Rohinaa oikealle käännettäessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Rohinaa oikealle käännettäessä

Viesti Kirjoittaja Profil »

:( Missä vika kun on alkanut kuulua oikealle käännettäessä "rohinaa"?? Ääni alkaa heti kun kääntää rattia sentinkin oikealle, vasemmalle ei kuulu mitään.

Pikahuoltona olen laittanut radiota kovemmalle, mutta pitäisi varmaan jotain tehdä ennenkuin jotain hajoaa lopullisestu
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Etupyörän laakeri ?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ettei vaan olisi sisälokasuoja irronnut ja pääse ottamaan renkaaseen kiinni?

Oikean etufillarin irrotuksen luulisi selventävän asiaa, kyllä rohina yleensä jättää jälkiä johonkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Ääni alkaa turhan pienestä ohjauspyörän liikkeestä ollakseen pyöränlaakeri. Rohina alkaa heti kun rattia kääntää... eli pyörä ei käytännössä käänny juuri lainkaan . Voisiko olla ohjaustehostin vaikka ääni kuuluu vain oikealle käännettäessä??
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En oikein uskoisi vian olevan ohjaustehostimessa. Siinä ei taida olla muita mahdollisia rohinaa aiheuttavia komponentteja kuin pumppu, ja pumpullehan on yks lysti kumpaan suuntaan pyöriä kääntää. Ei kai ohjausvaihde voi rohista?
- Epäkelpokeräilijä -

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:..., ja pumpullehan on yks lysti kumpaan suuntaan pyöriä kääntää.
Äänestä en tiedä, mutta aikaisemmassa saabin***kassani oli ohjaustehostin sillä tavalla rikki että se toimi vain vasemmmalle käännettäessä. En sitten tarkasti tiedä miten systeemi kaksijakoinen oli. Voiko olla kaksi erillistä pumppua tai ehkä venttiiliä?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Voisko vetari olla rikki? Silloin ei tosin noin herkästi ääni kuuluisi ellei ole ihan valmis. Mulla taitaa toisessa autossa olla rikki, kuuluu vain jos kääntää niin paljon oikealle kuin voi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jokipoika kirjoitti:Äänestä en tiedä, mutta aikaisemmassa saabin***kassani oli ohjaustehostin sillä tavalla rikki että se toimi vain vasemmmalle käännettäessä. En sitten tarkasti tiedä miten systeemi kaksijakoinen oli. Voiko olla kaksi erillistä pumppua tai ehkä venttiiliä?
Vermes on käsittääkseni rakennettu jotakuinkin niin, että ratin kääntäminen vasemmalle avaa venttiilin, joka päästää paineen ohjausta vasemmalle kääntävään hydraulisylinteriin. Oikealle käännettäessä taas avautuu toinen venttiili, joka päästää painetta oikealle kääntävään sylinteriin. Pumppu vaan tuottaa painetta tietämättä, mihin sitä käytetään. Lepotilassa kertyvä ylimääräinen paine taas päästetään pihalle ylipaineventtiilin kautta.

En ole koskaan päässyt (joutunut) purkamaan hammastankoa, eli en tiedä miten tuo venttiili-sylinteriasetelma on käytännössä toteutettu. Periaate lienee kuitenkin tuo yllä kuvattu.
Rolle kirjoitti:Voisko vetari olla rikki? Silloin ei tosin noin herkästi ääni kuuluisi ellei ole ihan valmis.
Vetarin kypsyminen enteilee ensin ohjaus tappiin käännettynä vedätettäessä napsumisena ja myöhemmin paukkeena. Ääni tulee siitä, että vetonivelen pallerot ovat kuluttaneet pesiensä "normaalipaikoille" kuopat ja ohjauksen ollessa ääriasennossa ne joutuvat väkisin kuopistaan pois. Mitä syvemmät kuopat, sitä rumempi ääni. En usko tuon voivan rohista, jos kuulat olisivat ihan hileenä niin tuskin autokaan liikkuisi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Syvennyin oikein ajatuksella tuohon ikävään sivuääneen, ääni ei voikaan tulla tehostimesta kun sitä ei kuulu paikallaan käännettäessä :oops:

Eilen työmatkalla ääni ei alkanut heti liikkeelle lähdettäessä, vaan vasta noin kilometrin ajon jälkeen. Taitaa sittenkin olla pyöränlaakeri finaalissa.
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voi se äänni kuulua vetarista myös jos käännetään vain vähän vasemmalle tai oikealle - itsellä on ollut aiemmin (ei Alfasssa) tämä vika eli rohisi loivassa mutkassa, mutta suojalumi oli ehjä ja tiukkaan käännettäessä ja ajettaessa nivel oli hiljaa.
MP

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

hyvä että tuli tämäkin. itsellänikin 75ssa kuuluu edestä oikealta rohinaa kun kääntyy vasemmalle ajaessa autolla.... ensin tuli mieleen että rengas hankaisi lokasuojaan, mutta ei. ei ole minkäänlaista kulumakohtaa että hankaisi, joten missä vika voisi olla?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Komppi kirjoitti:itsellänikin 75ssa kuuluu edestä oikealta rohinaa kun kääntyy vasemmalle ajaessa autolla....
Eiköhän tuo tule etupyörän laakerista. Vasemmalle käännettäessä suurempi osa painosta siirtyy oikean fillarin varaan, jolloin oikean pyörän laakeri rasittuu enemmän ja alkaa metelöimään. Vastaavasti äänen pitäisi hiljentyä oikealle käännettäessä.
- Epäkelpokeräilijä -

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

voi olla. pitäsköhän vaihtaa kummatki etupyöränlaakerit samalla kertaa ko rupee korjaan ettei tarvi heti ruveta sit vasentapuolta korjaan ko oikeen saa korjattua. siitä ei kyllä kuulu ääntä ko oikealle kääntyy...

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Komppi kirjoitti:voi olla. pitäsköhän vaihtaa kummatki etupyöränlaakerit samalla kertaa ko rupee korjaan ettei tarvi heti ruveta sit vasentapuolta korjaan ko oikeen saa korjattua. siitä ei kyllä kuulu ääntä ko oikealle kääntyy...
ihan miten itsestä tuntuu..allekirjoittanut on korjaillut vikoja sitä mukaan kun niitä on tullut... :)

Vastaa Viestiin