Alfa sportwagon pohdintoja
Valvoja: Moderators
Alfa sportwagon pohdintoja
Eli tällästä pohdintaa, nykyinen 156 V6 on täyttänyt tarkoituksensa enemmän kuin hyvin, ja koukuttanut mukavasti alfoihin, tilaa vaan harrastusten vuoksi tarviisin vähän lisää, ja siksi Alfa onkin nyt myynnissä, ja haaveissa vähän uudempi sportswagon.
Siksi tarviisin nyt kokeneempien vinkkejä, lähinnä konevaihtoehtoihin:
V6 tietysti mieluusti, mutta vähän uudemmat aika harvassa, ja hinnat ainakin tällä hetkellä itselle vähän turhan korkealla, vai olenko aivan väärässä?
Siksi seuraavat ehkä realistisimpia:
2 litraisista kumpi, 2,0 TS vai JTS, kumpi parempi ja luotettavampi?
Sitten yhtenä vaihtoehtona lähinnä Saksasta tuotuna 2,4 JTD, mitä kokemuksia kansalla on 156 olevassa dieselistä?
Ja sitten vielä, jos löytyy samanhintanen diesel ja 2,0 TS tai JTS, kumpaa suosittelisitte?
Tälläisiä pohdintoja...
Siksi tarviisin nyt kokeneempien vinkkejä, lähinnä konevaihtoehtoihin:
V6 tietysti mieluusti, mutta vähän uudemmat aika harvassa, ja hinnat ainakin tällä hetkellä itselle vähän turhan korkealla, vai olenko aivan väärässä?
Siksi seuraavat ehkä realistisimpia:
2 litraisista kumpi, 2,0 TS vai JTS, kumpi parempi ja luotettavampi?
Sitten yhtenä vaihtoehtona lähinnä Saksasta tuotuna 2,4 JTD, mitä kokemuksia kansalla on 156 olevassa dieselistä?
Ja sitten vielä, jos löytyy samanhintanen diesel ja 2,0 TS tai JTS, kumpaa suosittelisitte?
Tälläisiä pohdintoja...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa sportwagon pohdintoja
En nyt varmaan oikein pysynyt mukana...
156SW on yhtä ahdas/tilava konetyypistä tai vuosimallista riippumatta. Sitä vuonna 2005 seurannut 159 ei ole merkittävästi suurempi sekään.
2-litraista bensiinimoottoria ei sataviisysiin ole saanut ollenkaan, vaan valinta on tehtävä välillä 1.9/2.2. Kuutonen on sitten 3.2-litrainen.
156SW on yhtä ahdas/tilava konetyypistä tai vuosimallista riippumatta. Sitä vuonna 2005 seurannut 159 ei ole merkittävästi suurempi sekään.
2-litraista bensiinimoottoria ei sataviisysiin ole saanut ollenkaan, vaan valinta on tehtävä välillä 1.9/2.2. Kuutonen on sitten 3.2-litrainen.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
TS vai JTS on ikuisuus kysymys, josta on ollut puhetta paljonkin aikaisemmin, Mutta bensa/diesel vertailua ei vielä ole paljoa ollut?
Kumpikaan ei ole isoja, mutta sentään Sportwagonissa on taittuvat takapenkit... Väärän kokoisia autojahan ei ole, vaan väärää käyttöä varten ostettuja
Kumpikaan ei ole isoja, mutta sentään Sportwagonissa on taittuvat takapenkit... Väärän kokoisia autojahan ei ole, vaan väärää käyttöä varten ostettuja
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Alfa sportwagon pohdintoja
Hyviä, sekä edellisestä 2.4 10v:stä että nykyisestä 1.9 16v:stä. Vaikka tehoa ei ylettömästi olekaan niin ajamisesta tulee jotenkin mieleen vanhan ajan pensaturpo: Kun ahdot nousee niin aina mennään hetken aikaa melko vikkelän tuntuisesti ja kivan sihinän säestyksellä. Toisaalta kierroksiakin nuo sietävät paremmin kuin esmes VAGin pumppusuutinkoneet tai PSA:n ensimmäisen sukupolven HDI:t, eli JTD on käytökseltään enempi bensakonemainen.altair kirjoitti:Sitten yhtenä vaihtoehtona lähinnä Saksasta tuotuna 2,4 JTD, mitä kokemuksia kansalla on 156 olevassa dieselistä?
Maantiellä nuo eivät edes kuulosta pahalta mutta kylmäkäynnistyksen jälkeinen räklätys ei varsinaisesti ole musiikkia automiehen korville.
Luotettavuus taitaa yleisesti ottaen olla hyvä, tosin EGR-venttiileitä saa putsata niin kuin aika monessa muunkinmerkkisessä nakussa.
Viitoskoneinen auto oli Apparalla vähän raskaskeulaisen tuntuinen, nelonen on vielä kokeilematta.
- Epäkelpokeräilijä -
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tuo rasviksen 1.9 JTD SW teki kyllä meikäläiseen positiivisen vaikutuksen kulkuhaluillaan. Auto tuntuu moottorikokoon nähden varsin pirteältä ainakin nurkkapyörityksessä. Maantiellä en ole sillä ajanutkaan. Oma "samantehoinen" 166 ts tuntuu siihen nähden selvästi rauhallisemmalta vaikka sekin liikuttaa tuota koria suht vaivattomasti.
Tulihan sitä Rasviksen entistä 2.4 10v:täkin kokeiltua, mutta siitä ei jäänyt mieleen mitään erityistä.
Tulihan sitä Rasviksen entistä 2.4 10v:täkin kokeiltua, mutta siitä ei jäänyt mieleen mitään erityistä.
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Sataviiskymppinen Croma (eli 2,2 bensa) on maantiellä laiskemman tuntuinen kuin 1.9 JTD. No painoeroa voi olla ja hiivatissa on A, kun JTD on keppihepo.Abarth kirjoitti:Tuo rasviksen 1.9 JTD SW teki kyllä meikäläiseen positiivisen vaikutuksen kulkuhaluillaan. Auto tuntuu moottorikokoon nähden varsin pirteältä ainakin nurkkapyörityksessä. Maantiellä en ole sillä ajanutkaan.
Mutta ihan kiva kulkine on kumpikin...toinen vaan on paremman näköinen ja toinen tilavampi. Bulevardisporteiksi sopivat molemmat eli kummallakaan ei jää sinisen dösan kanssa toiseksi. Pornstartteri (VW Transporter) kyllä tuntui hyvin pysyvän alfistin hanurissa, kun sitä koetin perjantaina jätättää. Aina sitä maailmaan sen verran savua mahtuu, kun vanhusta lapsettaa.
Jebulis, eli tarkotus tosiaan on siis vaihtaa sedan 156 farkku 156:seen, a r t i k u l o i n t i tais olla meikäläisellä vähän epäselvää
159 vois olla kiva, mutta kun rahat ei kerta kaikkiaan riitä.
Eli valinta lienee nyt kyllä siis kallistuvan dieselin puolelle, ja siis nimenomaan 156 sportswagon....
Olen ite ajanut 1,9 JTD 156 sedanilla, samalla yksilöllä, jota maybetomorrow taisi kanssa olla kokeillut, oli visa-autossa keväällä. En tiedä oliko autossa sitten joku vialla, mutta tuntui että käynti oli todella karkea, ja potkua ei ollut mitenkään erikoisesti ja dieselistä tuttu vääntökin tuntui puuttuvan...
Mutta, miten te jotka olette pyöritelleet sekä 1,9 että 2,4 dieseliä, maksaako vaivan maksaa/metsästää tuota isompaa, vai riittäisikö sittenkin kuitenkin tuo pienempi?
Kuten sanoin, kokemusta ei ole kuin pienemmästä, mutta se mitä olen lehdistä lukenut, kuullut, ja täältä katsonut, niin ainakin tällä hetkellä valinta kallistuisi sitten tuon isomman puolelle. Olenko oikeilla jäljillä???
159 vois olla kiva, mutta kun rahat ei kerta kaikkiaan riitä.
Rohkaisevaa Itsellä Fiat konsernin JTD koneista kokemusta Ducaton 2,8 JTD asuntoauton alustana, vanhemmilla nyt toinen menossa, 8 vuotta ollut JTD, eikä minkäänlaista murhetta/ongelmaa.Hyviä, sekä edellisestä 2.4 10v:stä että nykyisestä 1.9 16v:stä. Vaikka tehoa ei ylettömästi olekaan niin ajamisesta tulee jotenkin mieleen vanhan ajan pensaturpo: Kun ahdot nousee niin aina mennään hetken aikaa melko vikkelän tuntuisesti ja kivan sihinän säestyksellä. Toisaalta kierroksiakin nuo sietävät paremmin kuin esmes VAGin pumppusuutinkoneet tai PSA:n ensimmäisen sukupolven HDI:t, eli JTD on käytökseltään enempi bensakonemainen.
Eli valinta lienee nyt kyllä siis kallistuvan dieselin puolelle, ja siis nimenomaan 156 sportswagon....
Olen ite ajanut 1,9 JTD 156 sedanilla, samalla yksilöllä, jota maybetomorrow taisi kanssa olla kokeillut, oli visa-autossa keväällä. En tiedä oliko autossa sitten joku vialla, mutta tuntui että käynti oli todella karkea, ja potkua ei ollut mitenkään erikoisesti ja dieselistä tuttu vääntökin tuntui puuttuvan...
Mutta, miten te jotka olette pyöritelleet sekä 1,9 että 2,4 dieseliä, maksaako vaivan maksaa/metsästää tuota isompaa, vai riittäisikö sittenkin kuitenkin tuo pienempi?
Kuten sanoin, kokemusta ei ole kuin pienemmästä, mutta se mitä olen lehdistä lukenut, kuullut, ja täältä katsonut, niin ainakin tällä hetkellä valinta kallistuisi sitten tuon isomman puolelle. Olenko oikeilla jäljillä???
Tiedetään...elämä alkaa 5000 rpm:stä...V6V6V6V6V6V6V6V6V6........etsietsietsietsi niin löydät.....älä pidä muita Jumalia! Olen puhunut.......kiitos ja anteeksi.....
Wikipedia kertoo Alfan konetehoista seuraavaa:Rolle kirjoitti:Rasviksen 1.9JTD on 16V, eli 150hp. Paljon löytyy myös vanhemmista tuota 8V konetta, jossa onkin reilusti vähemmän tehoa.
Onko se nyt niin, että vain faceliftissä on nuo moniventtiilikoneet, eli 1.9:ssä on 150hp ja 2.4:ssa 175hp.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_156
Eli tuo antaa ymmärtää että tehokkain malli tullut vuoden 2003 jälkeen eli JTDm,joka olisi siis juurikin facelift ja vuonna 2002 olisi sitten tullut 150 hp malli. Venttiilimäärä ei tuosta Wikipedian taulukosta ilmene.
Tuo koeajamani malli oli ensimmäinen facelift ajotietokoneella vuodelta 2002, joten koneena oli siis 115 hp versio.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Riittää tai sitten ei kannattaa kokeilla ensin tuo isompi,niin saattaa valinta helpottua.altair kirjoitti: Mutta, miten te jotka olette pyöritelleet sekä 1,9 että 2,4 dieseliä, maksaako vaivan maksaa/metsästää tuota isompaa, vai riittäisikö sittenkin kuitenkin tuo pienempi?
Kuten sanoin, kokemusta ei ole kuin pienemmästä, mutta se mitä olen lehdistä lukenut, kuullut, ja täältä katsonut, niin ainakin tällä hetkellä valinta kallistuisi sitten tuon isomman puolelle. Olenko oikeilla jäljillä???
Tosin Nettiautosta löytyvää (halpaa)-03 italian tuontia en voi suositella,siinä ei tuntunut kone olevan älyissään ja savutti aivan karmeasti.(EGR)Koppakin oli kamalassa kunnossa.
altair kirjoitti:Tiedetään...elämä alkaa 5000 rpm:stä...V6V6V6V6V6V6V6V6V6........etsietsietsietsi niin löydät.....älä pidä muita Jumalia! Olen puhunut.......kiitos ja anteeksi.....
Mites nää nyt menikään
V6:jotain 190hp/6300rpm ja 218Nm/5000rpm ,huiput jotain 230km/h,0-100 7,3s
kulutus: aivan helvetisti
VS:
2.4jtd:175/4000 ja 385/2000,huiput 225km/h,0-100 8.3s,kulutus:hajulla
Pienellä investoinnilla 230hp/4000rpm ja 480Nm/2000rpm ja hieman parannusta suorituskykyyn
Jos äänet on ainoo valintakriteeri niin valintahan on päivänselvä
Joo ja nykyisillä ajokilometreillä mun kannattas ajella ennemmin vaikka GTA:lla,mut mä olenkin jo niin vanha etten kaipaa enää pörinäputkia
Edit.
Ja ennenkuin V6 miehet älähtää että saa siihen kutvoseenkin lisätehoa
Koska en tiedä,niin en lähde spekuloimaan kuinka monta kaakkia kutvosesta saa kaivettua ja kuinka pienellä investoinnilla.Kertokoon ne jotka tietää.
Okei, rupeehan tässä kyllä tää valinta selkiytymään Kyllä mä nyt taidan alkaa tosissani tuota 2,4 metsästämään
Ja muuten, kiitos vinkistä, olisin saattanut tuota Italian tuontia lähteä jopa katsomaan, mutta nyt tiedän ettei maksa siis vaivaa.Hintaa/varustelua ihmettelin jo valmiiksi.
Kilometrimäärä vuosittain on siihen malliin kasvanut, että Diesel on tosissaan jo pikkuhiljaa järkevämpi vaihtoehto, ja kyllähän nuo teho/kulutuslukemat jotenkin puhuu puolestaan...
Mut Vito, sulla siis näkyy olevan tuo harkitsemani malli tuolla koneella, voitko kertoa vähän omia kokemuksia autosta/koneesta muutenkin; lähinnä juuri lastutuksesta, ajomukavuudesta, tuntumasta jne?
Ja muuten, kiitos vinkistä, olisin saattanut tuota Italian tuontia lähteä jopa katsomaan, mutta nyt tiedän ettei maksa siis vaivaa.Hintaa/varustelua ihmettelin jo valmiiksi.
Kilometrimäärä vuosittain on siihen malliin kasvanut, että Diesel on tosissaan jo pikkuhiljaa järkevämpi vaihtoehto, ja kyllähän nuo teho/kulutuslukemat jotenkin puhuu puolestaan...
Mut Vito, sulla siis näkyy olevan tuo harkitsemani malli tuolla koneella, voitko kertoa vähän omia kokemuksia autosta/koneesta muutenkin; lähinnä juuri lastutuksesta, ajomukavuudesta, tuntumasta jne?
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Ajotuntumia: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/alfa-romeo-156-24-jtd-sportwagon
Tuosta 156:ssa olevasta moottoriversiosta puuttuu hiukkassuodatin, joka aiheuttaa ongelmia 159:ssä. Myöskään EGR ei ole likimainkaan samanlainen riesa 175 hevosvoimaisessa versiossa kuin myöhemmissä 200 heppaisissa. Huonona puolena 20v versioita on täälläpäin aika heikosti tarjolla.
Tuosta 156:ssa olevasta moottoriversiosta puuttuu hiukkassuodatin, joka aiheuttaa ongelmia 159:ssä. Myöskään EGR ei ole likimainkaan samanlainen riesa 175 hevosvoimaisessa versiossa kuin myöhemmissä 200 heppaisissa. Huonona puolena 20v versioita on täälläpäin aika heikosti tarjolla.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Ite upgreidasin keväällä 98-mallisen tessun (sedan) -02 2.4 JTD:een (SW). Kumma kyllä vaikka autot on periaattessa samat, niin tuo Boseliftissä istuminen on aivan toiselta planeetalta. Auto tuntuu kertaluokkaa tukevammalta verrattuna edelliseen. Voi tietysti johtua siitä et painaakin tuolla kiukaalla 150 kiloa enempi kuin vanha sedani
Moottori on kyllä kuuluisa kaksipiippuinen juttu. Matka-ajoon todella mukava kun tuota vääntöä on vakionakin (110 kW / 305 Nm). Nurkkapyörityksessä aivan perseestä ja suoran vitosen soundi dieselinä ei ole mun korvaani kauhean houkutteleva. Tessulla oli mukava revitellä, tällä ei oikein. Jotenkin tulee mieleen saksalainen autobahn-kruiseri.
Loppujen lopuksi pari litraa tippunut kulutus verrattuna tessuun (8,5 -> 6,5) ja reilut 30 tonnia vuodessa ajettua kilometriä tekevät dieselistä järkiratkaisun. Ja mitä helvettiä Alfoilla on järjen kanssa...niinpä
Moottori on kyllä kuuluisa kaksipiippuinen juttu. Matka-ajoon todella mukava kun tuota vääntöä on vakionakin (110 kW / 305 Nm). Nurkkapyörityksessä aivan perseestä ja suoran vitosen soundi dieselinä ei ole mun korvaani kauhean houkutteleva. Tessulla oli mukava revitellä, tällä ei oikein. Jotenkin tulee mieleen saksalainen autobahn-kruiseri.
Loppujen lopuksi pari litraa tippunut kulutus verrattuna tessuun (8,5 -> 6,5) ja reilut 30 tonnia vuodessa ajettua kilometriä tekevät dieselistä järkiratkaisun. Ja mitä helvettiä Alfoilla on järjen kanssa...niinpä
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Vuositasolla säästät siis 700 euroa polttoainekuluissa, mutta maksat dieselveroa melkein saman verran. Itse ajan noin 60 000 km vuodessa ja harkitsen vakavasti siirtymistä 2,4 JTD:stä takaisin bensiinimoottoriseen 1750 TB:oon. Toisaalta mielessä on myös ollu 2,0 JTD, kun se veisi tätä nykyistä 2-litraa vähemmän ja diesel-verokin olisi kai pienempi. Siinäkään ei tietenkään ole tosiassa mitään järkeä taloudellisuusmielessä, koska taloudellisinta olisi ajaa tällä nykyisellä- Mutta...Kaalipata kirjoitti: Loppujen lopuksi pari litraa tippunut kulutus verrattuna tessuun (8,5 -> 6,5) ja reilut 30 tonnia vuodessa ajettua kilometriä tekevät dieselistä järkiratkaisun.
...tai ylipäätään autoilulla.Kaalipata kirjoitti: ...mitä helvettiä Alfoilla on järjen kanssa...niinpä
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Milläs laskuopilla tuollaiseen tulokseen pääsee? Sain äkkisältään erotukseksi n. 1400 euroa (litrahinnat Di 1,13 ja 95E 1,42)Jönsson kirjoitti:Vuositasolla säästät siis 700 euroa polttoainekuluissa, mutta maksat dieselveroa melkein saman verran. Itse ajan noin 60 000 km vuodessa harkitsen vakavasti siirtymistä takaisin bensiinimoottoriseen.Kaalipata kirjoitti: Loppujen lopuksi pari litraa tippunut kulutus verrattuna tessuun (8,5 -> 6,5) ja reilut 30 tonnia vuodessa ajettua kilometriä tekevät dieselistä järkiratkaisun. Ja mitä helvettiä Alfoilla on järjen kanssa...niinpä
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Niin kävin tekemässä - mutta jäi vaihtamatta. Humanistin pitkällä matikalla verot ja huollot huomioon ottaen JTD olisi tullut jonkun satasen edullisemmaksi jo ajamalla pelkästään 20.000km vuodessa! (Verrokkeina siis 1.8 T.S >< 1.9 JTD) Laskelmia voi tehdä monella tavalla... Itse laskin dieselin eduksi myös yhden väliin jäävän hihnanvaihdon (vaihtoväli 4-5v/120tkm) ajalla jonka autoa olisin kuvitellut pitäväni.altair kirjoitti:Olen ite ajanut 1,9 JTD 156 sedanilla, samalla yksilöllä, jota maybetomorrow taisi kanssa olla kokeillut, oli visa-autossa keväällä.
Jäi kuitenkin ostamatta, sillä tämän vuoden polttoainesäästö olisi mennyt jo uusiin kesärenkaisiin ja seuraavan vuoden säästö nimelliseen välirahaan jne jne. Ja loppukädessä todellinen säästö olisi ollut muutaman vuoden aikana ehkä 1000€, mikäli dieselverotus ei nyt sitten olennaisesti muutu.. Aikanaan auton vaihdossa saksantuontialfa taasen on vielä vaikeampi työntää mihinkään asenneilmapiiristä johtuen. Joten salut ja ca va. T: persaukinen
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Öh...mun matikalla säästö on donitsin verran käyttövoimaveron jälkeen.'Jönsson kirjoitti:Vuositasolla säästät siis 700 euroa polttoainekuluissa, mutta maksat dieselveroa melkein saman verran.
Edit. Perse...pastorisilli toteskin jo saman
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Koneitahan on melko monta versiota:altair kirjoitti:Mutta, miten te jotka olette pyöritelleet sekä 1,9 että 2,4 dieseliä, maksaako vaivan maksaa/metsästää tuota isompaa, vai riittäisikö sittenkin kuitenkin tuo pienempi?
JTD 1.9 8v 105 hp, 110 hp, 115 hp
JTD 2.4 10v 136 hp, 140 hp, 150 hp
JTD 1.9 16v 126 hp (joillain markkinoilla), 140 hp, 150 hp (ilmeisesti "tehdasoptio")
JTD 2.4 20v 175 hp
Riittävyys on tietty aina ratin ja penkin välistä kiinni, mutta ei oikein voi rehellisesti sanoa että tuossa 150-heppaisessa versiossa olisi jotenkin liian vähän voimaa. Mutta koska enemmän on enemmän niin kannattaahan se "isolohkoon" tarttua jos sopiva tulee vastaan, ei tuossa juuri huonompiakaan puolia ole. Jakopään ympäristö on kyllä hihnanvaihtoa ajatellen ahtaampi ja auton keula ehkä vähän raskaamman tuntuinen?
Ääni taitaa olla pitkälle makuasia, minusta tuo 2.4 10v kuulosti tien päällä vähän hannumikkola-mallin Audilta eli... hyvältä. Ja omasta mielestäni nimenomaan liikennevaloista lähteminen oli kaikkein hauskinta, menoa kun oli tyrkyllä heti ilman mitään kierrättämistä. Olisikohan siinä ollut EGR tulpattu? Tuossa 16-naulaisessa oli kun sen hankin ja sekin kiskoi kivasti alhaalta asti, vaan tulppauksen poiston jälkeen meni tyhjäkäynnin nurkissa melkoisen hengettömäksi.Kaalipata kirjoitti:Nurkkapyörityksessä aivan perseestä ja suoran vitosen soundi dieselinä ei ole mun korvaani kauhean houkutteleva.
Vaikka tuo oma tulisi käytössä samanhintaiseksi kuin bensanelonen niin ajaisin silti mieluummin nakulla, varsinkin kun tekniikka on ilmeisesti kohtuullisen huoletonta. Jonkin verran olisin kyllä valmis maksamaan Busso-kuutosella ajamisesta jo ihan äänien vuoksi mutta ero ei näillä vuosittaisilla 30+ metreillä jäisi ihan pariin sataan.
- Epäkelpokeräilijä -
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Moottorivaihtoehtoja tosiaan riittää. Jos dieseliin päädyt, on JTD 2.4 20v toki menevin versio, mutta niitä taitaa markkinoilla olla varsin rajoitetusti. Kannattaa siis harkita myös 1.9-litraista, lisää kummasti vaihtoehtoja ja todennäköisyyttä löytää hyvä yksilö.
Kuten Rasvis tuossa yllä mainitsee, ei 150-heppaisellakaan versiolla jalkoihin jää. Itselläni on samainen kone Crosswagonissa ja vaikka neliveto ehkä hieman tehoa syökin (ja painoakin parisataa kiloa enemmän), on suorituskyky vallan riittävä... toki pikku lisäyskään ei olisi pahitteeksi.
Kuten Rasvis tuossa yllä mainitsee, ei 150-heppaisellakaan versiolla jalkoihin jää. Itselläni on samainen kone Crosswagonissa ja vaikka neliveto ehkä hieman tehoa syökin (ja painoakin parisataa kiloa enemmän), on suorituskyky vallan riittävä... toki pikku lisäyskään ei olisi pahitteeksi.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Kävin tänään koeajamassa tuota. Mun mielestä kyllä vetoja piisasi ihan alhaalta, mutta savutus aika jäätävää. Kori vaatisi kohtuu paljon siivoamista, sisältä välttävä mutta entisen tupakkamiehen nokka oli haistavinaan röökin.altair kirjoitti: Tosin Nettiautosta löytyvää (halpaa)-03 italian tuontia en voi suositella,siinä ei tuntunut kone olevan älyissään ja savutti aivan karmeasti.(EGR)Koppakin oli kamalassa kunnossa.
Vielä kun vaihtohyvitys olisi ollut ryöstö päivänvalossa/persraiskaus niin sai jäädä väliin. Jostain syystä isommista autoliikkeistä tuntuu saavan paremmat tarjoukset/pienemmät välirahat?
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
150 kaakkinen GT dieseli ainakin potkii tyhjäkäynniltä asti iloisesti, kun EGR on putsattu ja ilmeisen toimiva. Ei tarvitse tarvitse mitään lähtökierroksia vaan ihan reilusti kytkin ylös ja hipaisu kaasuun, jos haluaa kiihdyttääkin. Alavääntö tuntuu esim. uuteen 2,5 TDI VW Multivaniin verrattuna olevan reippaasti parempi. Gt ei ole tainnut vielä kertaakaan nyykähtää sammuksiin, mutta Volkkarilla temppu onnistuu liian usein.Rasvis kirjoitti:Olisikohan siinä ollut EGR tulpattu? Tuossa 16-naulaisessa oli kun sen hankin ja sekin kiskoi kivasti alhaalta asti, vaan tulppauksen poiston jälkeen meni tyhjäkäynnin nurkissa melkoisen hengettömäksi.
1,9:ä voi suositella: kulkee hätäisesti ilman yrittämistäkin, tuntuu positiivisessa mielessä kevyeltä ajossa, vie löpöä 5,2-5,4 l/100km maan-/moottoritievoittoisessa ylinopeuden ajossa ja jos joku haluaa niillä kierroksilla vingutella, niin kiertää dieseliksi harvinaisen iloisesti.
En sitten tiedä onko omassani lastukikkailuja.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Notuota,toimivan vertailukohdan omistavana ja toisella vastaavallakin ajelleena väitän edelleen ettei tuo ole täysin älyissään.Oikeesti toimivana ja EGR kunnossa tuo omakaan ei pukkaa voimasavua ollenkaan.Tiedoista poiketen tuossa härvelissä ei myöskään ole penkin lämmittimiä. Talvirenkaita ja lohkolämmitintä ei myöskään ole ja se maalipinta on jotain järkyttävää Että se siitä halpuudestapastorisilli kirjoitti:Kävin tänään koeajamassa tuota. Mun mielestä kyllä vetoja piisasi ihan alhaalta, mutta savutus aika jäätävää. Kori vaatisi kohtuu paljon siivoamista, sisältä välttävä mutta entisen tupakkamiehen nokka oli haistavinaan röökin.altair kirjoitti: Tosin Nettiautosta löytyvää (halpaa)-03 italian tuontia en voi suositella,siinä ei tuntunut kone olevan älyissään ja savutti aivan karmeasti.(EGR)Koppakin oli kamalassa kunnossa.
Mamma ei olis suostunut ottamaan tuota ilman ylimaalausta ja penkinlämmittimiä.Vaihdossa olis menny samanikäinen paljon enemmän ajettu HDI patonki joka on tuohon verrattuna kuin uusi.
No auto on ollut nyt rapiat 5 vuotta ja korjaamolla on tarvinnu käydä kaks kertaa.Ensimmäisen kerran uutena meni lattiamatot vaihtoon ilmastointilaitteen kondenssiveden poistoputken väärän asennuksen takia,toisen kerran kuukaus sitten EGR-vikavalon poiskuittaus.Korjaamokustannukset koko ajalta 60e (hommasin sit vikakoodinlukija/poiskuittaajakapulan itelle niin ei mee noitakaan.Mut Vito, sulla siis näkyy olevan tuo harkitsemani malli tuolla koneella, voitko kertoa vähän omia kokemuksia autosta/koneesta muutenkin; lähinnä juuri lastutuksesta, ajomukavuudesta, tuntumasta jne? Smile
Keväällä vaihdoin eteen koiranluut:Heikalta 36e(autokeskus 48e/kpl)
Jakoremmin vaihdatin vuos takaperin laiskuuttani Konalan Deltassa osineen 750e
Kerran sekos talvella pa-suodattimen automaattinen vedenpoistaja joka hoitu laittamalla
normi roppu tilalle.
P-boxin laitoin jotain 10000 ajettuna ja asennus onnistuu kädettömältä inssiltäkin vartissa,eikä valittamista tuon suhteen ole.Lastuja ja boxeja on varmasti joka makuun tarjolla eikä P-boxi ole varmasti halvin,mut siinä on kuitenkin 3-vuodentakuu ja se on säädettävissä +- 30%.
Sillon kuin EGR on kunnossa tuolla voi hyvin lähtee kakkosella liikkeelle ja vaihteita voi vispata tyyliin 2-4-6 ja kutosella voi hyvin körötellä kaupunkinopeuksissakin.
Ajomukavuudesta ja tuntumasta ei nyt paljon muuta voi sanoo kuin että se on Alfa.Olen kyllä ajanut paremmillakin ja myös paljon huonommilla
Oma lusikka soppaan. 156 sw:n lastauskorkeus on liian korkea. Pari spanielia muodostui ongelmaksi, samoin yhdelle rotwailerille liian pieni. Rattaille? - ei pysty sanoa. 4 talvipintaa 15" mahtui kyllä konttiin pystyyn.
Dieselin melkein ottaisin noista, ihan sama mitä vero on, sehän kuitenkin menee kerran vuodessa ja loppu on halpaa ajoa. 1.9 saattais riittää normaaliin ajoon meilläkin.
Voimaahan noista alfan dieseleistä ei millään saa, kohtuu ripeitä jo vakiona kylläkin.
Dieselin melkein ottaisin noista, ihan sama mitä vero on, sehän kuitenkin menee kerran vuodessa ja loppu on halpaa ajoa. 1.9 saattais riittää normaaliin ajoon meilläkin.
Voimaahan noista alfan dieseleistä ei millään saa, kohtuu ripeitä jo vakiona kylläkin.
..ammattina autoslalom..
miten niin ei saa voimaa ....
alfan dieseleistä ...
1.9 16v alunperin 140hv dieseli löytyy +250hv / +480nm tehoilla...
( ei minulta )
vakio suuttimet ..
ja ohjelma muutoksella saa 180-200hv noista jo irti... riippuen koneen kunnosta, ahtimesta yms yms ...
lootakin tuntuu kestävän kohtuudella. vajaan 500nm väännön.
2.4 jtd 10v koneisia on useita +200hv tehoilla ...
140-150hv koneisista tuo tuleekin melkeimpä ohjelmalla.
2.4jtd 20v 175hv versiosta ei hirveesti ole tietoa, sehän ei kauaa ollu markkinoillakaan, mutta vaihdelaatikko taitaa tossa olla heikoin lenkki.
taitavat ottaa jotain 210-220hv ohjelmalla...
suuttimet pitäisi olla samat, kuten 1.9 16v mallissa, joten se riittää...
ja polttoaine puoltahan voi aina tee ii miehet päivittää myöhempien mallien 1600bar versioilla.. ahtimeksi sopisi kivasti uudemman 159 mallin gtb2056v
2.4jtd 20v 200hv autossa ahdin taitaa olla suurin murhe, kkk:n tekele ja tehoa saa ohjelmalla jotain 230-235hv . dpf rajoittaa tietty vähän myöh.
päivitetyssä 210hv versiossa garretin gtb2056v ahdin, jolla tehoa saa jo tuuninki poxillakin +250hv ( mittausdataa ulkom.foorumilla )
dpf rajoittaa jossakin vaiheessa ...
tehokkain taitaa olla 270+ hv tällä hetkellä ..
( toki siis autoissa tuli muitakin eroja, kuin vain ahdin vaihtui 200 vs 210 )
automaatti loota pitäisi kestää tossa ainakin, tuo Aisinin 6-v loota .
sama on myös volvon 2200kg painavassa volvon xc90 v8 mallissa.
jossa 315hv / 440nm .
alfan dieseleistä ...
1.9 16v alunperin 140hv dieseli löytyy +250hv / +480nm tehoilla...
( ei minulta )
vakio suuttimet ..
ja ohjelma muutoksella saa 180-200hv noista jo irti... riippuen koneen kunnosta, ahtimesta yms yms ...
lootakin tuntuu kestävän kohtuudella. vajaan 500nm väännön.
2.4 jtd 10v koneisia on useita +200hv tehoilla ...
140-150hv koneisista tuo tuleekin melkeimpä ohjelmalla.
2.4jtd 20v 175hv versiosta ei hirveesti ole tietoa, sehän ei kauaa ollu markkinoillakaan, mutta vaihdelaatikko taitaa tossa olla heikoin lenkki.
taitavat ottaa jotain 210-220hv ohjelmalla...
suuttimet pitäisi olla samat, kuten 1.9 16v mallissa, joten se riittää...
ja polttoaine puoltahan voi aina tee ii miehet päivittää myöhempien mallien 1600bar versioilla.. ahtimeksi sopisi kivasti uudemman 159 mallin gtb2056v
2.4jtd 20v 200hv autossa ahdin taitaa olla suurin murhe, kkk:n tekele ja tehoa saa ohjelmalla jotain 230-235hv . dpf rajoittaa tietty vähän myöh.
päivitetyssä 210hv versiossa garretin gtb2056v ahdin, jolla tehoa saa jo tuuninki poxillakin +250hv ( mittausdataa ulkom.foorumilla )
dpf rajoittaa jossakin vaiheessa ...
tehokkain taitaa olla 270+ hv tällä hetkellä ..
( toki siis autoissa tuli muitakin eroja, kuin vain ahdin vaihtui 200 vs 210 )
automaatti loota pitäisi kestää tossa ainakin, tuo Aisinin 6-v loota .
sama on myös volvon 2200kg painavassa volvon xc90 v8 mallissa.
jossa 315hv / 440nm .
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Tavaratila on yhdelle suomenajokoiralle sopiva.
Lastenrattaatkin kyllä mahtuvat kyytiin. Mikään tilaihme auto ei tosiaankaan ole, mainosmiesten kielessähän kyseessä onkin elämäntapafarmari.
Lastenrattaatkin kyllä mahtuvat kyytiin. Mikään tilaihme auto ei tosiaankaan ole, mainosmiesten kielessähän kyseessä onkin elämäntapafarmari.
kumimuumi kirjoitti:Oma lusikka soppaan. 156 sw:n lastauskorkeus on liian korkea. Pari spanielia muodostui ongelmaksi, samoin yhdelle rotwailerille liian pieni. Rattaille? - ei pysty sanoa. 4 talvipintaa 15" mahtui kyllä konttiin pystyyn.
Dieselin melkein ottaisin noista, ihan sama mitä vero on, sehän kuitenkin menee kerran vuodessa ja loppu on halpaa ajoa. 1.9 saattais riittää normaaliin ajoon meilläkin.
Voimaahan noista alfan dieseleistä ei millään saa, kohtuu ripeitä jo vakiona kylläkin.
voimaa? otetaan kyllä ihan muista vehkeistä, kadulle, radalle.. takaspoilerilla istuvan oravan häntää huiskuttavaa tuuninkia saa kyllä aikaiseksi helposti.
..ammattina autoslalom..
niin, no saahan vanhoista meseistä voimaa, kyllähän se on selvää... mutta kuka niistä tykkää on makuasia.. minun mielestäni ei niin kauhean nättejä ole ainakaan...
ja kyllä ripeäksi muuttuu esim 147 alfa 250hv tehoilla ja vajaalla 500nm väännöllä..
tai siis taitaa olla, että tehokkaimman titteli noissa 1.9 koneisissa pyörii jo jtd puolella tossa 275-285hv:n tehoissa.
ja jos tehoa on vielä esim 3800-4800rpm +240hv, ei auto hidas ole..
( nämä arvot siis vanhasta 250+ koneesta )
mutta jos voimaa haluaa, niin mites vanhempi 2.4 td kone ? onkohan siinä potentiaalia, onko kukaan kokeillut ... ?
voimansiirto varmaan pitää uusiksi tehdä..
ja kyllä ripeäksi muuttuu esim 147 alfa 250hv tehoilla ja vajaalla 500nm väännöllä..
tai siis taitaa olla, että tehokkaimman titteli noissa 1.9 koneisissa pyörii jo jtd puolella tossa 275-285hv:n tehoissa.
ja jos tehoa on vielä esim 3800-4800rpm +240hv, ei auto hidas ole..
( nämä arvot siis vanhasta 250+ koneesta )
mutta jos voimaa haluaa, niin mites vanhempi 2.4 td kone ? onkohan siinä potentiaalia, onko kukaan kokeillut ... ?
voimansiirto varmaan pitää uusiksi tehdä..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
Senverran niissä on eroa, että 156 SW:ssa golfbagistä piti ottaa driveri pois, että se sopi sinne vinottain. 159 SW:ssä bagi sopii sinne driverin kanssa.AlfaTom kirjoitti:Meilläkin 156 SW vaihtui tilavampaan ei-Alfaan pakon edessä, ikävä tulee vieläkin 156 Sportwagonia
Mutta onko 159 SW paljonkaan tilavampi? Toivottavasti teet oikean valinnan
- siniverinen
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Elo 2010, 14:01
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 hp 2017
Alfa Romeo Spider 3.2 JTS Q4 2007
Alfa Romeo Spider 1.5 QV 1985
Ala Romeo Berlina 2000 197 - Paikkakunta: Oulunsalo
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Tässä sulle auto. http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ ... ?ca=10&w=3
Uskomattoman edullinen ja hyvin varustein, näyttää TI-paketilta vaikkei sitä mainitakaan. Nähtävästi muualta haettu kun tuollainen jättirekkari keulassa. Jossai tässä ole koiraa haudattuna niin varmaan myydään pian.
Uskomattoman edullinen ja hyvin varustein, näyttää TI-paketilta vaikkei sitä mainitakaan. Nähtävästi muualta haettu kun tuollainen jättirekkari keulassa. Jossai tässä ole koiraa haudattuna niin varmaan myydään pian.