alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, huomasin kyllä... :wink:

Eihän sitä tosin tiedä, jos vaikka kirjoittaja on kypsemmällä iällä kortin hankkinut rouvashenkilö, joka hiljentää hyvissä ajoin ennen mutkaa, sipsuttaa sen läpi ja sen jälkeen lisää nopeutta raaahallisesti... :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Tuppaa ne kulumaan vähän tuohon malliin. Ajotyyli sitten ratkaisee, kuin nopeasti. Ja rengasmerkeissäkin on eroja.

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

Ajotyyli on tasanen ja tie mutkanen 8) Vaikuttaa siltä että paikallisista rengaskauppisista tulee ihan sydänystäviä :mrgreen: Eipä ole vaan ole ennen renkaat tota vauhtia kulunu. Auto hommattu elokuun puolessa välissä joten ei voi oikein kuumaa kesääkään syyttää :roll:

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

KauGoH kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=16031&highlight=

Tosta topicista alhaalta löytyy ohjearvoja!

Tämä tuli tarpeeseen, kiitos :)

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

Uusi alfan (käytetyn) omistaja ilmoittautuu paikalle.
Jopa minulle uskomattoman pitkän arpomisen jälkeen sain viimein sovittua kaupat 159:stä.

Malli on 4-ov sedan (kai?) 2.4jtdm q-tronic 85tkm ajettuna, värinä punainen. Ikävä kyllä joudun odottamaan autoa maanantaille saakka, kun sovittujen huoltojen tekeminen viivästyy hiukan.
Voi tulla melkoisen pitkä vkl odottaessa... :-D

Ainakin on jotain hyvää mitä odottaa. Hyvinkäältä voi sitten bongata ensi viikon alusta lähtien.

Onpahan melkoisen turha viesti, mutta pakko oli avautua edes hiukan 8) 8)

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Lade kirjoitti:Hyvinkäältä voi sitten bongata ensi viikon alusta lähtien.
Lapaa pystyyn kun kohdataan! Tervetuloa joukkoon ja onnea uudesta hankinnasta!

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

kesärengas

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Eturengas, Hankook ventus prime, 225/50x17, ajettu 15533km, kauttaaltaan 4,5mm jäljellä, tällä vauhdilla vaihtokunnossa 25-30tkm välillä, enemmänkin saisi kestää. Haritusta olen hieman pienentänyt ettei sisäreunat (vasemmalla) kuluisi liian nopeasti. Paineet olleet 2,5bar.
Liitteet
hankook 15533km.jpg
hankook 15533km.jpg (130.33 KiB) Katsottu 9076 kertaa

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kyllä ne renkaat vähän tollain reunoista tuppaa kuluun - mäkin tykkään ajaa aika reippaasti mutkaosuudet.

Ne saa tasaseksi kulumaan, jos vielä revittelee ja jarruttelee voimakkaasti suoralla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

^ Sulla on tuollainen raikkaan erilainen näkökulma asiaan :lol: Yleensä kun lähdetään siitä, että renkaat ei ylipäätään tartteis kulua..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kyllä mulla kuluu renkaat ihan tasaisesti (madallettu alusta).

Ei takuulla ole normaalia noin reipas kuluminen reunoista. Ja vielä noin pienillä kilometreillä!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Seuraavassa rengasvalinnassa kannattaa seuratakumin kovuutta tai urasyvyyttä jo uutena
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Cuore Sportivo kirjoitti:Kyllä mulla kuluu renkaat ihan tasaisesti (madallettu alusta).

Ei takuulla ole normaalia noin reipas kuluminen reunoista. Ja vielä noin pienillä kilometreillä!
156 V6ssa kulu kans noin, jos kiihdytteli reippaasti 8) ja on hiukka mutkasta tietä - toinen eturengas vähä kevenee. 4-vetosissa varmasti kuluu tasasemmin.
MP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

On se hyvä, kun poikkeuksiakin on :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

MP kirjoitti:156 V6ssa kulu kans noin, jos kiihdytteli reippaasti 8) ja on hiukka mutkasta tietä - toinen eturengas vähä kevenee.
Täällä oli 156 V6 ensimmäiset kymppitonnit vakioalustalla, ja viimeiset KW:n säädettävällä tontissa kiinni. Sai koko uransa ajan tossua reippaasti, mutta tasaisesti aina renkaat kuluivat.

En mä mistään mitään tiedä, mutta ei kai tuollainen kuluminen 5k ajetuilla renkailla voi mitenkään olla normaalia?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Samaa mieltä, 4900km ja 1,5mm jäljellä pintaa... olettaen että toi reuna on ollut alunperin samalla urasyvyydellä molemmin puolin. Kuvassahan kyllä keskiurat näyttisi kuluneen aikas tasaseen?
Kyllä munkin alfa syö toista reunaa hiukan enemmän mutta ei ihan tohon tahtiin....

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

33 P4:n eturenkaat kuluivat tuolla tavoin toiselta reunaltaan eräällä Nokian-sarjalla. Ja kulutus oli huiman nopeaa, ja renkaat uudet. Kaikilla muilla renkailla kulutus oli tasaista - ennen ja jälkeen tuon oudon kulumisen.

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

Laitoinpa tuon kuvan kuluneesta renkaasta tutulle kaverille Continentaliin ja Alfan maahantuojalle.
Kaveri jo vastasi että selvästi kulmat pielessä. On kuulemma tänäpäivänä erittäin yleistä uusissa autossa. Pyysi samalla lähettämään pöytäkirjan tuosta pyöränkulmien säädöstä mikä Autosalvassa tehtiin että voi perehtyä tuohon paremmin. Saa nähdä mitä Arolta vastaavat :wink:

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

HopeinenQ kirjoitti:
Lade kirjoitti:Hyvinkäältä voi sitten bongata ensi viikon alusta lähtien.
Lapaa pystyyn kun kohdataan! Tervetuloa joukkoon ja onnea uudesta hankinnasta!
Näin tehdään, kun kohdataan.
Oli jopa mukavaa ajaa töihin tänään, en muista milloin viimeksi olisi näin käynyt

:mrgreen:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ensimmäiset liukkaat ja pettymys. Nokian 225 kitkat aivan surkeat sivuttaispidon ja "plaani-ominaisuuksien takia" Sohjossa jopa aivan kamalat. Jarrutuspito kohtalainen, mutta mukavasti poistuu. Tosin hervottomuus ei innosta laskemaan kunnolla mutkissa. Samalla ohjaus on myös aika epämääräinen.

Ajonvakautus ei salli juurikaan poikkeamaan auton pystyakselin suhteen. Jos rattia hieman vinossa ja perä luistossa, alkaa välittömästi etupyörien jarrutus ja auton oikaisu suoraan - aika tylsä ominaisuus. Kiihdytyksissä taas sallii luistoa riittävästi (liikaakin), josta seuraa auton vaeltelu puolelta toiselle kaikilla 4 pyörällä = sivuttaispidon menetys.

Enpä nyt tiedä - aika kaksijakoiset fiilikset. Ajoasento ja pitkä kytkin eivät muuteskaan innosta räppää. Tähän verrattuna 156 oli kuin nahkahanska käteen :mrgreen:
Viimeksi muokannut Kirkinen, 18 Marras 2010, 10:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kirkinen kirjoitti:Ensimmäiset liukkaat ja pettymys. Nokian 225 kitkat aivan surkeat sivuttaispidon ja "plaani-ominaisuuksien takia" Sohjossa jopa aivan kamalat. Jarrutuspito kohtalainen, mutta mukavasti poistuu. Tosin hervottomuus ei innosta laskemaan kunnolla mutkissa. Samalla ohjaus on aika eopämääräinen kanssa.

Ajonvakautus ei salli juurikaan poikkeamaan auton pystyakselin suhteen. Jos rattia hieman vinossa ja perä luistossa, alkaa välittömästi etupyörien jarrutus ja auton oikaisu suoraan - aika tylsä ominaisuus. Kiihdytyksissä taas sallii luistoa riittävästi (liikaakin), josta seuraa auton vaeltelu puolelta toiselle kaikilla 4 pyörällä = sivuttaispidon menetys.

Enpä nyt tiedä - aika kaksijakoiset fiilikset. Ajoasento ja pitkä kytkin eivät muuteskaan innosta räppää. Tähän verrattuna 156 oli kuin nahkahanska käteen :mrgreen:
Kahden viikon päästä mielipide muuttuu... Sano minun sanoneen :mrgreen:

Se on ihan kiva peli vedellä... Ja miksi se luistonesto pitää olla päällä jos meinaa ajella luistossa? Eikös luistoneston terhtävänä ole estää sitä luistoa? Vai olenko ymmärtänyt väärin :wink:

Itse huomasin että ajaminen koko ajan ilman luistonestoa säästää jarruja varmaankin melko paljon? Se jarrutus kun se oikasee autoa on melko voimakas, ja sitä kun tapahtuu vähän väliä alkaa levyt ja palat olemaan tiukilla.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Paraskin puhuja, kun vaihdot 156:een :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Jännä juttu muuten. Omasta mielestä nyt jo tosi kuluneilla nastoilla tuo luistonesto ei tunnu pelittävän enää niin mukavasti. Ehkäpä tuolla on jotain tekemistä pidon menettämisen alueen kaventumisen kanssa ja muutoksissa noissa sivuttaiskiihtyvyyksissä.

Eivät muuten ole deltalla onnistuneet saamaan apulaitehihnaa vinkumattomaksi. Kuukausi maksimissaan pysyy hiljaisena. Ei näytä vaihtamallakaan paranevan. Naapurit kiittää!

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

nyt ottaa päähän. Matka-ajo 159 lla on ihan syvältä . Ohjaus kusee. Onhan renkaat leveät juu, 225, mutta en ymmärrä. Ohjauspyörässä eli ratissa keskeltä katsottuna on noin 1.5cm tyhjää liiketilaa per puoli(vasen ja oikea), eli yhteensä 3cm joutuu rattia pyörittää ennen kuin saa ohjauksen vaikuttamaan. Eli erittäin epäherkkä ohjaus, todella huono verrattuna 156een, työläs sanoisinko. Muilla kokemuksia?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

En muista ulkoa oletko maininnut hammastangosta, onko vaihdettu tms. mutta tuo kuulostaisi hiukan vialta hammastangonpäässä, ellei sitten ole joku raidetangonpää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

auto on minulle sinänsä tuore, vajaa 2kk, etten tiedä onko vaihdettu, ehkä huoltokirjassa lue. Alettu muuten 120k. En tiennyt että tuo saattaisi olla yksi hammastangon oireista.. Kerran merkkiliikkeessä huollon yhteydessä sanoin hiljaisessa vauhdissa ratin kääntämisestä, että täristää ja ääntelee-vaihtoivat ohj.teh.öljyt. Mutta ohjaus on tosiaan ärsyttävän työlästä.. Voi niitä muistoja, kun 156lla ajo oli nautinnollista=(
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Backstroker kirjoitti:auto on minulle sinänsä tuore, vajaa 2kk, etten tiedä onko vaihdettu, ehkä huoltokirjassa lue. Alettu muuten 120k. En tiennyt että tuo saattaisi olla yksi hammastangon oireista.. Kerran merkkiliikkeessä huollon yhteydessä sanoin hiljaisessa vauhdissa ratin kääntämisestä, että täristää ja ääntelee-vaihtoivat ohj.teh.öljyt. Mutta ohjaus on tosiaan ärsyttävän työlästä.. Voi niitä muistoja, kun 156lla ajo oli nautinnollista=(
Tämä hammastankohan menee takuuseen. Nautit tälläkin kun on kunnossa ;)
- Alfaholic -

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mut mikä laittaa sen menemään takuuseen? minkä vian pitää olla siis selvä, mitä pitää löytyä jotta se menisi vaihtoon kokonaan mokoma pska?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos siinä on 3cm klappia niin ei ole epäilystäkään, etteikö siellä ole hammastanko / raidetangon pää / -päitä väljänä.
VMP

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

159 ilmoitti käynnistyksen jälkeen: CHANGE ENGINE OIL ja öljymerkki vilkkui.
Vaikka öljyntaso max ja viime öljynvaihdosta 6tkm. Vata fak!?!?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Edellisessä vaihdossa jäänyt huoltovälinilmaisin nollaamatta?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

niin, tiedä sitten.. Kävi minullakin mielessä. Täytyy soittaa automilanoon kysyä nollasivatko
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Laku kirjoitti:Kyllä ne renkaat vähän tollain reunoista tuppaa kuluun
Renkaat kuluivat reunoista samalla tavalla.
Vein kulmien säätöön Deltaan ja sen jälkeen renkaat kuluneet aivan tasaisesti.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Backstroker kirjoitti:159 ilmoitti käynnistyksen jälkeen: CHANGE ENGINE OIL ja öljymerkki vilkkui.
Vaikka öljyntaso max ja viime öljynvaihdosta 6tkm. Vata fak!?!?
Öljyn huoltovälinilmaisin jäänyt nollaamatta. 15tkm välein herjaa, ainakin niissä joissa softa päivitetty jossain vaiheessa.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Vaikka huoltoilmaisin on nollattu, ei se oljynvaihdon varoitusvalo siitä aina tokene. Minulla oli myös sama juttu ja jouduin käväisemään teltta-autossa öljynvaihdossa seuraavalla kerralla. Ilmeisesti siinä softassa on jokin päivitys, jolla sen saa nollattua ja sitä ohjelmaversiota ei ollut huollon tehneellä firmalla.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

einari kirjoitti:Minulla oli myös sama juttu ja jouduin käväisemään teltta-autossa öljynvaihdossa seuraavalla kerralla. Ilmeisesti siinä softassa on jokin päivitys, jolla sen saa nollattua ja sitä ohjelmaversiota ei ollut huollon tehneellä firmalla.
159:ssä on erillinen öljynvaihtovälin muistutin, joka pitää siis nollata huollon kuittaamisen lisäksi.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Hemmetti. Mariian toinen lyhytpolttimo on palanu. Ja viikko-pari sitten oli vuosihuolto.

Alkaa kyrpiä jos tuota ei saa liisariin vaihtaa ite vaan joutuu taas käyttään mutkan liikkeessä.
-Matti-

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Jevgen kirjoitti:159:ssä on erillinen öljynvaihtovälin muistutin, joka pitää siis nollata huollon kuittaamisen lisäksi.
Juu, pitää paikkansa. Siellä huoltofirmassa vaan ei ollut siihen kykenevää ohjelmistoa (vaikka onkin valtuutettu fiat huolto) huoltoilmaisin kyllä hiljeni, mutta heti päästyäni autolla liikkeelle, alkoi se ilmoittelemaan tuosta öljynvaihdosta...

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

häiriövalo poistui, ainakin toistaiseksi. Kävin öljynvaihdon suorittaneen saman ketjun korjaamolla kuittaamassa valon pois firman piikkiin, nyt kaikki ok, toistaiseksi :-D kop kop puuta
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Backstroker kirjoitti:nyt ottaa päähän. Matka-ajo 159 lla on ihan syvältä . Ohjaus kusee. Onhan renkaat leveät juu, 225, mutta en ymmärrä. Ohjauspyörässä eli ratissa keskeltä katsottuna on noin 1.5cm tyhjää liiketilaa per puoli(vasen ja oikea), eli yhteensä 3cm joutuu rattia pyörittää ennen kuin saa ohjauksen vaikuttamaan. Eli erittäin epäherkkä ohjaus, todella huono verrattuna 156een, työläs sanoisinko. Muilla kokemuksia?
Kuten jo todettua, nivelet tai raidetanko paskana. Mulla oli ratissa paljon vähemmän klappia, 1cm tai alle, meni ohjausvaihde vaihtoon, täällä vähä tarinaa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=13724&start=50
Ei ku tunkkaamaan auto ylös ja kokeilee klapit ja tarvittavat osat tilaukseen - ei se siitä muuten parane. Mun koslassa nyt menossa jo ainakin kolmas ohjausvaihde. Edellinen oli valmistettu pari vuotta sitten...
Kokemuksieni mukaan timmissä ohjausvaihteessa on n. 3mm klappia ratin ulkokehällä (siis klappi tapista tappiin).

Mihinkäs arvoihin porukoilla kulmat säädetty, nominaaliin vai onko joku kokeillut enemmän/vähemmän haritusta/aurausta? Mulla on nyt nominaaleissa, mutta pitänee kokeilla etupäähän vähemmän haritusta, joskos suuntavakavuus paranisi. Kuis peräpään auraus vaikuttaa suuntavakavuuteen? Nyt kottero tuntuu hiukan liian "kiikkerältä" pikku urissa/kallistuksissa/pateissa...

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Toissapäivänä laitettiin pyöräkulmat ohjearvoihin. Nyt kulkee paremmin suoraan, alla on tosin myös uudet hakka seiskat. Ohjausvaihteesta ei ole klappia löydetty huollossa. Ohjausvaihteen saattaa ulkomaanforumeiden mukaan tuhota vääränlainen nestesäiliö, siellä on jokin putki mikä menee letkuun sisään ja häiritsee nesteen kiertoa. Tästä pitäisi löytyä huoltotiedote.
Myös nesteen pitäisi olla vihreää, mulla ainakin on punaista eli viskositeetti voi sekin olla eri.

Kimble
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Marras 2010, 12:36
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Lade kirjoitti:Uusi alfan (käytetyn) omistaja ilmoittautuu paikalle.
Jopa minulle uskomattoman pitkän arpomisen jälkeen sain viimein sovittua kaupat 159:stä.

Malli on 4-ov sedan (kai?) 2.4jtdm q-tronic 85tkm ajettuna, värinä punainen. Ikävä kyllä joudun odottamaan autoa maanantaille saakka, kun sovittujen huoltojen tekeminen viivästyy hiukan.
Voi tulla melkoisen pitkä vkl odottaessa... :-D

Ainakin on jotain hyvää mitä odottaa. Hyvinkäältä voi sitten bongata ensi viikon alusta lähtien.

Onpahan melkoisen turha viesti, mutta pakko oli avautua edes hiukan 8) 8)
Pakko kysyä, sinäkö sen kävit Konalasta hakemassa pois nenän edestä?

Mitä tulee itse otsikon mukaiseen asiaan, eli 159:n niin olen yrittänyt imeä kaiken asiatiedon mutta tuntuu että tää hankinta kumminkin menee ihan täysin tunnepuolella. Auto sopi käteen kuin hansikas käytyäni koeajolla ja ulkonäkö oli parempi kuin keskiverrolla 16-kesäisellä ruotsalaistytöllä.

Joten kuinkas usein tuohon hammastangon uusintaan tulee varautua, käytännön kannalta. Onko jollain oli 200tkm ajettu 159 esimerkiksi? Hihnan vaihto kilkkeineen ei oo yhtään kalliimpi kuin nykyisessä nokivasarassa (Vaaginan 2.0 Tdi), joten se ei huoleta vaihdossa Alfaan. Kilometrejä tulee itelle joku 50tkm vuodessa, joten mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon (hammastanko,EGR, muuta?) kun alkaa ynnäilemään vuosittaisia huoltokustannuksia? En ole vielä siinä onnekkaassa joukossa jossa auto tulisi firman kautta, joten nämä hiukan mietityttää.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Yksilöitä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Jotain satunnaisvaihtelua on noissa raidetangon sisemmissä nivelissä. On katottu kahdesta yli 80tkm ajetusta sisemmät nivelet, yksi neljästä oli aivan umpiruosteessa, muut 3 virheettömiä. Joko jäänyt tehtaalta kuivaksi tai sisään pääsee jostain vettä, tai molempia. Oikean puolen haitarikumi on epäilyttävästi suoraan tuulilasin etupuolella olevan kaukalon vedenpoistoaukon alapuolella...

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

Alfan kävin hakemassa Herttoniemen Delta-autosta. Saattaa tosin olla, että tämäkin yksilö oli Konalassa myynnissä, koska vara-avaimet ovat kuulemma vielä Konalan liikkeessa.
Tunne puolen hankinta tämä ainakin minulle oli. Toivottavasti en enään koskaan joudu hankkimaan ns. järkiautoa (<- tylsiä) Muihin kysymiisi asioihin en osaa ottaa kantaa. Ainut asia mitä harmittelen on, että miksi en hankkinut alfaa jo vuosia sitten.

Ainakin tuli taivaspaikka varmistettua, kun perä perää oli 5 eri Voorttia.


*edit* Vastaus nim. Kimblelle. Ei lainaus menny oikein niinkuin piti.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Koska 159:n manuaali ei tiedä, että farkkumallejakin on olemassa, niin onko takalasin pesunesteelle oma säiliö? Jos on, niin missä?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

ärrä kirjoitti:Koska 159:n manuaali ei tiedä, että farkkumallejakin on olemassa, niin onko takalasin pesunesteelle oma säiliö? Jos on, niin missä?
Ei ole, siitä samasta se menee.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Olipas massiivisen vittumainen juttu vaihtaa oikean lyhyen valon polttimo. Joku kyrvänpaksunen nippu johtoja oli sitä termarimaista kantta vasten ja pienempi nippu avitti. Piti myös varoa ettei hajottanu koko lamppuhässäkkää kun teki hellää väkivaltaa.

Jotain osviittaa antanee se, että vaihoin eka vasemman ja siinä meni n 2 min vaikken tuntenut mekanismia muuta kuin ohjekirjaa vilkasemalla. Oikelle meni 20 minuuttia ja yks extra polttimo (yks tippu jonnekkin moottoritilan syövereihin). Oli hieman kyrpä ottassa.
-Matti-

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

heh heh, muija soitti mulle töihin, sanoi et auto ei käynnisty, mut valot kuitenkin menee päälle ja ei kai edes lupaa. Katsotaan mitä on tapahtunut kun tulen kotiin
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Matti_S kirjoitti:Olipas massiivisen vittumainen juttu vaihtaa oikean lyhyen valon polttimo.
Mites sitten kuvailisit pitkien valojen polttimonvaihtoa? :-D
Onkos kukaan, koskaan, missään vaihtanut?
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Onneksi niitä pitkiä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. :lol:

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

einari kirjoitti:Onneksi niitä pitkiä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. :lol:
Mä iteasiassa veikkaisin, että sen pitkän ja vilkun vaihtaminen on iisimpi juttu kun tuon lyhyen. Niiden mekanismi on samanlainen ja molemmilla puolilla tuntu olevan tilaa.

Ite mekanismihan oli todella helppo: termospullomainen korkki irti, johto irti ja jousimainen kiinnitin puristetaan auki. Vanha pois ja uus sisään.

Itellä meni suurin osa ajasta tuon perkeleen korkin kans + moottoritilan syövereistä pudonnutta polttimoa (turhaa) ettiessä.
-Matti-

Lukittu