Vielä 156 V6 tyhjäkäynnistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Vielä 156 V6 tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kaipaisin asiantuntijoiden vinkkejä autoani jo pidempään vaivanneeseen tyhjäkäyntiongelmaan. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kone käy erittäin tasaisesti siinä 1000rpm, mutta koneen lämmettyä, kun kierrokset putoavat sinne normaaliin 600 kierrokseen, alkaa käynti kuullostaa epätasaiselta. Jos yrittäisin kuvailla käyntiääntä sanallisesti, olisi se jotain tällaista: "pröö-pröö-pröö", eikä "pröööööö", niin kuin sen pitäisi olla. :) Eli hieman katkonaiselta se vaikuttaa.

Mitään muita käyntiin liittyviä ongelmia ei ole: yli tyhjäkäyntinopeuden kone käy hienosti ja ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, eikä tyhjäkäynti myöskään heijaa yhtään.

Miten ongelmaa kannattaisi lähteä diagnosoimaan? Amatöörille ensimmäisenä tulee mieleen tulpat. Voisiko joku tulpista jättää silloin tällön syttymättä alhaisilla kierroksilla, mutta toimia hyvin korkeammilla? Kuittien mukaan tulpat on kuitenkin vaihdettu reilu 30tkm sitten. Voiko viallinen lambda aiheuttaa tämäntyyppisiä oireita? Entä imuvuodot - niiden luulisi vaikuttavan muillakin kierrosalueilla? :?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Asiantuntijan näkemystä ei ole, mutta jos tulpat ovat ok niin ehkäpä yksi keloista ei anna tulpalle kunnon sähköä. Ensimmäisenä pitää tsekata kaikki tulpat läpi, siinä pytyssä on jotain hämärää (tulppa, kela, johdot)jossa tulppa on esim. karstainen. Homma on tietty työläs taaimmaisen lohkon osalta...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

MKT kirjoitti:Asiantuntijan näkemystä ei ole, mutta jos tulpat ovat ok niin ehkäpä yksi keloista ei anna tulpalle kunnon sähköä. Ensimmäisenä pitää tsekata kaikki tulpat läpi, siinä pytyssä on jotain hämärää (tulppa, kela, johdot)jossa tulppa on esim. karstainen. Homma on tietty työläs taaimmaisen lohkon osalta...
Jotain sytytysongelmaa siellä lienee. Uskaltauduin irroittelemaan ruiskutussuuttimien piuhoja yksitellen auton käydessä ja siitä minulle jäi sellainen vaikutelma, että ykköspytyn irroittaminen vaikutti auton käyntiin vähiten. Mikä tahansa muu sylinteri pimeänä kone alkoi täristä ihan kunnolla ja käynti muuttui röpötykseksi, mutta ykköspytyn piuhaa irroittaessa piti oikein kaksi kertaa varmistaa, että piuha tosiaan oli irti. Kyllähän sekin vaikutti, mutta selvästi vähemmän kuin muut...

Tarkistin, että edellisestä tulpanvaihdosta on n. 40tkm ja 3v, eli periaatteissa tulpilla olisi pitänyt olla vielä elinaikaa jäljellä. Voisiko olla mahdollista, että tuolla imusarjan allakin oleviin tulpankoloihin pääsisi vettä? Ei varmaan ole kovin järkevää vaihtaa vain yhtä tulppaa?

Kaipa tässä voisi saman tien laittaa koko satsin tulppia tilaukseen, kun ei tuota imusarjaa taida jaksaa ihan huvikseenkaan alkaa purkaa.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Mulla oli samaa vikaa ja syyksi paljastu imutötteröiden alapuoliset tiivisteet jotka oli halkeillu ja sieltä veti ilmaa välistä. Parilla kympillä sai Muukkoselta tiivistesetin.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Sixgear kirjoitti:Mulla oli samaa vikaa ja syyksi paljastu imutötteröiden alapuoliset tiivisteet jotka oli halkeillu ja sieltä veti ilmaa välistä. Parilla kympillä sai Muukkoselta tiivistesetin.
Täytyypä tuokin pitää mielessä. Kuuliko imuvuotoa korvalla, vai pitikö tiivisteet tarkistaa, että ongelma löytyi?

Ensimmäisenä yrityksenä vian löytämiseksi ajattelin vaihtaa tuon ykköspytyn puolan ja tulpan johonkin muualle, esim. nelos- ja vitossylintereihin (kun ovat helpommin käsillä). Näkee sitten onko kyseessä puola-, tulppa- vai joku muu vika. Voisi kai polttoainesuutinkin olla tukossa...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jooh, nyt on vaihdettu yskivän sylinterin kromisen imuputken kumi ja alapuolinen tiiviste sekä puola ja tulppa vaihdettu toiselta sylinteriltä varmasti ehjiin, mutta sama vika pysyy.

Seuraavaksi menee sitten varmaan se kannen ja imuputkien välinen tiiviste (tästäkö Sixgear sun tapauksessa oli kyse?) vaihtoon. Osaisko joku neuvoa mitä tuon vaihdossa pitäisi huomioida? Imuputket ja suuttimet pitää ilmeisesti irrottaa, mutta mitenkäs ne suuttimet ylipäätään irtoavat?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Yksinpuhelu jatkuu. ;) Vaihdoin imusarjan tiivisteen, ja ongelma näytti sillä korjaantuneen - eikä ihme, kun tiiviste näytti tältä:

http://lahna.dynalias.net/gallery2/main ... temId=2655

Tapahtuipa vaihto-operaatiossa pieni kämmikin. Kun olin saanut kaiken kasaan ja innoissani aloin käynnistellä konetta, niin eipä lähtenyt käyntiin, ja nenään tunkeutui vahva bensan tuoksu. Vilkaisu konetilan puolelle paljasti, että yksi ruiskutussuuttimista kusi kaiken bensan kaulastaan pihalle. Oli sitten lentänyt suuttimen jakoputken puoleinen tiiviste mäelle, enkä ollut sitä ollenkaan noteerannut. :oops:

No ei muuta kuin paikallisesta Bosch-liikkeestä o-renkaita hakemaan, imuputket ja suuttimet vielä kertaalleen irti ja tiiviste paikoilleen. Kaiken tämän hikoilun ja kiroilun sentään palkitsi tasaisesti hyrräävä kone. ECU vielä pitäisi resetoida, koska se näytti tuosta uudesti syntyneestä pytystä hieman pillastuneen ja sääti käyntiä miten sattui. Koville otti, mutta kannatti. :-D

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Taitaa olla lambdakin särki. Imuvuodon korjaamisen jälkeen tyhjäkäynti ei oikein millään rauhoittunut, pakokaasutesti osoitti koneen käyvän jatkuvasti melkoisen rikkaalla (lambda-arvo n. 0,85) ja päästötkin olivat korkealla. Käynti testerissä tuotti seuraavan vikakoodin:

Koodi: Valitse kaikki

P0130 Lambda 1 signal above catal.
Koodi oli myös sen kuittaamisen jälkeen heti palannut. Ilmeisesti lambdalta ei tule siis signaalia ollenkaan. Olisikohan sitten palamaton bensa tuon rikkonut, tai ihan vain aika...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Väärä seos taitaa polttaa lambdan. Eikö ilmamassamittarin vian bonuksena tule usein hajonnut lambada?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Väärä seos taitaa polttaa lambdan. Eikö ilmamassamittarin vian bonuksena tule usein hajonnut lambada?
Niin, ilminhän minä vaihdoin tuossa viime syksynä. Sitten jossain vaiheessa kehittyi tämä imuvuoto. Varmaan nuo yhdessä lopulta polttivat lambdankin.

Ota nyt tuosta sakemannin elektroniikasta selvää. Haurasta se ainakin on kuin paperiraha. Jos lambdan vaihdon jälkeen ei jää enää mitään käyntiongelmaa, niin syön vaikka hatullisen... No enpä silti taida mitään lupailla. Jaksaa se Alfa joskus yllättääkin. :lol:

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Mä tökkään oman vian törkeesti tähän samaan ketjuun.
Eli n.2tuntia sitten tapahtunutta:
Olin lähdössä kotipihasta, pakitin pois ruudusta ja kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti 1000rpm paikkeilla(normaalisti ollu n800).
Noh sitten muutama kilometri ajoa kunnes saavun risteykseen, kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti n.1500rpm ja nousee ittekseen.
Hetken ihmettelin ja sitten lähdin taas liikkelle. Taas muutama kilometri ajoa ja risteyksessä kytkintä pohjaan--> tyhjäkäynti on jo n.2300rpm ja nousee.
Tässä vaiheessa päätin vetää sivuun, n.500m metrin päässä bussipysäkki. Ennen kun kerkisin sinne, ruiskun merkkivalo syttyy ja vähän nypyttää--> pysäkillä auto sammuksiin ja käyntiin uudestaan, merkkivalo palaa, tyhjäkäynti 1500, polkasu kaasua,kierroset käy n3000 ja jää sinne, uus polkasu kaasua, ei tapahdu mitään!! Kaasupoljinta sai polkea vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, tyhjäkäynti vaan nousee hiljaksiin. Siinä sitten muutaman kerran sammuttelin ja käynnistelin, ei vaikutusta. Sen jälkeen kävin heiluttamassa konehuoneen puolelta liittimiä(ilmi ym.), ei vaikutusta asiaan. Ajattelin että perkele, siihen se jäi ja vetäsin hermosavut, tuplana. :evil: Sen jälkeen yritin vielä kerran käynnistystä--> tyhjäkäynti normaali,kaasu toimii normaalisti, merkkivalo palaa edelleen. Muutaman kerran polkasin kaasua sen verran että päästiin melkein punaselle asti ja merkkivalo sammuu... Sen jälkeen kaikki toimi n20km matkan aivan normaalisti. :shock:

Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu?? :crazyeyes:
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

XXL kirjoitti:Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu?? :crazyeyes:
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.
Kannattaa käydä läpi hanskalokeron takaa löytyvät liittimet. Oire voisi johtua huonosta kontaktista kaasupolkimen piuhan liittimissä jotka on juuri tuolla hanskalokeron takana. En nyt muista suoraan mikä liitin se niistä on mutta ei niitä moninapaisia siellä montaa ole. Liittimet yksi kerrallaan irti, putsaus, crc:tä perään ja takaisin kiinni. Ei ainakaan maksa mitään tuon katsominen. Itselläni oli vähän samaa oiretta joka tuolla korjaantui.

Tietty lambdakin voi olla jo tuon ikäisessä vaihtokunnossa. Ilmikin tietty voi tuon aiheuttaa, sähkö on ihmeellistä ja kiwaa :evil:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

veikkaan että liittyy juuri tuohon kaasunpolkimeen sehän on sähköinen ja joku potikka hoitelee vaijerin virkaa siellä polkimen luona.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

V6 kirjoitti:veikkaan että liittyy juuri tuohon kaasunpolkimeen sehän on sähköinen ja joku potikka hoitelee vaijerin virkaa siellä polkimen luona.
Sama kävi mielessä, oireet jotenkin viittaa siihen suuntaan. Eikös ton kaasupolkimen pystynyt jotenkin myös resetoimaan/kalibroimaan?
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Nyt on lambda vaihdettu. Ei heijaa, ei nyi, ja seos ja päästötkin olivat kohdallaan! Kyllä nyt kelpaa. Lambda on muuten italialaista merkkiä "Facet", joten ei sen näköjään aina tarvitse Boschia olla.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Paljos tollanen lambda kustansi? taitaa olla itelläki vaihto edessä..

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

XXL kirjoitti:Paljos tollanen lambda kustansi? taitaa olla itelläki vaihto edessä..
110€ Heikalta.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

XXL kirjoitti:Mä tökkään oman vian törkeesti tähän samaan ketjuun.
Eli n.2tuntia sitten tapahtunutta:
Olin lähdössä kotipihasta, pakitin pois ruudusta ja kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti 1000rpm paikkeilla(normaalisti ollu n800).
Noh sitten muutama kilometri ajoa kunnes saavun risteykseen, kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti n.1500rpm ja nousee ittekseen.
Hetken ihmettelin ja sitten lähdin taas liikkelle. Taas muutama kilometri ajoa ja risteyksessä kytkintä pohjaan--> tyhjäkäynti on jo n.2300rpm ja nousee.
Tässä vaiheessa päätin vetää sivuun, n.500m metrin päässä bussipysäkki. Ennen kun kerkisin sinne, ruiskun merkkivalo syttyy ja vähän nypyttää--> pysäkillä auto sammuksiin ja käyntiin uudestaan, merkkivalo palaa, tyhjäkäynti 1500, polkasu kaasua,kierroset käy n3000 ja jää sinne, uus polkasu kaasua, ei tapahdu mitään!! Kaasupoljinta sai polkea vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, tyhjäkäynti vaan nousee hiljaksiin. Siinä sitten muutaman kerran sammuttelin ja käynnistelin, ei vaikutusta. Sen jälkeen kävin heiluttamassa konehuoneen puolelta liittimiä(ilmi ym.), ei vaikutusta asiaan. Ajattelin että perkele, siihen se jäi ja vetäsin hermosavut, tuplana. :evil: Sen jälkeen yritin vielä kerran käynnistystä--> tyhjäkäynti normaali,kaasu toimii normaalisti, merkkivalo palaa edelleen. Muutaman kerran polkasin kaasua sen verran että päästiin melkein punaselle asti ja merkkivalo sammuu... Sen jälkeen kaikki toimi n20km matkan aivan normaalisti. :shock:

Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu?? :crazyeyes:
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.

Noniin jatketaan tästä. Nyt on taas vika tullu takasin ja ei enää poistu. Tyhjäkäynti ei enää nouse itsekseen ja kaasu kyllä pelittää mutta parin sekunnin viiveellä ja kierrokset nousee todella laiskasti. Eilen töissä tehtiin ecu resetti, sillä saatiin vika poistumaan hetkeksi. Nyt tänään töistä kotiin tullessa motarilla tuntu taas nykäsy ja ruiskun merkkivalo rävähti päälle.

Tietääkö joku missä pääsis tarkistuttamaan ecun viat ym n.20km säteellä Hausjärvestä? (riihimäki, hämeenlinna, hyvinkää...)? Hyvinkään deltasta oon kuullu sen verran pahaa että sinne en uskalla mennä, eikä oikein tota pitemmällekkään, kun ei tiedä mitä toi tekee, ainakin tuntus että vähän putkessä paukuttaa... :drinking:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Soita Nurmijärven Autovaraosaan, siellä on vehkeet ja tietoa. Ja kiinnostusta Alfoihin.
- Epäkelpokeräilijä -

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Joo kiitos. Nyt ei tarvii sitä enää miettiä kun meni toi tulpanvaihto noin käsille. Mutta kiitoksia vinkistä kuitenkin. :drinking:

Vastaa Viestiin