Omakotitaloprojekti / raksailu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Kuvittelin että olisitte laittaneet tonttihakemuksen vetämään. Siinä tapauksessa olisin antanut vinkiksi, että kannattaa lukita raksatyömaa kunnolla. Tutulta vietiin Hämeenlinnassa kaikki keittiökaapit ynnä muut kodinkoneet seuraavana yönä siitä, kun ne olivat talon sisälle lastattu. Kahteen kertaan. :crazyeyes:

Tai no, lukittunahan niilläkin oli.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

liekki kirjoitti:Kuvittelin että olisitte laittaneet tonttihakemuksen vetämään.
Nääh, ne on kaikki jossain hevon kuusessa.

Tänään saatiin myyjältä vastatarjous. Melkein kympillä tuli alas pyyntihinnasta. Melkein saman verran matkaa ekaan tarjoomukseemme.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Onko täällä sähkömiehiä?

eli laitoin 16a sulakkeen tilalle 25 a sulakkeen sulaketauluun. Enää koko se sulakerivi ei toimi, jossa oli laittamani sulake. Miksi?

sormeni osoittama sulake on se sulake josta on puhetta ja sama vaaka rivi ei toimi, ei vasemmassa, kuin oikeassakaan taulussa.
Liitteet
09122010118.jpg
09122010118.jpg (188.49 KiB) Katsottu 10504 kertaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eihän nyt noin saa mennä tekemään. varo ettei talos pala.:axe: Päävirtasulake poksahtanu.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mutta jos muut rivit toimii? eihän sit päävirtasulake tainnut mennä?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Pääsulakkeita on kolme (3-vaihesyöttö), eli luultavasti yksi niistä paukahtanut. Mutta todellakaan 16A sulakkeen tilalle ei saa vaihtaa isompaa. Johdot saattaa ylikuumentua.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ja jos kyse on rivitalosta, niin missä mahtaisi sijaita tuo yksi kolmesta pääsulakkeesta?

ja minkä kokoisia ne yleensä on, ne pääsulakkeet?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Toivottavasti sinulla ei ole pääsyä siihen pääsulaketauluun :-D Eli syytä soittaa huoltoyhtiöön/isannöitsijään.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Ne on suljetussa tilassa jossakin taloyhtiössä ja ne on 25ah=) Älkääs nyt :-D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Luultavasti 25, jos on sähkölämmitys isossa asunnossa saattaa olla jopa 35. Kuten jo edellä valistettiin älä missään tapauksessa tee tuollaista muutosta ellet vaihda koko ryhmäjohtoa sulakkeelta kulutuskojeelle paksummaksi,

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos olet saanut isomman sulakkeen menemään pienemmälle sulakkeelle tarkoitettuun paikkaan, voi sulaketaulusta olla hajonnut tai irronnut jotakin. Normaalistihan tarkoitettua isompaa sulaketta ei saa menemään paikalleen ilman kohtalaista voimankäyttöä. Syy selviää, kun tutkailee eri kokoisia sulakkeita, ja niiden vastakappaleita taulussa.

Eli sähkömieheen vaan yhteyttä, ennenkuin koko huussi palaa. :roll:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos pääsulake on 25A ja olet laittanut omaan tauluun 25A, niin silloinhan pääsulake voi hyvinkin pamahtaa, etenkin kun sen samaisen sulakkeen läpi menee muutakin kulutusta kuin tuo mitä tuosta sun omasta sulakkeesta. Miksikös yleensäkään päätit kasvattaa sulakekokoa? Onko vaiheessa jotain kulutusta jolle 16A ei riitä, vai peräti oikosulku?
Kimmo

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Hurjaa peliä Kouvolassa!
Ride on!

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Oikosululta vaikuttas.Ei kait tommosta rivariasuntoo et yhen sulakkeen takana ois 5,7 KW. :crazyeyes:

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

rauhottukaa. Tein toimenpiteen tarkoituksella testataakseni, remontin yhdeydessä. Sulakerivi toimii nyt, oli mennyt yksi kolmesta 25a sulakkeesta.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jouduit sitten vaihtamaan sulakkeen pohjankin että sait sen 25A tapin menemään 16A tilalle.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

KJS kirjoitti:Jouduit sitten vaihtamaan sulakkeen pohjankin että sait sen 25A tapin menemään 16A tilalle.
ei vaan otin sen kokonaan pois : )
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

:-D Mut testata mitä.Foorumilaisia? :-D

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

projektia liittyen remonttiin : )
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Aikanaan Kouvolasta/Korialta tuli Suomen second hardest r&n´ll band Peer Gunt (first is Ganes) ja fiilikset on ,että no:3 is Backstroker. Sähköä ilmassa ja kyprocin välissä.
Ride on!

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

doublesix kirjoitti:Aikanaan Kouvolasta/Korialta tuli Suomen second hardest r&n´ll band Peer Gunt (first is Ganes) ja fiilikset on ,että no:3 is Backstroker. Sähköä ilmassa ja kyprocin välissä.
Samaan Kouvostoliittoon nykyään kuuluvalla paperitehtaalla puhuttiin "Kymin hitaasta" Se oli kuparista sorvattu tulppasulake :)

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ah ah ah ah ah ah = )))))
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Tältä suunnalta muistoissa aina KymPP, Kymen Pioneeri Pataljoona, Koria. Twist Twistin kanssa ryynättiin ja sotkussa soitettiin Nisa Sorajan Huone 105 biisiä.

Ohi ajaessa aina käytävä 1K:n röökipaikalla fiilistelemässä.
Ride on!

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kikkailua kotona, osa 4 - Alapohjan langaton kosteusmittari

Bongasin Ohlssonilta langattoman sääaseman, joka mittaa lämpötilan lisäksi myös kosteutta jopa kolmen erillisen lähettimen avulla. Ajattelin, että sellaisella voisin seurata alapohjan kosteutta. Tämä onnistuikin, mutta ei täydellisellä setupilla. Lähettimestä roikkuva anturijohto kun mittaa pelkkää lämpöä, lähetin kosteutta. Näin ollen pelkkää johtoa ei auttanut ujuttaa tuulettuvaan alapohjaan (ryömintätilaan), vaan koko lähetin oli dumpattava lattian alle.

Tipautin lähettimen johtoineen alapohjaan tekemääni tuuletuskanavaan (kanava tuulettaa alapohjaa hormiin kesäisin). Tuloksena 4,2 astetta lämpöä ja 36 % kosteutta alapohjassa. Tilanne oli sama aamulla, joten kalastin laitteet ylös. Samalla sisällä oli 21 astetta ja 21 %, ulkona lähes 20 astetta miinuksella.

Lähettimellä varustetulla sääasemalla + lisälähettimellä investointi oli 30 egeä (voi sisältää 10 euron hinnoitteluvirheen Clasun puolelta). Suht koht hyvä hankinta. Nyt ulkomittarin lähetinosa mittaa kodinhoitohuoneen kosteutta ja sen pihalla roikkuva anturi pakkasia. Toinen lähetin on antureineen on tällä hetkellä yläpohjassa eli kylmällä vintillä ja näyttää 58 % kosteutta nyt pakkaslukemilla. Tosin, Forecan mukaan Vaasassa on tällä hetkellä suhteellinen kosteus 93,2 %, joten ehkä lukema on hyvä. Nollakelillä ylävintillä on 70 % forecan näyttäessä ulkoilmalle 100 %. Pihalle heitettynä sama mittari näyttää samaan aikaan saman 70 % eikä 100 %, joten heittoa löytyy alakanttiin lähes 30 pinnaa. Tai sitten en tajua lukemista mitään ja puhun aidan seipäistä.

Ehkä pelleilyä koko homma, mutta pitäähän miehellä mittareita olla.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ilmeisesti noiden lähettimien teho riittää läpäisemään eristeet ja rakenteet? Yläpohjan vahtiminen kun olis omissakin intresseissä, oli siitä sitten hyötyä tai ei.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tai sitten en tajua lukemista mitään ja puhun aidan seipäistä.

Ehkä pelleilyä koko homma, mutta pitäähän miehellä mittareita olla.
Joo, kosteuden mittaaminen on ihan oma lajinsa ja just toi että eri värkeillä saa eri tuloksia vaikka mittapisteet on vierekkäin...
Toimiva systeemi kuitenkin mittalaitteesta riippumatta kun ei tuijota sitä absoluuttista lukemaa vaan pitää sen mittalaitteen (sen kosteutta mittaavan osan) samassa tilassa jatkuvasti ja seuraa muutosta, ei niinkään sitä kosteus%:a
Noita kun vähän aikaa seurailee niin kyllä huomaa jos jossain tilassa alkaa tapahtua epänormaalia kosteuden nousua

Eli ei ihan pelleilyä ja mittarella on aina mukava kikkailla :-D

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

mutt kirjoitti:Ilmeisesti noiden lähettimien teho riittää läpäisemään eristeet ja rakenteet? Yläpohjan vahtiminen kun olis omissakin intresseissä, oli siitä sitten hyötyä tai ei.
Kyllä ne ilmeisesti läpäisee, sillä mitään ongelmaa ei ole ilmennyt, oli lähetin sitten pihalla, alapohjassa tai peltikaton rajassa. Yläpohjassa voi paristojen jäätymninen olla fakta pitkällä tarkkailujaksolla. Sen verran kantama onneksi on lyhyt, ettei tien toisella puolella olevan naapurin kanssa mene signaalit ristiin.

Mies kuulemma tekee taulukkoa autotallinsa lämpötiloista, sillä on siellä ilmalämpöpumppu lämpölähteenä. Ajattelin piruuttaan viedä omat lähettimeni tallin ulkopuolelle ja joku päivä - naapurin isäntä tulee varmaan vauhdilla ulos jos sattuu että meikäläisen lähettimet kertovat tallissa olevan -20 astetta.

EDIT: Källi ei onnistunut, naapurin systeemi oli eri merkkiä - lähetin sillä on pihalla, eikä jäädy, ja signaali tulee sisälle.

EDIT: Tuloksia pakkasilta: Ulkona -31,4 - alapohjassa +0,1 astetta. Lumet on seinillä.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 14 Helmi 2011, 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Rakentaminen edistyy. Kun täälläkin on joka alan asiantuntijoita, niin tarvitsisin pikaisen arvion työstä nimeltä betoniseinäelementtien pintaliiman poistosta hionnalla. Kilpailuttamani tasoittaja totesi, että ne pitää hioa, että tasoite pysyy ja sanoi, ettei hionnasta ollut tarjouksessa puhetta. No eipä ollut niin, myönnän sen, mutta en myös ihan heti uskonut hänen hintaansa hionnalle / m2. Seinäpinta-alaa on n. 500 m2. Mikä olisi täällä raadin arvio?

(En ole suoranaisesti hakemassa tekijää, mutta hinta-arvio kiinnostaa, koska nyt minut vähän yllätettiin ylimääräisellä työllä ja en ollut vielä ehtinyt tehdä taustatyötä..(Hiontatyö on tarpeellinen, siitä ei ole nyt kyse, sen varmistin jo toisaalta, mutta olisi ollut kiva tietää se aiemmin.))
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hullun idea virtaa. Piharakennuksessa on n.35m2 jatkuvasti lämmintä tilaa. Sauna, suihku, vessa, kammari ja käytävä. Lämmitän parilla patterilla ja lattialämmöillä. Kiuas lämpenee puulla ja olen ajatellut sen hyödyntämistä näin kovimmilla pakkasilla. Perus kiuas on niin huono hyötysuhteinen ja lisäksi jäähtyy heti. Olen kyselly parilta, vuolukiviseltä, valmistajalta heidän kiukaistaan (tulikiv ja suomen eurouuni). Mutta koska kyse on kiukaista ei niissä ole mitään normitusta joten eivät osaa vastata hyötysuhteesta.
Nyt törmäsin takkasydämmeen. Tuollainen 120cm korkea olisi vielä ihan passeli. Mutta ei tietoa voiko muuttaa kiuas käyttöön. Tuossa olisi hyötysuhde parempi ja varaavampi.
Mutta onko kokemuksia tai muita ideoita?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Hullun idea virtaa. Piharakennuksessa on n.35m2 jatkuvasti lämmintä tilaa. Sauna, suihku, vessa, kammari ja käytävä. Lämmitän parilla patterilla ja lattialämmöillä. Kiuas lämpenee puulla ja olen ajatellut sen hyödyntämistä näin kovimmilla pakkasilla. Perus kiuas on niin huono hyötysuhteinen ja lisäksi jäähtyy heti. Olen kyselly parilta, vuolukiviseltä, valmistajalta heidän kiukaistaan (tulikiv ja suomen eurouuni). Mutta koska kyse on kiukaista ei niissä ole mitään normitusta joten eivät osaa vastata hyötysuhteesta.
Nyt törmäsin takkasydämmeen. Tuollainen 120cm korkea olisi vielä ihan passeli. Mutta ei tietoa voiko muuttaa kiuas käyttöön. Tuossa olisi hyötysuhde parempi ja varaavampi.
Mutta onko kokemuksia tai muita ideoita?
Laita ennemmin tallainen ja toi muurattava malli vielä http://www.sydankiuas.fi/
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

omakotiraksailu

Viesti Kirjoittaja berliina »

Laita kertalämmitteinen esim. Aitokiuas. Kestää tosin lämmittää n. 3 tuntia, mutta varaa lämpöä aika kauan.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

155TS kirjoitti:
Laita ennemmin tallainen ja toi muurattava malli vielä http://www.sydankiuas.fi/
Voin suositella, mulla on ollut 6 vuotta tuollainen (ennen nimellä Tornado). Lämpenee puolella siitä puumäärästä mitä halpiskiukaat ja piippuun menevät palokaasut turvallisissa lukemissa. Rakenne on kuin varaava takka poskikanavineen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Olihan tuota tullut katseltua. Miinukset siitä kun ei varaa lämpöä. Ja nettiä tullut selailtua niin negatiivisia kommentteja löytyi mutta omistaako niistä oikeasti kukaan ko.kiuasta.... :?
Ollut harkinnassa ja laitetaan takaisin harkintaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Olihan tuota tullut katseltua. Miinukset siitä kun ei varaa lämpöä. Ja nettiä tullut selailtua niin negatiivisia kommentteja löytyi mutta omistaako niistä oikeasti kukaan ko.kiuasta.... :?
Ollut harkinnassa ja laitetaan takaisin harkintaan.
Sellainen ilmiö minulla tuli, että ennen lattian rajaan kiukaan viereen tullut korvausilma jäikin lattiaan, koska Tornadon kyljet oli niin kylmät. Jatkoin putken kiukaan päälle ja ilman kerrostuminen loppui. Ei tuokaan kai ole kiukaan vika, että ei korjaa väärään paikkaan tulevan korvausilman ongelmia... Jonkinlainen kierron ohitus (kesäpelti) voisi olla hyvä jos mökkisaunassa ja piipussa on helteellä viileämpi kuin ulkona ja meinaa vetää väärään suuntaan. Joskus joutuu turvautumaan kuumailmapuhaltimeen. Rakenne on sellainen, ettei ohitusta saa oikein millään konstruoitua. Em lisäksi muuta huonoa en ole huomannut kuin sika hinta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuli hankittua itselle ja rouvalle joululahjaksi 1300 neliötä isänmaata ja nyt sille pitäisi joku koju saada pystytettyä. Tontti on muodoltaan hankalanpuoleinen 60x20 metriä eikä tuohon soveltuvaa valmista talomallia tullut vastaan, joten nyt on sitten värvätty arkkitehti piirtelemään noin 130 neliötä huushollia ja 60 neliötä erillistä autotallia plus katos parille kinnerille.

Arkkitehti tarvitsee nyt tiedot teknisen tilan mitoista, ja talon mallista johtuen tilaa ei ole tuolla nurkalla yhtään liikaa. Koppero pitäisi siis suunnitella käytettävien lämmitys- ja ilmanvaihtovermeiden vaatimien tilojen mukaan ja siitähän se riemu ratkeaa, markkinoilla kun on nykyään jos jonkin sortin lämpöpumppua ja muuta vispilää.

Parin viime kesän kokemuksella tupaan olisi syytä järjestää jonkin sortin jäähdytys. Riittäisiköhän tähän esmes poistoilmalämpöpumppu (ja mökin lämmitys vesikiertoisella lattialämmityksellä + sähkövastuksella)? Maalämpö ja pari konvektoria tai jäähypatteri IV-koneessa varmasti riittäisi mutta sen takaisinmaksuaika noin pienessä tuvassa taitaa olla tolkuttoman pitkä. Mitäs muita vaihtoehtoja tuohon on, vesi-ilmalämpöpumpulla ei ilmeisesti yleensä pysty jäähdyttämään?

Ilmalämpöpumpun vaatimaa sisäyksikköä en aio olohuoneen seinälle ripustella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Meillä oli edellisessä talossa n.130m2 asuin tilat ja lämmityksestä (ja kesällä viilennyksestä) vastasi pilp (Nibe 410P)+vesikiertoinen lattialämmitys. Eli siis pilp ei varsinaisesti jäähdyttänyt, vaan käytti sisäilman ylimääräistä energiaa käyttöveden lämmitykseen -> sisätilan lämpötila laski.
Sen verran tyytyväinen oli ratkaisuun, että nyt uuteen taloon (190m2) tulee myöskin pilp (Nilan EC9) ja vesikiertoinen lattilämmitys.
Teknisentilan koko on n.1,5m x 1,5m, eli ei sinne turhaa tilaa jää, kun laittaa vesimittarin, pilpin, sähkökaapin, jakotukit ja keskuspölyimurinsäiliön.
Esimieheni valitsi juuri saman systeemin tulevaan taloonsa, kun pyysin häntä harkitsemaan mokomaa suoransähkölämmityksen sijaan... :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuota EC-ysiä olen vähän itsekin tuuminut. Lisäksi vaatisi varmaankin autotalliin ilmalämpöpumpun, ulkoyksikön voisi pultata autokatoksen puolelle ja mahdollinen melukaan ei haittaisi kun vispilä jäisi tien puolelle naapureiden iloksi. Tosin autotallin pölyisen sisäilman kierrättäminen ei ajatuksena oikein innosta ainakaan silloin kun siellä aikoo maalata jotain nippeleitä.

Ehkä sinne pitäisi vetää talolta lattialämmitysputket ihan noin niinkuin varalta, pelkkä tuubi nyt ei varmaan paljoa maksa?

Minkälaisia sähkönkulutuksia sillä PILPillä kertyi vuodessa ja pysyikö sisäilman lämpötila jossain järkevissä rajoissa esmes viime ja toissa kesänä? Meille tullee "hienot" isot ikkunat etelään ja "hieno" takka jolla ei voi lämmittää eli LVI-teknisiä haasteita piisaa.

:silly:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yrittäkää saada sopu pitemmistä räystäistä. Valo pääsee sisään mutta kovin paiste ei tule suoraan sisälle. Talvisin, auringon kiertäessä alempana, pääsee auringonlämpö kuitenkin sisälle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

JLM
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JLM »

Rasvis kirjoitti:Ilmalämpöpumpun vaatimaa sisäyksikköä en aio olohuoneen seinälle ripustella.
Miks sen olohuoneen seinään survoisit. Teillähän on arkkitehti töissä, niin pianko hän moiselle huomaamattoman paikan piirtää. Sitäpaitsi ei ne nykyset sisäyksiköt enää näytä Tsekkoslovakialaisilta maksileivänpaahtimilta..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Yrittäkää saada sopu pitemmistä räystäistä.
Tuohon tullee pulpettikatto ja etelään päin korkeampi seinä, joten tuollaiseen "väärään suuntaan" kallistuvaan kattoon pitänee tehdä tolkuttoman pitkä räystäs ennen kuin se estää aurinkoa paistamasta tupaan.

Joku markiisi tai muu keksintö varmaan kuitenkin pitäisi laittaa, onhan se nyt järjetöntä hommaa ehdoin tahdoin päästää lämpöä sisään ja sitten pumpata sitä sähköllä pihalle.
JLM kirjoitti:Miks sen olohuoneen seinään survoisit.
Se olis tuossa pohjassa ainoa luonteva paikka.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuota.. meille tulee autotalli myös samaan kiertoon. Lämmitettäviä neliöitä on siis jo yli Nilanin mainostaman neliömäärän. Kuutiota pyöriteltynä tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että lämmitys- ja ilmanvaihtoteho riittää. En itse ollut kauhean innostunut laittamaan talon alakertaan tulevaan talliin muitakaan järjestelmiä. Saas nährä...
Asuimme Lappeenrannan talossamme neljä vuotta. Tuona aikana poltin Kermansaven varaavassatakassa kuution puuta.. :mrgreen:
Muistan että leudomman talven vuonna vuosikulutus, eli käyttö- ja lämmitys-sähkön käyttö oli yhteensä 15000kwh.
Viime talven jälkeen kulutus oli 18000kwh. Olin itse viikot Savonlinnassa, joten puuta ei poltettu juuri laisinkaan. Taisin myös nostaa vilukissa vaimoni takia sisälämpötilaakin asteella 21 asteesta.
Kyllähän noissa kulutuksissa olisi petrattavaa, jos haluaisi lämmittää puulla.
Viime kesän sisätilojen viileydestä en osaa sanoa. Muutimme pois toukokuussa. Toissa kesänä sisällä oli ihan viileää. Emme koko aikana esimerkiksi pitäneet ikkunoita auki tuulettaaksemme. Ei ollut tarvetta läpivedolle. Naapureihin verrattuna talossa oli riittävän viileää meille.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Hagger ja muut, jotka harkitsette Nilan Ec9:ä, olettehan tietoisia, että Nilan on suorasähkökattila lattialämmityksessä. Nibe lämmittää lattiavesiä myös pilpillä. Ja Nilanin viilennystehoon kannattaa suhtautua 190 neliön talossa varauksella.

Edittiä...
Viimeksi muokannut Abarth, 20 Helmi 2011, 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

hagger16 kirjoitti:Tuota.. meille tulee autotalli myös samaan kiertoon. Lämmitettäviä neliöitä on siis jo yli Nilanin mainostaman neliömäärän. Kuutiota pyöriteltynä tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että lämmitys- ja ilmanvaihtoteho riittää. En itse ollut kauhean innostunut laittamaan talon alakertaan tulevaan talliin muitakaan järjestelmiä. Saas nährä...
Talli ei voi olla samassa ilmanvaihdossa muutenkaan jotta pysyy omana paloalueenaan. Minullakin on talli kellarissa ja jouduin laittamaan sille oman huipparin. Lisäksi kokemuksesta voin sanoa, että tallille kannattaa laittaa oma lämmityspiiri, siis jos on lattialämmitys. Oven edustan jäätymisvaaran takia virtausta ei voi pienentää olemattomiin ja vaikka mulla on 2 kolmesta piiristä kiinni ei tallin lämpöä saa alle 18 asteen pakkasellakaan. Vaatisi siis oman shuntin ja pumpun tallille. Meinaan lisätä nyt jälkeenpäin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^Kyllä olen tietoinen, että nyt ollaan "on the edge", tai paremminkin tehdään pioneerityötä. Ilmoittelen sitten kuinka toimii. Moni olisi laittanut taloon maalämmön, mutta halusin tämän. Myös esimiehelleni tuli Nibe pienempään taloonsa. Se on ihan hyvä, mutta en tiedä riittääkö Rasviksen kuutioille. Onko Abarth alan mies? Tietoa tuntuu löytyvän.

^Juu, on oma lämmityspiiri. Kukaan ei tallille omaa huipparia vaatinut, niin sellaista ei tullutkaan. Laitetaan sitten jälkikäteen, mikäli siltä tuntuu.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei mulle taloon ole kovasti kuutioita tulossa. Neliöitä siis se noin 130 ja olohuoneeseen ehkä vähän korkeampaa tilaa, ei nyt mitään viisimetristä kuitenkaan. Tuo satsi siis pitäisi saada jäähtymään, lämmityksessä taas voi tallin osalta käyttää apuna ilmalämpöpumppua.

Onkos noissa Niben PILPeissäkin siis mahdollisuus tuloilman jäähdyttämiseen? Niben sivuilta en löytänyt asiasta mitään mainintaa.

Tuollaisen Nibe Splitin sitten taas löysin, eli ilma-vesipumppu jolla voi myös jauhaa kylmää. Paino sanalla jauhaa, sillä maalämpöpumpullahan se kylmä saataisiin maaperän kierrosta ilman kompuraa kun taas ilmalämpöpumppu joutuu pumppaamaan lämmön pihalle. Tiedä sitten kuinka iso sähkölasku sillä keskivertokesänä syntyy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Juu en ole alan mies. Työkaverilla Ec9. Itse valitsin myös Ec:n sen jäähdytysominaisuuden takia. Kokemusta ei tehoista vielä ole kun viime kesänä vielä rakennettiin. Mulla on vain 105 neliötä asuinpinta-alaa, eli toivon tehon riittävän. Lämmityksen hoitaa lattiaan 750 litranen Akvaterm, jossa sähkövastus, kuumakaasukierukka ja yhteys vesikiertotakkaan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Onko työkaverisi kertonut omia kokemuksia EC9:stä?

Itse tykkään pilpissä siitä, että samassa paketissa on kaikki kätevästi. Helppoa ja kätevää. Lisäksi kun tuo viilennys on tullut "ilmaiseksi", niin olen ollut varsin tyytyväinen. Sitä on sitten vaikeampi arvioida mikä viilennys kenellekin riittää.
Rasviksen kannattaa ottaa yhteyttä eri toimittajiin ja kysellä lisää ominaisuuksista. Nuo Niben mallit ovat ainakin muuttuneet, joten kannattaa kysellä onko ominaisuudet lisääntyneet. Ainakin siitä on nyt tullut ilmeisesti hiljaisempi. Meillä olleen vanhemman mallin kuuli seinän takana olleesta teknisestätilasta makariin. Ei se minua häirinnyt ja itse asiassa eräänä iltana älysin äänestä, että puhaltimen laakerit on menossa.. :mrgreen: Tyyppivika, joka käytiin korjaamassa takuuseen nopeasti.
Sekin on totta, että kannattaa varmaan miettiä verhoja, joilla estetään helteillä liiallinen auringon lämmittäminen talosta. Ei tarvitse sitten euroilla ajaa lämpöä ulos.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Kesällä tuloilman jäähdytykseen voi käyttää ns. maakylmää, eli maassa tarpeeksi syvällä kiertää putkistossa glykoli. Tällä n. viisiasteisella glykolilla viilennetään tuloilmaa lämmönvaihtimella. Sähkönkulutus on ainoastaan kiertovesipumpun tarvitsema energia. Talvella tuloilman ollessa pakkasen puolella samalla systeemillä tuloilma lämpiää.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kyllähän me noista Nilaneista on vaihdettu kuulumisia ja säätövinkkejä. Sehän on käytännössä sama pömpeli kun mulla, mutta pienellä sähkökattilalla(lattialämmitys) varustettuna. Just perjantaina kävi huoltomies vaihtamassa poistopuolen moottrin takuuseen.
Työkaverin kämppä valmistui myös syksyllä, joten jäähdytystehoista ei silläkään ole kokemuksia.

Itse en lähde näillä kokemuksilla kehumaan tai haukkumaan konetta, varsinkaan kun ei ole vertailupohjaa.

Plussia voisi antaa koneen hiljaisuudesta ja viilennysominaisuudesta (ja että viilennyksessä syntynyt lämpö käytetään käyttöveden lämmitykseen).

Miinusta voisi antaa siitä, että näillä keleillä tulopuolen ilma ei esilämpene tarpeeksi ja näin huoneeseen puskeva ilma on hieman viileän tuntuista. Tämän huomaa erityisesti jos huoneen ovi on ollut pitkään kiinni.
Nuorimmalla oli tänäkin aamuna kätöset melko viileät.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

heme kirjoitti:Kesällä tuloilman jäähdytykseen voi käyttää ns. maakylmää, eli maassa tarpeeksi syvällä kiertää putkistossa glykoli. Tällä n. viisiasteisella glykolilla viilennetään tuloilmaa lämmönvaihtimella. Sähkönkulutus on ainoastaan kiertovesipumpun tarvitsema energia. Talvella tuloilman ollessa pakkasen puolella samalla systeemillä tuloilma lämpiää.
Rakentamiskustannuksetkin jäävät käytännössä putkiston hankintaan, jos on riittävän iso tontti mihin myllätessä putket upottaa. Jos reikiä joutuu porailee on tarina varmaankin toinen.

Hienoja laitteita noin muuten nykyiset iv-koneet lämmön talteenotolla. On Co2- ja kosteustunnistimet, jotka säätävät poistoa ja vielä tuolla yllämainitulla maakylmällä on niissä aika kova hyötysuhde.

Ymmärrän Rasviksen huolen ilmalämpöpumpusta ja sen sijainnista. Se kun pitäisi sijoittaa mahdollisimman avaraan paikkaan, eli useimmiten siihen olohuoneen seinään. Vuosisäästö parhaimmillaankin 3000kWh eli n. 300e jos on sähkölämmitys. Hyvä pumppu maksanee kuitenkin 5 kertaisesti tuon summan?

Vastaa Viestiin