Karting harrastajia?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Karting harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Poikaa on tullut ajelutettua laina-autolla nyt jonkun aikaa ja kiinnostusta lajiin näyttäisi olevan, joten oman auton hankinta olisi ilmeisesti edessä. Alfistien joukosta löytyy varmaankin ko. lajin harrastajia, jotka osaisivat heittää vinkkiä/neuvoja auton ostoon aloittelijalle. Kyseessä olisi Cadet-luokan auto.

Ja koska siellä varikolla on tyhmää vain patsastella, niin auto tarvittaisiin myös itellekin. Koska yksin työntäminen on hieman hankalaa, pitäisi siinäolla naru tai nappistartti. Ilmeisesti kyseeseen tulisi esim. Raket 120 tai TAG luokan auto. Luotettava ja suht edullinenkin se saisi olla. Onko muita vaihtoehtoja. Sen ei tarvitse olla mikään viimmeisen päälle viritetty ja räjähdysherkkä.

Onko rungoissa koko eroja, Cadetti luokassa on ilmeisesti pienin ja Minissä ja Raket Juniorissa jo isompi. Onko "aikuisten mallia" käytössä missään luokissa.

Entä kone, mihin niissä pitäisi kiinnittää huomiota?

Kertokaa, kehukaa, haukkukaa, kaikki palaute otetaan vastaan, ja saa toki tehdä tarjouksia, jos löytyy aiheeseen liittyvää myytävää.

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Moi,

fossiilia eli raket 120 luokkaa on tullut ajettua viisi kesää, joten siitä voi jotain sanoa. Aikuisharrasteluokista se on halvin ja helpoin, tosin myös hitain. Kone on kuin isosta moottorisahasta ja siinä on noin 13 horsea. Kalusto on myös varsin kestävää jos ei kolaroi, esim rangas setti kestää koko kesän. Luokan suola on suuri harrastajamäärä. Paikalliskisoissa löytyy yleensä noin 30 autoa viivalta.

Jos kaipaa enemmän vauhtia, niin sitten kannattaa harkita Rotax maxia. Mutta eka kartiksi suosittelen rakettia.

Runko kysymykseesi: Cadetin runko on pienin ja sitten tulee raket85 rungot, ne ovat selkeästi junnuille mitoitettuja. Yamahan runko on seuraava ja siihen mahtuu jo täysikasvuinen kaveri. Yammu soveltuu hätä tilassa myös fossiiliin. Ja lopuksi on ica rungot joita suosittelen aikuiselle. Niin ja onhan vielä vaihdeautoille omat vieläkin jämäkämmät rungot.

Jos olet ostamassa raket120 karttia, niin voin antaa siihen jotain tarkempaa vinkkiä.

Ja ettei mene ihan off-topickiin, niin parhaat kartit tehdään tietysti Italiassa:)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Meillä on harrasteltu kartingia ehkä omasta innostuksestani johtuen melko kauan . Kalusto on ollut sellaista halvempaa ja vanhempaa. Oma härveli tällä hetkellä on Patriot Suzuki rm koneella ja pojalla Raket 60 . Kuluissa on säästelty ja suoritustaso sen mukainen, mutta kivaa voi pitää halvemmallakin , kun ei paremmasta tiedä :lol: . Tuo mun auto polkaistaan käyntiin, kun on mp kone ja pojan Raketti nykäistään narusta . Ei ainakaan tarvi ketään pyydellä työntelemään, joka oli ongelmana edellisellä suoravetoisella autollani. Helpoimmalla tosiaan varmaan pääsee jollain fossiili autolla alkuun . Toisaalta itseäni ovat aina kiehtoneet nuo vaihteelliset . Siinä riittää puuhaa vaikka ajelis ihan yksin .

Tänään tuli ajelutettua meidän nuorimmaista 2v Veetiä sen ekat kierrokset radalla. Parin vuoden päästä sekin sitten pääsee kokeilemaan mun omatekemää mopokoneista , millä tuo vanhempi opetteli ajamaan .

Albumissa meidän kalusto .

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Tuo Raket 120 kuullostaisi sopivalle, "halpaa ja helppoa". Kone on ilmeisesti suht sama, mutta isompi kuin esim. Cadetissa oleva Raket 60. Onko tuo narustartti kestävä (ja helposti korjattavissa hajotessaan), sillä olen kuullut että se hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa.

Rungoksi kannattaa siis katsella ica runkoa. Näkeekö/tunteeko sen jostain, vai onko vain uskottava kun myyjä sen sanoo sellaisen olevan. Käykö sama runko myös muille esim. Rotax Max:lle, vai onko niille eri runko, jos vauhdin puute alkaa myöhemmin vaivata?

Nyt voi sitten heitellä vinkkejä kehiin, että osaa katsoa muutakin kuin, jotta alla on neljä rengasta 8)

Mitä vaaditaan jos alkaa polttelemaan siihen malliin, että pitäisi päästä oikein viivalle asti. Kerhon jäsenyyksiä, lisenssejä, varusteita?

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »


Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Tässä jotain.
Narustartti tosiaan hajoaa aika varmasti ja se kannattaa ottaa pois sitä ennen, ainakin jos vaihtoehtoinen käynnistin. Jos/kun ne narusysteemin hilut hajoaa, niin luutavasti samalla särkyy vauhtipyörä/magneto eli ei kivaa. Kone lähtee käyntiin normaalilla porakoneella pyörittämällä, tai erillisellä starista tehdyllä laitteella.

ICA rungon erottaa ihan silmällä jos sellaisen on joskus aiemmin nähnyt. Samaa runkoa voi käytää myös isomman koneen kuten rotaxin kanssa.

Ihan mitään museoikäistä ei kannata ostaa vaikka kuinka vakuuteltaisiin, että käy harraste käyttöön. Runko kuitenkin väsyy vaikka siinä ei olisikaan silminhavaittavaa kulumaa. Rungosta kannataa ainakin katsoa että ei ole kovin paljoa korjaushitsattu, penkin ja ponttoonien kiinnikkeiden korjaukset eivät niin haittaa, mutta runkoputkien pitää ollla ehyet.

Sitten kannttaa katsoa kartin alta, että kuinka kuluneet putket ovat. Aina tulee pohjakosketuksia, ja tästä näkee hyvin että kuinka paljon on ajettu.

Etupään laakerit ja nivelet ovat kohtuu kuluvaa tavaraa, mutta eivät ole kalliita uusia. Kallein yksittäinen osa moottorin jälkeen mahtaa olla jarrut ja taka-akseli.

Kisaan pääsee mukaan myös kertalisenssillä, ainakin täällä Oulussa. Muuta ihmeempää varustusta kuski ei tarvitse kuin hyväksytyn kypärän, eli normaali mp potta ei kelpaa.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Onko tuolle ICA rungolle tuntomerkkejä josta sen erottaa maallikkokin, sillä osa myyjistäkään ei tiedä millaista runkoa ovat myymässä, saati sitten itse jotain epämääräistä kuvaa tuijottaen. Miten ICA runko eroo muihin verrattaessa? Mkä siitä tekee paremman, vai onko se vain isommille tehty?

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Niko Tuomola kirjoitti:http://www.karting1.co.uk/wankel-kart-test.htm Tuolta kunnon kone .
OT: Huomasittekos mikä auto tuolla sivuilla olevassa videossa vilahti?
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Tekri kirjoitti:Onko tuolle ICA rungolle tuntomerkkejä josta sen erottaa maallikkokin, sillä osa myyjistäkään ei tiedä millaista runkoa ovat myymässä, saati sitten itse jotain epämääräistä kuvaa tuijottaen. Miten ICA runko eroo muihin verrattaessa? Mkä siitä tekee paremman, vai onko se vain isommille tehty?
ICA autoon mahtuu aikuinen kuski, tosin penkin etäisyyden kanssa voi pelata aika paljon. Putket ovat paksumpaa matskua kuin josssain yammussa ja taka-akseli on yleensä kolmella laakeripukilla. Jos saat selville rungon merkin ja mallin niin varmaan netistä löytyy jotain dataa siitä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Niko Tuomola kirjoitti:http://www.karting1.co.uk/wankel-kart-test.htm Tuolta kunnon kone .
Vaikuttaa asialliselta 8) Kyllähän se olis hauskaa tuollaisella päästellä. Tarttis vaan kärryn,koukun,sen auton, aikaa, rahaa... Mut ei sitä tiedä jos tekri innostuu ni kohta siellä radalla on AlfaTom, GangstaPapa, kojootti, Italia, ...? :silly:
Ayrton Senna da Silva forever

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Wile E. Coyote kirjoitti:
Mut ei sitä tiedä jos tekri innostuu ni kohta siellä radalla on AlfaTom, GangstaPapa, kojootti, Italia, ...? :silly:
Ai miten nii innostuu, tässä on jo toista viikkoa oltu tuli perseen alla :onfire: Vaan löytyihän se sopiva Raketti sitten viimmeinkin, vielä kun pääsis hakee sen. Kiitos muuten Pantille vinkeistä.

PS. Keskiviikkona klo 18-20 pärisee Tykkimäen moottoriradalla. Kohan vaan ei satais :cry:

Vastaa Viestiin