Mitä mieltä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mitä mieltä?

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

viime viikon keskiviikkona vein auton isäni luo, 3km päähän tuulilasivaihtoliikkeestä, kun en itse päässyt autoa viemään-lähdin reissuun, auto käynnistyi erinomaisesti.

Torstai aamuna isäni vei auton aamulla 3km päähän tuulilasivaihtoon alfan, käynnistyksessä ei ongelmia.

Perjantai aamuna isä hakee auton kotiinsa. Tuulilasivaihtomiehet sanovat että käynnistyi erittäin vaivalloisesti, neljännellä vasta. Isä vie auton kotiin 3km päähän eikä aja sillä enää.

Nyt maanantaina auto ei käynnisty lainkaan. Ensimmäistä kertaa kokeilin käynnistää-pyöritti starttia vähäsen ja hyytyi totaalisesti-akku tyhjä. Enää ei tapahdu mitään avainta käännettäessä.


Ennen kuin lähden ostamaan uutta akkua, haluaisin kysyä mielipidettänne.
Periaatteessa syy on tuulilasivaihtoliikkeen, koska soitin niille tänään ja kysyin minkä takia, vastasivat että jättivät sisävalot palaamaan 24h ksi vahingossa. Puhuin niille ystävällisesti, puhelu loppui heidän sanoihin, älä nyt viitsi haista paska ja löivät luurin korvaan.

Vai olenko väärässä ja syy onkin autossa kun söi akun virran jostakin syystä?

Rahasta ei ole kyse ettei uutta akkua ostaisi, vaan ainoastaan periaatteesta.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei akun pitäisi rikki mennä siitä että se tyhjenee. Eri asia on jos sen jättää tyhjänä pakkaseen mutta siitä ei lähipäivinä ole tainnut olla pelkoa.

Jos vm2004 auton akku on vielä alkuperäinen niin onhan se aikakin jo vaihtaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kannattaa kokeilla ladata akkua. Ainakaan tekstistä en huomannut että sitä olisi yritetty. 3km ajo ei ehdi akkua ladata.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Varsinkaan näillä keleillä 3 km matkalla ei tapahdu mitään latausta kun ilmastointi ja puhallin huutaa täysillä. Mutta kyllähän 6 vuotta alkaa olla aika reipas ikä akulle. Mitä tulee tuohon lasiliikkeen kommentiin, niin olisi hausa tietää, että mitä olit heiltä vaatimassa.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

en vaatinut mitään. keskustelin asiasta niiden kanssa ja tiedustelin heidän mielipidettä.

Juu täytyy ladata akku, jos se auttaisi, jos ei niin uutta saa kaupasta:)

_______________________________________
En toisaalta ihmettele jos parin vuoden kuluttua katon reuna rupeaa kuplimaan ruostetta, vaikuttivat nimitäin niin vastuuntuntoisilta että..

^^^Toivottavasti olen väärässä^^^ :-D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mielipide: Otsikko on kuraa


Onko soitin vaihdettu? Ainakin vanhemmassa 156 Alfassa auton johtosarjassa piuhat menevät muistaakseni hieman hassusti ja on mahdollista, että soittimelle syötetään koko ajan 12V

(Syötettiinköhän siinä 12V kahteen pinniin jatkuvana ja sitten virtalukon ohjaus oli jossain muualla kuin olettaisi)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Olen viime aikoina tullut siihen tulokseen, että elämässä selviää helpolla, ellei erehdy lämpenemään yksinkertaisia hommia tekeville henkilöille. Erään raksafirman työnjohtaja sanoi, että ainoa mikä auttaa, on jättää rahat maksamatta. Ei turpaanveto, ei mikään. Ja nämähän eivät myyneet akkuja, joten yksikään isku ei tule osumaan.

Jos tuosta selviää akun vaihdolla tai latauksella + aktiivisella unohduksella, niin ei saa myöhemmin sydäriä patoutuneesta vituksesta. Itse tajusin tämän liian myöhään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No jos nyt kumminkin auto saadaan uudella akulla (tai peräti vain latauksella) toimimaan, niin en stressaisi asialla, totta kai on hyvä että soitit liikeeseen ja toit asian esille, eihän tuollainen huolimattomuus sovi mihinkään tilanteeseen, eikä se valojenkaan sammuttaminen ole niin vaikeaa.

Mullakin on 2003 ja alkeperäinen akku, talvella tulee hyytymään, pitää vaihtaa syksyllä tai ennen mahdollisisa pidempiä reissuja
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Juu en minä tästä stressiä ota =) ärsyttää todella vaan todella paljon tuo joidenkinihmisten huolimattomuus, tasa-arvottomuus jne.. En koskaan enää käytä tuota liikettä, mainostan: KOUVOLAN AUTOLASI. Ja kyse ei tässä hommassa ei ole rahasta vaan periaatteesta. Jos mä vien auton sinne, tai minne tahansa korjaamoon tms paikkaan X-kuntoisena, niin sen jumalauta pitää myös tulla sieltä pois samassa kunnossa, missä se tulikin. Tästä ei voi kukaan olla erimieltä.

Olen sellainen henkilö, joka normaalisti ehkä antaisi tämä asian olla ja nauttisi Alfalla ajelemisesta, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että en aio antaa asian olla, vaan otan yhteyttä kuluttajasuojaan ja jatkan Alfalla ajelemista.

Ihan piruuttain haluan antaa niiden tuntea jälkiseuramuksensa, sillä jos mulle tehdään paskaa niin takaisin tulee moninkertaisesti.

ostin uuden akun (64,90€ MotoNet)
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Totanoin. Otat siis yhteyttä kuluttajansuojalautakuntaan ilmoittaaksesi että korjaamo oli unohtanut autosi sisävalon päälle?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88

Nojoo

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Eiköhän koko jutun perussyy ole huono akku autossasi. Ainakin omassa Alfassa sisävalo sammuu automaattisesti. Huono akku muuten generoi aika paljon ongelmia ja vikakoodeja ym...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Otsikko on ahterista!

Akku yksinkertaisesti tuli tiensä päähän. Helteet ja lyhyet ajot ja siihen viimeinen naula enää arkkuun.

Huolimatonta tietysti tyhjentää asiakkaan akku, totta. Mutta paljoa se ei varmaan vaatinut.

Tuon firman lasien liimaukset on itsellänikin vuotaneet vettä ja sovitut asiat ja soitot on unohdettu jne. Ne on ne "nuoret" jampat jotka aktiivisesti pilaa ennen hyvä maineisen putkat mainetta. Ikävä kyllä.

Miten kaikki tämä kuluttaja-asiamieheen liittyy? Uusi akku ja baanalle, hyvänen aika :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

akku kait vain tuli tiensä päähän,kerran voi koittaa elvyttää lataamalla,jos ongelma jatkuu niin uutta akkua kehiin,turhaa pelleillä vanhalla akulla,ja talvella viimeistään jättää käynistymättä.uusi tilalle ja taas menee 6-10v.
omassa 164:ssa ei jaksanut talvella oikein pyörittää kylmällä,ja tuli sitä muutaman kerran ladattukin,nykyään palvelee veneessä tuo akku ja hyvin potkii siinä käytössä.
Käsittääkseni ainakin getvosissa ja 156 oleva orkkis hälytin kuluttaa virtaa vaikka olisi pois kytkettynä,joka edesauttaa akun loppumisen ennenaikojaan jos monta kertaa pääsee ajamattomuuden vuoksi tyhjentymään,omassa gtv:ssä akku tyhjentyy 2viikossa jos ei tule ajettua

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Viesti Kirjoittaja buctu »

Liikkeellä ei ole kyseisessä tapauksessa muuta vastuusta kuin korkeintaan ladata se sinun vanha akkusi. Vaikka pystyisit jotenkin todistamaan, että he olisivat rikkoneet sen heille ei jäisi velvollisuutta kuin korvata sinulle vastaavanlainen akku tilalle. Ei siis missään tapauksessa uutta vaan vastaavanlaisen. Ole ystävällinen ja elä kuormita jo ennestään ruuhkaista kuluttaja-asiamiestä. Ni-in ja otsikko on pahemmin perseestä kuin se lasipalatsin kusetus otsikko.
"Too much ain't enough"

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Otsikosta onkin kaikki oleellinen jo sanottu, mutta sanottakoon vielä sekin, että vuodesta 1985 on kaikissa Alfoissani sisävalo sammunut viimeistään 20 minuutin kuluttua syttymisestä, olivat ovet auki tai kiinni.

Akkujen kestoiässä on huimia eroja ja ehkä jotkut autotkin syövät akkua enemmän kuin jotkut toiset. Appiukon 01-Volvossa on alkuperäinen akku, mutta niin on myös minun 90-mallin leikkuupuimurissakin (jolla ajetaan 2 vk. vuodessa, säulytetään kylmässä hallissa jne. Akkua ei tule irrotettua, se on kiinni kesät talvet. Toki päävirtakytkimellä katkotaan tulipalonriskiä. Syksyllä sitten akku lataukseen - jos tarvitsee - ja parin tunnin päästä kone tulille.

Mitä tästä opimme: ei ehjä akku siitä pilalle mene, että sen kerran käyttää tyhjäksi.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jönsson kirjoitti:sisävalo sammunut viimeistään 20 minuutin kuluttua syttymisestä, olivat ovet auki tai kiinni.
Pashana oleva ikäloppu akku ei välttämättä muuta tarvitsekaan.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jönsson kirjoitti:Mitä tästä opimme: ei ehjä akku siitä pilalle mene, että sen kerran käyttää tyhjäksi.
Päinvastoin, akulle tekisi vaan hyvää että se välillä käytettäisiin tyhjäksi ja sitten ladattaisiin täyteen.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

KJS kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Mitä tästä opimme: ei ehjä akku siitä pilalle mene, että sen kerran käyttää tyhjäksi.
Päinvastoin, akulle tekisi vaan hyvää että se välillä käytettäisiin tyhjäksi ja sitten ladattaisiin täyteen.
Yleensä autoissa käytetyt lyijyakut eivät pidä tyhjenemisestä. Syväpurkaus huonontaa kapasiteettia pysyvästi!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Backstroker kirjoitti:..vaan otan yhteyttä kuluttajasuojaan ja jatkan Alfalla ajelemista.
Et ole tosissasi. Mitä ajattelit niille kertoa? :mrgreen:

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Backstroker kirjoitti:ostin uuden akun (64,90€ MotoNet)
Latasitko ja testasitko vanhan akun?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

en ladanut vielä, oli kiire ostaa uusi-saada auto ajoon-päästä käymään töissä 55km päässä.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

aika turhaa testailla mitää 6 vuotiasta akkua, kyllä se alkaa aika kypsä olemaan tossa iässä :drinking:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

V6 kirjoitti:aika turhaa testailla mitää 6 vuotiasta akkua, kyllä se alkaa aika kypsä olemaan tossa iässä :drinking:
Niinpä. Itse en jaksaisi moisen kanssa alkaa tappelemaan kun oireet ovat kohtuullisen selkeät. Yhtäkään akkua en ole koskaan onnistunut elvyttämään kovin pitkäksi aikaa vettä lisäämällä ja lataamalla, vaan edessä on aina ollut akun vaihto. Kerran meinasi käydä jopa huonosti kun yhden kuorma-auton lopussa olevaa akkua latailtiin ahkerasti. Lopulta mokoma otti ja räjähti startatessa halkaisten samalla akkukotelon.

Niin ja tosiaankaan tyhjeneminen ei ole lyijyakulle hyväksi. Eivät palaa enää ennalleen syväpurkauksen jälkeen ja jo yksikin syväpurkaus voi tehdä akusta käyttökelvottoman. Tuo lataaminen täyteen ja tyhjentäminen taitaa olla pienelektronikassa käytettävien akkujen ylläpitoon liittyviä jippoja. Tosin nykyiset Li-Ion akut eivät nekään taida tuosta tyhjentämisestä oikein perustaa.

Saattaa akuissakin olla eroja, mutta aika suuri vaikutus on käytöllä. Lyhyessä ajossa olevissa kulkupeleissä akut ovat kulutustavaraa. Uudet autot lisäksi kuormittavat akkuja ihan eritavalla. Kannattaa lukea akkutyyppiä vastaavat käyttö- ja latausohjeet, niin akutkin alkavat kestää paremmin. Yleisohjetta kun eri akkutyyppien kesken ei ole olemassa.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Backstroker kirjoitti:Jos mä vien auton sinne, tai minne tahansa korjaamoon tms paikkaan X-kuntoisena, niin sen jumalauta pitää myös tulla sieltä pois samassa kunnossa, missä se tulikin.


Oleksää Reltta-autoa kokeillu nääs? :lol:

Mullakin oli muuten vielä viime talvesta mitä ilmeisimmin alkuperäinen akku. Hyvin pyöritti starttia 20x ennen kuin alkoi hyytymään, edellinen kuukausi pelkkää 5km pätkää. Se alkuperäinen on aika rautainen tekele. Ei sitä olis vieläkään tarvinnut vaihtaa mutta Teboililla vaihtoivat väkisin enkä jaksanut alkaa vänkäämään, pari talvea sinne tai tänne.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

V6 kirjoitti:aika turhaa testailla mitää 6 vuotiasta akkua, kyllä se alkaa aika kypsä olemaan tossa iässä :drinking:
Ei välttämättä. Talvella hyytyi 6 vuotias akku >30 asteen pakkasiin. Hommasin ctekin laturin ja 4 tunnin lataus riitti. Ei oo akku oikutellu sen jälkeen.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

maybetomorrow kirjoitti:
Backstroker kirjoitti:Jos mä vien auton sinne, tai minne tahansa korjaamoon tms paikkaan X-kuntoisena, niin sen jumalauta pitää myös tulla sieltä pois samassa kunnossa, missä se tulikin.


Oleksää Reltta-autoa kokeillu nääs? :lol:
Teltta-autosta rikkinäinen auto tulee tosiaan pois samassa kunnossa kuin sinne menikin. Kuski tulee parisataa grammaa rintataskun kohdalta keventyneenä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

vaan otan yhteyttä kuluttajasuojaan ja jatkan Alfalla ajelemista.

Ihan piruuttain haluan antaa niiden tuntea jälkiseuramuksensa, sillä jos mulle tehdään paskaa niin takaisin tulee moninkertaisesti.

ostin uuden akun (64,90€ MotoNet)
Ei olla amerikassa, suomessa on eräänlainen rikastumiskielto kaikenlaisissa tämänkaltasissa jutuissa, et voi vaatia tähtitieteellisiä korvauksia kärsimästäsi vääryydestä, ainoastaan vain aiheutuneen haitan verran.

Vanhan akun reaaliarvo=0 euroa, lyijyn kilohinta tai akkulaturin kuluttamaa verkkovirtaa sen verta että auto juuri käynnistyy.. :mrgreen:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2861
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Akku todennäköisesti vain tuli tiensä päähän. Lataamalla siihen voisi saada pikkuisen eloa, mutta käyttövarmuuden kannalta se on huono eli jäteasemalle vaan. Ei maksa edes mitään sinne vienti paitsi bensat.

Mitä tulee saamaasi "palveluun" niin paras kosto on olla käyttämättä samaa firmaa uudelleen. Itsellä aikoinaan ollut hyviä kokemuksia kun firman omistaja oli tekemässä hommat mutta sen jälkeen jotakin "kesäpoikia" velttoilemassa siellä hallilla ja palvelu melko perseestä ja jotenkin ylimielistä.

Ilmeisesti Kouvolan seudulla ei ole tarpeeksi kilpailua ko. alalla kun tällaista palvelua saa. Vittuilua kuulee kyllä muissakin firmoissa mutta itselläni se on AINA viimeinen asiointi ko. firmassa.

Ja nyt alkoi sade Kouvolan seudulla...siis Bellaan :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Vastaa Viestiin