alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

HopeinenQ kirjoitti:Jaahans, jokohan mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. On meinaan sellainen tutina, että joutuisi taas tekemään jotain tolle EGR-venttiilille..

Auto on oireillut niin, että tasakaasulla ajettaessa (n. 1500rpm) auto nykii kunnes ahtopaineet nousee hieman. Ja tasakaasulla ajettaessa ahtopaineet pysyvät nollissa (n. 40km/h nopeudella).

Noh, tänään sitten töistä lähdettyäni tapahtui seuraavaa: Makaroonilaatikolla oli vaikeuksia käynnistyä ja kun lopulta käynnistyi, niin kone tärisi kuin horkkatautinen ja ja aivan hillitön savutus! Savupilvi oli kuin eilinen ukkosrintama!

Nyt joku paja jostain missä tuon EGR:n saa tulpattua, nokiloukon poistettua ja ECUun päivitys. Ei tästä muuten tule mitään. Ja Deltan takuu on nyttemmin ihan haistanpaska - jos sinne menee laitattamaan, niin kestää varmaan 1,5kk että saa kuntoon. Siis jos saa. Ja jos menee edes takuuseen.

Prkl sentään!! :evil:
Pitää palata tähän kun olen ajanut tällä 40tkm, mutta ensimmäiset 10tkm vaikuttavat hyviltä. Koneesta ohjelmoitu EGR avautuminen pois, ei aiheuta MCF-ilmoitusta ja veto on h e l v e t i n laadukasta.

Nimimerkki arv lienee käyttänyt samaa Diesel asiantuntijaa Kauhavalla.

Jos EGR on jo jumittunut auki, niin pelkkä ohjelmointi ei riitä. Se pitää ainakin runtata jotenkin kiinni.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

alfista kirjoitti:
Pitää palata tähän kun olen ajanut tällä 40tkm, mutta ensimmäiset 10tkm vaikuttavat hyviltä. Koneesta ohjelmoitu EGR avautuminen pois, ei aiheuta MCF-ilmoitusta ja veto on h e l v e t i n laadukasta.

Nimimerkki arv lienee käyttänyt samaa Diesel asiantuntijaa Kauhavalla.
EGR:n ohjelmoiminen pois käytöstä olisi kuin ennenaikainen joulu! :-D

Ohjelmoitutit sen pois käytöstä kun olit ajellu 30tkm ja 10tkm menny ilman mitään ongelmia tuon EGR:n kanssa - onko milloin tulossa katsastus tai onko päästöjä mitattu? En tiedä kuinka paljon tuon EGR:n pois jättäminen sitten voi vaikuttaa päästöihin vai vaikuttaako lainkaan.

Talvisin kone kaiketi lämpenee hieman hitaahkosti (kait)?

Muita ongelmia sulla on vissiinkin ollu tuon 159:n kanssa, isompia ja pienempiä. Ei se mitään, mullakin vaihdelaatikko ääntelee (sellaista rahinaa kaasua höllätäessä), EGR v***lee, naftaa on alkanut syödä enemmän (noussu vuodessa 7,7l -> 8,8l / 100km, johtuneeko EGR:stä), etupyörän laakeri meni yms. pikku kivaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

HopeinenQ kirjoitti:onko milloin tulossa katsastus tai onko päästöjä mitattu? En tiedä kuinka paljon tuon EGR:n pois jättäminen sitten voi vaikuttaa päästöihin vai vaikuttaako lainkaan.
Ainakin vanhemmat VW:n dieselit on läpäisseet nokitestin helpommin EGR tulpattuna. Muita päästöjähän ei katsastuksessa mitata.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pystyisiköhän joku PK-seudun nurkilta softaamaan 156 1.9 JTDm:n EGR:n pois käytöstä tai ainakin minimille? Ja mitähän maksaisi?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Rasvis kirjoitti:Pystyisiköhän joku PK-seudun nurkilta softaamaan 156 1.9 JTDm:n EGR:n pois käytöstä tai ainakin minimille? Ja mitähän maksaisi?
Tämä kiinnostaisi minuakin! Jos joku tietää tosiaankin kuka täällä PK-seudulla tätä tekee niin vinkkiä vinkkiä.

Pohjanmaa on hieman kaukana...

Edit: MK-autosäätö (http://www.mk-autosaato.fi/) tekee näitä täällä etelässä.

Edit2: Laitoin kyselyä tuonne MK-Autosäätöön. Kyselin hintaa pelkän EGR:n ohittamiseen ja sitten 180kW pakettiin + EGR:n poistoon. Palailen kun saan vastauksia.
Viimeksi muokannut HopeinenQ, 11 Elo 2010, 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

HopeinenQ kirjoitti:EGR:n ohjelmoiminen pois käytöstä olisi kuin ennenaikainen joulu! :-D

Ohjelmoitutit sen pois käytöstä kun olit ajellu 30tkm ja 10tkm menny ilman mitään ongelmia tuon EGR:n kanssa - onko milloin tulossa katsastus tai onko päästöjä mitattu? En tiedä kuinka paljon tuon EGR:n pois jättäminen sitten voi vaikuttaa päästöihin vai vaikuttaako lainkaan.

Talvisin kone kaiketi lämpenee hieman hitaahkosti (kait)?

Muita ongelmia sulla on vissiinkin ollu tuon 159:n kanssa, isompia ja pienempiä. Ei se mitään, mullakin vaihdelaatikko ääntelee (sellaista rahinaa kaasua höllätäessä), EGR v***lee, naftaa on alkanut syödä enemmän (noussu vuodessa 7,7l -> 8,8l / 100km, johtuneeko EGR:stä), etupyörän laakeri meni yms. pikku kivaa.
Autolla oli hankittaessa mittarissa n48tkm ja ohjelmointi tehtiin heti, jonka jälkeen ajeltu reilu 10tkm. EGR oireet tulivat liiankin tutuksi ja tässä niitä ei ainakaan nyt ole ilmaantunut. Tosin kaikkea mystistä, jota ei vielä ole paikannettu, eli täytyy vielä varmistua pidemällä ajalla.

Ainakin tuo punpun vonkuna koneen käydessä / sammutuksen jälkeen (josta kirjoittelin eri ketjuissa) voisi liittyä johonkin koneen sielunelämään ja jopa EGR toimintaan.

Joo, vaidelaatikko rahisee, keskitasauspyörästö kumahtaa kun pyörittää yhtä rengasta, voimansiirron välys n 10cm renkaan pinnassa, koneen suuttimet falskaa, alusta ääntelee...

Ei silti, nyt tämä menee melko suoraan, joten ajaminen on alkanut jo maistua positiivisesti.

Deltan kanssa on pari asiaa kesken ja yksi isompi murhe.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kuinkas monella vaihdekepin nuppi pyörii sen millin edes takas?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kirkinen kirjoitti:Kuinkas monella vaihdekepin nuppi pyörii sen millin edes takas?
Tässä pyöri, mutta Delta vaihtoi kaupan yhteydessä uuteen, josta pisteet Deltalle.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Myöskin pyörii... Ärsyttävä pikkuseikka :roll:

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Hähhää, ei pyöri :mrgreen:
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei pyöri mullakaan.

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Ei pyöri nuppi ei..

Uusi mitä ilmeisemmin takuuseen menevä ominaisuus löydetty. Sadesäällä tulee vettä takaoven alaosasta sisään. Liekö tiiviste jotenki huonosti tms. Seuraavassa huollossa myös ovien rajoittimet menevät uusiksi vaikka itse käyttelen ovia varsin varovaisesti.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maclane kirjoitti:Sadesäällä tulee vettä takaoven alaosasta sisään. Liekö tiiviste jotenki huonosti tms.
Onkohan tuo jokin tyyppivika, kun mun autosta myös jouduttiin tukkimaan ylimääräinen vuoto. Taakse jalkatilan matolle vasemmalle puolelle ilmestyi aina salaperäinen lammikko. Korjattiin takuuseen.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Kuinkas monella vaihdekepin nuppi pyörii sen millin edes takas?
Liekkö nuppi liimaamalla kiinni?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ei pyöri nuppi - vaihdekepin nuppi.

Tänään vaihdettu jo kolmas parkkipolttimo ja autolla ajettu vasta 63 tkm, onkohan tääkin nyt joku tyyppivika?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Maclane kirjoitti:Ei pyöri nuppi ei..

Uusi mitä ilmeisemmin takuuseen menevä ominaisuus löydetty. Sadesäällä tulee vettä takaoven alaosasta sisään. Liekö tiiviste jotenki huonosti tms. Seuraavassa huollossa myös ovien rajoittimet menevät uusiksi vaikka itse käyttelen ovia varsin varovaisesti.
Sisäpuolisen pellin missä ikkunan nostimet sijaitsee ja itse oven välinen tiiviste menee aikaa myöten haperoksi alareunasta. Uusi tiiviste tilalle tai reilusti silikonimassaa niin vedet pysyvät ulkona ainakin jonkin aikaa. Näin kävi toiselle etuovelle ja ensi viikolla laitetaan toinen takaovi. Eiköhän tuo tule jokaiselle 159:lle vastaan jossakin vaiheessa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Alfa Romeon sivuilla esitellään uudistuksia Diesel moottoreihin.
- Uusi DPF
- Uusi EGR

Jos osoittautuvat todellakin parannuksiksi, niin saiskohan noita istutettua näihin "vanhempiin" malleihin.

http://www.alfaromeo.com/com/cmsen/mode ... WebCrawler

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Pääsekö joku 3.2 < 11 l/100 km ? Minä en ainakaan :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^pääsee mutta eri koneella 9-10 sadalla kilsalla helposti sekalaisessa ajossa.

osta kunnon V6.

Sori, mutta reilusti :drinking:

Olen hiukan hiprakassa että elä ota minun tyhmiä kommentteja niin vakavasti :mrgreen:

anteeksi.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Kirkinen kirjoitti:Pääsekö joku 3.2 < 11 l/100 km ? Minä en ainakaan :mrgreen:
Menee maantiellä. Taitaa olla yksi tankillinen alle 10 litran.
Kaupungissa ei todellakaan mene.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Billie kirjoitti:Alfa Romeon sivuilla esitellään uudistuksia Diesel moottoreihin.
- Uusi DPF
- Uusi EGR

Jos osoittautuvat todellakin parannuksiksi, niin saiskohan noita istutettua näihin "vanhempiin" malleihin.

http://www.alfaromeo.com/com/cmsen/mode ... WebCrawler

Niin vaikeat sivut, että ei jaksa etsiä, mutta todella tarpeellinen parannus, todella!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ipi76 kirjoitti:^pääsee mutta eri koneella 9-10 sadalla kilsalla helposti sekalaisessa ajossa.

osta kunnon V6.

Sori, mutta reilusti :drinking:

Olen hiukan hiprakassa että elä ota minun tyhmiä kommentteja niin vakavasti :mrgreen:

anteeksi.
Mutta, kun niitä ei enää tehdä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

alfista kirjoitti:
Billie kirjoitti:Alfa Romeon sivuilla esitellään uudistuksia Diesel moottoreihin.
- Uusi DPF
- Uusi EGR
Niin vaikeat sivut, että ei jaksa etsiä, mutta todella tarpeellinen parannus, todella!
Löytyy: Valitse 'Alfa 159' -> '159 Features' -> 'Engines and gearboxes' -> ja sieltä "välilehti" numero neljä. :)

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

HopeinenQ kirjoitti: Löytyy: Valitse 'Alfa 159' -> '159 Features' -> 'Engines and gearboxes' -> ja sieltä "välilehti" numero neljä. :)
Kiitos tarkennuksesta.

Minulla oli jokin aika sitten ajossa 5000 km ajettu 2010, 159 sw, 1.9 8v, diesel. Oli kyllä nihkeää menoa.

Jos tuo oli varustettu uusilla palikoilla niin ei hyvä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

PePe kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Pääsekö joku 3.2 < 11 l/100 km ? Minä en ainakaan
Menee maantiellä. Taitaa olla yksi tankillinen alle 10 litran.
Kaupungissa ei todellakaan mene.
En ole koskaan päässyt alle kympin. Tosin maantiellä ajettuja tankillisia ei taida juurikaan olla. 159:n Keskikulutus on pyörinyt ajossani 16-17 litran nurkilla, ennätys oli muistaakseni 18.1 viime talvena. GTA:lla kulutus n. 15-16 litraa. Nämä ovat pääosin ajotietokoneen antamia lukemia. Pari kertaa olen laskenut kulutuksen manuaalisesti; 159:n ajotietokone on hämmästyttävän tarkka, 156:ssa heittoa oli runsaasti.

159 V6 on todella hieno laitos, kokonaisuutta ajetellessa paras omistamani Alfa. Ainoatakaan polttimoa ei ole palanut, mikä tuntuu oudolta sataviiskutosien jälkeen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Samaa mieltä Cuoren kanssa 159 isolla bensakoneella on juhlaa. Itsellä tosiaan tuo verotustekninen versio nakuttavalla koneella, joka ei sovi omaan korvaan eikä käteen oikein millään. No on siinä ainakin varustetaso parempi kuin suomi V6 Q4:ssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Cuore Sportivo kirjoitti:
En ole koskaan päässyt alle kympin. Tosin maantiellä ajettuja tankillisia ei taida juurikaan olla. 159:n Keskikulutus on pyörinyt ajossani 16-17 litran nurkilla, ennätys oli muistaakseni 18.1 viime talvena. GTA:lla kulutus n. 15-16 litraa. Nämä ovat pääosin ajotietokoneen antamia lukemia. Pari kertaa olen laskenut kulutuksen manuaalisesti; 159:n ajotietokone on hämmästyttävän tarkka, 156:ssa heittoa oli runsaasti.

159 V6 on todella hieno laitos, kokonaisuutta ajetellessa paras omistamani Alfa. Ainoatakaan polttimoa ei ole palanut, mikä tuntuu oudolta sataviiskutosien jälkeen.
Tuo alle kympin kulutus - ja muutenkin alhaisimmat kulutukset - oli tosiaan maantieajossa ja valtaosin vakionopeussäädin päällä. Kaasuttelee huomattavasti minua tarkemmin :)
Sekalaisen ajon keskikulutus on pyörinyt jossakin 13-14 litran tietämissä. Ajotietokoneen mittari on tosiaan hyvinkin tarkka.

Alf-Ana
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2009, 23:57
Paikkakunta: Oulu-Kni-Rauma

Viesti Kirjoittaja Alf-Ana »

Vaihteiston rahinoista kaasua höllätessä pääsee vaihtamalla vaihteistoöljyt. Itsellä ko. rahinat alkoivat n. 70 tkm. kohdalla, jolloin vaihteistoöljyt vaihtoon. Rahinat hävisivät. Tosin sellainen huomio, että vaihteistoäänet 5 ja 6 vaihteilla ajettaessa ovat noin kaksinkertaisia lämpimällä ilmalla ajettaessa verrattuna kylmän ilman ajoihin (n. alle 15 astetta).

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: EGR vai ilmi?

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

haluanalhvan kirjoitti:Uusi ongelma 159 2.4 JTDm:ssäni: Jos ajelee motarilla vaikka satasta kutosella ja lyö lämän tiskiin esim. ohitusta varten, alkaa hervoton nykiminen. Se voi olla niin voimakasta, että pudottaa esim. vakkarin pois päältä. Mootori siis nykii tai yskii pahanpäiväisesti.

Sitten täytyy vaan nostaa kaasujalkaa ja painaa uudestaan varovammin. Joskus auttaa, joskus nykiminen alkaa uudestaan. Myös pienemmälle vaihtaminen auttaa joskus.
Mitenkäs sulla tämän kanssa kävi? Saatiinko kuntoon ja jos saatiin, niin mikä oli syynä?

Itsellä kävi nimittäin just samoin tänään, eli motarilla kutosella ajellessa (n. 130km/h) alkoi aivan hillitön nykyminen. Kiekkamittarikin pomppi kuin mielipuoli. Sitten se loppui kun vauhdin pudotti 120km/h... Ajoin Hyvinkään Sveitsinporttiin ja kyselin huoltoa (määräaikaishuolto ja sen Bosen laittoa). Eivät tienneet hintaa määräaikaishuollolle (ei löytynyt dieseleitä). Soittelevat huomenna.

Erikoista oli se, että huoltovälit ovat nykyjään 35tkm???

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mites kauniisti muiden 3.2 V6 omistajien auto käy kylmänä? Minulla tuntuu, että hetken aikaa ajelisi suihkuvaunulla / auto tuntuu hengettömältä. Tämä tosin menee ohi heti ensimmäisen minuutin aikana.

Muuten moottorin lämmöt nousevat tosi nopeasti 50-60°C - Lyhellä soratien pätkällä 1300 m ja juoksuvauhdilla. Lupaa hyvää talvea varten :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Olen mykistynyt. Sain merkkihuollon hinnan 3v/60tkm ja hinta oli kaikkineen 450,00€ !? Ja kaupan päälle tulee ilmainen tiepalvelu yhdeksi vuodeksi (hinaukset, vara-autot, hotellit yms.)

Deltassa tarjosivat viime vuonna 2v huoltoa hintaan 770,00€ :-D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kirkinen kirjoitti:Mites kauniisti muiden 3.2 V6 omistajien auto käy kylmänä? Minulla tuntuu, että hetken aikaa ajelisi suihkuvaunulla / auto tuntuu hengettömältä. Tämä tosin menee ohi heti ensimmäisen minuutin aikana.

Muuten moottorin lämmöt nousevat tosi nopeasti 50-60°C - Lyhellä soratien pätkällä 1300 m ja juoksuvauhdilla. Lupaa hyvää talvea varten :mrgreen:
Samaa olen huomannut nyt kesällä... ei auta vaikka kaasua painaisi niin ei kiihdy ennen kuin kierrokset ylittää 3000. Sen jälkeen tuntuu normaalilta. Onkohan aihetta huolestua?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

KauGoH kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Mites kauniisti muiden 3.2 V6 omistajien auto käy kylmänä? Minulla tuntuu, että hetken aikaa ajelisi suihkuvaunulla / auto tuntuu hengettömältä. Tämä tosin menee ohi heti ensimmäisen minuutin aikana.

Muuten moottorin lämmöt nousevat tosi nopeasti 50-60°C - Lyhellä soratien pätkällä 1300 m ja juoksuvauhdilla. Lupaa hyvää talvea varten :mrgreen:
Samaa olen huomannut nyt kesällä... ei auta vaikka kaasua painaisi niin ei kiihdy ennen kuin kierrokset ylittää 3000. Sen jälkeen tuntuu normaalilta. Onkohan aihetta huolestua?
Varmaan se on tämän Uuppelin ominaisuuksia :mrgreen: Muistan takavuosilta yhden vectran, joka toimi aivan samalla tavalla...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

HopeinenQ kirjoitti:Olen mykistynyt. Sain merkkihuollon hinnan 3v/60tkm ja hinta oli kaikkineen 450,00€ !? Ja kaupan päälle tulee ilmainen tiepalvelu yhdeksi vuodeksi (hinaukset, vara-autot, hotellit yms.)

Deltassa tarjosivat viime vuonna 2v huoltoa hintaan 770,00€ :-D
Ja Alfa on muka kallis huoltaa..? Avensiksen vastaavasta maksoin just 470€ :roll: Eikä ole tarjolla tiepalvelua, tms.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

KauGoH kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Mites kauniisti muiden 3.2 V6 omistajien auto käy kylmänä? Minulla tuntuu, että hetken aikaa ajelisi suihkuvaunulla / auto tuntuu hengettömältä. Tämä tosin menee ohi heti ensimmäisen minuutin aikana.

Muuten moottorin lämmöt nousevat tosi nopeasti 50-60°C - Lyhellä soratien pätkällä 1300 m ja juoksuvauhdilla. Lupaa hyvää talvea varten.
Samaa olen huomannut nyt kesällä... ei auta vaikka kaasua painaisi niin ei kiihdy ennen kuin kierrokset ylittää 3000. Sen jälkeen tuntuu normaalilta. Onkohan aihetta huolestua?
Ei kannata huolestua. Jos heti kylmäkäynnistyksen jälkeen lähtee liikkeelle, niin tukkoinenhan se on sen ensimmäisen minuutin.

Ja tosiaan, tuo V6 lämpenee kovillakin pakkasilla uskomattoman nopeasti.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Kysellään vähän eli onko kellään foorumilaisella 159 V6 automaatilla :crazyeyes: ja jos on niin laita kokemuksia kulutuksesta ym. vaikka privana jos viitsit.

Tärkeimpänä tietty että olisin kiinnostunut moisesta laitteesta ja vaihtopuolella olisi 2.4 diisseli farkku ja automaatti. Jos joku tunsi piston sydämessään niin laita viestiä.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

3.2 q4

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Sorruttin vaimon kanssa tällaiseen portwagoniin. Samalla ostettin 1.6:nen Fiat Marea rospuuttokeli autoks. Ei se niin tolkuttomasti haukkaa kun ei koko aika huudata yli 3000rpm:ää :-D. Ja tuntuu aina niin kivalta ajaa kun vetelee viiulla viikot ja pyhänä jos keli on nätti ajaa sitten paremmalla.

Avatar
HACY
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Marras 2007, 11:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja HACY »

sataviisysi kirjoitti:Kysellään vähän eli onko kellään foorumilaisella 159 V6 automaatilla :crazyeyes: ja jos on niin laita kokemuksia kulutuksesta ym. vaikka privana jos viitsit.

Tärkeimpänä tietty että olisin kiinnostunut moisesta laitteesta ja vaihtopuolella olisi 2.4 diisseli farkku ja automaatti. Jos joku tunsi piston sydämessään niin laita viestiä.
Istu alas. Mieti. Vastaa itsellesi rehellisesti kysymykseen "Oliko esittämäni kysymys minulle tärkeä ja ensimmäinen asia mitä autostani haluan tietää?"
* "Kyllä": Unohda 159 3.2 V6 Automaatti. Unohda oikeasti. Se ei ole se Sinun Autosi.
* "Ei": Unohda tyhmä kysymyksesi niinkuin sitä ei olisi koskaan esitettykään ja nauti hienosta Alfastasi.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mites tuo vaihteisto - normaalisti ajaen se toimii ihan ok, mutta, jos vetää kakkosella lähes rajoittimelle ja siitä yrittää heittää kolmoselle. Pitäisikö vaihteen mennä "imaisemalla" sisään vai meinaako se antaa kynsille? Jotenkin tuo 3 vaihteen synkronointi tuntuu kovin onnettomalta kovissa kiihdytyksissä... Lisää Uuppeli ominaisuuksia :mrgreen:

Minusta tuo on selvä heikennys vanhaan 156 v6 verrattuna, jossa vaihteet menivät vain heittämällä (ajatuksen voimalla) sisään vedätettäessä sen kummenpia ajattelematta...

Ajotekniikasta on turha alkaa keskustella - olen ajanut traktorista, leikkuupuimurista, kaivurista, mp:stä, kuorma-autosta ja muutamasta muustakin autosta lähtien... Suosin myös välikaasun käyttöä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Samaa olen pohtinut itsekin.. onko vika vai "ominaisuus"..? Aina olen tykännyt manuaalista, mutta tämä ei ainakaan tässä kuosissa ole kovin onnistunut sellainen :?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Ilmeisesti tuo kutoslaatikko on enemmän tai vähemmän ronkeli. Parhaiten saan itse vaihteet "imemällä" sisään suhteellisen kovia kierroksia ja nopeita vaihtoja käyttäen. Hissukseen ajettaessa harvemmin onnistuu. Vanhassa 156:ssa vaihtoja ei tarvitse miettiä, ne sujahtavat kuin itsestään tilanteesta tai kierroksista riippumatta.

Nyt tosin ajoin viikon Italian reissun 207 cc pösöllä, jonka kuuslovinen vaihteisto oli aivan kamala vaikka autolla oli ajettu n. 10 tkm. Hassua tosin reissusta palatessa 159:n vaihdot ovat sujuvoituneet merkittävästi :D

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Joskus surffailin tietoa aiheesta ja törmäsin ruotsalaiseen firmaan nimeltä Hellsten Ab, joka paitsi harrastaa vaihtovaihdelaatikkobisnestä Fiateihin ja Alfoihin, myös myy Lubegard-merkkisiä tuotteita. Kävin ihan mielenkiinnosta lyhyen s-postikirjeenvaihdon henkilökunnan kanssa ja suosittelivat ennen laatikkoremppaa tms. radikaalia toimenpidettä kokeilemaan Lubegard gear fluid supplementia. On kuulemma auttanut esim. kuluneen synkronoinnin aiheuttamaan vaihteiden takkuamiseen. Onko kellään kokemuksia tai edes Esson baarissa kuultua aiheesta?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Teillä on jätkät loorat säpäleina. :mrgreen:

Oma huomioni on, että 159 imee pykälät paljon jouhevammin kuin pakkilukolliset sataviiskutoset. Ei ole ongelmaa 2 --> 3 suurillakaan kierroksilla. Kai näissä sitten on yksilöllisiä eroja?

GTA:ssa vaati todellista osaamista, että onnistui vaihtamaan kolmoselta neloselle rusahtamatta, jos kieppejä oli likemmäs viisi tonttua. Pakkia 156:ssa sai asettaa usein ykkösen kautta, 159:ssä ei ole tätä ongelmaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää :-D

Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eipä ole ikinä rusahdellut mikään vaihde 56sessa , eikä ole tarvinnut ykkösen kautta pakkia laitella kahden 156sen voimalla....eli jossain vikaa... ainoa asia on että lodjun täytyy olla lämmin että kakkonen solahtaa liukkaasti sisään..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Foorumilla on siis vitusti laatikkovikaisia Alfoja. :-D

Mun 156 V6 oli uutukaisesta asti nihkeä pakin suhteen, ja samaa tehnyt GTA:t ja faijan 166.

159 imee vaihteet aina ilman pienintäkään nihkeyttä.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:^ Foorumilla on siis vitusti laatikkovikaisia Alfoja. :-D
ilmeisesti
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:GTA:ssa vaati todellista osaamista, että onnistui vaihtamaan kolmoselta neloselle rusahtamatta, jos kieppejä oli likemmäs viisi tonttua. Pakkia 156:ssa sai asettaa usein ykkösen kautta, 159:ssä ei ole tätä ongelmaa.
Mulla toimii muuten jouhevasti ja selkeästi, mutta tosiaan tuo pakille tulee kierrettyä ykkösen kautta.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

KauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää :-D

Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..
Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaa :? En ymmärrä mistä se enää voi johtua..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Loota

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Onhan se hieman persoonallinen, mutta niin on -73 vuosimallin Ferrari 308:n.
Itse olen pistänyt takkuilevan Punton ja Iveco Dailyn laatikkoon RVS käsittelyn ja ero on ollut selvä. Ajettelin kylvettää Q koko voimansiirtolinjan(missä öljyä) sillä. TM muistaakseni testaili Mitsun Pajerolla
asiaa ja erot olivat huomattavia.

Lukittu