Entisöinnistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja beta »

Kirjoittelenpa tänne, kun ei ole varsinaisesti kysymys mistään tietystä alfa-projektista.

Eli siis entisöinnistä, tuossa sivussa on menossa eräs pitkän linjan projekti, ja muutamasta asiasta kaipaisin tietoa, jotta päästäisiin asiassa eteenpäin. Jos joku asioista oikesti tietää niin olisi mukava jos jakaisi sitä tietoa vähän :-D

Onko joku joskus "happokylvyttänyt" ja sen jälkeen kuumasinkittänyt vanhojen autojen runkoja suomessa? Itse ainakin tiedän että sinkityksiä tehdään, mutta miten ja missä rungon vois esikäsitellä, kun meinaa tuo palkkien sisäpuolinen ruoste olla hiekkapuhaltimelle vähän tavoittamattomissa. Pidän paikkaa pohjois-pohjanmaalla, mutta jos jostain muualtakin paikka löytyy, niin kyllähän tuo liikkuu vähän kauemmaksikin. Ja tietysti otetaan vastaan muita/parempia ideoita rungon puhdistukseen :)

Toinen asia, korin korkeapainepesu. Vahingoittaako/pehmentääkö peltejä, ja lähteekö kaikki maaleja myöten irti? Ja vähän esimerkkiä kuka sattuisi tekemään mokomaa?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

..ammattina autoslalom..

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Joo, tuo sopis kyllä varmasti korille hyvästi, kiitti, pitää alkaa ottaan yhteyttä.

Vielä kun jonku menetelmän löytäs rungolle, jolla pääsis palkkien sisäpinnoillekkin.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Otappa selvää onko sielläpäin Suomea kuumasinkityslaitosta. Itse asun lähellä Mikkeliä, missä on Aurajoki OY niminen kuumasinkityslaitos. Olen siellä sinkittänyt 75:sen Alfan ylätukivarsia,jotka on pellistä prässätty,ja herkästi ruostuvia. Prosessi on sellainen, että osat upotetaan happoon, todennäköisesti suolahappoon, joka ottaa ruosteet ja paskat pois,senjälkeen osat upotetaan 400 asteiseen sinkkiin. Soittelemalle kyseisiin firmoihin saa kyllä neuvoja minkälaisia esikäsittelyjä täytyy mahdollisesti itse tehdä. Itse purin ylätukivarret pistehitsauksista, koska ne oli paikoittain niin ruostuneet, että hiekkapuhallutin ne, ja senjälkeen oli miellyttävämpi hitsata syöpyneisiin paikkoihin uutta ainetta.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Kuumagalvanointi

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Kuumagalvanointi tehdään juuri noin. Laitoksia on ympäri Suomea ja suurin osa niistä kuuluu Aurajoki Oy:n.

Yksityisiä on ainakin Hyvinkäällä "Hyvinkään Kuumagalvanointi Oy". Ne galvanoi kaikenlaisia teräskapaleita (maantiekaiteita, pyörätelineitä, perävaunuja). Siis upottamalla jonkin muun tekemä teräskappale sulaan sinkkiin.

Soittamalla selviää.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Maalia ei saa osassa olla jos se menee kuumasinkkiin, ja reikiä sopivasti pitää olla ettei jää ilmataskuja. No tekevät niitä tarvittaessa polttopillillä :mrgreen: . Eli kannattaneen tosiaan soitella vaikka lähimpään sinkkilaitokseen ja kysellä vinkkejä asiasta, ja heidän intoa moiseen prokkikseen...

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

-HH- kirjoitti:Maalia ei saa osassa olla jos se menee kuumasinkkiin, ja reikiä sopivasti pitää olla ettei jää ilmataskuja. No tekevät niitä tarvittaessa polttopillillä :mrgreen: . Eli kannattaneen tosiaan soitella vaikka lähimpään sinkkilaitokseen ja kysellä vinkkejä asiasta, ja heidän intoa moiseen prokkikseen...
Joo, puhtaaksi pitäisi saada ennen sinkitystä. Esim. elektrolyysiä voisi kokeilla. Tarvitset silloin altaan, mihin voit upottaa puhdistettavan osan, vettä esim. kristallisoodaa virtaa esim. akusta ja hyvät hermot muutamaksi viikoksi. Toivottavasti toimii myös isojen kappaleiden kanssa. Joku elämäntapaentisöijä osaisi varmaan antaa parempia neuvoja.

Jos palkit on irrallisia, niin sopii varmaan joka laitoksen altaaseen, mutta jos kyseessä on vaikkapa isomman värkin runko, niin kannattaa selvittää sinkitysaltaan mitat. Sitten kun maalaat sen sinkityn palkin, niin teollisuus- tai siltamaalarit antavat kunnollisia sinkityn maalausalustan esikäsittelyohjeita, niin maali ei kuoriudu.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Oulussa on myös aloittanut/aloittamassa yksi firma soodapuhallukset. Itsellä on tarkoitus kiikuttaa tuonne alumiiniosat tämänhetkisestä projektista.

http://www.nordicmediablasters.com/

Tuolla soodalla ei taida saada palkkien sisältä puhallettua. Jos palkit saa purettua niin Annalankankaalla Tolonen puhaltaa kuonalla nopeasti ja tehokkaasti. Kahden projektin alustat puhalluttanut tuolla ja puhdasta on tullut. Toki tuolla ei pääse palkkien sisälle. Osaa kuitenkin hommansa, eikä pellit ole venyneet.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Soodapuhalluksesta tuli mieleen...
http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

Hyvin puhdistu prätkän kaasarit, vaimo kyllä ihmetteli että mihin katos purkit ruokakaapista :wink:

Vastaa Viestiin