155:sta ostamassa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

155:sta ostamassa.

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Niin mitä kannattaisi kyseisestä mallista tarkistaa, kun tuo FAQ-osio oli ehkä hieman suppea tämän asian suhteen.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »


Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

155:nen se nyt minullakin miellessä pyörii. ´95 2.0 8v tai ´95 -´96 1.8 8v "widebody". Hevosvoimat 143 vs 129. Kumpaakohan sitä tavoittelisi 2.0:n hevosvoimia vai widebodyn ajo-ominaisuuksia? Onko niissä ajo-ominaisuuksissa suuri ero?

Squadran lastulla 1.8:sta pitäisi saada 145 hepoa. Mutta onko kellään faktaa, toimiino nuo lastut? "Edullista" talviautoahan olen hakemassa, joten 129 olisi varmaan ihan riittävä.

Avatar
matupatu
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Syys 2006, 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matupatu »

:shock: Tsekkaa myös etupään kolahtelut ajaessa. Tukivarret edessä ja takana välyksineen. Fiiun osat halvempia jarruihin ja alustaan. Itsellä -94 8 venasessa myös takajarruputket jo vuosi sitten mätäkamaa.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Ovenkahvat saattavat hajota käsiin, itseltä -92 vuosimallin autosta taitaa olla jo kaksi hajonnut. Myös sivupeilien valualumiinirungot saattavat pettää, pienestäkin osumasta...

Yksi kohtuullisen iso työ on myös takapyöräntuenta. Kuluu väljäksi ja saattaa klappaa reilustikin.
Osat saa kyllä Motonetistä, Tempran listoilta, mutta homma ei ole helpoimmasta päästä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Pahimpana ongelmana omissa 155:ssani olen pitänyt käsijarrun pitäväksi saamista, joka vanhemmiten kuluneilla satuloilla vaatii jonkun verran vaivannäköä silloin tällöin. Takajarruja voi heikentää myös paineensäädin, joka saattaa hyvinkin olla umpijumissa. Tipon/Tempran säädin sopii, mutta vaihto on sellainen talkoo, etten ole omiinkaan viitsinyt sitä vaihtaa, vaikka osa on ollut ostettuna jo vuosia. Vanhan säätimen saa melko hyvällä todennäköisyydellä elvytettyä paikallaankin.

Alustasta ei ole omistani vielä mennyt yksikään etualatukivarsi uusiksi, mutta Tempra -kokemusten nojalla alapallot ovat kyllä kulutustavaraa. Jos alatukivarsi pitää vaihtaa, ei kannata ottaa halvinta mahdollista mallia - ei niiden vaihtaminen vuoden parin välein niin mukavaa hommaa ole. Etupään kolkotukset saattavat johtua myös raidetangon tai vakaajan päistä, jotka ainakin "narrowbodyyn" ovat halpoja; samat osat kuin Tipossa. Takatukivarren laakerit löytyvät tosiaan Tempran varaosalistoilta, mutta vaihtotyössä voipi tulla hiki... Jarruputket ovat yli 10 -vuotiaalla varsin rapeassa kunnossa, mutta niinpä kai monien muidenkin automerkkien kohdalla on. Vanhemmasta (-92) 155:sta vaihdoin saman tien kaikki putket, kun hommaan ryhdyin, uudemmasta (-95) on tullut vaihdettua vasta muutama pahimman näköinen putki.

Sähköissä ei ole paljoakaan ollut sanomista. Keskuslukituksen toiminta kannattaa tarkistaa ja takaluukkuun menevien sähköpiuhojen kunto (mm. sähköisen takaluukun avauksen toimivuus). Ovenkahvat ovat kieltämättä aika heikkoa tavaraa, eli ei kannata kiskoa talvella niistä kiinnijäätyneitä ovia auki. Kahva taisi maksaa Muukkosella vajaat 50€/kpl, kun niitä joskus tiedustelin. Hajonneen tai hajoamaisillaan olevan kahvan erottaa kyllä halkeamasta kahvan pinnassa.

Korroosion puolesta heikoin paikka 155:ssa lienee takalokasuojan kaari ja taka(sisä)lokasuoja, joka saattaa olla hapantunut. Helmapalkin takareuna on myös aikamoisessa hiekkapuhalluksessa koko ajan, joten se saattaa olla pehmennyt. Etukaarien alareunoissakin saattaa olla sanomista, etenkin jos eteen ei ole asennettu roiskeläppiä.

Squadran lastu tuli laitettua toiseen autoon (molemmat siis 2.0 8V) ja onhan siinä pikkuisen parempi alavääntö kuin lastuttamattomassa, eli normaali ajaminen on ehkä hivenen mukavampaa. Yläkierrosvaikutuksia en ole kokeillut, kun ei ole tarvis; kyyti riittää meikäläiselle reilusti punarajan alapuolellakin ja vanha myllykin varmaan tykkää, kun ei aivan kaikkia hevosia laiteta kerralla laukkaamaan... Kulutus ei lastutuksesta noussut (itse asiassa menee pikkuisen pienemmällä kuin lastuttamaton), mutta bensan pitäisi olla 98-oktaanista.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Juu, hyviä pointteja TeroV.:llä
Etualatukivarteen voi soveltaa Tempraan myytäviä irtoheloja, kelpaa ainakin katsastuksessa. Kestävyydestä ei vielä ole tietoa.. :roll:

Jarruputkia kannatta tosiaan vaihtaa reilusti kerralla, ketuttaa kun hajoaa seuraava/viereinen putki. Been there, done that...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niin siis tästä widebody asiasta vielä. 8 venttiilisiä widebodyjä on kyllä huhujen mukaan olemassa jokunen kun korimallin ja moottorin muutos ei tapahtunut aivan samanaikaisesti. Kuitenkin periaatteessa 16v moottoriset TS:ät ovat niitä leveäalustaisia ja muuten ilmeisestikkin kaikki V6:set
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

onhan niitä olemassa juu, eräällä foorumillekkin rekiströityneellä käyttäjällä moinen 8V-koneinen widebody on, kirjoittelee tosin harvemmin täällä.. :wink:

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

155v&:set pääosin vanhempia kuin -95

Viesti Kirjoittaja Coupe »

HR kirjoitti:Niin siis tästä widebody asiasta vielä. 8 venttiilisiä widebodyjä on kyllä huhujen mukaan olemassa jokunen kun korimallin ja moottorin muutos ei tapahtunut aivan samanaikaisesti. Kuitenkin periaatteessa 16v moottoriset TS:ät ovat niitä leveäalustaisia ja muuten ilmeisestikkin kaikki V6:set
Onkohan Suomessa (foorumilaisilla) yhtään widebody 155v6:sta? Itellä narrowbody -92.
Kaikki viimeaikoina tälläkin palstalla myynnissäolleet ovat oleet vanhakoppaisia.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

taitaa V6:t olla yleensäkkin sen verta harvassa suomessa että epäilen, tuohan on ylivoimaisesti harvinaisin 155:n malli suomessa diiseleitä lukunottamatta, rivinelosia ja q4:a kyllä piisaa... :wink:
missähän vaiheessa lienee kutoseen vaihtui tuo widebody kori kun itse muistelen että tuli hieman jälkijunassa muihin malleihin verrattuna.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Minua joskus valistettiin tässä V6 widebody asiassa siten että V6:set olisivat olleet alusta asti leveämmällä etuakselin raidevälillä. V6 widebodyissä erot rajoittuisivat keulan ilmeeseen ja joihinkin muihin "facelift" juttuihin. V6 widebodyt on todellakin euroopassakin harvinaisia ja haluttuja.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu tuo alusta asia olikin tiedossa, itse tarkoitin lähinnä tuota leveämpää koria eli lähinnä lokasuojan pullistuksia, milloinkahan ilmaantuivat V6:een vai oliko loppuun asti ns kapeampikorinen.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

90 kirjoitti:onhan niitä olemassa juu, eräällä foorumillekkin rekiströityneellä käyttäjällä moinen 8V-koneinen widebody on, kirjoittelee tosin harvemmin täällä.. :wink:
Tämä on uutta tietoa! Jos tällainen sekaversio on tehtaalla joskus tehty, niin sitten ei varmaan olisi (lähinnä katsastamisen kannalta) aivan mahdoton temppu lusikoida hallussa oleva ylimääräinen 155:n 8v -tekniikka esim. jakohihnavaurion kärsineeseen 2.0 16V widebodyyn. Tuollaisessa versiossa yhdistyisivät hienosti leveämmän raideleveyden edut, nopea ohjaus, muhkeampi ulkomuoto ja 8V-ketjujakopään luotettavuus.

Aika lyhyt jakso on tuollaisia sekaversioita varmaankin tehty; oma 1995:nen narrowbody on ensirekisteröity maaliskuun alussa ja muistaakseni luin jostakin, että touko-kesäkuussa 1995 rekisteröitiin ensimmäiset 16V:t.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä se 16V vaan laulaa hienosti eikä se hihnanvaihto enää ole niin kallis etteikö voisi uudempaan investoida ja vaihtaa vähän useammin se hihna.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

widebody 8 venasia on kyllä 1.8 jne kun uudet motit tuli myöhemmin, mutta löytyykö 2 litrasiakin?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

90 kirjoitti:...tarkoitin lähinnä tuota leveämpää koria eli lähinnä lokasuojan pullistuksia, milloinkahan ilmaantuivat V6:een vai oliko loppuun asti ns kapeampikorinen.
Kyllä ne pullistukset näyttäisi V6 widebodyssä olevan. Siitä että oliko ne jo alunperin vai malliuudistuksen myötä en kyllä uskalla sanoa mitään.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Rolle kirjoitti:Kyllä se 16V vaan laulaa hienosti eikä se hihnanvaihto enää ole niin kallis etteikö voisi uudempaan investoida ja vaihtaa vähän useammin se hihna.
Täysin samaa mieltä Rollen kanssa.

Itse ostin muutama viikko sitten 100tkm ajetun `96 Superin ja ens viikolla menee remmin vaihtoon.

Hinta-arvio kaikkine osineen ja töineen n.300-350€ :-D
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

90 kirjoitti:onhan niitä olemassa juu, eräällä foorumillekkin rekiströityneellä käyttäjällä moinen 8V-koneinen widebody on, kirjoittelee tosin harvemmin täällä.. :wink:
1.8 8v widebodyn omistajalta sain kuulla tästä yhdistelmästä. Puhutaan varmaan samasta kaverista. Ko. autosta on muuten kuvakin hänen albumissa.

http://www.alfa155.co.uk/

history kertoo, että 1.8 8v on ollu tuotannossa 95 ja 96. 1.8 16v vain 97.

300-350 e hihnan vaihto, no eihän se tee kun 100 -116,67 e per vuosi. Sietää harkita. Tuo America myymällä pitäisi rahoittaa talviauto, hintakattona noin 4000 e. Sillä ei taida 16 venasia saada.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

90 kirjoitti:taitaa V6:t olla yleensäkkin sen verta harvassa suomessa että epäilen, tuohan on ylivoimaisesti harvinaisin 155:n malli suomessa diiseleitä lukunottamatta
Niinpä !
Vuoden -96 alussa tuotin tänne tuollaisen vinkkelikoneisen(väri Rosso Proteo- missähän mahtaa olla nykyisin?), ja silloin minulle kerrottiin että olisi peräti toinen virallisen maahantuojan kautta tullut yksilö. Ensimmäinen oli kuulemma vuodelta -92.
Käytettyinä tuoduista minulla ei ole tietoa.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

155:sta tietemättömänä kysymys: Onko kyse pelkästään hinnasta vai onko 155 OIKEASTI jossain asioissa parempi 156:sta? Ja tämä rehellisenä tietämättömän kysymyksenä, ei vittuiluna.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

on siinä ainakin isompi takaluukku :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Chubster
Administrator
Administrator
Viestit: 12345870
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 17:52
Car(s): F31 330dx ms
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Chubster »

V6 kirjoitti:on siinä ainakin isompi takaluukku :wink:
4 golfbägiä helposti :wink:

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

PePe kirjoitti:Vuoden -96 alussa tuotin tänne tuollaisen vinkkelikoneisen(väri Rosso Proteo- missähän mahtaa olla nykyisin?), ja silloin minulle kerrottiin että olisi peräti toinen virallisen maahantuojan kautta tullut yksilö. Ensimmäinen oli kuulemma vuodelta -92.
Käytettyinä tuoduista minulla ei ole tietoa.
"Suomeen tuotu tällä moottorilla alkuperäisesti vain 5 kpl" on teksti nettiautossa myytävässä 155 V6:sessa. Tiedon paikkaansapitävyydestä ei ole minulla tietoa. V6:sia ei kuitenkaan suomessa montaa ole.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tilaa kaivattais täälläkin, toinen penska kun tulee niin alkaa nemo käydä aika ahtaaks :( Käytiin muijan kanssa koeajamassa "isoa kissaa", ja täytyy sanoa että tilaa oli! Nielee rattaatkin melkeinpä kokonaisena! Neonin luukkuun sopii just ja just pelkkä runko ilman renkaita,kopasta puhumattakaan.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Sori, meni ohi aiheen. :oops: Tuli vaan tosta takaluukusta mieleen... No löytyykös siitä toledosta, Anteeks, 155:sta muita hyviä puolia?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Silvio kirjoitti:155:sta tietemättömänä kysymys: Onko kyse pelkästään hinnasta vai onko 155 OIKEASTI jossain asioissa parempi 156:sta? Ja tämä rehellisenä tietämättömän kysymyksenä, ei vittuiluna.
Minä ajattelin ostaa 155:sen 75 Americasta saatavilla rahoilla. Siis hinta luokasta 3000 - 4000 e. Se on minun tärkein syy mallivalintaan. Fiat Tempera Sprintiksikös sitä jossain keskustelussa kommentoittiin. Samapa tuo, lyhyen lenkin olen narrowbodyllä ajanut ja kivalle se tuntui.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

4000 euron 155:nen on taatusti parempi kuin samanhintainen 156:nen. 8V kone on luotettavampi ja itse auto vähän persoonallisempi kuin 156:nen. Mutta näistähän voi väitellä maailman tappiin asti, kannatta mennä tutustumaan ja päätellä omien preferenssien perusteella.

Sen verran on kuitenkin luottoa Alfojen insinööreihin että seuraajaa on ainakin pyritty tehdä paremmaksi, suht logiista minun mielestä.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

En epäilkekkään etteikö olis sukuunsa tullu, siis hyvä ajettava,ihan varmasti 8) Se vaan on ulkomuodoiltaan ainoa alfa jolla on ns. kaksoisolento. :? Matti nykäsen sanoin: mulla näin, en tiiä miten muilla: Kaunein mun mielestä Gt, toisena 156, kolmas gtv...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Niin, mutta kauneushan on vain yksi tyylisuunta...

Nimimerkki "75"

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Aivan.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rolle kirjoitti:Kyllä se 16V vaan laulaa hienosti eikä se hihnanvaihto enää ole niin kallis etteikö voisi uudempaan investoida ja vaihtaa vähän useammin se hihna.
Ja ajaa vaihtovälit peukku ylhäällä toivoen, ettei napsahda poikki.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko monta nyt sitten paukkunut alle 40tkm esim.? Mutta näinhän se on, hauskasta täytyy aina maksaa ja 8V on turvallisempi.

Btw. Corollassa ei kuulemma pauku ikinä..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei tietenkään ole omakohtaista kokemusta, mutta muistaakseni ainakin Auto Italian ostajan oppaassa suositeltiin 8-venaista 155:sta juuri tuosta syystä.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Yksi dissaa muotoilua ja toiset hihnoja ? Onhan se totta, että 155 ei ole enää se "oikea" Alfa ja siksi kai myös 155:ten myynti jäi laihaksi. Olihan se siirtymä malli takavedosta etuvetoon, jos ei lueta mukaan Q4:sta, joka muuten seuraa etuvetomalleja vielä tänäkin päivänä. 155:nen kannattaa ostaa siksi, että siinä on mukana 75:sen kantikkuus ja Alfojen uudistunut myllyvalikoima, kun puhutaan siitä hihnahirviö 16:veestä.

155 on vanhan mallinen auto ja sitä ei pidä verrata uusiin 156:siin, vaikka samoja koneita autot pitävätkin sisällään. Nopea ohjaus ja hyvä alusta ovat vakiona 155:sen parhaita puolia. Yksi suurimmista valteista, myös itselle aikanaan oli, että 155:nen on suht harvinainen korimalli Suomessa, sekä myös muualla. Ei tule toista 155:sta vastaan ihan joka päivä. Myös viimeisimmän elektroniikan puuttuminen helpottaa TI-miehen elämää, eikä vielä tarvitse ottaa läppäriä mukaan tallille, kun autossa on jokin huoltoa tarvitseva kohde.

Tässäpä syyt miksi aikoinaan itsellä jäi 156:nen kauppaan, kun haluaa olla erikoinen, se pitää näkyä myös autoissa. Jos itsellä olisi pihalla 156, niin eipä olisi noita muita, koska A ei olisi rahaa ostella vanhempia. B kaksi kertaa olisi jo hihna porsinu, niin ei olisi varaa edes harkita käyttö/harraste peliä. Nykyisin kuitenkin elelen tyytyväisenä kahden hihnahirviön ja yhden ketjukoneen omistajana miettien mikä olisi seuraava malli, joka pihalle vielä mahtuisi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

AutonAlfa kirjoitti:Myös viimeisimmän elektroniikan puuttuminen helpottaa TI-miehen elämää, eikä vielä tarvitse ottaa läppäriä mukaan tallille, kun autossa on jokin huoltoa tarvitseva kohde.
Eipä tuossa ainakaan Q4:n suhteen taida olla isoa eroa Viiskutoseen? Onhan sullakin Motronicin, ABS:n ja automaatti-ilmastoinnin purkit, ja olikos sitä nelivetoakin ohjaamassa jotain erotiikkaa? Ilmakassit sentään taitaa puuttua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Motronic ja ABS:t löytyy kyllä, mut mä niistä mitään ymmärrä. Eli itse lähden "perinteisin" keinoihin nojautuen hakemaan vikaa, enkä vain tökkää töpseliä kiinni ja ruudulta näkee missä vika. Helpompaa se on hakea vikaa töpselin kautta, vaikkakin sitten kalliimpaa. Joko pitää löytää joku joka sen katsoo ja laskuttaa siitä tai sitten pitää itse investoida ohjelmaan ja pätkään johtoa. Edellyttäen tietysti, että omistaa kannettavan. Tiedän, että autostani löytyy myös diagnostiikka tökkeli, mutta sen käyttöä yritän välttää mahdollisimman pitkään eli vain todellisessa hädässä, jos mikään muu keino ei auta.


Automaaginen lämmityslaite on, mutta ei ilmastointia, joten pääsen hieman helpommalla. Ja nelivedossa ei ole mitään erotiikkaa/eksotiikkaa ;) Kassitkin mahtuu melkein kaikki takaluukkuun.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AutonAlfa kirjoitti:Onhan se totta, että 155 ei ole enää se "oikea" Alfa ja siksi kai myös 155:ten myynti jäi laihaksi.
Eikös 155 ollut ainakin Suomessa todella kallis? Sekin varmaan selittää pieniä myyntilukuja.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

suurin syy lienee 90 luvun alun lama autojen myynti romahti muutenkin

http://tinyurl.com/yg3xd7
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Eli se korinmuotoilu/sen puuttuminen ei siis häiritse? :roll: . :wink:
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eiköhän se kauneus edelleen ole katsojan silmissä ja on siten jokaisen ostajan oma asia, tarvii tuskin veivaa siitä täällä niin pysytään ehkä jotenkin aiheessa.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Muotoiluun en ota kantaa, mutta hintoja kyseltiin. Uusi 155 lama-aikaan maksoi 200 000mk, Dedra ~150 000mk ja Tempra ~100 000mk. Oma tempra on tuolta lama-ajalta ja täytyy sanoa että hyvin on kestänyt ja arvelisin myös 155:n olevan varsin hyvä auto. En tiedä miksei kelpaisi minullekin. Nykyinen hintataso on jo aika sopiva mutta lieneekö kolmessa autossa jo hieman liikaa.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Aha... :lol: Rolle kehissä.. Mikset samantien rajaa mistä korinosista saa puhua ja mistä ei :lol: No ei mitään, vetäydyn jutusta.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En minä kyllä vieläkään keksi minkä elektroniikan puuttuminen helpottaa 155:n rassaamista verrattuna 156:een :roll: No se iki-ihana airbagien varoitusvalo ei tietysti Viisvitosessa repaa, tosin ei ole kiukunnut vielä omassakaan autossa (kop kop). Myyjä sanoi kyllä kerran kuitanneensa.

Samat teeseitse(jasäästä)-miehen kiusankappaleet ne pääosin on 155 16v TS:ssä ja 156 TS:ssä, onhan niissä koneetkin melkein samaa tavaraa. Samat lambdat ja ilmamassamittarit joiden kanssa lyödä päätään seinään. Kasiventtiilinen on vähän eri juttu, siinä kun taitaa olla vielä läppämallinen ILMI kuten kai Q4:ssäkin?

On muuten aika valitettavan harvassa olleet ne kerrat jolloin joku vika on onnistunut "läppäri kiinni ja palikka vaihtoon" -menetelmällä. Kerran porsi kampiakselin asentotunnistin ja siitä jäi toistuva merkintä vikamuistiin, joten oli aika helppo arvata missä on vika kun oireet muutenkin viittasivat siihen. Siinä se sitten on ollutkin, ihan perinteisin metodein sitä GTV:täkin tuli kötösteltyä. Välillä paremmin, välillä huonommin seurauksin.
- Epäkelpokeräilijä -

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Kampiakselin asentotunnistin kytkeytyy....? Sytytykseen vai mihin,en oo oikiastaan koskaan kuullukkaan moisesta... Jos puuhis vaikka valaisis vähäsen?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se ohjaa sytytyksen ajoitusta ja (muiden anturitietojen ohessa) ruiskutusmääriä ja -ajoitusta.

Jos tuosta isommalti keskustellaan niin tehdään se jossain toisessa ketjussa, tässä aletaan olemaan vähän kaukana otsikosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:En minä kyllä vieläkään keksi minkä elektroniikan puuttuminen helpottaa 155:n rassaamista verrattuna 156:een :roll: No se iki-ihana airbagien varoitusvalo ei tietysti Viisvitosessa repaa, tosin ei ole kiukunnut vielä omassakaan autossa (kop kop). Myyjä sanoi kyllä kerran kuitanneensa.

Samat teeseitse(jasäästä)-miehen kiusankappaleet ne pääosin on 155 16v TS:ssä ja 156 TS:ssä, onhan niissä koneetkin melkein samaa tavaraa. Samat lambdat ja ilmamassamittarit joiden kanssa lyödä päätään seinään. Kasiventtiilinen on vähän eri juttu, siinä kun taitaa olla vielä läppämallinen ILMI kuten kai Q4:ssäkin?

On muuten aika valitettavan harvassa olleet ne kerrat jolloin joku vika on onnistunut "läppäri kiinni ja palikka vaihtoon" -menetelmällä. Kerran porsi kampiakselin asentotunnistin ja siitä jäi toistuva merkintä vikamuistiin, joten oli aika helppo arvata missä on vika kun oireet muutenkin viittasivat siihen. Siinä se sitten on ollutkin, ihan perinteisin metodein sitä GTV:täkin tuli kötösteltyä. Välillä paremmin, välillä huonommin seurauksin.
Enhän minä ole sanonut, että 155 16veen ja 156 16 veen välillä olisi jotain eroa koneissa ja siten huoltaminen helpompaa TI-miehelle. Totesin vaan, että näiden autojen huoltaminen onnistuu vielä itsekin ja useimpien vikojenkin korjaaminen on jossei helppoa, niin ainakin helpompaa kuin nykyajan sähköja sinne ja sähköjä tänne autoissa. Jotenkin on itsellä se käsitys, että uusissa autoissa pitää aina vian tullessa käydä testerissä tai muuten auto ei tiedä, että vika on jo korjattu. Itse koen sen ainakin turhana rahastuksena. Mutta sulla on Rasvis parempaa tietoa näistä korjaus hommista, Mä olen vielä lapsen kengissä näissä jutuissa. Jotain pystyy tekemään, muttei vielä kaikkeen riitä uskallus/taito :(

Q4:ssä on MAP-anturi ja jos on sama kuin 8 veessä, niin hyvä homma, koska luulen (en siis tiedä varmaksi), että MAP-anturi olisi varmempi siis ei rikkoutuisi niin helposti.

155:sten korit ovat jo sinkittyjä, joten ruostuminen ei ole ,niin suuri ongelma kuin esim. 75:ssa. Tietysti omat paikkansa 155:senkin kori omaa, jossa hiekka ja vesi kohtaavat, mutteivät ikinä kuivu, joten ruostuminen voi alkaa. 155:sen korinosat ovat usein fiat peräisiä, joten varaosien saatavuus on helpompaa, kun tietää vaan mitä hakee. Tämä koskee muuten 145:senkin alustan osia. BTDT

Silvio kirjoitti:Eli se korinmuotoilu/sen puuttuminen ei siis häiritse?


Hahaa... tällä kertaa en lähde mukaan tähän sun provoilu yritykseen. Yhden kysymyksen aion kuitenkin esittää: " Jos ei tiedä paskan vertaa, niin miksi edes vaivautua kirjoittamaan pelkkää paskaa? " :shock:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hyvin sanottu.
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jostain syystä on kai vuosikymmeniä ollut vanhojen automiesten keskuudessa sellainen vankkumaton mielipide, että "eihän noille uusille himmeleille voi enää mitään tehdä itse, näiden kymmenvuotiaiden kanssa kaikki on vielä helppoa". Jostain syystä sitten kymmenen vuoden päästä jutut ovat samoja mutta kalusto kymmenen vuotta tuoreempaa :mrgreen:

Pointti oli kumminkin olevinaan se, että ei 155:ssä välttämättä ole olennaisesti vähemmän elektroniikkaa kuin uudemmissakaan autoissa. Itse asiassa 15-vuotiaassa Q4:ssä on ehkä neljä kertaa enemmän älyä kuin brand new Lada 110:ssä :wink: Kyllähän se tauhkan määrä on edelleen lisääntymään päin, mutta nämä uusiin autoihin punkevat ajonhallintavermeet ja vetoluistonestot tuskin vaativat kotitarverassaajalta kovin suurta huomiota. Ne todennäköisesti ensimmäisenä särkymisvuorossa olevat pyörien pyörintänopeustunnistimet tulevat jo ABSin mukana ja muu tavara ei juuri taida olla luonteeltaan "kuluvaa". Voihan se savu kyllä päästä aivolaatikoistakin mutta tähän asti ainoa omalle kohdalle sattunut äly, joka ei enää viihtynyt purkissa, oli suljettu 164:n ilmastoinnin ohjauspurtilon sisään. Ei minusta kovin huono vikaantumisprosentti ottaen huomioon noiden omien käsien kautta kulkeneiden vanhojen rytöjen sisältämän elektroniikan määrän.

Se MAPpi; Niinhän ne isot pojat puhuvat ettei noita kovin helposti rikki saa. Ja jos saakin niin onhan ne pirun paljon halvempia vaihtaa kuin nämä uudempien vehkeiden kuumafilmityyppiset joseisevieläolerikkiniinhuomennavarmastion -mittarit.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Mä olen kanssa vähän harkinnut 155:sta mutta kertokaa suoraan onko siitä "luotettavaksi käyttöautoksi"? Toinen vaihtoehto on joku tuoreempi mutta pienempi auto, tiedän ettei vankkumaton alfisti kannata jälkimmäistä mutta kuitenkin..

Vastaa Viestiin