Puleerausketju.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kurko kirjoitti:Millos sä olet tuon GTA.n viimeks vahannu ? ... pitänee käydä tuota hakemassa!
Ööö.. Varmaan joskus viime elo-syyskuun vaihteessa. Tein siihen vaihtari-fiksin itse kun se meni liikkeeseen, eikä se muuta vaatinut kuin päällipesun, imuroinnin ja nahanhoitoaineet.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Hep, nyt olisi sitten autonpesussa nyyppä henkilö (siis minä) hakemassa hyvää settiä Miton pesuun ja puunaukseen. Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.

Olen ajatellut Dodon tuotteita koittaa (tai vastaavan tasoisia), osaatte varmaan suositella sopivan kombon? Dodo siksi, kun olen lukenut paljon kehuja siitä ja ei noissa hintakaan ihan kauhea ole muihin laatumerkkeihin verrattuna. Ja kun näitä saakin jo paikallisesti Autonhoidosta ja ehkä jostain muualtakin, niin mikä ettei? Tarvisin liuotinpesun, shampoon, claybarin+liukkarin, vahauksen esikäsittelyn, ja vahan, eikö niin? Mutta mitkä? Kyseessä kun on uusi maalipinta ja kirkkaanpunainen auto, niin aattelin jotain tämmöistä:

Shampoo: Born to Be Mild (tai Mothersin vastaava?)
Claybar: Dodo Gentle Grey 200g
Liukusuihke: Dodo Born Slippy
Pre-Wax: Dodo Lime Prime Lite
Vaha: Hard Candy - Orange Crush? (tai jokin muu? Toinen kova, toinen pehmeä, mitä käytännön eroa?)
Vanteet: ehkä Mellow Yellow tai jotain muuta, mitä suosittelette?

Sitten tarvii tietysti pari ämpäriä, pari mikrokuitupesuhanskaa tms., mikrokuituliinoja ja vahatyynyjä kuivaukseen, vahan levitykseen ja poispyyhkimiseen, vanteen pesuun harja?

Tähän asti vanhaa lullaa on käyty hiomassa automaattipesussa, mutta siihen en lähde uuden kaaran kanssa. Nyt pitää tätä punaista hoitaa huolella ja sen 4 kertaa vuodessa koitan päästä vahaamaan.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Mun mielestä aika hyvä setti alkaisi olemaan kasassa tuossa sinun listassasi.

Kunnon huuhtelu irtoliasta, hellävarainen shampoopesu ja muistat huuhdella pesuvälinettä jatkuvasti. Harjaa en käyttäisi edes vanteisiin.

Liuotinta tuskin tarvitset, jos käsittelet pinnan shampoopesun jälkeen claybarilla ja/tai pre-wax cleanerillä. Niillä lähtee kyllä kaikki loppukin kakka pois pinnasta. Vahaus on välttämätön tuommoisen esikäsittelyn jälkeen jolloin maalipinnassa ei ole mitään suojaa.

Claybarin kanssa muistat vaan annostella runsaasti liukkaria ja muovata claybaria riittävän usein, kun se likastuu.

Ilmeisen hyviä tuotteita noi Dodon vahat, mitä olen kuullut. Omaa kokemusta ei tosin ole. Kumpaan sitten päädyt, kovaan vai pehmeään versioon, lienee makuasia. Pehmeä on helpompi levittää, mutta kova on riittoisampi. Kestosta en osaa sanoa, mutta mutuna veikkaisin kovavahan olevan kestävämpi.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

joo, toi liuotinpesu lähinnä tulevia pesuhaasteita varten, laiton mukaan että olis täysi setti. Pesussa tarkoitus käyttää kahden ämpärin + kahden pesuhanskan tekniikkaa.

Ilmeisesti useimmissa pesupaikoissa on painepesurit, mutta noita foamlance-kapistuksia ei liene? Pitää käydä vakoilemassa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Verbaali kirjoitti:Ilmeisesti useimmissa pesupaikoissa on painepesurit, mutta noita foamlance-kapistuksia ei liene? Pitää käydä vakoilemassa.
Joo ei kyllä vaahdotuslaitteista ole toivoakaan... yleensä saa vaan paineella jonkun pesupaikan käyttämän pesuaineen pintaan joka "muka" vaahtoaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

>>Kaitsu kirjoitti: Ilmeisen hyviä tuotteita noi Dodon vahat, mitä olen kuullut. Omaa kokemusta ei tosin ole. Kumpaan sitten päädyt, kovaan vai pehmeään versioon, lienee makuasia. Pehmeä on helpompi levittää, mutta kova on riittoisampi. Kestosta en osaa sanoa, mutta mutuna veikkaisin kovavahan olevan kestävämpi.
Kestossa ja yleensäkkin lopputuloksessa ei ole juurikaan eroa. Hard Waxista saattaa riittää pidemmäksi aikaa iloa, koska sitä saa levitettyä todella ohuen kerroksen. Mutta ei puhuta mistään kymmenien autojen eroista.

Lähinnä makuasia kumpaa tykkää käyttää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Verbaali kirjoitti:Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.
Hervannassa on ainakin Wanha bensis tms. (entinen Finoil
:-D ), jossa pesupaikka missä voi ihan ämpärin ja letkun kanssa pestä. Monessa paikkaa on omien välineiden käyttö jopa kiellettyä, missä on noi polettipesurit.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Hepa kirjoitti:
Verbaali kirjoitti:Täytyy katsella sopiva itsepalveluhalli jostain täältä Tampereen seudulta, ja niistä on onkin jonkun verran vinkkiä näkynyt.
Hervannassa on ainakin Wanha bensis tms. (entinen Finoil
:-D ), jossa pesupaikka missä voi ihan ämpärin ja letkun kanssa pestä. Monessa paikkaa on omien välineiden käyttö jopa kiellettyä, missä on noi polettipesurit.
Onnistuisko tuolla sitten semmoinen, että ostais oman vaahdotuslaitteen (vaikka Autonhoidon Nito?) ja kytkis sen tuohon vesiletkuun aina kun käy pesemässä?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Paha sanoa. Ei ole tullut käytyä omaa tuolla pesemässä. Kannattaa käydä vaikka katsomassa jo sielläpäin on liikkeellä...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Jep, näin teemme.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Viikonloppuna säiden salliessa pitäisi huitasta kesä vaha pintaan koneella, iski vaan 1 kyssäri mieleen: Nyrkkisääntöä vahan määrälle, kun koneella tehdään? 230mm epäkeskokiekko...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Eilen tuli kokeiltua ekaa kertaa hiomasavea, edellisen kerran olin vahannut viime kesänä Turtle Ice kiinteällä vahalla. Pinta oli talven jäljiltä melko hyvä, mutta silti kun alkoi tarkemmin käymään läpi meni savea puolikas pala ja pakkauksen liukastinpullo kokonaan. Täytyy toista autoa varten hommata joku tiivistepullo ja saveakin isompi kimpale. Nyt käytin tätä
http://www.meguiars-store.fi/product_in ... c43fbf4ef7
Tuo Turtlen vaha vaikuttaa hyvältä ja on riittoisaa. Pari kuvaa laitoin albumiin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No perkele... toivottavasti huomenna on vähän lämpimämpää, nyt turhan kylmä vahaukseen, etenkin varjoisella paikalla :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itsekin sain pitkästä aikaa inspiraation ja hoidin Alfaa pidemmän kaavan mukaan. Huuhtelu ja Autoglymin shampoolla pesu + claybarilla puhdistus autoglym shampoo+vesi seoksella liukastaen. Sitten glymin violetia vahaa ja kultaista perään. Ovien karmien välit yms mikrokuidulla ja lopuksi ehostin vielä kumilistat ja muovi osat sun muut. Menihän siihen taas aikaa mutta autostakin lähti muutama vuosi ikää. Samalla huomasin että hienosti oli maalari suojannut auton kun korjasi parkkipaikka kolhun tannoin. Kuskin ovenkahva oli myös maalattu alapuolelta. Ei hyvää päivää. Sen sai hienolla hiomatahnalla ja varovaisella dremelöinnillä onneksi pois.

Seuraavana aamuna kauhea linnunpaska takapaksilla :evil: Siihen sitten pesu ja varmuudeksi vielä vaha.

Saven kanssa muuten kannattaa myös olla tarkkana jos on lämmin päivä ja pellit tahtoo lämmetä...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Autonhinkkaamisen ympärillä puhutaan siitä, että "antaa wetlookin", tai on wetlook vahaa. Mutta missään ei anneta varsinaista selitystä tälle termille.
Siis mikä hiton wetlook??

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

sellanen pesunjälkeinen look. ihan kun olis kauttaaltaan tasasen vesikerroksen peitossa. sitä sillä kait haetaan

tiedä sitten toimivuudesta...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

senor_cit
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Huhti 2005, 21:01

Viesti Kirjoittaja senor_cit »

Olisi kysymys.

147:ssa ja 156:ssa tuo mitä ilmeisimmin muovinen kolmionmuotoinen paneeli sivupeilien juuressa tuppaa muuttumaan ruman laikukkaaksi ajan myötä. Millä sitä voisi ja kannattaisi puleerata?

.sc

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Siis se kolmio jossa peili on kiinni?

156 se on alumiinia ja ajanmyötä se hapettuu ja maali lähtee pois.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos tuota alumiinista peilin jalkaa tarkotat, niin siihen auttaa hiomapaperi ja uudelleen maalaus. :) Tai voihan sen vaihtoehtoisesti kiillottaakin, niin kuin ite tein.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Njoo, jos ne hioo itse puhtaaksi ja vie maalarille niin niiden maalaus maksaa alle satasen ja ne saa korinväriseksi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Mites...

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mites tälläselle vanhemmalle maalipinnalle (-00), onko mitään hyötyä tosta goldista? Tai pesin ja vahasin huolellisesti pari kuukautta sitten autoglymillä (tais olla punainen) niin jos nyt pesisin ilman liuotinta ja pistäisin suoraan sitä goldia niin mitäköhän tulis lopputulemaksi? Vai pitäiskö vaan vahata uudestaan ja pistää goldia jos jaksaa...?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Se punanen lähinnä vaan kiillottaa ja puhdistaa... jos pinta on hyvä niin sen kultasen voi vetää suoraan kunhan pesee hyvin.

Jotkut sekottaa punasta ja kultaa 50/50 niin ei tarvitse vetää kahdella eri aineella. Lopputulos ei tietenkään ole ihan niin hyvä kuin vetäisi ne erikseen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Haalistunut Alfa 166 korjattu :)

Kustannukset 150-200€ ja hitosti töitä

Otin ja ylimaalasin koko systeemin.


Aloittelin homman sillä että hioin 400 karkeusasteen vesihionnalla koko
paskan käsin. Tein hommia parin viikon ajan tunnin kaksi päivässä. Puskureista kannattaa hio miltei kaikki lakka irti, ainakin niiltä paikoin mistä lähtenyt irtoilemaan...

Jos oli jotain kiveniskuja, hioin niiltä paikoin miltei pellille/muoville ja sitten siihen kohtaan suihkautin pohjamaalia/muovitartuntapohjamaalia reippaasti.
Kuivuttua hioin sitten taas nelisatasella kohdat karheiksi.

Päälle päätteeksi kertaalleen läpikävin 600 karkeusasteen vesihiomapaperilla. Luonnollisesti ennen tuota viimeistä pikaista hiontaa pesin koko auton viimeisen päälle tärpätin ja astianpesuaineen kera.

Sitten kuivaus/teippaus. Ennen maalauksen aloitusta vielä mikrokuituliinalla pyyhkäisy.

Maalina 15 purkkia motipin 41370 sävyä, eli sprayta :)
Ja maalaus ihan tavallisessa autotallissa, ulkona/sisällä lämpöä noin 20 astetta.

Kaksi itikkaa luovutti jalkansa maalipintaan ja koska spray kuivaa hiton nopeasti + on tosi hidasta ruiskuttaa, useampaan kohtaan tuli spray harsoa/kiillotonta kohtaa joka kuitenkin lähti kivasti armottomalla myllyttämisellä. (kannattaa varata kaveri ravistelemaan niitä purkkeja, itellä ei ollut, meinasi tulla uupumus...)

Saas nähdä kauanko pysyy kivana, toistaiseksi pinta ainakin hintansa väärti. Antaisin itse pinnalle 8+ eli ei toki paras mahdollinen mutta ok.

Siis kaikenkaikkiaan työläs mutta edullinen projekti tyydyttävällä lopputuloksella. Lähdenkin tästä terassille mehustelemaan automaalarilta säästyneet rahat :mrgreen:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

No just. :lol: Pistäppä oikein kuvan kanssa.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No tässäpä kuvia. Tämän tarkemminhan sitä ei ihmiset muutenkaan toistensa autoja tutki :)
ja eihän noita tarkempia kuvia oikein tälle foorumille voi liittenä laittaakaan.

Pikkisen pitis vielä parista kohtaa myllyttää mutta loppu tuo into ja hiomatahna kesken....

Jos ei tämäkään täydellinen ole niin massivisen paljon parempi kuin se originaali haalistunut "pinkki" joka oli tosiaan vielä puskureista alkanut lakkauksien osalta irtoilla...
Liitteet
takaa.jpg
takaa.jpg (65.55 KiB) Katsottu 8042 kertaa
edestä.jpg
edestä.jpg (64.8 KiB) Katsottu 8042 kertaa

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

onkos kellään kokemuksia autoglymin ultra deep shinestä? Että toimiiko mömmö kuten paketissa luvataan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

astronautti kirjoitti:onkos kellään kokemuksia autoglymin ultra deep shinestä? Että toimiiko mömmö kuten paketissa luvataan.
Ei toimi. Käytä mielummin punaista ja kultaa jos glymiä pitää käyttää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei se punaseen tehnyt mitään erikoista efektiä, toisin kuin työkaverin tumman siniseen... Vahana tuntui kuitenkin ajavan asiansa. Ensiksi punainen sitten joko kulta tai tuo Ultra deep shine, niin itse tein...

Asiasta kukka ruukkuun: Mun etupuskuri on joskus jäännyt kivisuihkuun, maalissa pieniä reikiä joissa vaha nyt sitten 'jumissa', saako siistittyä miten? minkään sortin pesu ei tuota tulosta, tai sitten ei ole ollut tarpeeksi järeitä syövyttimiä :twisted:

Hienoa kun punanen puskuri ja valkosia kauneuspilkkuja laidoissa :crazyeyes:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Glymit on hyviä tuotteita.
Ihan helkkarin hyviä pintoja oon saanut vetämällä ensin märkään (ja pestyyn tietty) pintaan
würthin puhdistavan vahan (jossa on muuten etiketissäkin jo 164nen) ja myllytyskoneella hinkaten ja lisävettä pumppupullosta suihkien. Tämän jälkeen kiillotus.
Sen jälkeen glymin punainen ja kunnon kiilloitus. Sitten vaan glymin kulta päälle ja annetaan sen olla yön yli, niinkuin oikea ohje neuvoo, niin kyllä perhana kiiltää kuin tiaisen pääluu. Ei oo yhtään sen hankalampaa kiilloittaa, kuin just harmaaksi vetäneenä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfred Romero kirjoitti:Sitten vaan glymin kulta päälle ja annetaan sen olla yön yli, niinkuin oikea ohje neuvoo, niin kyllä perhana kiiltää kuin tiaisen pääluu. Ei oo yhtään sen hankalampaa kiilloittaa, kuin just harmaaksi vetäneenä.
Kullan pitäminen yön yli ei tuota mitään lisää... ellei levitä liian paksua kerrosta jolloin pohjan kuivuminen kestää kauemmin. Hyvin ohut kerros ja pari tuntia riittää siihen että se on kauttaaltaan kuivaa. Ei se kuivuttuaan enää lisää odottelemalla miksikään muutu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Voipi olla näinkin. Milläs perustelet sitten maalipintaan tunkeutuvat aineet, jotka korostavat pigmenttiä ja tekevät pinnan kovaksi?
Makuja on monia ja toiset avaavat ihan tavallisen mutterinkin vasenta kättä käyttäen.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oli se kultanen sitten yön yli tai 2 tuntia, pois trasselilla, lähtee naapurin mukaan kuin itsestään - varmaankin vaihtuvan pinnan takia.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfred Romero kirjoitti:Voipi olla näinkin. Milläs perustelet sitten maalipintaan tunkeutuvat aineet, jotka korostavat pigmenttiä ja tekevät pinnan kovaksi?
Eipä siellä mitään minnekkään tunkeudu (essonbaari juttuja). Pigmentit eivät korostu mihinkään. Kiillotus (esim tuo glymin punainen) palauttaa värin. Kulta on vain pinnoite aine joka antaa kiiltoa ja jättää pinnalle kovan kalvon.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Just. Eli kaikki, missä lukee, että lopullinen kovuus saavutetaan niin ja niin monen vuorokauden kuluttua, on paskapuhetta? Eli uudet autot saa pestä missä haluaa, kun niissä on jo kuivat maalit?
Mahtaa autofixaamojen miehet masentua, kun huomaavat tehneensä turhaa työtä vuosikaudet..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

DaViega kirjoitti:Ei se punaseen tehnyt mitään erikoista efektiä, toisin kuin työkaverin tumman siniseen... Vahana tuntui kuitenkin ajavan asiansa. Ensiksi punainen sitten joko kulta tai tuo Ultra deep shine, niin itse tein...
Hetkinen sanoi putkinen. Mikäs on oikea tapa käyttää tuota ultra deep shinea, kun glymin kotisivuilta ei saa tolkkua, että onko tapana laittaa se vasta punaisen jälkeen? Itse olen ymmärtänyt että se on samankaltainen vaha punaisen kanssa ja jos on niin ei se sitten varmaankaan hyvin tartu maalipintaan. Ja miten toimii ultra deep shine kultasen kanssa? Tahnan myyjäkään ei pystynyt varmuudella vastaamaan...

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

punainen on puhdistavaa vahaa ja ultra deep on "vain" vahaa tosin antaa paremman kiillon kuin punainen

toimii hyvin kultaisen kanssa

kokeilkaapa Glymin HD waxia....hiemanhan se kallista on mutta super riittoisaa ja on ainakin paras vaha mitä itse olen koskaan käyttänyt ja siihenkin päälle voi vielä kultaisen laittaa ja kesto on mainio 8)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfred Romero kirjoitti:Just. Eli kaikki, missä lukee, että lopullinen kovuus saavutetaan niin ja niin monen vuorokauden kuluttua, on paskapuhetta? Eli uudet autot saa pestä missä haluaa, kun niissä on jo kuivat maalit?
Mahtaa autofixaamojen miehet masentua, kun huomaavat tehneensä turhaa työtä vuosikaudet..
Eipäs vedetä nyt taas herneitä nenään. Miksi nämä glymistä puhumiset muuttuvat aina "tappeluksi"? Tosin ymmärtäähän sen kun Alfistit on glymi miehiä suurimmaksi osaksi :)

Glymin Kulta voi varmaan kovettua lopulliseen kovuuteen kauemmin, mutta ei sen paksun kerroksen pitäminen pinnassa yön yli vaikuta siihen. Kun se levitetty aine pyyhitään pois jää pinnalle kalvo joka saattaa vielä kovettua ajan myötä (mm. Carnauba pohjaisissa vahoissa käy näin).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ihan miten vaan. Herneet ja herneet. Näyttää niitä muidenkin nenuun mahtuvan.Eiköhän me kukin kuitenkin toimita niin kuin kokemus on parhaaksi osoittanut.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tottakai, ja hyvä niin :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Pahoittelut käytöksestäni.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

juhign
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 21:14
Paikkakunta: Vantaa

Glym

Viesti Kirjoittaja juhign »

Glymit ja Meguiarsit on kyllä hyvin brändättyjä tuotteita kun kaikki pitää näitä parhaina mutta harvemmin pärjäävät missään autolehtien testeissä vaan jotkut biltemat ja prisman vahat löytyvät kärkipäästä vaikka maksavat murto-osan ns. "laatuvahojen" hinnoista.

Itse kannatan testeissä menestyvien halppisvahojen käyttöä. Autopesulayrittäjänä vahaan muutamia autoja päivittäin, ja olen tullut siihen lopputulokseen että nykyisissä vahoissa on vain hyvin vähän, tai ei lainkaan eroja kiillon ja kestävyyden suhteen. Tärkeimmät erot löytyvät lähinnä käytettävyydessä (helppoudessa) ja vahojen sisältämien hiovien ainesosien määrässä.

Jos vaikka vahaat toisen puolen autostasi glymillä ja toisen biltemalla niin veikkaampa että ero on aika olematon.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

eiköhän tähän sovi sanoa että kannattaa varmaan käyttää just sitä vahaa millä mielestään saa parhaan lopputuloksen....ja käyttää sitä vielä sillä tavalla millä parhaalta tuntuu

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Osittain samaa mieltä juhign:n kanssa. Itsekin autofiksausta harrastanut kymmenisen vuotta. En kuitenkaan jaksa kuluttaa aikaani noihin autolehtien vahatesteisin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jep jep... Satun tuntemaan ihmisiä jotka ovat tehneet näitä vahatestejä ja tiedän miten niitä tehdään.

Auto vahataan, kiiltomittarilla mittaillaan kiiltoa pesukertojen välillä ja sitten silmämääräisesti katsotaan miten helmeilee...

Satun omistamaan kiiltomittarin ja sen antamat lukemat ovat erittäin suuntaa-antavia ja heittelevät paljon eikä niistä voi oikeastaan vetää mitään johtopäätöksiä (ei niitä ole tarkoitettu vahan antaman kiillon mittaamiseen tarkasti).

Ja sitten vielä jotkut vahat tarvitsevat aikaa että saavuttavat sen lopullisen kovuuden (niinkuin yllä puhuttiin) ja yleensä nämä testit tehdään yhden työpäivän aikana, jolloin ensimmäinen pesukerta on 15 minuuttia vahauksen jälkeen jotta kaikki 10 pesukertaa saadaan mahdutettua siihen yhteen päivään.

Minun yrityksen (ennen) maahantuoman Mothers tuoteperheen vaha oli mm. AutoBildin testissä joskus. Kyseessä oli tuote joka on osa 3 tuotteen settiä (viimeinen vaihe puhdasta carnauba vahaa). Ja käyttöohjeet menee jotakuinkin niin että pinta kiillotetaan 1 vaiheen aineella ensin ja 2 vaiheen glaze antaa kiillon ja sen päälle tuo testissä ollut vaha suojaamaan (joka ei siis anna kiiltoa itsessään juurikaan). Noh testissähän pinta vedettiin vain tuolla 3 vaiheella... 5 sija 12:sta ko. testissä tällä menetelmällä. Kyllähän sen järkikin kertoo että aine joka on tehty käytettäväksi muiden kanssa ei voi toimia yksinään yhtä hyvin kuin aine joka on tarkoitettu toimimaan yksinään (siis joka sisältää vahan ja kiiltoa antavat aineet samassa). Tästähän nämä lehtien "ammattilaistestaajat" eivät välitä :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

ainahan se kallis vaha kiiltää paremmin.. ainakin omissa silmissä :shock:

Avatar
Eero
Viestit: 2853
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Puleerasin sen minkä pystyin, konepelti ja etulokasuoja vaatii maalauksen.
Ensin Menzernan intensive polishilla ja karvalaikalla ympäri, sitten Malcon MAG 2 ja vohvelilaikalla viimeistelyä. Päälle Malcon imperial wax. Kohtuullinen kiilto tuli, lopullinen "jynssäys" suoritetaan kun korjausmaalaukset on tehty.
Tässä kurja kuva:
Kuva

Avatar
Gasolina
Viestit: 4716
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hienostihan tuo kiiltää ja muutenkin erittäin hyvännäköinen Tessu!
Giulia Super -69

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Kysymysyksiä

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Vielä pakko kysyä tosta värivahasta, kun itsellä kolme viimeistä autoa olleet "ferrarinpunaisia" eli melkeinkirkkaanpunaisia (eritasoisia haalistuneita pintoja siis).

Vaha mitä eniten olen näihin tuhlannut on ollut Turtle Waxin Color Magic (värivaha) ja tulokset on ollut omiin silmiin ainakin hyviä. Vaikka vaan yhdellä kerroksella. (Autonhoito.comissakin näköjään jaellaan tätä)

Nykyiseen Alfa Rossoon kokeilin tosiaan tota Autoglym punaista pari kk sitten (luulin että oli normivaha) eikä tietenkään tulos ollut pelkästään tällä aineella mitenkään erikoinen.

Eli mites jos nyt pesen auton uudestaan liuottimella, autoglym punaista ja lopuksi vielä turtle waxin punaista värivahaa?

Vai vedänkö värivahaa vain suoraan pesun jälkeen (ilman liuotinta) pari kuukautta vanhalle glymipinnalle?

Voi olla aika hifistelyä tai turhaa höpinää mutta mieltä nyt askarrutti vaan tälläinen... :roll:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vedä pohja Dodo Juice Lime Primellä (hierot kunnolla) ja päälle CarLack 68 Systematic care talveksi...... Värivahan hohto loppuu kun pigmentit "liukenee" pois.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

Milläs lähtisi sellaset erittäin pinttyneet liat helmoista?(autoliike kiillottanu auton, eivätkä hyvin huolellisesti ole puhdistaneet) Claybarit ainakin tulleet mieleen, mutta en sitten niistä mitään tiedäkkään.

Vastaa Viestiin