Jarrujen ilmaus laite

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Jarrujen ilmaus laite

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jarrujen ilmaamiseen tähän asti olen perinteisesti käyttänyt vaimon sievää jalkaa polkimen päässä mutta nyt olen harkinnut uutta apulaista.
Hankinnassa siis tuollainen laite jolla hoituu yksin jarrunesteiden vaihto ja ilmaus.
Hintahaitaria noilla on ihan muutamasta eurosta pro laitteisiin, onkos käyttökokemuksia tai muuten suosituksia. Siis harrastetason laite on haussa ja paineilmaa on käytössä.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Eka ostin piiltemasta tollase
Kuva
Ei toiminu...

Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Kuva

Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.

Sitten marssin vielä kerran B-markkettiin ja ostin tällasen:
Kuva

Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tein vastaavan laitten itse, eli otin vanhan korkin, porasin siihen reiän ja vedin siitä tubeless venttiilin läpi.

Ainoa huonopuoli siinä oli se että ennekuin ehdin kunnolla edes koskea renkaantäyttölaitteen liipasimeen lensi korkki jo parin metrin korkeudessa :lol:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Toi on hyvä kun vaihdetaan jarrunesteitä , mutta jos järjestelmä ollut kunnolla auki (esim.männät irti) , niin kyllä tuo "perinteinen" on ollut varmempi ilman poistamiseen .

Avatar
Gasolina
Viestit: 4714
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

jaskas kirjoitti: Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Tuon on kyllä pakko olla toodella hyvä :-D

Itsellä on samantapainen viritys kuin tuossa muutamalla muullakin eli Aten korkki varustettuna venttiilillä tai oikeastaan nyt on jo käytössä evo-versio tuosta ja siinä on pikaliitin paineilmaletkulle. Seuraava kehitys askel on laittaa jonkinlainen korotuspurkki nestesäiliön kanteen jolloin nestettä saa menemään enemmän lisäämättä. Tai sitten pitää hankkia tuollainen oikea ilmauslaite..
Giulia Super -69

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tiige kirjoitti:Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.
Mulla on kans tämä. Toimii hyvin ja ilmaaminen onnistuu yksikseen. Gasolinan mainitsema "evoversio" olis kova sana.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

jaskas kirjoitti:Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Kuva

Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.
Itsekin olen näitä ostanut, kaksi: Ensimmäisen ja... no, toisen. Eka ei toiminut, mutta toinen toimi, ja sillä on ilmailtu jo useammankin auton jarruja menestyksekkäästi. Tuon kanssa ei pidä mennä avaamaan ilmausruuvia liian auki, tai ilma pääsee kierteiden kautta satulaan.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Itsellä parhaiten on toiminut ns. "Päälykäinen" -mallinen värkki. Joskus pitää pahaa ääntä, mutta hiljenee pienellä voitelulla. Ja toimii varmasti kun muistaa käskyttää komentoäänellä. :mrgreen:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mä ostin pätkän letkua ja laadukkaan öljytippakannun, ilmaan jarrut väärinpäin nipalta-säiliöön kun oon ensin kierrättänyt likaset vanhat litkut pois nipan kautta...ei voisi helpommin käydä.

Kabi merkkikannu IKH:lla n 24 euroo ja pätkä letkua pari euroo.

Tehdastekonen vastaava muovinen kikostus Storm motorilla n 89 euroo...

http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... PR-08-0316

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan. Siinä ei tarvitse muuta kuin pumppaa jarrupolkimella rauhallisesti ja katsoa että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjäksi.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.

Tällä systeemillä olen aina ilmannut jarrut tai vaihtanut uudet nesteet ja on helppo tehdä yksin.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Haha, oon jo noi kaks jaskasin ekan kuvan härpäkettä testannu ja kai se kohta on ton viimeisen vuoro ;)
Passaakos abs-härpäkkeissä painaa neste satulan kautta? Joskus joku mulle sano että ei kannattaisi, niinpä jo mäntää puristaessa päästän siitä nipan kautta jarrunesteet pois enkä työnnä niitä säiliöön..

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

makita kirjoitti:Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.
.
Tossa ainoo huono puoli on se, että esim mulla on nipat hiukka väljät kun niitä avaa, ja ne vuotaa ilmaa sieltä kierteiden kautta. Joten tuo alipaine nipankautta tai ylipaine säiliöstä on ainoo vaihtoehto saada kaikki ilma ulos.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Mulla kyllä toimi toi eka versiokin ihan hyvin 164:n jarruja ilmatessa...
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

MDMKIV
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Loka 2006, 11:02

Viesti Kirjoittaja MDMKIV »

Minä nikkaroin 1,5L limupullosta ja Wanhasta imurista alipaine"ilmaajan":

1)6mm läpinäkyvää letkua->reikä pullon kylkeen (about puoliväliin) 2)kuumaliimalla/silikonilla kiinni ja tiiviiksi.
3)imurin letku Jeesus-teipillä pullon korkin paikalle.

imuri käyntiin letku nippaan kiinni ja siitä ilmaamaan.

imuri vetää alipaineen pulloon mutta ei "jaksa" vetää jarrunestettä pullon pohjalta imurin sisuksiin =toimii. Haittapuolena imurin karmea ulvominen kun ilmaa ei kulje ihan alkuperäistä määrää :-) ja pullo i tahdo pysyä pystysssä lattialla , mutta muuten pelittää...

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

jaskas kirjoitti:Tossa ainoo huono puoli on se, että esim mulla on nipat hiukka väljät kun niitä avaa, ja ne vuotaa ilmaa sieltä kierteiden kautta. Joten tuo alipaine nipankautta tai ylipaine säiliöstä on ainoo vaihtoehto saada kaikki ilma ulos.
Joo, tuossa ei saa löysätä ilmausruuvia liikaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vaseliinia ruuvin juureen, niin alkaa pitämään.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kiitos kommenteista, täytyy käydä ihmettelemässä tota bilteman alipaineella imevää kun ohi ajelee. Mikään hoppu värkillä ei ole mutta ajattelin kesäkissan bremboihin talviunien aikaan kuitenkin nesteet vaihtaa.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Minä olen ilmaillut ihan perinteisellä letku purkki menetelmällä terästettynä polkupyörän venttiilillä letkun päässä väärinpäin. Siis se renkaan sisään tuleva osa on letkusta ulkona. Toimii siis takaiskuventtiilinä. Taitaa olla periaatteessa sama kuin nuo halvimmat laitteet, mutta ei maksa käytännössä mitään jos on säästänyt venttiilin edellisessä polkupyörän kumin vaihdossa.

Vastaa Viestiin