Autoilun hohto hiipuu?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Autoilun hohto hiipuu?

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Suzuki ja Subaru lopettavat rallissa, se ei enää tuota riittävästi myynninlisää. F1 on muuttunut formaattiviihteeksi, Honda luovuttaa; enää ei kilpailla siitä, kenellä on nopein ja kestävin auto ja kuka on rohkein kuljettaja.

Autosta on tullut kuluttajatuote, joka jarruttaa ja kiihdyttää itsekseen, pitää itsensä kaistalla ja kohta navigoikin automaattisesti määränpäähänsä, mahdollisimman vähäpäästöisesti. Nuoret miehet saavat kiksinsä nettipokerista ja rullalautailusta, vai mistä se nyt oli.
Viimeksi muokannut Alfieri, 17 Joulu 2008, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Joo näinhän se on, isi on perheessä ainoa joka satunnaisesti ostaa leikkiautoja. 30v tähtäimellä autoista puhutaan antaumuksella enään vanhainkodeissa kun ukot höpisee jotain käsittämätöntä siitä että tehostamaton ohjaus oli sentään jotain ja autossa pitäisi olla takaveto ilman mitään ajonvakautusjärjestelmää.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kierretään vähän puukkoa haavassa.

Olihan se mukavaa aikaa nuorena, kun bensa oli alle markan litra, teillä oli vapaat nopeudet ja talvella oli esimerkiksi Tampereella kaksi aurattua jäärataa koko talven ympärivuorokautisessa vapaassa käytössä.

Sitten tuli Kekkonen ja pisti turvavyöpakon ja kattonopeusrajoitukset, olkohan se 1972 tai jotain.

Mutta siihen asti - kivaa oli ja harrastaminen halpaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

HR kirjoitti:Joo näinhän se on, isi on perheessä ainoa joka satunnaisesti ostaa leikkiautoja. 30v tähtäimellä autoista puhutaan antaumuksella enään vanhainkodeissa kun ukot höpisee jotain käsittämätöntä siitä että tehostamaton ohjaus oli sentään jotain ja autossa pitäisi olla takaveto ilman mitään ajonvakautusjärjestelmää.
Niin, Imppi oli Imppi :-D
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Laku kirjoitti: talvella oli esimerkiksi Tampereella kaksi aurattua jäärataa koko talven ympärivuorokautisessa vapaassa käytössä.

...Sitten tuli Kekkonen.
Noista jääradoista (ja talvikeleistä vähän muutenkin) juontuvia seikkoja olen tarjonnut selitykseksi, kun eräs italialainen autoharrastaja aina ihmettelee, että miten Suomen kokoisesta maasta voi olla niin monta kuljettajaa maailman huipulla (vaikka italialaiset hänestä muuten ovat maailman taitavinta moottorikansaa ... ;) )

Ja Kekkosesta aloitetaan kohta uusi ketju.

Ennen pojat koitti tehdä tilitä jostakin, että voisi ostaa käytetyn escortin, mutta nyt mietitään, että mikähän tietokone olisi paras suosikkipelin pyörittämiseen ja millä hinnalla sen saisi. Tytötkin viihtyy mieluummin irc-galleriassa kuin escortin takapenkillä, joten mihinkäs niistä...

Mutta jottei menisi pelkästään nostalgiaosastolle, niin kyllä autoilussakin on vikaa. F1:stä on hohto mennyt kun ainoa tehtävä mikä autonvalmistajalle jää, on etsiä suurinta porsaanreikää säännöissä. Kaikki, mikä saisi oikeasti auton kulkemaan muita kovemmin, on liian vaarallisena ja liian kalliina KIELLETTY!

Arkiautot on hengettömiä tusinatuotteita. Liikennettä on liikaa.

Ralleissakaan ei tapahdu (vai kultaako aika muistot?), joka tapauksessa se on niin kaukana elämästä (jokapäiväisestä jonossa ajamisesta), että vähemmän kiinnostavaa on enää ravihevostelu, imh.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Bisci kirjoitti: Niin, Imppi oli Imppi :-D
Tuli Impistä mieleen, että yllätyin tässä aika vähä-aikaa sitten kun erään sukulaisen rata-Impistä oli dynotettu 150 heppaa takapyöriltä - uudelleen putkitetun moottorin tilavuus vajaa 1200 cc. Painoa autolla kaikki ylimääräinen riisuttuna vain 500 kiloa - sisällä luonnolliseti putket jne. En tienny että ne on noin kovia pelejä - tehopainosuhteesta tulee ihan kohtalainen. Alunperin lienee ollu jotain 50-60 heppaa??
MP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Alfieri kirjoitti: F1:stä on hohto mennyt kun ainoa tehtävä mikä autonvalmistajalle jää, on etsiä suurinta porsaanreikää säännöissä. Kaikki, mikä saisi oikeasti auton kulkemaan muita kovemmin, on liian vaarallisena ja liian kalliina KIELLETTY!

Ralleissakaan ei tapahdu (vai kultaako aika muistot?), joka tapauksessa se on niin kaukana elämästä (jokapäiväisestä jonossa ajamisesta), että vähemmän kiinnostavaa on enää ravihevostelu, imh.
Paitsi, että ravihevostelu on kiinnostavaa. Siinä hevosvoimat jylläävät ja porsaanreiät eivät ratkaise tulosta. Lisäksi kisaa voi seurata vapaan valinnan mukaan radan reunalla hytisten, ravintolassa syöden, kabinetissa juoden tai katsomossa mannejen kanssa kilpaa huutaen. Raveissa bongaa myös aina julkkiksia: Toni Niemisestä Einari Widgreniin, Kalevi Hemilästä Riitta Väisäseen ja kaikkea siltä väliltä.

Kilpa-autoilussa on tietysti pakko asettaa raameja ettei käy niinkuin pokeriringissä huonoimmillaan: se voittaa, jolla on eniten rahaa. Ykkösten ja Ralliautojen nopeuksien rajoittaminen taas on aivan onnetonta nysväämistä. Kiellettäisiin Turbo ja leveät renkaat, niin se olisi siinä. Todelliset kyvyt punnittaisiin sitten siinä, kuka näillä eväillä tekee tehokkaiman auton. Ja kaikille maaliin ajaneille 1 piste, niin ei tule niin paljoa keskeytyksiä.

Ralliautoilu saattaa vielä kokea renesanssin, kun tehdastallit jäävät pois. Saattaa olla, että 4 tehdastallin sijaan onkin 10 kilpailukykyistä yksityistallia ja kisa aiempaa tasaisempaa ja kalusto lähempänä siviiliautoja.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ajotaidot rapistuu ja asenteet muuttuu. Nykyään sivuluisussa etenevää autoilijaa katsotaan erittäin karsaasti kun ennen vanhaan se osoitti, että kuljettaja piti huolta tuntuman säilyttämisestä alustaan.

Nykyään ensimmäinen auton hallinnan menetys lienee aina samalla viimeinen, koska kuljettaja kokee sen ensimmäistä kertaa eläessään. Siinä on paha harjoitella.

Ei ihme, että tarvitaan ajonvahautuksia, automattijarruja, kaistavahteja...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Empä tiedä,missäpäin nuoriso on lopettanut autoista kuolaamisen.Täällä päin ainakin hyvin voimissaan tuo,ainut mikä on muuttunut omasta nuoruudesta,on että autot 10x kalliimpia :? ja niihin hakataan 10x kalliimmalla osia.Rakennus taidot paremmat,ehkä tekniikastakin jotkut ymmärtää :?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Laku kirjoitti:

Mutta jottei menisi pelkästään nostalgiaosastolle, niin kyllä autoilussakin on vikaa. F1:stä on hohto mennyt kun ainoa tehtävä mikä autonvalmistajalle jää, on etsiä suurinta porsaanreikää säännöissä. Kaikki, mikä saisi oikeasti auton kulkemaan muita kovemmin, on liian vaarallisena ja liian kalliina KIELLETTY!

Arkiautot on hengettömiä tusinatuotteita. Liikennettä on liikaa.

Ralleissakaan ei tapahdu (vai kultaako aika muistot?), joka tapauksessa se on niin kaukana elämästä (jokapäiväisestä jonossa ajamisesta), että vähemmän kiinnostavaa on enää ravihevostelu, imh.
Joo, esim. F1-sarjalle on jo vuosia sitten käynyt kuten dinosauruksille. Nehän kuolivat siihen, että pää tajusi vasta niskan kohdalla, että takaapäin on hyökätty. Aivan sairaan tylsä sarja, jonka kiinnostavuuteen haetaan varmaan ensi kaudella lääkkeitä saippuaoopperan dramaturgiasta tai amerikkalaisesta painista. Autokilpailu käynnistetään aina välillä muodon vuoksi kuin sähköjunarata. Yleensä veturi voittaa, ellei sateen takia peruuteta maaliin.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

MP kirjoitti:Tuli Impistä mieleen, että yllätyin tässä aika vähä-aikaa sitten kun erään sukulaisen rata-Impistä oli dynotettu 150 heppaa takapyöriltä - uudelleen putkitetun moottorin tilavuus vajaa 1200 cc. Painoa autolla kaikki ylimääräinen riisuttuna vain 500 kiloa - sisällä luonnolliseti putket jne. En tienny että ne on noin kovia pelejä - tehopainosuhteesta tulee ihan kohtalainen. Alunperin lienee ollu jotain 50-60 heppaa??
Niin Impi-neitihän tuotti hirmuiset 42 hp tehtaalta poistuessaan. Mutta pelkästään ottamalla imuilma b-pilarin sijaan suoraan kaasarin päältä ja vaihtamalla esim. tupla-Webereihin pääsi noihin ilmoittamiisi lukemiin. Tiedän tuosta kokolaumiinisesta myllystä otetun jo aikanaan yli 100 hp lukemia. Taitaa vaan mennä toiseen topiciin. Hauska peli se kyllä oli!

F1:stä sen verran, että on jo jonkin aikaa viihdebisnes ollut urheilun edellä.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

CHRdriver
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja CHRdriver »

Sen verran autoilu on ainakin (meillä) nuorilla muuttunut, että entisaikaan kun ukot viritteli kevyempiä kampiakseleita, avartelikansia, sorvasvauhtipyöriä, isompia kaasareita ja parempia ilmanottoja.

Mutta ei NYKYÄÄN. Harmi.

Otetaan esimerkki.
18v pena saa synttärilahjaksi -06 vuoden audi a3 1.8 t vakiona tehoa esim. 150hv vääntöä 250nm
Pena on tietysti hel*etin kova rattimies ja hän huomaa paikallisen maitokaupan ikkunassa mainoksen jossa mainostetaan "virityslastusta" audiin. Pena katsoo, että hinta vain 1000e soitanpa tuonne. Pena soittaa mainoksenasettajalle ja varaa audille ajan lastutukseen.

Okei Pena vie auton rullille, ammattimies pulttaa uuden softan kiinni ja ja vetää muutaman vedon rullilla ja vetää uudet polttoainekartat.

Noni nyt Penan audissa on esim. vajaa 200hv ja vääntöä 280nm
Kumi palaa jo kakkosellakin punarajaan saakka ja voimaintunnossa poltetaan kumia.

Mutta mitäpä Pena oppi tästä toimenpiteestä? 90% varmuudella sen, "että se setä teki jotain sinne hanskalokeroon ja sit se huudatti sitä siinä rullilla"



Okei auto on tehty tuolla muutoksella ainakin laittomaksi jos ei muuta, mutta minusta auton/mopon virittämisessä on se idea ainakin itsellä, että on itse ainakin jotenkin siinä mukana(muuten kuin maksumiehenä)
Ehkä sitä osaa arvostaa enemmän jos on itse tehnyt jotain. ?

Mulla tosin on/tulee olemaan niin vanhoja koslia, että ei tarvi pelätä että pääsisi pelkällä softan päivityksellä jonnekkin :-D
Pääsen tekemään VANHANLIITON virityksiä :-D

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Seiska5emma pisti mulle sanoja suuhun Alfieriltä, mutta olen kyllä herrojen kanssa samaa mieltä hyvin pitkälti mm. F1:stä. Siksipä kehotankin aina siirtymään kansaa Moto GP:n katsojiksi, jos haluavat kilvanajoa seurata.

Noista nostalgiavuosista tulee mieleen, kun ajoin appiukon 220 SE Mersulla Turun Tuomiokirkon edustalta Pyynikintorille 1 t 10 min nopeusrajoitusten mukaan. Aamulla auto ei lähtenyt käyntiin, oli tulpat sulaneet sen verran pahasti. Meni muuten tankillinen bensaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Bisci kirjoitti:
Niin Impi-neitihän tuotti hirmuiset 42 hp tehtaalta poistuessaan. Mutta pelkästään ottamalla imuilma b-pilarin sijaan suoraan kaasarin päältä ja vaihtamalla esim. tupla-Webereihin pääsi noihin ilmoittamiisi lukemiin. Tiedän tuosta kokolaumiinisesta myllystä otetun jo aikanaan yli 100 hp lukemia. Taitaa vaan mennä toiseen topiciin. Hauska peli se kyllä oli!
Tuossa yksilössä oli kyllä tehty paljon sen 150 hepan eteen. Tosiaan rellun 1200:sen sylinteriputket, tietty eri männät ja kiertokanget, nokat, kevennetty monesta kohtaa jne. 150 heppaa oli takapyöriltä ajokunnossa. Piikirenkain kellotettu jäällä 0-100 4,5 sekuntia. Huiput oli kuitenkin vain jotain 150 niillä välityksillä.
MP

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Laku kirjoitti:Seiska5emma pisti mulle sanoja suuhun Alfieriltä, mutta olen kyllä herrojen kanssa samaa mieltä hyvin pitkälti mm. F1:stä. Siksipä kehotankin aina siirtymään kansaa Moto GP:n katsojiksi, jos haluavat kilvanajoa seurata.
Oho, sori. Koodissa oli kaksi Quotea alussa ja deletoin väärin.

Suurin uhka miehekkäälle autojen rassaamiselle on aikapula. Kuka enää ehtii avarrella kansia. En ehtinyt edes tarkistuskiristämään talvirenkaiden muttereita ennen kuin niitä oli tien poskessa sen verran, ettei enemmästä väliä.

Avatar
pertsa109
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Huhti 2006, 21:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pertsa109 »

alfista kirjoitti:Ajotaidot rapistuu ja asenteet muuttuu. Nykyään sivuluisussa etenevää autoilijaa katsotaan erittäin karsaasti kun ennen vanhaan se osoitti, että kuljettaja piti huolta tuntuman säilyttämisestä alustaan.

Nykyään ensimmäinen auton hallinnan menetys lienee aina samalla viimeinen, koska kuljettaja kokee sen ensimmäistä kertaa eläessään. Siinä on paha harjoitella.

Ei ihme, että tarvitaan ajonvahautuksia, automattijarruja, kaistavahteja...
Harvinaisen hyvin sanottu! Totuus on , että nykyautoilla mennään syvälle metsään ihan tämän takia!

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^kyllä, niinkin.

Toisaalta uusimpien Ferrareiden avustusohjelmat ovat ainakin lehdissä näkyneiden raporttien mukaan sitä tasoa, että nyt, ensimmäistä kertaa historiassa, huippukuljattajatkaan eivät enää päihitä tietokonetta, vaan parhaat kierrosajat ajetaan elektroniikan avustamana.

^on muuten hieno tuo sinun gtv:si (albumissa).

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Pakko vielä jatkaa tuosta ajonvakautuksesta. Vaikka 166:n tielläpysyttämisohjelmisto onkin nykyisten koneaivojen rinnalle varmaan alkeellinen, niin sen toiminta on kyllä loistava. Muutaman kerran se on puuttunut ajotapaani, mutta hyvin hienovaraisesti, saattaa olla, että joitakin kertoja lisäksi ihan huomaamattakin. Toista oli saksalaisella kansanautolla ajaessani: jos lähestyttiin pidon rajaa, niin automatiikka löi vauhdit pois, kylmästi ja jyrkästi. Hyvä, ettei pää tuulilasiin kolahtanut.

Spiderissahan ei sitten mitään estoja olekaan. Mutta siinä on erinomainen alusta ja niin loistavasti suunniteltu takapää, että kuskilla säilyy aivan erinomainen tuntuma tiehen joka tilanteessa. (mutta se olikin niin kallis ratkaisu aikanaan, ja itsenäisen Alfan aikaan ideoitu, että Fiat-emolla oli nielemistä sen kustannuksissa, näin muistelen.)

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

pertsa109 kirjoitti:
alfista kirjoitti:Nykyään ensimmäinen auton hallinnan menetys lienee aina samalla viimeinen, koska kuljettaja kokee sen ensimmäistä kertaa eläessään. Siinä on paha harjoitella. Ei ihme, että tarvitaan ajonvahautuksia, automattijarruja, kaistavahteja...
Joku vanhemmista rallilegendoistamme (Löysä, Vatanen..???) totesi akoinaan, että alkoi vähän kirjoittaa mutkasta ulos tullessa, sitten käytiin vasemmalla ojassa, siitä oikealle ojaan ja jälleen vasemmalle tukkipinon päälle, missä menetin hallinnan. Vai miten se oli?

Tottahan tuo on, että tyyli on muuttunut, niin kyllä kulkupelitkin. Ja tänään driftingtyyli näkyy kellossa - siis kun ajetaan kisaa. Alustalla kuin alustalla.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ajonvakautuksista puheenollen, tuo luistonesto(asr?) on ainakin ihan perseestä. Paremminhan takavedolla tiellä pysyy, jos nakit saa hieman luistaa, asri vaan tökkii paskasti ja tuntuu että kone sammuu, vaikka kaasu on pohjassa :shock: Tämä oli siis mersun asr, muista en sitten tiedä :roll: Mitä vähemmän, sen parempi. Oppiipahan ajamaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin 147:n ajonhallinta sai kuskin vain tuntemaan itsensä epätodellisen taitavaksi - ei mitään nyykähtämistä, lumiset kaarteet vaan jotenkin sujuivat kuin itsestään.

Ei välttämättä ole huono asia että "kansanmerkeillä" sama systeemi on toteutettu vähemmän huomaamattomasti. Mitä tapahtuu sille autoista ja autoilusta vähemmän kiinnostuneelle perheenäidille joka alfamaisella ajonhallinnalla varustetulla autolla laskettelee liukasta tietä? Antaa mennä vaan sen kummempia ajattelematta, kunnes jossain vaiheessa jostain syystä "se vaan meni penkkaan". Volskarit ja muut sentään varoittavat edellisessä kaarteessa että nyt olet tekemässä jotain tyhmää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Alfieri kirjoitti:Pakko vielä jatkaa tuosta ajonvakautuksesta. Vaikka 166:n tielläpysyttämisohjelmisto onkin nykyisten koneaivojen rinnalle varmaan alkeellinen, niin sen toiminta on kyllä loistava. Muutaman kerran se on puuttunut ajotapaani, mutta hyvin hienovaraisesti, saattaa olla, että joitakin kertoja lisäksi ihan huomaamattakin. Toista oli saksalaisella kansanautolla ajaessani: jos lähestyttiin pidon rajaa, niin automatiikka löi vauhdit pois, kylmästi ja jyrkästi. Hyvä, ettei pää tuulilasiin kolahtanut.

Spiderissahan ei sitten mitään estoja olekaan. Mutta siinä on erinomainen alusta ja niin loistavasti suunniteltu takapää, että kuskilla säilyy aivan erinomainen tuntuma tiehen joka tilanteessa. (mutta se olikin niin kallis ratkaisu aikanaan, ja itsenäisen Alfan aikaan ideoitu, että Fiat-emolla oli nielemistä sen kustannuksissa, näin muistelen.)
Tuo on kyllä totta, VAG:n ja MB:n systeemit eivät oman kokemuksen mukaan ole kovin helläkätisiä - Mersussa on vielä se ilkeä piirre että
ajonvakauden poiskytkeminen pätee vain niin kauan että Hansin koodi päättää pyytämättä astua takaisin kehiin :=(

Spiderin multilink-tuennasta: Hieno ja toimiva ratkaisu, kalliskin. Mutta ei kai se hyllyssä ihan noin kauaa sopivaa autoa odottanut? Eiköhän se speksattu siinä vaiheessa kun tipon pohjalevylle ryhdyttiin 916-sarjaa suunnittelemaan? Eli Mamma Fiatin huomassa on jo oltu varsin tukevasti.

-Tazio

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Onko jokaisessa vaginassa samanlainen esp? mielestäni kyllä tuossa v6 passatissa ei hirveästi nyykähdä meno liukkaissa kurveissa, tuntuu että voi vetää kovempaakin. tosin nelikko tietty voi muuttaa tilannetta, etuvetovessasta samasta mallista ei ole kokemusta.
Ja saahan sen espin napista pois :-D

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Noista autoilun apuvälineistä tuli mieleen eräs Fift Gear -jakso, jossa Tiff kävi testaamassa Jaguaria talvisessa Ruotsissa. Tuntui olevan ajonvakatuksesta, luistonestosta ja abseista hyötyä. En ota siihen kantaa miten kova rattimies Tiff on tai paljon lahjuksia oli maksettu.. Jakso oli tämä, jos joku saa sen jostain kaivettua: Fifth Gear - Season 7, Episode 2 - March 28th, 2005.
Jokainen joka muuten väittää hallitsevansa auton voi yrittää näppäryyttään ajaessaan 100 km/h kahden rekan välissä perän hävitessä alta. Minulle kokeilu maksoi melkein kolmen ihmisen hengen. Oman ja raskaana olevan vaimon. Onneksi luminen penkka oli ottavampi, kuin rekan keula... Liikenne ei ole kylkimyyry tai muukaan leikkipaikka ainakaan elämää arvostavalle ihmiselle. Mutta kuten seuraavasta selviää olen ristiriitainen persoona.. :-D

Itse aiheeseen. Autoilun suosion hiipumiseen voi olla monia syitä. Tai mikäli sellaisesta voidaan puhua, kun autojen määrä kasvaa koko ajan. Ehkä siitä johtuukin, että autoilu on kärsinyt inflaation. Kaikilla on auto, liikennettä on perkeleesti, tyhjää baanaa ei ole laisinkaan, ohittaminen on mahdotonta vaikka olisi minkälainen auto. Eikun vaan kaikki köröttelevät jonossa kohti lobotomiaa. Mikäli joku erehtyy painamaan kaasua, niin seuraava kylmäpoliisi muistattaa itsestään välähdyksellä. Siinä alkaa kovinkin rattimies toivomaan, että autot tosiaan alkaisivat kulkemaan autopilotilla lähitulevaisuudessa.
Toinen asia on ympäristötietous. Vielä 80-luvulla oli menestyvän miehen merkki hieno auto isolla moottorilla. Nykyään sillä saa korkeintaan itserakkaan kusipään leiman itselleen, joka ei ole laisinkaan huolestunut maapallon lämpenemisestä. Auta armias mikäli erehdyt ääneen mainitsemaan olevasi huviajelulla. Tämä siis, mikäli jollain tosiaan on rahaa tankata näillä bensan hinnoilla (eihän se nyt tosin niin paljoa ole tällähetkellä, huom. tällähetkellä).
Eli autolla ei saa/pysty ajamaan yli 120 km/h ja se saa olla ainoastaan hyötykäytössä oleva väritön pihistelijä ollakseen sosiaalisesti hyväksyttävä. Mitkä ovat rattimiehen vaihtoehdot? Toivoa, että alkaisi yhtäkkiä kiinnostumaan ristipistotöistä enemmän, kuin mobilen tarjonnasta?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tämän aamun Hesarissa oli kyselty autonvaihtomietteitä parilta-kolmeltakymmeneltä ohikulkijalta Jumbon liepeillä. Uuden auton valinnassa mainittiin tällaisia kriteereitä:

- se on hybridi
- se pärjää katsastustilastoissa
- merkki on sama kuin ennenkin
- se on tila-auto
- se on varmatoiminen
- se on pienikulutuksinen
- merkitystä on koolla ja ulkonäöllä
- se on katumaasturi

Kukaan, siis kukaan, ei maininnut sanallakaan että auton pitäisi olla jotenkin miellyttävä ajettava. Tai ainakaan niitä kommentteja ei painettu lehteen.

Onko auton aika kiinnostuksen kohteena tosiaan ohi? Ollaanko me reliikkejä?
- Epäkelpokeräilijä -

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Voi voi.. :roll: Noista ehkä kaiken muun ymmärrän, mutta tuo katumaasturi? Miksi ihmeessä auton pitää olla maasturi, jolla on yleisesti ottaen mahdoton mennä maastossa. Automaattivaihteisto ilman alennuksia jollain lelunelivedolla? Ja yleensä noissa on vielä surkea maavarakin..

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^
Eiköhän tuo ole vain edustava otos Jumbon asiakkaista.. :wink:
Seuraava kysely sitten vaikka Motonetin edustalla.
Ei vaan, me Alfistit olemme tuhoon tuomittuja ihmisen irvikuvia.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pal »

Joku haastatelluista sentään kehtasi todeta, että vaikka ei tarvitsekaan autoa pk-seudulla mutta "ehkä viiden vuoden päästä tulee joku halpa rotjake hupiajelua varten hankittua" :twisted:

Mutta kyllä autoilua ollaan viemässä kohti tuhoa. Samassa hesarin autoliitteessä kehutaan Kia Soulin muotoilua, opetetaan ihmisiä tankkaamaan oikeaa laatua (bensa/diesel) ja todetaan Lexus IS250C esittelyssä: "tällainen kruisailuun tarkoitettu auto kulkisi mukavasti pienemmälläkin moottorilla". Tuossahan on vastuuton 2.5 V6 jolla pääsee 210 km/h ja 0-100 9,0s.

Avatar
Turre
Viestit: 332
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Hesari kirjoitti:Kun uutta autoa mietitään, vaikuttavat päätökseen hinnan lisäksi koko ja ulkonäkö.
Kovat on kriteerit :mrgreen:

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
- se on hybridi
- se pärjää katsastustilastoissa
- merkki on sama kuin ennenkin
- se on tila-auto
- se on varmatoiminen
- se on pienikulutuksinen
- merkitystä on koolla ja ulkonäöllä
- se on katumaasturi

Onko auton aika kiinnostuksen kohteena tosiaan ohi? Ollaanko me reliikkejä?
Oma vastaukseni olisi seuraava, siihen asti kun haastattelijaa kiinnostaisi:

Kuljettaja ei saa olla matkustaja. Nahkapenkeistä plussaa. Muotokielen oltava kunnossa.

Selkeää plussaa on, mikäli konehuoneessa on muriseva kasikone, kauniisti laulava veekutonen, hyrisevä suora kutonen tai repivä-ääninen bokserikutonen. Luonnollisesti moottorin on oltava hyvin mitoitettu auton kokoon nähden. Kait sitä pärjäisi ahdetulla rivinelossallakin.

Tärkeimpänä se, että autoon istumisestakin tulee hyvälle tuulelle.

Kolme viimeisintä autoani ovat suurin piirtein näkemyksen mukaisia. Taantumista ja tila-autoa odotellessa...

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Hauskanpitolaitteessa pitää olla hauskaa.Töissä voi sitten kulkea vaikka Ducatolla.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

En tiedä onko kaverini osunut hyvin kohdille vai mikä on mutta ainakin minun kaveripiirissä autoja kuolataan päivittäin eikä mistään kulutuksen kannalta.. eikä ylimääräisiä tienestejä tuhlata viimeisimpää näytönohjaimeen vaan autoon, jos ei tehon saamiseen niin sitten ulkonäköön, vanteisiin,ikkunan tummennuksiin vastaaviin. Kyllä se auto harrastus nuorissa piilee, se vaan tukahtuu helposti kun ei ole Lakun mainitsemia mahdollisuuksia, esim jos treellä olisi talvella kaksi jäärataa niin en tiedä puhelimeni yhteystiedoissa olevista(miehistä) yhtäkään joka ei olisi valmis käydä sielä kokeileen taitojaan.

Ja kun ekan kerran elämässäni ajoin takaveto autolla talvella niin tottakai kävin TYHJÄLLÄ isolla teivon ravi-radan parkkipaikalla vähän kaverin kanssa testaamassa miten se menee sivuttain, noh tuloksena 10s kokeilun jälkeen sini punaset valot vaatien pysähtymään ja armoton saarna kuinka olin 20-30kmh nopeudessa vaarantanut oman ja kaverin hengen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pal kirjoitti:...ja todetaan Lexus IS250C esittelyssä: "tällainen kruisailuun tarkoitettu auto kulkisi mukavasti pienemmälläkin moottorilla". Tuossahan on vastuuton 2.5 V6 jolla pääsee 210 km/h ja 0-100 9,0s.
Sama sattui silmään. Ingressi on "Talvellakin voisi ajella, mutta polttoaineen kulutus hirvittää" ja taulukon mukaan yhdistetty EU-kulutus on 9,3 litraa satasella.

Epäilemättä kestämätön menoerä 69.774 euroa maksavan auton ostajalle. Ensimmäisen vuoden arvonalennuksella ostanee bensat noin 80.000 kilometrin matkalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: - se pärjää katsastustilastoissa
- merkki on sama kuin ennenkin
- se on varmatoiminen
- se on pienikulutuksinen
- merkitystä on koolla ja ulkonäöllä
Yllättävää? Nuo tarpeet ne Top-15-pelit täyttävät. Siis jos lähdetään siitä, että ulkonäkö on makuasia.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Onhan nuorissa kohtuullisesti noita tuunaajia ja siinä porukassa on paljon käsistään taitavia rakentelijoita ja virittelijöitä. Ero vanhan ajan rasvanäppeihin on kai vaan siinä, että kyse on melkoisesta välineurheilusta ja hifistelystä, joka verottaa kukkaroa rankalla kädellä.

Mitä tulee yleisesti ns. autoilukulttuuriin, niin aika heikoissa kantimissa taitaa olla? Nykyään autoja hankitaan joko statussymboleiksi tai yksinkertaisiksi kuljetusvälineiksi. Ensimainituissa tapaukssia auton pitää olla kallis ja näyttävä, jotta naapuri on kateellinen. Omistaja ei luultavasti ymmärrä itse auton tekniikan päälle kovin paljoa, sen takia perheen äiti huristelee onnessaan jollain Mersun tai Bemun sitymaasturilla jossa hurisee bensasyöppö v6 tai vastaavaa. Näkeehän kaikki, kuinka hyvin meidän perheellä menee?

Sitten on nämä toisen ääripään ihmiset, joille auton hintalappu ja kulutus on ensisijaista, on ihan saman miltä auto sitten näyttää, kunhan ostokset saa mukavasti Cittarista kotiin. Järkivalinta tietty tässä maassa. Mitäs sitä noilla tehohirmuilla, kun tieliikkenelaitkin estävät tehon hyödyntämisen ja kaupungissa pyöräilijätkin menee kovempaa kun autot? (Polkupyörä taitais muuten olla se ainoa järkivalinta, mutta se on aika vaarallista puuhaa Suomen liikennekulttuurissa eikä käytännöllistä talvella.)

Vielä onneksi on autoista oikeasti kiinnostuneita ihmisiä, esim. Amerikan raudoista kiinnostuneet pitää lippua korkealla. Itse tuli nuorena pyörittyä vähän niissä ympyröissä, kun naapurin pojan isällä oli Buick Wild Cat -70 jolla pillurallia viikonloppuisin ajettiin ja käytiin Hod Rod Show:ssa ihmettelemässä kaaroja.

Eipä sitä omat ajoneuvot sittemmin juuri mihinkään harrastukseen innostaneet. Itse on pitänyt tyytyä olosuhteiden pakosta halpoihin ja käytännöllisiin ajoneuvoihin, ja hyvin niilläkin paikasta toiseen pääsee. Mutta nyt on pientä kutinaa, että voisin jonkinlaisena kompromissina ostaa uuden Alfa Miton, joka olis niinku käytännöllinen kauppakassi mutta silti pikkuisen spesiaali ja esteettisesti silmää miellyttävä. Kulkukin olis ihan riittävää omiin tarpeisiin. Ja olishan se kai aito Alfa niin hyvässä kuin pahassakin? Vai mitä isompien Alfojen omistajat tuumaavat? :mrgreen:

Autoilu on kai vähän niinkuin ruoka: Saarioisten maksalaatikolla tai säilyketonnikalalla voi pärjätä, mutta olishan se mukava nauttia hyvästä ruoasta ja ruoanlaitosta, se on yksi tapa rikastuttaa elämää ja ilahduttaa läheisiään. Ja niin kuin ruoassa, niin autoharrastuksessakin on tämä sosiaalinen puoli, että yleensä tapaa samanmielisiä ihmisiä ja laajentaa ystäväpiiriään.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tässä kun on pakon edessä joutunut ajelemaan noilla "tusina"-autoilla (fiat/pösö) ja Alfa on saanut huilata tallissa, niin silti auton valinnassa normaalikäytännöllisyyden lisäksi painoi fiilis ja yleinen ajotuntuma yms. tekijät.
Muistutuksen tästä sain viimeksi tänään, kun appivanhempien toyo ravineljää ajelin kymmenen kilsaa. AIVAN KAUHEA KIULU!!! Selkä tuli kipeäksi täysin muodottomassa penkissä, jaloille ei ollut mitään tukea ja kaasu/kytkin yhdistelmä on täysin tunnoton, ei mitään tietoa ajamisesta.
Noita citymaastureita ihmiset sitten ostavat silmät kiiluen, eikö ne PRKL ole ikinä käyneet ajamassa mitään oikeaa autoa, kun moiseen pitää tyytyä....
Vai... eikö uskalllus sitten vaan riitä ostamaan jotain muuta, kuin sen minkä naapurikin ehkä hyväksyy...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tässä kohtaa lienee hyvä mainita, että itse odotan mahdollisuutta rekisteröidä VW Lupo 3L pakuksi :lol:
VMP

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Täytyy itekin tunnustautua sillä tavalla nykynuoreksi, että enpä autoa kovin paljoa osaa korjailla. Mukavaa puuhaa se on sen mikä sitä on tehnyt (joskus pakosarjaa ollut isän kans vaihtamassa vanhaan volvoon ja sen semmosta), mutta kun ei ole aikaa eikä tiloja niin minkäs teet. Uudehkon auton sitä "joutui" ostamaan kun paljon ajaa ja töitä tekee eikä tosiaan aikaa ole tehdä tai opetella tekemään remppaa (paitsi sitten kunhan sen harrastusauton saa hommattua :-D ).

Ajotaidot ei myöskään samaa luokkaa ole kuin yhdellä tutulla joka on 12v asti ajanut jääradoilla. Sääli sinänsä...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Verbaali kirjoitti:Onhan nuorissa kohtuullisesti noita tuunaajia ja siinä porukassa on paljon käsistään taitavia rakentelijoita ja virittelijöitä. Ero vanhan ajan rasvanäppeihin on kai vaan siinä, että kyse on melkoisesta välineurheilusta ja hifistelystä, joka verottaa kukkaroa rankalla kädellä.
Valitettavan usein tämä auton tuunaaminen käsittää jonkunsortin efektorin (tms.) pakoputkeen ja helvetinmoisen tuningpuskurin.... Itse auton tekniikasta ei tiedetä sen enempää, kuin mitä se "huollon setä" sanoi kun auto oli viimeksi öljynvaihdossa ... näin ainakin niiden nuorten keskuudessa joita minä tunnen.

Itse saan ainakin nämä "kiksit" siitä että tulee tekniikka tutuksi kun itse vänkää kaikenmaailman vikojen kanssa ja se fiilis on upea kun saa omin käsin jotain valmiiksi ... vaikka en mikään automekaanikko olekkaan :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

säksä
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2009, 22:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja säksä »

Totta sinäänsä tuo PASIn kommentti, mutta kyllä ainakin täällä syrjäkylillä on vielä muutama nuori joita tekniikkakin kiinnostaa ja osa ainakin yrittää rakennella autoja.
s13 ca18det projekti
saab 99 TIC - ikuisuusrojekti
alfa 75 TC - jäärata leikkikalu

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pasi kirjoitti: Itse saan ainakin nämä "kiksit" siitä että tulee tekniikka tutuksi kun itse vänkää kaikenmaailman vikojen kanssa ja se fiilis on upea kun saa omin käsin jotain valmiiksi ... vaikka en mikään automekaanikko olekkaan :)
Oli hienoa ammattikoulussa yhtä äkkiä huomata, että tajuaa miten jokin asia mekaanisesti toimii, sama sähköjen kanssa.

Kerran kun hommaan pääs sisään, niin kouluunkin meni ihan mielellään!

Nyt työ elämään siirtyneenä on kiva huomata, että "silmä yksityiskohdille" on kehittynnyt, sen kun vähän aikaa ihan vaan kattoo tulevaa työtä, vaikka jotain alusta hommaa, niin nopeasti pystyy päättelemään missä järjestyksessä mitäkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

jeQQ kirjoitti:Voi voi.. :roll: Noista ehkä kaiken muun ymmärrän, mutta tuo katumaasturi? Miksi ihmeessä auton pitää olla maasturi, jolla on yleisesti ottaen mahdoton mennä maastossa. Automaattivaihteisto ilman alennuksia jollain lelunelivedolla? Ja yleensä noissa on vielä surkea maavarakin..
Kyllä mä olen oppinut ymmärtämään.

a) Citimaasturista näkee yleensä paremmin, kun istuu korkeammalla

b) Pilipalinelivedolla citimaasturi lähtee talvisaikaan liukkaasti liikennevaloista, auraamattomalta parkkipaikalta, veneenlaskurampista, marjametsästä, pehmeän kesämökin pihasta tms.

c) Automaattilaatikko ilman alennusvaihteita on helvetin kätevä ja mukava citissä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

a) Citimaasturista näkee yleensä paremmin, kun istuu korkeammalla

b) Pilipalinelivedolla citimaasturi lähtee talvisaikaan liukkaasti liikennevaloista, auraamattomalta parkkipaikalta, veneenlaskurampista, marjametsästä, pehmeän kesämökin pihasta tms.

c) Automaattilaatikko ilman alennusvaihteita on helvetin kätevä ja mukava citissä.
Mun mielestä autoilun hohto ei ole pätkääkään hiipunut kesäkissan hankinnan jälkeen vaikka
a) siitä näkee huonommin ja poistuminen on hankalaa kun istuu matalammalla
b) talvella ei viitsi edes ajella eikä kesälläkään mielellään poistu asfaltilta
c) automaattilaatikko on helvetin mukava kun siinä on S nappi ja luistoneston saa pois, mutta ei citissä :-D

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No itse ajelin kesäreissun honda cr-v:llä ja siitä näkee huonommin kuin nykyisestä puntosta. Talvesta en voi sanoa, kun en ole talvella moisella ajanut.

Reissussa tuli todettua, että Hondan v-tec on todella alimitoitettu kyseiseen autoon. Kiihtyvyys oli supersurkeata, bensaa meni helvetin paljon ja automaattilaatikko oli vielä suhteellisen hidas verrattaen muihin uusiin tomaattiaskeihin.

Varmasti siis joissain hommissa ihan käytännöllinen, mutta uskon että samat hommat hoituisi jollain vanhalla subarullakin, veneen lasku, liukkaat kelit ja näkyvyys. :lol:

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Onneksi mulla on tämmönen citimaasturi

- näkee ulos
-tilaa riittää jos olet 1m mittainen ja 20cm leveä
-keski lukko ja hidas ja nopea alue
-1000cc voima moottori
-ajettavuus samaa luokkaa kuin katujyrällä tosin kallistelua esiintyy enemmän
- voi työntää edessä sutivalle citymaasturille vauhtia liikenne valoissa (talvella) :wink:
Liitteet
citimaasturi.jpg
citimaasturi.jpg (160.84 KiB) Katsottu 4699 kertaa

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Autoilun hohto hiipuu siksi, että se on useimmille välttämätön paha ja huvikseen ei enää juurikaan ajella. Autosta on tullut hopeanharmaa liukumatto joka polttomoottorikäyttöisenä on muutaman vuoden päästä kuin höyrykone nykyään, hauska harrastus.

Onneksi en enää kuulu liukumattojoukkoon, typerä työmatkapendelöinti jäi pois pari vuotta sitten ja auto on nykyään vain hupikalu liikkumiseen ja retkeilyyn. Ai kuinka mukavaa ja juhlallista on omistaakaan tarpeeton ja kaunis italialainen auto.

-cr

Kieliposkessavaihtoehto:

http://www.edmunds.com/insideline/do/Me ... toId=55897
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Onneksi en enää kuulu liukumattojoukkoon, typerä työmatkapendelöinti jäi pois pari vuotta sitten ja auto on nykyään vain hupikalu liikkumiseen ja retkeilyyn. Ai kuinka mukavaa ja juhlallista on omistaakaan tarpeeton ja kaunis italialainen auto.
Kuin myös, duunimatkat julkisilla tai fillarilla... silloin tällöin kun esim. kehäteille sattuu ruuhka-aikaan niin ei voi muuta kuin olla tyytyväinen siitä että siellä ei tarvi madella joka päivä ja olla määräaikaan jossain...
Mullakin siis autot liikkuu pääsääntöisesti omaksi iloksi :-D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Pakko tunnustaa.. ostin ittekin bussilipun.. On se vaan turuus niin paljon edullisemman oloinen tapa liikkua, kuukausilipun hinnalla sais niukasti puoli tankkia bentsiiniä.... ja autokin kuluisi turhaan keskusta-ajossa + pienehkö pysäköintiproblematiikka

Mut en mä siltikään voi autosta luopua kun on jo omaan vapauteen tottunut yms! Välillä kun on mentävä tiukalla aikataululla paikasta A paikan B kautta C:hen niin auto on ihan must. Keski-Suomen visiititkin on tarkoitus tehdä omalla autolla, tuleepa se sitten vaikka vähän kalliimmaksikin, mutta saa lähteä ja palata kun huvittaa! Ja ennen kaikkea kun saa tän kaiken tehdä Alfalla. Liikkumisvapaudesta ja Alfan omistamisesta maksaa kyllä mieluusti suolaiset vuosikulut

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mä vaihdoin autoa, että tulis halvemmaks kuin juna.. Ja on se kiva, ettei tartte huonoilla keleillä lähteä ensin bussilla juna-asemalle, siitä junalla stadi ja siitä vielä sporalla kouluun.. Toki bussin ja sporan voisi jättää väliin ja kävellä, mutta ei innosta kauheasti sadepäivinä. Kaikista parasta tässä vielä on, että yksi luokkalainen sattui asumaan Hyvinkäälä ja mennään nyt kimppakyydillä joka aamu, eli tulee halvemmaksi kuin juna. :)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

jeQQ:sta on siis tullut ammattiautoilija - varo verottajaa, voi tulla kalliiksi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Vastaa Viestiin