75 ohjaustehostin
Valvoja: Moderators
75 ohjaustehostin
Onko koko ohjaus vaihde ja kaikki muu hässäkkä kuinka pahasti rungossa kiinni?? Lähteekö pois ihan helposti.?.?
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Hammastanko on pirullisessa paikassa koneen alla. Se on kiinnitetty yläuolelta neljällä ruuvilla alla olevaan korin poikittaispalkkiin. Lisäksi pitää irrottaa ratilta tuleva akseli, joka on kiinni spooreilla ja "sokkana" olevalla ruuvilla. Jos laite ei vuoda mistään, niin kokeilisin kuitenkin ensin vaihtaa uudet nesteet. Nesteiden vaihto onnistuu helposti juoksuttamalla öljy paluuletkusta erilliseen astiaan ja lisäämällä säiliöön uutta nestettä sitämukaa kun se vajenee. Lisäämisessä pitää olla tarkka ettei pumppu haukkaa ilmaa.
TPP
Järjestelmän voi ilmata kääntelemällä rattia edestakaisin kun kone ei ole käynnissä. Näin ainakin itse tein. Tosin tehostin tuli kuntoon vasta korjaamolla käyttämisen jälkeen, eli en mene takuuseen tuosta menetelmästä. (huom: vika oli erilainen kuin tässä, vuoti stefasta öljyjä) Jos hammastanko on yhtä pahassa paikassa kuin 33:ssa niin kannattaa koittaa ensin öljyn vaihtamista. Irroittaminen on melkolailla työlästä. Ja jos irroitat hammastangon niin vaihda samalla uudet paljekumit. Säästyt tulevaisuudessa joiltakin murheilta...
Tein itse - säästin
Tietääkö joku onko tehostetussa ohjauksessa rattiakselissa eri osat kuin tehostamattomassa ohjauksessa. Eilen yritin vaihtaa sitä ja näytti siltä, että rattiakselissa oleva ristinivel ei nouse tarpeeksi ylös jotta sen saisi kiinni tehostettuun hammastankoon.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
Kokeile ensin ettei ristinivelissä ole löysää...se voi alkaa ahdistaa kääntymistä jossain kohdassa jos on...
Toinen helppo kokeiltava on pallonivelet, ulommat raidepäät irti ja pyörittele käsin "olka-akseleita" , ei saisi ahdistaa missään kohtaa...
Hankalin homma jos vika on hammastangon sisällä ja enemmän ajetussa 75:ssa myös todennäkönen, siellä kulumaa, pykälää liukupinnoissa. Vaikeampi kokeilla varmuudella.
Palauttaako ohjaus hyvin?
Toinen helppo kokeiltava on pallonivelet, ulommat raidepäät irti ja pyörittele käsin "olka-akseleita" , ei saisi ahdistaa missään kohtaa...
Hankalin homma jos vika on hammastangon sisällä ja enemmän ajetussa 75:ssa myös todennäkönen, siellä kulumaa, pykälää liukupinnoissa. Vaikeampi kokeilla varmuudella.
Palauttaako ohjaus hyvin?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75:sen hammastanko
Hammastanko lähtee 75:sesta mielestäni suht hyvin jos on ponni tai nosturi. Kun irrottaa molemmat moottorin etummaiset kumityynyt, ja nostaa moottoria vähän ylemmäksi, ja kuskin puoleinen pyörä pois, ja rattiakselin alaosasta 8 mm pultti pois ja sisäpuolelta jalkatilasta 32mm kiintoavaimella löysää rattiakselin alaosaaja nostaa sitä niin ylös kun se menee, niin hammastanko tulee kuskin puolelta pois. Tietysti raidetangot irti ja letkut.
Tänään saan postista uuden rattiakselin, vanhan nivelissä kun on väljää ainakin "hehtaari". Aikaisemmin tuo oli vielä suht kohtuullinen, yks ilta autoa ropaillessa väänsin pari kertaa pyörät paikallaan laidasta laitaan ja väljää tuli siitä aimo annos lisää. Sen verran että ei tee mieli ajaa motarivauhtia.jiiässä kirjoitti:Kokeile ensin ettei ristinivelissä ole löysää...se voi alkaa ahdistaa kääntymistä jossain kohdassa jos on...
Ja tuon ohjauksessa on ollut sen klappaamisen lisäksi muutenkin sellaista kumipallomaisuutta ja pikkupikku jumitusta joissain kohdissa. Toivottavasti tää nyt helpottaa. On meinaan kaikki pallonivelet uutta että ne ei ainakaan kirraa mistään..