Flekti huutaa lähes jatkuvasti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Flekti huutaa lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja tmv »

Ilmastoinnin korjauksen jälkeen olen havainnut erikoisen ilmiön. Kun käännän ilmastoinnin päälle (vaikkapa heti starttuani eli kylmällä koneella) alkaa moottoritilan flekti huutaa aivan välittömästi. Ilmastoinnin poistaminen käytöstä lopettaa myös moottoritilan tuulettimen huutamisen.

Onko ilmastointihuollossa onnistuttu käpeltämään jotain? En muista että aiemmin homma olisi näin toiminut... kotterona siis tuo profiilin 156 V6.

Mistähän tätä voisi alkaa tutkailla? Joku anturipiuha irti jossain tms?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noin sen kuuluukin toimia. Flekti jäähtyttää ilmastoinnin lauhdutinkennoa kun ajoviima ei sitä tee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Se on käsittääkseni ihan normaalia. Mulla toimii samalla lailla. Eli kun auto on paikallaan ilmastointi päällä siellä pyörii tuuletin joka puhaltaa ilmaa ilmastoinnin lauhduttimelle jotta se jäähdyttäisi tehokkaammin kylmäainetta. Ajettaessa ajoviima hoitaa saman asian. Korjatkaa jos olen väärässä.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Noin sen kuuluukin toimia. Flekti jäähtyttää ilmastoinnin lauhdutinkennoa kun ajoviima ei sitä tee.
Siis flekti huutaa tauotta startista alkaen? Hassua, en muista että se olisi aiemmin toiminut noin...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

tmv kirjoitti:Siis flekti huutaa tauotta startista alkaen? Hassua, en muista että se olisi aiemmin toiminut noin...
Mulla toimii myös noin. Ihmettelin sitä aluksi, mutta milläpä se kylmäaine näillä helteillä muuten jäähtyisi, jos autokin seisoo paikallaan.

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Sama "vika". Sitä vaan ihmettelen, kun se pitää niin helvetinmoista mekkalaa?
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jep, normaalia on.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mitä vi**ua?? En ole itellä moista huomannu, että olisi flekti pyörinyt.... ainakaan kylmänä.. tosin ei 166:seen kuulu nuo äänet sisälle muutenkaan...

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Sama homma täälläkin. Tuntuu huutavan kohtuullisesti kun kone on kylmä ja ilmastointi päällä (toinen tuuletin päällä) ja saatanallisesti kun kone on kuuma ja ilmastointi päällä (molemmat tuulettimet päällä).

Olen miettinyt saisiko jostain hommattua hiljaisempia tuulettimia...

DaNNy8
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Touko 2005, 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DaNNy8 »

Eninmäkseen kauhee mekkalatulee flektin siipien kulmasta ja pienestä halkasijasta. Pieni halkasija suuri pyörimisnopeus, isolle halkasijalle riittää pienenpi pyörimisnopeus joten mekkala pienenee.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mulla ilmaantui täsmälleen samanlainen vaiva kuin tmv:llä ilmastoinnin huollon jälkeen. Ennen huoltoa laitteisto pelasi ihan hyvin, mutta huollon jälkeen puhallin huusi kokoajan. Dieselin ollessa kyseessä puhallin jäähdytti myös moottorin niin alas, että webasto lähti käyntiin kesällä! Homma korjattiin takuuna ja vian aiheutti liian suuri kylmäaine määrä järjestelmässä, eli olivat huollossa lisänneet sitä liikaa. Vika ilmeni mun käyttöautossa, joka ei ole Alfa, mutta systeemeissähen ei paljon eroja ole merkkien välillä.

Vastaa Viestiin