Tee-se-itse!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Tee-se-itse!

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Ja mähän tein! 2 päivää ja pirusti tupakkaa siihen meni, mutta nyt on 156 2.5 V6:een vaihdettu alatukivarret, ylätukivarret, raidetankojen sisemmät ja ulommat päät ja koiranluut.

Jos joku suunnittelee vastaavaa, niin miettikää 2 kertaa, on nimittäin semmonen projekti. Omassa varsinkin kun ei kyseisiä osia oltu varmaan koskaan vaihdettu. Kolinasta päätellen ainakaan.

Osien hinnaksi jäi (epämääräisiä tutunkauppa-reittejä pitkin) 460€. Mitähän sitten tuli oikeesti säästettyä töissä? Varmaan joku osaa asiaa valaista.
Ilman rälläkkää ja 2 metrin jatkovartta hommasta ei selvinnyt, puhumattakaan raidetangon sisäpäätä varten tarkoitetusta erikoistyökalusta, jonka onneksi sain korjaamolta lainaan. Ei ois ihan lintupihdeillä irronnu, oli sen verran tiukassa.
Ja täytyy sen verta todeta että ylätukivartta ei saa irti irroittamatta koko iskaritolppaa. :-D
Koiranluut eli siis vakaajan yhdystangot ei siis ilman rälläkkää irronnu, mutta onneks ei sen isompia "metallitöitä" tarvinnu tehdä.

Kun vielä onneks firman puolesta on säätövehkeet, niin sekin puoli on kunnossa. Ja hyvä mieli tuli, on nimittäin niiiin herkku ajaa nyt. Ohjaus tottelee kuin unelma ja vaste on aivan uskomattoman tarkka.

Ja eiku toimeen kaikki, tee-se-itse mies osaa! :lol: 8)
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Juu eipä omat kulkineet oo ikinä korjaamolla käyneet ja eiköhän tuo seiskafemman takapyöränlaakerikin vielä ominpäin vaihdeta. Ei oo nyt ajoa pahemmin niin ei oo sillä onneks kiire.

Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta :wink:
Joona Karimaa
____________

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Midi kirjoitti:Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta
Samaa mieltä, ennen luotan itseeni kuin 19v kesäpoikaan isänsä verstaalle pakotettuna.
Tietää ainakin ketä syyttää kun itse tekee :wink:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Näin on. Hyvää ei saa kuin itse tekemällä ja harvoin silloinkaan!
TPP

Avatar
hjpp
Viestit: 1930
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kokemukset huolloista ja korjauksista uusin sekä vanhempiin autoihin Suomessa ovat olleet niin huonoja, että olen hoitanut hommat itse muutaman vuoden.

Eipä tilanne ollut kummempi ulkomaillakaan. Jouduin vaihdattamaan etupyörän laakerin Etelä-Saksassa pari päivää sitten. Lopputuloksena on Suomeen pääsyn jälkeen 30-40 astetta vinossa oleva ratti ja loppuun kuluneet eturenkaat. En ole vielä samaan kyennyt itse tehden.

Olisi tietysti pitänyt kääntyä takaisin valittamaan työn laadusta, mutta kiire hätisti kotiin päin. Pitänee vaivautua ainakin reklamaatiosoitto tekemään.

:agrue:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4348
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Itse tehdään niin paljon kuin voidaan. Yleensä tutut autellut / lainannut tarvittaessa työkaluja. Tänä päivänä perushommat onnistuu kiitettävästi ja vaikeammat sitten avustuksella :oops:

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli asennettua 159:siin lohkolämppäri tai paremminkin joku säteilijäsysteemi öljypohjaan. Samalla tuli väkerrettyä Webastolle kannatinrauta, jospa joskus senkin vielä saisi asennettua paikoilleen, siis Webaston.

Viimeviikolla vaihdoin 156:seen muuten nuo koiranluut. Vaihto oli yksinkertaista ja todella nopeaa. Mutterimopolla ensin rengas pois ja sitten samalla mopolla ja hylsyllä koiranluun yläpää auki vaivatta. 6mm kuusiokolopitsillä ja vasaralla vähän jotain ruuvia tarvi auttaa. Alemmat ruuvit joutui ottamaan auki räikällä samalla vähän koiranluuta vääntäen ettei kierreosuus pyöri ja samalla tyylillä uusi tilalle. 40e sijoitus kannatti tässä tapauksessa kun kolinat katosivat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Maunu kirjoitti:159:siin lohkolämppäri
Oliko hangala laittaa. Sattusko sulla olemaan osanumeroita olemassa niin olis helpompi tilaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Defan elementin pistin paikoilleen. Motonet ainakin myy tuota palikkaa.

Asennus on todella yksinkertainen:

Tunkkaa autoa vähän ylös tai nosta nosturille
Pohjalevy auki etureunasta
pese öljypohjasta ylimääräiset liat pois
http://www.defa.com/doc/800/3815.pdf
seuraa ohjeita

Sisätilan haaran laitoin pelkääjänpuolen jalkatilaan seuraavasti:

Sisälokari irti
Lokarin alta paljastuu läpivienti kumi, joka tässä vaiheessa otetaan pois.
Ruuvimeisseli läpiviennistä läpi niin että se tekee reiän äänieristeeseen.
Pelkääjän jalkatilasta sisusta auki (2kpl 17mm muovi mutteria)
Työnnetään 2 metrinen panssariletku jalkatilasta päin pyöränkoteloon.
Sidotaan panssariletku lokasuojassa menevään vilkun johtoon siten, että se menee pyöränkotelon sauman yli mielelään noin 90 asteen kulmassa. Näin sisälokasuojan saa edelleen paikoilleen vaikka johto vähän ahdistaa.
Johto vedetään ilmanputsarin ja puskurin välistä ja kytketään haaralla lohkolämppäriltä tulevaan johtoon (noin 0,5m pitkä kaapeli)

Itse sijoitin pistokkeen puskuriin kuskinpuolen sumuvalon viereen lokasuojan puolelle. Tähän tarvitaan 24-25mm poranterä. Johton saa kätevästi vedettyä jäädyttäjän alta haaralle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Valittujen palojen ohjeet ruostevaurioiden korjaamiseen:

http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ku ... /Pakkelia/

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Tuostahan tulee parempi kuin uusi. ei ainakaan ruostu samasta kohtaa enää. :mrgreen:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^^ Minä kun luulin että tuon sortin "korjaukset" ovat lähinnä urbaania legendaa :-D

Olikohan se Valitut Palat joka takavuosina opasti miten korjataan "kuluneet" hifikaiuttimet. Kiskoivat vanhoista mutta ehjistä B&W:n ämyreistä bassot pois ja väkersivät tilalle jotkut maailman halvimmat tarviketöttöröt. Tuli varmaan hyvät.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No hemmetti! Turhaan ostin ehjän lokasuojan reikäisen tilalle kun korjaus olisi ollut noin helppoa!

Kyllä nyt harmittaa :(
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle. :-D

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

EdotL kirjoitti:
Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.

No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle. :-D
On muuten ensimmäisiä kirjoja mitä olen lukenut juuri lukemaan oppineena. Taisi olla vähän vanhempi painos (1973???)
Kirja on vieläkin jossain tallessa pitänee tarkistaa.

Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi. :crazyeyes: :silly:
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Siinähän oli oikein panostettu. Eikös saman olisi saanut tehtyä työntämällä (kotelo?)palkin täyteen lunta ja sitten vähän vettä perään 8)

Wanha kansa kertoo että sukkahousuilla ja hartsillakin päästään laadukkaaseen lopputulokseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^No pakkasellahan ne tietysti kotelopalkilliset autot käytiin katsastamassa, ei menny piikki läpi hyvin umpeenjäätyneestä kotelopalkista.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Korjaamolle,kun vie,niin kaikki muovit yms kannattaa ensin kotona irrottaa,että a:ne on tallella b:että ovat ehjiä korjauksen jälkeen.
Itse tekee,niin tietää mitä tehty,ja miten :)

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Näkyy näihin lasikuitu/pakkeli korjauksiin törmäävän silloin tällöin. Kuten tämänhetkisessä projektissakin. Sivun keski rivillä on kuvat amerikan korjauksesta. Oli ruosteen päälle laminoitu ohut pelti hartsilla ja sen päälle lasikuitua. Korjaus oli ollut niin onnistunut, että oli jopa vedenpoistoreikä tukittu. Nyt tilalle on hitsattu korjauspala.

Tiedä mitä Jenkki-Jim on ajatellut pohjia tehdessä. Pakkelia kun on paikka paikoin n.10mm ja alla suora pelti. Jopa korjaushitsaukset on tinattu ja sitten reilusti kittiä päälle. Näyttää kuin autoon olisi ensin muurattu muutama ämpärillinen kittiä ja sitten vuoleskeltu jonkin näköiset muodot. No kevenneepä auto kivasti laittamalla kittiä maltillisemmin. :wink:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Auristo kirjoitti: Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi. :crazyeyes: :silly:
Meitin Sprintissä oli lokasuojat paikkailtu sanomalehdellä ja kitillä..... Oli aikamoinen ylläri kun yksi päivä sanomalehden sivut irtosivat toisistaan ja pieni nokare maalia, vm. 97 hesaria ja kittiä tipahti maahan :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin