156 ja talvi tulee...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Naiko
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Omistan nyt ekaa talvea alfan ja kaipaisin vähän tietoo miten kannattais varautuu...

Puhutaan pohjan öljyämisestä /massauksesta. Mitähän tos on pohjas ja kannattaako sille tehdä mitään. vm-98. Olisko joku ruostesuojaus paikallaan?

Muita käytännön vinkkejä/kokemuksia?

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Jos illalla sataa oikein loskaista lunta ja yöllä pakastaa kannattaa ainakin kuskinpuolen oven kahva suojata jotenkin. Umpijäähän mennessään hankala putsata kylmässä niin että lukon nappi menisi sisään. Muutaman kerran talvessa on joutunut mennä sisään matkustajan (suojan) puolelta. Sisältä ovi aukeaa tietysti kuin kesällä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja taju »

Naiko kirjoitti:Omistan nyt ekaa talvea alfan ja kaipaisin vähän tietoo miten kannattais varautuu...

Puhutaan pohjan öljyämisestä /massauksesta. Mitähän tos on pohjas ja kannattaako sille tehdä mitään. vm-98. Olisko joku ruostesuojaus paikallaan?

Muita käytännön vinkkejä/kokemuksia?
Itse olen samassa tilanteessa ja meinaan käsitellä kaikki kotelot kotelosuoja-aineella ja olenpa kerran myös käsitellyt erään toisen auton pohjan myös tällä samalla kotelosuoja-aineella. Kotelosuoja-aineen ominaisuushan on se, että se ei kuivu niin kuin alustamassa tekee. Tämä kyseinen auto säilyi erinomaisen hyvin. En edes pessyt ainetta seuraavana kesänä pois vaan uusin käsittelyn. Alustamassa ei ole välttämättä hyvä, koska kosteus, jos vain pääsee jostain sinne pellin ja massa väliin niin reikähän siihen tulee. Olen tästä keskustellut useasti, mutta omien kokemusten mukaan autoa ei itse kannata alustamassata. Jos massa on jo rikki jostain, niin tulee se kaapia kaikki pois. Se ei lähde painepesurilla.
Itse voi tehdä sen öljyämisen, mutta parempi aine siihen on kotelosuoja-aine ja merkki LPS-3. Tätä samaa merkkiä käytetään myös lentokoneiden laskutelinekuilujen suojaukseen. Aine on tahmeata ja siihen saattaa tarttua hieman pölyä, mutta on notkea ja estää erinomaisesti kosteuden pääsyn. Sen voi myös pestä pois liuotinpesuaineella ja tarvittaessa uusia käsittelyn. Tätä suoja-ainettahan myydään tarvikeliikkeissä. Sai ainakin ostaa vielä muutama vuosi sitten. Oli spray-pulloissa ja niihin sai myös pitkän letkun koteloita varten.

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

tv kirjoitti:Jos illalla sataa oikein loskaista lunta ja yöllä pakastaa kannattaa ainakin kuskinpuolen oven kahva suojata jotenkin. Umpijäähän mennessään hankala putsata kylmässä niin että lukon nappi menisi sisään. Muutaman kerran talvessa on joutunut mennä sisään matkustajan (suojan) puolelta. Sisältä ovi aukeaa tietysti kuin kesällä.
Joo, nuo nupit on hankalat, itse olen ruikkinut ihan tavallista lukkosulaa
(pieni spraypullo) myös tuonne nupin ympärille...ovi lukkoon ja nuppi pohjaan ja sitten ympäri reunoja lukkosulaa ja vähän renkkaa edestakasin että litku leviää..hyvin on toiminut ei ole tarvinnut tapella, toki lukkosulaa kuluu..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Alfonso kirjoitti:
tv kirjoitti:Jos illalla sataa oikein loskaista lunta ja yöllä pakastaa kannattaa ainakin kuskinpuolen oven kahva suojata jotenkin. Umpijäähän mennessään hankala putsata kylmässä niin että lukon nappi menisi sisään. Muutaman kerran talvessa on joutunut mennä sisään matkustajan (suojan) puolelta. Sisältä ovi aukeaa tietysti kuin kesällä.
Joo, nuo nupit on hankalat, itse olen ruikkinut ihan tavallista lukkosulaa
(pieni spraypullo) myös tuonne nupin ympärille...ovi lukkoon ja nuppi pohjaan ja sitten ympäri reunoja lukkosulaa ja vähän renkkaa edestakasin että litku leviää..hyvin on toiminut ei ole tarvinnut tapella, toki lukkosulaa kuluu..
Sama menetelmä käytössä CRCn kanssa. CRC vie kosteuden pois ja siten estää jäätymisen, mutta jos on jo valmiiksi jäässä niin ei sulata.
MP

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Joku sanoi joskus että crc tai silikoni on parempaa kuin lukkosula, koska ne ei kuivata lukkoja samalla tavalla. Ei tosin tietenkään sulata jo jäätyneitä lukkoja..

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

CRC:n aseöljyä lukkoihin,ennen kuin lukot jäätyy.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Zenery kirjoitti:CRC:n aseöljyä lukkoihin,ennen kuin lukot jäätyy.
Erittäin hyväksi havaittu edellisissä autoissa. Ei ikinä jäätyny!! Varsinkin jos kuumentaa lukkoa ensin vaikka föönillä. (kunnon niksipirkkaa..)
Abarth 500 Esseesse

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Zenery kirjoitti:CRC:n aseöljyä lukkoihin,ennen kuin lukot jäätyy.
Samaa mieltä asiasta. Tavallinen CRC kestää lukoissa viikon ehkä pari. Aseöljy on huomattavasti parempaa ja kestää paaaalljon pidempään. Riittää kun voitelee lukot syksyllä ja kerran talvella = toimii!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Naiko
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Naiko »

taju kirjoitti:
Naiko kirjoitti:Omistan nyt ekaa talvea alfan ja kaipaisin vähän tietoo miten kannattais varautuu...

Puhutaan pohjan öljyämisestä /massauksesta. Mitähän tos on pohjas ja kannattaako sille tehdä mitään. vm-98. Olisko joku ruostesuojaus paikallaan?

Muita käytännön vinkkejä/kokemuksia?
Itse olen samassa tilanteessa ja meinaan käsitellä kaikki kotelot kotelosuoja-aineella ja olenpa kerran myös käsitellyt erään toisen auton pohjan myös tällä samalla kotelosuoja-aineella. Kotelosuoja-aineen ominaisuushan on se, että se ei kuivu niin kuin alustamassa tekee. Tämä kyseinen auto säilyi erinomaisen hyvin. En edes pessyt ainetta seuraavana kesänä pois vaan uusin käsittelyn. Alustamassa ei ole välttämättä hyvä, koska kosteus, jos vain pääsee jostain sinne pellin ja massa väliin niin reikähän siihen tulee. Olen tästä keskustellut useasti, mutta omien kokemusten mukaan autoa ei itse kannata alustamassata. Jos massa on jo rikki jostain, niin tulee se kaapia kaikki pois. Se ei lähde painepesurilla.
Itse voi tehdä sen öljyämisen, mutta parempi aine siihen on kotelosuoja-aine ja merkki LPS-3. Tätä samaa merkkiä käytetään myös lentokoneiden laskutelinekuilujen suojaukseen. Aine on tahmeata ja siihen saattaa tarttua hieman pölyä, mutta on notkea ja estää erinomaisesti kosteuden pääsyn. Sen voi myös pestä pois liuotinpesuaineella ja tarvittaessa uusia käsittelyn. Tätä suoja-ainettahan myydään tarvikeliikkeissä. Sai ainakin ostaa vielä muutama vuosi sitten. Oli spray-pulloissa ja niihin sai myös pitkän letkun koteloita varten.
Aamen! Kiitos tiedosta. Täytyypä käsitellä ennen talven tuloa...

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Itse olen muuten öljynnyt myös bensatankin lukitusmekanismin aina pesun yhteydessä sen jälkeen kun se kerran jäätyi kiinni niin tiukasti että ei auennut ennen kuin kuumavesipussilla lämmittäen. Joo, siellä peräkontissa on se naru jolla tankin luukku periaatteessa aukeaa, mutta ei ollut italialainen insinööri vissiin ajatellut että jos se tankin luukku jäätyy kiinni niin ulkona saattaa olla aika kylmä :P Nykäisin nimittäin narusta sillä seurauksella että se jäi käteen - tankin sisällä oleva muoviosa johon naru oli kiinnitetty ei kestänyt -32C pakkasessa vaan hajosi.

Sen jälkeen kun tankki saatiin lopulta täyteen, ajelin Oulusta Kuusamoon vailla ongelmia. Tuulilasin yläosa alkoi tosin loppumatkasta jo huurtua ja ohituksissa moottori kävi välillä aika kylmänä :-D eikä sillä tietysti mitään hirmuvauhtia kehdannut ajellakaan. Jotkut puslat vaihdettiin seuraavassa määräaikaishuollossa mutta ne vissiin onkin pakkasella aika hupaa kulumaan joka autossa?

Toisena talvena siitä katosivat jäähdytinnesteet pariin otteeseen - DA:n huolto kiristi jotain klemmaria mutta ei vissiin eka kerralla tarpeeksi tiukalle. Onneksi ei ehtinyt ihan kuivaksi asti kummallakaan kerralla - mutta nykyään tulee miltei neuroottisesti seurattua tuota nestetasoa.

Tosi pakkasella startatessa moottori pitää myös melkoista huutoa hetken aikaa ennen kuin lämpenee. DA:n huoltomies sanoi että homma on normaali - siellä on kuulemma jonkinlainen venttiili joka estää, ettei paine ohjaustehostimen letkuissa pääse liian kovaksi kun neste ei kierrä kunnolla. Vissiin vanhemmissa 156:ssa oli vähän sitä vikaa että tehostimen nesteet saattoivat paukkupakkasilla tulla ulos.

Niin, semmoinen pikkuvika on muuten ollut myös, että tosi liukkaalla lähtiessä, etenkin jos samalla kääntyy eli lähtee vaikka valoista vasemmalle, renkaiden sutiessa ABS menee pois päältä. Eli jarrut lukkiutuvat kun jarruttaa. Seuraavan kerran startatessa ABS-valo palaa jonkin aikaa ja menee sitten pois päältä, jarrut toimivat jälleen. Softa vissiin haistelee hetken aikaa että onko vikaa vai ei ja kun toteaa kaiken olevan kunnossa, pistää ABS:it toimintaan. DA ei keksinyt missä vika voisi olla, jotain anturia taisivat vaihtaa mutta muistelen että on se ilmennyt joskus jälkikäteenkin. Eihän tuo iso vika ole, mutta kummallinen: miksi se syntyy juuri kiihdyttäessä - eihän ABS:ien siinä vaiheessa kuuluisi toimia kun ei jarruteta..?

Eli noin yleensä - kaksi talvea olen 156:lla ajellut välillä melko arktisissakin oloissa ja noita pikkuvikoja lukuunottamatta hyvin on pelannut.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

sami_r kirjoitti:Tosi pakkasella startatessa moottori pitää myös melkoista huutoa hetken aikaa ennen kuin lämpenee. DA:n huoltomies sanoi että homma on normaali - siellä on kuulemma jonkinlainen venttiili joka estää, ettei paine ohjaustehostimen letkuissa pääse liian kovaksi kun neste ei kierrä kunnolla. Vissiin vanhemmissa 156:ssa oli vähän sitä vikaa että tehostimen nesteet saattoivat paukkupakkasilla tulla ulos.
Onko tehostimeen vaihdettu synteettiset öljyt? Faijan 164 ulvoo jo pikkupakkasilla, mulla taas ulvaisee parinkympin pakkasessakin vain muutaman sekunnin. Öljyt olisi muutenkin hyvä vaihtaa silloin tällöin, ne kun keräävät itseensä vähitellen vettä joka sitten pakkasessa jäykistää öljyä ja laittaa tuon ylipaineventtiilin hommiin. Eikä tehostinkaan kovasta paineesta tykkää, en suosittele kääntelemään rattia ennen kuin ujellus on loppunut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Alfonso kirjoitti:
tv kirjoitti:Jos illalla sataa oikein loskaista lunta ja yöllä pakastaa kannattaa ainakin kuskinpuolen oven kahva suojata jotenkin. Umpijäähän mennessään hankala putsata kylmässä niin että lukon nappi menisi sisään. Muutaman kerran talvessa on joutunut mennä sisään matkustajan (suojan) puolelta. Sisältä ovi aukeaa tietysti kuin kesällä.
Joo, nuo nupit on hankalat, itse olen ruikkinut ihan tavallista lukkosulaa
(pieni spraypullo) myös tuonne nupin ympärille...ovi lukkoon ja nuppi pohjaan ja sitten ympäri reunoja lukkosulaa ja vähän renkkaa edestakasin että litku leviää..hyvin on toiminut ei ole tarvinnut tapella, toki lukkosulaa kuluu..
Lukkosulaa ei muuten kannatta käyttää ellei ole pakko. Niissä on aika häijyjä kemikaaleja (jotta jää sulaisi tehokkaasti) jotka hapettavat lukon osia :shock: . Lisäksi niiden voitelu ominaisuudet ei ole yhtä hyvät kuin oikeilla öljyillä, kuten esim wd-40 tai "perus" CRC. Tämä ihan lukkosepän kertomana fakta tietona. Kuulostaa järkevältä enkä ainakaan itse käytä sulaa ellei ole pakko.
Ayrton Senna da Silva forever

Rk-alfagtv

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Lainaan topiccia, ettei aina tartte perustaa uutta! Eli funtsittanut nyt, että ostaisinko lohkolämmittimen tohon GTV:hen... Ei mahtane olla halvimpia operaatioita asennuttaa? Aika ei riitä itsellä juuri nyt alkaa itse asentelemaan.

Esimerkiksi edellisellä autollani (VW polo -98) ajoin koko talven esilämmittämättä moottoria kertaakaan. Ei kai tämä GTV:n 2.0 moottori (olen ymmärtänyt, että sama mikä 156:ssa) nyt niin paljoa kestämättömämpi ole, etteikö se satunnaisia kylmäkäynnistyksiä jaksaisi, jos vain akussa on virtaa? :)

Heh, GTV ei toki ole mikään "talviauto", mutta sillä minä talveen lähden. Paljon tulee kaupunkiajoa joten kitkat on alla ja niillä pärjää varmasti.

Kovimmat pakkaspäivät menin aina polkupyörällä silloinkin kun oli volkkari omistuksessa... Teen sen varmasti nytkin.

Eli siis. Onko liian suuri rahallinen investointi mielestänne ostaa lohkolämmitin GTV:hen vai meneekö talvi jos 10-15 asteen pakkasessa vielä käynnistän kylmänä, muutoin menen polkupyörällä?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Rk-alfagtv kirjoitti:Lainaan topiccia, ettei aina tartte perustaa uutta! Eli funtsittanut nyt, että ostaisinko lohkolämmittimen tohon GTV:hen... Ei mahtane olla halvimpia operaatioita asennuttaa? Aika ei riitä itsellä juuri nyt alkaa itse asentelemaan.

Esimerkiksi edellisellä autollani (VW polo -98) ajoin koko talven esilämmittämättä moottoria kertaakaan. Ei kai tämä GTV:n 2.0 moottori (olen ymmärtänyt, että sama mikä 156:ssa) nyt niin paljoa kestämättömämpi ole, etteikö se satunnaisia kylmäkäynnistyksiä jaksaisi, jos vain akussa on virtaa? :)

Heh, GTV ei toki ole mikään "talviauto", mutta sillä minä talveen lähden. Paljon tulee kaupunkiajoa joten kitkat on alla ja niillä pärjää varmasti.

Kovimmat pakkaspäivät menin aina polkupyörällä silloinkin kun oli volkkari omistuksessa... Teen sen varmasti nytkin.

Eli siis. Onko liian suuri rahallinen investointi mielestänne ostaa lohkolämmitin GTV:hen vai meneekö talvi jos 10-15 asteen pakkasessa vielä käynnistän kylmänä, muutoin menen polkupyörällä?
Vesiletkuun laitettavia lämmittimiä saa alle 100€ jos asentaa itse.
Kylmäkäynnistyksiä en suosittele, öljy ainakin pitää olla uudehkoa ja laadukasta.

Rk-alfagtv

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Letkulämmitin tietty menis, siitä oon hakenutkin aika paljon infoa täältä, ollut keskustelua kun on tuo automaatti-ilmastointi yms. mutta probleemaa nyt ilmeisesti juuri ei ole. Mistäköhän penteleestä vielä löytäisi sopivan mallin, kun en nähtävästi ainakaan tuota Defan sivua osaa käyttää oikean osan löytämiseen :-D

Olettais ainakin että mikä sopii 156:n 2.0:n sopii myös tähänkin koska sama kone on kyseessä?

EDIT. Eli tämän olettaisi sopivan:
ALFA ROMEO 156 T.SPARK 2.0 (97-)
Motorvarmer
411437
Forgreningssett
460762
Tilkoblingssett
460785
Mounting timeA

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

916 GTV:tä sieltä ei näkäjään listoilta löydykkään, tässä 156 2.0 ts vastukset ja asennussarjat

Engine heater 411437 http://www.defa.com/file/4fd447519857/411437.pdf
Power Cable Kit 460762
Connecting kit 460785
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No miten ja millä kilometrimäärillä 16v twin spark sitten hajoaa jos ei koskaan käytetä lohkolämppäriä?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Jep,ei ole kyllä 156 tessu vieläkään hajonnut vaikka naaraspuolinen ei käyttänyt mitään lämmittimiä muuta kuin auton omaa puhallinta joten ammun alas tuon teorian että hajoaa ilman niitä.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kunhan öljyt on hyvät ja sitä on riittävästi, niin tuskin hajoaa. Mulla oli melkein 300tkm. rullattu 14-vuotias Suomi -twin sparkki ilman lohkaria ja mitään hajoamiseen tai kulumiseen liittyviä merkkejä tai sivuääniä ei moottorista ilmennyt. Päästöt, öljyn- ja bensankulutus aivan normaalitasoa. Toki käytän ja käyttäisin lohkaria, jos sellainen autossa on, mutta tuskin se kone sen takia hajoaa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Juurikin näin.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samaa kuin yllä.
Tietenkin, jos -35asteessa rykäsee koneen käyntiin ja lapun lattiaan, menee mikä tahansa motti entiseksi. Ei se öljy heti kunnolla voitele, liiku tai mitään muutakaan olennaista... Öljymäärän kun pitää oikeana ja öljyt ei vanhene liikaa, ei mitään hätiä ole. Suurimmat ongelmat omalla kohdalla 156:n kanssa aina ollut se, ettei autoon meinaa päästä sisälle - tiivisteet jäässä, kahvat jäässä, lukot jäässä jne :)

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Olen joutunut itse vaihdattaamaan volvo traktoriin nokka-akselit, eivät saaneet kunnon voitelua kun -32 pakkasessa jouduin starttailemaan lapissa autoa useaan kertaa ettei se jäätyisi.
Myös vtt väittää samaa
http://www.iltalehti.fi/autot/2011121114881183_au.shtml

Jokainen tietenkin tekee kuten haluaa, eikä nää etelän talvet ole edes kovia autoille

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja 90 »

eihän se kone välttämättä hajoa mutta onhan se selvä asia että jatkuvat kylmästartit kuluttavat konetta huomattavasti enemmän ja tuo koltiaisen mainitsema volvon nokkien kuluminen käy esimerkistä eli kyllä niitä kilsoja on paljon enemmän edessä kun käyttää sitä lämmitintä ja jos sitä ei autossa ole niin ehdottomasti kannattaa asentaa kun ei mistään älyttömästä kuluerästä ole kuitenkaan kyse ja varsinkin jos autoa on tarkoitus pitää pidempään..

itsellä 156:ssa on sekä webasto että letkulämppäri..

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Eli esim. pääkaupunkiseudun katkoajossa ilman moottorilämmitintä käytetty alle 100 tkm auto vastannee noin 200-300 tkm ajoa moottorin kulumana esilämmittettynä.... ? En kyllä herkästi ostaisi käytettyä Alfaa tai mitä tahansa autoa ilman mitään moottorilämmitintä Suomen olosuhteissa...

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

90 kirjoitti:eihän se kone välttämättä hajoa mutta onhan se selvä asia että jatkuvat kylmästartit kuluttavat konetta huomattavasti enemmän ja tuo koltiaisen mainitsema volvon nokkien kuluminen käy esimerkistä eli kyllä niitä kilsoja on paljon enemmän edessä kun käyttää sitä lämmitintä ja jos sitä ei autossa ole niin ehdottomasti kannattaa asentaa kun ei mistään älyttömästä kuluerästä ole kuitenkaan kyse ja varsinkin jos autoa on tarkoitus pitää pidempään..

itsellä 156:ssa on sekä webasto että letkulämppäri..
Näinhän se menee, rikki tuskin ikinään menee, mutta jos koneen joutuu joskus avaamaan, niin erot tulevat siinä, kun aletaan ottamaan mittoja.

Mukavuustekijähän tuo on. joku tykkää mennä jääkaappiin, vaikka olisikin lämmitin ja tolppa siinä odottamassa naittamista - samat tyypit tosin röhlöttävät tyhjäkäynnillä 10minsaa ennen kuin sitten lähtevät.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla ei ole ollut mitään moottorinlämmitystapaa kolmessa viimeisimmässä autossa. Niitä edeltävään Pösöön ruuvailin itse Eberin, sitä edeltävässä Alfassa taas ei ollut mitään lämmitintä.

Noista yksi oli valmiiksi 200 tkm ajettu 156 JTDm, mahdollisimman huonolla pidolla ollut ja halpa. Autohan oli muuten täysi paska mutta voimalinjassa ei ollut mitään mekaanista vikaa tai edes merkkejä kulumasta. Pyöräytettiin myös tarvittaessa kolmenkympin pakkasista käyntiin ihan kylmiltään.

En tiedä paljonko noiden sitten halutaan kestävän jos ei riitä ettei tuossa vaiheessa vielä esiinny minkäänlaista öljynkulutusta tai muuta oiretta. Mukavuuden kannaltahan joku lämppäri olisi kyllä hyvä olemassa, mutta omat kinnerit ovat tupanneet vaihtumaan niin taajaan ettei tuollaisia yleensä ole ehtinyt asentelemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Rk-alfagtv kirjoitti:Lainaan topiccia, ettei aina tartte perustaa uutta! Eli funtsittanut nyt, että ostaisinko lohkolämmittimen tohon GTV:hen... Ei mahtane olla halvimpia operaatioita asennuttaa? Aika ei riitä itsellä juuri nyt alkaa itse asentelemaan.

Esimerkiksi edellisellä autollani (VW polo -98) ajoin koko talven esilämmittämättä moottoria kertaakaan. Ei kai tämä GTV:n 2.0 moottori (olen ymmärtänyt, että sama mikä 156:ssa) nyt niin paljoa kestämättömämpi ole, etteikö se satunnaisia kylmäkäynnistyksiä jaksaisi, jos vain akussa on virtaa? :)

Heh, GTV ei toki ole mikään "talviauto", mutta sillä minä talveen lähden. Paljon tulee kaupunkiajoa joten kitkat on alla ja niillä pärjää varmasti.

Kovimmat pakkaspäivät menin aina polkupyörällä silloinkin kun oli volkkari omistuksessa... Teen sen varmasti nytkin.

Eli siis. Onko liian suuri rahallinen investointi mielestänne ostaa lohkolämmitin GTV:hen vai meneekö talvi jos 10-15 asteen pakkasessa vielä käynnistän kylmänä, muutoin menen polkupyörällä?
Itse vetelin parikin talvea aikoinaan 916 GTV:llä tosin turbollisella, aina lähti kun palmun alta oli keli mikä hyvänsä, sulla nyt on tietty ihan eri pannu mutta pakko nyt tännekin vähän rauhotella että ei se GTV mikään superhuono talviauto ole. Oven napit kun pitää puhtaana ettei ne jäädy niin mitään ongelmia ei ollut, alla Hakkapeliitta Q kitkat ja tuolta ajalta kitkat on vielä kehittyneet huomattavasti. Kertaakaan se ei mennyt lähellekään metsähallitusta ja oli tosi tasapainoinen ajettava sekä täytyy vielä huomioida että olin tuolloin vielä melkoisen nuori kuski ratissa. En tiedä oliko tuo vaan V6 Turbon ominaisuus mutta eniten harmittava juttu oli että tuulilasinpesuneste oli takakontissa pussissa eikä keulilla isossa säiliössä, sitä sai täytellä syksyllä ja talvella yhtenään.


En oikein ymmärrä onko täällä joka jannulla joko polttoainekäyttöiset lämppärit vaiko sitten tolppa taikka tallipaikka joka paikassa minne menee oli se sitten työ tai koulu tai mikä tahansa? Aika moni kuitenkin joutuu jättämään autonsa kadunvarteen tai ulkoparkkikselle ja vain muutamassa työpaikassa on ollut itselä mahdollisuus laittaa auto tolpan nokkaan eli väkisinkin niitä kylmästartteja tulee. Mitä kuuntelee kavereita jotka asuvat kerrostaloissa pk-seudulla niin eipä niitä autopaikkoja tunnu etenkään vuokra-asujat saavan kovinkaan helpolla ja niihin on pitkät jonot. En todellakaan aio laittaa lämppäriä talveksi kun auto seisoo lämpimässä tallissa yöt ja päivät liikun asiakkaissa joten harvemmin se pääsee koko päivää jäätymään ulkona. Aamulla jos joutuisin kylmänä käynnistämään pakkasyön jälkeen niin ehdottomasti laittaisin lämppärin, sääliksihän se käy kun äänestäkin kuuluu että aika koville kone tuossa joutuu. Selvää on ettei sitä kylmää konetta poljeta ollenkaan ja öljyt pidetään kunnossa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja jkk »

ei mulla ollut viime talvena ainakaan mitään ongelmia tessun kanssa, oli siinä lohkolämppäri muta ei tullut käytettyä kun himassa lämmin halli ja duunis ei saa johdon päähän. töistä kun lähdin niin höräytin koneen päälle ja vetelin spaddun ihan rauhassa ja sit pyyhin lumet ja auto lämpeni ja suli mukavasti. pikkupakkasil auto lämpeni ihan jees ajos mutta kovemmilla pakkasilla piti olla maskisuoja jonka kätevästi leikkasin muotoon avovaimon ostamasta eteisen matosta :D toimii! auton verhoilu tuli vaihdettua ennen talvea ja siin samala voitelin lukot kunnolla joten nekään ei temppuillu talvella paitsi takaovenkahva joka halkes pakkasella.

Avatar
Simulaattori
Viestit: 340
Liittynyt: 14 Joulu 2012, 10:31
Car(s): 156 2.5 Azzurro Nuvola, ex: 33 1,5QV -86 Alfa Rosso, 156 2.0TS Bianco Polare, gtv TS, 156 2,5
Paikkakunta: Forssa

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Simulaattori »

Varovasti niiden takaovenkahvojen kanssa! Auotaan takaovia sit keväällä. :D
"Taittuuko?" "Ei taitu!" "Taittuu!!" "EI TAITU!!!"

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Simulaattori kirjoitti:Varovasti niiden takaovenkahvojen kanssa! Auotaan takaovia sit keväällä. :D
Mulla valui ruostetta kuskinpuolen taka kahvasta kun eilen niitä rasvailin aseöljyllä.
Nyt päivänvalolla tutkin asiaa, siirsin auton etupihalle ja samalla kaatui roskakatos tuulen voimasta siihen paikkaan missä alfa oli ollut.
Pitänee lotto laittaa vetämään :-D
No sit asiaan, se kaffan alareuna on joskus katkennut ja se on korjattu ruostuvalla ruuvilla.
Kun tässä kerkee niin puran sen ja vaihdan paikalle ruostumattoman, samalla siihen vois vetasta hiilikuitutarrat.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Antaa talven tulla vaan -156 kestää.
Gt piti yhtenä talvena aina avittaa kolmenkympin pakkasilla käyntiin. Siinähän oli sentään Defan silitysrauta hellimässä öljypohjaa, mutta ei se vaan jaksanut silti pyörähtää käyntiin.
Apuauto oli 156 vanhalla akulla ja ilman lisälämmittimiä. Aina se vaan hörähti tulille ja auttoi sukulaisensakin liikenteeseen.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

hjpp kirjoitti:Antaa talven tulla vaan -156 kestää.
Gt piti yhtenä talvena aina avittaa kolmenkympin pakkasilla käyntiin. Siinähän oli sentään Defan silitysrauta hellimässä öljypohjaa, mutta ei se vaan jaksanut silti pyörähtää käyntiin.
Apuauto oli 156 vanhalla akulla ja ilman lisälämmittimiä. Aina se vaan hörähti tulille ja auttoi sukulaisensakin liikenteeseen.
Yli 20-25c kelit on muutenkin diisselille kun diisselille myrkkyä, olettaen että puhut siis nokilekasta.. Silloin pitäisi olla aina kunnolliset hehkut koneessa ja ei lämpene muutenkaan juuri ikinä lyhyessä ajossa ilman lisälämppäriä. Muistelenko oikein että talvidieselikin on jähmepisteeltään 29/34c joten siinä voi tulla jo monen näköstä ongelmaa kun aletaan menemään kolmen kympin yli, ja jos sattuu seisomaan vielä jossain notkelmassa niin todellisuudessa voi olla kylmempää kun keittiön ikkunan lämpömittarin -30 :) Silitysrauta on muutenkin turha kun tuulilasinpyyhin hanhen perseessä, noin lämmittämään mitään muuta kun vähän öljypohjaa :P

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikös esim. tuo nesteen proodiisseli tarjoile -37 jähmepistettä? Hyvinhän sillä perusoloissa pärjää. Arktista laatua taitaa myös saada kautta maan talvisesonkina, tosin etelässä heikonlaisesti vrt. pohjoinen. Kestää vielä enempi.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Aquatica kirjoitti:^
Eikös esim. tuo nesteen proodiisseli tarjoile -37 jähmepistettä? Hyvinhän sillä perusoloissa pärjää. Arktista laatua taitaa myös saada kautta maan talvisesonkina, tosin etelässä heikonlaisesti vrt. pohjoinen. Kestää vielä enempi.
Sodankylän nykyisen Shellin omistaja kertoi että arktiseen dieseliin pitää lisätä desi moottoriöljyä / tankki koska arktisen dieselin voitelu ei riitä ruiskupumpulle.

Rk-alfagtv

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

selvitin firmalla GTV:hen sopivaa lohkolämmitintä ja sain tällaisen vastauksen:
Olen kysellyt ja tutkinut moottorinlämmitinelementti-asiaa autoonne. Valmistajilta (Defa ja Calix) ei löydy autoonne sopivaa lämmitintä. Yksi letkulämmitin Defalta on mahdollisesti asennettavissa, mutta suositustaulukko ei suoraan sitä suosittele, joten valmistaja ei anna takuuta, jos jotain tapahtuu autolle. Yksi vaihtoehto voi vielä olla, jos autonne öljypohja on tasainen, silloin voi asentaa säteilylämmittimen sekä sisähaaran.
Jos nyt asennuttaisi tuon letkulämmittimen, niin mitä autolle ylipäätään voisi tapahtua? Ei tule oikein mieleen hirveästi mitä voisi tapahtua jos osa siihen menee. Letkulämmitinhän nyt on vain pala putkea joka lämmittää ja aiheuttaa siis lämpenemistä, mutta moottori lämpeää ajossakin varmasti kuumemmaksi joten onko mitenkään edes teoriassa muka mahdollista että tuollainen osa aiheuttaisi jotain vaurioita?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oikosulku lämmitinelementissä ja tulipalo, jos ei ole sopiva, ei tarvitse korvailla mitään... Muuta en keksi.

Rk-alfagtv

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Aquatica kirjoitti:Oikosulku lämmitinelementissä ja tulipalo, jos ei ole sopiva, ei tarvitse korvailla mitään... Muuta en keksi.
wikipedia tietää, että Letkuun sijoitetun lämmittimen asentamisessa tulee huomioida moottorin lämpötila-antureiden sijainti, ettei moottorin ohjausjärjestelmä saisi käynnistyksen yhteydessä virheellisiä arvoja muuta moottoria kuumemmasta nesteletkusta.

mutta voiko tuokaan nyt olla niin vaarallista jos näin käy?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo kuulostaa perinteiseltä Twinspark-ongelmalta jopa; letkulämmitin juuri ennen termostaattia (jossa lämpöanturi) -> nesteet siinä kohtia lämpimät -> moottori luulee olevansa lämmin -> käy todella surkeasti alkuun, jos edes käynnistyy. Porukka tehnyt näissä usein niin, että 5min odotellut lämmityksen lopetuksesta, ennen starttia.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Eipä kyllä itseäkään viime talvi 156:lla haitannut. Lämmintä piisasi, pikkusiskon kanssa kotipuoleen joulun viettoon matkattiin omilla autoilla niin Alfassa istuskelin sisävaatteissa talvitakki takapenkille heitettynä ja siskotyttö luotettavassa japanilaisessa kuulemma kiskoi kaulaliinaa tiukemmalla ja pipoa syvemmälle. Pakkastahan oli silloin Itä-Suomessa hieman reilu -30. Takaovet avasin aina pakkaspäivinä ekan kerran sisäpuolelta, sen jälkeen uskalsi käyttää ulkokahvojakin. Ei jäänyt kahva käteen kertaakaan tällä menetelmällä. Ja täältä yksi suosittelen vahvasti-ääni aseöljylle, itse käytin firman tarjoamaa sellaista, jolla muutaman kerran talveen nupikat käsittelin.
Tämä talvi 166:lla, keksisiköhän se jotain murheita? Pyyhkijät ei ainakaan sula ikkunapinnan muotoisiksi kun ovat alhaalla piilossa joten hieman huonosti pyyhkii...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mulla sekoili keskuslukko tänään. Pelkääjänpaikan ovi meni lukkoon, muut jäi auki. Ajoin auton kadunvarresta parkkikselle (400m) ja toimi taas. :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

700 km:n keikka nollakelissä -pikkupakkasessa ja tuulilasinpesimen suuttimet jäätyivät neljä kertaa..
Kuumalla vedellä huuhdellen auki.Insinööri-Luigi sijoittanut suuttimet viimaan..... nice :?

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^Sama vika täälläkin ollut jo muutamana aamuna. Olen miettinyt, että onko se lasinpesimenmoottori tullut tiensä päähän, vai mikä on vialla, koska viime talvelta en muista ko. ongelmia. Nyt siellä pitäisi kaikenlisäksi olla -40 astetta kestävää litkua. Onkohan joku asennellut sähkövastuksia noihin suuttimiin?

alfa 156 heated windscreen washer nozzles/jets, löytyy paljon juttua ulkomaisilta foorumeilta. GT:ssä ainakin ollut käytössä lämmitettävät pesurit.

GT:n/147 lämmitettävät pesurit Mistäköhän kautta noi ottaa virran 147:ssa tai GT:ssä? Suoraan pissapojan +napaan liitettynä, että sais vaan sen aikaa virtaa, kun niitä käyttää.
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 26 Marras 2013, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

-TTY- kirjoitti:Tämä talvi 166:lla, keksisiköhän se jotain murheita? Pyyhkijät ei ainakaan sula ikkunapinnan muotoisiksi kun ovat alhaalla piilossa joten hieman huonosti pyyhkii...
Napauta ne huoltoasentoon, niin eivät jäädy sinne poteroonsa. Olikohan 166:ssa niin, ettei sulkaa silti saanut nostettua irti lasista kuten 164:ssä
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Rk-alfagtv kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Oikosulku lämmitinelementissä ja tulipalo, jos ei ole sopiva, ei tarvitse korvailla mitään... Muuta en keksi.
wikipedia tietää, että Letkuun sijoitetun lämmittimen asentamisessa tulee huomioida moottorin lämpötila-antureiden sijainti, ettei moottorin ohjausjärjestelmä saisi käynnistyksen yhteydessä virheellisiä arvoja muuta moottoria kuumemmasta nesteletkusta.
Tuon ilmiön huomasin tänä aamuna, laitoin -10 pakkasessa alfan roikkaan 20min.
Startti oli todella vaikea, kone paukutteli putkessa pari kertaa ja tyhjäkäynti oli vaikeaa.
Eilen aamulla se lähti -12 asteesta kuin palmun alta.
Äsken kävin kaupassa ja lähti hyvin käyntiin -5 astetta oli pakkasta

Ahdistoteles
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2012, 19:20
Car(s): 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Ahdistoteles »

Simulaattori kirjoitti:Varovasti niiden takaovenkahvojen kanssa! Auotaan takaovia sit keväällä. :D
Tämä kyllä unohtuu pakkasten tullessa tehokkaasti. Nimim. "kahva kädessä, paha mieli".

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Aquatica kirjoitti:Oikosulku lämmitinelementissä ja tulipalo, jos ei ole sopiva, ei tarvitse korvailla mitään... Muuta en keksi.
Hmm, eikös tuon rakenne ollut luokkaa melkoisen ohkanen ja heikko lanka vain, mistä kohtaa se menis oikariin ja miksi se olisi autosta riippuvainen juttu? Lähinnä kun tuota toimintaa miettii niin en keksi miksi se ei sopisi johonkin tiettyyn autoon turvallisuusnäkökulmasta(Eri asia sitten kiertääkö se vesi siellä tai sotkeeko elektroniikan), tietysti jos siellä ei vesi kierrä juuri ollenkaan niin todennäköisesti elementti lämpenee liikaa ja lanka palaa poikki? Ja tätä oikosulun aiheuttamaa tulipaloa ennen todennäköisesti palaa automaattisulake moneen kertaan kun tolpassa on se todennäköinen 16A nalli just esim sitä varten että aika moni aiheuttaa lämmittimessään oikarin jos puskurin liittimeen sataa lunta joka sinne jäätyy, käynyt ainakin itselle lukuisia kertoja.
Villi veikkaus myös että jos se jossain autossa taas sijaintinsa puolesta on huonossa paikassa ja täten aiheuttaa palovaaran niin ennen palaa lanka poikki kun mahdollinen palokuorma ottaa liekit alleensa. En tietenkään suosittele laittamaan sellaista lämppäriä mitä ei autoon suositella, vaikka itse meinasin kyllä patentoida mönkijän öljypohjaan tai johonkin muuhun hyvään paikkaan varuiksi tälläsen: http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-230-v-60-w

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MarcusV kirjoitti:Hmm, eikös tuon rakenne ollut luokkaa melkoisen ohkanen ja heikko lanka vain, mistä kohtaa se menis oikariin ja miksi se olisi autosta riippuvainen juttu?
Jos vikatilanteessa, huolto-operaation yhteydessä tms roiskahtaa päälle bensaa, öljyä ja/tai jarrunestettä eikä lämmittimen kuori tai piuha sitä kestä, voi eristykset sulaa niin, että lämpiävä piste siirtyy lämmittimen ulkopuolelle, pätkivään ns. lievään oikosulkuun. Suhteellisen hyvällä todennäköisyydellä tämä oikosulku lämmittää ympäristöään ja sulattaa itsensä joko poikki tai niin vapaaksi, että pääsee jysäyttämään sulakkeen, mutta pahimmassa tapauksessa naapuri on justaan ennen lämmityksen alkua pöristellyt käyntiin escortinsa vuodelta '82 ja manuaaliryypyn ansiosta ilmassa leijuu bensa-atomeita, jotka leimahtavat kätevästi tuon pätkivän oikosulun lämmetessä hyppysähköllä. Ja sitten ei oo enää kellään kivaa.

Mutta joo, eiköhän nuo EX-luokitukset vaadita moottoritilassa nimenomaan kemikaalien (etenkin bensahuurujen) ja lämmönvaihtelun takia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Samaa kuin yllä.
Tietenkin, jos -35asteessa rykäsee koneen käyntiin ja lapun lattiaan, menee mikä tahansa motti entiseksi. Ei se öljy heti kunnolla voitele, liiku tai mitään muutakaan olennaista... Öljymäärän kun pitää oikeana ja öljyt ei vanhene liikaa, ei mitään hätiä ole. Suurimmat ongelmat omalla kohdalla 156:n kanssa aina ollut se, ettei autoon meinaa päästä sisälle - tiivisteet jäässä, kahvat jäässä, lukot jäässä jne :)
Kuinkas moni 156-kuski jättää takaovet käyttämättä pakkasten aikana ?
Nyt pitkän lauhan ja kostean alkutalven jäljiltä
omassa napsahtivat takakahvat umpijäähän, ja ajattelin jättää ne käyttämättä kunnes saa sulatettua koko koslan ja sitten CRC:n aseölyä peliin.... muotoilija on tuossa voittanut insinöörin selkeästi :wink:

Toinen talvijuttu on se, että en käytä käsijarrua ollenkaan talvella ( ja harvoin kesälläkään ). 156:ssa pitäisi olla rasvanipoilla olevat jarruvaijerit, jotta niitä voisi käyttää talvellakin. Alfan tekninen ratkaisu on huonosti suojattu vrt. Avensis. Ja tähän ei auta edes se jatkuva käppärin käyttökään tai uuden vaijerin voitelu, kokeiltu on. Muuten 156 on aika kiva talviautokin, alfaksi :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 ja talvi tulee...

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä ne takaovet ihan käytössä on. Viimeksi eilen sinne pääsi kaksi poikaa hyvin takapenkille, kunhan käskytyksellä pitää huolen, että iskä on ainoa kahvankäyttäjä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin