164 eturinkulan camberkulmat...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 eturinkulan camberkulmat...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Vein alfani ekaa kertaa nelipyöräsuuntaukseen (ollut alla 4,5 vuotta) :oops: ja kuten sisäreunaltaan kuluneista talvirenkaista huomasin, olivat etupään camberin päin persettä. Madalsin autoni viime loppukesästä joten kyllähän tuo olikin ihan arvattava juttu. sinänsä ihan sama kun eipä noissa ollut muutenkaan pintaa jäljellä.

Kuusnepassa tuo camberin säätäminen tapahtuu irroittamalla alakolmion pultit ja lisäämällä/vähentämällä sinne väliin jääviä prikkoja. Nyt vaan tahtoisin tietää miten perkeleessä nuo pultit saa irti ilman että irrottaa koko moottorin tai jakopyörästön - ne kun ovat edessä niin ettei pultteja saa irti mitenkään. Kummallakin puolella nuo pultit on laitettu rungon lävitse niin ettei niitä saa irti vaan koko alakolmio pitää vetää irti/ulospäin ja poistaa noita prikkoja tuolta välistä. Paitsi rälläkällä.

Onko tämä tosiaan näin vittumainen homma; eihän tuota missään suuntaamolla ruveta tekemään vaan pitää itse repiä puolet renkaan ripustuksista irti ja laittaa säkällä noita prikkoja väliin ja toivoa että kulmat olisivat kohdillaan mittauksessa? Ei taas italialaiset insinöörit jumalauta - ihme keksintöjä. Taas saivat rengaspajan äijät syytä naureskella italian ihmeelle kun tuommosia perkeleen idioottiratkaisuja ovat menneet tekemään. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta?

Nyt tuumasin että revin kolmion irti, annan rälläkän laulaa noille pulteille ja korvaan ne sellaisilla että saa kummastakin päästä auki ja säädettyä tarvittaessa siellä rengasputkassa...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Meinaatko säätää samat camberit madalletulle alustalle kuin alkuperäisellekin?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Siis hä! Nyt oon kyllä ihan ymmälläni. Itse kävin madalluksen jälkeen nelipyöräsuuntauksessa eikö ne mitään tommosia tehny. Kaikki arvot tuli suurinpiirtein oikeaksi ja renkaat ovat kuluneet aivan tasasesti.

En muutenkaan ymmärtäny että mitä pultteja tarkoitit, alatukivarsihan on renkaan päästä siinä nivelessä kiinni ja toisessa päässä niissä kahdessa puslassa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4868
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mitä itsekkin muistelisin niin alapäästä ei löydy tuollaista prikka systeemiä (tuollainen on kyllä 75:ssa, ja ei tarvitse ottaa pultteja irti asti vaan löysätä ja pultin ympärille tulee "haarukka"prikkoja)
Kuinkas paljon on pielessä? Hieman säätöä saa tekemällä tolpan yläpään, puslien ja alapallonivelen kiinnitysreijistä soikeita. Samoin on saatavilla tarvikkeena epäkeskopultteja jotka (nyt ei kokemusta 164:sta mutta ex-työmaalla käytettiin joihinkin madallettuihin autoihin) asennettuna tolpan ja navan väliseen kiinnitykseen mahdollistaisivat camber säädön.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Itsellänihän ei ole juurikaan hajua yleensä camberin säätämisestä; erittäin ammattimaisen oloinen jäppinen Pohjolan renkaalla yritti tehdä tuon homman kuusnepalleni ja totesi että prikoilla tätä on ainoa mahdollisuus säätää... On tuo tämänhetkinen camber kuitenkin aika lailla päin persettä.

Eturenkaat ovat tällä hetkellä aika pirun lintassa, varsinkin oikealta puolelta - syö kumin sisäreunan todennäköisesti aika nopsaan - alla kun on vielä uudet kalliit Turanzat. Auraustakaan ei kannata ruveta kuulemma säätämään ennekuin tuo camber on kohdillaan. Tuo alakolmiohan (se kolmionmallinen latuska mikä on kiinni iskarin alapäässä ja rungossa johon kallistuksenvakain kiinnittyy?) on kiinni peräpäästä semmoisella kumipusla-pulttisysteemillä jossa ei ole mitään säätöjä, mutta etupäästään se on kiinni rungossa "nivelellä" missä on kumipusla niin että se pystyy liikkumaan jousituksen lytistyessä.

Tuota "niveltä" pitäisi kuulemma saada säädettyä tässä tapauksessa lähemmäksi runkoa eli sieltä välistä pitäisi saada tuon kolmion puslanivelen kahdesta kiinnityspultista pois liian paksut prikat (yksi 10 mm paksu prikka per pultti) pois ja lisätä tilalle jotakuinkin 5 mm irtoprikkoja/pultti jolloin tuo kulma olisi säätäjämiehen mukaan noin perstuntumalla vähän sinne päin. Näin maalaisjärjellähän tuo olisi ihan loogista jos tuo kolmio siiryisi lähemmäksi runkoa ja rengas olisi pystymmässä. Mutta kun nuo nivelen kiinnityspultin perkeleet on laitettu paikalleen niin ettei niitä saa pois vaan koko kolmio pitäisi vetää pois paikaltaan jonka jälkeen sieltä välistä voisi ottaa pois sen 11 mm prikan ja laittaa uudet ohuemmat tilalle. Ja jos olisi meininki saada alakolmio irti niin sehän vaatiikin jo sitten pikkuista taistelua ja räikänvääntämistä... Ja miten tuon sitten mittaa kun tuota kulmaa voi säätää vain silloin kun rengas on pois paikaltaan!!!#"!!#!#!#!¤#

Huoh - hankala yrittää selittää tämä sanoin. Ongelmana on vielä sekin että yhden pultit kierteet ovat kaikonneet ja mutteri pyörii paikallaan joten rälläkälle on taas töitä. Uudet pultit (10 mm paksu, 100 mm pitkä ja 3 cm nippu prikkoja) on jo hankittu pulttikaupasta joten eipä tuo haitanne jos pitää rälläkällä entiset pätkiä...

Perkele että vaan osaa olla homma yksi saatanan camberin säätäminen. Miten tuo yleensä tapahtuu muissa autoissa??? :evil: -Nyt pitaa vain purkaa koko alakolmio paikaltaan; laittaa säkällä prikkoja väliin; kasata koko paska; ajaa mitattavaksi liikkeeseen; palattava kotiin ja tehtävä koko homma uusiksi jos ei mennyt oikein heti ekalla kerralla tai huonossa lykyssä edes viidennellä kerralla. Whattöfakdotcom!?!

help..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4868
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eihän alapuslat ole ihan lopussa? Ne muuttaisivat camberia...mutta kuinka paljon, en tiedä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Niin mitenkähän nuo kulmat siinä pitäisi olla kun itselläni näyttäis olevan hieman \ / ,eli ulospäin harillaan?
Ei kuitenkaan näyttäisi syövän renkaita mitenkään epätasaisesti.

Tarkoitan siis aurauskulmaa vai mikä se lie nyt on.... :oops:

Pystysuunnassa renkaat ovat kyllä suorassa.

..........Minä näistä mitään ymmärrä. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei kannata säätää aurausta ennen camberia ei, mutta jos kuitenkin säätäisi, sillä mahdollinen haritus syönee rengasta paljon nopeammin kuin pienet alle 1 asteen camberit. Reilummilla negatiivisilla cambereilla voi kulutusta tasata säätämällä enemmän auraukselle kuin normaali asetuksissa.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Kyllä olen itse saanut kolmiot, elikkäs alatukivarret auki ja vaihdettua. Pultit kyllä mulla aukeaa sen verran auki, että sinne voi prikkoja vaihtaa. Takimmaiset pultit ottavat kiinni johonkin (muistaakseni kuskin puolella vaihdelaatikkoon), mutta kyllä sinne prikkoja pitäis olla mahdollista vaihtaa... Jos nyt oon edes oikeassa asiassa, eli ns. etukelkan missä koneen alakorvakkeet on sekä alatukivarren välisissä prikoissa. Kuusnepassa kyllä kuuluu olla aika lailla "hölmön" isot camberit...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4868
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja 164:ssa, kuten DeDion värmeissä on tärkeää kuormittaa auto mittauksen ajan. Mittaaja saattaa sanoa että ei muuta tai että meidän tietokone osaa ottaa sen huomioon mutta se on sitä perinteistä tuubaa. 164:seen täytyisi saada 4X75kg eli taakse kaksi ja eteen kaksi. Seuraavaan mittaukseen puiston kautta ja punkut palkaksi. :lol:

Mulla on tuo saksankielinen opus, ihan kuvan perusteella camberin ja casterin on tässä: (joku viisaampi voi yrittää suomentaa)
Radsturz einstellen:
Der Radsturz kann durch Unterlegen des vorderen Lagers des unteren Querlenkers reguliert werden (bild 377 huom.kuva kertoo vain mistä camberissa ja casterissa on kyse)
Der Sturz soll -2¤ bis -1¤40´ +/-20´ betragen.
Nachlauf einstellen:
Dieser Wert kann nicht reguliert werden.
Der Nachlauf soll 2¤25´ bis 2¤30´ +/-20´ betragen.
Folgende Federn werden an der Vorderachse eingebaut:

Drahtdurch- 13,0 13,5 13,5 13,7
messer
Aussendurch- 173,0 173,5 174,0 173,7
messer
Anzahl fed. 3,7 4,7 4,75 4,7
Windungen
ges.Windungen 5 6 6 6
Wicklungssinn rechts rechts rechts rechts

Sanaakaan en ymmärrä, eli voi olla vaikka Nasan laskelmia.
Huom. ¤ merkki on astemerkki.
Taulukossa numerot menee päällekkäin, taulukoittain. Kirjoitinkin ja niin se näkyy vieläkin tässä edit tilassa mutta lopullisessa versiossa ohjelma muuttaa useat välilyönnit yhdeksi jolloin numerot eivät olekkaan enää päällekkäin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jeep, kyllä tuolla autossa oli sisällä niin paljon rautaa että meinasi hauis nyrjärhtää niitä pois otettaessa. Tuon viturallaan olevan camberin kyllä huomasi tuosta oikealla edessä olleesta talvirenkaasta kun on osittain syönyt kumista pinnan sisäreunan nastanreikien pohjaan saakka kun taas ulkoreunalla on vielä kaikki nastat tallella. Aurauksessa ei ollut suurtakaan heittoa. Pitää vaan ottaa tuo alakolmio irti ja toivoa että menee kohdalleen ja mennä näyttämään uudestaan. Onneksi oli loistavaa palvelua tuolla Joensuun Pohjoolan renkaassa - ei tarvinnut maksaa tuon ekan mittauksen jälkeen mitään vaan katotaan sitten kun on saatu renkaat suoraan. Loistavaa palvelua!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4868
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko ne puslat kunnossa? Ne tahtoo mennä vanhemmiten. Alkaa auto vetelemään ja kyllä vaikuttaa camberiinkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Hmm... Liekö itsellä moista vikaa kun tahtoo kiihdyttäessä vetää vasemmalle ja suoraan ajettaessa ratti näyttää noin klo 1:een?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itsellä näyttää klo 11:sta, mutta kulkee suoraan ja renkaat kuluu tasasesti. :roll:

Vastaa Viestiin