Cuore Sportivo IV/2008 Ahvenisto

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

silverine kirjoitti:Googletin tuon puskista tulleen Apparan
Alfa Cupin voittajan ja ei näköjään ole kädetön mies..

Radalle.comin Katuauto-sprintin tuloksia:

TULOKSET AHVENISTO 17.5.2007
1. Tatu Soisalo, Mitsu Evo 9 - 1.36.497

Tuo katuauto-sprinttihän ajetaan seisovalla lähdöllä ja ainakin tänävuonna ahvenistolla oli shikaanit pääsuoralle tulossa ja varikon kohdalla.

Tämän videon alussa on tuota sprinttiä ahvenistolta. Klick!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Paljonko käryää noin keskimäärin rahaa per ratapäivä. Matkat voi jättää pois. Eli paljon uppoaa
- renkaisiin
- hajonneisiin alustan ja voimansiirron osiin :evil:
- pihalle ajoihin :oops:
- jarruosiin

:mrgreen:

Mietiskelen, että onko varaa moiseen ;)

Ja ei tarvitse kainostella :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on tähän mennessä mennyt yhteensä kai pari tankkia bensaa ja renkaita ehkä kolmannes yhdestä sarjasta. Tai puolet. Tai jotain.

Ei tuolla ehjä auto rikki mene jos sitä ei rikkomalla riko tai sitten aja kaiteisiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänä vuonna meni:
Sarja renkaita, 80€
Bensaa noin. 1400km edestä eli noin 200€
Öljyä ehkä litra-kaksi 20€
Etujarrulevyt, 0€ purkuautosta.
Ratamaksut: 40€

Auton kulumista rata-ajossa on minun kohdalla vähän turha laskea, auto on kuitenkin halpa ja vanha. Jarrulevyt listalla siksi että ne menivät rikki vain ja ainoastaan rata-ajon takia, tosin senkin olisi voinut välttää erilaisella käytöllä.

Eli yksi kausi rata-ajoa vanhalla ritsalla 340€

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Volere kirjoitti:Olinpas ensimmäistä kertaa mukana tapahtumassa ja radalla. Sen verran upeeta oli antaa autolle kyytiä, jotta ensi vuonna uudestaan ja mikäli mahdollista, ajamaan kaikkiin ratapäiviin :mrgreen:
Ekaa kertaa olin minäkin radalla. Racechronokin oli mukana. Kierrosaika luistonesto :oops: päällä vähän päälle pari minuuttia. Luulisin tästä olevan helppo parantaa...

Erityiskiitokset MrKirbylle henkilökohtaisesta ratademonstraatiosta!

Musta Lammas
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Syys 2008, 21:38
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Musta Lammas »

Ratakauden joitain kuluja !!
taisimme käydä kaheksassa radalle.comin tapahtumassa tänä vuonna.

Renkaat 225/45/17 noin 12 sarjaa 245/35/18 yks sarja =13 srj
Bensaa jotain 500-800 litraa
Jarrut etupalat x2 taka palat x1
moottori 4x mäntiä (kone remontti)
alusta iskarit ja jouset

yhteen veto: en haluu laskee kokonais summaa :crazyeyes: ....mutta suosittelen lämpimästi kaikille.....
ehkä ajoin ehkä en

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Musta Lammas kirjoitti:Ratakauden joitain kuluja !!
taisimme käydä kaheksassa radalle.comin tapahtumassa tänä vuonna.

Renkaat 225/45/17 noin 12 sarjaa 245/35/18 yks sarja =13 srj
Bensaa jotain 500-800 litraa
Jarrut etupalat x2 taka palat x1
moottori 4x mäntiä (kone remontti)
alusta iskarit ja jouset

yhteen veto: en haluu laskee kokonais summaa :crazyeyes: ....mutta suosittelen lämpimästi kaikille.....
Niin ja vielä se haljennut välijäähdyttimen letku... Onneksi biltemasta saa uusia. :wink:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

silverine kirjoitti:mites on alla olevan pykälän laita
jos herra ajaa 147GTA:lla...ollaanko sitä samaa ruokakuntaa
Alfan omistajan kanssa? Ymmärsin ettei oma ole...
Asia selvitetty. Auto ei ollut oma. CARF:n sivuilla oikaistut pisteet. Ei vaikuttanut lopputuloksiin kärjen osalta.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

video

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Hei. Haluan nähdä enemmän videoita. Tämä on minun yksi video. Valitettavasti photobucket rajoittaa videon pituus. Muuten tämä video oli melkein 8min.

Kuva[/url][/code]

jkQV
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Loka 2008, 11:09

Viesti Kirjoittaja jkQV »

Here are some pictures from Alfaclub Latvia trip to Ahvenisto:
http://gallery.artlibitum.net/alfaclubl ... ?g2_page=3

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11256
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

A very nice set from jkQV! Sharp images with vivid colours. It´s nice to have some foreigners at finnish AR-meetings. Welcome to this forum too.

jkQV
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Loka 2008, 11:09

Viesti Kirjoittaja jkQV »

Thanks Vittorio!

It was my first trackday and I was pretty nervous, so I did a lot of mistakes on the track... But it was such a great experience nevertheless!
The track is very interesting and it was nice to see so many beautiful Alfas driven fast.
I hope I will get a chance to go to Ahvenisto or Alastaro next year.

Thank you again for the warm welcome!

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

I believe that there will be trackday in both Ahvenisto and Alastaro also next year, so wellcome again.

Musta Lammas
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Syys 2008, 21:38
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Musta Lammas »

Tarkottaako sääntö 2,1 sitä että jos auto on lastutettu ni se kuuluu romeo luokkan??? ja miten on ilman saannin parantaminen vapaasti hengittävässä moottorissa??
Vai meinaako se vaan moottorin sisä osia nitä ei saa muuttaa vakiosta??
Ensi kauden autoa tässä vaan......
ehkä ajoin ehkä en

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Samaa mäkin joskus kyselin, ja vastaus oli että omantunnon mukaan. Turbojen osalta homma on yksiselitteinen.

Koska Alfa-luokkaan saa osallistua esim. 3.2 GTA:lla, ei esim. reilummallakaan kädellä viritettyä 2-litraista vaparia tekisi mieli laittaa viritettyjen turbojen joukkoon. Pitäisikö kaikkien katukelpoisten vaparien olla automaattisesti Alfa-luokassa, niin ei olisi epäselvää, eikä olisi kiinni vain omatunnosta? Moottorin sisäosien muuttaminen olisi hankala rajaus sekin.
Kimmo

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Autodeltan 3.7 pata sitten vaan tuonne GTA:han ja tessuja kyykyttämään hyvällä omalla tunnolla :twisted:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onhan Alfa-luokan autoissakin hyvin monessa vapaavirtaussuodattimia ja pakoputkistoa muutettu ja löytyy sieltä lastutettujakin pelejä.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Musta Lammas kirjoitti:Tarkottaako sääntö 2,1 sitä että jos auto on lastutettu ni se kuuluu romeo luokkan??? ja miten on ilman saannin parantaminen vapaasti hengittävässä moottorissa??
Vai meinaako se vaan moottorin sisä osia nitä ei saa muuttaa vakiosta??
Ensi kauden autoa tässä vaan......
Taitaa mulla olla hyvä esimerkki siitä, mitä muutoksia vapariin
saa tehdä tämän kerhon Cup-sääntöjen puitteissa ja luokitus
pysyy Alfassa...voit tutkia albumini ensimmäistä kuvaa ja
mitä siihen yhteyteen on raapustettu.

Kriittinen kysymys sinulle kuuluu: onko ensi kauden Alfasi vapari
vai turbo?

Vaparia saa virittää hyvin pitkälle, raja taitaa mennä nokkien
vaihtamisessa ja moottorin tilavuuden kasvattamisessa.
(jotka siis eivät ole sallittuja)
Taitaa lähes kaikki tänä vuonna Cupissa ajaneet turbot olla Romeo-luokassa,
pienetkin parannukset moottoripuolella riittävät Romeo-luokitukseen.
Alustaa saa virittää vapaasti.
Kysy nimimerkki Garrett:ltä tarkemmin niin arvailu jää vähemmälle.

Ps. Minusta ja varmaan monen muunkin mielestä sääntöihin
voisi kirjata tarkemmin mitä vapaastihengittäviin Alfoihin saa
tehdä tai jättää tekemättä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Minne se leikkimieli on kadonnnut ?
Alkaa kuulostaa jo ammattimaiselta kilpatiimiltä...

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Komppaan edellistä. Pitäisikö entisaikojen mukaan ottaa ambulanssi päivystämään taas radalle? :roll:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Komppaan edellisiä. Missä mukava yhteishenki? Alkaa voittaminen olla pääasia.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kova kilpailuhenki saattaa tässä tapauksessa jopa tuoda enemmän yhteishenkeä. Ja missä sitten ajetaan kelloa vastaan jollei Alfacupissa?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Pidemmän päälle tunnelma varmaan on erilainen riippuen siitä ajetaanko kelloa vai miestä vastaan. Edellinen varmaan on leppoisampaa.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

puuha kirjoitti:Minne se leikkimieli on kadonnnut ?
Ghost kirjoitti:Missä mukava yhteishenki? Alkaa voittaminen olla pääasia.
Onko se sitten johonkin kadonnut? Eiköhän ne selkeät
säännöt takaa sen että leikkimielisyys säilyy...jos ei ole
sääntöjä niin sitten se hammasten kiristeleminen vasta alkaakin.

Ja eikös ratapäivien päätarkoitus ole rataharjoittelu,
eihän siihen Cuppiin tarvitse osallistua jos ei huumori kestä..
sillä kyllä se suomalainen mies ajaa aina tosissaan kun aikaa
otetaan.
Kyllä minuakin vielä nauratti Apparan kisan jälkeen
vaikka mestaruus jäi 0.28 sekunnin päähän, oli vaan
niin helkkarin hyvä kisa.

Kaiken kaikkiaan tosi hyvä meininki on ollut näinä
parina vuonna kun olen ratapäiviä kiertänyt.

Ps. Toivon hartaasti ettei kukaan vaan ole oikeasti
imenyt herneitä nenäänsä "psyykkaamisesta&uhoamisesta"
jota olen harrastanut pitkin kesää... :roll:
Kun tarkoituksena oli lähinnä hauskuuttaa ja ehkäpä vähän
potkia porukkaan eloa.
Viimeksi muokannut silverine, 04 Loka 2008, 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllähän sitä aina täytyy yrittää, oli ulkopuolista ajanottoa tai ei. Jos ei ole, niin sitten otetaan itse itselle aikaa, vaikkapa race chronolla tai vastaavalla, ja taas koitetaan mihin sitä oikein pystytään :)

Onhan se jo aika turvallista kun radalla on kerrallaan vain yksi nopeaa kierrosta ajava auto kerrallaan. Yhteisajossa Apparalla esimerkiksi on ihan kohtuulliset mahdollisuudet päätyä kaiteisiin tai kolarointiin myös jonkun muun törttöilyn seurauksena, vaikka itse ajelisi vähän rennomminkin.
Kimmo

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

silverine kirjoitti:Ps. Toivon hartaasti ettei kukaan vaan ole oikeasti
imenyt herneitä nenäänsä "psyykkaamisesta&uhoamisesta"
jota olen harrastanut pitkin kesää... :roll:
Kun tarkoituksena oli lähinnä hauskuuttaa ja ehkäpä vähän
potkia porukkaan eloa.
No ei kait tuosta kukaan ole suuttunut? Eihän? Nythän nämä jutut ovat olleet viihdyttävyydessään sitä tasoa, että nekin, jotka eivät pääse (tai uskalla) tulla kiertämään rataa, ovat jaksaneet lukea tarinointia.
Tosin omasta kokemuksesta tiedän, että jotkut ottavat tämän tason jutut oikeasti vittuiluna ja nykyisin olenkin varovaisempi...ehkä. :wink:

Tuosta virittämisestä. Eiköhän se ole sama mitä muut puuhastelee vapareidensa kanssa. "Alfa 156 V6" :lle sitten oma luokka. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei se leikkimielisyys mihinkään ole kadonnut, mielestäni se on vaan lisääntynyt :wink:

Ensi vuonna sama meno. Tai ehkä vähän lujempaa :twisted:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kommentoidaan nyt tätäkin vaikka en Cuppia ajakaan.

Olen koettanut ainakin yhdessä kisassa/kesä käydä fiilistelemässä ja tapaamassa tuttuja. Henki radalla ja varikolla on ainakin mun mielestä ollut todella hyvä.

Nykyisellä luokkajaollakin samaan luokkaan "joutuvat" hyvinkin eri tehoiset autot on helppo mielessään sijoitella uudelleen. Oikeastaan erot ajoissa on pienemmät mitä voisi ajatella niiden olevan.

Mikäli halutaan tasaisempia luokkia niin jaetaan autot teho-paino suhteen mukaan kolmeen luokkaan. Viritetyt vehkeet sijoitetaan sopivaan luokkaan dynolapun perusteella tai ellei sitä ole niin kovimpaan ryhmään.
Giulia Super -69

Avatar
Oleino
Viestit: 1952
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Itse ainakin ajelen ihan omaksi huviksi, kelloa vastaan välillä ja sitten moikkailen kavereita varikolla. En aja otsasuoni pullottaen ja rystyset valkoisena rattia puristaen, vaikka kovaa yritänkin ajaa. :mrgreen: Hauskaa on ollutkin joka kerta. Hitaana on hyvä huudella, mutta ei tuolla luokkajaolla nyt aivan niin suurta merkitystä ole. :wink:
Tein itse - säästin

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse en ole vielä kertaakaan osallistunut cuppiin. Ensi kesänä suunnittelin cupinkin ajaa, mutta sillä ei minulle ole mitään merkitystä, että monesko cupissa olen. Saattaa nimittäin käydä ensi kesänäkin niin, että lauantai-iltana päätän etten viitsikään sunnuntaina lähteä. Toki GTV:ssä ei olisi keltaisia Koneja jollen radalla ajaisi, mutta en aja muita kuin itseäni vastaan ja yhtä suuri syy kuin ajaminen, on ratapäiville lähtöön kavereiden treffaaminen. Toki se ärsyttää jos radalla on liikkuvia shikaaneja joiden kuljettaja ei katso peiliin, mutta nekin ärsyttää lähinnä siksi, että ne ovat turvallisuusriski. ei mulla mihinkään kiire oo.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Jostain syystä on käynyt niin, että viimeisen viiden vuoden aikana samalla kun kilpailuhenkisyys on lisääntynyt on tapahtuman yleinen tunnelma samalla avautunut ja muuttunut sosiaalisemmaksi.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Eikös tää foorumi oo kokolailla 5-vuotias, tai vähän yli?

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

^Hyvä pointti.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Gasolina kirjoitti:Nykyisellä luokkajaollakin samaan luokkaan "joutuvat" hyvinkin eri tehoiset autot on helppo mielessään sijoitella uudelleen. Oikeastaan erot ajoissa on pienemmät mitä voisi ajatella niiden olevan.

Mikäli halutaan tasaisempia luokkia niin jaetaan autot teho-paino suhteen mukaan kolmeen luokkaan. Viritetyt vehkeet sijoitetaan sopivaan luokkaan dynolapun perusteella tai ellei sitä ole niin kovimpaan ryhmään.
Mutta kun tuo teho-paino -suhdekaan ei välttämättä anna
oikeudenmukaista kuvaa eri autojen välisistä eroista.
Ajettavuushan ratkaisee kaikkein eniten näissä karkeloissa:
on ensinnäkin tämä pyhä kolmiyhteys, neliveto/takaveto/etuveto,
jossa paremmuusjärjestys on normaalisti juuri tuo.
Sitten on hyvin suuria eroja autojen varustelujen suhteen,
vanhemmissa hyvä kun on ABS:t ja uudemmissa kaikki mahdollinen
ajoa parantava elektroniikka..
Tai entäs sitten vaikkapa vakio Alfa 156:set joista ehkä surkein
malli radalla on...läskikeulainen 2.5 V6:nen.
Ei siinä paukut auta yhtään jos auto ei taivu kurveihin.
Ja kun ajettavuutta sitten parannellaan niin lopputulos
voi olla aika toisennäköinen.
Siihen ajettavuuden paranteluun toisilla on suuremmat intohimot
kuin toisilla.

On aika vaikea kuvitella luokkajakoa toisinkaan kuin nyt on tehty;
joko luokkia on niin monta että kerhon rahat menevät pokaaleiden
teettämiseen tai sitten toinen ääripää että vakioluokassa ajavat
vain ne muutamat autot jotka ovat tehtaan jäljiltä ja loput
30 autoa sitten viritettyjen luokassa... :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo näinhän se tuppaa olemaan, jako luokkiin teho-painosuhteen perusteella kyllä merkittävästi tasoittaa hommaa, mutta ainoa taatusti tasapuolinen systeemi on antaa kaikille kuskeille samanlainen kalusto käyttöön.

Mutta niinkuin ylempänä moneen kertaan on todettu kilpaileminen ei monellekaan ole "se" juttu tässä vaan homman nimi on enemmänkin hauskanpito ja samanhenkisten kavereiden tapaaminen. Tämän voin allekirjoittaa itsekin!
Giulia Super -69

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Muistaako kuinka moni ratapäivien luokittelut vajaan parin kymmenen vuoden takaa? Silloin taisi olla 10 kertaa monimutkaisemmat laskelmat riippuen oliko ruisku vai kaasari, kuinka monta sylinteriä jne. :shock: Tämä nykyinen jako on kyllä todella onnistunut pelkistys mielestäni, kun ei tässä ole kuin yksi mies väittelemässä sen toimivuudesta :wink:

Jos kohta kasvaisi aikuiseksi ja hankkisi kalenterin, niin voisi onnistua edes yhteen tapahtumaan tulemaan :oops: Noh, parempi onni ensi kesänä.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kerhon Cup-toiminnassa ja eri Alfa-mallien kellottamisessa
on jo sen verran historiaa että on kohtuullisen helppo vertailla
eri kuskien ajosuorituksia, suhteessa aiemmin ajettuihin aikoihin.
Sehän vasta hauskaa spekulointia on... :P Ja hyvinkin erilaisista
lähtökohdista voi päätyä radalla kellotettuna samalle sekunnille.
Kun talven aikana aika moni kuitenkin yrittää parannella
autonsa kulkua, on ratapäivät sitten oiva paikka tulostaa onnistumiset
ja epäonnistumiset...siitä on hyötyä muillekin. Kuten tästä forumistakin.
Jos sattuu kiinnostamaan.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei nykyinenkään jako huono ole, ei lainkaan, mutta pienen tarkennuksen se vaatisi vaparien virittämisen suhteen. Joko kaikki katulailliset vaparit Alfa-luokkaan (yksinkertainen), tai sitten määrittelyn siitä missä se raja menee (monimutkaisempi).
Kimmo

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Nythän se raja menee siinä että nokkia ei saa vaihtaa.
Eikä porailla litrakokoa isommaksi.
Nokkien vaihtamisestahan on taatusti enemmän hyötyä
kuin vaparin chippaamisesta, se varmaan on sääntöjen
taustalla. Voisi vaan olla jossain mustaa valkoisella..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Saas nähdä jos ehdin laittamaan 24V koneen 75:seen, niin mihin luokkaan se luetaan. Jos mun omantunnon mukaan mennään, niin se on edelleen Alfa-luokan peli. Kone jäänee ainakin aluksi kutakuinkin vakioksi ja koska luokassa on tehokkaampiakin pelejä, kuten GTA:t, ei Romeo luokkaan siirtymiselle ole vielä perusteita. Tehoeroa vakiona noiden koneiden välillä on 18hp (192 vs. 210).
Kimmo

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Rolle kirjoitti:Muistaako kuinka moni ratapäivien luokittelut vajaan parin kymmenen vuoden takaa? Silloin taisi olla 10 kertaa monimutkaisemmat laskelmat riippuen oliko ruisku vai kaasari, kuinka monta sylinteriä jne. :shock:
Muutama kisa järjestettiin 90-luvulla yhteistyössä Carf:n ja Bmw-kerhon kanssa. Itse olin silloin touhuissa mukana jälkimmäisen merkin parissa ja ellen väärin muista niin näiden yhteiskisojen tuloksissa kaikki autot olivat silloin samassa yhdessä luokassa. Voi hyvin olla, että Carf luokitteli omat jäsenensä vielä erikseen omalla luokituksellaan, mutta tästä mulla ei ole tietoa. Mun muistikuvat ulottuu vain vuoteen -93 jolloin Bmw-kerho aloitti ratapäivä toiminnan. Alfojen osaltahan ratapäiviä on tietääkseni järjestetty huomattavasti pitempään.

Niin ja spekulointia on riittänyt niin kauan kuin on ajettu oli luokitukset sitten mitkä tahansa!
Giulia Super -69

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

kterkkila kirjoitti:Saas nähdä jos ehdin laittamaan 24V koneen 75:seen, niin mihin luokkaan se luetaan. Jos mun omantunnon mukaan mennään, niin se on edelleen Alfa-luokan peli. Kone jäänee ainakin aluksi kutakuinkin vakioksi ja koska luokassa on tehokkaampiakin pelejä, kuten GTA:t, ei Romeo luokkaan siirtymiselle ole vielä perusteita. Tehoeroa vakiona noiden koneiden välillä on 18hp (192 vs. 210).
2.0 Alfa-luokkaan kuuluvat autot
2.1 Vapaastihengittävät vakiomoottoriset autot
2.2 Turboahdetut, vakio-ohjelmoidut ja -virtaukselliset autot
2.3 105-sarjalaisessa sallitaan alkuperäistä kokoa suurempi kaasutinmoottori, jos sellainen on saman näköiseen koriin joskus ollut saatavissa.

3.0 Romeo-luokkaan kuuluvat autot
3.1 Turboahdetun auton moottorissa on ohjelmointia tai ilmanvirtausta muutettu. Pienikin muutos alkuperäisestä on luokanvaihtoperuste.
3.2 Autossa on asennettu mallisarjaan vakiona kuuluvaa moottoria isompi moottori.
3.2.1 Poikkeus: 105-sarjalaisessa sallitaan alkuperäistä kokoa suurempi kaasutinmoottori, jos sellainen on saman näköiseen koriin joskus ollut saatavissa.
3.3 Auton moottori on porattu isommaksi.

======================

Ei kai sillä ole mitään merkitystä onko Alfa-luokassa tehokkaampia
pelejä vaan miten säännöt suhtautuvat toisen mallin moottorin
asennukseen/vaihtamiseen...litrakokohan ei muutu ja jos nokat
pysyvät alkuperäisinä niin ei kai tuossa muuten ole sääntöjen mukaan
perusteita Romeo-luokitukseen. Paitsi tuo moottorin vaihto. Jos on. :lol:

Garrett varmaan nauraa syyspartaansa jossain sivummalla... :P
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllähän mäkin tuota tavailin.

Toisen mallin moottorin vaihtamisesta:
Alfa:
"2.1 Vapaastihengittävät vakiomoottoriset autot" - Moottori on vakio, mutta ei kuulu kylläkään kyseiseen mallisarjaan.

Romeo:
"3.2 Autossa on asennettu mallisarjaan vakiona kuuluvaa moottoria isompi moottori" - Autoon ei ole asennettu mallisarjaan vakiona kuuluvaa isompaa moottoria.
"3.3 Auton moottori on porattu isommaksi." - Tätäkään ei ainakaan alkuvaiheessa tapahdu :)

105-sarjalaiseen saa sitten vielä lattaa tietyissä tilanteissa alkuperäistä suuremmankin koneen.

"??Kirjoittamattomaan nokkasääntöön??": Nokathan ovat myös vakiot ja jopa koneeseen kuuluvat. Toisaalta myös GTA:n nokat ovat vakiot, eivätkä mitkään virinokat, joten sellaisetkin voisi varmaan laittaa ;)
Kimmo

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

105-sarjalaiseen saa sitten vielä lattaa tietyissä tilanteissa alkuperäistä suuremmankin koneen.
Kuinka suuren? Ovatko luokittelu osat vakiota vai eivät? Nehän ovat tehtaalta lähtöisin. Käytetty vakiona kilpureissa...

Painon säästöstä ei puhuta mitään. Gt:n koppaan saan siis laittaa kaavailemani kuituluukut ja ovet? Samoin ohuemmalla laminoinnilla olevan tuulilasin?

Entäs vanteet?
..ammattina autoslalom..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^^Pistä ihmeessä GTA-nokat. :-D

"3.3 Auton moottori on porattu isommaksi."

Entäs jos ne hioisi tai lankasahais tai jyrsisisisis isommaksi, eikä porais. :mrgreen: :lol:
Viimeksi muokannut Carlos, 05 Loka 2008, 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mulla on huono matikkapää, mutta vakio gt ~990kg
täysin kevennetty + lasikuituosat ~700-750kg

Tehoista ei vielä mitään, odotellaan moottorikokoja.

Asia erikseen lienee kuljettajan taidot, niitä ei taida saada valmiina tai edes tekemällä. :lol:
..ammattina autoslalom..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Gta:n nokkia ei taida tessuun eikä turboon. v6 norsumoottori taitaisi tehdä autosta etupainoisen. ( kylkipainoinen lihavalla kujettajalla) :mrgreen:
..ammattina autoslalom..

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

kterkkila kirjoitti: "??Kirjoittamattomaan nokkasääntöön??": Nokathan ovat myös vakiot ja jopa koneeseen kuuluvat. Toisaalta myös GTA:n nokat ovat vakiot, eivätkä mitkään virinokat, joten sellaisetkin voisi varmaan laittaa ;)
Veikkaan että tuosta tulisi hylky -> siirto -> itku. :silly:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Eikös gta:n nokat ole 3.2 koneeseen ja 2,5 nokat omansa. Tarkoitan että jos alla gta niin nokat siinä sallitut. 2,5 kohdallahan kyse olisi moottorinvirityksestä.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^^Tuliskohan sulla itku kun GTA-nokat löytyis pellin alta. :lol:

Vastaa Viestiin