164:n takajarrusatulat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

164:n takajarrusatulat

Viesti Kirjoittaja ärrä »

164:n katsastus meni muuten läpi, mutta molemmat takajarrut heikkotehoiset niin polkimella kuin kässärilläkin. Delta-autossa satulat 440 e/kpl ja Motonetissa 114 e/kpl. Muukkonen tän viikon lomalla.

Onko kokemuksia noista Motonetin satuloista?
Käyhän ne vuoden 1994 164:ään (ilmeisesti malli muuttuu vuonna 1989)?

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

Mulla Motonetin satulat ja on toiminut kyllä. Kässäri vähän huono mutta kyllä toimi!
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Motonetin satulat toimivat kyllä, mutta kuitti kannattaa säilyttää hyvin ja ennen takuuajan päättymistä on syytä tarkistaa käsijarrun toiminta. Mulla meinaan kävi juuri niin, että parilla viikolla meni pitkäksi ja eivät enää suostuneet vaihtamaan takuuseen vuoden ja noin viikon käytössä ollutta satulaa, ja juuri käsijarrupuolen toimimattonuuden vuoksi.

164:seen saa muuten tarvikaupastakin jarrusatulat ja hinta suunnilleen sama kuin Motonetissa. On niitä aikoinaan vaihdeltu, kun on ollut noita 164:a. Ja ihan vaan tiedoksi, ettei käytettyä kannata ostaa ja korjaaminen on ajan hukkaa.

Niin ja ne erot. Männän koko kasvoi tuossa 1989 loppupuolella ja käsijarruvaijerin kiinnitys on myös muuttunut. En osaa sanoa milloin, mutta vanhemmissa se on sellainen koukku/hahlo ja uudemmissa toisenlainen. Eivät sovi keskenään. Muita eroja en tiedä.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:164:seen saa muuten tarvikaupastakin jarrusatulat ja hinta suunnilleen sama kuin Motonetissa.
Tikkurilan Autotarvike ja Varaosat Oy:ssä satulat ovat 160 e/kpl. Pantti päälle kuten Motonetissakin. Oiskohan samanlaista osaa, eli onkohan mitään eroa kässärin toimivuuden suhteen.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Paha sanoa, kun eivät suostuneet Motonetissa maahantuojaan kertomaan. Mutta Ruotsissa kuulemma korjattuja ne Motonetin satulat ovat. Niin ja valmistaja oli Girling (alkuperäisen, korjaaja tuntematon)

Hämärästi muistelen, että aikoinani Hyvinkään Tarvikeosasta hankkimani olivat englannissa korjattuja. En kyllä muista ulkoisesti mitään eroa, väri oli sama ja yms.

Siitä muuten ei kannata pelästyä jos männän pää on erilainen kuin poisotetussa satulassa. Liikkeellä on ainakin kahta tyyppiä männän päätä, sellainen rälläkän avaimella käännettävä ja sitten sellainen kuusiokoloavaimella pyöritettävä. Johtunee ilmeisesti autosta jossa se on alkuperin ollut (villi arvaus, sama satulahan on ollut 164:ssa, 6000 Saapissa, Themassa sekä tietysti Cromassa ja saattaapi olla, että eri vuosimalleissa on ollut tässä eroavaisuuksia, männänvalmistajalla kolouskone rikki taikka muuta yhtä salaperäistä :wink: )

Oletko muuten kysymyt Deltalta mihin hintaa ovat valmiita myymään? Itse ostin bensamittarin anturin aikoinaan alle puolen pyyntihinnasta ja esim sen pannan jolla bensiinitankki on kannateltu 20€:lla. Olivat sen oloisia, että hyvä kun joku ostaa 164-varastoa pois ja hinnalla ei ollut silloin niin väliä.

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti: Siitä muuten ei kannata pelästyä jos männän pää on erilainen kuin poisotetussa satulassa.
Mulla oli -90 tessussa muistaakseni "kolollinen". Nykyisessä oli vaan kaksi uraa ulkolaidalla johon tein vanhasta hylsystä ja parista rautanaulasta sopivan "työkalun".
Edit: Lisäksi tuohon männän keskustaan oli upotettu magneetti ilmeisesti keräämään purut itseensä.

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 164:n takajarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Viikari »

ärrä kirjoitti:Delta-autossa satulat 440 e/kpl ja Motonetissa 114 e/kpl.
Kyllä yhden neljästä täytyy toimia :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itsellä kanssa motonetti, pelittää. Käsijarru nyt on paska jokatapauksessa

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko palat sitten hyvät vai miksi vaihdat satulat jos jarruteho on heikko??

Onko 164:ssa samanlainen käsijarrusysteemi kuin 156:ssa eli vipu joka painaa jarrumäntää sisään?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

16nepan ongelmana on myös kahvan hepponen kiinnitys pohjapelteihin.
Kun aikoinaan nuo jarrut on suunniteltu oli seisontajarrun momenttivaatimus huomattavasti pienempi mitä nykypäivänä, eikä sitä juurikaan huomioida.
Joten rakenteellisestikkaan tuo seisontajarrukokonaisuus ei ole päätä huimaava.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Jarama kirjoitti:Onko palat sitten hyvät vai miksi vaihdat satulat jos jarruteho on heikko??
Juu, palat on hyvät ja levyt kuluneet tasaisesti. Satulat on myös aika vanhat jo.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Niinhän se on, että 164:n käyttöjarrut voivat olla vaikka kuinka hyvät (siis takana), mutta käsijarru ei toimi. Viput liikkuvat ja ulkoisesti kaikki on kunnossa. On jopa sillai, että ruustukissa käsijarrua kokeiltaessa mäntä liikkuu vivusta vetäessä, mutta paikallaan ei pelitä.

Ja syynä tähän on varsin mielenkiintoinen epäkesko-tanko-ruuvi-rakenne, jolla joku Girlingin jarruinsinööri on ajatellut käsijarrutoiminnan ratkasta. Sen rakenteen voi purkaa, mutta itsekin sitä tehneenä en suosittele. ei se toimi kuitenkaan.

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Niinhän se on, että 164:n käyttöjarrut voivat olla vaikka kuinka hyvät (siis takana), mutta käsijarru ei toimi. Viput liikkuvat ja ulkoisesti kaikki on kunnossa. On jopa sillai, että ruustukissa käsijarrua kokeiltaessa mäntä liikkuu vivusta vetäessä, mutta paikallaan ei pelitä.

Ja syynä tähän on varsin mielenkiintoinen epäkesko-tanko-ruuvi-rakenne, jolla joku Girlingin jarruinsinööri on ajatellut käsijarrutoiminnan ratkasta. Sen rakenteen voi purkaa, mutta itsekin sitä tehneenä en suosittele. ei se toimi kuitenkaan.
Samanlaiset kokemukset minullakin entisestä autostani, -89-mallin Fiat Cromasta, jossa oli aivan sama jarrusysteemi. Auto oli minulla pitkään ja katsastukseen sai aina vaihtaa jotakin osaa käsijarrun takia. Vaihtotahti oli sellainen, että käsijarruvaijeri uusittiin melkein joka toinen vuosi ja jarrusatuloita (noita tehdaskorjattuja) kolmen-neljän vuoden välein. Omat jarrusatulan korjaukset eivät tosiaan onnistu.

Syytin kyllä tästä omaakin käyttäytymistäni. En nimittäin käyttänyt käsijarrua oikeastaan koskaan. Ensimmäisiä asioita, joita isäukkoni opetti minulle ajokortin saatuani oli: "Et sitten poika käytä sitä käsijarrua. Se jäätyy kumminkin kiinni ja sitten on kamala homma sen avaamisessa." Tottelevaisena poikana noudatin neuvoa ja opin olemaan käyttämättä sitä.
Niin ne vaijerit ja satulat sitten jumiintuivat käyttämättömyyttään.

Omille lapsilleni olen opettanut, että käyttäkää sitä käsijarrua aina kun pysäköitte. Itsekin olen oppinut.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla meni tuon 164:sen kanssa läpi katsastuksista korjauksilla ja sen osan "evotuksella". Ainoastaan käsijarruvaijerin vaihdoin. Käsijarrua en käyttänyt kuin viimeisessä hädässä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Ei oo mulla kyllä ole korjauksen jälkeen ollut ikinä mitään ongelmaa. 2 satulat olen korjannut vaihtamalla uudet kumit + tiivisteet, ja puhdistamalla satulat. Käsijarru toimii hienosti, ei nyt ihan vauhdissa saa vedettyä lukkoon, mutta paikallaan pitää kyllä hyvin. Pakkasella vesikelin jälkeen jäätyy joskus (aina) vaijerit, muttei muuta...?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mikä niissä satuloissa hajoaa?

Eihän siinä ole kuin mäntä ja tiivisteet, vuoto siis ainoa mahdollinen vika, vai mitä vikoja niihin tulee? Ja se käsijarrusysteemikin on niin yksinkertainen että en kyllä mitään vikoja joita pitäis joka vuosi korjata. Vaijeri jonka päässä vipu joka painaa mäntää ja palautusjousi joka palauttaa ettei jarru jää päälle. Tosin kokemusta vielä vähän eli ojentakaa nuorukaista.

Esim. fordissa on käsijarrulle erikseen rumpu, se on teknistä taitamattomuutta!!!!!!!!!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kai yleisin on se että se käsijarruvaijerin palautusjousi ei jaksa palauttaa sitä täysin 0-asentoon.Vain silloin toimii automaattisäätö ja jarrut palautuu varmasti pois päältä. Itse tein akseliin rasvanipan ja lisäsin ylimääräisen jousen palauttamaan sen 0-asentoon. Jarrunesteitä vaihtamalla, kun pölytiivisteet on kunnossa, pysyy männätkin kunnossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3597
Tuon topicin johdosta Tero V pisti tuon satulan palasiks, ja jossain kertoikin täsmällisesti sen mikä käkkäriä usein vaivaa.
Tässä kuva: http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3396
Tuohon liittyvää topiccia en valitettavasti löytänyt.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

No niin, toinen Motonetin satula toimii kaikinpuolin hyvin ja toinen toimii käyttöjarrulla heikosti eikä sen käsijarru toimi lainkaan. Ei kirraannu millään. Koska katsastusaika umpeutuu jo tällä viikolla, niin ostin sitten uuden satulan tarvikeliikkeestä ja palautan tuon viallisen sitten Motonettiin. Katsotaan, joko lähtis toimimaan. Ainakin pinnoitteeltaan tuo tarvikeliikkeen satula on erilainen, se on tasainen, kun Motonetin satula on karkea, eli todennäköisesti eri kunnostajafirma.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo automaattisäätöinen oli mulla ainakin sellainen että sai paikallaan jarrupoljinta painaa ja käsijarrua vetää "satoja" kertoja ennenkuin oli säätynyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuo automaattisäätöinen oli mulla ainakin sellainen että sai paikallaan jarrupoljinta painaa ja käsijarrua vetää "satoja" kertoja ennenkuin oli säätynyt.
Juu, näin on. Nyt tuli poljettua ja vedettyä viis päivää, eikä se siitä kirraantunut yhtään. Toinen satula lähti toimimaan jo pienellä vaivalla.

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joskus se kiristyssysteemi satulan sisällä menee jotenkin jumiin. Ei kyllä saisi tehdaskorjatussa tuota tehdä. Mulla teki tuon kerran, ja säätelin sitten männästä pyörittämällä niin kireälle kuin vain oli mahdollista, että sai vielä paikalleen, ja pelasi vielä vuoden päästä seuraavassa katsastuksessa. Pitäis kyllä rempata sekin satula, toisen puolen laitoin jo viime vuonna.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Uus satula lähti toimimaan :-D Katsastus meni läpi.

Edellisen uuden palautin Motonetiin.

Vastaa Viestiin