alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Ite mekanismihan oli todella helppo: termospullomainen korkki irti, johto irti ja jousimainen kiinnitin puristetaan auki. Vanha pois ja uus sisään.

Juu, periaatteessa kyllä, mutta ainakin minä olen joutunut polttimonvaihdon kanssa taistelemaan. Se termospullomainen korkki tahtoo olla jumissa eikä niiden jousikiinnittimienkään kanssa ole mitään herkkua tapella pihalla 10-15 asteen pakkasessa. Eivätkä nämä mun näpitkään ole kovin hääppöistä laatua...

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Backstroker kirjoitti:heh heh, muija soitti mulle töihin, sanoi et auto ei käynnisty, mut valot kuitenkin menee päälle ja ei kai edes lupaa. Katsotaan mitä on tapahtunut kun tulen kotiin
olisko emäntä unohtanut painaa käynnistettäessä jarru tai kytkinpoljinta? ;)

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ei se niin tyhmä ole, onneksi :-D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Matti_S kirjoitti:
einari kirjoitti:Onneksi niitä pitkiä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. :lol:
Mä iteasiassa veikkaisin, että sen pitkän ja vilkun vaihtaminen on iisimpi juttu kun tuon lyhyen. Niiden mekanismi on samanlainen ja molemmilla puolilla tuntu olevan tilaa.

Ite mekanismihan oli todella helppo: termospullomainen korkki irti, johto irti ja jousimainen kiinnitin puristetaan auki. Vanha pois ja uus sisään.

Itellä meni suurin osa ajasta tuon perkeleen korkin kans + moottoritilan syövereistä pudonnutta polttimoa (turhaa) ettiessä.
Tässähän näkee polttimon kannan ja liittimen. 156:ssä piti pelata ihan sormipelillä reiässä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

akku tyhjeni, onneksi on takuuta jäljellä, anastan niiltä uuden akun takuun piikkiin :twisted:

onneksi edeltävänä päivänä kaverin akku tyhjeni ja tulin käynniistämään apujohtojen kanssa ja ne apujohdot jäi takapaksiin ja nyt ne oli mukana valmiina käynnistämään autoani, kävi tuuri:-D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Backstroker kirjoitti:ei se niin tyhmä ole, onneksi :-D
Hehe, ajattelin jos harvoin ajaa kyseisellä autolla ;)

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Tänään sytty have a engine check varotus ja tehtot pois ja sitten jo sammu. Lähti hetken päästä käyntiin ja pääsin takas kotiin. Johtuisko dieselin laadusta vai?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ne+checked

Tuolla saattas olla jotain... Tämäkin hakua käyttämällä löytyi :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

Joku varmasti osaa auttaa ongelmassa.
Alfa rupesi nyt illalla nikottelemaan, potilaan oireet:

- todella tehottoman tuntuinen
- ottaa hyvin heikosti kierroksia, eikä nouse ollenkaan yli 3000
- savuttaa kuin suomen savusaunat yhteensä

Moottorin lämpötila normaali, joskin lämpiäminen tuntui kestävän todella kauan. Ahtopaine mittari heiluu ihan normaaliin tapaan, tulos vain puuttuu.

Olisiko kyseessä EGR? Vai jotain muuta?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Olisiko kyseessä EGR? Vai jotain muuta?

Kyllä tässä oireet siihen EGR:n päin viittaavat.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

einari kirjoitti:Olisiko kyseessä EGR? Vai jotain muuta?

Kyllä tässä oireet siihen EGR:n päin viittaavat.

Voiko asiaa varmistaa itse mitenkään helposti? Uskaltaakohan lähteä aamulla ajelemaan töihin? Matka ei ole pitkä, mutta -20 pakkanen ei houkuta pyöräily tahi kävely vaihtoehtoon.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Olisiko huohotin jäätynyt? Perjantaina lähdin töistä samoilla oireilla ja illan funtsailun tuloksena päädyin tuohon diagnoosiin. Vaiva korjaantui muutaman minuutin tyhjäkäynnillä seisoskelun aikana.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Lade »

hjpp kirjoitti:Olisiko huohotin jäätynyt? Perjantaina lähdin töistä samoilla oireilla ja illan funtsailun tuloksena päädyin tuohon diagnoosiin. Vaiva korjaantui muutaman minuutin tyhjäkäynnillä seisoskelun aikana.
Taisi olla tosiaan jokin jäätämisongelma. Tänä aamuna auto toimi taas normaalisti. Kävin illalla pistämässä sen vartiksi tyhjäkäynnille pihalla.

Onko alfaan saatavilla jotain maskia keulaan, mikä saattaisi estää tällaisia jäätämisiä ja nopeuttaisi moottorin lämpiämistä kovilla pakkasilla?

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Lade kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Olisiko huohotin jäätynyt? Perjantaina lähdin töistä samoilla oireilla ja illan funtsailun tuloksena päädyin tuohon diagnoosiin. Vaiva korjaantui muutaman minuutin tyhjäkäynnillä seisoskelun aikana.
Taisi olla tosiaan jokin jäätämisongelma. Tänä aamuna auto toimi taas normaalisti. Kävin illalla pistämässä sen vartiksi tyhjäkäynnille pihalla.

Onko alfaan saatavilla jotain maskia keulaan, mikä saattaisi estää tällaisia jäätämisiä ja nopeuttaisi moottorin lämpiämistä kovilla pakkasilla?
Mulla tuli maskit auton mukana kun hankin sen 2008.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Myös täällä tuli akun elinikä vastaan. Oltiin emännän kanssa ristiäisissä mukavan 400km päässä ja 12 tunnin seisominen -20 asteessa riitti. Pari lupaavaa pyöräytystä, mutta ei muuta lämmityksestä huolimatta. Soitin tiepalveluun, mutta apua ei ollut lähettyvillä. Soitin paikalliseen huoltamoon, mutta eihän siellä mitään päivystystä ollut. Onneksi paikalle sattui avulias naapuri, joka hankki tutun autosähkömiehen paikalle boostereineen, jolla Alfa saatiin käyntiin ja ajettua kotiin. Äsken soittelin tutulle korjaamolle ja piakkoin saadaan uutta akkua pellin alle...
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Myös minä jouduin vaihtamaan akun, aika lyhyt oli kestoikä 2 v 4 kk. Ja takuu kuulemma oli vain 2 v :evil:

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Menihän tuo kyllä aika äkkiä. Emännän 6-vuotias Passatti lähti aamulla kuin sen legendaarisen palmun alta alkup. akullaan ja entinen -02 Mazda 6:n pärjäsi viime talven ongelmitta 7-8-vuotiaalla akullaan.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Itellä piti soittaa kans apuvirtaa paikalle (kuski oli kans alfa-ihmisiä) kun 3 päivän seisotuksen jälkeen ei juuri edes yrittänyt startata. Jos tänään vielä yskii, niin häätyy varmaan taas käydä Wetterillä kylässä.
-Matti-

Sammy
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Syys 2010, 20:22

Loudness

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Soittimessa loudness ominaisuus on mutta ei toimi.

Olen kahta eri alkuperäissoitinta kokeillut eikä kummassakaan toimi loudness toiminto.
:crazyeyes: Mikä tämä tälläinen ominaisuus on ja onko muilla tullut tälläinen asia eteen.
Autossa ei ole Bosen systeemiä.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Ensimmäiset kunnon pakkaset Alfalla.. ensituntumalta ei herätä hirveästi luottamusta.. aika nihkeästi starttaa lämmityksenkin jälkeen ja alkuun antaa jännää sivuääntä :? Aikaisemmin käytössä ollut lähinnä Toyotaa ja Volkkaria, jotka lähtivät aina reippaasti käyntiin ilman erikoisia sivuääniä tms. Kertokaas kanssakärsijät kokemuksianne, onko ominaisuus vai vika :wink: Samaten voimansiirto antaa kylmänä enemmän ääntä..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Il Principe kirjoitti:Ensimmäiset kunnon pakkaset Alfalla.. ensituntumalta ei herätä hirveästi luottamusta.. aika nihkeästi starttaa lämmityksenkin jälkeen ja alkuun antaa jännää sivuääntä :? Aikaisemmin käytössä ollut lähinnä Toyotaa ja Volkkaria, jotka lähtivät aina reippaasti käyntiin ilman erikoisia sivuääniä tms. Kertokaas kanssakärsijät kokemuksianne, onko ominaisuus vai vika :wink: Samaten voimansiirto antaa kylmänä enemmän ääntä..
mullakin huutaa jotakin hepreaa kylmänä käynnistäessä, välillä kuullostaa moottoripyörältä. Naapurikin kysyi, menitkö aamulla motskarilla töihin?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Il Principe kirjoitti:Ensimmäiset kunnon pakkaset Alfalla.. ensituntumalta ei herätä hirveästi luottamusta.. aika nihkeästi starttaa lämmityksenkin jälkeen ja alkuun antaa jännää sivuääntä :? Aikaisemmin käytössä ollut lähinnä Toyotaa ja Volkkaria, jotka lähtivät aina reippaasti käyntiin ilman erikoisia sivuääniä tms. Kertokaas kanssakärsijät kokemuksianne, onko ominaisuus vai vika :wink: Samaten voimansiirto antaa kylmänä enemmän ääntä..
Kyllä jotain sivuääniä saattaa -20 pakkasella kuulua aamuisin, toisaalta naapurin samanikäinen Audi A4 jäi ruutuun aamulla, siihen verrattuna parempi näin.. :wink:

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Il Principe kirjoitti:Ensimmäiset kunnon pakkaset Alfalla.. ensituntumalta ei herätä hirveästi luottamusta.. aika nihkeästi starttaa lämmityksenkin jälkeen ja alkuun antaa jännää sivuääntä :?
Kyllä niissä pakkasaamuissa tulee erinäisiä soundeja sieltä pellin alta. Starttauksen jälkeen ääni muistuttaa traktorin käyntiä, sitten pikku hiljaa alkaa käynti tasaantua. Kolme talvea on tässä tullut kuunneltua eikä siinä mitään erikoista ole tapahtunut, aina se kone vaan käy ja kukkuu. Paitsi viime keväänä piti se EGR vaihtaa...
Suosittelen kuitenkin käyttämään sitä lämmitintä (mikäli sellainen on) jo viiden asteen pakkasella.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

einari kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:Ensimmäiset kunnon pakkaset Alfalla.. ensituntumalta ei herätä hirveästi luottamusta.. aika nihkeästi starttaa lämmityksenkin jälkeen ja alkuun antaa jännää sivuääntä :?
Kyllä niissä pakkasaamuissa tulee erinäisiä soundeja sieltä pellin alta. Starttauksen jälkeen ääni muistuttaa traktorin käyntiä, sitten pikku hiljaa alkaa käynti tasaantua. Kolme talvea on tässä tullut kuunneltua eikä siinä mitään erikoista ole tapahtunut, aina se kone vaan käy ja kukkuu. Paitsi viime keväänä piti se EGR vaihtaa...
Suosittelen kuitenkin käyttämään sitä lämmitintä (mikäli sellainen on) jo viiden asteen pakkasella.
Siis em. oireet nimenomaan lämmityksen jäljiltä.. Pari tuntia narun päässä. Toimiikohan se lämmitin :roll: Sisätilan lämmitin hyrrää, mutta eihän se välttämättä mitään kerro..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Meillä tuo 156 tessu kyllä tykkää lämppäristä, vaikkei se hirveitä teekkään. Hilkun verta pirteämmin lähtee käyntiin piuhassa. Jännä huomio muuten, että jossakin vaiheessa kesää ylipirteä startti muuttui pirteäksi startiksi - nyt siis starttaa "normaalisti", eikä ekalla tai tokalla kierrolla enää. En tiedä mitä tapahtui, kun tuossa alkuvuodesta lämpimänä käänsi avainta niin hyvä jos kone kerran kiersi ennen starttia... Kolinat kuuluu kylmänä kuuluu ainakin tuossa yksilössä asiaan ja traktorilta kuulostaa muutaman sekuntia startista.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^^ Kyllä se lämmitin toimii. Mikäli lämmitin ei ole lainkaan päällä, ei pirssi taatusti suostu käynnistymään ainakaan parinkymmenen asteen miinuksilla. Parin tunnin lämmityksen jälkeen tulee ne traktoriäänet kovemmilla pakkasilla ihan normaalisti. Se lämmitin taitaa olla melko vaatimaton tehonsa puolesta. Delta-tasoa..?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

einari kirjoitti:Mikäli lämmitin ei ole lainkaan päällä, ei pirssi taatusti suostu käynnistymään ainakaan parinkymmenen asteen miinuksilla.
Hys hys. Pitäisi kammeta tuo yhtä pyttyä piskuisempi versio huomenna liikenteeseen, ja tolppaahan ei tienposkeen ole asennettu. Kiusallani vielä pesin kärryn tänään.

Niin että älä kerro sille ettei sen kuulu käynnistyä.
- Epäkelpokeräilijä -

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Onkohan 2.4 JTDm:ssä säteilylämmitin vain ihan perinteinen proppuun/vesiletkuun laitettava?

Esim. 1.9 JTDm:än ei saa kun säteilylämmitintä, mikä/mitkä on suurimpia kusetuksia ikinä. Saa nähdä missä vaiheessa joku oikeasti puuttuu nykyisten säteilylämmittimien todelliseen hyötyyn. Moni auto kun lähtee nykyään kovemmalla pakkasella käyntiin ilman minkäänlaista lämmitystä, kun lämmitettynä...

Polttoainetoimiset lämmittimet on sitten ihan asia erikseen ja hienoja härveleitä toimiessaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rasvis kirjoitti:Kiusallani vielä pesin kärryn tänään.
Toivottavasti muistit käydä tankkaamassa. :)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

einari kirjoitti:^^ Kyllä se lämmitin toimii. Mikäli lämmitin ei ole lainkaan päällä, ei pirssi taatusti suostu käynnistymään ainakaan parinkymmenen asteen miinuksilla.
Kyl mul käynnistyi 17 asteen pakkasella alle kahdessa sekunnissa napin painalluksesta yks aamu, kun en kerinnyt piuhaa kytkemään ennakkoon.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Cuore Sportivo kirjoitti:Toivottavasti muistit käydä tankkaamassa.
Eikäkö eilen, ihan siksi että löpö oli slut.

Akku ja öljyt ovat uusia, putsarit vaihdettu ja hehkut mitattu ja toimivaksi havaittu. Jos ei näillä syty niin nou kän duu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Planetti kirjoitti:Onkohan 2.4 JTDm:ssä säteilylämmitin vain ihan perinteinen proppuun/vesiletkuun laitettava?
Tuota olen minäkin joskus miettinyt, mutta en ole päässyt selvyyteen. Pistoke siinä on keulassa puskurin alla ja siihen vaan piuha kiinni. Mitään ääntä ei kuitenkaan kuulu, kun sen piuhan laittaa kiinni. Yleensähän sieltä kai pitäisi ainakin jonkinlainen napsahdus kuulua..? Pääasia kuitenkin, että se lämmittää sitä konehuonetta/öljypohjaa ainakin hieman.

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Viimeksi muokannut JustXL, 29 Marras 2010, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

einari kirjoitti:^^ Kyllä se lämmitin toimii. Mikäli lämmitin ei ole lainkaan päällä, ei pirssi taatusti suostu käynnistymään ainakaan parinkymmenen asteen miinuksilla. Parin tunnin lämmityksen jälkeen tulee ne traktoriäänet kovemmilla pakkasilla ihan normaalisti. Se lämmitin taitaa olla melko vaatimaton tehonsa puolesta. Delta-tasoa..?
Hyvin lähtee ilman lämmitintäkin kuhan ajaa vaan sen verran että pysyy lataus akussa. Viime talvena n 50% käynnistyksistä yli 20 asteen keleillä oli ilman lämmitystä. Ja täällä Oulun seudulla oli aika monta.

Paras oli Posiolla kun auto oli lämmittämättä kaks yötä yli 30 asteen pakkasella. Kaverin Golf ei herännyt mutta oma lähti. Ei tosin mitenkään kaunista käyntiä.

Muutenkin oon ollu tyytyväinen varsinkin auton lämpiämiseen. Akku pitäs varmaan kohta vaihtaa kun tuntuu ettei lataus kamalasti pysy.
-Matti-

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^^ Ei noista jutuista mulle selvinnyt, mikä se lämmittimen tyyppi on. Webasto tai Eberi se ei ole eikä mitään kaukosäädintäkään ole, joten kai se on vaan ihan normaali(?) lohkolämmitin. Se oli jo uutena siinä joten kai kyseessä on jokin maahantuojan jälkiasennus.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Webastotyyppinen ratkasu pitää kyllä tuohon laittaa jos itelle ostan tuon ens syssynä. On ne sen verran päteviä. Työkaverilla on eberi kaukosäädöllä ja ohan se luksus.
-Matti-

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

kyllä nykydieselit lähtee käymään myös ilman esilämmitystä siinä missä bensavehkeetkin. ainakin toi oma lähti viime talvena kolmen päivän seisomisen jälkeen kun pakkasta oli 28 astetta sawossa, ei ollut piuhaa mukana että olis saanu säteilylämmittimen päälle.
muuten olen käyttänyt esilämmitystä päivittäin yli 5 asteen pakkasilla niin helpottaa hiukan ja auto on sisältäkin lämmin kun termini huutaa.
uudet öljyt talveksi sisään ja akku kuntoon niin on ihan sama käyttääkö tuota säteilylämmitintä vai ei kun öljyt ovat jo valmiiksi notkeat.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei se nyt ihan sama ole. Pakkasta kun alkaa oleen sen -30 niin alkaa öljy kuin öljy olla aika kankeeta.

Sammy
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Syys 2010, 20:22

Loudness

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Voisiko jokunen arvon foorumilaisisa testata omasta pirssistä toimiiko soittimen loudness toiminto.
Kyseessä siis tavallinen audiosysteemi ilman Bosea.

Olen kahdella eri alkuperäissoittimella todennut ettei loudness on/off asennoilla ole mitään merkitystä äänelle.

Auton kytkennöissäkö vika?...kahdessa soittimessa ...tuskin...

Jossakin on tullut esille 156:n bosen systeemissä samantapaista ongelmaa jonka joku oli ratkonut siten, että oli ottanut booster in piuhan irti ja kas alkoi toimimaan.

159 mallissa ei ole booster in , mutta booster det löytyy soittimen perästä....olisiko näillä jotakin yhteistä .

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Jalamari kirjoitti:Ei se nyt ihan sama ole. Pakkasta kun alkaa oleen sen -30 niin alkaa öljy kuin öljy olla aika kankeeta.
No on se nyt ihan sama kun tuollaista säteilylämmitintä käyttää, mitään eroa ei huomaa käynnistyvyydessä alle kolmen tunnin lämmitysajan noilla pakkasilla. Webastot ja letku- tai lohkolämmittimet ovatkin sitten eri juttu.

0W-sarjalainen UUSI moottoriöljy ei ole moksiskaan vielä 30 asteen pakkasesta mutta kun sillä on ajettu jo 20 tkm niin asia onkin eri. Jos pakkasta on 30 on apulaitteet/niiden öljyt sekä vaihdelaatikko jo niin kankeana että vaikuttaa siltä kuin koneenkin öljyt olisivat.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Toinen huomaamani "piirre" näin pakkasten alettua on lämpöjen seilaaminen.. ei kuulosta hyvältä :roll: Kuitenkin, parinkymmenen asteen pakkasessa kun ajaa tasaseen maantietä niin lämpömittarin viisari pysyy vaaka-asennossa. Mutta heti kun lasket vaikka vaihteella ilman kaasua esim. risteykseen pitemmän matkaa (tapahtuu itsellä usein kun matkavauhti tahtoo välillä nousta ja painava auto rullaa pitkälle..) tai varsinkin jos olet tyhjäkäynnillä parkissa, niin lämmöt alkaa tippua :? Onko normaalia? Tähän asti käytössä olleet Volkkarit ja Toyotat on pitäneet aina lämmöt tasaiseen 90:ssä, oli kierrokset mitä tahansa.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Kyllä vaan on tuo lämpöjen tippuminen ihan nykydieselin ominaisuuksia. Noin käyttäytyy tuo oma patonki ja saman on tehneet kaikki dieselit joilla olen kovilla pakkasilla joutunut ajamaan. Heti kun koneelta häviää kuorma, se alkaa jäähtymään. Pahimmillaan ajelin vuosituhannen vaihteessa uudella pornstartterilla, josta ei saanut lämpöä kabiiniin alle 80 vauhdissa, kun siinä ei ollut edes mitään lisälämmittimiä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Mutta heti kun lasket vaikka vaihteella ilman kaasua esim. risteykseen pitemmän matkaa (tapahtuu itsellä usein kun matkavauhti tahtoo välillä nousta ja painava auto rullaa pitkälle..) tai varsinkin jos olet tyhjäkäynnillä parkissa, niin lämmöt alkaa tippua

Kyllä se näin on mullakin. Lämpöjen putoamisen huomaa jo liikennevaloihin pysähdyttäessä. Ei ole ainakaan mitään pelkoa, että kone alkaa keittään tyhjäkäynnillä.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

^Hyvä kuulla.. hetken jo pelkäsin pahinta :? Ei Avensiskaan kovilla pakkasilla jaksa käydä normaalissa käyntilämpötilassa ilman että Webasto on päällä, mutta ei se tuolleen seilaakaan. Käy vaan tasaseen kylmempänä. Jännä piirre (taas) Alfassa..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Lämpötilan seilaaminen lienee tosiaan nykydieseleille ominainen piirre: itselläni olleeseen tuli häikkää eberiin ja silloin lämpömittarin neula haki paikkaansa. Kun eberi huollettiin kuntoon, pysyi neula kokolailla vakaasti paikallaan, kun moottori oli saavuttanut normaalin käyntilämpötilan.

Johtuisiko ilmiö nykydieseleiden varsin pienistä jäähdytysnestemääristä?

hertta1
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 21:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja hertta1 »

Mun uudessa toimii ainakin loudnes. Täytyy vaan todeta, että Bose oli kyllä hyvä ja nykyinen aikas p...a. Ei se soundi loudnesilla parane :wink:

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Itsekin kiinnitin huomiota pahaan aaneen startatessa alle 15 asteen pakkasella. Kokeilen nyt vaihtaa ohjaustehostimen oljyt kun taalta reissusta kotiudun. Jos saisi ainakin sen vinkunan loppumaan. vertailukohtana on aanien osalta Corolla verso 2.o d joka kay Alfaaan verrattuna kuin ompelukone kylmana :crazyeyes:

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mikähän hitto 159:siäni vaivaa;
vasen lähivalo meni taas pimeäksi, xenon. Joskus se teki samoin eli oli toimintakyvytön pari päivää sitten heräs henkiin.

Sitten takarekisterikilven valo tuntuu toimivan sään mukaan välillä; välillä tietokone sanoo että vaihda lamppu, välillä taas se lamppu palaa.

Ja takaluukkua ei saa auki nappia painamalla pään päältä josta sisätilan valotkin, onko siihen rele?

Muistan joitakin samankaltaisia oireita 156ssa, taitaa olla ko merkin tyyppivika :twisted:
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Itelläkin toinen rekkarivalo eli välillä omaa elämää eli ilmeisesti on vähän alttiina kosteudelle ja lialle.
Takaluukun avaus "ylänapista" on kuulemma itsekin ohjelmoitavissa ajotietokoneen valikosta - näin sanoivat Deltalla kun vein huoltoon ja pyysin samalla korjaamaan nappulan kun ei toiminut - ja nappi toimi huollon jälkeen ja tiskin ukko sanoi, että ihan valikosta valitsivat toiminnon joku oli kytkenyt pois???

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Itelläkin toinen rekkarivalo eli välillä omaa elämää eli ilmeisesti on vähän alttiina kosteudelle ja lialle.
Takaluukun avaus "ylänapista" on kuulemma itsekin ohjelmoitavissa ajotietokoneen valikosta - näin sanoivat Deltalla kun vein huoltoon ja pyysin samalla korjaamaan nappulan kun ei toiminut - ja nappi toimi huollon jälkeen ja tiskin ukko sanoi, että ihan valikosta valitsivat toiminnon joku oli kytkenyt pois???

Lukittu