vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

aamun työmatka ei mennyt suunnitellusti vaan transit mies piti GTV6n perää liian houkuttelevana ja täräytti perän hiukan lyttyyn. toisen vika,ei sinällään mitään,mutta tuli vaan sellainen kauhuskenaario mieleen että jos vak.yhtiö toteaa että liian kallista,lunastukseen niin mitä tuossa voi tehdä? Jossittelua,mutta tietäis heti vähä miten reagoi..auto kaikin puolin kunnos,viime kesänä maalattu. Kuitenkin harvinainen auto,eikä tuota mielellään akellekaan luovuttaisi. Niin ja todettakoon että tuskin tälläkään kertaa tällä bellaan :evil:

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Re: vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Viesti Kirjoittaja Woland »

-TMP- kirjoitti:aamun työmatka ei mennyt suunnitellusti vaan transit mies piti GTV6n perää liian houkuttelevana ja täräytti perän hiukan lyttyyn. toisen vika,ei sinällään mitään,mutta tuli vaan sellainen kauhuskenaario mieleen että jos vak.yhtiö toteaa että liian kallista,lunastukseen niin mitä tuossa voi tehdä? Jossittelua,mutta tietäis heti vähä miten reagoi..auto kaikin puolin kunnos,viime kesänä maalattu. Kuitenkin harvinainen auto,eikä tuota mielellään akellekaan luovuttaisi. Niin ja todettakoon että tuskin tälläkään kertaa tällä bellaan :evil:
Sinulla on mahdollisuus ottaa ns. rahat pois ja korjata/korjauttaa auto itse. Vanhempi auto menee herkästi lunastukseen, jolloin autosta maksetaan sinulle ajoneuvosta ja varusteista käypä hinta. Vahinkokeskukselle ei ole pakko autoa luovuttaa, vaan voit pitää "romun" itselläsi. Jos on iso remontti niin pistä pois kilvistä niin ei maksut juokse.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^^
Auts! Otan osaa, toivottavasti saat kutvosen takaisin liikenteeseen.

-Tazio

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

En usko että ihan helposti vakuutusyhtiö lähtee tuota lunastamaan, riippuu tietysti siitä kuinka pahasti perä meni sisään. GTV6:set on tänä päivänä kuitenkin jo sen verran hinnoissaan. Esim. Nettiautossa tällä hetkellä jopa kaksi myynnissä, pyynnit 6800e ja 15000e.
 

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kertakorvauksenhan noista voi hyvinkin ottaa tai vaihtoehtoisesti korjauttaa yhtiön piikkiin. Aika hyvin ainakin itse olen onnistunut neuvottelemaan hyvän ratkaisun kun kolahduksia on sattunut.

Helpoimmalla varmaan pääsee jos vaan vie pajalle korjattavaksi yhtiön piikkiin. Jos itse saa korjattua, niin hieman tekopalkkaa voi saada kun ottaa kertakorvauksen.

Viimeksi kun itseltä rikottiin ovenlasi autosta, niin sain yhtiöltä lasin vaihtohinnan mukaisen korjauksen vähennettynä omavastuulla. Sillä hinnalla sitten sai purkaamolta lasin ja pikkuisen tekopalkkaa, eikä tietysti tarvinnut omavastuuta maksaa rahana. Tosin tässä tapauksessa tuota omavastuuta ei ole, koska vastapuolen piikkiin menee.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Jiiällä kirjoitti:En usko että ihan helposti vakuutusyhtiö lähtee tuota lunastamaan, riippuu tietysti siitä kuinka pahasti perä meni sisään. GTV6:set on tänä päivänä kuitenkin jo sen verran hinnoissaan. Esim. Nettiautossa tällä hetkellä jopa kaksi myynnissä, pyynnit 6800e ja 15000e.
Sen verran olen joutunut vak.yhtiöiden kanssa olemaan tekemisissä, että tiedän etteivät he katso "harrastehintaa" tai nettiauton hintoja. Pyyntihän voi nettiautossa olla tosiaan enemmän kuin mikä ajoneuvon vakuutustekninen käypähinta on. Toki käyttävät eri tietolähteitä arvion saamiseksi.

Liikennevakuutuksesta jos jotain ruvetaan lunastamaan, on yleensä lunastuksen ehtona se että romun arvo ja korjausarvio yhteensä ylittää ajoneuvon vahinkohetkeä olleen arvon. Pitää muistaa, että he katsovat myös työn kustannuksia, eikä yksistään varaosia. Tämä nostaa helposti kulut suureksi, jolloin lunastus voi olla vaihtoehto. Mutta sittenhän se selviää, kun kustannusarvio on käsissä ja tarkastaja on käynyt kristallipallonsa kanssa potkimassa romua.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Woland kirjoitti:
Jiiällä kirjoitti:En usko että ihan helposti vakuutusyhtiö lähtee tuota lunastamaan, riippuu tietysti siitä kuinka pahasti perä meni sisään. GTV6:set on tänä päivänä kuitenkin jo sen verran hinnoissaan. Esim. Nettiautossa tällä hetkellä jopa kaksi myynnissä, pyynnit 6800e ja 15000e.
Sen verran olen joutunut vak.yhtiöiden kanssa olemaan tekemisissä, että tiedän etteivät he katso "harrastehintaa" tai nettiauton hintoja. Pyyntihän voi nettiautossa olla tosiaan enemmän kuin mikä ajoneuvon vakuutustekninen käypähinta on. Toki käyttävät eri tietolähteitä arvion saamiseksi.
Tiedän kyllä etteivät ihmettele suoraan mitään nettiauton hintoja vaan käytännössä monet vakuutusyhtiöt käyttävät Grey-Heniä ajoneuvojen arvon määrityksissä. Grey-Henin arvon määritys taas perustuu siihen mihin hintaan kyseistä kulkupeliä vastaavia ajoneuvoja on autoliikkeissä myynnissä / myyty aikojen saatossa ja mikäli kyseessä on harvinaisempi peli niin myös siihen miten on tarjolla ulkomailla.

Eli käytännössä yleensä arvo tulee kohtuu oikein määriteltyä paitsi jos kyseinen yksilö on viimesen päälle helmi ja rakkaudella pidetty ja puunattu niin Grey-Henin näkemys on tietysti hyvin kaukana alakantissa omistajan näkemykseen nähden :wink:
 

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

En tiedä vaikuttaako tällaisessa tapauksessa, mutta esim Tapiolassa MR ja harrasteajoneuvoille saa osakaskoa/kaskoa, johon sovitaan etukäteen korvaussumma. Maksu sitten määräytyy korvaussumman mukaan. Olettaisin, että kärsivänä osapuolena ollessa myös katsottaisiin auton vakuutusarvo ko sopimuksesta.

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

tsav kirjoitti:En tiedä vaikuttaako tällaisessa tapauksessa, mutta esim Tapiolassa MR ja harrasteajoneuvoille saa osakaskoa/kaskoa, johon sovitaan etukäteen korvaussumma. Maksu sitten määräytyy korvaussumman mukaan. Olettaisin, että kärsivänä osapuolena ollessa myös katsottaisiin auton vakuutusarvo ko sopimuksesta.
Eikös vakuutuskirjaan merkitty vakuutusmäärä ole enimmäiskorvausmäärä, eli ei korvausmäärä. Samaan tapaan kai he määrittelevät käyvän hinnan nuissakin vakuutukissa. Ja tässä tapauksessa kyseessä on liikennevakuutuksesta korvattava tilanne, joten jos ei ole erikseen lunastusturvaa, menee korvaus liikennevakuutuksen ehdoilla.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Woland kirjoitti:
Sen verran olen joutunut vak.yhtiöiden kanssa olemaan tekemisissä, että tiedän etteivät he katso "harrastehintaa" tai nettiauton hintoja. Pyyntihän voi nettiautossa olla tosiaan enemmän kuin mikä ajoneuvon vakuutustekninen käypähinta on. Toki käyttävät eri tietolähteitä arvion saamiseksi.
Itsekin olen tosiaan joskus vakuutusyhtiön tai arviointeja heille tekevien kanssa seurustellut. Esim. Alfa 75:ta ei mistään GreyHenistä löytynyt, vaan arvoa arvioitiin ihan nettiautoa katsomalla ja muuten arpomalla. Lopulta päädyttiin kertakorvaukseen, joka oli lähellä auton reaaliarvoa. Kaveri taasen aikanaan sai kaksinkertaistettua autonsaa lunastushinnan esittämällä kuitteja juuri hankituista osista ja tehdystä työstä. Ei tosin varmaan omilleen päässyt sittenkään, mutta lähemmäs kuitenkin.

Ja noissa harrasteajoneuvovakuutuksissa, mitä Tsav tarkoitti, määritellään autolle arvo, jonka mukaan se korvataan. Toki korvaus on vähemmän jos vahinko on vähäisempi, mutta koska arvo on määritelty, lienee painiminen vähäisempää vahinkotilanteessa.

Kyllä noissa korvausasioissa kannattaa olla tarkkana ja neuvotella parempi ratkaisu, jos ei ensimmäinen tarjous miellytä. Toki täytyy osata jollain tapaa perustella miksi annettu tarjous ei ole tarpeeksi hyvä.

Tässä ensimmäisen viestin tapauksessa, jos ei vahinko ole kovin paha, niin suosittelen korjausta yhtiön piikkiin. Onhan GTV6:n arvo aivan jotain muuta kuin samanikäisen tai uudemman käyttörassin arvo.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

tsav:n ehdottama harrasteajoneuvo vakuutus olisi varmasti paras vaihtoehto, kun kyse ei ole helposti korvattavasti käyttöautosta.
-TMP-:lle tästä nyt ei tietysti enää hyötyä ole, kun vahinko on jo tapahtunut, luulisin silti, että neuvottelemalla tuostakin kohtuulliseen lopputulokseen pääsisi. Muistelen, että ainakin Tapiolassa on oma tarkastaja näitä harrastepelejä vartene eli jonkinlaista ymmärrystä voisi odottaa.
Giulia Super -69

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Gasolina kirjoitti:tsav:n ehdottama harrasteajoneuvo vakuutus olisi varmasti paras vaihtoehto, kun kyse ei ole helposti korvattavasti käyttöautosta.
-TMP-:lle tästä nyt ei tietysti enää hyötyä ole, kun vahinko on jo tapahtunut, luulisin silti, että neuvottelemalla tuostakin kohtuulliseen lopputulokseen pääsisi. Muistelen, että ainakin Tapiolassa on oma tarkastaja näitä harrastepelejä vartene eli jonkinlaista ymmärrystä voisi odottaa.
Tapiolalla ei ole omia vahinkotarkastajia; vahingot tarkastaa SVT...
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Oman 156 SW:n kun "onnistuin" rysäyttämään lunastuskuntoon, niin oli kyllä melkoinen tappelu vakuutusyhtiön kanssa.

Nettiautossa ei ollut sillä hetkellä kuin "karvalakki" 1.9 JTD versioita ja niissä pyynnit n. 10 keur.

Oma taasen 2.4 JTD SportPack varustein (mm. MoMon nahkapenkit, sport-alusta, helmat jne.), vähemmillä kilometreillä, juuri asennettu uusi kytkin, uudet ajovaloumpiot, Q2 sekä ahdin huollettu. Lunastusarvo vakuutustarkastajan mielestä 6000 eur :crazyeyes:

Noista asetelmista olikin sitten "kiva" lähteä neuvottelemaan... Melkoisen mielikuvituksellisia perusteluja tuntui tarkastajalla olevan ja esim. nahkapenkit tai juuri asennetut osat eivät kuulemma vaikuta korvaukseen. Hänen mielestään tuollainen perus 1.9 JTD oli täysin vastaava tuon mun auton kanssa :evil:

Loppujen lopuksi tulivat riittävän lähelle omaa arviota auton hinnasta, että hyväksyin tarjouksen ja lunastin auton itselleni. Seuraava vaihtoehto olisi ollut valittaa korvauslautakuntaan...

Eli kannattaa olla tarkkana noiden kanssa, osa saa käytettyjen autojen kauppiaden tekemät hyvitystarjouksetkin tuntumaan todella hyviltä :? Ei kannata ainankaan ensimmäistä tarjousta hyväksyä.
"No smoke => no power => no hope"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Itse sain kerran vahinkotarkastajan jatkuvan jankkaamisen tuollaisen vähän ajetun helmen lunastamisesta muutamalla tonnilla seuraavalla lauseella: Ok, tehdään sitten niin että hankitte saman mallisen, yhtä vähän ajetun , saman värisen ja yhtä siistin auton tilalle. Seurauksena vakuutustarkastaja reteesti nosti luurin ja ilmeisesti soitti tutulle autokauppiaalle. Lyhyeksi jääneen puhelinkeskustelun päättymisen jälkeen lunastamisesta ei puhuttu enää sanaakaan, vaan ruvettiin keskustelemaan korjaamisen yksityiskohdista... Kyseessä ei tosin ollut harvinainen italoauto vaan suhteellisen yleinen, erittäin hyvin pidetty ja poikkeuksellisen vähän ajettu kymmenvuotias ruotsinrauta.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Kiitos kaikille vastauksista. Asia on nyt edennyt tähän asti ainakin nätisti, vahinkotarkastaja soitteli mulle ja kyseli autolle hinta arviota, kun "ainuttakaan vastaavaa ei ole myyty viimeisen vuoden aikana liikkeestä". Arvion perustaksi heitin sitten nettiauton myyntitilastoista nuo yksityisten myymät, eikä sieltä kyllä vastaan väittämääkään tullut. Tuntui kaveri olevan suht hyvin perillä auton harvinaisuudesta ja oli hyvin yhteistyöhaluinen korjaamisen suhteen. Auto on nyt kolarikorjaamolla, jossa se penkitettiin ja todettiin suoraksi, lokasuojat myös oli kuulemma saanut nätisti suoristettua. Nyt osien metsästys vaan käynnissä, takapuskuri, takaumpiot ja takapelli etsinnässä, Alfa-Servicelle laitettu kyselyä, jos vinkkejä muualta niin otetaan vastaan...katsotaan miten käy, päivitellään taas tilannetta kun uutta ilmenee :)

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Nonniin, päivitetäänpäs nyt tännekin tilanne eli auton kanssa kävi kaiken jälkeen hyvin :) uudet osat tuli lopulta kun korjaaja sai ne lopulta oikealla valuutalla maksettua ja hommahan meni niin että auto vaan korjaamolle ja vakuutusyhtiö hoiti maksu puolen mukisematta. Tapiolalle propsit tästä. Osat sain muuten lopulta Englannista Highwood Alfalta tilaamalla, siellä homma hoitui oikein mallikkaasti ja asiakaspalvelu oli kohdallaan.

GTV6 siis taas liikenteessä ja hyvin pelittää :)

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Hieno homma!
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^^Noinhan sen kuuluukin mennä. Hyvä homma.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Mikä olisi järkevä etenemissuunta jos vakuutusyhtiön osoittama korjaamo ei pysty korjaamaan autoa samaan kuntoon, kun se oli ennen tätä epämiellyttävää kahden auton kohtaamista. Eli kyseessä toisen aiheuttama parkkipaikka kolhu, tämän toisen vakuutuksella sitten auto kylän parhaaseen huoltoon.
Pellit saavat kyllä oikoiseksi, mutta muita osia nyt vain ei ole olemassa :( Voiko vaatia jotain hyvitystä, vai lunastavatko auton pois... Auto on siis 164 Super ja tuossahan on ne kohtuullisen harvinaiset kromilistat ympäri auton. No jottei olisi liian helppoa niin -96 valmistetuissa nuo listat ovat muista vuosimalleista poiketen savun/pronssin väriset.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Viesti Kirjoittaja tsav »

Yksi tapa on yrittää sopia vakuutusyhtiön kanssa, että itse hommaat ne harvinaiset osat ja laskutat niiden hinnan vakuutusyhtiöltä.

Avatar
Oleino
Viestit: 1952
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: vakuutuksista,lunastuksesta ja vanhemmista autoista

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ääni tsavin ehdotukselle. Eli voit koettaa neuvotella asian siten, että hankit osat itse jostain ja kuittia esittämällä saat sitten rahat takaisin ostoksista. Korjaamo asentaa osan. Toinen vaihtoehto on sopia kertakorvaus kyseisen osan kohdalta. Tällöin saat rahallisen korvauksen, mutta listat jäävät sinun hoidettavaksi kokonaisuudessaan. Yleensä kertakorvaus on pienempi kuin korjauskustannukset, mutta tee-se-itse mies voi säästää pari euroa (ja metsästää käytetyt osat ebaysta). Kertakorvauksen voi sopia myös koko autosta. Silloin auto jää vaurioituneena sinulle, ja korjauksen voi hoitaa haluamillaan osilla ja haluamallaan tavalla (ellei korirakenteisiin tms liity erikoisehtoja, tuskin kuitenkaan 15v vanhassa autossa).
Tein itse - säästin

Vastaa Viestiin