164 seilaa mitävvff!!!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 seilaa mitävvff!!!

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jee... käsijarruongelmat loppuivat toistaiseksi kun olen muistanut jättää alfan ilman jarrua yöksi parkkikselle...

Nyt se perkeleen lahna vetelee/seilaa aivan minne sattuu kun ajaa 80 km/h. Satasen vauhtia en uskalla edes ajatella! Kahtena aamuna olen tullut töihin 20 km musta jää -pintaista asfalttia ja auto ei mene hetkeäkään suoraan. Tuuli on kyllä kova ja puuskainen mutta eihän nyt perkele voi auto noin holtittomasti käyttäytyä. Tuntuu kuin käsijarru laahaisi koko ajan mutta kun se ei laahaa! On semmoinen fiilis että perä olisi koko ajan pikku luistossa; kun tekee pikkuisen terävän 5 cm liikkeen rattiin niin perä jää seilaamaan toviksi edestakaisin.

Olisiko tuo alkuviikolla laahannut käsijarru saanut jotain tuhoa aikaiseksi niin että jotkut aurauskulmat olisivat menneet aivan totaalisesti päin persettä vai mitä ihmettä tähän nyt osaisi tuumata.

Voisiko syy olla noissa "uusissa" käytetyissä Nokian Hakkapeliitta 4:ssä -ostin edukkaasti tuollaiset lähes kulumattomat 3 vuotta sitten valmistetut + hyvillä nastoilla varustetut 195/65-15 -kokoiset laaturenkaat täksi talveksi (ensi talvena nääs ajan jollain muulla autolla, se on saletti!). Ovathan nuo pikkuisen isokokoiset kuusnepan talvirenkaiksi mutta kun mahtuvat pyörimään reijisissään ihan hyvin. Eikä kai tuo holtiton käytös voi noista johtua; kuivalla kelillä kuitenkin toimivat ainakin viime viikolla aivan mainiosti ja uskalsi ajaa 140 km/h? Painetta on edessä n 2.2 ja takana 2.

WTF? Takapäästä on uusittu ainakin yksi pusla n. 2 kk sitten ja samalla todettu muut puslat ihan ok -kuntoisiksi. Mikä perkele tuota autoa nyt riivaa - ei voi tajuta!!!"!!!"!"!"!"

ehotuksia?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla on hieman saman kaltaista nykyisillä "uusilla" Bridgestonen 205-55 R16 -renkailla 164:ssä. Ostin kaks vuotta sitten. Kun tiellä on ohut jääkalvo, on meno tosi tarkkaa ja saa ohjata koko ajan. Ihan kuin ei olis kosketusta tiehen lainkaan. Lumella on sitten hyvä rengas. Renkaissa on tosi hyvä pito eteenpäin mutta sivuttaispito on nolla. On viimeset Bridgestonet vähään aikaan.

Mm. Pirelleillä ja Nokialaisilla ei ole mulla ollut moista ongelmaa.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Oma 33 oli mielenkiintoinen ajaa kun taka-akseli vääntyi ja takarenkaisiin tuli haritusta, paljaalla asfaltilla kulki ihan suoraan, mutta kun lumet tuli maahan, niin koko ajan takapää haki. Takana ajajat varmaankin luuli että kuski on kännissä kun seilasin laidasta laitaan.
(En kyllä montaa päivää sillä ajanutkaan ennenkuin vaihdoin taka-akselin)

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Re: 164 seilaa mitävvff!!!

Viesti Kirjoittaja Nelli »

pulukka kirjoitti:Voisiko syy olla noissa "uusissa" käytetyissä Nokian Hakkapeliitta 4:ssä -ostin edukkaasti tuollaiset lähes kulumattomat 3 vuotta sitten valmistetut + hyvillä nastoilla varustetut 195/65-15 -kokoiset laaturenkaat täksi talveksi (ensi talvena nääs ajan jollain muulla autolla, se on saletti!). Ovathan nuo pikkuisen isokokoiset kuusnepan talvirenkaiksi mutta kun mahtuvat pyörimään reijisissään ihan hyvin.
Kuinka niin isot? Mulla toi on alkuperäinen rengaskoko. Samaa kokoa on omat talvikummit.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Joo, itselläni on 205/55-16, ellen aivan väärin muista. Noh, ainakin 16:t ne on. Myöskin Hakka neloset kolmatta talvea ja pito on suorastaan uskomaton, näin kun on lähiaikoina tullut otettua verrokkia muista autoista ja renkaista.

Tosin minulla on kaikki nastat tallella renkaissani...toisin kuin ERÄILLÄ täällä. :wink:
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hieman rengaspaineet saisi olla korkeammat. Tosin ei selitä ongelmaa. Tietysti voi olla vain yksinkertaisesti niin liukasta mutta todennäköisempää on että vikaa on joko puslissa tai pyöränkulmissa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samaa seilaamista peilijäällä oli aikanaan mullakin, renkaina Hakka2:set. Nostin paineita (2.5bar :roll: ) ja hellitti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164 seilaa mitävvff!!!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pulukka kirjoitti:Voisiko syy olla noissa "uusissa" käytetyissä Nokian Hakkapeliitta 4:ssä
Kyllä!Itsellä kokemusta kahdesta sarjasta, ja vanhat, halkeilleet, pinnotetutkin renkaat pienimmillä rengaspaineilla ovat merkittävästi jäykemmät.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jees, käytätin katiskan paikallisella tebiksellä luottokorjaajallani öljynvaihdossa (ei jaksa lumipyryssä vaihtaa vanha mies) -Nostettiin samalla auto kattoon ja kateltiin tuota peräpäätä. Eihän tuolla luonnollisestikaan näyttänyt olevan mitään vikaa. Kulmatkin on tosiaan tarkastettu kesällä ja yksi puslakin uusittiin katsastukseen syksyllä. Eturenkaan alapallossa kuulemma saattaisi olla vähän väljää mutta ei kuulemma pitäis niin radikaalisti vaikuttaa.

Laitettiin pari pykälää lisää painetta takarenkaisiin ja ehkäpä tuntui kulkevan vähän rauhallisemmin kun kävin "motarilla" testaamassa. Pitäisiköhän laittaa vielä pari lisää; olisiko 2,5 liikaa takana?

Onhan se nyt perkele; päällisin puolin niin hyvännäköset renkaat ja testimenestyjät -Liikkeestä ostetut ja siellä alle laitettu niin silti vaan seilaa -Varsinkin kun kuivalla olivat ihan jees, mitä nyt vähän huojuvammat silloinkin kesänakkeihin verrattuna. Pitää ootella vielä oikee talvi/lumi tielle ja kokeilla kaahata sataa sitten - onhan tää keli täällä vähän erikoinen kun luntaa tullee koko ajan ja suolalla paniikissa latrattu koko tienoo; Tuuleekin ihan helevetisti. Eipä siihen tosiaan nastat mustajäiseen asvalttiin pure :(

silti ois mukava ettei perä seilais... Entiset halpispaskat oli muuten ihan loistavat mutta kun eivät pitäneet yhtään; nämä taas pitävät mutta auto on ku Ladalla ajais. Kumpi parempi?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Itse ainakin käytän huoltiksen mittarin mukaan 2,5 baria sekä edessä että takana. Ei tuo pahemmin seilaile. Tietysti nastarenkaat on vähän herkemmät kääntymään kun jotkut 215 leveät liimakumit mutta silti...
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

pulukka kirjoitti:Onhan se nyt perkele; päällisin puolin niin hyvännäköset renkaat ja testimenestyjät -Liikkeestä ostetut ja siellä alle laitettu niin silti vaan seilaa -Varsinkin kun kuivalla olivat ihan jees, mitä nyt vähän huojuvammat silloinkin kesänakkeihin verrattuna. Pitää ootella vielä oikee talvi/lumi tielle ja kokeilla kaahata sataa sitten - onhan tää keli täällä vähän erikoinen kun luntaa tullee koko ajan ja suolalla paniikissa latrattu koko tienoo; Tuuleekin ihan helevetisti. Eipä siihen tosiaan nastat mustajäiseen asvalttiin pure :(

silti ois mukava ettei perä seilais... Entiset halpispaskat oli muuten ihan loistavat mutta kun eivät pitäneet yhtään; nämä taas pitävät mutta auto on ku Ladalla ajais. Kumpi parempi?
Hakkapeliitta neloset on mullakin 156.tosen alla. Ei toki ole ihan yhtä paha, mutta ei paljon parempikaan. Kyllä se on vaan niin että noiden pirkanmaalaisten olis kannattanut pitäytyä Kontioiden ja nuoriso-ohjaajien valmistuksessa, muut tuotteet kun eivät tunnu toimivan.

Sitten asiaa. Koita erilaisia paineita niissä kumeisa, saattaa meinaan yli- ja alipaineiset kumit seilailla aika hulvattomasti ja joskus voi olla pienestäkin kiinni. Niin ja se kantahuoltsikan mittari ei välttämättä näytä oikein. Tuo sun kertoma kuullostaa siltä, että kummeissa olis reilusti liikaa painetta tai sitten ne on ihan tyhjät.

Janne

Ai niin, vieläkö pidätte autolehtien testejä perusteena valinnoillenne. Eipä äkkiä uskois alffakuskista. Onhan se toki oikein, että Corvettea ja Ferraria moititaan pienestä tavatilasta ja kohtuuttomasta poltto-aineen kulutuksesta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

lepidus kirjoitti: Ai niin, vieläkö pidätte autolehtien testejä perusteena valinnoillenne. Eipä äkkiä uskois alffakuskista.
Kunnon provo ;) -Nämä hankkimani renkaat nyt olivat löytö Oulun reissulta -tarkoitus on vaihtaa auto ensi kesänä enkä viitsisi 1000 €:n autoon ostaa yhden talven takia 400 €:n nakkeja. Sattui paikallisesta liikkeestä nuo juuri vaihdossa tulleet Nokian HP4:t eteen ja kovan tinkaamisen päästä nuo renkaat irtosivat auton alle 170 €:llä töineen - minusta ainakin halvat! Kahdesta renkaasta oli 8 mm:n kulumismerkki hyvin himmeänä ja toisista näkyi kuin uudesta. Nastat olivat kaikki paikallaan ja vain hieman kuluneina. Epäröinyt olisin jos olisivat olleet hankookit (testipaskiksia lähes aina)!

Toki autolehtiä ahkerasti lukeneena on sattunut silmään että nokian talvirenkaat menestyvät kaikissa testeissä vuodesta toiseen joten eihän niiden nyt luulisi ihan paskoja olevan; pitoa noissa ainakin tuntuu olevan pirusti? Kyllä minä luotan siihen mitä autolehtien testeissä sanotaan ainakin esim. Renkaiden, lisävalojen, polttimoiden yms. suhteen -miksi en luottaisi, helvetti sentään!?! Huomasin esim. bilteman polttimot ja tuollaiset Hankookin kaltaiset halpisrenkaat ihan paskoiksi aikanaan kantapään kautta. Varsinkin jos olisin ollut ostamassa uusia renkaita niin olisi testitulokset olleet yhtenä ostokriteereinä! Jos uudet renkaat olisivat vedelleet niin olisin vienyt takaisin liikkeeseen. Mutullako kannattaisi valita?

Olihan kuusnepa-alfakin aikanaan melkoinen testimenestyjä; noiden vanhojen koeajojen ja vertailujen specsien perusteella sitten uskallauduin sellaisen hankkimaan (ehkä hieman eri painotuksilla) kun siihen olin ensin Korson pensiksen pihalla ihastunut. Toisaalta testimenestyjä Opel Vectraa en taas ikinä ottaisi (vaikka välillä käykin kateeksi "tavallisten" autojen omistajia; vähän niin kuin uskovaisia ;)) koska auto on mielestäni muutakin kuin liikutin (renkaat taas eivät).

Toki tiedän sen että varsinkin talvirenkaiden ominaisuudet muuttuvat nopeasti iän ja kuluneisuuden myötä joten mikä olisi testitulos esim. 20 tkm ajetuilla talvirenkailla, joka minusta olisi mahtava testiaihe ainaisten uusien renkaiden testien sijaan. Olisiko ne käytetyt hankookit olleet sittenkin paremmat?

Digikamerani, patterilaturini, telkkuni, kotiteatterivahvarini, dvd -soittimeni, autoradioni, puolet tietokoneen komponenteistä, prätkäni, prätkän renkaat ym. ym. on valittu jonkun testien pohjalta; ei aina voittaja vaan se jonka ominaisuudet vastaavat vaatimuksiani. Hinta-laatu merkkaa ainakin mulle: En ole katunut noista yhtäkään hankintaa vaikka tunneihminen olenkin. Varsinkin elektroniikassa & tietokoneissa polkaisee niin helposti totaaliseen paskaan että mielestäni kannattaa uskoa edes osaa testeistä (esim. HP:n parin vuoden takaiset digipokkarit; sormiparistoilla sai otettua 0-10 kuvaa!!!). Ainakin teknari vertailee noista em. asioista lähes kaikkea.

Tieto on valtaa(kö?) :shock:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse olen koittanut rengaspaineita muutella välillä 2bar-2.8. Mitään merkittävää eroa en huommannut 2.2barin jälkeen, alle 2.2 meni vielä vetelämmäksi.

Kyllähän noissa omissakin oli pito helkkarin hyvä ensimmäiset 150km, tämän jälkeen eivät takanatulevien tuulilaseihin jääneet nastat enään pitäneetkään.

Aivan varmasti viimeiset Nokian talvirenkaat mitkä tulen ikinä ostamaan, enkä myöskään tule niitä kellekkään suosittelemaan.

Tehtaan sisäpiiristäkin kuulin huhun että ei pariin vuoteen kannata heidän renkaita ostaa.

Vastaa Viestiin