, onpa hyvä että mulla on hihna!

Eipähän ainakaan mikään valo pala jostain mystisestä viasta, vaan hihna napsahtaa ihan reilusti poikki! :lol:

Sen jälkeen valoja kyllä palaa, mutta diagnoosi on helpohko.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Muuten ja niin...

Onkos kukaan 159:n omistaja törmännyt löystyneeseen kuljettajan istuimeen?

Mulla se alkaa kohta olemaan kuin puolihölmö kulli, eli ei ihan niin jäykkä vaan jotain siltä väliltä. Tarttee varmaan mennä anomaan Deltasta uutta jakkaraa.

Ja taustapeilin kotelo pitää ihme sirinää - loppuu kun peilistä tarraa kiinni.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^Eihän se ole alfa eikä mikään joka ei pidä ihme sirinää :-D

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

-tomppa- kirjoitti:Jep, täälläkin sama vika. Ilmeni moottorivalon syttymisenä hieman 30tkm jälkeen.

Hyvä että vika näyttää monen kohdalla löytyneen helposti, minulla sitä etsittiin noin puolen vuoden ajan kokeilemalla milloin mitäkin..ja aina valo vaan paloi.

Eikä ole uusinut. Vielä. Kilsoja nyt 42tkm
Viittaiskohan tämä siihen mikä Autobildin testissäkin mainittiin? Kun olivat huollossa vaihtaneet hihnan kun alkuperäisissä "laatu oli huonompi kuin uusissa".

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja mikuw »

HopeinenQ:
Mulla oli myös tuo kuskin penkki jotenki löysä ja piti vielä narinaa, niin korjasivat sen Deltalla ihan vaan ruuvailemalla. Eli ei tarvinnut koko jakkaraa vaihtaa. Taitaa olla myös jonkinasteinen tyyppivika...

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mulla ei narise kun apurin penkki, ääni tulee jostain penkin päältä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

-tomppa- kirjoitti:Jep, täälläkin sama vika. Ilmeni moottorivalon syttymisenä hieman 30tkm jälkeen.

Hyvä että vika näyttää monen kohdalla löytyneen helposti, minulla sitä etsittiin noin puolen vuoden ajan kokeilemalla milloin mitäkin..ja aina valo vaan paloi.

Eikä ole uusinut. Vielä. Kilsoja nyt 42tkm
Oliko pelkästään valo häiritsemässä vai,
Ilmenikö myös käyntihäiriöitä kylmällä ilmalla tai pitkien ajotaukojen (esim. 2 päivää) jälkeen? Minulla kylmänä käyntiongelmia, oikein kovalla pakkasella ei enää suostunut ja käytin diagnoosissa, ignition failure. Hetken kun antaa käydä tyhjäkäyntiä niin että lämpiää, niin ei mitään vikaa..

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Joo, käyntihäiriöitä oli myös, ne alkoivat jo viime vuoden alussa, mutta jäivät pois kun ilmat lämpesivät. Syksyllä taas, mutta silloin paloi jo valokin joten yhdistin koko homman siihen (niinkuin teki deltakin...). No, valosta on ainakin toistaiseksi päästy eroon, mutta käynnistyshäiriötä on edelleen kylmällä ilmalla.

Ilmenee siis kun auton käynnistää, käynnistyy kyllä mutta sitten kierrokset laskevat ja alkaa käydä kolmella tms. ja pitää aika meteliä kunnes sammuu. Kun käynnistää uudelleen niin toimii normaalisti.
Edellämainittu on vältettävissä kun heti moottorin käynnistyttyä nostaa kierrokset parin tonnin kieppeille ja pitää siinä n. 10 sek ajan, tämän jälkeen pelaa hyvin. Ja kun ilmat lämpenevät ongelma poistuu.

Käynnistyshäiriön vuoksi auto meneekin huomenna Deltaan, ihmettelevät sitä sitten seuraavana aamuna ( jolloin se varmaankin toimii hienosti...).

Avatar
Erkka
Viestit: 146
Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Erkka »

Auttakaas toverit!
Nyt on vakavasti harkinnassa 06 vuotisen 159 2.2 JTS:än hankkiminen. Onko normaalia että kone pitää tyhjäkäynnillä "nakuttavaa" ääntä? Kuulostaa vähän joltain venttiilin nostajilta (vai mitä ne oli), mutta onhan täällä puhuttu myös siitä pakokaasujen kierrätys systeemistä. Tuntuis että nakutus loppuu kun vähänkin antaa kierroksia. Huolto olis kyllä jo ajankohtainen (119 tkm ajettu) voisko johtua vanhoista väsyneistä öljyistä?

Mylly myös värisee/heiluu tyhjäkäynnillä huomattavasti enemmän kuin 2.0 T.S Jossain ketjussa kerrottiin että ei kovin tasaista tyhjäkäyntiä normaalistikaan käy, onko näin?
Toki tuohon jonkun sortin takuu liikkeestä luvattiin moottoria ja voimansiirtoa koskien, mutta eikös ne aina itsensä keplottele noista jotenkin eroon :twisted:
Muuten pirssi oli kyllä asiallisessa kunnossa, eikä kulkupuolessa tuntunut mitään erikoista.
Kovin kiitollinen olisin jos näistä asioista jollain kokemusta on :-D Vai kannattaako vaan marssia apteekkiin, ostaa pirusti buranaa ja toivoa että kuume helpottaa :roll:

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja mikuw »

Oon ajanut viidellä eri 159 2.2 JTS:llä ja kaikissa on ollut erittäin tasainen ja hiljainen joutokäynti. Eli ei kuulu nakutus/tärinä asiaan.

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

Tomppa, ilmoitteletko miten kävi deltasssa tuon käyntihäiriön osalta?
Minulta tosiaan vaihtoivat takuuseen koko puolajärjestelmän sen diagnoosin perusteella. "ignition failure, puola 4". Eikä sillä ollut asiaan mitään vaikutusta, paitsi että se 3:lla pytyllä käynti oli voinut vahingoittaa sieltä jotain. Mystinen vika kaikin puolin.
Englannin kielisellä palstalla joku vastaili, että polttoaineen suodatuksessa saattaa olla ongelmia. Sinänsä järkeen käypää kun ajattelee, että mitä kylmempi ilma, niin sen pahempi häiriö. Ja toisaalta kun vähän aikaa käyttää autoa, niin homma menee ohi. Täytyy ottaa asia puheeksi määräaikaishuollossa toukokuussa. Paska vika, kun muuten pelaa kuin kello!! =)

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Turha oli tuo Deltan reissu, vastauksena oli että mitään vikaa ei löytynyt, eikä muistista löytynyt mitään vikakoodeja joten selvittämättä on edelleen. Tietysti oli niin lämmin aamu, ettei tuo vika ilmennyt heidän käynnistellessään autoa. Ilmeisesti pitää odottaa alkutalveen ja palata sitten asiaan jos/kun vika jälleen esiintyy.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

-tomppa- kirjoitti:Turha oli tuo Deltan reissu, vastauksena oli että mitään vikaa ei löytynyt, eikä muistista löytynyt mitään vikakoodeja joten selvittämättä on edelleen. Tietysti oli niin lämmin aamu, ettei tuo vika ilmennyt heidän käynnistellessään autoa. Ilmeisesti pitää odottaa alkutalveen ja palata sitten asiaan jos/kun vika jälleen esiintyy.
Ethän vaan ennen auton käynnistämistä hipaise kaasupoljinta? Olen kerran tehnyt sen vahingossa ja käynnistäminen siirtyi puolella tunnilla. Käynti oli aluksi "hieman" epätasaista kunnes kone alkoi lämmetä ja sai kaikki sylinterit mukaan.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tompalle, luulen että pääset ongelmasta kun painat hiukkasen kaasupoljinta käynnistettäessä kylmänä, tämä ongelma on ollut 2.2 JTS moottoreissa alusta alkaen, mutta vain eräissä yksilöissä, mikä on erikoista. Seos menee liian rikkaalle kun kone ei ole lämmin, ja pieni kaasun painaminen auttaa siihen. moottorin ollessa lämmin mitään ongelmaa ei ole. Joskus on jouduttu irroittamaan kynttilät ennen kuin auton on saanut käyntiin..Parannettua ohjelmaa ei tähänkään tietääkseni ole, kumma kyllä :(

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Juu ei ole polkimia paineltu ennen käynnistystä...tämä tuli opittua jo 10 vuotta sitten kun erehdyin Ford Escortin vm.98 kanssa painamaan kaasua ennen käynnistystä--> ei pariin tuntiin mihinkään.

Seppo: kyllähän tuo tosiaan auttaa ongelmaan kun heti käynnistyksen jälkeen nostaa kierroksia hetkeksi parin tuhannen kieppeille...ja lämpimällä ilmalla/ auton lämmettyä ei mitään ongelmaa olekaan. Ajatuksena vain oli että mitään kaasunpainalluksia ei pitäisi tarvita, vaan auton kuuluisi käynnistyä normaalisti vaikka lämpömittari näyttäsikin -5C =)

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sitä mieltä minäkin, autossa on ohjelmavika, johon ei ole uutta päivitystä!

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Käynnistysjuttu

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Mielenkiinnolla itsekin lueskellut,onko 2.2 jts:ään päivitystä.
Itse omistanut vuodenvaihteesta 2.2L-06.Hyvin pelittänyt, mut yks pakkasaamu kävi pari minuuttia vajaalla ja moottorin kuva vilkutti mittaristossa.En tiedä,painoinko kiireessä talvikengillä kaasua käynnistyksen yhteydessä epähuomiossa.Vika ei ole uusiutunut.Sen sijaan käytännön ajossa toivoisin parantamisen varaa,ts.kaasupoljin yliherkkä liikkeelle lähdössä eli kaasun kanssa joutuu oleen vähän tarkempi.
Näihin kun sais pävitystä,jos joku tietää???

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Mulla oli tossa talvella naurussa pitelemistä, kun ajelin tuossa Keimolan pikkuteillä moottoritien ympäristössä.

Tuikkasin pimeällä osuudella pitkät päälle, niin lävähti vaan sumarit tuuttiin :mrgreen:

Vieläkin huvittaa :-D

Meni kyllä ohi ihan sillä, että sammutti auton ja käynnisti uudestaan.

Mukavaa kevättä kaikille!
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

Alla Deltan teknisen palvelun vastaus 2,2 JTS ohjelman päivitykseen, muutama vuosi odoteltu, mahtaakohan tuota koskaan tulla?


Alfa Romeo 2,2 JTS kylmäkäynnistyksessä on ongelma, jolle ei valitettavasti
vielä ole ohjelmointia.
Moottorin ohjausjärjestelmä kastelee tulpat helposti ja moottori käy
huonosti tai ei käynnisty.

Ko. ilmiötä voi helpottaa, kun käynnistyshetkellä painaa kaasua vähän, niin
auto käynnistyy ilman ongelmia.
Olemme Alfa Romeon tehtaalta tiedustelleet ohjelmointia, ilman tulosta.


Terveisin / Best Regards
Tekninen palvelu
Delta Motor Oy
www.delta.fi

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

No nysse myrkyn lykkäs.

Vaihdoin kesäkumeksit alle torstaina. Auto oletetusti hiljeni kummasti
nastarenkaiden jälkeen uusilla renkailla...mutta mutta...

***kele laakerihan siellä sitten pitää ääntä. Ei huomannu nastarenkaiden kanssa ollenkaan.

Voisiko kyseessä olla joku muu ääni? Kukaan törmänny vastaavaan?
Ei meinaan omasta mielestä ääni voimistu, vaikka vatkaa rattia puolelta toiselle :?
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Miles Per Hour kirjoitti:Voisiko kyseessä olla joku muu ääni? Kukaan törmänny vastaavaan?
Ei meinaan omasta mielestä ääni voimistu, vaikka vatkaa rattia puolelta toiselle :?
Ei se mullakaan 156:sen kohdalla ääni muuttunut vaikka kuinka veti ympyrää vasemmalle tai oikealle. Otin auton ilmaan ja pyöritin renkaita, niin silloin huomasi, että yksi niistä "rohisee". Laakeri vaihtoon, ja kas ongelma korjaantui!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Lukittu