Spider QV 89 Nakkila-Rooma-Nakkila

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Spider QV 89 Nakkila-Rooma-Nakkila

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Piti aloittaa tämä jo aikaisemmin, no parempi myöhään kuin,,,,,,,. Tuli tavoitteeksi, varmaan vaimon ideasta ajaa Spiderilla Nakkilasta Roomaan ja takaisin, olen nyt sillä reissulla, autona tietenkin Alfan Spideri 89, joka on ollut minulla 5vuotta ja olen ajanut sillä n.40 000( mittarissa 200th), mikä edesauttoi päätökseen lähteä kun auto oli "tuttu". Parin vuoden aikana on uusittu pyörän ja perän laakerit, bensapumppu, vaihdelaatikon laakerit ja pari syncroa ja kytkin paketti, ennen lähtöä tuoreet öljyt ja jarrunesteet. Tähän mennessä kun kilometrejä takana reilut 3000th ja Colosseum on kierretty niin auto pelittänyt 10+ arvoisesti ja kädet ristiin jotta loputkin menisi hyvin. Nyt olen Livornossa ja lähden seuraavaksi tsekkaamaan Pisan tornin, katto alhaalla tietenkin. Kuvia ja vastailuja lisään jossain vaiheessa, riippuen verkon saatavuudesta ja ajasta.
Liitteet
Alfa parkissa.jpg
Alfa parkissa.jpg (155.82 KiB) Katsottu 7389 kertaa

Avatar
Gasolina
Viestit: 4725
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Upea reissu ja hienoa, että auto on pelannut kuten pitääkin. Kirjoittele vaan lisää jahka tilaisuutta siihen tulee, antoisaa reissun jatkoa!
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hienoa. Olehan yhteyksissä.
Nim.merk. ku ny saaristokierroksen pääsis ajamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hienoa että reissu onnistuu suunnitellulla tavalla. Saadaan taas miitissä uutta jutun aihetta.

Näkyykö 100-vuotis bileet katukuvassa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Varmasti hieno reissu jos vaan kelit suosii. Olen itsekin haaveillut käyttäväni Spiideriä sen kotikonnuilla mutta haetaan nyt ensin Mikkelistä uskoa toimivuuteen :P

Kirjoittelehan kokemuksia!
- Epäkelpokeräilijä -

Julli
Viestit: 233
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onnea uskallukselle ja hienolle matkalle!

Aasinsiltana tätä käytän ja kysynkin, että mitenkähän mahtaa siellä Saaristokierroksella onnistua lautoille siirtyminen matalalla Spiderilla?
Itsellä kolisi jo katsastusmiehen pukilta pois ajettaessa, joten hieman rampit jännittävät.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Loistavaa toimintaa!

Laajempaa rapoa sitten joskus!

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ja herrasmiessäännön mukaisesti postaat ainoastaan sadekelikuvat ettei meille katollisille tule paha mieli.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Varmasti upea reissua! Nauttikaa koko rahan edestä ja raporttia odotellaan.

Ihan haikeana ajattelen josko minäkin joskus saisin omani sellaiseen kuosiin tuollaiselle reissulle uskaltaisi lähteä.
Olisihan se upeaa päästä vanhukselle näyttämään synnyinseutuja.
One life, live it!

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Noniin, nyt hotellissa hyvä langaton yhteys.Viimeistä iltaa Italiassa ja Comon rannalla, upeta maisemat ja tiet ja bonuksena vartin sisään kaksi vanhempaa Spideria, vähän sitä ennen tauko paikalla tanskalainen samanlainen qv! Vähän keskusteltiin ja potkittiin renkaita ruotsiksi. Aamulla lähdettiin Levannosta Portofinoon ja sitten Autostradaa Genoven ja Milanon kautta Comolle joku 180km ja varmaan 20tunnelia!, lämpötila on ollut jotain 30something ja tietenkin kattoalhaalla ja luu ulkona! Pääasiassa ollaan ajeltu pikkuteitä mutta välillä on pakko edistää matkaa stradoilla, pienet tiet on pääsääntöisesti hyviä ja todella makeita ajella mutta välillä tulee myös pätkiä missä "kelirikko" on tapahtunut, paljon todella tiukkoja mutkia ja nousuja, 2L tuntuu vääntävän todella hyvin ja lämmöt on pysynyt aisoissa. 100 vuotis bileet näkyivät ainakin tullessa kun ylitettiin Alpit Gotthardin kohdalta (ei tunnelissa) niin kauniita Alfoja oli parkkiksella 5kpl, niin ja kelit oli kohdallaan ja Alpit ylitettiin katto alhaalla, oli elämys!
Reittinä matkalla on ollut Ruotsin itä ranta Mamööseen ja Rödbyyn lautalla yli Saksaan, jossa pikkuteitä kaikkien dorffien läpi Kölniin ja Reinin vartta Wiesbadeniin, sieltä kaverille Zurichiin ja sitten Alpit ja Como, sen jälkeen hiemna siksakkia Toscanassa ja Roomaan, takaisin rantaa pitkin ja taas Toscanaa ja rantaan. Koko matkan mottona on ollut matkan teko ja maisemat, henkisesti varauduttu mahdollisiin ongelmiin, joista yleensä varmaan selviää korjaamossa. Jotenkin tuntuu että autokin nauttii synnyin seutujen meiningistä.
Liitteet
Alfa Luganossa.jpg
Alfa Luganossa.jpg (136.85 KiB) Katsottu 6949 kertaa
Alfa varjossa.jpg
Alfa varjossa.jpg (167.21 KiB) Katsottu 6949 kertaa

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Parit kuvat vielä sitten täytyy irrottautua läppäristä. Varustelistaa voisi laittaa vielä, otin mukaan jeesus teippiä, nippusiteitä, pätkän johtoa, sivuleikkurin, 4 lenkkiavainta, jakarin, pienen hylsysarjan, 1,5 L vettä, 2L Öljyä, 2kpl turvaliivejä, akkukaapelit, lippalätsä, aurinkorasvaa, vara tuulettimen hihnan ja luottavaisen ja toiveikkaan mielen. Kaikki nämä mahtui sinne luukuun taakse tavara säiliöön paitsi öljyt laitoin akun viereen verhoilun taakse ja kaapelit vararenkaan alle.
Liitteet
Parkissa aamulla.jpg
Parkissa aamulla.jpg (152.58 KiB) Katsottu 6926 kertaa
Korkealla.jpg
Korkealla.jpg (132.25 KiB) Katsottu 6926 kertaa

Avatar
Gasolina
Viestit: 4725
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

apalfa kirjoitti: Aamulla lähdettiin Levannosta Portofinoon
Tuo taisi olla ns "pakollinen" :-D
Giulia Super -69

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Jeps! Isoisä käynyt joskus 60-luvun alussa ja kehunut että sellainen on olemassa, pitihän se tsekata. Ihan siistiä tietää, että on olemassa kaupunki sukunimen mukaan Italiassa!

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Nyt olemme paluumatkalla ja Saksassa Biberachissa, mielenkiintoista todeta että 300km ajolla Italian Comosta Saksaan on ylitetty Alpit St Bernadinosta, oltu Sveitsissä, Itävallassa ja ajettu Lichensteinin rajapintaa, eli jos asuisi keski euroopassa niin eipä olisi pitkä matka juuri mihinkään. Como järvi ja sen rannat olivat kyllä yksi matkan koho kohtia ja varsinkin kun sattumalta löytynyt hotellikin oli terasseineen ruokineen niin Italiaa että! Kaksi vanhan korimallin Spideria bongattu ja uudempia varmaan kymmeniä, saman malliset moikkailee mutta uudemmat ei, morotteluja tulee avoautoista silloin tällöin. Alppien ylitys meni taas katto alhaalla ja auto toimi hyvin, tiukoissa neulansilmissä joutuu laittamaan ykköstä kun ei uskalla mennä 360asteen kääntöön vauhdilla, kakkosella tarvii antaa kierroksia yli 3 tonnin niin jaksaa myös kiihtyä ylämäkeen, muuten jos yrittää alle sen tuntuu hieman hyytyvän ja lämmötkin hieman nousee, kierroksien antaminenkin laskee lämmöt kohdalleen, asensin muuten sen tuulettimen propellin ympärille kuuluvan ohjaimen keväällä ja mielestäni äänet ei muuttunut ja varmaan on vaikuttanut jäähdytykseen reissun aikana positiivisesti. Alastulossa olen käyttänyt moottorijarrutusta ja jarruja säästeliäästi, ihan hyvin pärjäsi ja mitään jarrujen häipymistä en havainnut. Mutkat auto ottaa kyllä nätisti ja ohjaus on sopivan nopea jyrkkiin mutkiin, mitään kaahausta en ole kyllä harrastanut vaan sopivaa 50-70km/h:tä mennyt, varovaisuutta on pitänyt harrastaa koska italiaanot ottaa mutkat kyllä vähän turhan reilusti, useasti on mutkan takaa tullut omalla kaistalla auto tai prätkä, ajo meininki on melko reipasta, minä olen ollut useasti tien tukkeena jollakin lukemattomista vuoristo teillä.
Liitteet
mutkaa.jpg
mutkaa.jpg (147.98 KiB) Katsottu 6760 kertaa
Alfa ja Alpit.jpg
Alfa ja Alpit.jpg (165.78 KiB) Katsottu 6760 kertaa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Aika unelmareissu, joka ei ole ostettavissa mistään Finnmatkojen nettikaupasta!

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Spider QV 89 Nakkila-Rooma-Nakkila

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Oho, tälle reissulle pitää kyllä nostaa virtuaalista hattua, epäilemättä mahtava kokemus! Hauska lukea kokemuksistasi. Missähän kunnossa selkäsi mahtaa olla lomareissun jälkeen?

Omiakin kokemuksia hieman vastaavanlaisesta seikkailusta löytyy. Itselläni on Type4 Spider, jolla tuli nelisen vuotta sitten ajettua lomareissu Amsterdamista Nizzaan ja takaisin. Yhteensä kilometrejä kertyi about 3 000 km. Senkin jälkeen on tullut käytyä esim. Normandiassa. Huolettomia kilometrejä takana, ei mitään teknisiä ongelmia. Pitkän matkan ajossa haasteet ovat lähinnä ergonomian puolella. Meikäläinen on kuitenkin 186cm pitkä ja vanhassa Spiderissä ajoasento on varsin omintakeinen...

40 000 km viidessä vuodessa avoautolla on muuten aikamoinen kulttuuriteko Suomen suvessa. Oman Spiderin mittariin on reilun neljän vuoden yhteisen taipaleen aikana kertynyt vajaat 30 000 km (yhteensä autolla ajettu nyt 82 000 km), mutta auto sijaitseekin Hollannissa ja toimi pari ensimmäistä vuotta jopa meikäläisen jokapäiväisenä käyttöautona.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hienoa...

33:lla en uskaltaisi lähteä moiselle reissulle vaikka olisi kunka läpikäyty :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Kiitoksia kommenteista, pyrin vastailemaan ja myös kertomaan kokemuksista ja fiiliksistä. Selkä voi mainiosti vaikka normaalisti poden pientä jäykkyyttä selässä, toimistotyö ja ankara löhöys työtuolissa saa ihmeitä aikaan. Ainoa vaiva on lähinnä palaneet käsivarret kun en riittävästi kerkeä lisäämään ajon aikana aurinkorasvaa, hyvä vinkki olisi ottaa löysiä valkoisia kauluspaitoja, jotka suojaa käsivarsia ja niskaa, niin ja lippis on ehdoton, nenäkin on palanut.

Täytyy edelleen muistuttaa että Spiderini ei ole mitenkää näyttelykuntoinen tai hyvin läpikäyty vaan tasaisesti kulunut paljon käytössä ollut avopeli, jota olen tosiaan käyttänyt tyyliin satoi tai paistoi arkikäytössä ja varmaan siitä pohjinmiltaan perustuu uskallus lähteä pitkälle reissulle, kokemus on vain antanut suuntaa sille, että periaatteessa pitäisi toimia, tietenkin alussa mainitut korjaukset lisää uskoa toimivuuteen.
Onhan autossa muutama peikko, kuten polttoainetankki, joka tuppaa ruosteen takia hieman vuotamaan, jos tankkaa piripintaan ja lämpimässä bensaan laajentuessa alkaa tihkumaan ja haisemaan, hommasta selviää kun ei tankkaa ihan täyteen. Korvat höröllään tulee vähän ajettua, kunhan kolina pakoputkesta ja alustasta ovat tuttuja, ihan reissun alussa vasemman takapyörän "suojakilpi" oli kostea ja jouduin hieman pohtimaan että mikä? Jotenkin päädyin siihen että akselin stefa on päästänyt hieman läpi, enkä murehtinut sitä paljoa kun Alfa Service on samassa maassa, nyt se on ollut ihan kuiva eikä mielestäni mitään ylimääräistä kuulu tai tunnu. Matkan aikana olen stressannut autoa ja tavaroiden varastamista paljon vähemmän, mitä ennen matkaa kuvittelin, mikä on tehnyt matkasta tietenkin myös mukavan kokemuksen.
Tänään päädyttiin Bad Hersfeldiin, joka on ilmeisesti, joku musiikkikaupunki, minä moukkana en tietenkään tiedä nyt tästä yhtään mitään, 100m päässä on joku raunio ja sieltä kuuluu klassista soitantaa. Kävimme myös musiikkiin liittyvässä paikassa eli Thomann musiikkikaupan toimipisteessä keskellä ei mitään, pienen navigaattori pyörityksen jälkeen löysimme paikan, tietyömaat aiheuttavat välillä pientä kieputusta. Jumatsuikka sitä kitaroiden määrää yhdessä hallimaisessa huoneessa, laput silmille ja lompakko vaimolle, onneksi autoon ei mahdu mitään! Samalla poikettiin Thomannin suomalaisen myyntihenkilön suosituksesta Bambergissa, jonka altestad oli todella hieno, joki halkoi kuohuvana kaupunkia ja koristeelliset talot olivat hienoja, siis taas neverheard paikka ja hieno. Huomenna pitäisi päästä Tanskan rajalle ja lauantain aikana Ruattin puolelle, vielä ei uskalla liputtaa vaikka pitkästi on takana.
Liitteet
Bamberg.jpg
Bamberg.jpg (146.17 KiB) Katsottu 6522 kertaa
Alfa Banberg.jpg
Alfa Banberg.jpg (142.24 KiB) Katsottu 6522 kertaa

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kai nyt muutama plektra olis mahtunut?
Ride on!

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Kaiken kaikkiaan innostava raportti! Kiitos tästä! :-D

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

No, ostin mä rumpupalikat pojalle, sen verran olin sokaistunut että plektra mahdollisuutta en edes muistanut, huomenna ylitän rajan Tanskan puolelle eikä ole oikein hyvää ideaa mihin viinit laittaisi (plan1: vaimo ajaa, mä pidän niitä sylissä ja kattelen)(plan2: en osta mitään, pysyn terveenä jne,,,)(plan3: Spiderin penkkien takana on korkeus suunnassa tilaa?)

Tänään tuli rykästyä oikein kunnolla, jotain 600km, nyt Flensburgissa liki Tanskan rajaa, sää oli hyvä, 27astetta ja koko matka katto alhaalla! Ihmeellistä on se että kun on mielenkiintoista niin sitä ikään kuin menee vahingossa? Paljon nähtävää, erillaisia autoja, paljon avoautoja, maisemia, tietä, taukoja,,,,matka, se on tärkeää! Laskin parin tankkauksen kulutuksen, eka oli 7,45 sisältää moottoritietä ja toinen 6,4 sisältää lähinna maaseutu teitä 65-90km/h, visalla olen kaikki tankkaukset maksanut, joten litrat saan kirjattua hyvin ja kokonais km taitaa myös selvitä.
Pysähdyttiin yhteen pikkukylään ja piti otta kahvi ja pulla, no kahvilan pitäjä toi mehua, kivennäisvettä, kahvia, sämpylöitä, salaattia, tartar (raaka jauheliha) tarpeet kera sipulin, kanamunat, juustot ja iloisen hymyn, nopeat kahvit muuttuivat tunnit hyväksi terassi tauoksi, hinta 15 euroa.
Emme varanneet matkalle yhtään hotellia, vaan määränpäässä, haimme navigaattorin avulla tai bongasimme majapaikat ja kysyimme yöpymismahdollisuutta, aina on löytynyt heti tai puolentunnin sisään, hinta haitari on ollut hieman korkeampi kuin ajattelin 50-120euroa, no näistä voisi laittaa myöhemmin lisää. Hotellien taso hieman vaihtelee mutta jokaisesta on jotain positiivistä jäänyt mieleen, aina on viihtynyt.

Kuvissa: Portofino, uskomattoman kaunis poukama lähellä Genovea, rikkaat käyvät siellä isoilla veneillä ja liikkeet rannassa myyvät ylellisyys tuotteita, kannattaa käydä. Tanskalaisen Jenssin QV -88, hakenut ruotsista, ajettu muistaakseni just 100th, aivan sattumalta kurvattiin tien syrjään ja parkkeerattiin viereen, mukava kaveri, oli kiinnostunut Italialaisista autoista ja moottoripyörista ja kierteli nyt teknisiä museoita.
Liitteet
Portofino.jpg
Portofino.jpg (147.71 KiB) Katsottu 6353 kertaa
Jens Spider QV.jpg
Jens Spider QV.jpg (172.99 KiB) Katsottu 6353 kertaa

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

KA,kaks kameolonttisammakkoa :P ,joko koknaan mustana tai sitten chromia niin perkuleesti. Hieno kuva ! 8) Routekuvakkin olis kivoja,niihin vaikka linkki,päiväkirjakaan olis pahitteeks :wink: ...(tosin jos multa lomilla ruvettais liikaa pyyteleen,haistattaisin kaikille räkäsiä savuja).

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Hieman haikeana ja toisaalta onnellisena, kun reissu on mennyt hienosti koko ajan ja olemme nyt Ruotsissa Jonköpingissä, tukholmaan enää reilu 300km. Aamulla lähtö Flensburgista ja ennen rajaa käynti CITTI-market ketjun myymälässä hakemassa ihan vähän viiniä ja käynnistää plan 1 ja 3 yhdistelmä, siis vaimo ajaa ja kattelen ja pari hanapakkausta mahtui penkien taakse. Voi luoja sitä viinipullojen määrää, yhtäpaljon kuin kaikissa etelä Suomen alkoissa yhteensä, Tanskalaisille hamstraajille oli hanapakkausvuori mistä valita maukkaita viinirypäle tuotteita, otin siitä kasasta omani 9euroa/kpl, melko halpaa. Tehtiin pikä päätös yrittää oikaista fynhavnin lautalla ja onnistuttiin pääsemään ekaan lauttaan, varaamattomat saavat oman jonon ja jäävät odottelemaan seuraavaa, ehkä se auttoi että ostin myös lipun heti kun saavuin satamaan, matkassa se teki vain n.50km oikaisua mutta kahvit sai juotua ja uusi kokemus. Ruotsin puolelle mentiin nyt helsingör-hborg lautalla, kivasti visa-kortti koneeseen ja kun puolihuolimattomasti kattelin konetta luulin sen kysyvän pin koodia niin kysyikin matkustajien määrää, no onneksi koodini alku no on pieni, maksoin vain kolmesta matkustajasta. Navigaattori teki taas hauskan kun päästiin E4 alkuun piti kiivasti päästä tankkaamaan, laitoin hakuun ja kone ohjasi tontille missä uusi rivari, mun päivitys on 2009! No kyllä se on toiminut pääasiassa tosi hyvin, ilman sitä olisi ollut vaikeampaa, parin sadan metrin päässä oli toinen automaatti. Vaimo väänsi hborgista Jonköpingiin melko reipasta vauhtia ja minä totesin että hyvin kelpaa/mahtuu pelkääjän paikalla istua, se on hyvä avopeli tuo Spider.
Kuvat: Vähän road kuvaa Saksasta ja Spiderin tavaran kuljetuskapasiteetti on ihan hyvä, mahtaako mahtua sama määrä kovakattoisiin uusiin avopeleihin kun pitää se katto mahtua tavarasäiliöön?
Liitteet
Spider pakattuna1.jpg
Spider pakattuna1.jpg (141.73 KiB) Katsottu 6257 kertaa
Saksan maaseututeitä.jpg
Saksan maaseututeitä.jpg (132.28 KiB) Katsottu 6257 kertaa
Jossain Saksassa.jpg
Jossain Saksassa.jpg (174.99 KiB) Katsottu 6257 kertaa

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Pari pakkaus kuvaa lisää.
Liitteet
Spider pakattuna3.jpg
Spider pakattuna3.jpg (155.64 KiB) Katsottu 6254 kertaa
Spider pakattuna2.jpg
Spider pakattuna2.jpg (142.45 KiB) Katsottu 6254 kertaa

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

apalfa kirjoitti:... Italian Comosta Saksaan on ylitetty Alpit ... oltu Sveitsissä, Itävallassa ja ajettu Lichensteinin rajapintaa... Alppien ylitys meni taas katto alhaalla ja auto toimi hyvin, tiukoissa neulansilmissä joutuu laittamaan ykköstä kun ei uskalla mennä 360asteen kääntöön vauhdilla, kakkosella tarvii antaa kierroksia yli 3 tonnin niin jaksaa myös kiihtyä ylämäkeen,...... Mutkat auto ottaa kyllä nätisti ja ohjaus on sopivan nopea jyrkkiin mutkiin, mitään kaahausta en ole kyllä harrastanut vaan sopivaa 50-70km/h:tä mennyt, varovaisuutta on pitänyt harrastaa koska italiaanot ottaa mutkat kyllä vähän turhan reilusti, useasti on mutkan takaa tullut omalla kaistalla auto tai prätkä, ajo meininki on melko reipasta
Aikas samantapaiselta reissulta Juhanuksena palanneena. Roomaan asti en tällä kertaa ajanut ja Nakkilassa on tältä suvelta vielä Spiderilla käymättä... No, en varasta ketjuasi omaan reissuuni, mutta tuota alppiteiden ajamista vähän kommentoin. Kukin ajaa tyylillään - minusta hauskinta oli juuri serpentiineillä revittely. Madalletulla alustalla ja uusilla ContactSporteilla Spider (916) nuoli neulansilmät kuin liimattuna. Yksikään ducati ei pärjännyt alppiteillä, kun Spiderillä pystyi lähtemään mutkista sellaisella nopeudella, ettei moottoripyörien parempi kiihtyvyys auttanut nousuosuudella. Nastaa! Kierroksia nousut tosiaan vaativat, mutta iloisesti kiihtyi 4000-7000 välillä mäessä kuin mäessä.

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Maanantai ja paluu 16 päivän reissusta, kaikki hyvin paitsi pitää taas totutella normaaliin rytmiin. Kilometrejä tuli parikymppiä alle 7000th ja vaikka tuntuu paljolta niin hemmetin mukavaa ja antoisaa ajelua on ollut, se vaan on niin kuten Alfieri totesi, mutkaisilla maisema teillä ajaminen on nastaa, hitaasti tai hyvällä tatsilla ja Alfalla! Tietenkin hyvät maisemat ja eläväinen liikenne tekevät kokemuksesta mielenkiintoisen ja piristävän, missä kilometrit eivät tunnu kuten arkiajossa. Koko reissu meni hyvin ja auto kyllä pelasi loppuun asti täydellisesti, kirjailen vähän myöhemmin kustannuksia, kulutuksia jne...

Ruutulipulla piti paluun kunniaksi skoolata ja melkein olisin pessyt auton helmeilevällä loistavasta toiminnasta, niin hienoa oli saavuttaa ja toteuttaa yksi haavematka!
Liitteet
Paluun kunniaksi.jpg
Paluun kunniaksi.jpg (153.52 KiB) Katsottu 6038 kertaa
Varovaisesti alamäkeen.jpg
Varovaisesti alamäkeen.jpg (128.48 KiB) Katsottu 6038 kertaa
Mukavat mutkat.jpg
Mukavat mutkat.jpg (149.65 KiB) Katsottu 6038 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Uskomattoman upeita maisemia! Hienoa että Alfa toimi kuin kello,ja oli uskallusta lähteä moiselle turneelle. Etäisissä haaveissa ois joskus taluttaa Maserati samankaltaiselle reissulle! Ehkä sitten kun olen iso ja rohkea... :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Samantyyppisen matkan suurelta osin samaa reittiä joskus Turbo Unolla ajelleena ei voi muuta kuin onnitella hienosta matkasta ja kiitellä kiinnostavasta matkakertomuksesta/kuvista. Pitäisköhän ottaa ensi kesän tavoitteeksi itsekin jotain vastaavaa...?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Myös itse ajelin ennen juhannusta pari viikkoa vaimon kanssa Como-järvellä (lähinnä tietysti järven ympäristössä.) ,Sveitsissä Zurichissä ja käytiinpä myös Liechtensteinissa.
Hyvistä puolista voisi mainita upeat maisemat ja Italian puolella olleet mahtavat kelit.Huonoina puolina Sveitsissä koko viikon kestänyt vesisade ja se että me emme olleet valitettavasti liikkeellä Spiderilla vaan Bergamosta Hertziltä vuokratulla dieseli-Fiestalla. :-D
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Kiitoksia taas kommenteista, nyt on sitten melkein viikko lusittu Suomessa ja unissa edelleen ajelee pitkin Italiaa, onneksi kelit pitäisi olla hyvät, jotta voi ulkoiluttaa itseään ja autoa. Lopuksi ajattelin laittaa vähän kustannuksia mitä tuli maksaamaan, Visaahaan on vingutettu kun se on niin helppokäyttöinen matkalla. Käteistä olin varannut 800euroa alkuun ja Ruotsissa piti ottaa pakollinen satku seinästä, Italiassa otin vielä 600 euroa lisää, käteistä käytin kaikkeen sekalaiseen kuten huoltoasemien kahviot, ravintolat, vesipullot, irtoviinit, yksi yöpyminen, jokunen tankkaus, jne...käteistä siis 1500euroa. Hotellit maksoin aina Visalla paitsi se yksi(60€)+muut 13yötä oli yhteensä n.1140euroa, pari yötä olin kavereilla, jotka maksettiin tuliais salmiakeilla n.5kg, sillä voi aina maksaa yöpymiset :mrgreen: . Bensaan meni 780euroa ja Italiassa yleensä ostetaan tasasummalla ainetta, jota sitten tulee epämääräinen litramäärä mikä ei aina edes selvinnyt kuitista, joten pitkällisten laskutoimituksien jälkeen sain litramääräksi noin 538L ja kulutukseksi 7,7l/100km, litran keskihinnaksi tuli jotain 1,45, tämä sitten tosiaan suuntaa antava kun ne litrat puuttuivat monesta kuitista tai sitten en vaan osaa tulkita niitä oikein :roll: . Öljyä lisäsin matkan aikana sen 2L mikä mukana oli ja 1.5L vettä. Tanskan lauttoihin , siltamaksuihin, taxfreet, Tanskan kahvittelut, ravintola Zurichissä lisäsivät Visaa 588Euroa ja lopuksi vielä Ruotsin lautta menopaluu mikä on maksettu ja varattu aikaisin keväällä oli 420 €, joten loppusummaksi tulee jotain 4500€. Kustannuksia voi varmaan säästää Hotelleissa, syömisissä tai ostamalla Volvon, joka menee tankillisella jopa 1740km, no se onkin sitten jo toisenlainen reissu? Matkan kustannukset menivät vähän yli budjetin mutta niinhän usein käy, pääasia että kaikki meni hyvin ja mukavaa oli.
Lopuksi parit Hotelli suositukset, Firenzen lähellä moottoritien varrella Valdarnossa, Hotel Michelangelo oli juuri remontoitu ja hinta 79€ aamiaisineen oli matkalaiselle hyvä yöpyminen vaikka ympäristö oli hyvin basic. Como järven rannalla Alberghetto della Marianna oli ranta terasseineen hurmaava ja menun neljän kohdan illallinen viineinen oli yksi huippukohdista, yö 85€ ja illallinen 80€. Hotellit olivat kaikki omalla tavallaan hyviä, vaikka matkan aikana oppi sen, että vastaan otot ja ravintolat olivat aina siistejä, mutta huoneessa saattoi olla hieman eri fiilis verrattuna vastaanottoon, mutta kuitenkin aivan ok. Halvin Hotelli oli alkumatkan ristorante Arcade Comossa 50€ ilman aamupalaa ja kallein köpiksen Scandic 120€, erikoisin oli Family Beach Village Regina Del Mare lähellä Livornoa, mikä oli italialaisten rantaloma kohde, tyylikäs huoneisto kahdessa tasossa omalla terassilla aamupaloineen 100€. Paras maisema oli Civitavecchian La Medusassa joka oli jo parhaat päivät nähnyt mutta parveke oli suoraan merellä vierasvenesatamaan ja avomerella 80€. Visa laskua täytyy nyt tarkkailla ettei ole tullut mitää ylimääräisiä,,,,ja alkaa suunnitella seuraavaa.
Liitteet
Sveitsissä.jpg
Sveitsissä.jpg (133.66 KiB) Katsottu 5755 kertaa
Alberghetto della Marianna.jpg
Alberghetto della Marianna.jpg (156.1 KiB) Katsottu 5755 kertaa
Hotelli Valdarnossa.jpg
Hotelli Valdarnossa.jpg (140.33 KiB) Katsottu 5755 kertaa

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

pari Toscanan kuvaa vielä,,,,,
Liitteet
Toscanssa 2.jpg
Toscanssa 2.jpg (87.57 KiB) Katsottu 5752 kertaa
Toscanassa.jpg
Toscanassa.jpg (129.03 KiB) Katsottu 5752 kertaa

Avatar
Gasolina
Viestit: 4725
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Taitaa mennä pari päivää totutellessa taas elämään täällä pohjolassa , no onneksi tämän hetkinen ilmasto hiukan helpottaa siirtymää :)
Giulia Super -69

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

apalfa kirjoitti:Italiassa yleensä ostetaan tasasummalla ainetta, jota sitten tulee epämääräinen litramäärä mikä ei aina edes selvinnyt kuitista
voihan siellä pyytää myös "tankin täyteen" tai vaikka halumansa litramäärän, palvelu on palvelua :) ja joskus voi jostakin jopa löytää itsepalveluaseman :)
apalfa kirjoitti:Hotellit olivat kaikki omalla tavallaan hyviä, vaikka matkan aikana oppi sen, että vastaan otot ja ravintolat olivat aina siistejä, mutta huoneessa saattoi olla hieman eri fiilis verrattuna vastaanottoon
Varminta on pyytää käydä katsomassa huone etukäteen. Saksassa antoivat meille eräässäkin hotellissa kolmen huoneen avaimet - kaikki saman hintaisia, mutta aivan erilaisia sekä sisustukseltaan - että peruskorjausvuodeltaan!! Oman kokemuksen mukaan hinnat olivat juuri tuollaisia. Mukavan ja siistin huoneen sai Saksassa n. alkaen 69 e, Italiassa hintataso kympin-pari korkeammalla, yläraja on tietysti omasta lompakosta kiinni, mutta miellyttävä perhehotelli, mukavassa kaupungissa, tilava ja siisti huone hyvällä näköalalla kohtuulliseen hintaan: on aina jotenkin voittajafiilis kun sellaisen löytää :)

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Näytti olevan paikallislehdessäkin juttu tästä retkestä. Hieman typistetympänä tosin. Vielä kun olisivat laittaneet linkin tähän ketjuun niin olisi halukkaat löytäneet lisää kuvia jne. Joka tapauksessa hyvä oli juttu noinkin.

apalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
Car(s): EX Spider QV -89
Paikkakunta: Pori/Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apalfa »

Olis pitänyt tosiaan linkittää, hyvä idea, ei tullut mieleen, siinähän olisi samalla saanut tehtyä foorumia tutuksi.
Matkaan liittyen olisi tarkoitus vielä tarkistaa lähinnä alustan kuntoa onko tullut kulumaa jne,,, oikean takapyörän takaa on löytynyt pari kertaa öljyläikät lattialta, stefa ilmeisesti falskannut vaikka on viime vuonna vaihdettu. palaan tähän myöhemmin.

Vastaa Viestiin