Entisöinnistä
Valvoja: Moderators
Entisöinnistä
Kirjoittelenpa tänne, kun ei ole varsinaisesti kysymys mistään tietystä alfa-projektista.
Eli siis entisöinnistä, tuossa sivussa on menossa eräs pitkän linjan projekti, ja muutamasta asiasta kaipaisin tietoa, jotta päästäisiin asiassa eteenpäin. Jos joku asioista oikesti tietää niin olisi mukava jos jakaisi sitä tietoa vähän
Onko joku joskus "happokylvyttänyt" ja sen jälkeen kuumasinkittänyt vanhojen autojen runkoja suomessa? Itse ainakin tiedän että sinkityksiä tehdään, mutta miten ja missä rungon vois esikäsitellä, kun meinaa tuo palkkien sisäpuolinen ruoste olla hiekkapuhaltimelle vähän tavoittamattomissa. Pidän paikkaa pohjois-pohjanmaalla, mutta jos jostain muualtakin paikka löytyy, niin kyllähän tuo liikkuu vähän kauemmaksikin. Ja tietysti otetaan vastaan muita/parempia ideoita rungon puhdistukseen
Toinen asia, korin korkeapainepesu. Vahingoittaako/pehmentääkö peltejä, ja lähteekö kaikki maaleja myöten irti? Ja vähän esimerkkiä kuka sattuisi tekemään mokomaa?
Eli siis entisöinnistä, tuossa sivussa on menossa eräs pitkän linjan projekti, ja muutamasta asiasta kaipaisin tietoa, jotta päästäisiin asiassa eteenpäin. Jos joku asioista oikesti tietää niin olisi mukava jos jakaisi sitä tietoa vähän
Onko joku joskus "happokylvyttänyt" ja sen jälkeen kuumasinkittänyt vanhojen autojen runkoja suomessa? Itse ainakin tiedän että sinkityksiä tehdään, mutta miten ja missä rungon vois esikäsitellä, kun meinaa tuo palkkien sisäpuolinen ruoste olla hiekkapuhaltimelle vähän tavoittamattomissa. Pidän paikkaa pohjois-pohjanmaalla, mutta jos jostain muualtakin paikka löytyy, niin kyllähän tuo liikkuu vähän kauemmaksikin. Ja tietysti otetaan vastaan muita/parempia ideoita rungon puhdistukseen
Toinen asia, korin korkeapainepesu. Vahingoittaako/pehmentääkö peltejä, ja lähteekö kaikki maaleja myöten irti? Ja vähän esimerkkiä kuka sattuisi tekemään mokomaa?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Entisöinnistä
Otappa selvää onko sielläpäin Suomea kuumasinkityslaitosta. Itse asun lähellä Mikkeliä, missä on Aurajoki OY niminen kuumasinkityslaitos. Olen siellä sinkittänyt 75:sen Alfan ylätukivarsia,jotka on pellistä prässätty,ja herkästi ruostuvia. Prosessi on sellainen, että osat upotetaan happoon, todennäköisesti suolahappoon, joka ottaa ruosteet ja paskat pois,senjälkeen osat upotetaan 400 asteiseen sinkkiin. Soittelemalle kyseisiin firmoihin saa kyllä neuvoja minkälaisia esikäsittelyjä täytyy mahdollisesti itse tehdä. Itse purin ylätukivarret pistehitsauksista, koska ne oli paikoittain niin ruostuneet, että hiekkapuhallutin ne, ja senjälkeen oli miellyttävämpi hitsata syöpyneisiin paikkoihin uutta ainetta.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 409
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kuumagalvanointi
Kuumagalvanointi tehdään juuri noin. Laitoksia on ympäri Suomea ja suurin osa niistä kuuluu Aurajoki Oy:n.
Yksityisiä on ainakin Hyvinkäällä "Hyvinkään Kuumagalvanointi Oy". Ne galvanoi kaikenlaisia teräskapaleita (maantiekaiteita, pyörätelineitä, perävaunuja). Siis upottamalla jonkin muun tekemä teräskappale sulaan sinkkiin.
Soittamalla selviää.
Yksityisiä on ainakin Hyvinkäällä "Hyvinkään Kuumagalvanointi Oy". Ne galvanoi kaikenlaisia teräskapaleita (maantiekaiteita, pyörätelineitä, perävaunuja). Siis upottamalla jonkin muun tekemä teräskappale sulaan sinkkiin.
Soittamalla selviää.
Kautta likaisten varpaitteni!
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Joo, puhtaaksi pitäisi saada ennen sinkitystä. Esim. elektrolyysiä voisi kokeilla. Tarvitset silloin altaan, mihin voit upottaa puhdistettavan osan, vettä esim. kristallisoodaa virtaa esim. akusta ja hyvät hermot muutamaksi viikoksi. Toivottavasti toimii myös isojen kappaleiden kanssa. Joku elämäntapaentisöijä osaisi varmaan antaa parempia neuvoja.-HH- kirjoitti:Maalia ei saa osassa olla jos se menee kuumasinkkiin, ja reikiä sopivasti pitää olla ettei jää ilmataskuja. No tekevät niitä tarvittaessa polttopillillä . Eli kannattaneen tosiaan soitella vaikka lähimpään sinkkilaitokseen ja kysellä vinkkejä asiasta, ja heidän intoa moiseen prokkikseen...
Jos palkit on irrallisia, niin sopii varmaan joka laitoksen altaaseen, mutta jos kyseessä on vaikkapa isomman värkin runko, niin kannattaa selvittää sinkitysaltaan mitat. Sitten kun maalaat sen sinkityn palkin, niin teollisuus- tai siltamaalarit antavat kunnollisia sinkityn maalausalustan esikäsittelyohjeita, niin maali ei kuoriudu.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- tsav
- Viestit: 674
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Oulussa on myös aloittanut/aloittamassa yksi firma soodapuhallukset. Itsellä on tarkoitus kiikuttaa tuonne alumiiniosat tämänhetkisestä projektista.
http://www.nordicmediablasters.com/
Tuolla soodalla ei taida saada palkkien sisältä puhallettua. Jos palkit saa purettua niin Annalankankaalla Tolonen puhaltaa kuonalla nopeasti ja tehokkaasti. Kahden projektin alustat puhalluttanut tuolla ja puhdasta on tullut. Toki tuolla ei pääse palkkien sisälle. Osaa kuitenkin hommansa, eikä pellit ole venyneet.
http://www.nordicmediablasters.com/
Tuolla soodalla ei taida saada palkkien sisältä puhallettua. Jos palkit saa purettua niin Annalankankaalla Tolonen puhaltaa kuonalla nopeasti ja tehokkaasti. Kahden projektin alustat puhalluttanut tuolla ja puhdasta on tullut. Toki tuolla ei pääse palkkien sisälle. Osaa kuitenkin hommansa, eikä pellit ole venyneet.
Soodapuhalluksesta tuli mieleen...
http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/
Hyvin puhdistu prätkän kaasarit, vaimo kyllä ihmetteli että mihin katos purkit ruokakaapista
http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/
Hyvin puhdistu prätkän kaasarit, vaimo kyllä ihmetteli että mihin katos purkit ruokakaapista