alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Il Principe kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää :-D

Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..
Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaa :? En ymmärrä mistä se enää voi johtua..
Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

alfista kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää :-D

Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..
Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaa :? En ymmärrä mistä se enää voi johtua..
Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.
No tuo selittäisi jo paljon.. Tuntuu nimittäin uskomattomalta, että vaihdetaan synkrot ja tsekataan kaikki ihan vaikeimman kautta ja silti ei vaan pelaa.. Tottakai laatikoissa on tuntumaeroja, mutta kyllä terveen laatikon pitäisi silti vaihtaa suosiolla :?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:^ Foorumilla on siis vitusti laatikkovikaisia Alfoja. :-D

Mun 156 V6 oli uutukaisesta asti nihkeä pakin suhteen, ja samaa tehnyt GTA:t ja faijan 166.

159 imee vaihteet aina ilman pienintäkään nihkeyttä.
Entisen kutosen ja 147:n kanssa hiukka eteen ja pakki silmään. Vaihtoehtoisesti kytkin ylös ja alas ja uus yritys. Pakkia tarvitaan ilmeisesti aika harvoin ja aina jopa ajon alkuvaiheessa. Muuten sillä taitaa olla vähän käyttöä eteenpäin mentäessä :mrgreen:

Minusta vituttaa tässä uudessa, kun 3 on aina se tarkin ajettaessa / vaihdettaessa. Jopa kakkonen taittuu sisää helpommin. Sitten välillä, kun vedätät 3:lla ja hyppäät suoraan 5:lle, niin sormille tulee, vaikka miten hitaasti ja varovasti yrität syöttää. Kiihdytykset oma lukunsa joka vaihteella... Koneen tuoma kiihtyvyysero menee jo noiden vaihteiden kanssa sählätessä :shock:

Selvä miinus entiseen verrattuna - ei mahda mitään. Ja kytkin - saksalainen metriheikki liike - voi perkle... :mrgreen: Kaasukin tunnottamapi kuin ennen. Polkimet liian kaukana toisistaan aktiivista ajoa ajatellen - vaikeuttaa välikaasun käyttöä alaspäin vaihtaessa.

Täytyy alkaa katella 156 GTA:ta :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Kirkinen kirjoitti:
Minusta vituttaa tässä uudessa, kun 3 on aina se tarkin ajettaessa / vaihdettaessa. Jopa kakkonen taittuu sisää helpommin. Sitten välillä, kun vedätät 3:lla ja hyppäät suoraan 5:lle, niin sormille tulee, vaikka miten hitaasti ja varovasti yrität syöttää. Kiihdytykset oma lukunsa joka vaihteella... Koneen tuoma kiihtyvyysero menee jo noiden vaihteiden kanssa sählätessä :shock:
Oudolta kuulostaa, omassani en ole moista havainnut

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jep. Kyllä tuossa täytyy jotain vikaa olla.

Niin, ja odotappas Kirkinen vielä niitä talvikelejä ennen kuin GTA:n vaihdat, voisin melkein vannoa, että ääni muuttuu kellossa...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Laatikko on kyllä muuttunut jouheammaksi kaiken aikaa ajellessa - irrottaisiko kytkin paremmin... joskus vehkeissä tahtoo olla sitäkin vikaa, että seisoessaan kytkin "liimautuu" ja ei irroita kunnolla vaihdoissa...

Tänään tuli tuo talvi mieleen - poistuuhan se aika nätisti, vaikka alla olisi kostea tie :mrgreen:

Mites muuten narinat etupäästä? Vasemmalta kuuluu jotain narinaa keulasta, kun kääntyy oikealle - lähinnä pienissä pihapyörityksissä? Samat "kujeet" kuin 156:ssa?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Maclane kirjoitti:Ilmeisesti tuo kutoslaatikko on enemmän tai vähemmän ronkeli. Parhaiten saan itse vaihteet "imemällä" sisään suhteellisen kovia kierroksia ja nopeita vaihtoja käyttäen. Hissukseen ajettaessa harvemmin onnistuu.
Mistähän tuo sitten kertoo, että kierroksilla vaihdot sujuu paremmin :? Kokeilin samaa luettuani kommenttisi ja tosiaan tuntuu että tuossa voisi olla perää.. Kirkinen puhui kytkimen heikosta irrottamisesta.. voisiko vika ollakin (ainakin osittain) kytkimen toiminnassa?

Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä :mrgreen:
Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.

Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.
Viimeksi muokannut alfista, 03 Syys 2010, 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.

Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

alfista kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä :mrgreen:
Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.

Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.
Sama hommam minulla :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

motorhead kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.

Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.
Uus malli, joten tässä jo vaihdetaan molempia :mrgreen:

edit: muukkosella oli aika perk.. kallis tuo ylätukivarsi. Muualta en oikein löytänyt...

Huoltoon liittyen: missä sijaitsee öljynsuodatin? Tätyykö pohjamuovi poistaa, jos vaihtaa öljyjä? Muita jippoja?
Viimeksi muokannut Kirkinen, 03 Syys 2010, 14:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Viime viikolla tuli 07 JTD automaatti hommattua, ja 156 seisontaan. Laiskahkosti oli huollettu joten kaikki suodattimet ainakin menee vaihtoon. Missä tuossa mahtaa olla raitisilmasuodatin? Ilmansuodatinkin on saatu johonkin piilotettua, liekö vaikea vaihtaa? Ajoltaan tuntuu mukavalta tuo laite, ainakaan heti ei tule seleä ikävä :)

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

jukka22 kirjoitti:Viime viikolla tuli 07 JTD automaatti hommattua, ja 156 seisontaan. Laiskahkosti oli huollettu joten kaikki suodattimet ainakin menee vaihtoon. Missä tuossa mahtaa olla raitisilmasuodatin? Ilmansuodatinkin on saatu johonkin piilotettua, liekö vaikea vaihtaa? Ajoltaan tuntuu mukavalta tuo laite, ainakaan heti ei tule seleä ikävä :)
Raitisilmasuodatin oli helppo vaihtaa. Se löytyi hanskalokeron "katon" takaa, avaamalla ruuvit. Siellä perällä on muovinpalanen, jonka avaamalla löytyy suodatin.
Ilmansuodatin on laitettu oikean puolen etupuskurin taakse. Tuttu korjaaja sanoi, ettei ole ikinä nähnyt autoa, jossa ilmansuodatin oltais laitettu noin vaikeaan paikkaan :) Alakautta sen sai kumminkin irtoamaan pienen pohdiskelun jälkeen. Ainakaan ruuvien määrässä ei olla pihistelty!
Varmasti joku osaavampi osaa selittää paremmin ;)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Eli eri nurkassa, mutta vastaavasti kuten 156:ssa. Yläkautta ilmeisesti ei pääse käsiksi...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Ilmansuodatin on helppo vaihtaa alakautta jos vaan pohjamuovi on irti, ja sehän on irti öljynvaihtoa varten aina välillä kuitenkin
vesku

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Kirkinen kirjoitti:
alfista kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä :mrgreen:
Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.

Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.
Sama hommam minulla :mrgreen:
Samat oireet myös täällä.. pienemmälle vaihtaa ihan ok :?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jaa, että oikein tyyppivika. Kai joku keksii lääkkeenkin tälle. Ajattelin itse käydä paikallisen Opel/jenkki säätäjän pakeilla, josko siellä tunnistettaisiin asia ja tiedettäisiin lääke. Aikataulua en osaa sanoa, ehkä ennen Joulua.

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?

Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.

Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ota hätävilkkujen liitin pois nappulasta :wink:

En tosin tiedä pelaako vilkut sen jälkeen ollenkaan, todennäköisesti pelaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Planetti kirjoitti:Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?

Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.

Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
Tuosta hätävilkkujen käytöstä saattaa ropsahtaa sakko. Siinä onkin sitten selittämistä autofennicalla, että kuka maksaa? Tuo keski-euroopan tyyli kun on kielletty Suomessa eikä sillä säädöllä tule auto menemään katsastuksesta läpi. Toisaalta eikos auto myydä aina katsastusvarusteineen..?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

varmaan se on maahantuojan hommia varmistaa että sen myymät autot ovat Suomessa laillisia, eli sinne vaan yhteyttä...luulisi ettei sitä tarvitse itse pohtia
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Moi!

Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946

Ensimmäinen Alfa mielessä, diesel pitäisi olla ja tuo 159 miellyttää ulkonäöltään kovasti.

Varustetaso on ainakin hyvä, mutta voiko tosiaan olla kattoluukullinen versio niin matala että tälläisellä 180cm pitkällä kaverilla ottaa pää kattoon :? Mielestäni kyllä veivasin kuljettajan istuimen alimpaan mahdollisimpaan asentoon.

Ajamassa en ole vielä käynyt, voi olla että sen jälkeen tarvii mennä puristamaan kättä 8)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Josef Matula kirjoitti:Moi!

Ensimmäinen Alfa mielessä, diesel pitäisi olla ja tuo 159 miellyttää ulkonäöltään kovasti.
Kyllä se ihan ajettava vehje on. Tingi nyt vielä samaan kauppaan ainakin hihnan + muiden siihen liittyvien härpäkkeiden vaihto (ellei ole jo tehty). Se homma on kuitenkin edessä tuota pikaa (120 tkm tai 4 v).

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

einari kirjoitti:Kyllä se ihan ajettava vehje on. Tingi nyt vielä samaan kauppaan ainakin hihnan + muiden siihen liittyvien härpäkkeiden vaihto (ellei ole jo tehty). Se homma on kuitenkin edessä tuota pikaa (120 tkm tai 4 v).
Niin hihna on vaihdatettu liikkeen toimesta juuri :)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Ja vesipumppu vai mikä härveli siellä yleensä vaihdetaan samassa hötäkässä?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^^^^^Komia :mrgreen:

Noissa kait muuto vikaa ole kuin Hamamstanko, jos ei vetele, ei ole klappia ja ei kolise, niin siltä osin kunnossa. Sitten on ollt niitä EGR:ä, tekee puhdittomaksi - Dieselin omistajat varmana osaa kuvailla paremmin. Turha noita pelästyä, joka autossa on omat jipponsa aina :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Josef Matula kirjoitti:Moi!

Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Josef Matula kirjoitti:Moi!

Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.
Vaalea verhoiluhan on aina plussaa. Musta sopii savusaunaan ja johonkin seatgordobaan, mutta mitä hienompi auto, sitä vaaleampi verhoilu.

Sen verran tulen vastaan, että kojelaudan yläosa ja ratti eivät olisi ihan paskoja mustinakaan, mutta jotenkin tuoreen oloinen tuo beige kojelauta. Tuohon kyllä puuratti olisi piste i:n päälle, mutta kai sekin jonkun mielestä on kamala. No niinhän se onkin - jos on 25 astetta pakkasta.

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Josef Matula kirjoitti:Moi!

Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.
Täytyy olla samaa mieltä. Jotenkin tuo ylenpalttinen harmaus ei oikein sovi Alfaan. Kaksisävyinen sisusta toimii paljon paremmin. Itse en kyllä pystyisi elämään tuon kanssa. Ulkoväri on ok.
Viimeksi muokannut Jurin, 05 Syys 2010, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Missä sanotaan, että se systeemi on nykyään laiton Suomessa?

Toi auto on kuulema tyypitetty kyseisellä omainaisuudella, joten se kuuluu siihen ja sitä ei sitten mukamas voi poistaa... Olisivathan ne sen poistaneet ilmaiseksi, jos sen olisi voinut testerillä poistaa, mutta kun ei kuulema voi.

Silloin se varmasti vaatisi jonkun osan vaihdon ja mokoma homma on kallista ja aikaa vievää.




einari kirjoitti:
Planetti kirjoitti:Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?

Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.

Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
Tuosta hätävilkkujen käytöstä saattaa ropsahtaa sakko. Siinä onkin sitten selittämistä autofennicalla, että kuka maksaa? Tuo keski-euroopan tyyli kun on kielletty Suomessa eikä sillä säädöllä tule auto menemään katsastuksesta läpi. Toisaalta eikos auto myydä aina katsastusvarusteineen..?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Planetti kirjoitti:Missä sanotaan, että se systeemi on nykyään laiton Suomessa?
Tässä on eduskunnassa yritetty tehdä jotain asian hyväksi, tuloksista en tiedä:

Nykyisen lainsäädännön mukaan autoilijalle on säädetty velvollisuus varoittaa liikennettä vaarantavasta esteestä muita tiellä liikkujia. Toisaalta hätävilkkujen käyttö on nykyisen lain mukaan sallittua vain pysäytetyssä autossa. Hätävilkkuja ei siis ole laillista käyttää myöskään silloin, kun tiellä on esimerkiksi hirviä tai ajoneuvoa joudutaan siihen tulleen vian vuoksi hinaamaan tai sillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Tosiasiassa edellä mainituissa tilanteissa on melko yleistä varoittaa hätävilkuilla muuta liikennettä, ja useimmat autoilijat kokevat sen tavaksi välttää peräänajoja tai harkitsemattomia väistöliikkeitä.

http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp ... 10_p.shtml

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^Tuosta edellisestä jutusta eduskunnan puitteissa saa ainakin sellaisen kuvan, että varoitusvílkkujen käyttö liikkuvassa autossa on yksiselitteisesti kielletty. Mahdollisesti tilanteeseen yritetään saada muutosta, mutta sehän kestää vielä pitkään kuten se lisäjarruvalokin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Minä käytin viimeksi, kun väistelin hirviä työmatkalla. Mielestäni järkevää, sanoi laki mitä tahansa.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

alfista kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää :-D

Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..
Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaa :? En ymmärrä mistä se enää voi johtua..
Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.
Deltalta sanoivat, että laatikko on Alfan (Fiatin) oma. Opelissa siirto tapahtuu kuulemma just vivuilla, Alfassa vaijereilla :? Tällainen tieto siis sieltä, mene ja tiedä.. Itselle ihan vieras alue kun ei ole koskaan ollut vaihdelaatikoiden kanssa ongelmia, joten tässä on täysin muiden armoilla.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoa :mrgreen: Keppi liikkuu jo yllättävän kevyesti :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Kirkinen kirjoitti:
motorhead kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.

Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.
Uus malli, joten tässä jo vaihdetaan molempia :mrgreen:

edit: muukkosella oli aika perk.. kallis tuo ylätukivarsi. Muualta en oikein löytänyt...

Huoltoon liittyen: missä sijaitsee öljynsuodatin? Tätyykö pohjamuovi poistaa, jos vaihtaa öljyjä? Muita jippoja?
Ylätukivarsi löytyy siedettävämpään hintaan esim.
http://www.shop4parts.co.uk/?name=store ... &sku=10226
tai
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... echts.html
Jälkimmäisessä vaan aika tyyris rahti..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Itse tilasin alatukivarren Axel-Augustinilta hintaan 154 euroa, toimituskulut olivat 20 euroa. Heillä ylätukivarsi maksaa 98 euroa.

http://www.axel-augustin.de/shop2/Alfa- ... 14437.html

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Kiitos vinkistä, tuohon en ollutkaan vielä törmännyt. Tilasin juuri ylätukivarret molemmille puolille. Molemmat olivat tosin nimillä " dreieckslenker vorne oben rechts" mutta osanumerot eri. Saas nähdä mitä sieltä tulee :?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoa :mrgreen: Keppi liikkuu jo yllättävän kevyesti :mrgreen:
Hmm ... kakkosella rajottimelle ja vaihto kolmoselle... kur kur... Eli siihen ei auttanut, mutta aski normaalissa ajossa toimii jo ihan ok... Synkronointi kolmosen osalta kovissa kiihdytyksissä on onneton :roll:

800 km keskikulutus 9,9 l/100 km ja keskinopeus 84 km/h:ssa. Eihän tämä mikään säästöporsas ole :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Asenne toimii polttoaineella :wink: Vähän niin kuin sähkölaiteet savulla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kirkinen kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoa :mrgreen: Keppi liikkuu jo yllättävän kevyesti :mrgreen:
Hmm ... kakkosella rajottimelle ja vaihto kolmoselle... kur kur... Eli siihen ei auttanut, mutta aski normaalissa ajossa toimii jo ihan ok... Synkronointi kolmosen osalta kovissa kiihdytyksissä on onneton :roll:

800 km keskikulutus 9,9 l/100 km ja keskinopeus 84 km/h:ssa. Eihän tämä mikään säästöporsas ole :mrgreen:
Minulla ei ole onkelmia kovaa kiihdyttäessä... Lähinnä hiljaksee ajellessa pistää hanttiin vaihtaessa! Täytyy itsekin kokeilla tuota öljyämistä ennen talvea :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

pohjalevy on todella alhaalla - tänään kääntelin murskepihalla ja joku oli kuopassu ehkä 30-50 mm korkean sepelikasan. Varovasti ujutin keulaa yli, niin eiköhän jo ottanut kiinni. :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kirkinen kirjoitti:pohjalevy on todella alhaalla - tänään kääntelin murskepihalla ja joku oli kuopassu ehkä 30-50 mm korkean sepelikasan. Varovasti ujutin keulaa yli, niin eiköhän jo ottanut kiinni. :mrgreen:
Sen lisäksi etupyörien etupuolella roikkuu vielä pienet muoviset ilmanohjaimet(?), joista mun ex-159:ssä toinen katkesi juuresta, toisesta jäi puolet jäljelle. Viime talvi oli tietysti luminen, mutta en mielestäni mitää off-roadia ajanut. No, ei niillä kai mitään suurempaa virkaa ollutkaan.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Onko sulla vakioalusta? Aikomuksena nääs vaihtaa -30mm Eibachit alle :roll: Mun mielestä Passatissa (3bg) vakioalusta oli melkeinpä matalampi.. se levy olikin kyllä ihan päreinä :lol:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Samaa olen huomannut että matala on. Mökkitiellä on ollut nyt Asta myrskyn jälkeen puita pitkin poikin ja yhtä ränniä joutuu ajamaan, keskelle on muodostunut patti joka ottaa kyllä kiinni helposti vaikka ei ole suuri korkeusero. Perjantaina mökille mennessä meni joku kivi tms jonnekin kardaanin väliin ja piti kivaa rallatusta :roll: onneksi taisi itekseen tulla myös pois sieltä kun ääni loppui!

Madallus oli suunnitelmissa minullakin vielä ennen kesää, eipä ole enää kun olen tämän kokenut!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tjoo, ei maha kärsiä tuolla keulanylityksellä 159:siä kamalasti madaltaa. Jo nykyselläänkin kaikenlaiset heitot, rampit, kivetykset ja hidasteet pitää mennä toooodella varovasti.

Ja ei tuo pohja muutenkaan mitenkään liian korkealla oo. Molemmat "ilmanohjaimet", tjsp, eturenkaiden edessä on poikki, pohjapanssari jo kerran korjattu samoin lämpöeriste pakoputken ympäriltä.

Ja taitaa mennä taas ainakin tuo pohjanmuovilärpätin uusiksi vuosihuollossa.
-Matti-

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Matti_S kirjoitti:Tjoo, ei maha kärsiä tuolla keulanylityksellä 159:siä kamalasti madaltaa. Jo nykyselläänkin kaikenlaiset heitot, rampit, kivetykset ja hidasteet pitää mennä toooodella varovasti.

Ja ei tuo pohja muutenkaan mitenkään liian korkealla oo. Molemmat "ilmanohjaimet", tjsp, eturenkaiden edessä on poikki, pohjapanssari jo kerran korjattu samoin lämpöeriste pakoputken ympäriltä.

Ja taitaa mennä taas ainakin tuo pohjanmuovilärpätin uusiksi vuosihuollossa.
Pakoputken lämpöeristeen ongelma on, että kiinnitysruuvit meinaa tulla eristeestä läpi. Parantelin sen kestävyyttä laittamalla jokaisen kiinnitysruuvin alle rosteripellistä ison auton suunnassa pitkulaisen lätkän.
vesku

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Il Principe kirjoitti:Aikomuksena nääs vaihtaa -30mm Eibachit alle.
Mulla on Eibachin -30mm setti. Kyllä sen kanssa pärjää, jos ei pidä mökkeilystä, eikä viihdy routavaurioisilla teillä jne.

Vakioalustaisille Alfoille on tyypillistä, että lokasuoja-rengas-rako on tuhottoman suuri. Todellinen maavara on kuitenkin jotain ihan muuta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Startin koeajossa sanottiin uuden kaksilitraisen dieselin olevan sama kuin Opelissa. Minä luulin sitä Fiatin/Alfan omaksi koneeksi, minun luulo taas ei perustu mihinkään faktaan.
Kuka tietää? Onko Fiat-kone, joka myyty GM:lle, vai Opel/GM-kone, jota myyty Fiatille vaiko joku muu yhteistyön jäänne?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Lukittu