156:n tukivarsista vielä..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

156:n tukivarsista vielä..

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kummat menevät yleensä ensin vaihtoon? ala- vai ylätukivarret? itsellä pitää v.mäistä narinaa töyssyissä ja silloin tällöin kolahtelee. Alapalloissa tuntuisi olevan molemmissa pikku välys, mutta rakenteensa puolestahan nuo saa olla todella väljät että pois paikaltaan pääsis putoamaa (ei koskaan käytännössä... :wink: )

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mulla meni kuskin puolelta ylätukivarsi ja kilometrejä oli takana vasta 46000. :shock: Kolahteli töyssyissä varsinkin ruoria käännettäessä. Taitaa olla aikas yksilöllistä.

innanen
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Touko 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja innanen »

Multa vaihdettiin oikealta ensiksi alatukivarsi ja sitten ylätukivarsi. Häiritsevä terävissä kuopissa ja hidastetöyssyissä tullut nitinä/kitinä tuli ylätukivarresta. Narskuuhan tuo kyllä vieläkin kylmällä ilmalla, mutta se ei niin hirveästi haittaa, kun eivät taida olla väljiä.

EDIT: kilometrejä siis 49200

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Tänään juuri vaihdettiin Auto-milanossa etupään vasen alatukivarsi. Osalla hintaa 220€!!!!! + työt... pallonivel väljä ja piti ikävää pauketta sillon tällöin.
Mulla pitää myös kylmänä outoa "rohinaa" pompuissa. Katoaa ja vaimenee sitä myötä kun auto + osat lämpenee.
Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken :cry:
Ei enää Alfaa... eipä

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Maho kirjoitti:Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken :cry:
Jos yhtään lohduttaa niin allekirjoittaneella meni päältä 900. Tosin siinä vaihdeltiinkin sitten ilmamassamittaria ja muuta pientä plus sitten normaalit tilbehöörit mitä 80 huoltoon kuuluu. :shock:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Juuri lauantaina vaihdoin vasemmalle puolelle ylätukivarren (osa 71 eur DA) ja hetken tuntui ihan hyvältä ajaa, mutta 500 kilometrin jälkeen alkoi kolista ja kitistä jälleen... nyt sitten oikealta puolelta vaikka se tuntui olevan vielä kunnossa lauantaina. Jotain muuta olisi keksittävä noiden puslien ja pallonivelten tilalle - aivan liian heikkoa materiaalia suomen oloihin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

BSTR kirjoitti:Juuri lauantaina vaihdoin vasemmalle puolelle ylätukivarren (osa 71 eur DA) ja hetken tuntui ihan hyvältä ajaa, mutta 500 kilometrin jälkeen alkoi kolista ja kitistä jälleen... nyt sitten oikealta puolelta vaikka se tuntui olevan vielä kunnossa lauantaina. Jotain muuta olisi keksittävä noiden puslien ja pallonivelten tilalle - aivan liian heikkoa materiaalia suomen oloihin.
oho itse olen ajellut nyt 50tkm ylätukivarsien vaihdon jälkeen ja hyvin pelaa. :crazyeyes: näitten piti olla hieman erilaisia verrattuna alkuperäisiin milanon mukaan.
Viimeksi muokannut V6, 02 Syys 2003, 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Minulta loppui kitinä alapallonivelten ja vakaajatangon päiden voitelulla (sen jälkeen kun oli kokeiltu ylätukivarren vaihtoa).

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Curva Grande kirjoitti:Minulta loppui kitinä alapallonivelten ja vakaajatangon päiden voitelulla (sen jälkeen kun oli kokeiltu ylätukivarren vaihtoa).
Kitinä loppui minultakin tuolla toimenpiteellä, mutta rohina jatkuu kylmänä edelleen. Vituttaa :mrgreen: Anteeksi!
Ei enää Alfaa... eipä

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Sassicaia kirjoitti:
Maho kirjoitti:Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken :cry:
Jos yhtään lohduttaa niin allekirjoittaneella meni päältä 900. Tosin siinä vaihdeltiinkin sitten ilmamassamittaria ja muuta pientä plus sitten normaalit tilbehöörit mitä 80 huoltoon kuuluu. :shock:
Pitääpä vielä lisätä, että meni 850€ ja narina jatkuu! :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

innanen
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Touko 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja innanen »

Ääninäytteitä? Siis auton äänistä :)

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Miten on, alkaako tukivarsien narina pallonivelistä vain kumipuslista? Tuli vain mieleeni, jos kumipuslat aiheuttaa suuremman ongelman, niin ratkaisisiko uretaanipuslat ongelmaa? Muukkonen esim. mainosti nettisivuillaan puslia 127 neuron hintaan.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mulla itsellä 147. Isukilla 156:en. Itselläni ongelmia takatukivarsien kanssa :shock: . Autolla ajettu n 66 tkm ja molemmat takatukivarret vaihdettu taakse :? . Edessä ei väljää, mutta isukin autossa vaihdettiin 45 tkm kohdalla molemmille puolille eteen ylätukivarret :roll: .

Asentajan kommentti yleensä 156:en kohdalta, että jäykemmät iskarit ja jouset, niin alkaa keula kestämään paremmmin :mrgreen: . Kuulemma kutosessa todella yleinen vika, että etupää narisee ja on löysä...

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kirkinen kirjoitti:Mulla itsellä 147. Isukilla 156:en. Itselläni ongelmia takatukivarsien kanssa :shock: . Autolla ajettu n 66 tkm ja molemmat takatukivarret vaihdettu taakse :? . Edessä ei väljää, mutta isukin autossa vaihdettiin 45 tkm kohdalla molemmille puolille eteen ylätukivarret :roll: .

Asentajan kommentti yleensä 156:en kohdalta, että jäykemmät iskarit ja jouset, niin alkaa keula kestämään paremmmin :mrgreen: . Kuulemma kutosessa todella yleinen vika, että etupää narisee ja on löysä...
Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikää :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Niin ja yleinen kommentti on se, ettei näihin sitten muita osia menekkään... :mrgreen:

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja HR »

Maho kirjoitti:Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikää :crazyeyes:
Jaa minä olen taas kuullut että matalampi alusta lyhentää näiden osien ikää, jotenkin uskottavampaa. Olisiko tässä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen... :crazyeyes:

Ikävä kyllä, rataautoilussa ei esim. tunneta orkkis takatukivarsia 147:ssakaan. Ne on korvattu suoraan tukivarsilla, jossa päissä on pelkät metallikuulat ja tapit... ei vissiin sitten kumit irtoakkaan enää vulkanoinnista irti... :mrgreen:

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

On siinä sekin aspekti, että jos jouset on jäykemmät niin niihin pusliin kohdistuvat iskut (kuormituspiikit) ovat voimakkaampia kuin pehmeämmässä alustassa. Se on totta, että että liike vähenee, mutta kumpi sitten loppujen lopuksi rikkoo nivelet ja puslat - kuormitushuiput vai edestakainen kuluttava liike - paha mennä sanomaan.

Eikös ne rataajossa käytettävät "välyksettömät" nivelet juonna vain siitä, että siellä ei tarviste mukavuutta (ei haitta vaikka melu tulee sisään) ja ainahan on parempi ajettavuuden kannalta kun kulmanmuutokset ovat minimissä.
MP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tuokin on totta, että kuormituspiikit ovat suuremmat, kun käytetään jäykempää alustaa. Tosin kysymyksessähän on, että tuleeko kuorma "suorasti" tuentaan tai sitten sitten "epäsuorasti". Uskon, jos kuormitus tulee suorasti, jolloin siihen ei muodostu sivuttaisia voimia, niin tukivarret kestävät paljon paremmin. Asiaa voi ajatella vaikka sauvalla, jonka päähän kohdistuu voima kohtisuorasti tai vinottain. Voima joka tulee vinoittain aiheuttaa myöskin sivuttaisen voiman, mikä sitten "nurjistaa" sauvan pienemmällä voimalla... eli pysty suuntaista voimaa sauva kestää huomattavasti paremmin...

Viimeisestä olen täysin samaa mieltä. Arvelin, että jos jostain löytyisi tuollaiset metallikuulaiset tukivarret, niin laittaisin ne tuonne perään. En usko, että mukavuuskaan kärsii kovinkaan paljoa. Ajettavuus paranee varmasti, kun löysät kumit jäävät pois... :mrgreen:

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ittellä 156sessa n. 86 tkm mittarissa - pitäsi alkaa vaihtaan keulaan tukivarsia - alkaa kuulua kolinaa vasemmalta - en tosin tiedä vielä missä se välys on. Taakse on puslat jo kerran vaihdettu.
MP

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kirkinen kirjoitti:Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen... :crazyeyes:

Ikävä kyllä, rataautoilussa ei esim. tunneta orkkis takatukivarsia 147:ssakaan. Ne on korvattu suoraan tukivarsilla, jossa päissä on pelkät metallikuulat ja tapit... ei vissiin sitten kumit irtoakkaan enää vulkanoinnista irti... :mrgreen:
Minä en perusta väitettä mihinkään. Puhun vain sitä mitä eri asentajat ovat minulle sanoneet. Eiköhän se varsinainen syy ole kuitenkin suomen paskat tiet + kelit mitkä ne tukivarret rikkoo.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Kirkinen kirjoitti:Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen...
Niin kuten tuossa jo todettiin, ei kai tässä kukaan ole väittänyt mitään. Niihin puheisiin kuitenkin uskon että matalampi alusta sinänsä saattaa aiheuttaa kulumista kun tukivarret toimivat eri asennossa kuin alunperin ja kuten totesit tuskin Alfankaan alusta on niin optimaalinen etteikö vääntövoimat lisääntyisi esimerkiksi keulan painuessa. Toisaalta yleensä madallukseen liittyy alkuperäistä huomattavastikkin jäykempi alusta.

Sinänsä puheet siitä ettäkö pelkät jäykemmät iskarit olisi jotenkin huonsta kyllä kuullostaa hatusta vedetyltä tai sitten tässä on vedetty yhtäläisyysmerkit jäykentämisen ja madaltamisen välille. Sinänsä liikeradan pienentämisen pitäisi vähentää kulumista (ja lisätä iskuvoimia).
"Timing cingulum off et valuulas node"

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Maho »

HR kirjoitti:
Maho kirjoitti:Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikää :crazyeyes:
Jaa minä olen taas kuullut että matalampi alusta lyhentää näiden osien ikää, jotenkin uskottavampaa. Olisiko tässä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin.
Enkös minä sen näin juuri sanonutkin?!?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kirkinen kirjoitti: Viimeisestä olen täysin samaa mieltä. Arvelin, että jos jostain löytyisi tuollaiset metallikuulaiset tukivarret, niin laittaisin ne tuonne perään. En usko, että mukavuuskaan kärsii kovinkaan paljoa. Ajettavuus paranee varmasti, kun löysät kumit jäävät pois... :mrgreen:
Itselläni on tuossa kilpa 156:ssa takana samankaltaiset tukivarret. Säännöistä johtuen kyseessä on vakiotukivarret ja puslien tilalle uniball nivelet hitsattuina. Englannissa esimerkiksi näyttävät käyttävän säädettävää takatukivartta, joka näyttää samalta kuin formuloiden tukivarret. Tuossakin vastaavat uniballit päissä. Outo juttu sinänsä, että sielläkin voimassa olevat säännöt kieltävät tuollaiset viritykset... Ainoana etuna on varmastikin tukivarren kestävyys esimerkiksi kylkikosketuksessa tai pahasti kanttariin osuessa.

EDIT: Tuossa kuvassa muuten on ETCC speksin mukaisesta autosta nuo (vakiot+uniballit) takatukivarret hyvin näkyvillä: http://www.euroracing.se/byggnation/DSCN1906.gif


Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

BSTR kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:
Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
Onkos noi nyt niin pahan hintaiset, kun yksi originaali varsi maksaa 70 €. Siitähän sitten tulee 70€*4=280€, kun vaihtaa kaikki neljä taakse+työt. Jos vaihtaa päät, niin 30€*8=240€, eli halvempi :shock: . Orgikset kestää noin 20 tkm. Jotain siis täytyisi keksiä... : :roll:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mistäs tuollaisi kisavarsi olisi saatavana nuilla uniball päillä... voisin maksaa niistä jonkin verran... meneekö auto katsastuksesta läpi tuollaiset alla :shock: ...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Kirkinen kirjoitti:
BSTR kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:
Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
Onkos noi nyt niin pahan hintaiset, kun yksi originaali varsi maksaa 70 ?. Siitähän sitten tulee 70?*4=280?, kun vaihtaa kaikki neljä taakse+työt. Jos vaihtaa päät, niin 30?*8=240?, eli halvempi :shock: . Orgikset kestää noin 20 tkm. Jotain siis täytyisi keksiä... : :roll:
mulla on nyt kestäny 50tkm-100tkm milanon vaihtamat ja piti kuulemma olla paremmat kuin orggikset ainakin sen käsityksen sain että oli jotain eroa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Heh... Rohina loppui täysin tukivarsien nivelien voitelulla ja nivelet erikohtaan kääntämällä... aika näyttää miten pitkäikäinen "korjaus" on, mutta onhan se viikon jo auttanut :-D

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

alfa 156 v6 kirjoitti:Heh... Rohina loppui täysin tukivarsien nivelien voitelulla ja nivelet erikohtaan kääntämällä... aika näyttää miten pitkäikäinen "korjaus" on, mutta onhan se viikon jo auttanut :-D
Millä voitelit ne? Puhutaanko nyt ylätukivarsista?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jep... ylätukivarsista puhutaan. voitelin ne ihan tavallisella ja mahdottoman tahmasella moottoripyörän ketjurasvalla sprayn muodossa, ja hyvä tuli 8)

Tony Soprano
Viestit: 55
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33

Viesti Kirjoittaja Tony Soprano »

Moi!

Alkuviikosta alkoi kuulua etupäästä narahdus aina kuopissa. Nyt narisee jo pienissä tien epätasaisuuksissakin... Tuleeko tukivarsista vai mistä? Voiko edessä muut paikat narahdella?

Autolla on ajettu vasta 13.000 :? Jos tukivarsista on kyse, toivottavasti varaosat kestää vähän paremmin :roll:

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Hurraa, liityin narinaklubiin ja ajettu vasta 9000km. Meneeköhän tuo takuuseen ja missä tuo kannattaa huollattaa. Pitäisi kai olla merkkihuolto, kun tuo on liisari...
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Totta hemmetissä menee takuuseen! Nuo tukivarsi / puslamurheet lienee siitä hyviä että niiden korjaaminen ei vaadi mitään suurta salatiedettä - korjaamo kun korjaamo ne saa vaihdettua.

Avatar
Chievo
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2003, 21:10
Car(s): 156 V6 '02
VW Transporter T6

EX's:
156 2.5 V6 '98
147 2.0 TS '01
156 1.8 SW '00
GTV 3.0 V6 '98
Sprint 1.5 QV '87
159 3.2 V6 JTS Q4 SW
GT JTD '08
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Chievo »

Ensimmäinen katsastuskäynti 156:n kanssa, ja heti punaista.
Vasemman etuylätukivarren pallo väljänä.
Ei ole natissut, eikä kolissut, mutta eikun pajan kautta lähtöruutuun.

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Hittolainen, mää lopetan tän palstan lukemisen kun aina ehtii myhäillä että onneks mulla ei ole tommosta vikaa niin heti seuraavana aamuna auto oirehtii :-D Nimimerkillä nitissyt se on tosi pitkään mutta tänään kuului ensimmäisen kerran kolahtelua töyssyissä. Ajettukin vasta jotain 32000.

Mitenkä on, joku täällä jo ehti mainitsemaankin että ei noi nivelet paikoiltaan putoile, joten uskaltanen rauhassa odotella ekaan katsastukseen ja katsotaan sitten mitä setä sanoo? Ei se nyt tosiaan vielä ole kolissutkaan kuin pari kertaa. Ja tänään oli -30C mittarissakin. Kotona, ei auton :) ...mutta kertokaapahan viisaammat että mitä voi sattua jos tukivarsia ei vaihda? Onko eka mahdollinen seuraus heti että irtoaa kautta katkeaa ja katastrofi on valmis? Ja tän todennäköisyys lienee melko pieni?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

sami_r kirjoitti:mutta kertokaapahan viisaammat että mitä voi sattua jos tukivarsia ei vaihda? Onko eka mahdollinen seuraus heti että irtoaa kautta katkeaa ja katastrofi on valmis? Ja tän todennäköisyys lienee melko pieni?
Pyöränkulmat perseelleen ja renkaat kuluu.. ens alkuun ei tietty muuta kun ilkee ääni. :wink:

Alapallohan ei pääse kyllä karkuun vaikka olisi miten väljä. Yläpallo voisi karatakkin, Volkkarin Paskateista niitä on karkaillut. Tosin rakenne on aika lailla erilainen. :shock:

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mun 156:ssa noita vaihdeltiin jossain 78 tuhannessa.

Nyt on ajettu 129400 km joten tässä odotellaan kauhulla, milloin nämä vaihdetut tulevat vaihtokuntoon...
Ammattina autokauppa

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Talven mittaan alkoi kolina hanttarin puolelta edestä. Tuntuu ajoittain ratissakin, todella lievänä. Molemmat ylätuet vaihdettu 20tkm sitten.
Mikäs siellä paukkaa? Alapallo vai raidetangonpää?
Autossa on vielä DA vaihtotakuu voimassa, meniskö sen piikkiin???
Makaroonia jo vuodesta -98

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Kaivetaas tämä vanha ketju esiin. Eli mulla on ilmeisesti menny apukuskin puolelta alapallo sököks. Kauhea narina rattia käännettäessä eikä puslien rasvailu auttanu yhtään. Ei siinä alapallossa tunnu kyllä mitään älytöntä välystä, mutta olisko se voinu kuivahtaa/kyrvähtää muuten vaan? Entäs onkos kellään tietoa mitä tollanen osa mahtais kustantaa, pitääkö vaihtaa koko alatukivarsi? Autolla on mittarissa jo 205000km.
Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Noi 156 vasta heikkoja (omistan itsekin) miulla 164 ajettu 360000km ja kerran iskarit vaihdettu ja yksi raidetangonpää. siinä kaikki.Suunniteltu jo heikosti?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

XXL kirjoitti:Kaivetaas tämä vanha ketju esiin. Eli mulla on ilmeisesti menny apukuskin puolelta alapallo sököks. Kauhea narina rattia käännettäessä eikä puslien rasvailu auttanu yhtään. Ei siinä alapallossa tunnu kyllä mitään älytöntä välystä, mutta olisko se voinu kuivahtaa/kyrvähtää muuten vaan? Entäs onkos kellään tietoa mitä tollanen osa mahtais kustantaa, pitääkö vaihtaa koko alatukivarsi? Autolla on mittarissa jo 205000km.
Alapalloa ei taida saada vaihdettua eikä kyllä kannatakkaan. Ite tilasin koko alatukivarren saksasta kuten moni muukin täällä on tainnut tehdä. Hintaa about 100e ja tuli atp-autoteile.de:stä josta pikaisella vilkasulla ei näytä nykyisin alatukivarsia saavan 156 alfaan. Ebay voi auttaa halvan alatukivarren etsimisessä tai sitten heikka/muukkonen/motonet.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Niin se vaan mullakin rupes narina kuuluu täs joku aika sitten, onkos kellään kokemuksia noista heikan kauppaamista (vema) ylätukivarsista, siis kestääkö? kiinnostaa sikäli kun ovat about puolet halvemmat kun motonetin vastaavat...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kurko kirjoitti:Niin se vaan mullakin rupes narina kuuluu täs joku aika sitten, onkos kellään kokemuksia noista heikan kauppaamista (vema) ylätukivarsista, siis kestääkö? kiinnostaa sikäli kun ovat about puolet halvemmat kun motonetin vastaavat...
Ei oo kokemusta mutta tuskin mikään voisi kestää vähemmän ko noi alkuperäiset :twisted:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

miulla 164 ajettu 360000km ja kerran iskarit vaihdettu ja yksi raidetangonpää. siinä kaikki.Suunniteltu jo heikosti?
164 on kestävä 1980-luvun tuote jolloin nivelet vielä kesti, kaikissa nykyautoissa tahtoo olla heikkoja muovipesäisiä palloniveliä, raidepäitä ym...raha ratkasee, kestäviäkin kyllä osattais tehdä... :wink:

Leikkasin hiljattain auki 200tkm ajetun vw passatin alatukivarren pallonivelen, oli jo pitkään ollut löysä ennenkun vaihdoin, pallo on aika pieni ja ympärillä oleva muovi näytti lähinnä palaneelta, suojakumi oli ehjä.

Pallon alapuolella on eräänlainen joustoprikka joka pitää pientä jännitystä ja poistaa pienen välyksen, mutta kun muovipesä aikansa kuluu niin jännitys enää riitä. Kumipusla piti kovaa narinaa kun ruuvipenkissä käänteli, hiljeni täysin kun hieman suihkutin wd-40:sta...

Silikoni toiminee yhtä hyvin ja on kumille terveellisempää jos paikallaan olevan varren nitinää haluaa pois.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kurko kirjoitti: onkos kellään kokemuksia noista heikan kauppaamista (vema) ylätukivarsista, siis kestääkö?
On kokemusta Veman alatukivarsista, tosin vasta noin 5 tkm. Mutta hyvin sopivat pakoilleen ja toimivat ainakin näin aluksi hyvin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Vastaa Viestiin